📁 آخر الروايات

رواية خائنة ولكني لم أخن الفصل الحادي عشر 11 بقلم اميرة احمد

رواية خائنة ولكني لم أخن الفصل الحادي عشر 11 بقلم اميرة احمد



اهلا بكم في مدونة مكتبة حواء نقرأ لكم ونكتب من اجلكم 

الحلقة الحادي عشر

وبعد شهر قررت مني الرجوع لعملها ..وبالفعل رجعت واستمرت في دوامة الحياة مابين عملها وعلاج اولادها ورعاية بيتها ..وفي يوم ذهب الولدين لتلقي جلستهم

الدكتور : ماما جيت معاكم

الابن الاكبر ..لا ماما قالت لنا خلاص اخنا كبرنا ولازم نتعلم نعتمد علي نفسنا.

فاتصل الدكتور بمني ..

"الو" ايوة يادكتور خير حضرتك؟؟

الدكتور : خير يامدام مني ....ليه مش بتابعي معايا علاج الولاد

مني : لا ابدا بتابع من كراس المتابعة.. خير في حاجة جديدة يادكتور؟؟؟

الدكتور : ايوة في حاجات جديدة لازم تعرفيها ..

مني : اوك يادكتور نص ساعة واكون عند حضرتك
وبالفعل ذهبت مني ...وذهبت مني للسكرتيرة ..

الدكتور موجود.......

..ايوة اتفضلي يامدام مني ...

ودخلت مني ..خير يادكتور ؟؟

الدكتور : اتفضلي ارتاحي ..

جلست مني علي المقعد القريب وقالت :

خير في اية حضرتك ؟؟

الدكتور : لا مافيش حاجة ... انتي لية بداتي تهربي مني

ردت مني ساخرة ..

تهربي مني !!! وانا ههرب من حضرتك ليه؟؟

الدكتور : يمكن علشان قلت لك .. بحبك ..

مني بغضب : عن اذن حضرتك ... واقتربت من الباب والتفت اليه وهو جالس علي مكتبه..

صحيح .. اللي ادامك ديه مش بتعترف بشئ اسمه حب .. عن اذنك ..واغلقت مني باب مكتبه واخذت الولدين .وانصرفت وهي تقول في نفسها ..

مش بعترف بكلمة حب .. رغم اني بعشق محمد.. وبعدين يارب ......
وعند وصلها للمنزل ..وفتحت الباب ..فانتفضت مني من مكانها ...وقالت :

معقول في كده ؟؟؟ في حد يقف وراء الباب كده؟

هاشم : اتاخرتي ليه ؟؟؟؟؟

مني : متاخرتش ...... وتركته مني ودخلت .فدخل وراءها زوجها .....

مني ...

مني : نعم .. خير !

هاشم : انا بحبك يامني ...

فابتسمت مني وقالت ..شكرا ... عن اذنك

هاشم بغضب : يعني اي عن اذنك ؟؟

مني : يعني انا تعباانه انا كل يوم من الشغل للبيت للجلسة ..بجد تعبانه .. عايزة ارتاح ...

هاشم : هو انتي مش بتحبني ؟؟

مني : بصراحة ومن غير زعل ...لا ... انت مجرد ابو ولادي ...

هاشم : والله يعني انتي بتكرهيني ...طيب انت هخليكي تحبني غصب عنك ..وقام بضربها .. ولكن هذه المرة لا تشعر مني بما فعلت ..فاذا بها واطفالها يصرخون . فتصفعه علي خده ولكن لاتعلم من جاءت لها هذه القوة حتي هو توقف عن ضربها وكان هذه الصفعة كانت من يد رجل ...

فنظرت له مني وقالت .. اية مستغرب ..

مش مصدق وهو لا ينطق ينظر لها وفقط فقالت واضح انك مش مصدق خد التاني علشان تصدق .. وصفعته مني باليد الاخري لتكون اقوي من الاول ..
فاذا به يقول لها ..

انتي طالق ....

وعندما سمعت مني هذه الكلمة شعر وكان حمل العالم كله انزاح عن قلبها وشعرت بسعادة ..وابتسمت وقالت ..

الحمد لله ... اتفضل اطلع بره ..لكن قبل ماتخرج هات النسخة اللي معاك..ورغم جباروته واسلوبه الا وكانه اصبح ضعيف هذه المرة... والقي لها المفاتيح وترك المنزل
وبعد خروجه .. اتصلت مني بمحمد ..

ولكن وهي تحادثه شعرت بعدم اهتمامه بكلامها وكانه مشغول بشئ اخر اهم منها فاغلقت معه ولم تخبره بطلاقها......ولكنها اتصلت بنورا صديقتها وقصت لها ما حدث..

نورا : يعني اي خلاص انتي اطلقتي كده ؟؟

مني : ايوة يانورا ... حاولي تيجي مخنوقة اوي

نورا : والله ياحبيبتي عندنا ناس صعب النهاردة
لكن بكرة ان شاء هكون عندك ياحبيبتي

مني : ماشي ولا يهمك ..

وبعد انتهاء المكالمة كانت تتمني مني ان يتصل اليها محمد لتتحدث و تتحدث لترتاح وفتح محمد ووجد نورا نشطة ..فيتبادلا الحديث

محمد : كيفك يابت ؟؟

نورا : احسن منك عامل اي يامحمد ؟

محمد : تمام الحمد .. عاملة اي مع خطيبك ؟

نورا : اممم تمام ... صحيح انت كلمت مني انهاردة؟؟

محمد : ايوة كلمتها .. ليه في حاجة؟؟

نورا : هي ماقلتش اي حاجة لك ؟؟؟

محمد : ماتقولي يابت في اي قلقتيني..

نورا : مني اطلقت يامحمد ...

محمد : انتي بتقولي اية ؟؟؟ وامتي؟؟؟

نورا باستغراب : انهاردة ...اي ده انت متعرفش ؟؟؟!!!!!!

محمد : لا .. كلمتها ماقلتش حاجة .. سلام يابت
واغلق النت ليتصل بمني ..

"الو"

حبيبي حبيبي حبيبي حبيبي حبيبي حبيبي

مني : عامل اي ياغالي ؟؟؟

محمد : المهم انتي .. اي اللي سمعته ده؟؟

مني : سمعت اية؟؟.

محمد بسعادة : اطلقتي يامني ؟؟!

مني : ايوة ...

محمد : وليه مقلتش لما اتكلمنا؟؟

مني : هو انت اهتميت اصلا ..حاستك مشغول ومش مهتم ..

محمد : لا غلطانة .. كنت بسلم شغلي والله كنت معاكي..

مني : ولا يهمك ربنا يقويك...

محمد : ناوية علي اية ياغالية؟؟

مني : ولا حاجة ..
.
محمد : انتي خلاص خلاص يعني .

مني : ايوة يا غالي ...

محمد : حصل اي احكيلي ..

فقصت له مني ما حدث...

فتنهد محمد وقال : وناوية علي اية ؟؟

مني بحيرة : مش عارفة ...

محمد : تتجوزني يامني ...

مني : اتجوزك وانت توافق تتجوز واحدة مطلقة وعندها اربع اطفال..

محمد : ايوة اوافق .. انا اتمني ياغالية ..

مني : بجد يامحمد ...

محمد : بحبك يامني ...توافقي ..

مني : صعب انا عندي اربع اطفال .. انت فاهم يعني اربع اطفال ...

محمد : موافق ...وبحبك وبحبهم لانهم ولادك ..

مني : مش هتقدر تتحمل مسئوليتهم ..مشاكلهم كتير .. وكل يوم ومشاكلهم بتكبر

محمد : مالكيش دعوة انتي ....

مني : انت مش فاهم حاجة .. في حاجات صعب
اشرحها لك ....

محمد : قولي يامني .....

مني : افهم انت مش هتكون علي راحتك .. ده
الاب نفسه مش بيقدر اعيش براحته .

محمد محاولا اقناعها : مالكيش دعوة ....بحبك ... بحبك

مني : علي العموم لسة في شهور العدة .. تكون فكرت ...

وفي اليوم التالي ... اذا بزوج مني يحاول

ان يسترضيها لترجع اليه ...ولكنها ترفض وترفض بشدة ...فيبكي لها ويقول لها اديني فرصة تانية .وانا هتغير ..لكن ترجعي لي ..

واصرت مني علي الرفض ..وارسل اخته لاقناع مني بالرجوع ..دون جدوي.. واتصل بامها واخيها بيطلب منهم اقناعها بالرجوع ...وقال انا هعمل قاعدة صلح لازم تكونو موجودين..وبالفعل يحضر امه واخته وخاله واخيه وام مني واخيها .. لاقناع مني علي الصلح.
.


تعليقات