اخر الروايات

رواية عشق رغم القيود الفصل السادس 6 بقلم بيري الصياد

رواية عشق رغم القيود الفصل السادس 6 بقلم بيري الصياد

البارت السادس من
عشق رغم القيود 🤍
بقلم: بيرى الصياد ✍🏻✨
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وينظر الي من ظهر منها وينظر إليها ويمسك رأسها بيده الاثنين وياكل شفتيها بين اسنانه بقوه كبيرة ولا تعارض ولا تتحدث مهره تركته فهي أيضا وجع قلبها لم يسمح اليها ان تنطق في هذه اللحظه
يأكل سالم شفتيها بقوه وقسوة جديده عليها لكن لأول مره يقبلها لينتقم منها علي كل وجع قلبه الذي به
بهذا الوقت يريد ان يتخلص من النار الذي تقيد بداخله لكن يشعر بها تستلم اليه ليبتعد عنها وينظر إليها
وتنظر مهره اليه ودموعها تنزل بغزاره كبيره
ينظر سالم بداخل عينيها لكنه لم يضعف ولم يخف عليها بل هبط علي مقدمة صدرها ونهش بها بين أسنانه ويبقي ينهش بيها بين أسنانه بقوه وعنف شديد
ومازالت مهره مستسلمة اليه يرفع سالم عينيه وينظر اليها وغصب عنه تنزل دمعه حارقه منه ويبتعد عنها ويجلس بجانبها ويضع رأسه بين يده وهو لا يعلم ماذا يفعل وتغلق مهره عينيها بقوه ووجع شديد وتقول
بصوت يكاد يكون ظاهر:ايه مش هتكمل يا سالم
ينظر اليها سالم ويقول:مستعد أستحمل أي حاجة إلا إني أشوفك مكسوره بسببي يا مهره
تنفجر مهره في البكاء وتقول: بس هما كسروني يا سالم خلوني اتجوز غيرك غصب عني انا مش عايزه غيرك انت والله العظيم ما عايزه غيرك
يسحبها سالم الي أحضانه ويضمها بقوه كبيرة ويقول:اوعدك مش هسيبك يا مهره مش هخليكي تكوني لغيري انتي بتاعتي انا وهتفضلي عمرك كله بتاعتي ومحدش هياخدك مني
تبكي مهره بقوه كبيرة وتقول:مفيش حاجه تتعمل دلوقتي يا سالم هما كتبوا الكتاب علي الحيوان ده مش هتقدر تعمل حاجه
يضمها سالم بجميع قوته ويقول: لا هعمل يا مهره هعمل كل حاجه اهم حاجه مفيش غيري يلمسك حتي لو هدفع حياتي عليه
تخاف مهره عليه وتقول بدموع وهي تدفن حالها بين أحضانه اكتر:سالم ارجوك متقولش كده انا مقدرش اضيعك ولا اعيش من غيرك يا سالم
يضرب سالم بقدمه هذه الطاوله ويصرخ وهو يقول بغضب شديد: وانا ..انا من غيرك أبقى إيه افهمي يا مهره انتي روحي
ويرفع راسها إليه ويقول:انتي اللي مديا للحياة معنى انتي فرحتي اللي مش هسمحلهم يكسروها ولو الدنيا كلها وقفت ضدي مش هتهزني طول ما إنتي في حضني وعايزاني زي ما عايزك يا فرس القلب
ترتمي مهره بين أحضانه وتقول:اوعى في يوم تفكر تسيبني يا سالم أنا ماليش غيرك
يمسح سالم على شعرها بحنان ويبتسم بثقة ويقول: حتى لو العالم كله حاول يفرقنا أنا عمري ما هسيبك إنتي قدرِي اللي اخترته بقلبي قبل عقلي
تغلق مهره عينيها وكأنها وجدت اخيرا وطنها الآمن وأخيرا تتطمئن قليلاً برغم انها تعلم ان القدر يترصدها وينتظر اللحظة المناسبة لي ينزع ما تبقي من أحلامها وكل مره يثبت اليها هذا الشئ تخاف مهره وتبتعد عنه بسرعه وتقول:انا جيت ازاي ماما سعاد هتموتني يالهوي
وتنهض لكي ان تذهب الي منزلها بالفعل
لكن يمسك سالم يدها وينظر اليها ويقول:خليكي معايا يا مهره متمشيش وسيبي الباقي عليا
تنظر اليه مهره وهي تمسك ملابسها الذي نزعها هذا الشاب وتقول: مقدرش يا سالم امي هتقتلني بجد وانا مقدرش اعمل فيها كده افهمني بالله عليك
ينهض سالم ويضمها بجميع قوته وتضع مهره يدها علي شعرها ويقول سالم وهو يشدد عليها بشده:هتقدري تعيشي من غيري يا مهره
تبكي مهره بحرقه وحسره علي حالها وتقول:هعيش يا سالم هعيش مكسوره بس هعيش
وتبكي مهره بقوه اكبر ويضمها سالم وهو ينظر أمامه وصمت ثقيل يملئ المكان كان صمت أقسى من أي صراخ يأخذ سالم نفس عميق ويقول: الجوازة دي
أنا مش قادر أقبلها ولا هخليها تكمل أقسم بالله مش هسيبك تضيعّي مني مش هسمحلهم يكسروني بيكي يا مهره مش هسمحلهم يعملوا فيا وفيكي كده
تخاف مهره عليه لتبتعد عنه بسرعه وكادت ان تتحدث لكن يقول سالم:اسمعيني كويس يا مهره انا مش هأذيكي ولا هأذي حد بس تسمعي كلامي وهما يبعدوا عننا ويقصروا شري غير كده قسمت بالله هولع فيهم وهقتلهم واحد واحد وما هرحم حد فاهمه
تشهق مهره بخوف وتقول: سالم أوعى علشان خاطري اوعي تعمل كده اوعي تضيع نفسك عليهم ميستهلوش
ينظر إليها نظرة طويلة نظره مختلفة بيها حب وخوف وصراع فهي تذبحه بسكين بارد ينظر سالم بعيد عنه وبداخله شك بأنها لا تريده ولا تريد ان تكون معه فهو يعلم بأن هذا ابن خالتها افضل منه ولديه اموال أكثر
ومن هنا دخل الشيطان وزرع بداخله هذا الشئ بأن لماذا مهره تختاره ولماذا تتعب وتسعي لأجل ان تكن معه ينطق سالم جملة واحده كانت بنبرة بارده نبرة خاليه من المشاعر انطلقت بداخل مهره كسهام قويه وهو يقول:روحي يا مهره امشي من هنا
كانت هذه الجمله كافيه ان تكسر ما تبقي بداخل مهره تنظر اليه وتقول:سالم ان
قطع حديثها سالم الذي قال:في هدوم لاختي ساره جوه روحي البسي اي حاجه وارجعي لجدتك يا مهره يلا
تنزل دموع مهره بعذاب لا يوصف وتذهب الي غرفة بهذه الشقه وبالفعل تريدي شئ من الداخل وتخرج تنظر نظره اخيره اليه وتذهب الي الخارج دون ان تتحدث معه فهي علمت علي الفور بأنه تخلي عنها بهذه اللحظه وينظر خلفها سالم ويرمي هذا الكرسي بقوه كبيرة في الحائط وينظر أمامه وهو يغضب بشده منها ومن كل شئ حوله يشعر بأنه يتوه لا يعلم ماذا تريد منه فهي باعته وهذا هو الشئ الوحيد الذي بعقله الان
مر يومين لا يحدث شئ بهذه الايام لا تخرج مهره من غرفتها وبداخلها حزن وخذلان الدنيا بعد أن شعرت أن آخر سند ليها تركها بيده كانت تتسطح على سريرها وسطح الغرفه هو الشاهد الوحيد على دموعها التي تنزل في صمت قاتل كل لحظة كانت بتعيد المشهد بعقلها كلمته الأخيره نظرته البارده اليها كل شئ كانت تري مهره تتذكرة جملته القاتله:(روحي يا مهره)
هذه الجملة كانت تتكرر بداخلها كأنها سكين بتغرس بها كل مرة أعمق من السابقه
تفتح سعاد الباب وتنظر اليها وهي تحزن وتقلق عليها بشده فهي لا ترد عليها ولا تشتكي وتخرج ما بداخلها وهذا ما يقلق سعاد عليها تنظر اليها وهي تري ابنتها مكسورة وهذا الكسر كان واضح وضوح الشمس لا يحتاج الي حديث تذهب سعاد وتجلس بجانبها وتضع يدها علي شعرها وتقول بحنان شديد:اللي مكتوب على القلب يا بنتي ما حدش يقدر يهرب منه واللي بتعملي ده عمره ما هيريحك ولا هيخلي قلبك يهدي ويرتاح
تنظر مهره اليها ودموعها تنزل بغزاره كبيره وتترمي بين احضان سعاد وتقول بصراخ يوجع او لنقول بصراخ يقتل:هو قالي امشي يا ماما سعاد هو قالها وهو عارف إني مليش غيره سالم باعني واتخلي عني برغم انه قالي انه مش هيسيبني وانه هيعمل كل حاجه علشان مكونش غير لي سالم طلع اوسخ من رمضان وسحر يا ماما سعاد
نهت حديثها وتبكي بعنف شديد وتضمها سعاد بقوه كبيره الي ان تعبت مهره ونامت علي الفور تبعدها عنها سعاد وتنهض وتذهب بغضب شديد الي الخارج وتذهب الي شقة سالم وتدخل الشقه بعد ان رات الباب مفتوح وتنظر اليه
تري سالم أمامها يجلس وينظر أمامه فقط يشرب من السيجاره التي بيده ولا يفعل شئ آخر تقف أمامه وتقول بصوت عالي:انت لما خلتني اوعدك ان مهره ليك وعدتك علشان كنت شيفاك راجل يا سالم بس انت دلوقتي صغرت في عيني اوي ليه تكسر مهره ليه تيجي عليها وتكون مع الدنيا واهلها عليها يا سالم لييييبه
ينظر اليها سالم بعض الوقت وينظر أمامه دون ان يتحدث ويقول:اقعدي واسمعيني ياما
سعاد بغضب اشد:مش عايزه اسمع منك حاجه اللي يستغني عن بنتي بإيده مش عايزه اقعد ولا اسمعه يا سالم ويمكن حسام احسن منك لمهره علي الاقل مش هيبيعها ويدبحها بطريقه دي
يبتسم سالم ببرود ويقول:وانتي فاكره اني هسيبها ولا هخلي يشوف ضافرها ياما ولا ايه ده انا قسماً بالله ادفنه ولا ده يحصل
تنظر اليه سعاد وهي تستغرب حديثه وتقول:انت فيك ايه يالا حاسك مجنون كده ليه
وفي هذه اللحظة تفتح مهره عينيها بعد ان استمعت لصوت دق قوي علي الباب لتفرك عيونها التي تالمها بشده من البكاء والسهر وتذهب الي الخارج وهي تستغرب أين سعاد ومن الذي يدق بهذا الشكل تفتح الباب وتتصدم وهي تري حسام أمامها ويقول حسام من ان راها:مختفيه فين كده يا مهرتي وحشتيني اوي
وكاد ان يضمها لكن تبتعد مهره عنه بسرعه وتقول بغضب شديد: غور يالا انت بره مش ناقصين قرف علي الصبح يلا اطلع
يغلق حسام الباب ويقول:ليه بس كده ده انا جوزك يا مهره لو نسيتي اوعي تنسي انك بقيتي مراتي خلاص
تنظر اليه مهره باشمئزاز وتقول:ولا عمري هكون مرات واحد من عيلة سحر الوسخه انا اقتل نفسي ولا ده يحصل يا حسام
يغضب حسام بشده منها ليسحبها اليه ويقول بغضب شديد:لا يا حلوه انتي مراتي خلاص ومتشتميش خالتي كده عيب دي امك مينفعش تقولي عليها كده يا مهره
تحاول مهره ان تبتعد عنه وهي تقول:ابعد يا عني حيوان انت ومتلمسنيش كده
حسام بخبث شديد:ملمسكش ازاي بس يا مهره ده انتي مراتي معقول ملمسش مراتي
تبعده مهره عنها بجميع قوتها وتسحب سكين توجد مع مجموعة من السكاكين للذبح وتضعها مهره امامه وتقول: اوعي تفكر فيها يا حسام واوعي تنسي اني جزاره يالا يعني شغلتي الدبح واني اشفي متعه بنسبالي اوعي تخليني اجرب اشفي بنادمين علشان انت وامك وخالتك اول اللي هنفذ الفكره دي فيهم
يبتسم حسام وهو يتقن اتقان كامل انها لم تفعلها وان لا يوجد لديها الجراءه لتفعل هذا الشئ ويقول:لا والله طب ما تيجي تجربي هجيلك انا علشان اسهل عليكي الموضوع يا حبيبتي
وبالفعل يذهب اليها هذا المختل ويقف أمامها ويبتسم بسخريه ويقول:عايزه تقتلني يا مهره طب قولي حاجه غير دي تعالي بس نعمل حاجه قبل ما جدتك تيجي
نهي حديثه ويقترب منها اكتر ليضمها اليه لكن تفعلها مهره وتنغز السكين بداخل بطنه بعنف شديد وهي تفشي غلها وكل الوجع الذي عاشت به منذو الايام الماضيه تنظر مهره اليه ولا يرجف اليها جفن وهي تسمع صراخ حسام الذي صرخ بوجع شديد وتنظر اليه والدنيا حولها تتوقف بالفعل فهي اتقنت ماذا فعلت ويقع حسام علي الأرض بقوه وعنف شديد
وتنظر اليه مهره وتضحك بقوه كبيرة وتقول: ارتاحت من واحد فيهم ناقص سحر ناقص سحر ناقص سحر
وتعيد مهره هذه الكلمات بعدم وعي وهي لا تستوعب كل ما حولها فقط جلست علي الأرض وهي تنظر الي حسام وتضع يدها اسفل وجهها وهي تنظر اليه باستمتاع شديد وووووو.....



السابع من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close