رواية عائلة آخر جنان الفصل الخامس عشر 15 بقلم مروة طارق
سهر بتلف في جميع محلات الملابس بتشوف الموديلات وبتنقي وتختار بس مش بتشتري وبتشوف موديلات ......... وطلعت التليفون وكلمت نورهان .......
سهر : الو ... الحمدلله انتى فين ؟ .......... طيب ما تيجي ننزل شوية ......... يعني مش هينفع ......... ايه ؟ ........... لا لا لا اجيلك الشركة انتى بتهرجي .......... طيب ما تيجيلي انتى في البريك ده ....................... طيب طيب هفكر كده واشوف ............ لا يعني عادي معاذ ايه اللى هخاف اشوفه ......... انا مش جبانة بصي اقفلى بقى عشان انتى بايخة ............ سلام
**********************************************************
محمد واقف مستني وبيلعب في موبايله ........... محمود رايح جاي بيدور على مريم ....
محمود : يعني ايه هي مجتش النهاردة ؟
محمد : لا بالمنظر ده شكلها مجتش
محمود : اوووووووف
محمد : اررررررررحمني ابووووووووس ايديك الشمس حولتني لصومالى
محمود : .............
محمد : اه لا انت هتستهبل
ويمسكه محمد من ايده ويشده ........
محمد : يلا حبيبي نقعد في الكافيتيريا مش هنروح لسة
محمود : استني بس شوية ...... يمكن تظهر
محمد : هنقعد في الكافيتيريا ناكل ونشرب ونقوم نلف وندور يلا حبيبي يلا حب ايه ده ماهو كان ببلاش هناك ايه الغم ده ؟
*******************************************************
سمر وفريد بيفطروا مع بعض .................
سمر : يعني انت اصلا مش رجل اعمال انت صحفي
فريد : وبحب الصحافة جدااااااااااا
سمر : اومال ايه فريد بيه راح فريد بيه جه فريد بيه انتحر
فريد : انتحر ؟
سمر : بهزر يعني معاك
فريد : لا انا اضطريت امسك شغل بابا لانه كنش مقتنع بفكرة الصحافة بس على مين وقتها انا بكتب في جرنان باسم غير اسمي وواحدة واحدة فتحت المجلة وبقيت بطور فيها وبعد ما بابا اتوفي طبعا بقيت سايب الشركة بتابعها من بعيد ومش محسس حد اني مش انا اللى بديرها بنفسي بس الحقيقة سلمى هي حاليا اللى بتديرها
سمر : امممممممممممم وياتري انت واثق في سلمى دي ؟
فريد باصلها باستغراااااااااااب شديد احرجها ...........
سمر باحراج : انا مقصدش بس بصراحة انا مش بزوق كلامي واللى في قلبي بقوله ومبيهمنيش
فريد : اولا احلى حاجة انك تقولى اللى جواكي من غير زواق ثانيا بغض النظر عن التهكم اللى بتكلمى بيه عن سلمى وعدم ارتياحك ليها بس السؤال اللى انتي سألتيهولى ده والدتي سألتهولى قبل كده لما قررت اتجوز سلمى وبتسألهولى كل يوم فاستغربت
سمر : واضح ان مامتك اكيد شايفة حاجة انت مش شايفها
فريد : زي ما انتي شايفة حاجة انا برضو مش شايفها
سمر : اكيد لا طبعا ...... بص انا قررت خلاص وهشتغل معاك
فريد : تمام حلو اوي تيجي بكرة من الساعة 10 صباحا يلا قومي عشان اوصلك
**********************************************************
سهر بتوصل تحت الشركة عايزة تطلع لنورهان وخايفة ......... بس بتحسم امرها وتطلع في النهاية ..........
تدخل الاستقبال وتعرف نفسها وتسأل عن مكتب مامتها ومكتب معاذ ومكتب نورهان ..... وبتحمد ربنا ان مكتب نورهان في اخر دور يعني مش جنب معاذ خالص .........
تطلع سهر وتخبط عالمكتب ...... وتدخل .........
نورهان : يا بنت اللذينة والله انا قلت انتي جبانة ومش هتيجي
سهر : يا بنتي انا لا جبانة ولا حاجة انا بس مش عايزة اشوفه
نورهان : تبقى جبانة وتبقى واقعة على بوزك ياختي
سهر : خلاص بقى انا جايلاك في حاجة مهمة هي اسكندرية مفيش فيها شركات ملابس
نورهان : ولا في مصر كلها وحياتك
سهر : نعم
نورهان : محدش بيثق في المنتج المصري خالص عشان كده كل الملابس اللى في سوق مستوردة والمصانع والشركات بيجيبوا كل حاجة جاهزة ومقصوصة وبيحطوهم على بعضهم وخلاص
سهر : معقول مفيش مصممين ازياء في مصر
نورهان : لا في بس روحي كده لاي واحد قوليله مصمم ازياء هيقولك يعني ايه ؟ دول قليلين اوي وبعدين تصميهم كله بيقتصر على الفساتين الزفاف والسواريه فقط
سهر :على عيننا وعلى راسنا ماهو لازم يبقى في فساتين بس الملابس فين الابداع المصري نورهان بتمسك ساندوتش قدامها : مفيش ابداع
سهر : اومال ايه اللى ماما كانت بتقولهولى وحوار الموضة كانت اول ما تنزل تنزل في مصر
نورهان : مفيش موضة
سهر : دي مصر ام الدنيا
نورهان : الدنيا ماتت ومصر اترملت
سهر بتنزل الساندوتش من ايد نورهان : ايه يابت البرود اللى انتى فيه ده
نورهان : يا حبيبتي الحاجات اللى بتكلمي فيها دي كلام زمان متزعليش مني مامتك بقالها عشرين سنة بعيد عن مصر مصر اتغيرت اوي ده احنا القمح والقطن بنستورده ومبنزرعش بجد غير حشيش وبانجو للمزاج
سهر بتبصلها باستغراب ..........
نورهان : متبصليش كده انا بتكلم معاكي عادي مامتك بتحكيلك اللى هي شافته ايامها انا بقولك على اللى انا شفته في زمني
سهر : طيب وبعدين
نورهان : ولا قبلين
سهر : طيب وبيوت الازياء دي فين ؟
نورهان : في القاهرة
سهر : ملهمش فروع هنا ؟
نورهان : لا عايزة تشتغلى عندهم ابقى قابليني لو اشتغلتي ولازم تعيشي هناك في القاهرة
سهر : ايه الصعوبة دي ياريتني ما سيبت امريكا
نورهان : ليه بقى مصر وحشة
سهر : لا فظيعة ما شاء الله ايشحال مكنتيش انتي اللى مشرحهالى دلوقتي
نورهان : برغم كل اللى فيها مصر احسن بلد في نظري وفي يوم من الايام هتبقى توحفة واتحف من امريكا وبكرة تقولى نورهان قالت
سهر : يا شيخة روحي بقى
*************************************************
ناهد قاعدة على مكتب قدامها معاذ وهي عمالة تبص على ورق قدامها ............. بترفع عينيها تلاقي معاذ ...........
ناهد : مالك يا معاذ ؟ في حاجة مضايقاك ؟
معاذ : لا ابدا بس اصل فريد بقى مفوض كل حاجة لسلمى وتعاملى بقى معاها هي بس
ناهد : سلمى اتغيرت اوي او يمكن هي كده من زمان بس احنا مش واخدين بالنا
معاذ : لا هي اتغيرت اوي
ناهد : ربنا يهديها فين ورق الاعلانات اللى قلتلى عليه
معاذ : عند نورهان انا هطلع اجيبه منها
ناهد : ماشي
**********************************************
نورهان : اطلبك تاكلى معايا ايه ؟
سهر : طب وبالنسبة لاتنين الشاورما اللى انتى لسة نسفاهم دلوقتي ايه فوتوشوب ؟
نورهان : انتى هتعدي عليا الاكل
سهر : يا ستي لا اعد ولا نيلة
نورهان : لا انا جتلى حتة فكرة
سهر : ايه ؟
نورهان : هاخدك وناكل كشري
سهر : كشري ؟ ايه كشري ده
نورهان : بصي ده واحد صاحبنا فاتح محل بس فيه اكل شعبي اسمع عم كشري
سهر : اوك حلو فكرة الاكل الشعبي دي وعم كشري
نورهان : طيب يلا بينا
كل واحدة تاخد شنطتها ويجوا يطلعوا يلاقوا معاذ داخل ........
معاذ : ايه ده سهر انتى هنا ؟
سهر : ..........
نورهان : ازيك يا استاذ معاذ اي خدمة ؟
معاذ : اه الباشمهندسة ناهد عايزة ورق الاعلانات
نورهان : اه انا كنت هوديهولها وانا نازلة
معاذ : ماشي شرفتي ياسهر الشركة نورت
سهر : .............
معاذ احرج اوي من عدم رد سهر ...........
معاذ : عن اذنكوا
نورهان : اتفضل
خرج معاذ وقفل الباب وراه .............
نورهان : حرام عليكي ليه عملتي كده
سهر : عايزاني اعمل ايه يعني ؟
نورهان : كنتي رديتي عليه
سهر : كويس اني متكلمتش لاني كنت هضايقه
نورهان : وتضايقيه ليه هو عملك ايه ؟
سهر : كفاية انى سمعته في مكتب بابا قصدي سمعت ماما وهي بتسأله انت بتحب سلمى وتطلع سلمى دي بنت خالته ومتجوزة
نورهان : بصي كل اللى اقدر اقولهولك انك مجنونة جداااااااااااا
*********************************************************
تنزل نورهان ومعاها سهر ويقابلوا ناهد ومعاذ في الدور الاول ...........
نورهان : الملف اهو يا باشمهندسة
ناهد : ماشي يا نورهان شكرا انتى هنا من امتى يا سهر
سهر : من شوية مش كتير يا ماما
ناهد : طيب انتى مروحة
سهر : ايوة بس هروح انا ونورهان نتغدي عند عم كشري
ناهد : عند مين يا حبيبتي
سهر : عم كشري يا ماما
ناهد بضحك : طيب ابقى قوليلي هيعجبك ولا لأ
سهر باستغراب : طيب
ناهد بتغمز نورهان ونورهان واقفة مكسوفة ومعاذ بيبتسم لسهر ........
نورهان : طيب ااحنا هنمشي عن اذنكم
وتمشي نورهان ومعاها سهر ........
سهر : الو ... الحمدلله انتى فين ؟ .......... طيب ما تيجي ننزل شوية ......... يعني مش هينفع ......... ايه ؟ ........... لا لا لا اجيلك الشركة انتى بتهرجي .......... طيب ما تيجيلي انتى في البريك ده ....................... طيب طيب هفكر كده واشوف ............ لا يعني عادي معاذ ايه اللى هخاف اشوفه ......... انا مش جبانة بصي اقفلى بقى عشان انتى بايخة ............ سلام
**********************************************************
محمد واقف مستني وبيلعب في موبايله ........... محمود رايح جاي بيدور على مريم ....
محمود : يعني ايه هي مجتش النهاردة ؟
محمد : لا بالمنظر ده شكلها مجتش
محمود : اوووووووف
محمد : اررررررررحمني ابووووووووس ايديك الشمس حولتني لصومالى
محمود : .............
محمد : اه لا انت هتستهبل
ويمسكه محمد من ايده ويشده ........
محمد : يلا حبيبي نقعد في الكافيتيريا مش هنروح لسة
محمود : استني بس شوية ...... يمكن تظهر
محمد : هنقعد في الكافيتيريا ناكل ونشرب ونقوم نلف وندور يلا حبيبي يلا حب ايه ده ماهو كان ببلاش هناك ايه الغم ده ؟
*******************************************************
سمر وفريد بيفطروا مع بعض .................
سمر : يعني انت اصلا مش رجل اعمال انت صحفي
فريد : وبحب الصحافة جدااااااااااا
سمر : اومال ايه فريد بيه راح فريد بيه جه فريد بيه انتحر
فريد : انتحر ؟
سمر : بهزر يعني معاك
فريد : لا انا اضطريت امسك شغل بابا لانه كنش مقتنع بفكرة الصحافة بس على مين وقتها انا بكتب في جرنان باسم غير اسمي وواحدة واحدة فتحت المجلة وبقيت بطور فيها وبعد ما بابا اتوفي طبعا بقيت سايب الشركة بتابعها من بعيد ومش محسس حد اني مش انا اللى بديرها بنفسي بس الحقيقة سلمى هي حاليا اللى بتديرها
سمر : امممممممممممم وياتري انت واثق في سلمى دي ؟
فريد باصلها باستغراااااااااااب شديد احرجها ...........
سمر باحراج : انا مقصدش بس بصراحة انا مش بزوق كلامي واللى في قلبي بقوله ومبيهمنيش
فريد : اولا احلى حاجة انك تقولى اللى جواكي من غير زواق ثانيا بغض النظر عن التهكم اللى بتكلمى بيه عن سلمى وعدم ارتياحك ليها بس السؤال اللى انتي سألتيهولى ده والدتي سألتهولى قبل كده لما قررت اتجوز سلمى وبتسألهولى كل يوم فاستغربت
سمر : واضح ان مامتك اكيد شايفة حاجة انت مش شايفها
فريد : زي ما انتي شايفة حاجة انا برضو مش شايفها
سمر : اكيد لا طبعا ...... بص انا قررت خلاص وهشتغل معاك
فريد : تمام حلو اوي تيجي بكرة من الساعة 10 صباحا يلا قومي عشان اوصلك
**********************************************************
سهر بتوصل تحت الشركة عايزة تطلع لنورهان وخايفة ......... بس بتحسم امرها وتطلع في النهاية ..........
تدخل الاستقبال وتعرف نفسها وتسأل عن مكتب مامتها ومكتب معاذ ومكتب نورهان ..... وبتحمد ربنا ان مكتب نورهان في اخر دور يعني مش جنب معاذ خالص .........
تطلع سهر وتخبط عالمكتب ...... وتدخل .........
نورهان : يا بنت اللذينة والله انا قلت انتي جبانة ومش هتيجي
سهر : يا بنتي انا لا جبانة ولا حاجة انا بس مش عايزة اشوفه
نورهان : تبقى جبانة وتبقى واقعة على بوزك ياختي
سهر : خلاص بقى انا جايلاك في حاجة مهمة هي اسكندرية مفيش فيها شركات ملابس
نورهان : ولا في مصر كلها وحياتك
سهر : نعم
نورهان : محدش بيثق في المنتج المصري خالص عشان كده كل الملابس اللى في سوق مستوردة والمصانع والشركات بيجيبوا كل حاجة جاهزة ومقصوصة وبيحطوهم على بعضهم وخلاص
سهر : معقول مفيش مصممين ازياء في مصر
نورهان : لا في بس روحي كده لاي واحد قوليله مصمم ازياء هيقولك يعني ايه ؟ دول قليلين اوي وبعدين تصميهم كله بيقتصر على الفساتين الزفاف والسواريه فقط
سهر :على عيننا وعلى راسنا ماهو لازم يبقى في فساتين بس الملابس فين الابداع المصري نورهان بتمسك ساندوتش قدامها : مفيش ابداع
سهر : اومال ايه اللى ماما كانت بتقولهولى وحوار الموضة كانت اول ما تنزل تنزل في مصر
نورهان : مفيش موضة
سهر : دي مصر ام الدنيا
نورهان : الدنيا ماتت ومصر اترملت
سهر بتنزل الساندوتش من ايد نورهان : ايه يابت البرود اللى انتى فيه ده
نورهان : يا حبيبتي الحاجات اللى بتكلمي فيها دي كلام زمان متزعليش مني مامتك بقالها عشرين سنة بعيد عن مصر مصر اتغيرت اوي ده احنا القمح والقطن بنستورده ومبنزرعش بجد غير حشيش وبانجو للمزاج
سهر بتبصلها باستغراب ..........
نورهان : متبصليش كده انا بتكلم معاكي عادي مامتك بتحكيلك اللى هي شافته ايامها انا بقولك على اللى انا شفته في زمني
سهر : طيب وبعدين
نورهان : ولا قبلين
سهر : طيب وبيوت الازياء دي فين ؟
نورهان : في القاهرة
سهر : ملهمش فروع هنا ؟
نورهان : لا عايزة تشتغلى عندهم ابقى قابليني لو اشتغلتي ولازم تعيشي هناك في القاهرة
سهر : ايه الصعوبة دي ياريتني ما سيبت امريكا
نورهان : ليه بقى مصر وحشة
سهر : لا فظيعة ما شاء الله ايشحال مكنتيش انتي اللى مشرحهالى دلوقتي
نورهان : برغم كل اللى فيها مصر احسن بلد في نظري وفي يوم من الايام هتبقى توحفة واتحف من امريكا وبكرة تقولى نورهان قالت
سهر : يا شيخة روحي بقى
*************************************************
ناهد قاعدة على مكتب قدامها معاذ وهي عمالة تبص على ورق قدامها ............. بترفع عينيها تلاقي معاذ ...........
ناهد : مالك يا معاذ ؟ في حاجة مضايقاك ؟
معاذ : لا ابدا بس اصل فريد بقى مفوض كل حاجة لسلمى وتعاملى بقى معاها هي بس
ناهد : سلمى اتغيرت اوي او يمكن هي كده من زمان بس احنا مش واخدين بالنا
معاذ : لا هي اتغيرت اوي
ناهد : ربنا يهديها فين ورق الاعلانات اللى قلتلى عليه
معاذ : عند نورهان انا هطلع اجيبه منها
ناهد : ماشي
**********************************************
نورهان : اطلبك تاكلى معايا ايه ؟
سهر : طب وبالنسبة لاتنين الشاورما اللى انتى لسة نسفاهم دلوقتي ايه فوتوشوب ؟
نورهان : انتى هتعدي عليا الاكل
سهر : يا ستي لا اعد ولا نيلة
نورهان : لا انا جتلى حتة فكرة
سهر : ايه ؟
نورهان : هاخدك وناكل كشري
سهر : كشري ؟ ايه كشري ده
نورهان : بصي ده واحد صاحبنا فاتح محل بس فيه اكل شعبي اسمع عم كشري
سهر : اوك حلو فكرة الاكل الشعبي دي وعم كشري
نورهان : طيب يلا بينا
كل واحدة تاخد شنطتها ويجوا يطلعوا يلاقوا معاذ داخل ........
معاذ : ايه ده سهر انتى هنا ؟
سهر : ..........
نورهان : ازيك يا استاذ معاذ اي خدمة ؟
معاذ : اه الباشمهندسة ناهد عايزة ورق الاعلانات
نورهان : اه انا كنت هوديهولها وانا نازلة
معاذ : ماشي شرفتي ياسهر الشركة نورت
سهر : .............
معاذ احرج اوي من عدم رد سهر ...........
معاذ : عن اذنكوا
نورهان : اتفضل
خرج معاذ وقفل الباب وراه .............
نورهان : حرام عليكي ليه عملتي كده
سهر : عايزاني اعمل ايه يعني ؟
نورهان : كنتي رديتي عليه
سهر : كويس اني متكلمتش لاني كنت هضايقه
نورهان : وتضايقيه ليه هو عملك ايه ؟
سهر : كفاية انى سمعته في مكتب بابا قصدي سمعت ماما وهي بتسأله انت بتحب سلمى وتطلع سلمى دي بنت خالته ومتجوزة
نورهان : بصي كل اللى اقدر اقولهولك انك مجنونة جداااااااااااا
*********************************************************
تنزل نورهان ومعاها سهر ويقابلوا ناهد ومعاذ في الدور الاول ...........
نورهان : الملف اهو يا باشمهندسة
ناهد : ماشي يا نورهان شكرا انتى هنا من امتى يا سهر
سهر : من شوية مش كتير يا ماما
ناهد : طيب انتى مروحة
سهر : ايوة بس هروح انا ونورهان نتغدي عند عم كشري
ناهد : عند مين يا حبيبتي
سهر : عم كشري يا ماما
ناهد بضحك : طيب ابقى قوليلي هيعجبك ولا لأ
سهر باستغراب : طيب
ناهد بتغمز نورهان ونورهان واقفة مكسوفة ومعاذ بيبتسم لسهر ........
نورهان : طيب ااحنا هنمشي عن اذنكم
وتمشي نورهان ومعاها سهر ........
