اخر الروايات

رواية مشاكسة الفهد كامله وحصريه بقلم مريم سيد

رواية مشاكسة الفهد كامله وحصريه بقلم مريم سيد



الفصل الاول
مشاكسة الفهد

بقلم مريم سيد ام البنات

من داخل احدى الشقق باحدى الاخياء المصرية

من داخل غرفة نوم بنوته مدهونه باللون البينك مامتها دخلت عليها بتنادى عليها علشان تصحيها من نومها

مامتها. ياسمين يااسو قومى يابنتى هتتاخرى على شغلك

ياسمين. سيبنى ياماما اكمل الحلم وبعدها هقوم عالطول

مامتها. قومى يابنت الهبله حلم ايييه اللى هتكمليه

ياسمين. ياخرابى عليكى ياناهد مفيش مره تخليني اكمل حلمى

مامتها. قومى ياقليلة الربايه ناهد حاف كده

ياسمين. ههههههههه يانهوده اتعودى بقى على كده

مامتها. اه صح اتعود على قلة ادبك والله انا معرفت اربى

ياسمين. ههههههههه كنت مركزه مع حماده

مامتها. بضحك قومى ياجذمه اخلصى انت يابت مش عندك مقابله انهارده فى شغل جديد

ياسمين. قامت اتنطرت من مكانها اه صحيح قوليلى هو عامر مشى ولسه هنا

مامتها. لا لسه هنا

ياسمين. طيب حلو هستغله يوصلنى بدل مااركب تاكسى وحد. يتحمرش بيا

مامتها. هتجيبى عربيتك امتى

ياسمين. بعد اسبوع

مامتها.. طيب يالا قومى اناصحيته علشان يفطر وينزل يلحق شغله

ياسمين انا قومت خلاص وبابا

مامتها. مرجعش من امبارح

ياسمين. متحوز عليكى يانهوده وهيجيبلك ضره باباها كان داخل من الشقه يابت اتهدى

ياسمين ابو حميد كنت لسه بقولها بيخبك وطارت غلى الحمام

باباها. بضحك البت هنا مفيش عقل بتاتا صباح الفل ياقلبي وحشاتى يانونا

ناهد. وانت اكتر ياقلب نونا

ياسمين. ارحموا معاكم سناجل

مامتها اتخضت وباباها لما تطلعى ياكلبة البحر

ياسمين.ههههههههه قلبك ابيض والنبى خلاص ياابوحميد. سيبنى اطلع عندى مقابلة شغل

باباها. لازم اعلقك بتقولي للامك متجوز عليكى هو انا لو لفيت الدنيا هلاقى حد فى طيبة وحنية مامتك

ياسمين. اييييه معلش ياابوحميد هى مين اللى طيبه ناهد والله حضرتك ماتعرف حاجه

مامتها. احمد علقها من لسانها ام لسان طويل

عامر. من وراها ضربها على قفاها ومسكها من بيجامتها وبيقوله خد سيادة العقيد علقها ولا اقولك اخدها انا معايا القسم احبسها هناك اهو نرتاح من قلة ادبها شويه

ياسمين. ياعم اوعى هو انت علشان ظابط هتفترى على خلق الله قال احبسها قال هو سيادة العقيد هسيبك

باباها. اه هسيبه اهو نرتاح منك ومن دوشتك شويه

ياسمين.. بقى كده بكره اتجوز وتشتاقوا لدوشتى وتتحايلوا عليا ان اجى وانا اقولكم لا

عامر. يااختى اتوكسى هو فى حد بيبص فى وشك يااوزعه

ياسمين. انا اللى اوزعه ولا انت اللى طويل اووووى واخد الطول على حسابك

مامتها. بطلى دوشه ادخلي البسى وصلى وتعالى جهزى معايا الفطار

ياسمين. بابا معاكي اهو ادخل ياابوحميد معاها ودخلت جرى على اوضتها

مامتها. مخلفه فرقع لوز ياربي وباباها صحك ثعالى نجهز مع بعض الفطار وانت يا عامر ادخل كمل لبسك انت كمان علشان متاخرش

عامر حاضر ودخل كمل لبسه وخرجوا من اوضهم كانت مامتهم جهزت الفطار قعدوا فطروا وياسمين عمورى مورى حبيبي ياناس

عامر. لا

ياسمين هو اييه لا

عامر. لا وخلاص

ياسمين. الله مش تعرف اناعايزه اييه

عامر عارف وصلنى لشركة اللى هعمل فيها الانترفيو صح

ياسمين. صح

عامر وانا بقول لا

ياسمين. خلاص باعم مش عاوزه وقامت من مكانها وباباه بيقوله معلش ياعامر خدها وصلها فى طريقك

عامر بغمزه لابوه ماتاخد تاكسى

ياسمين. يرضيك اختك تركب تاكسى والسواق يتحمرش بيا

عامر. اه يرضينى هى مين معلش اللى يتحمرش بيها انتى

ياسمين. الله اومال

عامر. ده يبقي امه داعيه عليه

ياسمين. ههههههههه صح بس عايزه اركب معاك يااجدع ظابط فى مصر والدول المجاوره

عامر. طيب يالا يااختى قومى علشان ورايا اجتماع يدوبك اوصلك والحقه

ياسمين. ثانيه احيب الشنطه واجى طيران

مامتها. متنسيش الورق بتاعك

ياسمين. الورق كله فى الشركه ياماما

مامتها. الاصول ياهبله

ياسمين اه صح انا حطاهم فى الشنطة ياست الحبايب وجابت شنطتها ونزلت هى واخوها عامر وعرف منها عنوان الشركه واتوجهوا لهناك وصلها وهى نازله سلام يامورى

عامر. سلام خلى بالك من نفسك واول ماتخلصى طمنيني

ياسمين من عيوني ونزلت وبتجرى على داخل الشركه خبطت فى حد وكانت هتقع بس هو لحقها

ياسمين. مش تفتح يااخ ايييه ماشي توقع فى خلق الله

هو. اللى هو انا ولا البعيده بتجرى زى الهبله

ياسمين. نعم نعم ياعمر هى مين اللى هبله بقولك اييه يابرنس ابعد عن وشى بدل مااخلى وشك مكان قفاك اوعى كده وزقته ودخلت الشركه وراحت على الاستقبال وسالت على الانترفيو وقالتلها على مكانه بتقولها الدور 15

ياسمين. نعم الدور الكام

موظفة الاستقبال 15ياانسه

ياسمين. هو لازم الادوار، العاليه دى

موظفة الاستقبال. هو اللى فيه مكتب رئيس مجلس الاداره والبشمهندس مازن هو اللى هيعمل الانترفيو

ياسمين. طيب وبعدين انا مش بحب اركب الاسانسير ولو طلعت على السلم انا ممكن فى الدور التالت اموت طيب امشى ولااعمل اييه

هو من وراها طيب الاسانسير معمول للادوار العاليه

ياسمين. مش بحبه ياعم وانت مالك اصلا

موظفة الاستقبال. ياانسه هو شاور ليها علشان تسكت

هو تعالي اطلعى معايا ومتخافيش

ياسمين. نعم اطلع مع مين روخ يابرنس شوف حالك قال اطلع معاه قال

هو. انتى حره وسابها وطلع عو بالاسانسير

ياسمين. الله ده سابنى ومشى وموظفة الاستقبال بتقولها هتعملي اييه ياانسه

ياسمين. مش عارفه والله

موظفة الاستقبال صدقيني شغلك هنا فرصه ليكى الشركه هنا من اكبر، الشركات وهتاخدى خبره والصراحه البشمهندس مازن وكل القائمين على الشركه بيهتموا بالناس الجديده وبيخبوا يعلموهم

ياسمين. يعنى اطلع بالاسانسير

موظفة الاستقبال. اه اطلعى مش حافظه السبع المنجيات

ياسمين. اه

موظفة الاستقبال خلاص وانتي جوه اقرائيهم هتحسى براحه ومش هتخافى

ياسمين. ماشي انت اسمك ايييه

موظفة الاستقبال. اسمى نورهان

ياسمين. احلى نور عن اذنك

نورهان. وانتى

ياسمين. ياسمين وممكن تقوليلى ياسو

نورهان. ماشي ياسو ربنا يوفقك

ياسمين يارب وياسمين كانت طالعه فى الاسانسير وداست على الدور 15واتفقل عليها وبدات تقرا الايات وقلبها اطمن شويه لحد ماوصلت الدور المطلوب وخرجت وبتقول ماهو الموضوع طلع بسيط اهووو اومال اناجبانه ليه 😂يالهوي لوعامر يعرف هيذلنى دخلت وسالت على ميعاد الانترفيو السكرتيره قالتلها بعد نص ساعه

ياسمين. هى مالها العروسه الخلاوه بتكلمنى بقرف كده ليه وقعدت مكانها ومسكت موبايلها وفاتحه فيس وبعد بضع من الوقت سمعت صوت السكرتيره بتنادى على اسمها

ياسمين. هو مال صوتها قالب على عرسه كده ليه نعم

السكرتيره اتفضلى البشمهندس منتظرك جوه

ياسمين يعني ادخل

السكرتيره ايوه اتفضلى ياسمين استاذنت ودخلت وهو موليها ضهره اتفضلى اقعدى يابشمهندسه

ياسمين. هو من اولها قلة ذووق ولاايييه

هو افندم انتى بتقولي اييه

ياسمين. اوبا هو انت

هو. اه انتى كتتى بتقولي اييه من شويه

ياسمين. اتا مقولتش حاجه

هو والله واييه بقى قلة الذوق

ياسمين. مين اللى قال

هو. انتى

ياسمين والنعمه ماحصل

هو بضحك هنكدب من اولها

ياسمين. الله ماخلاص ياغم هتعمل معايا الانترفيو ولااخد بعضى وامشى وبلاها شغل وانا ماهصدق الصراحه

هو بضحك لا اتفضلى عرفينى بنفسك

ياسمين. انا ياسمين احمد عامر خريجة هندسه قسم عماره

السن 24 عمرى مااشتغلت فى اى مكان

هو. طيب كويس السى فى اللى قدامى بيقول ان انتى واخده كورسات كمبيوتر وبرمجه غير كورسات انجليزي

الاء. اه بعد سنة التخرج اخدتها فى الكورسات

هو تمام حلو اووووى مبروك يابشمهندسه ياسمين انتى اتعينتى معانا

ياسمين. امشى يعنى

هو. لاطبعا فيه عقد هتمضيه وان شاء الله هتستلمى شغلك من بكره

ياسمين. تمام

هو مسك فون مكتبه اتصل بالسكرتيره بيقولها ممكن تبعتى الاستاذ حازم

السكرتيره. خاضر يافندم وفغلت معاه وبلغت حازم وهو بدوره اتصل بيه وقاله هات معاك عقد لتعين البشمهندسه الحديده

حازم. حاضر يافندم وبعد شويه جه حازم مسئول الشئون القانونيه وحاب معاه العقد دخل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بشمهندس مازن

مازن وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حازم تعالى ادى البشمهندسه ياسمين العقد تقرائه براحتها وتشوف بنوده

حازم. انفضلى يابشمهندسه

مازن اقرائى براحتك ولو مفيش حاجه عجباكى فى بنود العقد ممكن نتاقش فيه

ياسمين. تمام يافندم ومسكت العقد وبدات تقراء فيه وجت عند بند معبن عينها برقت وفتحت بوقها بتقول نعم

مازن وجازم فيه حاجه يابشمهندسه

ياسمين. اه يافندم

مازن. فيه. اييه

ياسمين. المرتب

مازن. قليل

ياسمين..لاطبعا ده كتييير

حازم. انتى بتكلمي بجد

ياسمين... اه والله بكلم جد

جازم. ده اقل حاجه من المرتبات بالنسبه المهندسين

ياسمين يعنى هو كده مش كتيير

مازن. لاطبعا.ده لسه فى البدايه مع الزياده

ياسمين.. ماشي يافندم العقد مفهوش اى حاجه هو بند المرتب بس مدام دى سياسية الشركه ومرتبتها يبقى كل العقد كويس

مازن ههههههههه يعني خلاص هنمضى وهنستلم الشغل من بكره

ياسمين. ان شآء الله

مازن طيب اتفضلى يابشمهندسه انا بس اللى يهمتى الالتزام فى الشغل

ياسمين. ان شآء الله ومضت العقد ومازن كمان مضى وخازم استلم العقد وخرج و كمان ياسمين استاذنت ومازن كمل شغله

ياسمين. وقفت عند الاسانسير هو هنزل تانى فيك ياعم بص انا طبعا مش هنزل 15دور علي رجلى اركب واقول السبع المنجيات وبالفعل دخلت بس للاسف حصل حاجه

ياسمين دخلت الاسانسير وقفلت الباب عليها وفجاه النور قطع

ياسمين. نعم هو فى اييه اللى حصل هى مالها ضلمت كده ليه اييه هو النور قطع ولسه هتعيط النور جه

ياسمين. الحمدلله يارب كان هيحصل اييه لو كنت نزلت على رجلي وربنا ماكان هيحصل حاجه

ياسمين لاطبعا كانت رجلى وجعتى وانا واحده صختها على قدها وبعد وقت نزلت الدور الارضي ونورهان بتقولها اييه ياسو

ياسمين. من بكره هنوركم هنا وراحت عليها بتقول نور ياقمر عايزة اسالك على حاجه

نورهان. قوليلي

ياسمين. هى انثى الوز اللى فوق دى مالها كده بتكلم الناس من طراطيف مناخيرها

نورهان ضحكت قصدك على سالى

ياسمين. اه مديرة مكتب البشمهندس مازن

نورهان. اصلها هتموت وتجوز مازن بس هو ولا معبرها

ياسمين. طيب اتا مالى بالحوار ده دى ماكنتش طيقانى

نورهان. هو انتى مش شايفة نفسك عامله ازاى

ياسمين مالى مااتا عاديه اهو

نورهان. هى دين اللى عادية يابنتى دانا بنت واكرشيت عليكى

ياسمين. بضحك مش لدرجادى

نورهان. بس. ياماما دانتى صاروخ ارض جو وطبعا هى عارفه نفسها مجيش فى ربع جمالك الطبيعي علشان هى كله صناعي لازم تكلمك كده

ياسمين. ليه هو احنا جاييين نشتغل ولانشقط

نورهان. بالنسبة لسالى جايين نشقط.

ياسمين. ياساتر لا يااختى انا جايه اشتغل وبس لااشقط ولا اصلا الجواز مش فى دماغي من اصله يالا سلاموز اشوفك غدا سلام يامزتى

نور.. سلام ياقمرى

ياسمين خرجت وحطت سماعات الموبايل بتاعها فى اودانها وماشيه ومش سامعه صوت كلاكس العربيه اللى وراه الشخص اللى راكب العربيه فرمل جامد ياسمين اتخضت وقغت على الرصيف وهو بيقولها اصل البعيده طرشه

ياسمين. قامت من على الرصيف وشالت السماعات من ودانها سمعتى كده انت كنت بتقول اييه

هو. بقولك البعيدة طرشه

ياسمين. طيب اطلعى بره العربيه كده يابرنس علشان اعرفك مين اللي طرشه

هو. طلع ماطلعش ليه واول ماتزل من عربيته ياسمين ضربته فى بطنه وتحت الحزام بتقوله علشان تقل ادبك كويس

هو. بيقولها اه انتى اجنتى انتى تعرفي انا مين

ياسمين. مش عاوزه اعرف وابقى احترم نفسك وانت ماشي فى الشارع

هو طيب وحيات امي ماانا سايبك

ياسمين. ولاتقدر تعمل حاجه والتاس اللى حواليها عيب يابنتى مفيش ست تضرب رجل

ياسمين. لا فى مش انا عملتها يبقى فيه

واحد. واقف بيقوله اطلب النجده اللى زى دى لازم تتعلم الادب

ياسمين. بقولك اييه ياعم الحلو انت التانى بلانجده بلابتاع

هو. لا انتى بت قليلة الادب ولازم انا هعلمهولك

ياسمين هو انت بقى االلى هتعلمولى زقته بقولك ايييه يابرنس مش ياسمين عامر اللى واحد زيك يتكلم معاها كده وكانت هتمشى

هو انتى رايحه فين

ياسمين. همشى.

هو. لا ياشيخه بالساهل كده انا لازم ارميكى فى الحجز تتعلمى الادب وتقولى ان الله حق

ياسمين وانت بقي اللى هتعمل ده

هو. اه مسك فونه ورن على حد قاله خمس دقايق تكون عندى

ياسمين والله خوفت انا كده ولسه هتكلم فى التليفون سمعت حد بيقولها بشمهندسه ياسمين هو فى اييه

ياسمين. مفيش حاجه يابشمهندس مازن ده واحد غلط واتعلم خلاص والموضوع خلص

هو خلص مخلصى

مازن. مين فهد باشا الفيومى منور ياباشا

فهد بيبصله مين مازن المصرى ازيك يابشمهندس فينك

مازن. موجود انت اللى فين

فهد. كنت مسافر فى حاجه كده على السريع ولسه راجع انهارده

مازن. والله انتى وحشنى تعالي نطلع نتفاهم فوق تعالي يابشمهندسه ياسمين فوق

فهد. هوانت تعرف الاشكال دى منين يامازن

ياسمين نعم اشكال مين ياحلو بقولك اييه انت تحترم نفسك بقولك اهو

مازن. فهد انسه ياسمين عيب انتوا ناس كبار مايصحش كده

ياسمين هو انا عملتله حاجه هو غلط وانا اخدت حقى وخلصنا هو بقى عمال يمط فى عروقه انا ماليش فيه بقى

فهد. بت انتي بطلى استقزاز وقلة ادب فاهمه

ياسمين. وانت كل مالسانك يطول انا لسانى هيطول ها

مازن. لسه هيتكلم سمع حد بيقوله فهد فى اييه

ياسمين مورى حبيبي انت جيت هنا ازاى ومين قالك

عامر. ياسمين انتى بتعملى اييه هنا

ياسمين اومال انت جاى لمين هو يكون للاخ ده

عامر. اه ده فهد زميلى واتصل بيقول ان هو اتخانق وجاى اشوف فى اييه

فهد. هو انت تعرفها ياعامر

عامر. دى اختى ياسمين

فهد. اختك

ياسمين ومالك ياحلو بتقولها بقرف كده مش عاجبه السياده

عامر. هو فى اييه حد. يفهمنى

مازن. ازيك. ياعامر

عامر. اهلا ازى مازن المصري عامل وحشنى ياراجل

ياسمين. هو فى اييه انهارده هو اليوم التعارف العالمى

فهد عامر اقول لاختك تسكت بت مستفزه

ياسمين. بت فى عينك اييه بت دى شكل التعليمه مقصرتش معاك وعايز واحده كمان

عامر. ياسمين عيب كده

ياسمين. لا مش عيب الاخ ده لسانه طويل ولازم يتادب

فهد. والله العظيم انتى عاوزه الضرب

ياسمين. ههههههههه يااخى اتوكس

عامر. بضوت عالى ياسمين

ياسمين. بلا ياسمين بلانيله هو انت مش سامع لسانه وقلة ادبه

معلش ياجماعه ممكن تهدى كده ونقعد فى اى مكان نشرب حاجه واللى حق ياخده

ياسمين انا نفسي اخدت حقى وخلصنا

فهد. اتا بقى عايز حقى من ام لسان طويل دى

ياسمين. حقك ليه ان شآء الله انت غلطت

مازن عامر خد اختك وتعالى ورايا وانت فهد فى مطعم قريب هنا نقعد نشرب فيه حاجه ونصلحكم على بعض

ياسمين وفهد لا

ياسمين واتا اصلا مش موافقه وعايز يعمل محضر اعمل

عامر.لا ماهو كده ماينفعش اييه لعب العيال ده

مازن. اتا والله من الصبح عمال اهديهم وهما الاتنين دماغهم جذمه قديمه
. واحد واقف معلش يااستاذ الانسه الغلطانه عيب تضرب راجل برضوا

ياه. بقولك ايه ياعم يتقول كلمه يتسكت خالص

الرجل. ياباشا اخبسهادى قليلة الادب

ياسمين. الاهو اتا ياحشرى وراحه تتهجم عليه اخوها عامر شدها بيقولها يابت اتهدى وبصوت واطى هو انتى عملتى اييه فى الفهد

ياسمين بصوت واطى ضربته تحت الحزام

عامر وهو كاتم الضحكه يخربيتك مش قولتلك بطلى تضربى كده

ياسمين الله مش تعليمك ياباشا

عامر. اه بس مش لاقيه غير فهد الفيومى ده هيولع فيكي

ياسمين وربنا ولايقدر يعمل حاجه

عامر. طيب ممكن نسكت علشان ده نابه ازرق صاحبى واتا عارفه

ياسمين. سكتنا عايزين نرجع البيت عايزه اكمل نوم لانى ماشبعتش

مازن. ها ياعامر هتيجوا الشركه عندى ولا نروح المطعم اللى هناك ده

عامر. نروح المطعم اخسن

مازن تنام وانت يافهد

فهد. بيبص لياسمين ماشي
ياسمين. بص بيبصلى ازاى

عامر. هش

ياسمين هشيت ممكن نخلص بقى انا تعبت من الوقفه بص يامورى انت تجيبلى بيتزا

عامر هو انتى يابت جبله دانتى وقعتى مع واحد مش بيطيق جنس الستات لولايا. انا كان زمان سحلك هو القسم

ياسمين. نعم ليه ان شآء آلَلَهّ دانا اسحل عيلته

عامر. طيب بس ياام لسان طويل تقغدى على الكرسي ومتفتحيش بوقك

ياسمين. طيب افرض هو غلط

عامر. برصوا مترديش

ياسمين. هحاول بس ماوعدكش

عامر. ياسمين علشان خاطر مورى حبيبك نهدى ماشي

ياسمين مسكت درارعه من عيوني لمورى حبيبي

عامر. او بعد حبيبى اتا قلقت وربنا يستر محدش فيكم يقتل التانى

ياسمين. ماما بترن

عامر. ردى قوليلها لسه فى الانترفيو

ياسمين. اتا مش بحب الكدب

عامر. معلش كدبه بيضه علشان متقلقش لما ترجعي البيت احكى كل حاجه لما ترجعي

ياسمين. ماشي واتصلت وقالت لمامتها زى ماعامر قالها وقفلت معاها ودخلوا المطعم وطول القعده شد وحذب مابين فهد وياسمين لحد مامازن قالهم بجد انتوا الاتنين متعبين اييه دانتوا محصلتوش اطفال في حضانه

عامر،. اه والله دانا فى مره حضرت صلح فى الصعيد كان اهون من صلح ياسمين على فهد

ياسمين هو انا اتكلمت

فهد. بريئه يابت

ياسمين. شوفتوا هو اللي بيطول لسانه اهو

عامر. مغلش حقك عليا انا خلاص بقى ياجدعان احنا بقالنا اكتر، من تلت ساعات فى كده انتوا متعبتوش

ياسمين. انا عن نفسي فرهدت وجوعت اكلنى بقى ياعامر باشا

عامر بضحك هو انتي ليكي نفس تاكلى

ياسمين. ماكولش، ليه اعزمنى على حسابك المره دى ولما اقبض اعزمك

عامر. خلاص اتقبلتى

ياسمين. يابنى هو انا اى حد ولااييه ده شرف لشركة ان انا اشتغل معاهم

مازن. بضحك طبعا

ياسمين. ههههههههه هو حضرتك لسه هنا بص متخدتش فى بالك اتا بعيش على عامر باشا

مازن. لا عيشى براحتك

فهد. بقرف هى دى هتشتغل عندك يامازن

ياسمين.. شوفتوا انا ساكته ومؤدبه ومش هرد عليه

فهد. اه صح
مازن. بالله عليكم خلاص


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close