📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم وعد يحيي


الحلقه 32:-
___________
احببتها متنمره:-
____________
استيقظ حسام من نومه ع رنين هاتفه في السادسه صباحا
حسام:-يااااه مين المزعج ده
نظر الش شاشه هاتفه فوجد اسم نسيم ع شاشته
حسام:-يييييييي بقه!سته الصبح!
اعتدل في فراشه و اجاب
حسام بعصبيه:-الو
نسيم:-مبروك يا عريس كده برده متعزمنيش
حسام:-نسيم ابعدي عني و عن حياتي و عن بتول
نسيم:-بس واضح انك مش مبسوط معاها....فاكر انا و انت يوم خطوبتنا فضلنا سهرانين ع التليفون للساعه 8 الصبح
حسام:-لا مش فاكر ليه هفتكر وحده كرهتها
نسيم:-خلاص بقيت بتحب بتول؟
حسام:-لا مش بحبها انا بموت فيها
نسيم:-ماشي يا سيدي....الله يسمحك...وحشتني اوي يا حسام
حسام:-يا بت انتي ايه كميه البرود الي في دمك دي
نسيم:-الله يسمحك تاني
حسام:-انتي ايه؟مش بتتكسفي و انتي بتترمي عليا بقلك ايه متتصليش تاني و لا عاوز اشوف وشك انتي سامعه
ثم اغلق الهاتف بوجهها و هو يرتمي برأسه ع فراشه و يبتلع ريقه بصعوبه...
نعم أحب بتول للغايه...و نعم هو لا يفكر في نسيم مطلقا...و لكن من يحب لا يكره...كلما تذكر خيانتها يخاف من جميع النساء يخاف ع بتول ان تفعل مثلها...
طرد الافكار من رأسه و اغمض عينه لينام و لكن رن هاتفه ثانيا
حسام:-ايه يا بت انتي؟
بتول:-ايه يا عمو براحه
تغيرت ملامحه لترتسم ع وجهه ابتسامه:-مقرأتش الاسم اسف
بتول:-كنت مشغول مع مين؟كنت بتكلم مين؟
حسام:-ايه ايه الي مصحيكي؟
بتول:-ما انت صاحي و كمان بترغي
حسام:-نسيم اتصلت قلقتني
بتول:-البت دي مش هتسيبنا في حالنا
حسام:-متخفيش هزقتها انتي بقه ايه الي مصحيكي
بتول:-بص يا سيدي امبارح روحت و نمت زي الفسيخه الدبلانه
حسام:-افففف الله يقرفك الريحه هبت
بتول:-ههههههههههه هو الكلام بريحه؟المهم يعني اني نمت نوم عميك و بدين لقيت المنبه بيرن الساعه 3 و نص عشان انت ظبتهولي ع صلاه الفجر صليت الفجر و قرأت قرآن بصراحه صفحتين بس....المهم اني فضلت صحيه بقه بدربك في المطبخ و عملت كيك و اديني كلمتك بس
حسام:-يعني من حوالي الساعه اربعه لغايه سته بتعملي كيكه؟
بتول:-لا ما انا استحميت هههههه لازم اقلك يعني بالظبط
حسام:-لا انتي كدبتي استني ورقه طلاقك
بتول:-يااااااااارااااااجل!
حسام:-هههههههههههههه بقلك ايه انا لسه عاوز انام لاني نمت بعد الفجر اصلا
بتول:-ليه كنت بتعمل ايه
نظر حسام الي الارض بجواره و هو يبتسم قائلا:-اسلام نايم ع الارض و بيشخر بات معايا النهارده و مع ان في اوض في الشقه الا انه اصر ينام ع الارض هههههههههه
بتول:-ههههههه اه و اشتغلتو كلام عن البنات الي حلوين الي كانو في الفرح
حسام:-اه اسكتي يا بتول في بت يخربيت كده معرفش من دي
بتول:-يسلام؟
جسام:-انا بحب اكون صريح مبطلتش كلام عنها و ربنا
بتول بغيظ:-كانت فين دي
حسام:-كانت لابسه فستان احمر حكاااايه و لابسه تاج بينها كانت العروسه هههههههههه
بتول:-ههههههههههه حبيبي و الله يلا اسيبك تنام
حسام:-تمام ماشي انا بكره اجازه تحبي نخرج
بتول:-طبعا نروح فين؟
حسام:-ملكيش دعوه اجهزي انتي كده و هفطرك برا و اقفلي بكره البوتيك
بتول:-اوك سلام
حسام:-سلام
اسلام:-اخيرا كتك الارف عمال تزعق مع نسيم و تضحك مع بتول مش عارف انام
حسام يلقي عليه الوساده:-انكتم خالص هههههه
اسلام:-انا ايه الي زلني بس و خلاني اسيب بيتي يا تري يا لولو روان و فاطمه عملو فيكي ايه؟
حسام:-ههههههههههههه اسكت علياء مش طيقاك جيبهلنا بجيبه و بلوزه و الكل لابس فساتين
اسلام:-اديك اهو بتبص عليها
حسام:-الله يسمحك يا سيدي لا دي بتول استغربت
اسلام:-هههههه طيب نام بقه
حسام:-ماشي
ثم تثائب و هو يذهب في رحله نوم عميقه
_____________________________________
علياء:-ايه يا بنتي بتلبس و ريحه فين ع الصبح؟
فاطمه:-عندي محاضره
علياء:-محاضره يوم الجمعه الله ما اصلي ع النبي طب سلميلي ع المحاضره
شحب وجهها لانها نست انه يوم الجمعه
فاطمه:-لا يا خفه ده انا....انا....هشتري لبس بس مش عوزه حد يعرف يلا باي
و خرجت قبل ان تتحدث لياء ثانيا
روان:-سلميلي ع احمد يا بت ههههههههههههههه
عادت فاطمه ثانيا:-ابو شكلك اسلام و حسام برا و انتي يا ست علياء اسلام بيقلك يلا عشان هتمشو
روان:-يعني كلو خارج و انا هروح اشتري فستان خطوبتي لوحدي مع حسن
فاطمه:-يكون احسن تبقو ع انفراد يلا باي
روان و علياء:-باي
__________________________________
حسام:-ع فين يا طمطم؟
اسلام:-اه ع فين يا بت
فاطمه:-هشتري لبس
اسلام:-لبس الساعه 11 الصبح؟!
فاطمهك-لسه هعدي ع صحبتي سلام بقه
اغلقت الباب خلفها
اسلام:-انا قلقان بصراحه ايه رأيك امشي و راها
حسام:-لا يا اسلام عيب لازم تق فيها يلا عن اذنكو بقه عشان هعدي ع بتول سلام يا ماما
مني:-سلام يا بني سلملي ع بتول
حسام:-يوصل...سلملي ع علياء بقه يا اسلام
اسلام:-ماشي سلام
_________________________________
ركبت بتول السياره بابتسامه واسعه
حسام:-اده بقه
بتول:-ايه
حسام:-فين الطرحه
بتول:-بسرعه كده؟
حسام:-ففففففففف بتول انتي بتدلعي بصراحه
بتول:-انت ايل عاوز تتخاانق و خلاص
حسام:-طب لمي شعرك متسيبهوش
بتول:-يا حسام انت اوفر
حسام:-لمي شعرك!
بتول:-لا بقه
حسام:-لا؟!طيب
ضغط ع فرامل سيارته بضيق شديد و عنف فصرخت عجلات السياره و هي تنطلق...
___________________________________
كانت نورا تجلس بغرفتها عندما دق باب غرفتها و دلفت اختها الصغير ليلي
ليلي:-نورا ...في حد برا
نورا:-حد مين
ليلي:-م..مازن
انتفضت نورا:-قوليلي يخرج برا من غير مطرود
دلف مازن فجأه:-لو سمحتي يا ليلي انتي متجوزه و احضرينا
ليلي بخجل:-طبعا
نورا:-محدش هيحضر حاجه لان مفيش حاجه بينا تتقال يا مازن يلا برا!
مازن:-نورا انتي لما رفضتي رجعت التانيه عشان بس ابني
نورا:-ما شاء الله ع السرعه انا رفضت قبلها بيوم جيت الصبح لقيتها مبسوطه و مسكه ابنها و انت بتقلها مين يا حياتي؟!و كمان جيبها فين في شقتي انت شخص زباله و اسمع بقه تهديدك مش هيخيل عليا و هتجوز لو جه واحد مناسب و اعلي ما في خيلك اركبه ها!
مازن:-ربنا يتمم الي في الخير ليكي يا نورا بس اعرفي اني كنت بحبك و هتندمي اوي ع قرارك ده في يوم و انك ضحيتي بيا
غادر غرفتها حانقا ارتمت نورا ع فراشها باكيه
ثم استمعت الي صفعه الباب خلف مازن
ليلي:-انتي ايه بقه يا نورا؟عيزه تعيش دور المظلومه ديما؟
تجمدت دموعها:-انا؟!
ليلي:-اه انتي الراجل شريكي و بيحبك و انتي و لا هنا عيزه تعيشي في دور المظلومه وا نتي الي هدمي حياتك بأيدك!
نورا:-انا الي هدمت حياتي؟
ليلي:-اه تقدري تقوليلي اطلقتي ليه؟
نورا:-عشان اعيش دور المظلومه مرتاحه؟شكرا ليكي شكرا لكل النااااااااااس شكرا شكرا
ليلي:-انت عجبك وضعك؟
نورا:-مالو وضعي مالو؟مالو؟
ليلي:-لو مكنش مش عجبك مكنتيش هتتكسفي تقولي مطلقه عمتا انا مش في صفك و حسه انك في تمثليه و حيه تبقي مظلومه و تعيشي حزينه و مكسوره و وحده مطلقه محدش راضي عنك و اللطلاق من غير سبب يعيب المرأه!
نورا:-اخرجي برا براااااااااااااااااا
اغلقت باب غرفتها بالمفتاح و ارتمت ع الارض باكيه تمسك برأسها في ألم:-حرام عليكو بقه حرااااااااام!
____________________________________
ظل حسام طوال الطريق صامتا لا يتحدث معاها حتي وصلو الي كافيه يبدو عليه مرتفع المستوي و جلسا و لم يتحدثا ايضا
الجرسون:-تطلبو ايه
بتول:-في فول؟
الجرسون:-هه؟
امسك حسام يدها لتصمت:-هههه بتهزر هتلقنا اتنين كوراسه بالشيكولاته و اتين قهوه بالبندق و الكريمه
الجرسون:-تحت امرك
ابتسم حسام:-يخربيتك ايه يا بنتي انتي مجنونه ده مكان يبيع فول
بتول بنفس الابتسامه:-هههه يا حبيبي و الله عرفه بس انا حبيت اخليك تبتسم بعد الوش الخشب بتاعك و بعيدن مالو الفول
حسام:-زي الفل بس انا قلت ناكل مختلف و في مكان مختلف
بتول:-ههههههههه خليتك تتكلم
حسام:-مجنونه مجنونه يعني...بصي يا بتول كل الي فات من حيتنا كان لعب امبارح تم الارتباط رسمي و النهارده يعتبر اول يوم في حيتنا و لازم نحط قوانين
بتول:-اتفضل انني استمع
حسام:-اولا اوعي يا بتول في حياتك اقلك حاجه تقولي لا!...ثانيا انا كمان ابدا في حياتي اكدب عليكي او تكون شيئ مضيقك و تقليلي و اطنش
بتول:-و مينفعش بردو تقلي امر انا مش مقتنعه بيه و انفذو
حسام:-يا بتول انا مش بأمرك تسيبي بيت اهلك و اقلك نفذي انا قلت حجاب و انتي وافقتي و غير كده طلبت تلمي شعرك و متسيبهوش بالشكل ده لان لونه و شكله حلو و يلفت النظر
بتول:-بس...
حسام:-انتي متعبه اوي علفكره!لو فكره ان ده تحكم تبقي غلكانه يا بتول في ايه
بتول:-خلاص خلاص
وضعت يدها في حقيبتها و عقدت شعرها ذيل فرس برابطه شعر كانت في حقيبتها:-مرتاح؟
حسام:-مرتاح..!!دلوقتي بقه انا قلت نعد في مكان هادي و نتكلم عن نفسنا عايز اعرفك اكتر
بتول:-ازاي يعني
حسام:-مين هيه بتول؟
بتول:-نعم يا خويا بقنا 3 اشهر مع بعض و شويه و تقلي مين هيه بتول
حسام:-هههههههه لا قصدي تكلميني عن حياتك من اولها خالص بقع
بتول:-اوك بتول تساوي جنون
حسام:-لا دي قديمه قصه حياتكي ا بنتي
بتول:-ماشي...اتولدت سنه 1991 شهر 1 يوم 12 كنا في فيلا اعتقد انا و ماما و بابا و اختي الصغيره اتوفت صغيره و بعدها ماما تعبت و باابا زهق من ماما و تعبها و اتجوز و لما انا تميت 13 و ماما فكت شويه بابا قالها انو اتجوز و عنده ولد مام انهارت و القصه الي انت عارفها لغايه ما ماتت و كملت حياتي مع تيته في 3 ثانوي اتخطبت لواحد ظابط شافني في فرح بس سيبته بعد شهر و انا الي سبته علفكره عشان كان عصبي و بيضرب و في ثانيه جامعه كان عمر و ارتبطنا و قرانا فاتحه بس متخطبناش و فضلت معاه لاول رابعه و بعدها هو سبني لانو كان بيلعب و مش كويس المهم اني كملت و فوقت من صدمتي و فتحت المحل و عرفتك و بعدين اتخطبت لكريم و بعدين ليك!بس انا بقه عندي 25 سنه
حسام:-ياااااااااه....يعني انا تجربتك الرابعه يا بتول؟
بتول بخجل:-انا...
صمتت و هي تنظر الي يدها التي تفركها بتوتر
حسام:-ده مش عيب بس استغربت طب قوليلي
بتول:-ها؟
حسام:-حبيتي الظابط؟
بتول:-لا خالص انت عارف انا كنت مجنونه اتخطبنت اغيظ صحابي
حسام:-مممم طب و عمر؟
صمتت و هي تبحث عن جواب دون ان تكذب و انقذها ان جاء الجرسون وضع اطباق القهوه و الكرواسوه
بتول:-ليه يعني الاسئله
حسام:-عايز اعرف
صمتت و لم ترد فقال:-يبقي كنتي بتحبيه صح؟
ابتسمت فجأه بجنون و اخذت تدق((تطبل)) ع الطاوله:-قالتلي قول حبيتها و لا محبتهاش مردتش رد قالتلي قول قلتلها بلاش حببتي بلاش
نظر لها الجميع و ضحك حسام هامسا:-يخربيتك!
بتول:-ايهي ا جماعه وحده و خطبها اده
حسام:-هشششششش بس
بتول:-ههههههههههه
حسام:-بجد قولي
غنت بتول بهمس:-دي حكايه و عدت مش عارف هتفدنا في ايه!ههههههههه
حسام:-انا غلطان اني بكلمك اتصدقي
بتول:-خلاص يا حسام متعقدهاش اه يا سيدي بصراحه حبيته بس مش زيك انت بقه احكيلي عن نفسك زي ما انا عملت
تنهد بعمق:-ماشي اتولدت....
بتول:-لا قول من الاول
حسام:-ماشي ما انا بقول اتولدت
بتول:-لا من اول اسمك
حسام:-لا اله الا الله....ماشي اسمي حسام اتولدت سنه 1988 يوم 3 شهر 3 كبرت و اتعلمت و شرفت روان بعديا بخمس سينين و اسلام صحبي و ادي و جاري من ساعه ما اتولدت انا اتولدت لقيت ابويا صاحب ابوه اصلا و فاطمه جت بعدينا بسبع سنين المهم ان ابوها و امها ماتو في حدثه و بقو مسؤليتنا و اخوتنا و بنصرف عليهم لغايه ما اسلام دخل ثانوي و نزل يشتغل مع الدراسه و اصر ان يصرف عليهم بس الاكل كان معانا و بابا مات انا في 3 ثانوي و ربنا يخليلي ماما و انا بقه في اولي جامعه عرفت...نسيم فضلنا مخطوبين لغايه ثالثه جامعه قصه حب رهيبه و بعدين اتخطبت لصحبي و سابتني بس كده و قررت محبش تاني اتخرجت اشتغلت و عرفتك في خناقه و بدأت بعداوه و حبيتك بعدها بس!...
بتول:-يعني انا تاني وحده ي حياتك؟
حسام:-اها
بتول:-بس يا معلم تعادل
حسام:-هههههههههههه لا انا الرابع يا مفتريه
بتول:-لا انا بتكلم عن الحب
حسام:-اها تماما
بتول:-و الاخير ان شاء الله و لا ليك رأي تاني
حسام:-ههههه لا الاخير
عقد حسام حاجبيه فجأه و هو ينظر خلف بتول فقد دخلت فاطمه الي الكافيه برفقه احمد و جلسا معا
بتول:-ايه في ايه؟!


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات