اخر الروايات

رواية اضاءت قلبي بعد ظلمته الفصل الثالث عشر 13 بقلم رباب احمد

رواية اضاءت قلبي بعد ظلمته الفصل الثالث عشر 13 بقلم رباب احمد


كانت حنان وامينه بيجهزوا الغدا مره وحده امينه داخت وقعدت على الكرسى ومسكت عند قلبها وحست انها مش قادره تاخد نفسها
حنان
بقلق مالك يا امينه بقالك فتره على الحال ده وكل شويه تتعبى
امينه
متشغليش بالك هبقى كويسه
حنان بشك
امينه انتى مالك مخبيه عليا حاجه
امينه بتوتر
هخبى ايه بس
حنان
امينه انا حفظاكى انتى مالك
امينه
بس هقلك وطى صوتك
حنان
قولى فى ايه
امينه
اصل انا بعد موت احمد وانا حسيت بشويت تعب ومقلتش لحد ورحت كشفت من وراكوا والدكتور طلب تحليل واشعه لقى القلب تعبان شويه ومحتاج عمليه
حنان
بخضه ايه بتقولى ايه
امينه
حنان اهدى مش عاوزه البنات يخدوا بالهم
فى نفس الوقت كان وصل رعد وعدى البيت
عدى
روح هتلنا حاجه نشربها على ما الغدا يجهز اصل ريقى ناشف
رعد
انت طول عمرك ريقك ناشف وجعان
عدى
طب هستناك فى الجنينه على ما تجى
راح رعد اتجاه المطبخ يجيب عصير ليه هو وعدى
فى المطبخ
حنان بزعيق
اهدى ايه انتى تعبانه وقلبك محتاج عمليه وتقولى اهدى
امينه
حنان متخلنيش ازعل انى قلتك انا عوزه اطمن على البنات الاول خايفه عليهم وعوزه افرح بيهم
حنان بهدوء
مينفعش يا امينه لازم تعملى العمليه انا هقول ل عثمان
امينه
والله هزعل منك يا حنان يعدى كتب كتاب البنات الاول وبعدين اشوف العمليه دى
بس تعرفى انا اطمنت على جورى وجومانا وعارفه ان سيف وعدى هيحفظوا عليهم بس ل قلقانه عليها فيروز
حنان متخفيش ان شاء الله ربنا يرزقها بشخص يحبها ويحافظ عليها
امينه
تعرفى كان نفسى ان رعد يتجوزها لانى عارفاه راجل وهيقدر يصونها بس نعمل ايه فى قلبه ال قافله منها لله ال كانت السبب كنت عوزه اطمن عليها هيا كمان عشان لو حصلى حاجه اموت مرتاحه
حنان بسرعه
بعد الشر عنك ان شاء الله نخلص موضوع جواز البنات وتعملى العمليه وكله يبقى كويس
كل ده ورعد وقف بره وسمع كلام عمته وحنان واتصدم لما عرف ان عمته تعبانه وانها نفسها انو يتجوز فيروز
قرر انو يرجع ل عدى وميدخلش المطبخ عشان ميحسوش انو سمع حاجه
راح قعد مع عدى وهو مزهول وساكت
عدى مجبتش العصير ليه يبنى
رعد قاعد سرحان ومش بيتكلم
عدى
رعد رعد مالك فى ايه
رعد
ايه مفيش حاجه
شويه وجه سيف من الكليه ازيكم يا شباب حمدالله على السلامه
عدى الله يسلمك هما البنات مرحوش النهارده الكليه معاك
سيف
لا مرحوش دول فوق
عدى
يعنى انا قاعد هنا وقلبى فوق طب ينفع
سيف
ههههههه ده انت واقع
عدى
لا والله امال انت ايه
سيف بهيام
انا غرقان فى حبها
عدى
الله ده احنا بنقول شعر اه
كل ده ورعد سرحان ومش بينطق
سيف
هو رعد ماله يا عدى
عدى
مش عارف احنا جاين كويسين وشويه دخل يجبلنا عصير رجع كده معرفش
شويه وتلفون رعد رن
لقى ريتاج بترن عليه استأذن منهم وقام يرد عليها وفيروز واقفه فى البلكونه وسمعته
رعد
جيجى حبيبتى وحشتنى
ريتاج بدلع
وانت كمان انا هجهز عشان نتغدا سوا
رعد
لا مش هينفع غدا خليها عشا لان عدى عندى ولسه وصلين من السفر وهيتغدى معايا
ريتاج
طيب يا قلبى هستناك نتعشى سوا سلام يا بيبى
رعد
سلام يا مزتى
قفل معاها ونفخ وبيرفع عينه شاف فيروز بتبصله بحتقار وبعديها دخلت اوضتها
فى الوقت ده جورى وجومانا بيكلموا جاسر فون
جورى يعنى انت مسافر النهارده
جاسر
ايوه همتحن الترم ده هناك واخلص ورق نقلى وبابا يصفى شغله وننزل
جومانا
اخدت منها التلفون يعنى هتفضل فى دبى قد ايه
جاسر شهر شهر ونص كده وبعديها هتلقونى فى وشكم ليل ونهار
جومانا
ماشى خلى بالك من نفسك سلام
جاسر
سلام يا حبايبى وهكلمكم كل يوم
جورى
فيروز مالك فى ايه
فيروز
مافيش
جومانا
طب يلا نلبس زمانهم وصلوا تحت
فيروز مش مركزه معاهم وبتقول فى نفسها انسان زباله سابته وخانته ورجع زى الكلب تانى ليها
خلصوا البنات ونزلوا كان عثمان جه من الشركه والكل قاعد يتغدى ورعد وفيروز بيبصوا ل بعض نظرات احتقار وكرهه
بعد الغدا الكل قاعد فى الصالون بيتكلموا
عدى خلاص يا عمى نعمل الخطوبه وكتب الكتاب اخر الشهر
امينه
بس ده وقت قصير يعنى كمان ١٠ ايام مش هنلحق نرتب نفسنا
سيف
لا والنبى يا عمتى متقلقيش انا هخلص كل حاجه
فى الوقت ده تلفون حنان رن والكل سكت
حنان
الو مين معايا
امل
انا يا عمتى امل
حنان
اه اهلا يا موله وحشتنى اوى مشفتكيش من سنين
امل بصوت واطى
وانتى كمان يا عمتى
حنان
مالك موطيه صوتك ليه
امل
اصل مش عاوزه حد يسمعنى وانا بكلمك
حنان بخوف ظهر عليها والكل لاحظ ليه يا امل فى حاجه
عثمان
مالك يا حنان
حنان
شورتله يسكت
امل
اصل عم فاضل مش ناوى على خير
حنان بخوف اكبر ازاى
امل
عم فاضل عاوز مصطفى يتجوز عليا
حنان
يجوز ليه
امل
عم فاضل عاوز مصطفى ومحمد يتجوزوا فيروز وجورى وايمن ابن عم حسين يتجوز جومانا عشان فلوسكم متطلعش بره وهيجوزهم حتى لو غصب عنكم وانتى ميرضكيش كده يا عمتى
حنان بعصبيه ونرفزه
ده اتجن ازاى يفكر كده
امل بعياط ع
شان خاطرى يا عمتى متقليش لحد انى كلمتك لحسن يقتلونى ولازم تتصرفى بسرعه لانه هيجلكم يوم الخميس ومصمم يجوزهم
حنان بتوتر
طب اقفلى وانا هتصرف
عثمان
فى ايه يا حنان
حنان بدموع فاضل
امينه بخوف ماله
عثمان فاضل مين
حنان
ابن عمى انا واحمد اخويا
عاوز يجوز البنات لعياله حتى لو غصب
سيف وعدى نعم ازاى يعنى
عثمان
اهدوا يا ولاد خلينا نفهم
حنان بخوف تفهم ايه احنا فى كارثه انت متعرفش فاضل وشره
رعد وعدى
بثقه ميقدرش يعمل حاجه متخافيش
امينه
متهيقلكم ده هيعمل كتير احمد دايما كان بيخاف منه وبيبعد عنه ومأخدش مراثه فى البلد بسببه لان عارف فاضل وجحوده عشان كده اخد حنان وجوزها وسافروا معانا
عثمان
هيا الدنيا سايبه
حنان
فاضل ده لو حد يفكر ياخد منه حاجه ممكن يقتل بدم بارد حتى لو اقرب الناس ليه
سيف
والحل ايه
عثمان بتفكير
مش هو عاوز البنات خلاص يجى يلقيهم اتجوزوا سيف اطلب المؤذون حالا هتكتب انت وعدى على جومانا وجورى
ولما يجى يوم الخميس يلاقى البنات مع جوازهم
حنان
ايوه فكره كويسه
امينه وبتبص على فيروز
طب وفيروز
فيروز
متقلقيش ياماما مش هيقدر يتخدنى
امينه وهيا بتبص ل رعد
لا هيقدر انتى متعرفهوش
رعد فهم نظرت عمته انها بتترجاه يتجوزها
رعد قام بكل ثقه انا
هتجوز فيروز
الكل بفرحه بجد
رعد
طبعا وهكتب عليها معاكم
فيروز بعصبيه
انا مش موافقه خالص ويحصل ال يحصل
امينه
ليه يا بنتى بس رعد هايخد باله منك
فيروز
لا يعنى لا
رعد بكل ثقه قرب منها وسحبها من ايديها بعد اذنكم هنتكلم شويه فى المكتب
دخل المكتب هما الاتنين وقفلوا الباب
فيروز بعصبيه
انت عاوز تتجوزنى ليه وانت شايفنى رخيصه وزباله
رعد ببرود وهو بيبصلها
هتجوزك عشان خاطر عمتى ولا عاوزه تتجوزى وتروحى الصعيد ويضربوكى بالجزمه هناك
فيروز بعصبيه
الزم حدوك واتكلم كويس وبعدين انا عندى اتجوزه ومتجوزكش انت
رعد بسخريه
ليه مشبهش الزباله ال تعرفيهم ولا انتى هتزحلقى حبيب القلب
فيروز
انت زوتها اوى وبعدين الزباله هو ال بيجرى ورا ال باعه وخانه واول ما رجعت وشورتله رجع يجرى عليها زى
ولا بلاش اتكلم
رعد فقد اعصابه ومسكها من ايديها انا سكتلك بس عشان خاطر عمتى وابويا وانتى لازم توافقى
فيروز
لا مش هوافق
رعد
لا لازم توافقى عشان خاطر مامتك لان ممكن يجرلها حاجه لو فاضل ده جه وجوزك ابنه غصب عنك
من الاخر امك تعبانه ومحتاجه عمليه فى القلب
فيروز بدموع
ايه انت بتقول ايه
رعد
وطى صوتك عشان ال بره محدش يعرف انا سمعتها صدفه ومش لازم حد يعرف من ال بره عشان متكسريش فرحتهم
فيروز
ازاى لازم اكلمها وتعمل العمليه
رعد بثقه
هيا هتعمل العمليه بعد ما تطمن عليكوا
يعنى لو ما وفقتش مش هتعمل العمليه ولو جه فاضل ده وجوزك ابنه غصب عنك ممكن امك تروح فيها لانها عرفاه مجرم
فيروز بتفكير
تمام انا موافقه بس بشرط
رعد قولى
فيروز
جوازنا على الورق بس يخلص الموضوع ده وماما تعمل العمليه وطلقنى
رعد بسخريه
طبعا ده ال هيحصل عمرى ما اتجوز واحده زيك
فيروز بكل غرور وثقه وقربت منه
انت اصلا متملاش عينى واحد زيك عاوز زى الزباله ال تعرفهم
رعد بنفس الثقه
الحال من بعضه يا بنت عمتى
احنا هنطلع دلوقتى وتقولى موافقه ومتجبيش سيرت العمليه دى خالص
خرج رعد وفيروز من المكتب والكل بيبصلهم
فيروز
انا موافقه يا ماما
الكل بفرحه الحمدالله
امينه
حضنت بنتها جامد اخيرا اطمنت عليكى
عثمان
سيف هات المؤذون بسرعه
سيف
بفرحه ثوانى ويكون هنا و٠٠٠٠٠٠
يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close