اخر الروايات

رواية عائلة آخر جنان الفصل الثاني 2 بقلم مروة طارق

رواية عائلة آخر جنان الفصل الثاني 2 بقلم مروة طارق


تاني يوم في المطار واقف خالد وناهد ومعاذ مستنين ركاب الطيارة اما يظهروا....
خالد : اهم وصلوا اهم
ناهد : اه وصلوا
يبص معاذ : ماشاء الله بس انتى يا ناهد مقلتليش ان ولادك صغيرين اوي كده .....
ناهد وخالد باستغراب : صغيرين ازاي ؟ يعني
يشاور معاذ على شوية اطفال ....
خالد : لا دول مش ولا دنا دول مامتهم وباباهم معاهم اهم كانوا بيدوا شنط ورجعوا
ويبص معاذ يلا الاطفال واقفين مع راجل وست كبار .......
خالد يشاور على ولاده في ناحية تانية ويقول : اهم ولادنا اهم هناك دول
يبص معاذ مكان ما بيشاور خالد ويبررررررررررررررق جامد من المفاجأأأأأأأأأأة ........
معاذ متنح من اللى شايفه هو شايف قدامه 8 افراد فيهم الكبير وفيهم الصغير وفيهم اللى عمره وسط وبقى حاسس انه متلخبط ومش فاهم حاجة ...........
معاذ : انتوا خلفتوا كل العيال دول ؟
خالد : اه ليه في حاجة
معاذ : ازاي ؟
خالد : نعم
معاذ : لا مش اقصد بس .....
ناهد بتضحك : معاذ لما تفوق من صدمتك وتقفل بقك المفتوح من الدهشة ده ابقى اسأل على اللى انت عايزه
يكتشف معاذ انه فاتح بقه بطريقة غريبة فيقفله ....
يجوا الاولاد يسلموا ويبوسوا خالد وناهد تقف ناهد تقلهم ....
ناهد : اعرفكم يا ولاد ده معاذ ، معاذ اعرفك ده محمد ومحمود توأم متخرجين من بيزنس 22 سنة ،
معاذ بيسلم : اهلا وسهلا
ناهد : سمر وسهر توأم بردو ودول اللى بعد محمد ومحمود 20 سنة
معاذ يسلم وسمر وسهر يقفوا جنب محمد ومحمود
ناهد : احمد وسارة توأم بس مش متشابه دول اخر العنقود 14 سنة
سارة : لا يا ماما احمد هو اللى اخر العنقود مش انا ، انا يا معاذ اكبر من احمد ب 5 دقايق
معاذ : ماشاء الله
ناهد : مروة ومنار دول بعد سمر وسهر وبعدهم احمد وسارة 18 سنة
معاذ : ماشاء الله الله اكبر انا مش بحسد والله بس 8 تعبتي اوي يا بشمهندسة
خالد : ايه ده لا هما مش 8 المفروض انهم 9
ويبص خالد عليهم يشوف مين اللى ناقص ويرجع يبص لمروة ومنار
خالد : اومال فين مهند ؟
مروة ومنار يبصوا لبعض ويسكتوا
ناهد بقلق : مردتوش يعني فين اخوكم ؟
مروة : مجاش معانا
ناهد بعصبية : ليه بقى ان شاء الله
خالد : اهدي يا ناهد لما افهم ايه الحكاية ؟
خالد يبص لاولاده ويسألهم : مجاش ليه ؟
محمود : عشان مش عايز يسيب الفرقة بتاعته وهو لسه مخلصش كل الالتزامات اللى عليه
سهر : هو قال هيجي كمان اسبوعين
ناهد : ايه التهريج ده احنا مش اتفقنا ليه رجع يغير كلا مه ؟
خالد بعد شوية عنهم وهو متعصب وبيكلم مهند في التليفون .....
خالد : ايوة .... انت فين يا استاذ ؟ ..... يعني ايه عندك التزامات احنا مش قعدنا مع بعض واتفقنا ....................... ماشي يا مهند بس انا حسيبك بمزاجي عشان انا عمري ما عودتكم تخلفوا بوعد لكن عقابك انك مقلتلناش ومواجهتش المشكلة من اساسه ........ هما اسبوعين يا مهند اسبوعين ودقيقة هتلاقيني عندك في امريكا وبنزلك بنفسي لمصر ...... سلام يا مهند
في نفس الوقت معاذ مش عارف مين مهند فبيسأل منار : مين مهند ؟
منار بتبصله وهي ساكتة ....
مروة ترد بسرعة : اخونا التوأم ليا انا ومنار
معاذ : انتوا 3 توأم
مروة بأبتسامة : ايوة
خالد يرجع تاني لناهد والاولاد .....
ناهد : ها جاي امتى ؟
خالد : بعد اسبوعين
ناهد بزعيق : اسبوعين ايه ؟ وازاي هنسيبه لوحده اسبوعين ؟
خالد بعصبية : ناهد ابنك عنده وعود والتزامات وانتى عمرك ما خليتي حد من ولادك يخلف وعده بعد اسبوعين لما يجي ابقى اعملى فيه اللى انتى عايزاه
ناهد بزعيق : وان مجاش ؟
خالد : هروح بنفسي نجيبه من شعره واهدي بقى شوية لحد ما نروح بيتنا
يبص خالد لمعاذ ويقوله : العربيات جاهزة
معاذ يفوق من الصدمة اللى هو فيها ......
معاذ : اه اه جاهزة اتفضلوا
ويطلع ناهد وخالد وراهم احمد وسارة وراهم مروة ومنار ووراهم سمر وسهر وكل واحد في ايده شنطة خاصة بيه غير الشنط الكتير اللى على السير
سهر اخر واحدة وراها معاذ سهر تفلت من ايدها الشنطة وتقع على الارض وتتفتح تنزل بسرعة تلحقها ويجري معاذ يساعدها وهما بيقوموا راسهم تتخبط في راس بعض ...
معاذ وسهر : اااااااااه
معاذ : ههههه انا اسف والله مش قصدي
سهر : هههههههه لا لا ولا يهمك انا اللى اسفة
ويمسك ايدها معاذ يقومها ، يقوموا الاتنين يقفوا ويبصوا لبعض وعينهم تيجي في عين بعض لجزء من الثانية بس الاتنين يحسوها سنة مش ثانية ....
تفوق سهر وتاخد شنطتها وتطلع ورا بقية اخواتها وبتبتسم وهي طالعة .....
معاذ يقف جزء من الثانية يبتسم ويطلع وراها .........
****************************************************
بره المطار كان واقف 4 عربيات ركب خالد وناهد واحمد وسارة في عربية ......
محمود ومروة ومنار في عربية .........
محمد وسهر وسمر ومعاذ في عربية تانية ..........
طول الطريق معاذ كان بيخطف نظرات سريعة لسهر في مراية العربية وهي كانت بتبادله نفس النظرات وهي فرحانة ..........
لحد ما وصلوا البيت ......
كانت دادة فهيمة في انتظارهم اول ما دخلوا وفهيمة شافتهم بلمت .....
ناهد شافتها وراحت عليها اخدتها ودخلوا اوضة فاضية يتكلموا .........
*******************************************************
خالد واقف قدام الولاد .....
خالد : ياريت تقعدوا لان احنا لازم نتكلم شوية
يقعد كل الاولاد كل واحد على كرسي من كراسي الانترية اللى كان طبعا كبير .....
خالد : احنا هنا في مصر يعني مش في امريكا
محمود : ايوة فعلا يا جماعة بابا عنده حق انا شفت اسم مصر على المطار
الباقي يضحك ومعاهم معاذ ......
خالد : انا مش بهزر بطل الش يا استاذ محمود انت و اخوك
محمد : هو انا اتكلمت
خالد : ما انا بديك انزار اهو انك متتكلمش لاني عارفكم انتوا الاتنين
المهم انا عارف انكم مكنتوش عايزين تيجوا مصر بس احنا كان مسيرنا نرجعلها وسفري انا وامكم لامريكا مكنش بغرض شغل او فلوس احنا كنا بندرس علم وكان لازم نرجع بالعلم ده نفيد بيه مصر وطبعا مينفعش نسيبكم هناك لوحدكم .
ويبصلهم خالد ويتكلم بكل هدوء ....
خالد : انا عارف انكوا هتواجهوا مشاكل كتير اوي هنا في مصر بغض النظر عن نوعها بس انا كل ما ببص في وشكم بحس اني عملت حاجة حلوة اوي في الدنيا لاني عمري ما شفت فيكم الثقافة الامريكية الغلط انتوا كنتوا ازكي من كده لانكوا اخدتوا احسن ما فيها وتركتوا الوحش كله
سمر : البركة فيك يا بابا انت وماما بس ......بس .... احنا بجد يا بابا .....
خالد : كملى .
مروة : انا ممكن اكمل بابا احنا جايين وخايفين من اللى ممكن نواجهه هنا احنا كبار يا بابا مش صغيرين يعني الموضوع هيبقى صعب يمكن هيبقى سهل شوية على احمد وسارة لانهم صغيرين شوية
خالد : انا عارف بس احنا كلنا عيلة واحدة ولازم نواجه مشاكلنا مع بعض ومنهربش مها وانا واثق انكم هتعرفوا تحلوا مشاكلكم وتعدوها ياريت يا ولاد متخافوش لان انا وامكم هنفضل دايما جنبكم .
يكمل خالد : دلوقتي احب اعرفكم نظام البيت زي ما انتوا شايفين الاوض كتير اللى عايز ياخد اوضة لوحده ياخد واللى عايزين ياخدوا اوضة مع بعض ياخدوا عشان انا مش عاوز وجع دماغ وياريت نتحرك بهدوء بلاش الجري والهبل ده .
ويبص لمروة ومنار ....
خالد : وياريت صداعكم ده تصدعو بيه الشجر في الجنينة مش لعب موسيقى في البيت وخصوصا الدوشة
وياريت دلوقتي تقوموا بكل هدوء وكل واحد يختار اوضته وبكرة يكتب كل حاجة نقصاه عشان نجيبهالوا وانا هاخد معاذ ونشتغل شوية في المكتب اتفضلوا
كل واحد فيهم يطلع يجري على شنطته ويبتدوا يعملوا دوشة .....
خالد بصوت عالى : انا قولت بهدوء انتوا مش صغيرين
يرجعوا حركتهم هادية ويبتدوا يطلعوا على السلم وبمجرد ما يلف خالد عشان يروح لمعاذ يطلعوا يجروا عالسلم ويزقوا في بعض وصوت الدوشة يعلى ....
معاذ باصص عليهم وبيضحك وبيقول في نفسه : ايه العيلة المجنونة دي
********************************************************
ناهد مع قهيمة في الاوضة ........
فهيمة : 8 تخلفي 8 يا ناهد
ناهد : ايه مشكلتك بس يا دادة هو انا عملت حاجة غلط
فهيمة : مش غلط يا بنتي بس انتى كده تتجني يا ضنايا
ناهد لنفسها : وانا لسة هتجنن انا خلاص اتجننت
فهيمة : بتقولى حاجة يا ناهد
ناهد : لا مبقولش وبعدين يا دادة انتى عارفة اني اتحرمت من الاخوات
فهيمة : تقومي تجيبي 8
ناهد : بصراحة هما ..... 9 مش 8 مهند لسة مرجعش من السفر
فهيمة : كمان 9 لا وما شاء الله كلهم توائم هههههههههه عملتيها ازاي دي
ناهد : اهي ارادة ربنا يادادة هو اللى بيرزق وبعدين انا بحمد ربنا انهم كلهم سلام وكاملين الخلقة
فهيمة : الحمدلله يا بنتى بس انا كده مش هقدر اقعد معاكي مش هقدر عليهم يا بنتى
ناهد : ايييييييييييييييييه ؟ لييييييييييييه ؟
-----------------------



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close