رواية ولعلنا من بعد بٌعدٍ نلتقي الفصل الثامن عشر 18 بقلم جهاد هديوه
البارت الثامن عشر
ابتهال: بنتي حبيبتي حمد لله على سلامتك يا روحى أخيراً رجعتي
ياسمين: كده يا ماما بابا يمشي ومش يستنى يشوفنى هو للدرجادى بيكرهنى
ابتهال: لا يا حبيبتي هو......
ياسمين:عارفه لما قالوا إن بابا مات مكنتش عارفه اعمل ايه قولت لازم أروح البيت علشان أقوله الا حصل كلهم كدابين صح يا ماما بابا عايش قولى آه بابااااااااا
ابتهال: ياسمين أهدى يا حبيبتي احمددددددددد ألحق أختك اغمى عليها
احمد: ياسمين فوقى هجيب ماء يا ماما
ابتهال: حبيبتي فوقى مش عاوزه اخسرك انتى كمان
احمد: اتفضلى الماء
ابتهال: فوقى يا حبيبتي
احمد: فاقت يا ماما
ياسمين: مشتاقه لبابا يا ماما
ابتهال: والدك محتاج الدعاء أنتي كده بتعذبيه
ياسمين: تعرفى يا ماما أنا عملت ديه كله علشان تكونوا فخورين بيه كنت عاوزه اعوضكم عن كل حاجه وحشة حصلت بس دلوقتي اتحطمت مش قادرة
ابتهال: أهدى يا حبيبتي مش كده
كانت العائلة حزينة جداً قامت الأم بحضن صغارها واحتوائهم للتخفيف الحزن عنهم
ياسمين: وعد مش هفكر غير أنى اسعدكم بس
احمد: وعمرى ما هيأس لازم نرفع راسكم قدام الناس
ابتهال: ربنا يحفظكم ليه وميحرمنيش منكم أبدا
ياسمين: مفيش حزن فيه أهداف لازم نحققها حتى لو كنا هنحط على الجرح ملح علشان نحقق أهدافنا
احمد: معك حق يا روح قلبي أكيد
تقى: اخبار ياسمين إيه
سيف: متحطمة
تقى: ربنا يصبرها هى هترجع الجيش تاني
سيف: مش عارف بس أكيد هترجع
تقى: بس.....
سيف: عمرها ما عرفت يعنى إيه استسلام
تقى: أنت بتحبها
سيف: أنا هقوم اخد شاور
تقى: الحب واضح في عيونك
سيف: آه بحبها بس صدقيني غصب عني الحب مش بإيدى وأنت كمان عارفه أنه لما أتجوزتك مكانش فيه مشاعر ليكى ولا لأي بنت في حياتى غير ياسمين لما دخلت حياتي
تقى: ليه ياسمين وبعد العمر ديه كله
سيف: تقى صدقيني أنا بحترمك وكل حاجه بس الحب مع ياسمين صدقيني أنا بحبك أنتي كمان بس ياسمين حالة خاصة أنا نفسي مش قادر أوصفها
تقى: هى هتعيش هنا
سيف: أنا مش قاسي للدرجادى هتعيش مع نفسها بترجاكى أقبليها هى زيي أختك الصغيرة حتى كمان هى بتحبك بترجاكى هي وحيدة دلوقتي خليكى جمبها
تقى بدموع: زيي ما تحب
أقترب سيف وقام بمسح دموعها وأحتوائها فهى أيضاً لديها كل الحق في ذلك كما أنه يعلم أن هذا صعب أن تتقبله ولكن يتمنى أن تمر الأيام بخير ويرأف قلبها نحو ياسمين
زهراء: ياسمين حالتها الصحية متدهورة لولا أنه هي عندها هدف أنه تجعل عائلتها فخورة بيها كان زمانها متحطمة
زين: أكيد هى دية ياسمين عمرها ما عرفت يعنى إيه يأس عكس البنات الباقيين
زهراء:ربنا يصبرها
زين: وعسى القادم كله خير، وعسى أن يَهبك الله أعظم مما حَلِمت به
زهراء: معك حق يا حبيبي وأنت كمان إن شاء الله ربنا يحققلك كل أمانيك يا روحى
زين: يارب
ياسمين: سيف
سيف: جيت أشوفك اخبارك عامله ايه دلوقت
ياسمين: الحمد لله
سيف: عارف أنك دايمًا خايفة من إللي جي، وعارف أنك دايما قلقانة ومش مطمنة من كتر إللي مريتي بيه، وعارف كمان أن صعب تثقي في حد، وعارف قد إيه مفتقدة الإهتمام، وأن حد يكون شايفك أولى اولاوياته، وعارف أنك ضعيفة مهما ظهرتي أنك قوية، وعارف كمان أنك حساسة لدرجة كلمة بتزعلك، ومجرد كلمة بتفرحك
عارفك مش عارف عرفت منين ده بس فعلاً حسيته من نظرة عيونك، من كلامك إللي دايما مش مترتب، عرفته من عصبيتك على أقل شيء، ومن زعلك على أتفه الأمور، من ارتباكك لما بنتكلم، من ضحكتك إللي كلها زعل، وحزن على إللي ضاع منك، عارف أنك بتتعصبي اكتر ما بتتنفسي عارف عارف.. بس برضو عارف السبب فأنك تتعصبي بالشكل المخيف ده، عارف ندمك على عصبيتك وانتي مع نفسك، عارف كمان كام مرة قلتي مش هتعصب تاني وهكون هادية وحولتي ومع ذلك بتفشلي، عارف كتير اوي عنك، يمكن أكتر حاجة عرفتها عنك هي طيبة قلبك، ونقاء روحك، واخلاصك لكل حد عملتيه، وده سبب كافي يخليني أقولك أنا هِنا، أنا جنبك، معاكِ؛ تسمحيلي أكون هِنا!؟
تسمحيلي نشيل كل الهموم دي سوا؟!
تسمحيلي أكون الشخص إللي يكون جنبك مهما طال الطريق؟
مش هقولك قلت ده من فراغ أنا عارفك ورضيت بيكِ زي ما أنتي، بالوحِش إللي فيكي قبل الحلو، لأن أنا مش شايف فيكي وحِش صراحة يعني هو حد يقول على المهلبية دي وحِش.
من هِنا ورايح مفيش تفكير، مفيش حزن، مفيش زعل، ولو حصل وبقى فيه هيكون على أزي مجبتليش الشوكولا إللي قلتلك عليها وأنت جي؟
واكون جيبها وبهزر معاكي وبقولك لأ..
يكون مثلا أزي تخرج من غيري يوم الاجازة بتعتك وأكون بهزر معاكي، وأكون خارج عشان نقضي اليوم سوا فحتة بعيدة
ياسمين: بس.....
سيف: أنا معاكى وهساعدك تحققى أحلامك هكون سندك بس أسمحيلى أكون جزء من حياتك
ياسمين: بس ليه بتعمل كده
سيف: علشان بحبك
ياسمين: أنا متحطمة ومش عارفه اعمل ايه والحب لا مش عاوزه حب كفاية كده
سيف: أهدى صدقيني أنا جمبك وعمرى ما أبعد عنك
ياسمين:....
ابتهال: بنتي حبيبتي حمد لله على سلامتك يا روحى أخيراً رجعتي
ياسمين: كده يا ماما بابا يمشي ومش يستنى يشوفنى هو للدرجادى بيكرهنى
ابتهال: لا يا حبيبتي هو......
ياسمين:عارفه لما قالوا إن بابا مات مكنتش عارفه اعمل ايه قولت لازم أروح البيت علشان أقوله الا حصل كلهم كدابين صح يا ماما بابا عايش قولى آه بابااااااااا
ابتهال: ياسمين أهدى يا حبيبتي احمددددددددد ألحق أختك اغمى عليها
احمد: ياسمين فوقى هجيب ماء يا ماما
ابتهال: حبيبتي فوقى مش عاوزه اخسرك انتى كمان
احمد: اتفضلى الماء
ابتهال: فوقى يا حبيبتي
احمد: فاقت يا ماما
ياسمين: مشتاقه لبابا يا ماما
ابتهال: والدك محتاج الدعاء أنتي كده بتعذبيه
ياسمين: تعرفى يا ماما أنا عملت ديه كله علشان تكونوا فخورين بيه كنت عاوزه اعوضكم عن كل حاجه وحشة حصلت بس دلوقتي اتحطمت مش قادرة
ابتهال: أهدى يا حبيبتي مش كده
كانت العائلة حزينة جداً قامت الأم بحضن صغارها واحتوائهم للتخفيف الحزن عنهم
ياسمين: وعد مش هفكر غير أنى اسعدكم بس
احمد: وعمرى ما هيأس لازم نرفع راسكم قدام الناس
ابتهال: ربنا يحفظكم ليه وميحرمنيش منكم أبدا
ياسمين: مفيش حزن فيه أهداف لازم نحققها حتى لو كنا هنحط على الجرح ملح علشان نحقق أهدافنا
احمد: معك حق يا روح قلبي أكيد
تقى: اخبار ياسمين إيه
سيف: متحطمة
تقى: ربنا يصبرها هى هترجع الجيش تاني
سيف: مش عارف بس أكيد هترجع
تقى: بس.....
سيف: عمرها ما عرفت يعنى إيه استسلام
تقى: أنت بتحبها
سيف: أنا هقوم اخد شاور
تقى: الحب واضح في عيونك
سيف: آه بحبها بس صدقيني غصب عني الحب مش بإيدى وأنت كمان عارفه أنه لما أتجوزتك مكانش فيه مشاعر ليكى ولا لأي بنت في حياتى غير ياسمين لما دخلت حياتي
تقى: ليه ياسمين وبعد العمر ديه كله
سيف: تقى صدقيني أنا بحترمك وكل حاجه بس الحب مع ياسمين صدقيني أنا بحبك أنتي كمان بس ياسمين حالة خاصة أنا نفسي مش قادر أوصفها
تقى: هى هتعيش هنا
سيف: أنا مش قاسي للدرجادى هتعيش مع نفسها بترجاكى أقبليها هى زيي أختك الصغيرة حتى كمان هى بتحبك بترجاكى هي وحيدة دلوقتي خليكى جمبها
تقى بدموع: زيي ما تحب
أقترب سيف وقام بمسح دموعها وأحتوائها فهى أيضاً لديها كل الحق في ذلك كما أنه يعلم أن هذا صعب أن تتقبله ولكن يتمنى أن تمر الأيام بخير ويرأف قلبها نحو ياسمين
زهراء: ياسمين حالتها الصحية متدهورة لولا أنه هي عندها هدف أنه تجعل عائلتها فخورة بيها كان زمانها متحطمة
زين: أكيد هى دية ياسمين عمرها ما عرفت يعنى إيه يأس عكس البنات الباقيين
زهراء:ربنا يصبرها
زين: وعسى القادم كله خير، وعسى أن يَهبك الله أعظم مما حَلِمت به
زهراء: معك حق يا حبيبي وأنت كمان إن شاء الله ربنا يحققلك كل أمانيك يا روحى
زين: يارب
ياسمين: سيف
سيف: جيت أشوفك اخبارك عامله ايه دلوقت
ياسمين: الحمد لله
سيف: عارف أنك دايمًا خايفة من إللي جي، وعارف أنك دايما قلقانة ومش مطمنة من كتر إللي مريتي بيه، وعارف كمان أن صعب تثقي في حد، وعارف قد إيه مفتقدة الإهتمام، وأن حد يكون شايفك أولى اولاوياته، وعارف أنك ضعيفة مهما ظهرتي أنك قوية، وعارف كمان أنك حساسة لدرجة كلمة بتزعلك، ومجرد كلمة بتفرحك
عارفك مش عارف عرفت منين ده بس فعلاً حسيته من نظرة عيونك، من كلامك إللي دايما مش مترتب، عرفته من عصبيتك على أقل شيء، ومن زعلك على أتفه الأمور، من ارتباكك لما بنتكلم، من ضحكتك إللي كلها زعل، وحزن على إللي ضاع منك، عارف أنك بتتعصبي اكتر ما بتتنفسي عارف عارف.. بس برضو عارف السبب فأنك تتعصبي بالشكل المخيف ده، عارف ندمك على عصبيتك وانتي مع نفسك، عارف كمان كام مرة قلتي مش هتعصب تاني وهكون هادية وحولتي ومع ذلك بتفشلي، عارف كتير اوي عنك، يمكن أكتر حاجة عرفتها عنك هي طيبة قلبك، ونقاء روحك، واخلاصك لكل حد عملتيه، وده سبب كافي يخليني أقولك أنا هِنا، أنا جنبك، معاكِ؛ تسمحيلي أكون هِنا!؟
تسمحيلي نشيل كل الهموم دي سوا؟!
تسمحيلي أكون الشخص إللي يكون جنبك مهما طال الطريق؟
مش هقولك قلت ده من فراغ أنا عارفك ورضيت بيكِ زي ما أنتي، بالوحِش إللي فيكي قبل الحلو، لأن أنا مش شايف فيكي وحِش صراحة يعني هو حد يقول على المهلبية دي وحِش.
من هِنا ورايح مفيش تفكير، مفيش حزن، مفيش زعل، ولو حصل وبقى فيه هيكون على أزي مجبتليش الشوكولا إللي قلتلك عليها وأنت جي؟
واكون جيبها وبهزر معاكي وبقولك لأ..
يكون مثلا أزي تخرج من غيري يوم الاجازة بتعتك وأكون بهزر معاكي، وأكون خارج عشان نقضي اليوم سوا فحتة بعيدة
ياسمين: بس.....
سيف: أنا معاكى وهساعدك تحققى أحلامك هكون سندك بس أسمحيلى أكون جزء من حياتك
ياسمين: بس ليه بتعمل كده
سيف: علشان بحبك
ياسمين: أنا متحطمة ومش عارفه اعمل ايه والحب لا مش عاوزه حب كفاية كده
سيف: أهدى صدقيني أنا جمبك وعمرى ما أبعد عنك
ياسمين:....
