اخر الروايات

رواية مشاكسة الفهد الفصل الرابع والعشرين 24 والاخير بقلم مريم سيد

رواية مشاكسة الفهد الفصل الرابع والعشرين 24 والاخير بقلم مريم سيد

الخاتمه التالته

اقعدى وانا هكملك

مليكه. اهو كلى اذان صاغيه

فلاش باك

ياسمين فى غرفتها نايمة مامتها حاولت تقومها من نومها يابنى قومى انهارده فرحك

ياسمين ماما حبيبتي هو الفرح امتى. مش بالليل ليه بقى اصحى من دلوقتي

مامتها. يابنتي فى عروسه لازم تروح للبيونى سنتر وتتزوق يعنى ليله

ياسمين ماما انا مش هقوم انهارده وقولى للفهد اجل الفرح

مامتها حاضر هقوله وخرجت باباها بيقولها مش عاوزه تقوم صج

مامتها لا ماهو انت عارفاها طبعاً امبارح طول اليوم فى المقر، وبعدها المكتب اومال معملتس حنه ليه ماهو علشان كده

باباها ياستى. براحتها هى حره

مامتها طيب وبعدين هى مش عاوزه تقوم

باباها تعرفي مين اللى هيقومها

مامتها مين سمعوا جرس الباب بيرن مامة ياسمين مين اللى. هيجي بدرى كده

بابا ياسمين ممكن تكون نور

مامة ياسمين ممكن يارب تقدر تصحيها

بابا ياسمين مين نور لا ابغديها عن بنتك وافتجى البنت حامل قالتله افتحلها واول مافتحت كانت ماسه

مامة ياسمين حبيبتي ياماسه عاملة اييه

ماسه انا تمام ياطنط اومال العروسه ماصحيتش

مامة ياسمين مش راضيه ابدا

ماسه نعم ده مايعنفش احنا ورانا ليله اناهصحيها

مامة ياسمين. ياريت ادخلى ودخلت كان بابا ياسمين قاعد سلمت عليه وببقول لمامة ياسمين هى دى اللى هتصحى ياسمين

مامة ياسمين ياريت علشان انا تعبت فهد قالى على بعد الضهر، هكون عندكم ودى بتقولي اجلوا الفرح عايزه انام

ماسه تنام هى الليله دى فيها نوم

مامة ياسمين طيب شوفى هتعملي اييه

ماسه ثقى فيا ياطنط بس لو اناخرت جوه اعرفى ان بنتك خلصت عليا

مامة ياسمين. متخافيش وماسة دخلت وبتنادى ياياسو ياحبيبتي انهارده فرحك. وياسمين فى عالم. موازى

ماسه. لا مبدهاش بقى طلعت تليفونه وكان صوته عالم وكانت حاطه عليه نداء

ياعالم. ياهوووو الحقونا فى عروسه المفروض فرحها انهارده وهى مش عاوزه تقوم يالهووووووى ياخرابى الحقونا ياناس

ياسمين بسبب الصوت العالى قامت مخضوضه وقفت ومش مستوعبه وبعدين فاقت بتبص حواليها
شافت ماسه

ماسه بابتسامة سمجه بتفولها صباح الفل والياسمين على اجمل ورده فى داخلية مصر ونقابة مهندسى مصر ياولاد بلدنا يوم الخميس بس انهارده مش الخميس مش مشكله

وبتصقف ووبتغنى وياسمين واقفه وبعدها فاقت بتشاورلها بره

ماسه انا

ياسمين. فى حد. تانى غيرك

ماسه اه

ياسمين. نعم مين

ماسه انتى 😂

ياسمين. بت انتي اطلعي بره عاوزه انام. حرام عليكم ياناس

ماسه نوم اييه دى ليله كلها ضرب نار قومى ياماما ورانا محاره وتشطيب

ياسمين محاره ليه يااختى هتشطبى شقه

ماسه طيب بذمتك ياياسو مش العروسه بتدخل عبدالصمد. وتخرج ليلى علوى

ياسمين.. ههههههههه يخربيت تشبيهاتك

ماسه. يالا ياقمر كده خدى دش وانا هخرج لطنط هخليها تعملنا فطار كده يرم عظمنا

ياسمين. ليه هو انتي جايه تفطرى عندنا

ماسه اه انا فطرت مع الزوز بس لسه جعانه انا خارجه متاخريش علشان ممكن اخلص على الفطار وان خلص الفطار ماسه مش مسئوله

ياسمين. غيرتى الشعار

ماسه طبعا يابنتي انا عندي كل جديد وضحكوا ياسمين دخلت الحمام وماسه خرجت

مامة ياسمين. سبع ولاضبع

ماسه. سبع طبعا بقولك ايييه ياطنط عايزين شوية فطار كده يكونوا عظمه مع شوية سندوتشات نننق فيهم فى البيوتى سنتر

مامة ياسمين من عيونى هدخل اعملكم لحد ماياسمين تخرج وكمان فهد يكون وصل

ماسه ماشى ياطنط اجى اساعدك

مامة ياسمين. بتغرفى تقفى فى المطبخ

ماسه اومال دانا بروفيشنال فى المطبخ

مامة ياسمين. ياشيخه قولة كلام غير كده

ماس حضرتك عايزة الحقيقه ولا بنت عمها

مامة ياسمين بضحك خلاص عرفت

ماسه اتا زيرو مطبخ زوزه كانت بتخاف عليا اقف فى المطبخ

مامة ياسمين. المطبخ مفهوش حاجه تخوف لو حابه اعملك انا معنديش مشكله علشان جاسم بيعشق الاكل

ماسه عارفه هو عارف اني مبعرفش وقالى هعلمك

مامة ياسمين. جاسم علشان معظم وقته اتعلم واناكمان موجوده لو محتاجه حاجه قوليلي وانا اعملهالك

ماسه ربنا يخليكي ياطنط اومال فين غمو احمد

مامة ياسمين.. نزل رايح القاعه بطمن على الترتبيات هناك

ماسه. طيب اشطا نشغل اغانى بقى ونتصل بنور، وسبماء، على وصول نهيص قبل فهد مايجيى

مامامة ياسمين براحتك اعملي اللي تعمليه وانا داخله

ماسه اوكشن ومامة ياسمين دخلت المطبخ وماسه شغلت اغاني ونور نزلت وشيماء وصلت وياسمين هى كمان خرجت وماسه عملتهم جو فرح انما اييه

ياسمين والله البت دى تربيه حوارى مصر القديمه

شيماء احلى فى ماسه ان هى طبيعية مش منشيه فاكره سكرتيرة مازن اللى نسبت اسمها

ياسمين ونور ضحكوا يااه هو انتي لسه فاكره داحنا ربنا بيحبنا ان هى اتجوزت وستفرت مع جوزها.

شيماء اه والله يالا ربنا يصلح حالها كانت منشيه كده تحسى من غرورها هتفرقع

ياسمين ونور، ضحكوا وماسه اييه تعبتوا ولا عحزتوا

نور وشيماء لاياماما احنا ناس مليانه ماينفعش نهز ولانتحرك بدل مانروح القاعه نروحوا المستشفى

ماسه. لا لا خليكم مكان ماانتوا احتا عايزين نهيص نضرب نار

ياسمين انا مش عارفه اييه حكايتك فى ضرب التار

ماسه الله مش العريس والعروسه ظباط شرطه لازم ولابد يكون في ضرب 🔥وكملت رقص والكل بيضحك فهد وصل خدهم يوصلهم لبيوتى سنتر،

ماسه ابيه فهد

فهد.. نعم ياماسه هاتم.

ماسه هو فى الفرح ده مسموح ترقص ولا

فهد معرفش عندك خطيبك اساليه

ماسه الله وجاسم ماله بس

فهد هو مش كاتب كتابك ولازم تسمعى كلامه افرضى قالك لا

ماسه نعم ليه بقي

شيماء ده طبيعي ياماسه خطيبك ولازم تسمعى كلامه

نوم فعلاً لو قالك مترقصيش، مترقصيش ومتعمليش مشاكل
.. ماسه ياسلام فيها ايه يعني لو رقصت ماتقولى حاجه ياسمين

ياسمين اتا لو قولت رائيى مش هيعجب حد

ماسه قولى

ياسمين.. ارقصى مفيهاش خاجه وحاسم مش هيضايق

فهد لا ياسمين هى مش فاتخة صدر، عالفكره هو جوزها وليه الحق يقولها متعلمش ده لازم متعملهوش

ماسه. دى ديكتاتوريه

ياسمين فعلا اخنا فى مجتمع ذكورى عفن

نور وشيماء سكتوا لان مش عاجبهم الكلام

وفهد. يابنتي بدل متعلقيها بنتولعيها اكتر

ياسمين مش لما اقتنع اعقلها

فهد طيب مش انتي مسلمه ومحوده بالله

ياسمين طبعاً واييه العلاقه

فهد هقولك وبغدها قررى

وأوجب على الزوجة طاعة زوجها قال تعالى:" فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله "، والقنوت هنا هو دوام الطاعة للزوج، وقال النبي صلى الله عليه وسلم:" وأيما امرأة ماتت وزوجها عنها راض دخلت الجنة".

شوفتى طاعة الزوج بالدليل عايزة دليل اقوى من كده يغني لو هى، ماتت وجوزها راضي عنها هتدخل الجنه

ياسمين تمام

فهد. ماسه وانتي

ماسه. مقدرش اقول حاجه

فهد. تمام ربنا يهديكم وصلوا للبيوتى سنتر وفهد. بيقولها ياسو قبل ماتخلصوا رنى عليا وانا هكون عندك قى ثوانى

ياسمين. ابتسمت ماشى ونزلوا وفهد اه ميكيب كتير لا والكلام ليكى ياماسه

ماسه. طيب انا عادى العروسه ليه هى لا

فهد. علشان ياسمين قمر من غبر حاجه وانا خاببها كده من غير اى مكيب تعرفي لو عليا عايز اخبيبها من عبون النااس

ماسه. يلسيدى ياسيدى تعالى ياعم اسمع الفهد بيقول اييه

ياسمين يابنتى انا حاسه بنبرة قر

ماسه انا اخس عليكي انا بقر دانا بحسد بس

ياسمين بس والله كتر خيرك يالا يااستاذ فهد امشى شويه اختك هتولع فينا

قهد ضحك... اه عندك حق ومشى بعد مااطمن ان هما طلعوا

عدى وقت طويل وياسمين خلصت كانت رنت على فهد كان اخو ياسمين عامر وجاسم وحازم وخالها عثمان ومامتها موجوده وفهد كان طالع خال ياانت رايح فين ياحبيبي

فهد. طالع اجيب مراتى

عثمان. مرات مين ياحبيبي دى خطيبتك انت توقف مكانك وانا هطلع احيبها

فهد طيب ليه كده بس دانا منتظر اليوم ده

عثمان . انتظر براحتك وانا هعمل اللى فى راحتى وطلع وفهد عجبكم كده

عامر. ده قال لبابا اقعد هنا وانا اروح اجيب بنتى يابنى حماك هيبقى عثمان بيه

فهد. ده ظلم والله

حازم روح اقوله

جاسم اوعى لياخدها ويرجع بيها على البيت ولو انت جدع رجعها

فهد. لا انا هسكت واتنيل واصبر

مامة ياسمين.. بس ولد انت وهو معلش يافهد. ياحبيبي ياسمين بالنسبة لغثمان مش بنت اخته. دى بنته هو والدكتوره

دكتوره وفاء.. طبعا ياسمين حته منى انا عثمان

حازم. يابنى انا بقى لقيط لو خيرت سيادة اللوا والدكتوره بينى وبين ياسمين عيختاروا ياسمين

مامة حازم طبعا انت مين جنب ياسمين ها

حازم شوفت اهو فى ثانيه ولاتعرفنى كول عيش يابنى

فهد حاضر عثمان نزل وقال لفهد افتح العربيه

فهد جرى وفتح العربيه عثمان دخل ياسمين وهو قعد جنبها وقال لفهد سوق بقى يافهد

فهد نعم اسوق هو انا مش العريس ولااييه

عثمان عجبك ولا اخدها ورجعها على بيتى

عامر وجاسم وخازم كول عيش يافهد

فهد بغيظ منهم ومن اللوا عثمان حاضر وبيقول لياسمين عجبك كده

ياسمين. هزت كتافها وانا مالى

عثمان ماسه تعالي

ماسه حاضر ياعمو.

. جاسم نعم يااختى

عثمان ايييه مش عجبك

جاسم لاطبعا ياباشا عجبنى منه له

فهد طلع من شباك وبيضحك كول عيش ياحبيبي ومشيوا ورا بعض بالعربيات وياسمين دخلت مع فهد بعد. عذاب من عثمان لحد. مااحمد قاله خلاص ياغثمان الواد استوى
وطبعا الفرح استغل باحلى اغاني للافراح مع اغنية ابوالعروسه وكمان اختى حبيبتي الا غناها عامر وجاسم وحازم التلاته والفرح كان رووعه كل حب ودفا

باك

مليكه طيب عمتو سمعت الكلام

ياسمين ههههههههه بذمتك ماسه بتسمع الكلام طبعا لا وهيصت وخالك. جاسم بعد. مازهق منها هيبر زيها

مليكه عمتو عسل وسكر

ياسمين. ماسه جميله وطيبه ربنا يبارك فيها عالفكره انتى فيكى منها كتيير

مليكه. ده شى يفرحنى كملى بقى

ياسمين اكمل اييه يااختى خلاص خلصنا والفرح خلص وفى الاخر انتى واخوكى نتيجة الجوازه

مليكه.هو اناليه حاسه انك. قرفانه مننا

ياسمين.. حاسه مش متاكده بقولك يابت انتي صدعتينى انتى عرفتى كل حاجه اتفضلى بقى على اوضتك. وذاكرى

مليكه مذاكرة اييه باماما احنا فى اجازه

ياسمين. قولي والله

مليكه.. ايوه من غير حلفان

ياسمين. تعرفى لو مااختفتيش من وشي اقسم بالله العظيم لعلقك على البلكونه

مليكه برقت البلكونه بتاعتنا

ياسمين هزت دماعها باه
مليكه يالهوي تعمليها وبتجرى خبطت فى باباها

مليكه حمدالله علي سلامتك ياباشا

فهد بضحك مالك بتجرى كده

مليكه ماما هتعلقنى

فهد عملتى ايييه

مليكه بقولها احنا فى اجازه قالتلى لو مذكرتيش هعلقك.

فهد تستهلى

مليكه. طبعا ماهو لازم فهد باشا لازم يدافع على مشاكسته

فهد. طبعا هو انا لياغير مشاكستى

ياسمين حبيبي يافهودر

مليكه. ايوه بقي انا عاوزه من ده يارب

ياسمين بضحك ادخلي ياجذمه بدل ماننفذ تهديدى

مليكه. يالهووووى لاطبعا وجريت وفهد حضن ياسمين وحشتيني يامشاكسة الفهد

ياسمين وانت اكتر ياحبيب مشاكسة الفهد

مليكه. من جوه ارحموا ياناس معاكم سناجل

ياسمين وفهد ضحكوا وياسمين بنتك دى بتاخد حق ناهد واحمد منى وضحكوا علي بنتهم
. وهنا خلصت حلقات مشاكسة الفهد


استوب

هنا هقول مشاكسة الفهد خلصت
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close