رواية ولعلنا من بعد بٌعدٍ نلتقي الفصل الثاني 2 بقلم جهاد هديوه
البارت الثاني
ياسمين: ماما أنا داخله أرتاح شوية تصبحي على خير
الأم: وأنتِ من أهله يا حبيبتي
بعد أرهاق شديد ألقت بجسدها على حافة السرير دون أن تدرى ما الذي يجري
سيف: اخبار المذاكرة يا صاحبي
آدم : تعرف أنا مش مصدق خلاص باقي سنة ونخلص
سيف: يارب يا صاحبي
جلس آدم على هاتفه الجوال وإذا بفتاة تضع خلفية شديدة الحزن أحس آدم بكسرة في قلبه لا يدري لماذا ولكن ظن أنها تحتاج إلى أن تتحدث مع أحد سأرسل لها رسالة خاصة وانتظر ردها
أشرف: إيه رأيك يا سلمي نخرج بما أنه لوحدنا
سلمي: بجد
أشرف: بجد
سلمي: حالاً وأكون جاهزة
جلس أشرف يري لمعة عينيها البريئة التي التمعت عندما ذكر كلمة الخروج أمامها هو يعلم أنه يقصر في حقها ولكن ما باليد حيلة فالشركة تأخذ كل وقته هو يعلم أن طفلته وحيدة ولا يوجد أحد بجانبها ولكن سيعوضها عن كل هذه السنوات التى قضتها وحيدة دون أن تنزعج فــلا أحد يتحمل ما تحملته هذه الطفلة الرقيقة مع كبر سنها الإ أنها ستظل طفلتي الصغيرة
سلمي: أنا جهزت إيه رأيك
أشرف: اجمل ما رأت عيناي شوقا اليك
سلمي بخجل: يلااا بقا خلاص
أشرف: الخدود الفراولة دية بحبها
سلمي: خلاص بقا يلااا
أشرف: أحبّك لأنك الضوء في ظلمة طريقي ،
لأنك الفكرة الآمنة التي تطرأ على عقلي
في كل مرة ينتابني الشعور بالخوف
أحبّك لأنك اليقين بين طيات الشك ،
لأنك الشخص المُناسب لروحي
و لأنني أشعر دائمًا بأنني وجدت بك
كل ما أرغب به
سلمي: بحبك
أشرف: أنا اكتر يا طفلتي الصغيرة
ياسمين وقد أستيقظت بعد يوماً كامل مرهق
ياسمين: خلاص أنا فرهدت يا نااااااااس
أحسن حاجه أفتح موبايلى وأتفرج عليه شوية
ياسمين: مين ديه الا باعتلى
مجهول: عامله ايه طمنيني عليكي
ياسمين: مين ديه أنا أحسن حاجه ابعت وأشوف مين ديه
ياسمين: مين معايا
خلال دقيقتين من مرور الرسالة وإذا بالمجهول يرسل
المجهول: عامله ايه طمنيني عليكي دلوقتي
ياسمين: أنت مالك وتطمن عليه بمناسبة إيه
المجهول: اهدي حوريتي
ياسمين بعصبية: حوريتك ايوه بقا شغل الشباب تبع السهوكة أشتغل
المجهول: طفلتي الصغيرة أهدي
ياسمين وقد رسم على وجهها علامات التعجب مين ديه
ياسمين: مين معايا
المجهول: آدم
ياسمين: وحضرتك عاوز إيه
المجهول: اطمن عليكي بس
ياسمين: لا شكراً مش حابه
المجهول: أصحاب بس
ياسمين: ولا أولاد عم يا خويا حتي
آدم بابتسامة عريضة: أهدي صغيرتي
ياسمين: ما تتلم بقا قولتلك متقولش كده تاني
آدم: وقد أعجبه الموضوع خلاص قومي أشربي كوب قهوة وبعدين نتكلم
ياسمين: أنت مالك
آدم: وقلبي ميال ليك يا جميل
ياسمين: تب بص لو بعتلى تاني هعملك بلوك على طول
آدم: أنا مش عاوز غير أنه اطمن عليكي
ياسمين: باين عليك بتسمع مسلسلات مأثرة على دماغك
آدم: لا مبسمعش
ياسمين: بضحكة تعجبية شيخ روحاني
آدم بضحكة عالية: لا
ياسمين: تب سلام ومتبعتش تاني بعد أذنك
سيف: خير مالك
آدم: البنت دية عسل ودخلت دماغي
سيف: خير هتقولى حبيت واحدة من خلال محادثة
آدم: بس باين عليها ظريفة ولمضة كده
سيف: شكلك وقعت يا صاحبي
ابتهال: ياسمين قومي أتأخرتى امتي تخلصي امتحانات وتريحينا معاكي
ياسمين: هانت يا ابتهال
ابتهال بصراخ عالى: مين يا روح امك
ياسمين بضحكة عالية: خلاص آسفة بمزح معك
أحمد: خلاص يا ابتهال
ابتهال: أفضل دلع فيها
أحمد: لو مش دلعتها مين هيدلعها
ياسمين: أنت القلب كله
ابتهال: وأنا الرصيف صح
ياسمين وأحمد بضحكة عالية لا طبعاً أنتي روح البيت
ياسمين: أنا أتأخرت سلام
ابتهال: اخوكى اتصل وهيوصل النهارده
ياسمين: يوصل بالسلامة مع السلامة
سلمي: تصدق كانت أحلى ليلة في حياتي وأحلى سهرة
أشرف: انا حرمتك من ديه كله هعوضك
سلمي: متقولش كده أنت كنت مشغول في شغلك علشان تخلينا مرتاحين وأنت الا كنت تعبان
أشرف: ربنا يديمك ليا يا روح قلبي يا نور حياتي
سلمي: وأنت كمان يا حبيب قلبي
#جهادهديوه (روستيكا)
#روستيكا
أتمني أن تنال إعجابكم وكومنتات كثيرة لأكمال الرواية بأسرع وقت
رأيكم في الرواية ومتابعتي لكي توصلكم باقي الأجزاء
مين باعتلي على الخاص هنا لما أفتح وأشوف
مين معايا
- معاكي محمد
وحضرتك عاوز إيه
- أنا بصراحة عجبني الأكونت تبعك وحبيت أتعرف عليكي لو مفيهاش إزعاج
- لا فيها أزعاج سلام
- تب إهدي كده بصراحة من الآخر كده أنا بحبك وحابب أتعرف عليكي
- أنت مين علشان تقولى بحبك
- فيكي تقولى واحد وقع في غرامك صدقيني أنا ميهمنيش شكلك بس باين عليكي جدعة وطيبة وبصراحة أنا حابب أتعرف عليكي أكتر
بصراحة أول ما شوفت الماسدج معرفتش أرد أو أتكلم هقول إيه يعني قفلت الموبايل وفضلت أفكر فيه
تاني يوم الصبح بفتح لاقيته باعتلي بيقولى" أنا بحبك "
تب أرد أقول إيه أحسن حاجه أحذره ميبعتش تاني مسكت موبايلى وبعتله ماسدج ( بعد أذنك متبعتليش تاني أحسنلك )
وقفلت موبايلى وقومت صليت وبدأت أدعي ربنا أنه يهديني لطريق الصواب
وقومت أساعد والدتي في المطبخ لاقيت ماسدج وصلتني
أكيد ماما لو شافت الماسدج هتشك فيه وأنا مش ناقصة
عاوز إيه
أديني فرصة واحدة بس ومستعد أكلم والدك بس أنا حابب أتعرف عليكي الأول
قفلت موبايلي وبدأت أفكر يستاهل ياخد فرصة ولا أعمل إيه
فى الليل لاقيت ماسدج مساء النور
مساء الورد
أخبارك عامله إيه
أنت عاوز إيه
عاوزك
بصراحة أنا في تالته كلية دلوقتي وباقي سنة أول لما أخلص هتقدملك صدقيني أنا بحبك ومش عاوز غيرك
تب وبابا مش هيرضي
مش تقلقى صدقيني وعد
بس أنت أزاى تحب واحدة وأنت متعرفهاش
بصراحة الا جذبني شخصيتك والأكونت تبعك حلو وحبيته أووى بصراحة
حينما أُجاورك أشعر بأني وقعتُ بالمكان الصحيح الذي يبتعد عن كل شوائب وخراب هذه الحياة , المكان الآمن الذي تطمئنُ روحي بالبقاء بهِ دائمًا
أنت بتقول شعر كمان لا طلعت رومانسي
وبدأنا نتكلم لوقت طويل معرفتش الساعة كام بس وأنا بكلمه حسيت بحاجة غريبة مانعه إني أكلمه وكمان خايفه لو بابا عرف أكيد ثقته هتقل أعمل إيه بعد صراع مع نفسي طول الليل صممت إني أقفل معاه وأضع حد بينا
صباح الخير
صباح النور بص يا محمد أنا مش حابه أخسر ثقة بابا وبعد كده متبعتليش
صدقيني بحبك إيه الا حصل فجأة خلاكي تتغيري
من الذنب علشان عارفه ديه غلط مش هكمل فيه أنا آسفة لو حابب تتقدم الباب مفتوح سلام
عملتله بلوك وقفلت معاه أيوه بعترف إني حبيته بس هعمل إيه عندي ثقة عيلتي بالدنيا مقدرش يمكن أكون هبله وبصدق بس برضو طالما عارفه أنه غلط لازم أبعد
*لو كان خيراً لبقي* هو لو خير ليه هيجيلى لعند البيت
بعد مرور شهر
شوفته أيوه هو وربنا عمر عيونى ما تكذب بس أزاى الا يشوفه وهو بيعترف بحبه ليه ميشوفش وهو بيعاكس في بنات الناس يااه للدرجادي كنت هبله وزعلانه على غيابه بس بتمناله الهداية مش هقول أكتر من كده أنا عرفت أخيراً ليه ربنا بعده عني لو خير عمره ما ربنا هبيعده عني بحمدك وبشكرك ياربي أني شوفت الحقيقة بدل ما أتندم على فراقه كل يوم
أرضي بالنصيب وحاولى تبعدى عن الحرام لأنه لو خير لأتىٰ أليكى زاحفاً على قدميه.
ياسمين: ماما أنا داخله أرتاح شوية تصبحي على خير
الأم: وأنتِ من أهله يا حبيبتي
بعد أرهاق شديد ألقت بجسدها على حافة السرير دون أن تدرى ما الذي يجري
سيف: اخبار المذاكرة يا صاحبي
آدم : تعرف أنا مش مصدق خلاص باقي سنة ونخلص
سيف: يارب يا صاحبي
جلس آدم على هاتفه الجوال وإذا بفتاة تضع خلفية شديدة الحزن أحس آدم بكسرة في قلبه لا يدري لماذا ولكن ظن أنها تحتاج إلى أن تتحدث مع أحد سأرسل لها رسالة خاصة وانتظر ردها
أشرف: إيه رأيك يا سلمي نخرج بما أنه لوحدنا
سلمي: بجد
أشرف: بجد
سلمي: حالاً وأكون جاهزة
جلس أشرف يري لمعة عينيها البريئة التي التمعت عندما ذكر كلمة الخروج أمامها هو يعلم أنه يقصر في حقها ولكن ما باليد حيلة فالشركة تأخذ كل وقته هو يعلم أن طفلته وحيدة ولا يوجد أحد بجانبها ولكن سيعوضها عن كل هذه السنوات التى قضتها وحيدة دون أن تنزعج فــلا أحد يتحمل ما تحملته هذه الطفلة الرقيقة مع كبر سنها الإ أنها ستظل طفلتي الصغيرة
سلمي: أنا جهزت إيه رأيك
أشرف: اجمل ما رأت عيناي شوقا اليك
سلمي بخجل: يلااا بقا خلاص
أشرف: الخدود الفراولة دية بحبها
سلمي: خلاص بقا يلااا
أشرف: أحبّك لأنك الضوء في ظلمة طريقي ،
لأنك الفكرة الآمنة التي تطرأ على عقلي
في كل مرة ينتابني الشعور بالخوف
أحبّك لأنك اليقين بين طيات الشك ،
لأنك الشخص المُناسب لروحي
و لأنني أشعر دائمًا بأنني وجدت بك
كل ما أرغب به
سلمي: بحبك
أشرف: أنا اكتر يا طفلتي الصغيرة
ياسمين وقد أستيقظت بعد يوماً كامل مرهق
ياسمين: خلاص أنا فرهدت يا نااااااااس
أحسن حاجه أفتح موبايلى وأتفرج عليه شوية
ياسمين: مين ديه الا باعتلى
مجهول: عامله ايه طمنيني عليكي
ياسمين: مين ديه أنا أحسن حاجه ابعت وأشوف مين ديه
ياسمين: مين معايا
خلال دقيقتين من مرور الرسالة وإذا بالمجهول يرسل
المجهول: عامله ايه طمنيني عليكي دلوقتي
ياسمين: أنت مالك وتطمن عليه بمناسبة إيه
المجهول: اهدي حوريتي
ياسمين بعصبية: حوريتك ايوه بقا شغل الشباب تبع السهوكة أشتغل
المجهول: طفلتي الصغيرة أهدي
ياسمين وقد رسم على وجهها علامات التعجب مين ديه
ياسمين: مين معايا
المجهول: آدم
ياسمين: وحضرتك عاوز إيه
المجهول: اطمن عليكي بس
ياسمين: لا شكراً مش حابه
المجهول: أصحاب بس
ياسمين: ولا أولاد عم يا خويا حتي
آدم بابتسامة عريضة: أهدي صغيرتي
ياسمين: ما تتلم بقا قولتلك متقولش كده تاني
آدم: وقد أعجبه الموضوع خلاص قومي أشربي كوب قهوة وبعدين نتكلم
ياسمين: أنت مالك
آدم: وقلبي ميال ليك يا جميل
ياسمين: تب بص لو بعتلى تاني هعملك بلوك على طول
آدم: أنا مش عاوز غير أنه اطمن عليكي
ياسمين: باين عليك بتسمع مسلسلات مأثرة على دماغك
آدم: لا مبسمعش
ياسمين: بضحكة تعجبية شيخ روحاني
آدم بضحكة عالية: لا
ياسمين: تب سلام ومتبعتش تاني بعد أذنك
سيف: خير مالك
آدم: البنت دية عسل ودخلت دماغي
سيف: خير هتقولى حبيت واحدة من خلال محادثة
آدم: بس باين عليها ظريفة ولمضة كده
سيف: شكلك وقعت يا صاحبي
ابتهال: ياسمين قومي أتأخرتى امتي تخلصي امتحانات وتريحينا معاكي
ياسمين: هانت يا ابتهال
ابتهال بصراخ عالى: مين يا روح امك
ياسمين بضحكة عالية: خلاص آسفة بمزح معك
أحمد: خلاص يا ابتهال
ابتهال: أفضل دلع فيها
أحمد: لو مش دلعتها مين هيدلعها
ياسمين: أنت القلب كله
ابتهال: وأنا الرصيف صح
ياسمين وأحمد بضحكة عالية لا طبعاً أنتي روح البيت
ياسمين: أنا أتأخرت سلام
ابتهال: اخوكى اتصل وهيوصل النهارده
ياسمين: يوصل بالسلامة مع السلامة
سلمي: تصدق كانت أحلى ليلة في حياتي وأحلى سهرة
أشرف: انا حرمتك من ديه كله هعوضك
سلمي: متقولش كده أنت كنت مشغول في شغلك علشان تخلينا مرتاحين وأنت الا كنت تعبان
أشرف: ربنا يديمك ليا يا روح قلبي يا نور حياتي
سلمي: وأنت كمان يا حبيب قلبي
#جهادهديوه (روستيكا)
#روستيكا
أتمني أن تنال إعجابكم وكومنتات كثيرة لأكمال الرواية بأسرع وقت
رأيكم في الرواية ومتابعتي لكي توصلكم باقي الأجزاء
مين باعتلي على الخاص هنا لما أفتح وأشوف
مين معايا
- معاكي محمد
وحضرتك عاوز إيه
- أنا بصراحة عجبني الأكونت تبعك وحبيت أتعرف عليكي لو مفيهاش إزعاج
- لا فيها أزعاج سلام
- تب إهدي كده بصراحة من الآخر كده أنا بحبك وحابب أتعرف عليكي
- أنت مين علشان تقولى بحبك
- فيكي تقولى واحد وقع في غرامك صدقيني أنا ميهمنيش شكلك بس باين عليكي جدعة وطيبة وبصراحة أنا حابب أتعرف عليكي أكتر
بصراحة أول ما شوفت الماسدج معرفتش أرد أو أتكلم هقول إيه يعني قفلت الموبايل وفضلت أفكر فيه
تاني يوم الصبح بفتح لاقيته باعتلي بيقولى" أنا بحبك "
تب أرد أقول إيه أحسن حاجه أحذره ميبعتش تاني مسكت موبايلى وبعتله ماسدج ( بعد أذنك متبعتليش تاني أحسنلك )
وقفلت موبايلى وقومت صليت وبدأت أدعي ربنا أنه يهديني لطريق الصواب
وقومت أساعد والدتي في المطبخ لاقيت ماسدج وصلتني
أكيد ماما لو شافت الماسدج هتشك فيه وأنا مش ناقصة
عاوز إيه
أديني فرصة واحدة بس ومستعد أكلم والدك بس أنا حابب أتعرف عليكي الأول
قفلت موبايلي وبدأت أفكر يستاهل ياخد فرصة ولا أعمل إيه
فى الليل لاقيت ماسدج مساء النور
مساء الورد
أخبارك عامله إيه
أنت عاوز إيه
عاوزك
بصراحة أنا في تالته كلية دلوقتي وباقي سنة أول لما أخلص هتقدملك صدقيني أنا بحبك ومش عاوز غيرك
تب وبابا مش هيرضي
مش تقلقى صدقيني وعد
بس أنت أزاى تحب واحدة وأنت متعرفهاش
بصراحة الا جذبني شخصيتك والأكونت تبعك حلو وحبيته أووى بصراحة
حينما أُجاورك أشعر بأني وقعتُ بالمكان الصحيح الذي يبتعد عن كل شوائب وخراب هذه الحياة , المكان الآمن الذي تطمئنُ روحي بالبقاء بهِ دائمًا
أنت بتقول شعر كمان لا طلعت رومانسي
وبدأنا نتكلم لوقت طويل معرفتش الساعة كام بس وأنا بكلمه حسيت بحاجة غريبة مانعه إني أكلمه وكمان خايفه لو بابا عرف أكيد ثقته هتقل أعمل إيه بعد صراع مع نفسي طول الليل صممت إني أقفل معاه وأضع حد بينا
صباح الخير
صباح النور بص يا محمد أنا مش حابه أخسر ثقة بابا وبعد كده متبعتليش
صدقيني بحبك إيه الا حصل فجأة خلاكي تتغيري
من الذنب علشان عارفه ديه غلط مش هكمل فيه أنا آسفة لو حابب تتقدم الباب مفتوح سلام
عملتله بلوك وقفلت معاه أيوه بعترف إني حبيته بس هعمل إيه عندي ثقة عيلتي بالدنيا مقدرش يمكن أكون هبله وبصدق بس برضو طالما عارفه أنه غلط لازم أبعد
*لو كان خيراً لبقي* هو لو خير ليه هيجيلى لعند البيت
بعد مرور شهر
شوفته أيوه هو وربنا عمر عيونى ما تكذب بس أزاى الا يشوفه وهو بيعترف بحبه ليه ميشوفش وهو بيعاكس في بنات الناس يااه للدرجادي كنت هبله وزعلانه على غيابه بس بتمناله الهداية مش هقول أكتر من كده أنا عرفت أخيراً ليه ربنا بعده عني لو خير عمره ما ربنا هبيعده عني بحمدك وبشكرك ياربي أني شوفت الحقيقة بدل ما أتندم على فراقه كل يوم
أرضي بالنصيب وحاولى تبعدى عن الحرام لأنه لو خير لأتىٰ أليكى زاحفاً على قدميه.
