رواية عائلة آخر جنان الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم مروة طارق
عائلة .. آخر جنان
---- الحلقة الواحد وعشرون ----
لايك قبل القراءة
و كومنت بعدها 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
نورهان ماسكة اللاب بتاعها سهر ومعاذ بيتكلموا مع بعض ...........
محمد بيلعب بموبايله .................
محمود ومريم يجوا يسلموا عليهم ويقعدوا ...........
سهر : نورهان اخلصي قولى اللى عندك ؟
نورهان : لما سمر تيجي واكون انا خلصت كمان اللى في ايدي
مريم : انتى مملة على فكرة
نورهان : ملكيش فيه على فكرة
سمر تدخل من باب الكافيه تشوفها سهر تشاورلها .......
يدخل وراها فريد عينيهم كلهم تثبت عليه وهما مستغربين ............
محمد بهمس لنورهان : انتي قولتيلها انك عايزة فريد
نورهان : لا خالص ولا جيبتله هو سيرة حتى
مريم : واضح ان سمر اتصرفت من دماغها
سهر بصت على معاذ تشوفه مضايق من وجوده لكن استغربت لما لقته عادي وعادل جدا ...............
فريد : مساء الخير
كلهم بصوت واحد : مساء النور
فريد : انا اسف اني هقتحم قعدتكم بس انا حابب اقعد معاكم
نورهان : انت تشرفنا
تقعد سمر وفريد.................
سهر بتنحني على سمر : ايه اللى جابه ؟
سمر : مخنوق وعايز يقعد مع حد انا مالى
سهر تبص لنورهان : ممكن تكلمي بقى ادينا اتجمعنا اهو
نورهان : طيب بصوا بقى انا عملت دراسة جدوي لمشروع جديد او خط انتاج جديد
سهر : طيب واحنا دخلنا ايه ما تعرضيه على ماما
نورهان : مش لما اخد موافقتك الاول
سهر باستغراب : موافقتي على ايه ؟
نورهان : اولا انتى هتبقى الديزاينر الاول في خط الانتاج لانه هيبقى خط انتاج ملابس وطبعا سمر بحكم انها صحفية تمسك الحملة الاعلانية ونشوق الناس للى انتى هتصمميه وبعد اول ديفيليه نشوف رد فعل الناس والمحلات اللى هتتعاقد معانا وممكن نفتح احنا لنفسنا كمان محلات وده مش صعب ده سهل جدا وفي الحالة دي مكسبنا هيبقى الضعف .
الكل ساكت بيبص على نورهان .......... نورهان مش فاهمة رد الفعل ده ........
نورهان : الفكرة معجبتكوش ولا ايه ؟
محمد : دي فكرة عبقرية
محمود : فعلا احنا دايما كل واحد بيدور على شغل لنفسه مفكرناش نحط ايدنا في ايد بعض ونعمل حاجة مع بعض احيكي يا نورهان
مريم : نورهان فكرة تجنن برافو
سهر : انا عمري ما فكرت كده طيب وبقية المهام هتتوزع ازاي
نورهان : حسب مهارة كل واحد
سمر : تمام ومين هيتابع الشغل ده بعد ما نسافر
الكل يسكت ويبص لسمر باستغراب ...........
نورهان : تسافروا
سمر : ايوة احنا المفروض هنسافر اخر السنة دي
فريد بيكلم سمر : انتى بتتكلمي جد ؟
سمر : ايوة
معاذ بيوشوش سهر : انتى مقلتليش
سهر : انا نسيت الموضوع ده
معاذ : نتكلم بعدين
نورهان : انا تخيلت انكم قاعدين هنا على طول
محمود : متهيألى خلونا ننفذ المشروع الاول وقبل ما نسافر نخلى حد بدلنا يتولى المهام بتاعتنا
نورهان : اوك
معاذ : نور ازاي اوك انتى عارفة ...
نور تغمزه : اوك يا معاذ اوك
معاذ يسكت وهو مش فاهم حاجة ..........
سمر : خلاص لو هتعرفوا تتصرفوا من غيرنا يبقى انا موافقة
محمد : وانا موافق
محمود : وانا موافق
معاذ : وانا معاكم
فريد : وانا كمان
كلهم : وانت ازاي ؟
فريد : هدخل معاكم شريك وانا ليا خبرة اكتر في مجال الاعلانات وهساعد سمر تمام ؟
كلهم : تمام
نورهان : المهم نكمل بقية دراسة الجدوى بخبرات كل واحد ونعرضها على باشمهندسة ناهد وان شاء الله هتوافق
محمد بابتسامة : انا واثق انها هتوافق
نورهان : ميرسي
*********************************************
هبة قاعدة في النادي مع اصحابها اسراء وخلود وولدين كمان .............
وليد : وحشاني يا هبة فينك وفين ايامك ؟
هبة : انا موجودة انت اللى مبتسألش
وليد : وانتى عايزاني اجي اكلمك بعد ما احرجتيني وروحتي للى اسمه اسلام ده
هبة : عديها بقى يا وليد اديني رجعتلك
وليد : لااااااااااا يا ستي خلاص دي كانت ايام وراحت لحالها
ماجد : وليد دلوقتي هيموت على واحدة تانية لا عارف اسمها ولا حتى ساكنة فين
وليد : الله وانت مالك انت
ماجد : ياعم بهزر معاك ما بنات النادي مرطرطين وانت رايح تمسك في واحدة لا تعرفلها اصل ولا فصل
وليد : يووووووووووه والله هقوم واسيبلك القعدة خالص
هبة : خلاص يا عم وليد بيهزر معاك متزعلش
ماجد : اهي يا هبة ست هانم اللى البيه بيحبها
وبيشاورلهم على بنت قعدت على ترابيزة بعيد عنهم ولوحدها وبتفتح كتاب عشان تقراه ....
خلود : يا نهار اسود
اسراء : الله يخربيتك يا وليد
هبة بغيرة واضحة : ملقتش غير دي وتحبها
وليد : انتى تعرفيها ؟
خلود : دي منار اللى اخدت اسلام من هبة
هبة بعصبية : انتى بتقولى ايه ؟ متجبيش سيرة الموضوع ده قدامي تاني وانتوا مالكوا هي عملالكم ايه سحرالكم عشان كل واحد يدوب في غرامها
وليد : انتوا قصدكوا ان اسلام .....
هبة : سبق وكل النبا
وليد :الواد هيفضل واقفلى كده في كل حاجة
هبة بتفكر ممكن تستفيد من الموقف ده ازاي .................
************************************************
فريد داخل البيت .............. لقاه هادي حمد ربنا ان سلمى مش عاملة مصيبة كعادتها .........
طلع على اوضته .......... لقى سلمى داخلة عليه بكل عصبية ...........
سلمى : انت تشوفلك حل في الست امك دي
فريد بزعيق : احترمي نفسك واتكلمي عنها كويس
سلمى : انا حرة اتكلم بالطريقة اللى اتكلم بيها ماهو انت مش جايبني خدامة عندها وكل شوية طلبات طلبات طلبات انا زهقت فريد : وايه يعني بتعتبرك زي بنتها اعتبريها انتى زي والدتك
سلمى : انا مفيش حد زي امي انت فاهم عمرها ما حسستني اني خدامة
فريد : احترمي نفسك يا سلمى ومتنسيش انها مقعدانا معاها في بيتها
سلمى : ايوة وعشان مقعدانا معاها تشغلني عندها خدامة فريد انت لازم تشتريلنا فيلا جديدة لينا
فريد : وليه بقى ان شاء الله ما انتى قاعدة معززة مكرمة هنا
سلمى : لاااااااااااااااااااا يااااااااااااا فريييييييييييييييد هتشتري فيلا وهتكتبها باسمي ما انا لازم احس ان عندي بيت ليا
فريد : لا مش هشتري وسيبيني بقى عشان انا عايز انام
سلمى : يعني ايييييييه ؟ ما انت مش محتاج لو ممعكش فلوس كنت هقول انك غلبان ومش لاقي ما انت مش محتاج انت وارث من باباك شئ وشويات وبكرة لما امك تموت هتورث اكتر
فريد محسش بنفسه غيروهو بيضرب سلمى قلم وبيمسكها من شعرها ...........
فريد : اياكي اياكي يا سلمى تتكلمى عن امي بالطريقة دي انتى فاهمة
وسابها ولبس الجاكيت وطلع برة الاوضة ........
سلمى : انت بتضربني يا حيوان والله ما هسيبك وهدفعك تمن القلم ده عشرة يا متخلف
فريد ساب البيت وفضل يلف بالعربية في الشوارع ...........
فريد : انا ايه اللى انا عملته في نفسي ده ازاي ما شفتهاش على حقيقتها ازاي اتخدعت فيها كده ازاى
**********************************************
سهر بتكلم معاذ في اوضتها .........
سهر : عادي يعني يا معاذ .............ز انت ليه مكبر الموضوع اوي كده .............. يعني هو انا لما اساف هنبطل نحب بعض او هنبطل نكلم بعض .............. بص انسي موضوع السفر ده ونبقى نتكلم فيه في وقته اوك ؟.........
*****************************************************
تاني يوم معاذ ونورهان بيتغدوا مع بعض في مكتب نورهان .............
معاذ : انتى ليه وافقتي اننا ندرس المشروع وانتى عارفة انهم هيسافروا
نورهان : مش هيسافروا
معاذ : ايه اللى مخليكي متأكده كده ؟
نورهان : انت مش ملاحظ ان كلهم نسيوا انهم هيسافروا اخر السنة ومرحبين بالمشروع زائد انهم لما يقعدوا سنة في مصر ده كفيل بانهم يحبوها وميبعدوش عنها
معاذ : بس سمر افتكرت
نورهان : سمر ليها ظروف تانية مبهدلاها هنا مخلياها عايزة ترجع بس يوم الظروف دي ما تتحل
معاذ بيكمل : سمر كمان هتنسي
ويبص لنورهان : يا بنت اللذين انتى دماغك دي من ايه ؟
نورهان : هههههههههه ولا حاجة والله
*************************************************
فريد قضى ليلته في المجلة .....................
بعد ما فاق استني جميع الموظفين ........... وسأل عن سمر .......... اول ما سمر جات السكرتيرة بلغتها ان فريد عايزها ...........
سمر دخلت عليه فهمت من منظر المكتب انه كان بايت فيه ..........
سمر : انت كنت بايت هنا ؟
فريد : ايوة اتخانقت مع سلمى
سمر : ممممممممممممم حاول تحل مشاكلك معاها مش تسيبها البيت
فريد : ماهي لو انسانة طبيعية كان يبقى كلامك ده صح
سمر : اه طيب
فريد : انتى فعلا هتسافري ؟
سمر :................
فريد : ردي عليا
سمر : اه انت مضايق انك هتخسر صحفية زيي ولا ايه ؟
فريد : لا مضايق اني هخسر ..........
سمر : هتخسر ايه ؟
فريد : ولا حاجة
سمر : بالظبط ما هو عشان ولا حاجة انا متمسكة بالسفر دلوقتي اكتر من الاول ..........
عدت فترة صمت كبيرة ............
فريد عايز ينطق ويقولها انه بيحبها ..............
سمر مستنية منه كلمة متسافريش .................
سمر : طيب انا هقوم اشوف شغلى عن اذنك
تخرج سمر من المكتب ...........
فريد لنفسه : انا تعبان اوي ومرهق اعمل ايه بس
*******************************************
عدي اسبوع والاولاد قاعدين لوحدهم بس بعد سفر ابوهم وامهم رجعت فهيمة ورجع بقية الشغالين ...............
سهر بتطلع احسن ما عندها في التصميمات....................
محمد ومحمود بيدرسوا كل حاجة وبيخططوا ..............
فريد وسلمى كل يوم خناق وكل يوم تستفزه وهو بيحاول يمسك نفسه ...........
سمر متجنبة فريد خالص ...........
وليد كل يوم بيراقب منار واسلام من بعيد ......
---- الحلقة الواحد وعشرون ----
لايك قبل القراءة
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
نورهان ماسكة اللاب بتاعها سهر ومعاذ بيتكلموا مع بعض ...........
محمد بيلعب بموبايله .................
محمود ومريم يجوا يسلموا عليهم ويقعدوا ...........
سهر : نورهان اخلصي قولى اللى عندك ؟
نورهان : لما سمر تيجي واكون انا خلصت كمان اللى في ايدي
مريم : انتى مملة على فكرة
نورهان : ملكيش فيه على فكرة
سمر تدخل من باب الكافيه تشوفها سهر تشاورلها .......
يدخل وراها فريد عينيهم كلهم تثبت عليه وهما مستغربين ............
محمد بهمس لنورهان : انتي قولتيلها انك عايزة فريد
نورهان : لا خالص ولا جيبتله هو سيرة حتى
مريم : واضح ان سمر اتصرفت من دماغها
سهر بصت على معاذ تشوفه مضايق من وجوده لكن استغربت لما لقته عادي وعادل جدا ...............
فريد : مساء الخير
كلهم بصوت واحد : مساء النور
فريد : انا اسف اني هقتحم قعدتكم بس انا حابب اقعد معاكم
نورهان : انت تشرفنا
تقعد سمر وفريد.................
سهر بتنحني على سمر : ايه اللى جابه ؟
سمر : مخنوق وعايز يقعد مع حد انا مالى
سهر تبص لنورهان : ممكن تكلمي بقى ادينا اتجمعنا اهو
نورهان : طيب بصوا بقى انا عملت دراسة جدوي لمشروع جديد او خط انتاج جديد
سهر : طيب واحنا دخلنا ايه ما تعرضيه على ماما
نورهان : مش لما اخد موافقتك الاول
سهر باستغراب : موافقتي على ايه ؟
نورهان : اولا انتى هتبقى الديزاينر الاول في خط الانتاج لانه هيبقى خط انتاج ملابس وطبعا سمر بحكم انها صحفية تمسك الحملة الاعلانية ونشوق الناس للى انتى هتصمميه وبعد اول ديفيليه نشوف رد فعل الناس والمحلات اللى هتتعاقد معانا وممكن نفتح احنا لنفسنا كمان محلات وده مش صعب ده سهل جدا وفي الحالة دي مكسبنا هيبقى الضعف .
الكل ساكت بيبص على نورهان .......... نورهان مش فاهمة رد الفعل ده ........
نورهان : الفكرة معجبتكوش ولا ايه ؟
محمد : دي فكرة عبقرية
محمود : فعلا احنا دايما كل واحد بيدور على شغل لنفسه مفكرناش نحط ايدنا في ايد بعض ونعمل حاجة مع بعض احيكي يا نورهان
مريم : نورهان فكرة تجنن برافو
سهر : انا عمري ما فكرت كده طيب وبقية المهام هتتوزع ازاي
نورهان : حسب مهارة كل واحد
سمر : تمام ومين هيتابع الشغل ده بعد ما نسافر
الكل يسكت ويبص لسمر باستغراب ...........
نورهان : تسافروا
سمر : ايوة احنا المفروض هنسافر اخر السنة دي
فريد بيكلم سمر : انتى بتتكلمي جد ؟
سمر : ايوة
معاذ بيوشوش سهر : انتى مقلتليش
سهر : انا نسيت الموضوع ده
معاذ : نتكلم بعدين
نورهان : انا تخيلت انكم قاعدين هنا على طول
محمود : متهيألى خلونا ننفذ المشروع الاول وقبل ما نسافر نخلى حد بدلنا يتولى المهام بتاعتنا
نورهان : اوك
معاذ : نور ازاي اوك انتى عارفة ...
نور تغمزه : اوك يا معاذ اوك
معاذ يسكت وهو مش فاهم حاجة ..........
سمر : خلاص لو هتعرفوا تتصرفوا من غيرنا يبقى انا موافقة
محمد : وانا موافق
محمود : وانا موافق
معاذ : وانا معاكم
فريد : وانا كمان
كلهم : وانت ازاي ؟
فريد : هدخل معاكم شريك وانا ليا خبرة اكتر في مجال الاعلانات وهساعد سمر تمام ؟
كلهم : تمام
نورهان : المهم نكمل بقية دراسة الجدوى بخبرات كل واحد ونعرضها على باشمهندسة ناهد وان شاء الله هتوافق
محمد بابتسامة : انا واثق انها هتوافق
نورهان : ميرسي
*********************************************
هبة قاعدة في النادي مع اصحابها اسراء وخلود وولدين كمان .............
وليد : وحشاني يا هبة فينك وفين ايامك ؟
هبة : انا موجودة انت اللى مبتسألش
وليد : وانتى عايزاني اجي اكلمك بعد ما احرجتيني وروحتي للى اسمه اسلام ده
هبة : عديها بقى يا وليد اديني رجعتلك
وليد : لااااااااااا يا ستي خلاص دي كانت ايام وراحت لحالها
ماجد : وليد دلوقتي هيموت على واحدة تانية لا عارف اسمها ولا حتى ساكنة فين
وليد : الله وانت مالك انت
ماجد : ياعم بهزر معاك ما بنات النادي مرطرطين وانت رايح تمسك في واحدة لا تعرفلها اصل ولا فصل
وليد : يووووووووووه والله هقوم واسيبلك القعدة خالص
هبة : خلاص يا عم وليد بيهزر معاك متزعلش
ماجد : اهي يا هبة ست هانم اللى البيه بيحبها
وبيشاورلهم على بنت قعدت على ترابيزة بعيد عنهم ولوحدها وبتفتح كتاب عشان تقراه ....
خلود : يا نهار اسود
اسراء : الله يخربيتك يا وليد
هبة بغيرة واضحة : ملقتش غير دي وتحبها
وليد : انتى تعرفيها ؟
خلود : دي منار اللى اخدت اسلام من هبة
هبة بعصبية : انتى بتقولى ايه ؟ متجبيش سيرة الموضوع ده قدامي تاني وانتوا مالكوا هي عملالكم ايه سحرالكم عشان كل واحد يدوب في غرامها
وليد : انتوا قصدكوا ان اسلام .....
هبة : سبق وكل النبا
وليد :الواد هيفضل واقفلى كده في كل حاجة
هبة بتفكر ممكن تستفيد من الموقف ده ازاي .................
************************************************
فريد داخل البيت .............. لقاه هادي حمد ربنا ان سلمى مش عاملة مصيبة كعادتها .........
طلع على اوضته .......... لقى سلمى داخلة عليه بكل عصبية ...........
سلمى : انت تشوفلك حل في الست امك دي
فريد بزعيق : احترمي نفسك واتكلمي عنها كويس
سلمى : انا حرة اتكلم بالطريقة اللى اتكلم بيها ماهو انت مش جايبني خدامة عندها وكل شوية طلبات طلبات طلبات انا زهقت فريد : وايه يعني بتعتبرك زي بنتها اعتبريها انتى زي والدتك
سلمى : انا مفيش حد زي امي انت فاهم عمرها ما حسستني اني خدامة
فريد : احترمي نفسك يا سلمى ومتنسيش انها مقعدانا معاها في بيتها
سلمى : ايوة وعشان مقعدانا معاها تشغلني عندها خدامة فريد انت لازم تشتريلنا فيلا جديدة لينا
فريد : وليه بقى ان شاء الله ما انتى قاعدة معززة مكرمة هنا
سلمى : لاااااااااااااااااااا يااااااااااااا فريييييييييييييييد هتشتري فيلا وهتكتبها باسمي ما انا لازم احس ان عندي بيت ليا
فريد : لا مش هشتري وسيبيني بقى عشان انا عايز انام
سلمى : يعني ايييييييه ؟ ما انت مش محتاج لو ممعكش فلوس كنت هقول انك غلبان ومش لاقي ما انت مش محتاج انت وارث من باباك شئ وشويات وبكرة لما امك تموت هتورث اكتر
فريد محسش بنفسه غيروهو بيضرب سلمى قلم وبيمسكها من شعرها ...........
فريد : اياكي اياكي يا سلمى تتكلمى عن امي بالطريقة دي انتى فاهمة
وسابها ولبس الجاكيت وطلع برة الاوضة ........
سلمى : انت بتضربني يا حيوان والله ما هسيبك وهدفعك تمن القلم ده عشرة يا متخلف
فريد ساب البيت وفضل يلف بالعربية في الشوارع ...........
فريد : انا ايه اللى انا عملته في نفسي ده ازاي ما شفتهاش على حقيقتها ازاي اتخدعت فيها كده ازاى
**********************************************
سهر بتكلم معاذ في اوضتها .........
سهر : عادي يعني يا معاذ .............ز انت ليه مكبر الموضوع اوي كده .............. يعني هو انا لما اساف هنبطل نحب بعض او هنبطل نكلم بعض .............. بص انسي موضوع السفر ده ونبقى نتكلم فيه في وقته اوك ؟.........
*****************************************************
تاني يوم معاذ ونورهان بيتغدوا مع بعض في مكتب نورهان .............
معاذ : انتى ليه وافقتي اننا ندرس المشروع وانتى عارفة انهم هيسافروا
نورهان : مش هيسافروا
معاذ : ايه اللى مخليكي متأكده كده ؟
نورهان : انت مش ملاحظ ان كلهم نسيوا انهم هيسافروا اخر السنة ومرحبين بالمشروع زائد انهم لما يقعدوا سنة في مصر ده كفيل بانهم يحبوها وميبعدوش عنها
معاذ : بس سمر افتكرت
نورهان : سمر ليها ظروف تانية مبهدلاها هنا مخلياها عايزة ترجع بس يوم الظروف دي ما تتحل
معاذ بيكمل : سمر كمان هتنسي
ويبص لنورهان : يا بنت اللذين انتى دماغك دي من ايه ؟
نورهان : هههههههههه ولا حاجة والله
*************************************************
فريد قضى ليلته في المجلة .....................
بعد ما فاق استني جميع الموظفين ........... وسأل عن سمر .......... اول ما سمر جات السكرتيرة بلغتها ان فريد عايزها ...........
سمر دخلت عليه فهمت من منظر المكتب انه كان بايت فيه ..........
سمر : انت كنت بايت هنا ؟
فريد : ايوة اتخانقت مع سلمى
سمر : ممممممممممممم حاول تحل مشاكلك معاها مش تسيبها البيت
فريد : ماهي لو انسانة طبيعية كان يبقى كلامك ده صح
سمر : اه طيب
فريد : انتى فعلا هتسافري ؟
سمر :................
فريد : ردي عليا
سمر : اه انت مضايق انك هتخسر صحفية زيي ولا ايه ؟
فريد : لا مضايق اني هخسر ..........
سمر : هتخسر ايه ؟
فريد : ولا حاجة
سمر : بالظبط ما هو عشان ولا حاجة انا متمسكة بالسفر دلوقتي اكتر من الاول ..........
عدت فترة صمت كبيرة ............
فريد عايز ينطق ويقولها انه بيحبها ..............
سمر مستنية منه كلمة متسافريش .................
سمر : طيب انا هقوم اشوف شغلى عن اذنك
تخرج سمر من المكتب ...........
فريد لنفسه : انا تعبان اوي ومرهق اعمل ايه بس
*******************************************
عدي اسبوع والاولاد قاعدين لوحدهم بس بعد سفر ابوهم وامهم رجعت فهيمة ورجع بقية الشغالين ...............
سهر بتطلع احسن ما عندها في التصميمات....................
محمد ومحمود بيدرسوا كل حاجة وبيخططوا ..............
فريد وسلمى كل يوم خناق وكل يوم تستفزه وهو بيحاول يمسك نفسه ...........
سمر متجنبة فريد خالص ...........
وليد كل يوم بيراقب منار واسلام من بعيد ......
