اخر الروايات

رواية ولعلنا من بعد بٌعدٍ نلتقي الفصل الثاني عشر 12 بقلم جهاد هديوه

رواية ولعلنا من بعد بٌعدٍ نلتقي الفصل الثاني عشر 12 بقلم جهاد هديوه


البارت الثاني عشر

سيف: السلام عليكم
محمد: اهلا ليكون دية خطة منكم علشان تتجوزوا كنتوا قولوا وانا أجهزكوا
ياسمين: بابا بعد أذنك متقولش
سيف: فيه إيه
ياسمين: مفيش هو
ابتهال: حضرتك قولت زواج على ورقة صح بس طلع غير كده
سيف: مش فاهم حاجه
ياسمين: ماشى اسمعوا قرارى من اليوم معدشي جايه هنا وهسافر بره ولا تعرفوا ليكوا بنت اسمها ياسمين يلااا يا سيف
محمد: ياسمين
ياسمين: بعد أذنكم
سيف: أنتي عملتي ايه
ياسمين: مفيش حاجه ممكن طلب
سيف: ؟؟؟؟؟؟
أنا حابه أدخل شرطة
سيف: لا
ياسمين: رجاءا
سيف: لا قولت لا
ياسمين: أنا حابه اكون نفسي علشان لما أرجع ليهم اكون قوية بترجاك ساعدنى لأوصل لهدفي
سيف: بس
ياسمين: بترجاك
سيف: بس بشرط ممنوع التحدث مع أي شاب أو الاختلاط هتكونى تحت عيني
ياسمين: حاضر
سيف: هجهز اوراق التقديم
ياسمين: شكراً لوقوفك معايا
سيف: انتي زوجتى قد تكون الفترة التي تعيشيها الآن هي أجمل مقطع ترويه غدًا في قصة نجاحك ،كافح ،حاول ،اجتهد ،وإسع لحلمك فالمسافة التي قطعتها تستحق التضحية...
ياسمين: شكرا يا صديقي
سيف: على الرحب و السعه فإن تسألنّي كيف أنتَ فإنني
صبورٌ على رَيب الزمانِ صليبُ
حريصٌ على ألّا يُرى بي كآبةٌ
فيَشمت عادٍ أو يُساء حبيبُ
نحن المُستائون من بدع الحياة، نحن الذين لا نصدق كل ما نسمعه، حتى بُتنا نشكك فيما نراه، نحن الذين هرمت قوانا فأصبحنا من فئة اللامبالين من فرط الأنتباه السابق لكل شيء، نحن فقط لنا وعلينا كل السلام والطمأنينة .
ابتهال: بنتي خلاص ضاعت
محمد: سيف معاها مش تقلقي
ابتهال: ديه المشكلة
محمد: سيف ميعرفش أنه ياسمين بتحبه وكل الكلام الا قالته كذب لو حقيقة كانت خلتنا نتكلم قدامه
ابتهال: قصدك تقول حب من طرف واحد
محمد: آه علشان كده مجروحة بنت مجنونة ازاى تحب واحد زيي سيف
ابتهال: ربنا يهديها
العميل: الاوراق جاهزة يا آدم بيه
آدم: ماشى اتفضل أنت
العميل: حاضر يا بيه
سيف: الاوراق قبلت جهزى نفسك
ياسمين بدون وعى قامت باحتضان سيف
ياسمين: شكراً يا حبيب قلبي
سيف: ايه
ياسمين: ااااقصدى يا حضرت العقيد
كانت لمسةُ يديك كفيلةٌ أن تمنحني الإطمئنان الَّذي لم يمنحني إيّاهُ العالم ‏يا مَخبئي من الحُشود
يا دِفء المكان وأُلفته ..
سيف: ‏لقد كانَ جمالكِ يفرضُ عليَّ صبرًا بالغًا،
لا أنتِ تكترثين ولا أنا بأيّوب
أحملُك في قلبي ،
كما يحمِلُ المرء هويّته ووطنه وأهله وكل ما هو ثابت غير قابل للتغيير أو التّخلي يوماً مليئَة بِـ القصائدِ والشَامْات و الموُسيقىٰ الغريبَة ، إنَها تمتلكُ اللمَسْة الاخيرة مِن كُلِ شيء
سيف: أنتي تدريبك هيكون في المعسكر والاجازة الا هتنزليها هيكون تدريبك على أيدي لازم تستعدي التدريبات هتكون صعبة وخلال الوقت ديه لما تسافرى على المعسكر هدربك شوية لتكونى مستعدة
ياسمين: حاضر يا كابتن
سيف: قلب الكابتن أنتي ثومي جهزى نفسك التدريبات بدأت

أحمد: إحنا لازم نتجوز قبل ما المشاكل الدولية تشتغل
زهراء: واختك
أحمد: اختى وأنا عارفها هيا عاوزه سيف وبتحبه بس عيلتي لا
زهراء: معاهم حق فيه فرق
أحمد: الحب مفيش فرق فيه وكمان باين عليه بيحبها بس بسبب الفرق الا بتقولى عليه رافض يعبر عن مشاعره
زهراء: ربنا معاهم
أحمد: أنا هكلم بابا يشوف والدك ونخلص
زهراء: مش دلوقتي لما ياسمين تكون معانا
أحمد: ماشى يا حبيبتي
ياسمين: أنا جهزت نفسي إيه رأيك
سيف: ‏أغرقُ بشوقي لها وكأنهُا موج من البحرِ أعتلى قاربي .‏رُغم رفضي التام للتورط بالحُب .. كان وقوعي بكِ أجمل حدث في حياتي رأى الجميع تأثيرَكِ علىٰ ملامحي
‏أنا العابس بوجه الجميعِ دومًا ، أجدني اليومَ مبتسم حتىٰ لأحقادي .‏أحَب بِعمق شديد
‏كما لو أنَ سكينًا تنبش قَلبي
‏لأحب بعمقٌ أكثر
‏أحب كما لو أنها المّرة الوحيدة
‏والأخيرة لي ..أتمنى أن أتواجد يين ذراعيك طوَال الوقت أقضِي كلّ أيامي معك ‏ويديك تلتفّ حولي ‏وقلبِي ممزوجٌ بقلبك .
ياسمين: شردت ليه
سيف: مفيش يلااا
ياسمين: الجنينة حلوة للتدريب
سيف: أولا ضغط مائة مرة
ياسمين: بتهزر
سيف: لازم التدريب المكثف علشان لما تروحى المعسكر الصفارة بدأت
ياسمين: تخفيض
سيف: واحد ،اثنين،ثلاثة

محمد: ليه يا بنتي بعدتي عني

السكرتير: بعد أذنك يا بيه سكرتيرتك الجديدة جاهزة
آدم: خليها تتفضل
آدم: أتفضلى
السكرتيرة: أنا ليان حاصله على بكالوريوس تجاره إنجلش خريجة جامعة لندن
آدم: أوراقك مظبوطة أتفضلى رأفت هيدلك على شغلك
ليان: شكراً لذوقك وتفهمك
آدم : العفو

ياسمين: كفاية بقالى تلت ساعات مش قادرة
سيف: فين الا كانت بتحكي من القوة ووقفت قصاد عائلتها
تذكرت ياسمين ما جرى قامت سريعاً بالإبتعاد عن سيف وسارعت بعمل تمرينات قاسية حتى سيف لم يكن ليقدر على فعلها حقا عندما تغضب تفعل كل شيء دون أن تتعب

سيف: أتمني لك التوفيق يا حبيبتي أعلم أنني قسيت عليكي ولكن ليس بيدي حيله
دقت الساعة العاشرة مساءً وياسمين تقوم بالتمارين الرياضية دون أن يرجف لها جفن
سيف: كفاية اليوم أشربي
ياسمين: كده كويس
سيف: تمام ادخلى ارتاحي علشان غداً

مرت ثلاثة أسابيع على تلك الحالة وقامت ياسمين بالالتحاق بكلية الشرطة
سيف: خلى بالك من نفسك
ياسمين: شكراً لوقوفك معايا
سيف: بتمنالك التوفيق سلام
ياسمين: سلام

تقى: اهلا وسهلا بقالك كتير منزلتش وحشتني
سيف: وانتي كمان فيه الاولاد
بابااااا
تقى: اول ما سمعوا صوتك أنا هقوم أجهز الغداء
سيف: تمام
تقي: أخبار ياسمين
سيف: دخلت كلية شرطة
تقى: ازاى
سيف: هي حابه تحقق هدفها وانا ساعدتها
تقى: بس
سيف: يعني لو موجودة هتضايقي ولو مش موجودة برضو مش عاجبك أعمل إيه
تقى: مش قصدى هو
سيف: خلاص عاوز أنام تصبحي على خير
تقى: وأنت من أهله
سيف: يا تري عامله ايه دلوقت يا حبيبتي
ياسمين: أكيد مع عائلته ربنا يجعل حياتك سعيدة دايما يا حبيبي
ليلى: مرحبا أنا ليلى جديدة في كلية الشرطة
ياسمين: وأنا ياسمين اتشرفت بمعرفتك
ليلى:، وأنا اكتر لاقيتك مهمومة قلت أقرب منها بس باين عليكي لطيفة
ياسمين: وأنتى كمان يا حبيبتي
ليلى: مالك
ياسمين:,مفيش بس مشتاقه لواحد
ليلى: حبيبك
ياسمين:،اه
ليلى: زيي حالتنا زيه بعض
ياسمين: وانت كمان
ليلى: آه واحشني اووى
ياسمين: الفراق صعب جدا
ليلى: أن شاء الله نطلع من هنا ونحقق هدفنا وهيكونوا في انتظارنا
ياسمين: انتي متجوزة
ليلى: لا مخطوبة وأنتي
ياسمين: متجوزة هو عقيد في الجيش
ليلى: أنا رائد في الجيش زيي بعض
ياسمين: هههههههه باين كده
ليلى: حبيبتي أحلى معرفة
ياسمين: حبيبتي أنتي



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close