اخر الروايات

رواية انتقام احفاد عمدة الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندي ممدوح

رواية انتقام احفاد عمدة الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم ندي ممدوح


الفصل 13

مالك بيشعر بدوار شديد ويضيقك نفسه اكتر واكتر ليقع ع الارض ، لتقف فرحه بصدمه وتبكي ... وتقول في نفسها ... اي اللي انا عملته دا ... انا اقتل ومين اللي حبيته لا لا هو لازم يعيش مش هيسبني هو كمان وحدي ... وبتنزل ع الارض لمستواه وترفع راسه وتفضل تضرب فيها لكن دون جدوي ... لتبكي كثيرا وتقول... لا يا مالك متموتش لو حصلك حاجه مش هسامح نفسي ايدا قوم يا مالك قوم اعمل اي ..... لتسكت ليعض الوقت وبتقف وهي تقول انا لازم اشربه مياه بملح ... وبتجري بسرعة كبيره للداخل وبتحضر مياه بملح وترجع لمالك بسرعة البرق .... لترفع راسه وتبداء تشربه وبتحاول جعله يشرب منه .... ولكن لا نتيجه لتحضنه فرحه وتبكي كثيرا وتصرخ ، تصرخ الما و وجعا وبتدعي .... وليس سؤ دقائق ليكح مالك جامد ويستفرغ ما في معدته لتسنده فرحه كانها والدته .... وبعد ما يخرج كل ما في معدته ليضع راسه علي فرحه ويذهب فب نوم عميق .... وكانه يهرب من ذالك الواقع المؤلم الذي اجبره علي فعل اشيئا لم يكن يريد فعلها يهرب من عذاب محتم ..... لتفضل فرحه تملس له علي خده وتقراء له قراءن وهي تبكي وجعا .... ليمر دقائق ... لحظات ... ساعات وهو علي تلك الحاله .... واخيرا ليفيق مالك ويجد فرحه لتفضل اعينهم مثبته في عيون بعض لدقائق من عتاب والم و وجع وعشق وخوف ... لتحضنه فرحه وتبكي
مالك : بيبعده عنه وبياتي ان يمشي .... لتمسك فرحه يده وبدموع ... لا يا مالك متمشيش سامحني
مالك بوجع : اسامح مين ولا مين
فرحه : انا مش عارفة عملت كدا ازاي صدقني ... ليرق قلب مالك عليها وينظر في عينها يجد ندم ... ليمسك ايدها ويشدها معاه لخرج المنزل ويقول ... تعالي امشي معابا
فرحه بدموع : مالك هتخدني فين
مالك : تعالي بس ليركبها العربيه وهو كمان يركب ويسوق و

لتخرج حيانا من ذلك المطعم
بالداخل الشباب حالسين يتكلمون عن الشغل
ليقول سراج : طب انا همشي دلوقتي عشان عندي شغل مهم هسيبكم مع بعض
وليد : اتفضل طبعا
سراج : سوري وليد بيه كنت بتمني اكمل معاكم باقي السهره بس
ليقاطعه وليد : لا متقولش كدا الشغل اهم حاجه اتفضل
ليخرج سراج من ذلك المطعم ويركب عربيته ويمشي بها قليلا وبيقف ونجد جيانا منتظره وبتركب معاه العربيه لتقبله من خده وبيسوق سراج الي شقة في عماره راقيه وبيدخلوا تلك العماره ويدخلوا شقه معينه
لنجد سراج متعصب وعايز يخنق جيانا باي طريقه
جبانا بتقرب من سراج وتقول : عارف انك اول شاب اعجب بيه كدا او احبه ايوه حبيتك يا سراج
سراج : بيبعده عنه ويقول ... طالما بتحبيني وانا كمان يبقي نتجوز
جيانا باستغراب : نتجوز
سراج بتاكيد : ايوه مش بنحب بعض
جيانا : بتفكر وتسكت بعض وقت من الجلوس ليحكوا عن الشغل تاره وعن حياتهم تاره ليذيد حب جيانا تجاه سراج
ليتكلم سراج ويقول : حيانا حبيبك عايز منك طلب
جيانا بفرحه : اطلب
سراج : عايز ملف ...........
جبانا باستغراب : بس ليه
سراج : عايز اعرف وليد ازاي بيكسب الفلوس دي كلهل وطريقته ازاي ولا انتي عايزه يبقي احسن مني
حيانا : خلاص بكرا يكون عندك
سراج بيقف : يلا همشي دلوقتي وبكرا نتقابل في تفس المعاد لينزل سراج ويركب عربيته ويمشي

"في منزل عتمان "
كانت مليكه قلقه علي سراج لانه مرجعش و واقفه منتظراه لتراه سيارته اتي وتفرح وتخرج الي الصاله تنتظره وبعد دقائق يدخل سراج
بيتفاجا بموجود مليكه ويقول : انتي صاحيه
ملبكه باحراج وابتسامه بسبطه : اه كنت عايزه اغرف وصلت لفين
سراج : بس كدا
مليكه : اه ولكنها بتلاخظ علي كتفه احمر شفاه لتقترب منه وتقول بعصبيه وغيره .... شكلك مكنتش فاضي خالص سلام ...وتاتي ان تذهب ليمسكها سراج من يدها
سراج : في اي
مليكه : سراج متمسكيش ايدي تاني ... قالتها وهي تبعد يدها عنه وتاتي ان تمشي ليمسكها سراج جامد ويقول ...
سراج : مالك
مليكه : عايز تعرفي مالك
سراج بجديه : ايوه
مليكه : شوف ده وبتشاور علي كتفه ... ليضع سراج يده ويجد احمر شفاه ليفتكر جيانا لما حاولت تتقرب منه
مليكه : بتاتي تمشي ليمسكها سراج سريعا وبيجعلها تجلس ويقول
سراج : وانتي اللي مزعلك في ده
مليكه : وانا ازعل ليه اصلا ميهمنيش
سراج : بينظر الي عينها ويقول ... متاكده
مليكه : بتنظر الس عينه وتكون ك المغيبه مغناطيسيا ... وتحرك راسها ب لا
ليقول سراج بابتسامه : يعني غيرتي . . لتحرك راسها مليكه ب أه ..... ليقول سراج عايز اقولك ان ده وبيشاور علي قلبه محبش غيرك
لتنصدم مليكه غير مستوعبه اللي بيقول لتجري من امامه ومن امام عينه التي ستقضي عليها لا محال
ليبتسم سراج بفرحه ويقول ... خلاص مش فاضل غير بكرا ويدخل غرفته لكي ينام ولكن النوم لا ياتيه ففط صورة مليكه امامه بس ليفضل يفكر فيها
عند مليكه كذلك الامر النوم لا يعرف طريق لها ... وتفضل تفكر في سراج وكلامه
لينتهي الليل سريعا بقلوب عاشقه حالمه وتشرق الشمس ويفيق سراج باكر وينزل الي فهد ياسر واسر في مهمه لسراج ... ليحل اليل دون احداث تذكر ويذهب سراج لتلك الشقه



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close