اخر الروايات

رواية اضاءت قلبي بعد ظلمته الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم رباب احمد

رواية اضاءت قلبي بعد ظلمته الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم رباب احمد


 

دخل رعد هو وفيروز اوضتهم يغيروا عشان يخرجوا يسهروا
وقفت فيروز عند الدولاب وفتحته تختار منه درس تخرج بيه
جه رعد من وراها وحضنها وشم عطرها وغمض عنيه
فيروز حست ان قلبها هيخرج من مكانه ومش قادره تتكلم وبصوت جاهدت انو يطلع
احم رعد لو سمحت ابعد عشان اغير
رعد فتح عنيه وبصوت هامس عند ودنها منا جاى اختاراك الفستان ال هتلبسيه
فيروز ساكته ومش بتتكلم وصوت ضربات قلبها بيعلى اكتر ومتأكده ان رعد سامعه
رعد
عوزك تلبسى الدرس الموف بحبه عليكى اوى ومد ايده وهو حضنها من ظهرها طلعه من الدولاب ولفها ليه
وهيا موطيه راسها تحت ومش بتبصله من كسوفها
رفع وشها وبصوت كله شجن وحب وعشق الفستان اهو ومتتاخريش لانى مبقتش اقدر ابعد عنك وميل باسها بوسه رقيه من شفايفها وبعد عنها وقالها على فكره يا فيرى الكريز بتاعك ده بيجننى وهو بيمشى صوابعه على شفايفها شكلى كده بقيت مدمنه وميل باسها تانى بوسه اطول يبث شوقه وحبه ليها وبعد عنها تانى ورفع وشها ليه وغمزلها روحى غيرى احسن ما هغير رأى ومش هنطلع من هنا خالص وافضل ادوق الكريز ال جننى ده
فيروز حست انها مبقتش قادره تقف قصاده اكتر من كده اخدت الفستان وطلعت تجرى على الحمام تغير
رعد فضل باصص عليها لما اختفت من قدامه وابتسم وحس ان قلبه طاير من السعاده وقال لنفسه ( انتى ال نورتى قلبى بعد ظلمته يا فيرى ) فاق من سرحانه على تلفونه بيرن بيبص يشوف مين بيرن لقى ريتاج نفخ ومسح على وشه وطلع البلكونه يكلمها
فى الحمام فيروز حطت ايديها على قلبها وبتقول ل نفسها اهدى يا فيرى ومتضعفيش اوى ليه بس انا بعشقه وبحبه اوى
هو ايه ال غيره مكنش كده امباح ايه ال حصله وابتسمت وبدات تغير هدومها
اما رعد طلع البلكونه يرد على ريتاج
رعد بخبث
الو يا قلبى
ريتاج
زعلانه منك
رعد
مقدرش على زعل القمر
ريتاج بضحكه كلها دلع
تسلملى يا بيبى
رعد حس انو قرفان منها وانو ازاى فكر فى يوم ان دى تكون مراته ام عياله وحس ان ربنا عوض عليه بفيروز
ريتاج
بيبى رحت فين
رعد
معاكى بفكر فيكى بس
ريتاج
طب ايه رايك نتقابل النهارده
رعد
لا طبعا انتى عارفه انى مفروض فى شهر العسل ولازم اخرج معاها النهارده لان كل ال فى البت خارجين ولو مخرجتش معاها هيشكو وعمتى تعبانه جامد
ريتاج بضيق
يعنى مش هشوفك
رعد
متزعليش يا قلبى كلها اقل من شهر ونبقى سوا على طول عاوزك بس تخلى بالك من شريف وتبلغينى كل حاجه عشان نخلص منه ونبقى سوا
ريتاج بفرحه
اوك يا بيبى مواه سلام يا قلبى
رعد
سلام وبعد عنه التلفون وهو قرفان منها
قفلت ريتاج وفكرت بفكره خبيثه هيا عارفه ان رعد بيحب يسهر فى مطعم على النيل بيحبه جامد وكان بيخرج معاها فيه وكانت كل لما تحب تشوفه تلقيه فيه وتأكدت ان رعد هيروح هناك وقامت تلبس عشان ترحله هناك وتغيظ فيروز وتعرفها انو قايلها على كل حاجه
اما رعد لبس واستنى فيروز تخرج من الحمام لقاها خارجه وكأنها اميره بفستنها وحجابها ومكياجها البسيط جدا وابتسامتها ال منوره وشها واظهرت غمزاتها
رعد قرب منها ومسك ايدها وباسها وميل باسها من خدها وقالها غمزاتك تجنن اوعى تضحكى قدام حد غيرى
فيروز بتوتر رعد انت بتعمل معايا كده ليه النهارده مكنش ده كلامك وتصرفاتك امبارح
شدها رعد من خصرها لحضنه
النهارده هتعرفى كل حاجه
فيروز طب قول
رعد متستعجليش كمان شويه يلا بينا ومسك ايديها ونزلوا وهما بيبصوا ل بعض وفرحنين
وهما نازلين شافهم عثمان وفرح جدا
رعد
عاوز حاجه يا بابا
عثمان
لا يا حبيبى ربنا يسعدكم على فكره احنا مسافرين الفجر وخواتك عارفين وسلموا علينا لانهم هيباتو بره وانا قلت اقلكم عشان متقلقوش لما تصحوا
رعد
ترحوا وترجعوا بسلامه
وسلمت فيروز على خالها وطلعت تسلم على ولدتها وطنطها حنان ونزلت ل رعد تانى وخرجوا
رعد فى نفسه
حلو اوى الفيلا هتفضى سيف وعدى هيباتوا بره وابويا وعمتى هيسفروا وهستفرد بيكى يا فيروزى
سيف حجز يخت واخد جومانا عليه لوحدهم
جومانا
الله الجو حلو اوى يا حبيبى
سيف
عشان انتى معايا حاسس انى ملكت الدنيا بحالها
وخلعلها طرحتها وشعرها بقا يطير من الهوا
عارفه يا جومانا من اول مره شفتك فيها وقلت انتى هتبقى مراتى برضاكى او غصب عنك حسيت انك ملكى انا لما كلمك الولد فى الجامعه وكان معجب بيكى وانا زعقتلك حسيت بنار فيا قلبى كأنه فيه سكينه خفتك توافقى عليه متخيلتش انك لحد غيرى
جومانا وبابتسامه هاديه وباست مكان قلبه
سلامه قلبك يا روح قلبى وانا من اول ما شفتك وبموت فيك
سيف
يلهوى طب اعمل ايه انا بعد كده تعالى
جومانا
هنروح فين
سيف وبيغمزلها
هقولك كلمتين تحت فى اليخت
وعاشوا اجمل يوم بين الهو والمايه وحبهم
اما عدى والمجنونه بتاعته اخدها على شقته
وكان مزينها بالورد الجورى والشموع والمزيكا الهاديه وكان طالب العشا ومجهزه على السفره كان الجو رمانسى لدرجه رهيبه
جورى
بفرحه كل ده عشانى
حضنها من ظهرها انتى تستاهلى كل حاجه جميله يا جورى
جورى
تسلملى يا قلبى
عدى
طب ادخلى الاوضه دى هتلاقى فستان البسيه وانا مستنيكى
دخلت جورى لقت فستان كشميرى قصير لحد الركبه وكب ورقيق جدا عجبها اوى لبسته وفردت شعرها كانت ايه من الجمال
خرجت ل عدى فضل باصصلها وساكت وسرحان فى جمالها
قربت جورى منه حست ان عيونه فيها دموع
جورى بخضه
مالك يا قلبى
عدى
بحمد ربنا انك معايا وبقيتى ملكى
شغلت جورى اغنيه شرين انا كلى ملكك
ورقصت فى حضنه وهما باصين ال بعض
عدى زعلانه اننا فى الشقه هنا ومخرجناش بره
جورى
بالعكس مبسوطه جده
عدى
اصلى حبيت نبقى سوا وبرحتنا وكان نفسى اشوفك بالفستان ده النهارده
جورى برقه
زوقك يجنن زى ما انت مجننى بحبك
عدى بفرحه
بجد يا جورى فرحانه معايا
جورى بدلع
انا كلى ملكك انا كل حاجه فيا حبيبى بتنديك
عدى
وانا بموت فيكى يامجننانى واخدها فى عالمهم وعاشوا ليله من اجمل اليالى
اما عند العشق الذى لم يكتمل
حجز رعد المطعم كله ليهم وكان جميل جدا ومتزين ليهم
فيروز دخلت المطعم والمزيكا الهاديه وبصت ل رعد المكان فاضى
رعد رفع ايديها وباسها عشان اليوم ده مميز لينا سوا
دخلو المكان وقعدوا على التربيزه وباصين ل بعض وساكتين
وبعدين قام رعد واخدها وقام يرقص وهو حضنها جامد وهيا نايمه على صدره وسامعه دقات قلبه واغنيه اليسا حاله حب شغاله
وبيرقصوا سوا وكأن كل كلمه من الاغنيه بتوصف حالتهم
خلصت الاغنيه وفيروز رفعت وشها وبتبصله وكأنها بتسأله ايه ال غيرك مالك
رعد بصلها واتكلم
عارف ان جواكى اساله كتيره تعالى نقعد نتكلم
فى نفس الوقت وصلت ريتاج المطعم وهيا لبسه فستان قصير اسود وحبت تدخل الحرس ال على المطعم عرفاها ان المطعم محجوز بالكامل
ريتاج فى نفسها بقا اكده يا رعد حجزلها المطعم ماشى وبصت للواقفين وقالتلهم منا عارفه رعد قالى ادخل لما اوصل
مش رعد ال حجزه
الواقفين
ايوه يا فندم اتفضلى
دخلت ليهم ريتاج ولسه رعد هيمسك ايد فيروز ويتكلم
ريتاج
ازيك يا بيبى
فيروز اتصدمت وهو كمان
ريتاج ببرود وقعدت جانبه
اصل رعد قالى انكم هنا وعزمنى معاكم اصل المكان ده كنا بنجى فيه على طول شهد كتير على حبنا
رعد بص ب فيروز وشاف الدموع فى عنيها ومش قادر يتكلم خايف يكرش ريتاح ويزعقلها تروح تقول كل حاجه ل شريف وعن الكامرات ال فى بيته ويبوظ كل الخطته
فيروز قامت من مكانها
وانا سيباكم تعيدوا امجاد الماضى تانى وهيا ماشيه بصتلها بس صيح جوزك يعرف ان مراته المحترمه بتعمل كده ولا قولك العيب على ال قاعد جانبك ال قبل يعرف واحده متجوزه لا وخانته قبل كده وباعته وسابتهم ومشيت
رعد حس ان الغضب كله ماسكه وعاوز يقتل ريتاج وبصلها بكل غضب ايه ال جابك دلوقتى
ريتاج بعصبيه
اجى برحتى مش هيا متهمكش ومش فارقه معاك وجوازكم على ورق ولا بتضحك عليا
حس رعد انو لازم يسيطر على الموقف ويهدى عشان كل حاجه متبظش
رعد
طبعا متهمنيش
ريتاج بغيظ
طب ليه حجزلها المكان كله ليها
رعد
ابدا مش انا ده بابا ومعرفتش غير لما جيت وكنت بتكلم انا وهيا ف للانفصال عشان بحبك وانتى بوظتى كل حاجه
ريتاج
طب خلاص متزعلش يا بيبى
رعد
طب يلا بينا
ريتاج
طب خلينا قاعدين شويه
رعد
لا لازم الحقها احسن تقول ل بابا كل حاجه وتبوظ الدنيا
كان رعد كل ال يهمه انه يوصل ل فيروز ويخدها فى حضنه وبس
وصل ريتاح وطلع بعربيته باقصى سرعه للفيلا عشان يرحلها
وصل وطلع الجناح بتاعه لقاها فاكه حجابها ودفنه وشها فى المخده وشعرها مداريها
طلع يجرى عليها وشدها وقفها قصاده وفضل يمسح دموعها وهيا بتزقه وبتبعده عنها
فيروز ابعد عنى انت فاهم
رعد مقدرش ابعد عنك حد يبعد عن روحه
فيروز بصتله بصدمه
رعد
ايوه انتى روحى وقلبى وعقلى
فيروز
انت بتكدب عليا
رعد بصوت كله همس
والله ابدا انا بحبك وبجنون واكيد انتى حاسه ده
فيروز وقلبها بيدق جامد ودموعها نازله متعرفش من الفرح انو اعترفلها بحبه ولا من ال شافته مع ريتاج
فيروز
وريتاج
رعد
ريتاج مين ال ابصلها انا يبقى معايا الاميره وابص للجاريه
وميل باس عيونها ومسح دموعها بشفايفه وبصوت هامس العيون ال زى شهد العسل دى متعيطش ابدا والله بعشقك
وهفهمك كل حاجه تعالى اقعدى وفجأه تلفونه رن
فيروز بضيق شوف الهانم اكيد هيا
رعد بص فى تلفونه ورد عشان يطمنها انها مش هيا
الو ايوه يا ياسر فى حاجه
ياسر
ايوه الموضوع كبير شريف وقع
رعد قام من مكانه حصل ايه
ياسر
انا فضلت مراقبه ٢٤ ساعه من خلال الكاميرات ال فى بيته وناوى على كارثه
رعد
ناوى على ايه
ياسر
ناوى يساعد فى اغنتيال رئيس المخابرات
رعد بصدمه
بتقول ايه انا جايلك حالا وقفل معاه
فيروز بقلق
فى ايه يا رعد
رعد
متقلقيش يا حبيبتى مشكله فى الشغل
فيروز بقلق
شكل الموضوع كبير صح
رعد بابتسامه
يعنى متقلقيش جوزك اسد وطلع علبه من جيبه وفيها دبلتين
مسك ايديها ولبسها الدبله وباس ايديها وجاى يلبس دبلته مسكت ايده واخذت منه الدبله ولبستهاله هيا
وهو بصصلها بكل حب وباسها من جبنها وقالها
لما اجى هحكيلك على كل حاجه وهنبدا حيتنا سوا ولازم تتاكدى انى بحبك وبعشقك
فيروز اكتفت بهز رسها وبس
سابها رعد وخارج من الاوضه نادت عليه
فيروز رعد
رعد لفها
نعم
لا اله الا الله
رعد محمد رسول الله
وسابها وخرج على شغله و٠٠٠٠٠٠
يتبع



الرابع والعشرين من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close