اخر الروايات

رواية عائلة آخر جنان الفصل السابع 7 بقلم مروة طارق

رواية عائلة آخر جنان الفصل السابع 7 بقلم مروة طارق


مهند بيحكي كل اللى حصل لباباه ومامته .........
مهند : بس وجبتهم وجيت
ناهد : لا لا لا انا مش مصدقة اللى حصل ده انت اكيد بتهزر
مهند : واحنا هنهزر ليه يعني يا ماما في حاجة زي كده
خالد بعصبية : انا لازم اتصل بحسن انا ليا كلام معاه
مهند : هو كده كده هيكلمك بس احنا مش هنرجع عنده تاني ونشوفلنا مكان تاني
خالد بيمسك تليفونه عشان يكلم حسن يقوم التليفون يرن يلاقيه حسن .....
خالد : ده حسن
يرد خالد .....
خالد : الو ..... ازيك يا حسن ..... ايه اللى حصل احكيلي ...... طب وده يرضي مين يعني ...... يعني انت تعيب في تربيتهم وعايزني مزعلش ......لا طبعا زعلان انا اسامح في اي حاجة تخص اي حاجة في الدنيا لكن مسامحش اللى يخص ولادي ..... يعني ايه ؟ ...... امممممم ..... تشرفونا طبعا .... بص انا مبقفلش بيتي في وش حد ..... ماشي مستنيكم .... سلام .
مهند : ده معناه ايه ده بقى ؟
ناهد : اوعي تقولى انهم هيجولنا
خالد يبصلها : طول عمرك زكية ولماحة يا حبيبتي
ناهد : مش وقت هزار
خالد بيتعدل : جايين بكرة يشربوا معانا فنجان شاي
مهند : هما مين اللى جايين ؟
خالد : هو ومراته وولاده
مهند يقوم يقف .....
مهند : تمام انا بكرة عندي عزا واحد صاحبي لسة ميت من 5 دقايق هروح ادفنه بكرة ان شاء الله
خالد : ياشيخ اتلهي
يرجع خالد يقعد جنب ناهد .....
ويقعد مهند تاني قدامهم ....
مهند : ماما , بابا هو احنا فعلا غلطنا ؟
يبصولوه جامد وبعدين يبصوا لبعض ويسكتوا .....
مهند : لو غلطنا قولولى
ناهد : بص يا مهند انا وبابا ملناش اخوات عشان كده منقدرش نقولك دي حاجة صح ولا غلط بس انت حاسس انك عملت حاجة غلط
مهند بتلقائية : لا مغلطتش
ناهد بابتسامة : انت ملكش غير اخواتك يا حبيبي انتوا كلكوا حتة مننا يا حبيبي
خالد : بص يا مهند انا مش شايف ان الاخ عيب انه ياخد اخواته في حضنه ويحسسهم بالامان العيب يابني في العقول اللى هنا هما ميعرفوش انها اختك عشان كده بيقعدوا يتكلموا
مهند : ماشي بس احنا بقى مش هنحط كلام الناس في دماغنا احنا متعودناش على كده والا مكناش رجعنا اصلا
ناهد : يا حبيبي بكرة تتعودوا
مهند : مش هنتعود يا مااما مش هنتعود
خالد : يعني هي دي مشكلتك انك مكنتش عايز تيجي اديك اتحطيت في مشكلة هتحلها ازاي هتواجهها ولا هتهرب وترجع
مهند : المشكلة فعلا ان احنا جينا من هناك انا مكنتش عايز ازعلكم مني عشان كده جيت كان عندي التزامات ومقلتلكمش عشان متأجلوش نزولكم اسبوعين كمان وقعدت لوحدي ومحصلش حاجة وجيت لوحدي مشكلتنا فعلا يا بابا ان احنا جينا اساسا من هناك
وعن اذنكم عايز اسلم على بقية اخواتي
ويسيبهم مهند ويطلع لاخواته ......
********************************************************
مهند يطلع ميبقاش عارف اوضة مروة ومنار انهي اوضة يقف محتار وفي الاخر ينده بعلو صوته .....
مهند : مرررررررررررررررررروة مررررررررررررررروة انتى يابت
تطلعله مروة من الاوضة اللى في وشه على طول ......
مروة : ايه ياحيوان بتزعق كده ليه وطي صوتك بقى
مهند : انتوا فين ؟
مروة : في الاوضة اللى في وشك يا كسلان مكسل تدور علينا خش خش
يدخل مهند ويلاقي منار نايمة على السرير بس صاحية .....
مهند : عاملة ايه دلوقتي ياحبيبتي
تشاورله منار بمعني انها بقت كويسة
مروة : يا عم دي اروبة هي دي بيأثر فيها حاجة
تضربها منار بالمخدة ......تردلها مروة الضربة بنفس المخدة .....
فجأة تدخل الاوضة سهر وسمر واحمد وسارة وياخدوا مهند بالحضن ويسلموا عليه ويقعدوا يهزروا معاه .....
سمر : انت ايه اللى جابك كنت خليك هناك ياعم جاي مصر تهبب ايه ؟
مهند : النصيب
مروة : لا وايه جاي حامي عالمشاكل عدل
سارة : مشاكل ايه مش فاهمة
مهند : شوفي محمد ومحمود فين عشان احكي مروة واحدة مش هقعد كل شوية احكي انا مش ناقصك انتوا راخرين
قامت سهر ضربته على راسه .....
سهر : ايه مش ناقصكوا دي احترم نفسيتك معانا شوية .
سارة اتصلت بمحمد ومحمود ....
سارة : جايين في السكة
مهند : ايه ده هما لحقوا يخرجوا ويعملوا صحاب ماشاء الله
سمر : يا عم روح هما دول صحاب انا مش عاجبني الناس اللى اتعرفوا عليهم وخصوصا نهي وشلتها
سهر : ايوة لما بشوفهم بحس كده قلبي انقبض وابليس واقف بيتنطط قدامي
مروة : نهي وهبة ياما نفسي اجيبهم من شعرهم الاتنين بس ليهم يوم ان شاء الله هما يعني هيروحوا منى فين بكرة يا منور يا حبيبتي تخفي ونرجع ايامنا تاني
سارة : ايوة تتحولوا للسفاحين اللى بابا قالى عليهم بتوع اسكندرية كان اسمهم ريا وسكينة
مروة : اسكتى يا بت انتى ملكيش فيه
احمد : متزعقيلهاش والا اقوم اعلقك
مهند : جرا ايه ياض تعلق مين ده على اساس توأمها يبقى سوسن
احمد : انت مش شايف بتزعقلها ازاي يعني اسكت
سمر : انتوا مجانين وهي مروة دي مش اختك يا اهبل وانت يا اهطل وتبص لمهند هي مش سارة اختك
مهند واحمد في نفس واحد : اه سوري نسينا
سهر : يارب اشفي كل عليل ومريض نفسي في البيت ده
***************************************************
معاذ قاعد في مكتبه بالشركة بيراجع اوراقه واوراق شراكتهم الجديدة وتعاقدهم على عمل مشروع جديد واللى كانت ناهد هي اللى متعاقدة عليه وفضل باصص لورق كتير ومتنح على مصصدوم على مش مصدق ....
معاذ لنفسه : لا لا لا مستحيل مستحيل اكيد في حاجة غلط اكيد انا هروح لناهد واسألها وافهم بنفسي .
ويقوم معاذ يمشي .....
************************************************
ناهد وخالد قاعدين مع بعض سكتين كل واحد فيهم بيفكر في اتجاه تاني غير الاخر .....
خالد لنفسه : ياتري مشاكلهم هتكتر هنا اكتر من هناك ياتري هعرف اتعامل معاهم ولا المشاكل هتبعدهم لازم احاول اتصرف مهما كانوا اقويا ويحلوا مشاكلهم بس لازم برضو اكون واقف جنبهم
ناهد لنفسها : هو انا غلطت لما جبتهم كتير هو انا اللى عملت في نفسي كده لا استغفر الله العظيم دي ارادة ربنا ازاي اقول كده استغفر الله سامحني يارب بس ساعات بحس انى مش عارفة اسيطر عليهم وعلى مشاكلهم يارب اهديهم وساعدني اعرف اساعدهم
يدخل معاذ عليهم .....
معاذ : السلام عليكم
ناهد وخالد : وعليكم السلام
معاذ : مالكم في حاجة ولا ايه
خالد: لا مفيش انت عامل ايه ؟
معاذ : كويس بس انتوا اللى شكلكوا في حاجة
ناهد : ايوة في حصل ................................
معاذ : معقول كل ده حصل طب وهما عاملين ايه دلوقتي ؟
خالد : متقلقش عليهم هما متعودين على المشاكل اللى من نوع ده هما كويسين زي القرود
معاذ : ههههههههه طيب انا هحاول ادورلهم على سنتر تاني فيه مدرسين كويسين
خالد : ماشي احنا تاعبينك اوي معانا
ناهد : انا فعلا مش عارفة اشكرك ازاي بتسيب شغلك ومصالحك ومقضيها مشاوير لينا وللاولاد ودايما بتطمن عليهم
معاذ : يا ناهد هو انتى مش لو كان ليكي اخ صغير كان هيعمل اللى انا بعمله ده وبعدين ماهما كمان اخواتي وانا حاسس انهم تايهين في بلد غريبة رغم انهم مش بيبنوا ده وده عاجبني فيهم فلازم اساعدهم اماال انتى فاكرة ايه ؟
ناهد : ربنا يخليك لينا يا معاذ
معاذ : انا بصراحة كنت جاي في حاجة تانية كده
ناهد : قول
معاذ : هي ليها علاقة بشغلنا
ناهد : في حاجة حصلت
معاذ : انتى اتعاقدتي على مشروع ......
ناهد : اه ماله انت تعرف حاجة انا معرفهاش
معاذ : لا طول عمره شغله كويس اوي وسمعته حلوة ما شاء الله بس حضرتك تعرفي مين ده ؟
خالد : انا افضل ان احنا ندخل نتكلم في المكتب احسن
قاموا دخلوا المكتب .........
********************************************
هبة قاعدة هي واسراء وخلود في بيت هبة في اوضتها ......
هبة : انا ازاي مقولتش لبابا على اللى جابهم وروحهم من الدرس قبل كده ازاي نسيت
خلود : يا هبة اهدي بقى وشيليهم من دماغك واضح انهم مش هيقعوا بسهولة
اسراء : سيبكوا بقى من الكلام ده شوفتوا الولا اخوهم احييييييييه ده موووووووووززززز اووووووووي
خلود : لا طبعا هاني احلى
اسراء : لا مهند طبعا هاني ده ايه المعقد بتاعك ده
هبة بتصوت : الاااااااااهي يتحرق هاني على مهند عليكوا انتوا الاتنين انا في ايه ولا في ايه؟
اسراء وخلود يبصوا لبعض ويضربوا بعض ضربة خفيفة ويسكتوا .....
هبة : لا وايه بابا مودينا كلنا بكرة عندهم عشان قال ايه يعتذرله انا هتجنن
اسراء : انتى حاطاهم في دماغك ليه انا مش فاهمة
هبة بكل غضب جواها : لما الاقي كل الناس فجأة بتدافع عنهم واسلام يسيبني ويقولى غوري من حياتي لا والحيواااااااااااااان اخويا يقولى مروة احسن منك والاقيهم عايزييييييييييين يعملوااااااااااا شلة على حسابي وياخدوا كل صحابي منى يبقى ايييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه ؟
خلود بقلق : هو هاني قال كده فعلا
هبة تبصلها بغضب : هو دددددده كل اللى همك روحي يا خلود مش عايزة اشوفك
اسراء : اهدي بس يا هبة واكيد هنلاقي حل بس بصراحة انا عاجبني اوي اخوهم اوي يعني هبة : طيب انتوا معايا ولا لأ
اسراء وخلود : معاكي متقلقيش
هبة تقعد وتهدا وتبتسم ..............


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close