رواية عندما يتوه القمر الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم نورا محمد علي
الحلقة الواحدة والعشرون
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
كانت سميحة تصعد السلم وهي تطلق الزعريط وهي تحمل نصية طعام محملة بما لذ وطاب
رنت الجرس وانتظرت
كان خالد قد أستيقظ ولكنه لازال في الفراش بجوار لينا
كان ينظر لها بحب وهو يهمس لها بحب قومي يا كنزي
لينا همهمت دون كلام
خالد قبلها برقة وهو يحاول أن يسيطر علي شبقة انها ارق من أن تتحمل رجولته المتتطلبه
اقترب بشفتبه من خدها وهو يهمس حبيبتي لي
لينا بحب اسمع اسم الدلع منك لي كأنه للملكيه
وهنا سمعا الجرس
نهض ليضع عليه الروب وهو يرتب شعره بيده
لينا الساعة كام
خالد ٢
لينا همت لتنهض ولكنها تراجعت بخجل وهي تواري جسدها العاري
خالد هفتح الباب
هزت رأسها وانتظرت ما أن خرج حتي لفت المفرش حولها
ارتدت بيجامة من الستان وعليها روب
في الوقت اللي كان فيه خالد يفتح الباب
سميحة صبيحة مباركة
خالد ابتسم لامه وحمل عنها الصنية وهو يقول ربنا يبارك في عمرك يا ست الكل
نظرت إلي صنية الطعام الموضوعة علي السفرة
سميحة ايه ماكلتوش
خالد لا كلنا
نظرت لها تنتظر أن يطمئنها ابتسم بخجل
سميحة هاه طمني
خالد لينا زي الجنية الدهب أطهر من الندي
سميحة بنت
خالد هز رأسه
أطلقت زعروطة طويلة في الوقت الذي خرجت فيه لينا وترحب بها بعد أن مشطت شعرها ووضعت عليها روب من الحرير
سميحة وهي تتجه لها لتحتضنها وهي تقول
سميحة صبيحة مباركة يا عروسة
ابتسمت لينا بخجل وهي ترد الله يبارك فيكي يا ماما سميحة
سميحة ماشاء الله زي القمر بس انا زعلانة منك
لينا انا انا مقدرش علي زعلك
سميحة هو الاكل ما عجبتكيش
لينا لا طبعا دا تحفة حلو اوي
سميحة عشان كده كلتي
خالد كان ورانا حاجات اهم خجلا لينا ونظرت أرضا
سميحة اه منك انت يا بتاع الحاجات التانية
افطروا كويس لينا شويا كده تكوني فوقتي والدك وولادتك هيطلع يصبحوا عليكي
لينا طيب يا ماما أقعدي انت هتفضلي واقفة ونظرت إلي صنية الطعام الجديدة ليه تعبتي نفسك
سميحة تعبك راحة يا مرات الغالي
نزلت وهي تطلق الزعريط المتتالية
نظرت لها خديجة فابتسمت واطلقت سلسلة اخري من الزغريط
لينا هي ماما بتزغرط كتير ليه
خالد فرحانة
لينا ابتسمت ثم قالت كانت بتقولك ايه
خالد وهو يقبل جبهتها ولا حاجة ما تيجي اقولك حاجة
لينا ايه
خالد تعالي جوة وانا اقولك وجذبها من يدها إلي غرفتها وهو ينهل من جمالها و حسنها
وبعد وقت كانت يجلسان علي السفرة وهو يطعمها بيده
وهي تشعر بالخجل وتقول
لينا كل دا يطلع منك انت كنت نسمة
خالد هههههههه نسمة اتجوزت وبعدين دا حقي انت مراتي حبيبتي وكل حاجة
ابتسمت لينا ونظرت إلي الطعام وهي تقول وانت كمان حبيبي
فرفع كفها إلي فمه وهو يقول ربنا يخليكي ليا
ام تحت كانت السفرة مليئة بما لذ وطاب إلي البيت كله
وبعد ساعتين كانت والدة لينا ووالدها يجلسان معها في الصالون وبعد أن سلم عليهم خالد استأذن ليترك لهم مجال ليحدثا ابنتهم
الام تجلس بجوار ابنتها لتطمئن منها
الهام هاه يا لي طمنيني
لينا الحمد لله يا ماما وهي تهمس لامها خالد دا كل حاجة ليا بيحبني اوي يا ماما ما كنتش اعرف انه بيحبني كده
الهام هههههه وعرفتي
لينا اه عرفت وانا كمان بحبه اوي لو تعرفي هو حنين قد ايه
الهام هاه وايه كمان
لينا خلاص بقي ما تكسفيش
وبعد قليل صعدت سميحة بعد ان تركتهم وقت مناسب ليجلسوا مع ابنتهم بمفردهم
صعدت هي وقمر التي أسرعت إلي لبنا لتحتضنها سميحة تطلق الزعريط
قمر مبروك يا حبيبتي
لينا عقبالك يا قمر
واطلقت سميحة زغروطة مرة اخري ثم اقتربت لتقبل لينا وتقول
سميحة قومي يا حبيبتي غيري هدومك عشان في ناس هتطلع تسلم عليكم
لينا يعني البس ايه
خالد كان يترك لهم مساحة بيتكلموا ولكنه اقترب بعد أن سمع صوت امه وقال
خالد حبيبتي في الدولاب هتلقي فستان لاستقبال
لينا تصميمك
خالد اكيد ولا زوق مش عجبك
لينا ازاي مش عجابني اذا كان اختيارتك شكلي يبقي تمام
ضحك الجميع بما فيهم قمر
تحركت مع سميحة إلي الغرفة ودخلت لتري ما أخبرها عنه خالد
ولكن سميحة نظرت إلي ملايةالسرير وابتسمت وما أن رأته لينا حتي أعجبها وهي تقول حلو اوي
سميحة هيبقي احلي عليكي
قبلتها لينا وهي تقول تسلمي يا ماما تركتها سميحة لتبدل ملابسها
اتي بعض أفراد العائلة واحضرت الخادمة العصائر وقدمت لينا الشيكولاته والحلوة
كان خالد في الانترية مع الرجال ولينا في الصالون مع النساء وقمر تجلس بجوارها
وعندما استمرت ام حسن و سميحة في الزعريط قالت
لينا قمر هو دا طبيعي يعني ماما سميحة ما بطلتش زغريط
قمر اه لما العروسة تبقي بكر
لينا ايه هو خالد قالها
قمر اكيد لمح دا لازم عندنا احنا عيلة محافظة ودي اول حاجة بيفهموها لينا في البيت
لينا بمشاكسة كبرتي يا قمر وعرفتي حاجات انا معرفهاش
قمر هههههه انت الوقتي اللي عارفة مش انا
لينا يخرب بيتك انت مصيبة
قمر ههههه
وبعد قليل نزل الضيوف ليتركوا العرسان استعدوا لسفر وبعد وقت كان خالد يقود السيارة إلي شرم الشيخ
ليقضيان شهر العسل الذي سيستمر لاسبوعين فقط
لرتباط خالد بعمل
كانت لينا كل يوم تتعلق بخالد أكثر لقد رأت له وجه آخر انه معها فقط يصبح مراهق يغرقها حب ورغبه
ولكنها الايام التي تركض مر االاسبوع الاول
لينا عاوزة انزل البحر
خالد افندم عاوزة ايه يا سكندرنية انت
لينا هههههههههه
خالد انسي مش ممكن
لينا بجد بس انا بعشق البحر
خالد وهو يجزبها إليه وقبلها بشغف انت لازم تتعاقبي
لينا انا وهي تلتقط أنفاسها
خالد ايوة طبعا قال بعشق البحر قال انت ما تعشقيش حد غيري
لينا هو البحر حد
خالد حاجة حد ما يخصنيش انا كده زعلان ولازم اعقبك
.لينا تعقبني ههههههه طيب هتعلقي ازاي
خالد اخرج لها ثوب من الدولاب ونظر لها يعبث وهو يقول ايه رايك في العقاب
لينا هههههههههه
اقترب منه لينا خلاص هلبسه
خالد ايوة كده ولا لازم الواحد يزعق
لينا وهي تقترب منه لتقبله علي خده قال يزعق قال
خالد ما قلش لسه
بعد قليل كانت تتوسد صدره وهو يقول ايوة بقي هو في احلي من دا عقاب
لينا طيب اذا كان دا العقاب هتصلحني ازاي
خالد كده برضوا
لينا بحبك
خالد مش قدي
نسيبهم احنا ملناش دعوة بيهم يا محيا
ولكنها ايام العسل الذي يمر سريعا وعليه أن يرجع إلي عمله
لقد بدأ العمل من سنة تقريبا وهو الآن يحضر إلي الدفيلية الثاني
وله شقة في القاهرة وورشة عمل صغيرة نسبيا يحلم بأن تصير مصنع في يوما ما
ام في منزل الحاج محمد في اليوم الذي سافر فيه العروسين
كان قاسم مع والده وعلامات السعادة علي وجههم
دخلت قمر تحمل صنية عليها قهوة لكيهما
قاسم الله عليكي يا قمر كنت محتاجها
قمر بالهنا يا بابا قاسم حبيبي انت
الجد وانا لا
قمر وهي تضع الفنجان أمامه احلي قهوة ليك يا جدوا
الجد حبيبتي يا بنت الغالي تعالي اقعدي
جلست بجواره
الجد عاوزة تروحي لامك النهاردة
قمر لو سمحت يا جدوا
الجد قاسم هتوصلها
قاسم عيوني يا حج
وبعد قليل اوصلها قاسم إلي البيت ولم يصعد
لقت ترحيب كبير من محمود الذي لم يذهب إلي العمل خصيصا ليجلس معها
وبعد وقت اتت مدرسة الرسم الخاصة لها
نوال هحضر العشا تحب اجهز ايه
محمود وهو يقترب منها ويحيطها بذراعيه لا النهاردة يوم خاص
نوال هاه
محمود هنتعشي بري بلاش تتعبي نفسك
نوال تعبك راحة يا حبيبي
محمود كلمة لو سمحتي واتجه إلي عرفتهم تاركين المدرسة تجلس مع قمر
وما أن دخلت حتي أسندها علي الباب وأخذها في قبله طويلة
نوال محمود
محمود نهار ابيض علي محمود واللي جابه محمود
نوال ههههههه
محمود تفتكري اني قولتك بلاش هتهور
نوال بشقاوة لم تكن تعرف انها تملكها وهي تحرك يدها علي صدره اتهور ولا اقولك خليها بالليل
محمود وهو يضمها إليه بحبك يا نونا
وفي المساء كانا يجلسان في احدي القري السياحية علي الطريق
ويتناولوا العشاء المميز
قمر ايه دة احتفال
محمود يرجعك وليكم عليا كل أسبوع عشا بري
نوال بس دا كتير
محمود وهو يرفع كفها إلي فمه مفيش حاجة كتير عليكم
مرت الايام تركض
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
كانت سميحة تصعد السلم وهي تطلق الزعريط وهي تحمل نصية طعام محملة بما لذ وطاب
رنت الجرس وانتظرت
كان خالد قد أستيقظ ولكنه لازال في الفراش بجوار لينا
كان ينظر لها بحب وهو يهمس لها بحب قومي يا كنزي
لينا همهمت دون كلام
خالد قبلها برقة وهو يحاول أن يسيطر علي شبقة انها ارق من أن تتحمل رجولته المتتطلبه
اقترب بشفتبه من خدها وهو يهمس حبيبتي لي
لينا بحب اسمع اسم الدلع منك لي كأنه للملكيه
وهنا سمعا الجرس
نهض ليضع عليه الروب وهو يرتب شعره بيده
لينا الساعة كام
خالد ٢
لينا همت لتنهض ولكنها تراجعت بخجل وهي تواري جسدها العاري
خالد هفتح الباب
هزت رأسها وانتظرت ما أن خرج حتي لفت المفرش حولها
ارتدت بيجامة من الستان وعليها روب
في الوقت اللي كان فيه خالد يفتح الباب
سميحة صبيحة مباركة
خالد ابتسم لامه وحمل عنها الصنية وهو يقول ربنا يبارك في عمرك يا ست الكل
نظرت إلي صنية الطعام الموضوعة علي السفرة
سميحة ايه ماكلتوش
خالد لا كلنا
نظرت لها تنتظر أن يطمئنها ابتسم بخجل
سميحة هاه طمني
خالد لينا زي الجنية الدهب أطهر من الندي
سميحة بنت
خالد هز رأسه
أطلقت زعروطة طويلة في الوقت الذي خرجت فيه لينا وترحب بها بعد أن مشطت شعرها ووضعت عليها روب من الحرير
سميحة وهي تتجه لها لتحتضنها وهي تقول
سميحة صبيحة مباركة يا عروسة
ابتسمت لينا بخجل وهي ترد الله يبارك فيكي يا ماما سميحة
سميحة ماشاء الله زي القمر بس انا زعلانة منك
لينا انا انا مقدرش علي زعلك
سميحة هو الاكل ما عجبتكيش
لينا لا طبعا دا تحفة حلو اوي
سميحة عشان كده كلتي
خالد كان ورانا حاجات اهم خجلا لينا ونظرت أرضا
سميحة اه منك انت يا بتاع الحاجات التانية
افطروا كويس لينا شويا كده تكوني فوقتي والدك وولادتك هيطلع يصبحوا عليكي
لينا طيب يا ماما أقعدي انت هتفضلي واقفة ونظرت إلي صنية الطعام الجديدة ليه تعبتي نفسك
سميحة تعبك راحة يا مرات الغالي
نزلت وهي تطلق الزعريط المتتالية
نظرت لها خديجة فابتسمت واطلقت سلسلة اخري من الزغريط
لينا هي ماما بتزغرط كتير ليه
خالد فرحانة
لينا ابتسمت ثم قالت كانت بتقولك ايه
خالد وهو يقبل جبهتها ولا حاجة ما تيجي اقولك حاجة
لينا ايه
خالد تعالي جوة وانا اقولك وجذبها من يدها إلي غرفتها وهو ينهل من جمالها و حسنها
وبعد وقت كانت يجلسان علي السفرة وهو يطعمها بيده
وهي تشعر بالخجل وتقول
لينا كل دا يطلع منك انت كنت نسمة
خالد هههههههه نسمة اتجوزت وبعدين دا حقي انت مراتي حبيبتي وكل حاجة
ابتسمت لينا ونظرت إلي الطعام وهي تقول وانت كمان حبيبي
فرفع كفها إلي فمه وهو يقول ربنا يخليكي ليا
ام تحت كانت السفرة مليئة بما لذ وطاب إلي البيت كله
وبعد ساعتين كانت والدة لينا ووالدها يجلسان معها في الصالون وبعد أن سلم عليهم خالد استأذن ليترك لهم مجال ليحدثا ابنتهم
الام تجلس بجوار ابنتها لتطمئن منها
الهام هاه يا لي طمنيني
لينا الحمد لله يا ماما وهي تهمس لامها خالد دا كل حاجة ليا بيحبني اوي يا ماما ما كنتش اعرف انه بيحبني كده
الهام هههههه وعرفتي
لينا اه عرفت وانا كمان بحبه اوي لو تعرفي هو حنين قد ايه
الهام هاه وايه كمان
لينا خلاص بقي ما تكسفيش
وبعد قليل صعدت سميحة بعد ان تركتهم وقت مناسب ليجلسوا مع ابنتهم بمفردهم
صعدت هي وقمر التي أسرعت إلي لبنا لتحتضنها سميحة تطلق الزعريط
قمر مبروك يا حبيبتي
لينا عقبالك يا قمر
واطلقت سميحة زغروطة مرة اخري ثم اقتربت لتقبل لينا وتقول
سميحة قومي يا حبيبتي غيري هدومك عشان في ناس هتطلع تسلم عليكم
لينا يعني البس ايه
خالد كان يترك لهم مساحة بيتكلموا ولكنه اقترب بعد أن سمع صوت امه وقال
خالد حبيبتي في الدولاب هتلقي فستان لاستقبال
لينا تصميمك
خالد اكيد ولا زوق مش عجبك
لينا ازاي مش عجابني اذا كان اختيارتك شكلي يبقي تمام
ضحك الجميع بما فيهم قمر
تحركت مع سميحة إلي الغرفة ودخلت لتري ما أخبرها عنه خالد
ولكن سميحة نظرت إلي ملايةالسرير وابتسمت وما أن رأته لينا حتي أعجبها وهي تقول حلو اوي
سميحة هيبقي احلي عليكي
قبلتها لينا وهي تقول تسلمي يا ماما تركتها سميحة لتبدل ملابسها
اتي بعض أفراد العائلة واحضرت الخادمة العصائر وقدمت لينا الشيكولاته والحلوة
كان خالد في الانترية مع الرجال ولينا في الصالون مع النساء وقمر تجلس بجوارها
وعندما استمرت ام حسن و سميحة في الزعريط قالت
لينا قمر هو دا طبيعي يعني ماما سميحة ما بطلتش زغريط
قمر اه لما العروسة تبقي بكر
لينا ايه هو خالد قالها
قمر اكيد لمح دا لازم عندنا احنا عيلة محافظة ودي اول حاجة بيفهموها لينا في البيت
لينا بمشاكسة كبرتي يا قمر وعرفتي حاجات انا معرفهاش
قمر هههههه انت الوقتي اللي عارفة مش انا
لينا يخرب بيتك انت مصيبة
قمر ههههه
وبعد قليل نزل الضيوف ليتركوا العرسان استعدوا لسفر وبعد وقت كان خالد يقود السيارة إلي شرم الشيخ
ليقضيان شهر العسل الذي سيستمر لاسبوعين فقط
لرتباط خالد بعمل
كانت لينا كل يوم تتعلق بخالد أكثر لقد رأت له وجه آخر انه معها فقط يصبح مراهق يغرقها حب ورغبه
ولكنها الايام التي تركض مر االاسبوع الاول
لينا عاوزة انزل البحر
خالد افندم عاوزة ايه يا سكندرنية انت
لينا هههههههههه
خالد انسي مش ممكن
لينا بجد بس انا بعشق البحر
خالد وهو يجزبها إليه وقبلها بشغف انت لازم تتعاقبي
لينا انا وهي تلتقط أنفاسها
خالد ايوة طبعا قال بعشق البحر قال انت ما تعشقيش حد غيري
لينا هو البحر حد
خالد حاجة حد ما يخصنيش انا كده زعلان ولازم اعقبك
.لينا تعقبني ههههههه طيب هتعلقي ازاي
خالد اخرج لها ثوب من الدولاب ونظر لها يعبث وهو يقول ايه رايك في العقاب
لينا هههههههههه
اقترب منه لينا خلاص هلبسه
خالد ايوة كده ولا لازم الواحد يزعق
لينا وهي تقترب منه لتقبله علي خده قال يزعق قال
خالد ما قلش لسه
بعد قليل كانت تتوسد صدره وهو يقول ايوة بقي هو في احلي من دا عقاب
لينا طيب اذا كان دا العقاب هتصلحني ازاي
خالد كده برضوا
لينا بحبك
خالد مش قدي
نسيبهم احنا ملناش دعوة بيهم يا محيا
ولكنها ايام العسل الذي يمر سريعا وعليه أن يرجع إلي عمله
لقد بدأ العمل من سنة تقريبا وهو الآن يحضر إلي الدفيلية الثاني
وله شقة في القاهرة وورشة عمل صغيرة نسبيا يحلم بأن تصير مصنع في يوما ما
ام في منزل الحاج محمد في اليوم الذي سافر فيه العروسين
كان قاسم مع والده وعلامات السعادة علي وجههم
دخلت قمر تحمل صنية عليها قهوة لكيهما
قاسم الله عليكي يا قمر كنت محتاجها
قمر بالهنا يا بابا قاسم حبيبي انت
الجد وانا لا
قمر وهي تضع الفنجان أمامه احلي قهوة ليك يا جدوا
الجد حبيبتي يا بنت الغالي تعالي اقعدي
جلست بجواره
الجد عاوزة تروحي لامك النهاردة
قمر لو سمحت يا جدوا
الجد قاسم هتوصلها
قاسم عيوني يا حج
وبعد قليل اوصلها قاسم إلي البيت ولم يصعد
لقت ترحيب كبير من محمود الذي لم يذهب إلي العمل خصيصا ليجلس معها
وبعد وقت اتت مدرسة الرسم الخاصة لها
نوال هحضر العشا تحب اجهز ايه
محمود وهو يقترب منها ويحيطها بذراعيه لا النهاردة يوم خاص
نوال هاه
محمود هنتعشي بري بلاش تتعبي نفسك
نوال تعبك راحة يا حبيبي
محمود كلمة لو سمحتي واتجه إلي عرفتهم تاركين المدرسة تجلس مع قمر
وما أن دخلت حتي أسندها علي الباب وأخذها في قبله طويلة
نوال محمود
محمود نهار ابيض علي محمود واللي جابه محمود
نوال ههههههه
محمود تفتكري اني قولتك بلاش هتهور
نوال بشقاوة لم تكن تعرف انها تملكها وهي تحرك يدها علي صدره اتهور ولا اقولك خليها بالليل
محمود وهو يضمها إليه بحبك يا نونا
وفي المساء كانا يجلسان في احدي القري السياحية علي الطريق
ويتناولوا العشاء المميز
قمر ايه دة احتفال
محمود يرجعك وليكم عليا كل أسبوع عشا بري
نوال بس دا كتير
محمود وهو يرفع كفها إلي فمه مفيش حاجة كتير عليكم
مرت الايام تركض
