📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم وعد يحيي


الحلقه 23:-
_______
احببتها متنمره:-
____________
الطبيب:-متقلقيش يا انسه بتول ده الضغط علي عليها عشان مش بتاخد الدوا
نظرت بتول الي جدتها بعتاب
بتول:-ليه يا تيته كده؟
جدتها:-يا بتوته يا حببتي الدوا خلص من كام يوم و اتكسفت اقلك تجبيلي
بتول:-اخس عليكي يا تيته
حسام مبتسما:-خلاص بقه يا بتول حمد ع سلامتك
جدتها:-مين ده يا بتول
امسكت بتول بيده و قدمته من فراش جدتها:-ده حسام
جدتها بلوم:-عمرك ما حكيتي عنه
بتول:-احم...يحني...يحني...كته بقه
حسام:-يحني.كته؟
جدته بابتسامه:-انت المحامي؟الي اتخنقت معاه
بتول:-ما هلاص يا تيته
جدتها:-انا مدينه ليك بالشكر لانك وقعت ع راسها التمثال يمكن راسها تعقل شويه
ضحك حسام من قلبه بينما شعرت بتول بالخجل
بتول:-هو انا مجنونه؟
جدتها:-لا يا بتوته زي ما انتي بتقولي انتي مؤسسه جنون
نظر حسام في ساعته وجدها اصبحت الرابعه صباحه تثائب بكسل
حسام:-يلا يا حجه بقه عشان نروحك
جدتها تعتدل بصعوبه:-يلا
بتول:-روح نام انت يا حسام خلاص
حسام:-لا هسيبكو كده الفجر تروحو
بتول:-فيك الخير و الله
و بعدما اوصلها الي منزلها كانت الساعه الخامسه و النصف صباحا اصرت بتول ان يدخل حسام قليلا
بتتول:-خد كل عشان يبقي عيش و ملح و فول و طعميه
ابتسم و هو يتانول منها الطعام و بدأ ثلاثتهم في تناول الطعام
بتول:-مش هتزور صحبك في الصباحيه؟
حسام:-اكيد
بتول:-طب ما يلا نروحلهم دلوقتي
حسام:-لا ده جنووووووون رسمي نروحلهم الساعه سبعه الصبح
بتول:-لما نوصل هتبقي الساعه 8 و لا انت بتتهرب عشان مجيش معاك
حسام:-هههههههه لا بس دول عرسان حرام عليكي نصحيهم 8
بتول:-هقوم اغير الفستان السورايه و نروحلهم
حسام:-لا لا لا!
____________________________________
كان اسلام يغط في نوم عميق و كذلك علياء عندما رن جرس الباب بجنون شديد
اسلام:-مممممممم؟
علياء:-افتح يا اسلام لو سمحت
اسلام:-لا مش عارف اكل الكيكه!
علياء:-اسلاااااااااااااام قوووم افتح
قام من نومه:-طب ما انتي صحيتي
علياء:-لسه هلبس و اقوم قوم انت بقه
ترن ترن ترن ترن
قام اسلام مترنحا ينظر في ساعته
اسلام:-ابو شكلك يالي بترن كتك الارف معندكش نظر
فتح الباب بغيظ ليجد حسام و بتول امامه
حسام:-اسلاااااام حبيبي يا اخويا هات حضن
اسلام:-الهي يا رب ينفتح نفوخك يا بعيد الساعه 8 الصبح و انا نايم من 3 سعات اصلا
حسام و هو يدخل و خلفه بتول
حسام:-قلتلها لا بس اقنعتني
جاء صوت علياء من الداخل:-ميييييييين يا سالام؟
اسلام:-ده حسام يا حببتي
علياء:-حسبي الله و نعم و الوكيل!
لم تمضي لحظتين حتي ظهرت
علياء:-ليه كده يا بني بس و الله لتترد يوم فرحك يا منيل
بتول:-صباحيه مباركه خدي شوكلاته
علياء:-ربنا يخليكي يا حببتي
جلسو جميعا
علياء بشك:-حسام ؟هيه مش دي البدله بتاعت امبارح؟
ثم نظر لبتول
بتول:-مليش دعوه انا غيرت اهو
علياء:-امممممم انتو مسبتوش بعض من امبارح اصلا؟
بتول:-كنا في المستشفي
علياء:-ليه خير
خخخخخخخخخخخ
نظرو الي جانبهم ليجدو اسلام نائما
حسام:-ههههههههههههه ويييييييس!
اسلام:-احم..اسف
حسام:-احنا الي اسفين
بتول:-تيته كانت عيانه و هو فضل جمبي و بعدين جينا نضيقكو
علياء:-المفروض كنت تيجي مع روان....و فاطمه!
_____________________________________
مني:-يا حساااااااااام اصحي بقه يا بني الساعه بقت سته المغرب
استيقظ حسام متأففا:-دخلتي الشقه ازاي يا ماما
مني:-معايا نسخه من المفتاح هههههههه رحنا لاسلام الصبح بيقول ان انت و بتول رحتهم
حسام و هو يقوم:-بس علياء رمت كلمه سم و رجعنا مضيقين
مني:-طب اتشطف و تعالي اتغدي معانا يلا سلام
حسام:-ماشي يا ماما
بعد ان غادرت مني ابتسم حسام و هو يتذكر ما فعلاه من جنون هو و بتول
حسام:-البت دي مشكله
______________________________________
بتول:-يا بابا اصلا انا و هو مكناش طيقين بعض
سالم:-اه! لدرجه انو يسبك و يقول عليكي بيئه منك لله كان اكبر مشروع في حياتي
ابتسمت بتول بسعاده لانها ستعود للعيش مع جدتها و ايضا لانها فارقت هذا الشخص و ايضا لتخريب مشروع ابيها
صفقت بسعاده بعدما غادر سالم
شروق:-لو عيزه تمشي امشي و لو عيزه تعيش هنا ماشي
بتول:-لا شكرا لخدمات سيتك
احمد:-بتول كنت...؟
بتول:-يا نعم؟
احمد:-عايز نبقي اخوات و اصحاب
بتولك-انت تاني
احمد:-انتي اختي االكبيره يا بتول و فاهمه غلط...بابا مش مهتم بيا و الله انا لوحدي و كنت مستنيكي بفارغ الصبر
تمهلت قليلا:-خلاص...ربنا يسهل و هبقي اجي ازورك
احمد:-و الله شكرا يا احلي اخت هاتي بقه موبايلك
ثم جذبه من يديها
احمد:-دي نمرتي اوك ؟
بتول بتعجب:-ماشي
احمد:-بتول انتي هتمشي صح
بتول:-طبعا
احمد:-ماشي مع السلامه
بتول:-سلام ((شكله غلبان...بس خد حياتي بردو))
_________________________________
كان نورا تغلق المحل في الحاديه عشر مساءً
و بدأت تمشي في طرقات ساكنه
بتول:-اه و الله
كانت معها ع الطرف الاخر من الهاتف
نورا:-و حكالك ع سبب طلقنا؟
بتول:-بصراحه اه
نورا:-ما علينا مسيرك كنتي هتعرفي
بتول:-قرب يوصلك علفكره
نورا:-هو انا خيفه؟انا بس مش عوزه مطردات...
صمتت فجأه و هي تقف
بتول:-ايه فينك؟
نورا هامسه:-في ناس شكلها غريب ع اول الشارع انا هرجع بقه من شارع تاني
بتول:-اه اه متخفيش
استدارت لتجد خلفها رجلا اخر
اوقعت من يدها الهاتف
آااااااااااااااااا
بتول:-نورا؟نورا؟نوراااااا؟
________________________________
مني:-ايه يا بني اعدت تقلي عيزك عيزك بعيد عن البنات ايه؟
حسام:-ماما...انا...عايز اقلك حاجه عارف اني مستعجل اوي في قراري بس...
مني:-قول يا بني
حسام:-عارف اننا لسه خرجين من جوازه حسام و كامن بنحضر جهاز روان و كده بس انا...عايز اخطب!


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات