اخر الروايات

رواية ملاك في جحيمه الفصل العشرين 20 بقلم سارة محمد

رواية ملاك في جحيمه الفصل العشرين 20 بقلم سارة محمد


البارات العشرون
في مكتب ماجد
ماجد: الو عامر
عامر: اي يا ماجد
ماجد: خسرنا خسرنا يا عامر لغي الصفقه اسهمي كلها وقعت لغي الصفقه يا عامر خسرنا
عامر: خسرت يا ماجد خسرت لوحدك وانا ميلزمنيش واحد قدام خطوه صح يعملها عشره غلط سلام
ماجد: الو.. الو اه يبن ال** والله لاندمك هندمكم كلكم
في الجهه الاخري عند عامر
عامر: اه يا حمزة اه دايما رافع منخيرك للسما بس وحياتي وحياتي يا حمزة لاكسرهالك
في بيت ريان
دق الباب.
ريان: حاضر حاضر خلاص جاي في ايه
فتح ريان الباب لقي مازن
ريان: في ايه ترن ترن ترن ايه خلاص جاي
مازن: وسع كده بس
دفعه مازن للداخل ودخل التفت له ريان وقال
: خير جاي ليه
مازن: بص وراك
التفت ريان للخلف و صدم عندما وجد ملك التفت ريان لمازن مره اخري وقال
: مين دي
مازن: تقريبا كده تقريبا يعني اختك
جلس ريان علي الاريكه وهو في حاله صدمه تقدمت ملك منه و جلست بجانبه اخذها ريان بين احضانه من دون كلام بعد فتره من الزمن ليست بقليله اخرج ريان ملك من احضانه وقال بدموع
: ازاي ازاي انت لسه عايشه
ملك: هقولك
فلاش باك.
ملك: ارجوك ارجوك يا ريان عايزه اروح ارجوك انت عارف اني بحب البحر ارجوك عايزة اروح
ريان: لا ي ملك انا مش هقدر اروح معاكي واخافي اسيبك تروحي لوحدك
ملك: لا لا ونبي لا ارجوك انا مش هموت يعني
ريان بحده: ملك
ملك: خلاص طيب ارجوك عايزة اروح
ريان: ماشي يا ملك
ملك: هييييه هروح بحبك
ارتمت ملك بين احضانه ضمها مازن له وابتسم
ذهبت ملك مع اصدقائها الي تلك الرحله في احد الايام رن هاتف ريان
ريان: الو
:....
ريان: اييييه انت بتقول ايه انت كداب ملك مامتتش
اقفل ريان المكالمه وذهب بسرعه الي موقع الرحله بعد عده ساعات وصل ريان الي موقع الرحله
ريان: ملك ملك فين
مشرف الرحله: اسف يا ريان ملك دخلت للبحر غرقت ومش لاقين جثتها
امسكه ريان من ياقه قميصه وقال
: انت مجنون ملك مامتتش ملك عايشه لا مستحيل
ظل البحث عن ملك لايام علي امل فقط ان يعثرو حتي جثتها لكن لم يعثرو علي اي اثر لها ومن هذه اللحظه ايقن الجميع انها ماتت
باك
ملك: انا صحيت لقيت نفسي ف بيت انا مش عارفه مش فاكره ايه اللي حصل غير اني دخلت البحر و معرفتش اطلع فاكره اشكالكم بس اسمائكم لا مش فاكره غير اسمي "ملك" صحيت لقيت ست وراجل عمو ابراهيم و طنط امال
فلاش باك
ملك: انتو مين
ابراهيم: اهدي يا بنتي انا لقيتك علي الشط قلت اجيبك معايا لحد ما تفوقي و نعرف اهلك
ملك ببكاء: انا اا.. انا مش فاكره حاجه مش فاكره غير اسمي "ملك"
ابراهيم: طيب يا بنتي متعيطيش ان شاءلله تفتكري خليك معانا لحد ما تفتكري ونرجعك لاهلك
امأت له ملك بهدوء
باك
ملك: بس فضلت معاهم لحاول افتكر كل شويه اروح البحر احاول افتكر لحد الحادثه دي وافتكرت
احتضنها ريان مرة اخري ودموعه تنساب علي خديه كان مازن يراقبهم بصمت مسحت ملك دموع ريان و ابتسمت له ابتسم لها ريان ظلت ملك في احضانه فتره زمنيه طويله قاطعهم مازن وقال
: ريان انا همشي
ريان: اي ده انت لسه هنا
مازن: ما انا ماشي ياخويا
ريان: خد الباب فأيدك
مازن: قليل زوق
رحل مازن
ملك: ليه كده حرام عليك
غمز لها ريان بعينيه وقال
ايه في ايه
ملك بتوتر: ها مفيش ااا انا انا داخله جوه
ذهبت ملك الي غرفتها جلست علي السرير
ملك: اه والله الاوضه دي وحشتني نامت ملك علي السرير و اغمضت عينيها لعده دقائق ثم ابدلت ملابسها وخرجت للخارج
ملك: ريان اعملك عشا
سمعت صفير من خلفها التفت ملك له
ريان: اي الحلاوه دي
لكزته ملك في كتفه وقالت
: بطل بقي ثم اكملت ها اعملك
عشا
ريان: لا انا طلبت جاهز
ملك: ماشي تعال نتفرج علي فيلم
ريان: ماشي روخي اعملي فشار وهاتي التسالي من المطبخ وانا هجهز الفيلم
ملك: ماشي اشطا
ذهبت ملك للمطبخ واحضرت الحاجيات حضر ريان الفيلم وجلسو ليشاهدوه اخذ ريان ملك بين احضانه وقال
: مش مصدق انك معايا دلوقت حاسس اني ف حلم
ابتسمت له ملك وقالت
:لا مش فحلم انا معاك وهفضل معاك طول الوقت
قبل ريان رأسها و جلسو ليشاهدو الفيلم معا
في الشركه
ذهب مازن للشركه قابل زياد في المرر
زياد: كويس انك جيت يلا عشان فيه اجتماع مهم هتصل بريان يجي
مازن: لازم يجي
ريان: اه ليه
مازن: ملك معاه
زياد: ملك مين
مازن: يعني ملك مين ملك اخته
زياد: اه دي روحها يعني ولا ايه
ملك بعصبيه: زياد متجننيش ملك مامتتش
زياد: انا بردو اللي مجننكش اوف كلكم بتتعصبو عليا عشان انا غلبان روح روح غرفه الاجتماع
ذهب مازن وزفر زياد بضيق
زياد: الو ريان في اجتماع مهم ولازم تكون هنا في اقل من ربع ساعه
ريان: بتهزر
زياد: لا
ريان: طب اقفل يا زفت وش النحس
قفل ريان
زياد: طب والله لاوريكم كلكم
ذهب زياد الي غرفه الاجتماع وبعد قليل جاء ريان ومعه ملك
زياد: ايه ده عفريت
ريان: لا دا جن
زياد: طيب الحمدلله
ملك: دمكم تقيل علي فكره
ملك: اخبارك يا اونكل حمزة
مزة: الحمدلله بخير يا ملك خليك معانا
ملك باستغراب: تمام
زياد: خالو انت ازاي متخضتش.
حمزة: زياد اتكتم
نظر له زياد بغيظ وجلس الجميع بدأ الاجتماع
حمزة: الصفقه ال**(اسم الصفقه) لغيت التعاقد مع الشركه طبعا في اسهم١٤٪ وقعت اسهم ماجد باشا هنحاول نرجعها تاني بس كده مش هيبقي لماجد. اي نسبه في الشركه
ماجد: بس انا ممكن افضل هنا لحد ما ارجع اسهمي
حمزة: لا.. انا مش هشغل واحد معايا بيخسرني اكتر ما يكسبني الباقي لك من فلوسك هيرجع لك وشغلك لو مفيش مانع ملك هتستلمه قلتي ايه يا ملك
نظرت ملك ل ريان فامأ لها ريان
ملك: تمام يا اونكل مفيش مشكله
حمزة: اتفضلو الاجتماع خلص ماجد استني
خرج الجميع
ماجد: نعم
حمزة بابتسامه: اتفضل وهو يمد له يده ب شنطه.. اتفضل دي فلوسك
اخذ منه ماجد الشنطه وخرج للخارج
رجع ماجد للبيت و فور دخوله حتي اخذ يحطم كل ما يراه امامه
في مكتب ريان كان الجميع يجلس معه
زياد: ايوة احكولي ازاي رجعت من الموت قصدي ازاي مامتتش
قص له ريان ماحدث
زياد: اي دا ي ملك انت كنت في كرتون مغامرات
ملك: ظريف
زياد: لا بس احلويتي
رمته ملك بأحدي الملفات
زياد: شكرا... بقولك ايه يا ملوكه يا عسل
ملك: عايز ايه
زياد: بصي من الاخر في بنت برة اللي هي السكرتيره بتاعتي روحي اتكلمي معاها
ملك: اتكلم معاها ليه يعني
زياد: اشربو شاي مع بعض يعني ليه ي ملك
ملك: بص الصراحه شكلها بنت غلبانه متنفعكش
زياد بمسكنه: ليه بس دا انا عسل و غلبان و
ملك: خلاص خلاص انت هتعيط
زياد: بجد
ملك: اه احسن ما اقعد معاكم
خرجت ملك للخارج
زياد: روح وراها
مازن: ها
زياد: لا دا انت مش معانا خالص اتقل يبني اتقل
مازن: بس اسكت انت و هو انا ماشي
ريان: باي باي
نظر لهم مازن باشمأزاز وذهب
ريان: هو بيبص كده ليه
زياد: مش عارف دا احنا عسل يعني اكيد غيران
ريان: اه صح
جلس الاثنان يتحدثان في امور تافهه
عند ريما
كانت ريما تجلس هي وأحلام تحاول ريما مواساتها و التخفيف عنها اعلن هاتف ريما هن وصول رساله فتحت ريما الرساله
"مبيحبكيش عمره ما هيحبك انت مجرد شئ عابر فحياته عمرك ما كنتي حبيبته ولا هتكوني " عقدت ريما حاجبيها وتسلل الخوف الي قلبها
أحلام: مالك يا ريما
ريما: شوفي امسكت أحلام الهاتف ورأت الرسائل
أحلام: ريما متخليش اي حد يهز ثقتك ف خطيبك انت واثقه فيه ولا لا
ريما بتردد: ا.. اه اه واثقه فيه
أحلام: بس انت متردده يا ريما يا تكوني واثقه فيه او لا انت مش عارفه انت واثقه فيه ولا لا احسمي قرارك يا ريما
ريما: تمام
أحلام: هُيام فين
ريما: نايمه
امأ لها احلام بهدوء وشردت بذهنها ابتسمت بحزن لاحظت ريما فاخذت تحدثها حتي لا تتعمق في ذكرياتها
عند حمزة
حمزة: الو لؤي انا كده بخلص علي ماجد عامر يفضل عندك لحد ما اجيلك واخلص عليه بنفسي
لؤي: متقلقش يا حمزة هيحصل زي ما انت عايز
حمزة: تمام يا لؤي سلام
لؤي: سلام
عند زياد
سُكر سُكر يا عسل
نظرت له سُكر ونفخت بضيق
زياد: خلاص متبصيش كده بعدين انا عايزك في امر خير
سُكر: خير ومنك انت غريبه
زياد: متشكرين عايز رقم والدك
سُكر: ليه
زياد: هلعب كورة معاه
نظرت له سُكر بطرف عينيها
زياد: هخطبك يا سُكر مش محتاجه فقاهه
دخل ملك في تلك الاثناء
ملك: لا لا متدهوش اصلا دا بتاع ينات مينفعكيش سيبك منه
زياد: ملك روحي عند ريان عشان مقتلكيش
ملك: متقدرش فكك انت يا سُكر و متدهوش الرقم
زياد: هاتيه يا سُكر
ملك: لاا لا
سُكر: خلاص كفايه اسكتو استاذ زياد بابا ف غيبوبه حاليا مش عارفه هيفوق امته
زياد: شوف بقولها هخطبك تقولي استاذ تنهد زياد وقال
: باباكي ف غيبوبه ليه
سُكر: كان بيعمل عمليه القلب ودخل غيبوبه
زياد: تمام في مستشفي ايه
سُكر: مستشفي****
زياد: تمام خرج زياد للخارج وجلست ملك و سُكر يتحدثان مع بعضهم في مكتب زياد
دفع الباب بقوه دخلت الوان بغضب طفولي
زياد بابتسامة : مالك يا عسل
الوان: المُدرسه دي بتديني واجب كتيييير خالص اووف
زياد: مش لازم تحليه
الوان: بجد
زياد: اه اه فكك من الواجب تعالي نلعب
سُكر: زياد ايه اللي بتقوله للبنت دا
زياد: اول مره اعرف ان اسمي حلو كده
سُكر: اووف استاذ زياد متقولش ليها كده تاني
الوان: يوه ليه بس انا مش بحب اكتب الواجب
سُكر: لازم تكتبيه عشان تبقي شطورة وبعدها تلعبي زي ما انت عايزه
الوان: ماشي
سُكر: يلا روحي علي مكتبي هنكتبه مع بعض بعدها تلعبي
الوان: ماشي باي يا زياد
سُكر: لو سمحت يا استاذ زياد متقولهاش كده تاني
زياد: مكنا حلوين من غير زياد بعدين انا مش بكدب عليها زيك
سُكر: انا كدبت فين
زياد: علي فكره المذاكره مش بتخلينا شطار الشكارة دي بالفطره زي كده انا ذكي من صغري بالفطره
سُكر: ذكي اوي خرجت سُكر وذهبت الي مكتبها
زياد: ايه هو انا غبي
عند ملك
ذهبت ملك الي الاسطبل بجانب الشركه وجدت مازن هناك عند احد الخيول ذهبت اليه
ملك: دا بتاعك
مازن: اه
ملك: اسمه ايه
مازن: دي فرسه
ملك: اها جميله
مازن: ملك.. اسمها ملك
نظرت ملك اليه و نظر لها مازن ظلو علي هذا الحال لمده دقائق
اخفضت ملك راسها بخجل.
ملك: اا.. انا لازم امشي
ذهبت ملك وابتسم مازن وظل ينظر في اثارها حتي اختفت عن عينيه ظل مازن يربت علي ظهر فرسه ويمشط لها شعرها
في المساء عاد الجميع الي البيت وحكت ملك لريما ما حدث فقد كانو اصدقاء جلس الجميع علي طاوله الطعام لكن ينقصهم فرد «أُويس» جلس الجميع تناولو العشاء وصعدت الفتيات الي الاعلي و جلس الرجال في الاسفل
تعرفت احلام علي ملك وانسجمو جميعا معا كانت هُيام تجلس معهم لكن في عينيها حزن و في جسدها الم شديد بعد فتره زمنيه ليست بقليله ذهب كل فرد منهم الي غرفته و بقي كلا من ملك و ريان معهم
في غرفه حمزة
دخل حمزة وجد هُيام تجلس بتعب علي السرير
حمزة: قومي
هُيام: نعم
حمزة: قومي مش هتنامي جنبي علي السرير قومي
هُيام: انام فين يعني
حمزة: علي الارض او في الاوضه دي
هُيام و الدموع في عينيها: الجو برد يا حمزة
حمزة ببرود: مليش دعوه وسبيني عشان انا فرحان تمام
هُيام: دايما تبقي فرحان
حمزة: اقولك فرحان ليه هقولك
عشان دمرت ابوكي دلوقتي اطرد من الشركه كده اخدت نص حقي لسه المصانع بتاعته و الڤيلا و متخافيش هيتحجر عليهم وهيبقي في الشارع وبعدها احسره عليك و بوم كده يبقي انتهي
هُيام: ايه انت بتقول ايه انت اتجننت انت اكيد مجنون انت مريض مريض يا حمزة
حمزة وقد احمرت عيناها
: كل مرة بتغلطي فيا و مبتتعلميش انا هكسرلك عضامك يا هُيام امسك حمزة العصاه و اخذ يضربها لكن هذه المره مختلفه هي لم تصرخ ظلت صامته حتي انتهي وجلس ينهج بشده علي السرير وهي علي الارض جسدها يؤلمها من شده ضربه لها نام حمزة علي السرير و نامت هُيام علي الارض في الصباح
هُيام: عايزة اروح عند بابا.
حمزة بابتسامه ساخره : اه اه روحي له وابقي سلميلي عليه واياك يا هُيام تفكري تهربي فاهمه اياك.
ذهبت هُيام عند ماجد دخلت هُيام واحتضنته بقوه لكن ماجد لم يبادلها الحضن خرجت هُيام من احضانه وقالت
بابا انت كويس
ماجد: انت كنتِ عارفه صح
هُيام بصدمه: بابا انا انا ازاي يعني يا بابا تقول كده حرام عليك يا بابا
ماجد: اسف يا بنتي بس من صدمتي
هُيام: ولا يهمك يا بابا ارتمت بين احضانه مرة اخري وقالت
: انت عارف يا بابا من ساعه ما اتجوزته مشوفتش يوم حلو دايما بيضربني عشان ينتقم منك بابا طلقني منه
ماجد بفزع: لا ي هُيام مستحيل اطلقك انا مش هقدر انا وانت نعيش مع بعض تاني و احنا لازم ننتقم منه لازم يا هُيام و انت هتضحكي عليه و كل شركاته هتبقي بتاعتنا خلاص
هُيام: لا يا بابا انا مش هعمل كده خليني انا بعيده عنكم و هو مبيحبنيش عشان يجازف عشاني.
ماجد: لا بيحبك
هُيام: مش مهم انا مش عايزه حاحه انا بس عايزاك تطلقني منه وانا مش هعيش معاك بس انا عايشه في جحيم ارجوك يابابا
ماجد: بس اخرسي انت ولا بنتي ولا اعرفك و يلا ارجعي له و طلاق مش هطلقك منه وانسي انسي يا هُؤام انك بنتي امسكها ماجد ورماها خارج الڤيلا وقال
متجيش هنا تاني
قامت هُيام من علي الارض و اخذت تتمشي في الشوارع للعوده لمنزلها او جحيمها لا تصدق ما يحدث الجميع يراها لُعبه بين يده يريدون استخدامها لمصالحهم الخاصه حتي اباها رفض مساعدتها و طردها خُذِلَتْ من الجميع ولان ليس هناك اي مؤي لها سوي ذاك البيت التي رأت فيه اشد انواع العذاب شعرت هُيام بالدنيا تسود في عينيها و.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close