اخر الروايات

رواية حكاية وتين الفهد كامله وحصريه بقلم جني الالفي

رواية حكاية وتين الفهد كامله وحصريه بقلم جني الالفي 



💔 حكاية وتين الفهد 💔
الجزء الاول
💔💔💔💔💔💔💔
سيد الحبايب يا ضانيا انت... يا احلي غنوه ومني انت ... تقول يا ماما ... ياقلب ماما .. مشبعش عمري مالكلمه ديا ...سيد الحبايب يا ضنايا انت
وتين : دا ابني حمزه اللي طلعت بيه من زواجي الغريب اللي كرهني في كل الرجاله هقولكم حكايتي
انا وتين محمد الشافعي مخلصة كلية هندسة قسم ديكور عندي ٢٢ سنه محجبه و يتيمه الاب والام ماتو في حادث وهما ريحين العمرة وكنت لسه في ثانويه عشت مع عمي ومراته وابنهم حازم هو اصغر مني وبنتهم شهد اللي اتجوزت وسفرت مع زوجها السعودية علشان شغله هههههههههههه كلهم كانو بيحبوني حتي مرات عمي كانت بتعملني زي بنتها قالتلي قوليلي يا ماما ربنا يدمها ليا هي وعمي عملوني زي بنتهم بظبط وحازم انا كنت بعمله زي اخويا الصغير مهو اصغر مني بسنه وكنت بساعده في مذكرته ودخل هندسه زيي كنت فكره اهتمامه بيا وحبه ليا حب اخوه .... ودا اللي كان من نحيتي لكن هو لأ ..
فلاش باك
النهارده عندي مقابلة شغل في شركة الفهد للمعمار ادعولي يا رب اتقبل واشتغل واشيل شويه من علي عمي حبيبي
رقية ( مرات عمي ): يلا يا وتين قلبي ياحببتي هتتأخري علي المقابله
دخلت الاوضه علي وتين لقتها بتصلي وتدعي ربنا يجعل في وشها القبول
وتين: صباح الخير يا احلي روكا انا جهزه اهو وهنزل جري
رقيه : جري مين يا حببتي افطري الاول انا جهزت الفطار والواد حازم مستنيكي علشان يوصلك
نزلت مع حازم اللي سمعني الوصايا العشر متتكلميس مع حد بالزات الرجاله متسلميش علي حد بالايد متخديش حاجة من حد ضحكت عليه
هههههههههههه
وتين : ماشي يا ابيه.
نزلت وسألت في الرسبشن عن مكان المقابله وانا بدعي ربنا يوفقني
وتين: لوسمحتي ممكن اعرف مكان المقابل للمقدمين علي الشغل هنا
الموظفة : حضرتك مقدمه ايه .
وتين : مهندسه ديكور
الموظفة : تمام المقبله مع استاذ فهد صاحب الشركه الدور الخامس يمينك عندك الاسنسير
وتين : بابتسامه شكرا
وراحت عند الاسنسير لكن لقت واحد واقف مستنيه ولما فتح دخل الاسنسير وقلها اتفضلي بس هي خافت تدخل وفضلت تبص حوليها ولما اتجمع اكتر من شخص فيهم وحده ست دخلت معاهم .
وصلت الدور المطلوب وسألت السكرتيرة
وتين : لو سمحتي مقابله العمل فين
السكرتيرة : اسمك وملفك وانتظري دورك.
وتين : تمام
وتين قعدة تبص حوليها علي المكان والناس الموجوده شافت بنات كتير قعده بس لبسهم غيرها خالص اللي قصير واللي طويل وديق واغلبهم بناطيل
وتين : في نفسها ... بينها كدا مش نفعه
وبعد كتييير من الوقت في الانتظار وهي شيفه كل متخرج وحده بتكون مديقه و جه الدور عليها
السكرتيرة : مهندسه وتين اتفضلي دورك
وتين دخلت ومقفلتش الباب وشافت علي المكتب نفس الشخص اللي قبلها في الاسنسير
وتين في نفسها كملت كدا تماااام
فهد : اتفضلي وقفه لية وهو بيبص في ال CV بتعها من غير ما يبصلها وتين محمد الشافعي تقدير جيد جدًا جميل رفع راسه وبصلها
فهد : مقعدتيش ليه أقفلي الباب واتفضلي اقعدي
وتين : ه . هو لازم اقفل الباب 🥺
فهد : رفع حاجب🤨 وبصلها لازم يا بشمهندسه
وتين : حم حم تمام وراحت قفلت الباب ولسة وقفه
فهد: اقعدي
وتين : ماشي
وبعض الأسأله والوقت
فهد : تمام تقدري تستلمي الشغل من بكرة وهتكوني تحت إشرافي تمام اتفضلي
وتين خرجت وهي مش مصدقه انها كدا اتعينت وهتشتغل خلاص
روحت علي البيت وهي هتطير من الفرحه قبلتها رقيه بالاحضان والمباركة
رقية : حبيبت قلبي الف مباروك يا قمر
وتين : تسلمي يا احلي ماما امال عمو فين والواد حازم
رقية : عمك في الشغل وحازم في الجامعه
يلا غيري وصلي علي ماخلص تحضير الاكل
ومرت الايام وذاد التعامل بين فهد ووتين ودا كان ملحوظ لكل اللي في الشركة هي محترمه ومؤدبه والكل بيحبها وبيحبو فهد لحسن معملته ليهم
"وتين : فعلا انا حبيت فهد هو اول حب في حياتي كنت بخاف من غضب ربنا علشان كدا عملت حدود بينا في المعامله بس منكرش اعجابي بيه اللي اتحول لحب بيكبر في قلبي" ❤️
وفي يوم لقيت فهد بعتلي علشان شغل مهم روحت مكتبه وانا مرتبك بس مكنش موجود علي المكتب لقيت الباب اتقفل وهو ظهر قدامي رجعت بضهري لحد مخبط في الحيط وهو حوطني بايديه وانا ركبي سابت وصوتي راح خالص
فهد : بتهربي مني ليه
وتين : ابدا مفيش حاجة
فهد : بحبك وعاوز اتجوزك تقبلي تكملي حياتك معايا وتكوني وتين قلبي وروحي
وتين : بصدمه هه أ .أ. أنت بتقول إيه
فهد : مبحبش اعيد كلامي مرتين بعشقك يا وتيني تتجوزيني
وتين : بس انت متعرفش حاجة عني
فهد : نتعرف قولي كل اللي عيزاه
وتين حكتله كل حاجة عنها بصدق وكان باين في عنيه الحب وهو بيسمعها
فهد : تمام حدديلي ميعاد مع عمك علشان اطلب ايدك
وتين بخجل خلي خدودها طماطم : ح حاضر
فهد بصلها وابتسم : متخرجيش وانتي طماطم كدا اناس تقول كنا بنعمل إيه وغمز لها😉 بعينه مما زاد من خجلها واحمرار خدودها
فهد : هههههههههههه لا دانتي حالتك صعبه خالص اهدي يا قلبي
وتين هديت وروحت البيت بعد انتهاء العمل
دخلت جري علي رقية حضنتها وكان قلبها بيدق طبول الحب والحرب معا
رقية : مالك يا قلبي فيك ايه طمنيني انتي بخير
وتين : بحبك يا احلي واطيب ام في الدنيا
رقية : بت يا وتين مالك وغوشتيني في إيه
وتين حكتلها كل حاجه ورقية فرحت جدا لفرح وتين واتمنت يكون لها العوض والسند بعد وفات ابوها وامها صديقة عمرها وبنت خالتها
رقية : ربنا يجعله خير ليكي يا قلب امك
ولما جه عمها علي السفرة رقيه : مبروك يابو شهد
عماد ( عم وتين) : علي ايه ياروكا هتجوزنيني هههههههههههه 😂😂😂😂😂الكل ضحك ووتين وشها احمر من الخجل والكسوف
رقيه : عيب علي شبتك ياراجل دانت بيقت جد لأ طبعاً في عريس كويس متقدم لبنتي وتين وعايز يقبلك
هنا الصدمه كانت لحازم اللي رمي الشوكه من أيده ووقف يزعأ هي الهانم راحه تشتغل ولا تصتاد عرسان .
وقف عماد : اخرس يا كل🦮ب وتين بنت محترمه ومتربيه احسن منك مسمعش صوتك فاهم غور من وشي
رقيه خدت وتين في حضنها وطبطبت عليها : متزعليش يا قلبي انتي عرفه هو بيعزك زي شهد واكتر انتي اخته وخايف تسبيه فكرة لما شادي خطب شهد فضل حابس نفسه اسبوع مبيكلمش حد هو كدا دبش متزعليش ووجهة كلمها لزوجها ها ياعماد هتعمل ايه
عماد : عرفيني هو مين يا وتين قلبي وانا بنفسي هسأل عنه واحدد ميعاد يجي هو واهله
وتين هزة رسها
بالموفقه وقالت لعمها اسمه وانه صاحب الشركه اللي بتشتغل فيها



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close