رواية خائنة ولكني لم أخن الفصل الثالث عشر 13 بقلم اميرة احمد
الحلقة الثالث عشر
وانصرفت مني من عيادة الطبيب .. وهي في حيرة ...
محمد : ايه معني الكلام ده ياغالية .؟؟ انتي حامل !!!!!
مني : اايوة اعمل اية في المصيبة دية ؟؟؟؟
محمد : لية مصيبة !!! ده هيكون اجمل بيبي .. مودة ...ان شاء الله هتكون مودة...
مني انا لازم اتخلص من البيبي ده ...
محمد : هتعملي اية يعني ؟؟
مني في حيرة : مش عارفة يامحمد .. لكن اكيد لازم في طريقة..
محمد : لا ياغالية .. خليه ولو بنت سميها مودة
اي رايك ؟ علشان خاطري...
مني : محمد انا مش قادرة علي مسئولية اللي معايا ده حمل يعني مشوار طويل وانت عارف هو مش بيتحمل اي مسئولية... ثانيا .. ازاي الحمل حصل من الاساس ...
محمد : لا يا غالية .. مش مهم حصل ازاي .. خليه ولو بنت تبقي مودة ..
مني : علي العموم ربنا يسهل يا محمد .. اللي ربنا عايزه هو اللي هيكون.
وانهت مني مكالمتها مع محمد . وعندما وصلت للمنزل ...
كان زوجها في انتظارها...
مني : السلام عليكم ..
هاشم : وعليكم السلام .. عاملتي اي عند الدكتور
نظرت له مني وقالت ...اية اخرت اللي بتعمله.؟؟؟
هاشم : مش فاهم ياحبيبتي ..
مني بعصبية : حبيبتك .. اوعي تنطق الكلمة دية فاهم . وانت فاهم كويس اوي انا قصدي اي..
هاشم : بقولك انا دماغي وجعاني ... عايزة تقولي الدكتور قال اي قولي مش عايزة براحتك
فابتسمت مني ساخرة وقالت : انا حامل ياهاشم ....
هاشم : بجد مبروك ...واقترب منها فابعدته مني
مني : لكن ازاي ياهاشم ؟؟؟!
هاشم : مش فاهم ؟ ليه انتي مش متجوزة ؟؟
مني : ازاي حصل الحمل ياهاشم ؟؟
صمت هاشم وتركها للغرفة ...
فدخلت مني وراءه ....
مخدر في العصير .؟؟ صح
صمت ولم ينطق ...
مني : طيب امتي عملت عصير ..
هاشم : انا ما عملتش حاجة انتي اللي عمله العصير ..
مني : صح كده فهمت . وتذكرت مني يوم رجوعها بعد
مقابلة محمد ووضعت كوب العصير علي الترابيزة ...
انت وقتها حطت المخدر صح ياهاشم ..
رد عليها بلهجة حادة .. ايوة صح ..
ردت مني
صح كده .. لكن علي فكرة انا هتخلص من الحمل ده ...تعرف انا كل يوم بكرهك اكتر من اليوم اللي قبله...انت مش قادر تفهم اني عمري ما هكون لك..
فضحك وقال
ازاي يعني مش فاهم ؟؟ شكلك مش واخده بالك انك مراتي يعني ولا اية ..
مني : فعلا مراتك .. لكن عمري ما هكون لك..لانك مجرد شخص مفروض عليا ..انا مش قادرة افهم . ازاي توافق تعيش مع واحدة بتقولك . انا بكرهك .انك ولا
شئ بالنسبالي ... انك لو ملكت جسد عمرك ما هتملك قلبي
فاهم ...
وتركته ودخلت حجرة اطفالها ...
وكانت مني في حيرة من امرها . ماذا تفعل ؟؟؟؟؟
وبعد اسبوع بدأ التعب يزداد علي مني فهي تذهب لعملها وترجع لتلبية طلبت اولادها .ولكن فجاءة .يغشي عليها
لتذهب الي المستشفي .ويتم فحصها
الدكتور يقول لهاشم ..
هي محتاجة لعلاج ولكن للاسف غير مناسب مع الحمل ..
ربنا معاها ....
واخذها هاشم للمنزل ..
وكل يوم يزداد المرض وهي لا تستطيع اخذ علاجها ..
وتستمر لمدة شهرين بالسرير ...
الي ان يحدد لها اجراء عملية اجهاض ..
هاشم : ليه يادكتور ..
الحمل في خطورة علي حياتها ...
وبالفعل تم اجراء العملية لها وخرجت .
وعندما استطاعت التواصل مع محمد . قامت بالاتصال به..
محمد " الو" عاملة اية ياغالية ؟؟
مني : الحمد لله .. انا بقيت احسن..
محمد : طمنيني انا قلقان عليكي ..
مني : اطمن انا كويسة ..
محمد : حمد لله علي سلامتك ياغالية .. انا هقفل
علشان ترتاحي دلوقتي..
مني : انا ما نمتش ولا دقيقة ..
محمد : خلاص نامي ياحبيبتي .. وبعدين هنتكلم واطمن عليكي. .
مني : تسلملي يا محمد ...
وبعد ان اغلقت مني مع محمد لتحاول النوم.. رن هاتفها
ايوة .. نورا .. عاملة اية؟؟
نورا : لمهم انتي يامني .
مني : انا الحمد لله ..
نورا : انا فالطريق لكي . محتاجة اي شئ ؟؟
مني : لا ربنا يخليكي .. انا في انتظارك ..
نورا : مع السلامة ياحبيبتي. .
واغمضت مني عينها .... لتتذكر كل شريط
حياتها . وكيف تزوجت من هاشم وكيف
تعرفت علي محمد. وسقطت دموعها لتقول في نفسها.
يارب ساعدني . لاني مش عارفة اعمل اية؟
انا بحب محمد وانت يارب عالم اني مقدرش ابعد عنه اعمل اية؟
يارب ساعدني .. انا ماليش غيرك..
حبيبة : ماما .. ياماما ..
نعم ياحبيبتي ..تعالي ياحبيبة.
انتي خلاص طلعتي النونا من بطنك.؟؟
مني : ايوة ياحبيبة ...
حبيبة : طيب هي فين ؟؟
مني : هي خلاص راحت عند ربنا ..
حبيبة : يعني مافيش نونا ياماما؟
مني : لا . مافيش نونا ياحبيبتي ..
هتفت شهد .. طنط نورا ياماما.
اتفضلي يانورا ...
ودخلت نورا علي مني ..
نورا : حمد علي سلامتك ياقمر ..
مني : الله يسلمك ياحبيبتي ..
نورا : جوزك هنا ؟؟؟
مني : لا .. اطمني مش هنا..
فقالت مني لبناتها
روحي ياشهد انتي وحبيبة العبو
فنظرت لها نورا
مالك يامني ؟؟
مني : ابدا تعبانه من العملية ..
نورا : لا يامني .. الموضوع مش كده ..انتي معيطة ..؟؟
تنهدت مني وقالت ..
تعبت يانورا .. ومش عارفة اعمل اية! مش عارفة اقولك اي..
يانورا انا اتقسمت نصين ...
نص مع جوزي وياريت سعيدة معاه ..
ونص مع محمد وياريت ينفع اكون معاه..
طيب لية يامني متعتبريش محمد صديق واخ هدية جاتلك من السما .. تشكي له همومك
نظرت لها مني . وقالت
اخ وصديق .. انتي شايفة ينفع بعد كل ده
نورا : انا عارفة انه صعب . لكن ده الافضل . انتي طبعا ماتقدريش تستغني عن محمد. فاحتفظي به كصديق او اخ .
وبعدين هو كده كده لازم هيجي اليوم اللي يجوز فيه وساعاتها هعيش حياة طبيعية .ومش بعيد .... وصمتت نورا
نظرت لها مني وقالت ...
كملي يانورا ... مش بعيد ينساني صح!!
فسقطت دموع مني وقالت ..
ياريت ينساني .. يمكن لو ده حصل انا
هرتاح .. انا مابقتش قادرة اعيش كده
طيب ياحبيبتي .. حاولي واتكلمي مع محمد انكم تحتفظوا ببعض كاصدقاء او اخوات ..
مني : ان شاء الله يانورا ..
فقامت نورا واقفة وقالت
يالا انا هسيبك ترتاحي .. انا بس قلت
اطمن عليكي...
مني : ربنا يخليكي يانورا ..
وقامت نورا واحتضنت مني وانصرفت وتركت مني لتعود لرفيقها الذي لا يبتعد عنها يوما ..
وانصرفت مني من عيادة الطبيب .. وهي في حيرة ...
محمد : ايه معني الكلام ده ياغالية .؟؟ انتي حامل !!!!!
مني : اايوة اعمل اية في المصيبة دية ؟؟؟؟
محمد : لية مصيبة !!! ده هيكون اجمل بيبي .. مودة ...ان شاء الله هتكون مودة...
مني انا لازم اتخلص من البيبي ده ...
محمد : هتعملي اية يعني ؟؟
مني في حيرة : مش عارفة يامحمد .. لكن اكيد لازم في طريقة..
محمد : لا ياغالية .. خليه ولو بنت سميها مودة
اي رايك ؟ علشان خاطري...
مني : محمد انا مش قادرة علي مسئولية اللي معايا ده حمل يعني مشوار طويل وانت عارف هو مش بيتحمل اي مسئولية... ثانيا .. ازاي الحمل حصل من الاساس ...
محمد : لا يا غالية .. مش مهم حصل ازاي .. خليه ولو بنت تبقي مودة ..
مني : علي العموم ربنا يسهل يا محمد .. اللي ربنا عايزه هو اللي هيكون.
وانهت مني مكالمتها مع محمد . وعندما وصلت للمنزل ...
كان زوجها في انتظارها...
مني : السلام عليكم ..
هاشم : وعليكم السلام .. عاملتي اي عند الدكتور
نظرت له مني وقالت ...اية اخرت اللي بتعمله.؟؟؟
هاشم : مش فاهم ياحبيبتي ..
مني بعصبية : حبيبتك .. اوعي تنطق الكلمة دية فاهم . وانت فاهم كويس اوي انا قصدي اي..
هاشم : بقولك انا دماغي وجعاني ... عايزة تقولي الدكتور قال اي قولي مش عايزة براحتك
فابتسمت مني ساخرة وقالت : انا حامل ياهاشم ....
هاشم : بجد مبروك ...واقترب منها فابعدته مني
مني : لكن ازاي ياهاشم ؟؟؟!
هاشم : مش فاهم ؟ ليه انتي مش متجوزة ؟؟
مني : ازاي حصل الحمل ياهاشم ؟؟
صمت هاشم وتركها للغرفة ...
فدخلت مني وراءه ....
مخدر في العصير .؟؟ صح
صمت ولم ينطق ...
مني : طيب امتي عملت عصير ..
هاشم : انا ما عملتش حاجة انتي اللي عمله العصير ..
مني : صح كده فهمت . وتذكرت مني يوم رجوعها بعد
مقابلة محمد ووضعت كوب العصير علي الترابيزة ...
انت وقتها حطت المخدر صح ياهاشم ..
رد عليها بلهجة حادة .. ايوة صح ..
ردت مني
صح كده .. لكن علي فكرة انا هتخلص من الحمل ده ...تعرف انا كل يوم بكرهك اكتر من اليوم اللي قبله...انت مش قادر تفهم اني عمري ما هكون لك..
فضحك وقال
ازاي يعني مش فاهم ؟؟ شكلك مش واخده بالك انك مراتي يعني ولا اية ..
مني : فعلا مراتك .. لكن عمري ما هكون لك..لانك مجرد شخص مفروض عليا ..انا مش قادرة افهم . ازاي توافق تعيش مع واحدة بتقولك . انا بكرهك .انك ولا
شئ بالنسبالي ... انك لو ملكت جسد عمرك ما هتملك قلبي
فاهم ...
وتركته ودخلت حجرة اطفالها ...
وكانت مني في حيرة من امرها . ماذا تفعل ؟؟؟؟؟
وبعد اسبوع بدأ التعب يزداد علي مني فهي تذهب لعملها وترجع لتلبية طلبت اولادها .ولكن فجاءة .يغشي عليها
لتذهب الي المستشفي .ويتم فحصها
الدكتور يقول لهاشم ..
هي محتاجة لعلاج ولكن للاسف غير مناسب مع الحمل ..
ربنا معاها ....
واخذها هاشم للمنزل ..
وكل يوم يزداد المرض وهي لا تستطيع اخذ علاجها ..
وتستمر لمدة شهرين بالسرير ...
الي ان يحدد لها اجراء عملية اجهاض ..
هاشم : ليه يادكتور ..
الحمل في خطورة علي حياتها ...
وبالفعل تم اجراء العملية لها وخرجت .
وعندما استطاعت التواصل مع محمد . قامت بالاتصال به..
محمد " الو" عاملة اية ياغالية ؟؟
مني : الحمد لله .. انا بقيت احسن..
محمد : طمنيني انا قلقان عليكي ..
مني : اطمن انا كويسة ..
محمد : حمد لله علي سلامتك ياغالية .. انا هقفل
علشان ترتاحي دلوقتي..
مني : انا ما نمتش ولا دقيقة ..
محمد : خلاص نامي ياحبيبتي .. وبعدين هنتكلم واطمن عليكي. .
مني : تسلملي يا محمد ...
وبعد ان اغلقت مني مع محمد لتحاول النوم.. رن هاتفها
ايوة .. نورا .. عاملة اية؟؟
نورا : لمهم انتي يامني .
مني : انا الحمد لله ..
نورا : انا فالطريق لكي . محتاجة اي شئ ؟؟
مني : لا ربنا يخليكي .. انا في انتظارك ..
نورا : مع السلامة ياحبيبتي. .
واغمضت مني عينها .... لتتذكر كل شريط
حياتها . وكيف تزوجت من هاشم وكيف
تعرفت علي محمد. وسقطت دموعها لتقول في نفسها.
يارب ساعدني . لاني مش عارفة اعمل اية؟
انا بحب محمد وانت يارب عالم اني مقدرش ابعد عنه اعمل اية؟
يارب ساعدني .. انا ماليش غيرك..
حبيبة : ماما .. ياماما ..
نعم ياحبيبتي ..تعالي ياحبيبة.
انتي خلاص طلعتي النونا من بطنك.؟؟
مني : ايوة ياحبيبة ...
حبيبة : طيب هي فين ؟؟
مني : هي خلاص راحت عند ربنا ..
حبيبة : يعني مافيش نونا ياماما؟
مني : لا . مافيش نونا ياحبيبتي ..
هتفت شهد .. طنط نورا ياماما.
اتفضلي يانورا ...
ودخلت نورا علي مني ..
نورا : حمد علي سلامتك ياقمر ..
مني : الله يسلمك ياحبيبتي ..
نورا : جوزك هنا ؟؟؟
مني : لا .. اطمني مش هنا..
فقالت مني لبناتها
روحي ياشهد انتي وحبيبة العبو
فنظرت لها نورا
مالك يامني ؟؟
مني : ابدا تعبانه من العملية ..
نورا : لا يامني .. الموضوع مش كده ..انتي معيطة ..؟؟
تنهدت مني وقالت ..
تعبت يانورا .. ومش عارفة اعمل اية! مش عارفة اقولك اي..
يانورا انا اتقسمت نصين ...
نص مع جوزي وياريت سعيدة معاه ..
ونص مع محمد وياريت ينفع اكون معاه..
طيب لية يامني متعتبريش محمد صديق واخ هدية جاتلك من السما .. تشكي له همومك
نظرت لها مني . وقالت
اخ وصديق .. انتي شايفة ينفع بعد كل ده
نورا : انا عارفة انه صعب . لكن ده الافضل . انتي طبعا ماتقدريش تستغني عن محمد. فاحتفظي به كصديق او اخ .
وبعدين هو كده كده لازم هيجي اليوم اللي يجوز فيه وساعاتها هعيش حياة طبيعية .ومش بعيد .... وصمتت نورا
نظرت لها مني وقالت ...
كملي يانورا ... مش بعيد ينساني صح!!
فسقطت دموع مني وقالت ..
ياريت ينساني .. يمكن لو ده حصل انا
هرتاح .. انا مابقتش قادرة اعيش كده
طيب ياحبيبتي .. حاولي واتكلمي مع محمد انكم تحتفظوا ببعض كاصدقاء او اخوات ..
مني : ان شاء الله يانورا ..
فقامت نورا واقفة وقالت
يالا انا هسيبك ترتاحي .. انا بس قلت
اطمن عليكي...
مني : ربنا يخليكي يانورا ..
وقامت نورا واحتضنت مني وانصرفت وتركت مني لتعود لرفيقها الذي لا يبتعد عنها يوما ..