رواية عائلة آخر جنان الفصل الثاني عشر 12 بقلم مروة طارق
الكل مركز اوي مع سهر وهي بتغني ...... صوتها عذب اوي .......
بعد ما تخلص الكل يقف يسقفلها جامد اوووووووووي ..........
معاذ واقف بيسمعها ومش شايف غيرها وسلمى واقفة جنبه عارفة نظراته كويس اوي .....
سلمى : مين دي ؟
معاذ : دي اأا..... وانتى مالك ؟ وبعدين انتى بتهببي ايه هنا ؟
سلمى : انا جاية مع جوزي انت متعرفش احنا ما بينا مشاريع مشتركة
معاذ : عرفت
ويسيبها ويمشي ..... وتكون سهر نازلة من على الاستيدج هي ومنار ...... منار تشوف معاذ تبتسمله وتضحك وتمشي بعيد عن سهر ...... معاذ يقرب من سهر .....
معاذ : تعرفي ان صوتك حلو اوي مامتك كمان صوتها حلو يمكن شبه صوتك كمان
سهر : ميرسي انا عارفة كانت بتغنيلنا واحنا صغيرين
وتسيبه وتمشي ......
معاذ : على فكرة دي سلمى بنت خالتي
سهر : نعم ؟
معاذ : اللى شفتيها جت سلمت عليا دي
سهر : استاذ معاذ انا مسألتش ومش مهتمة اعرف اصلا
معاذ : مينفعش مقولكيش
سهر : اللى مينفعش حقيقي اني اكون نزوة في حياة حد
معاذ بعدم فهم : نزوة ؟
سهر : عن اذنك
تمشي سهر وتسيبه ........... ومعاذ مش فاهم حاجة ...... سلمى بتبص عليه من بعيد ....
*******************************************************
خالد وناهد وسمر واقفين مع راجل في بداية الثلاثينات .......ز مندمجين اوي معاه في الكلام .........
خالد : والله يا استاذ فريد ناهد لما حكتلى عنك انا افتكرتك راجل عجوز
ناهد : انا معرفش هو ليه افتكر كده مع اني مقولتش حاجة يعني تخليه يفتكر كده
فريد : هههههههههه انا مش عارف لما بتيجي سيرتي قصاد اي حد بيفتكر كده بردو
سمر : يمكن وقارك اللى مخلى الناس تبصلك على انك كبير
خالد : ناهد حسن جه هو وعيلته تعالى نرحب بيهم عن اذنك يا استاذ فريد
ناهد : عن اذنك يا فريد
فريد : اتفضلوا
واقف فريد وسمر مش بيتكلموا .........
فريد بيتكلم فجأة : انتى بتدرسي ولا بتشتغلى
سمر : لا ده ولا ده
فريد : ليه ؟
سمر : انا خلصت دراسة ومش لاقية شغل في مصر
فريد : انتى بتهزري صح ؟
سمر : بهزر ليه ؟
فريد : معقول بنت دكتور خالد وبشمهندسة ناهد مش لاقية شغل
سمر : انا فهمت قصدك انت تقصد انهم يقدروا يجبولى شغل من الهوا مش كده
فريد : فعلا
سمر : بس انا مش عايزة
فريد : يبقى انتى كسلانة
سمر : لا والله ابدا انا مش كسلانة انا مش بحب الوسايط
فريد : متحبيهاش انتى حرة بس البلد ماشية كده
سمر : طيب وليه اخد مكان حد ممكن يكون اكفأ منى
فريد : انتى عايزة تشتغلى ايه اصلا
سمر : صحفية
فريد : معقول مفيش جريدة او مجلة مقبلتكيش
سمر : لا مش كده في جرايد طالبة منى اشتغل في صفحة الوفيات ومجلات تانية مبتتكلمش غير في الموضة والازياء وده مش مجالى خالص وهلم جرر
فريد : هههههههههههههههههه
سمر : بتضحك على ايه ؟
فريد : بتخيلك وانتى بتكتبي في صفحة الوفيات ...... طب ايه رأيك تيجي تشتغلى معايا
سمر : اشتغل ايه ؟
فريد : تشتغلى في المجلة عندي صحفية وتكتبي اللى انتى عايزاه كمان
سمر : ممكن اسألك سؤال ؟
فريد : اتفضلي
سمر : لو كنت انا بنت ماشية عادي في الشارع فقيرة وغلبانة وبدور على شغل ودخلت المجلة بتاعتك كنت هتشغلني
فريد : ايوة
سمر مستغربة .....
فريد : ها وافقتي
سمر : هفكر
فريد بيطلع كارت بتاعه بيدهولها : طيب فكري وكلميني ماشي
سمر بتاخد الكارت : ماشي
تيجي سلمي في نفس الوقت ......
سلمي : كارت ايه ده يا بيبي ؟
وبتمسك ايد ه ...... بيزيح فريد ايديها ......
سلمى : اه انتى اللى كنتي بتغني صوتك حلو اوي بقولك ايه اوصلك ازاي واتعابك كام عشان لو حبيتك تيجي في حفلة من الحفلات اللى بعملها
سمر : نعم ؟
فريد : انتى بتخرفي .... معلش يا سمر سلمى مراتي ساعات ......
سمر تقاطعه : لا معلش انا اللى هرد ..... مبدئيا تتكلمى معايا بكل احترام لانك في بيتي وغرورك ده وفريه لحد غيري لاني اعرف اكسر مناخيرك كويس اوي اتعاب ايه وفلوس ايه اللى بتتكلمى فيها واضح انك محدثة نعمة انا اشتريكي انتى واهلك وعلى فكرة انا بكلامي ده مش باخد حقى انا برد غيبة اختى اللى كانت بتغنننننننننننننننني عن اذنكوا
Have a nice time
تمشي سمر وتسيبهم .........
سلمي واقفة مضايقة ...... فريد مضايق بس في نفس الوقت مبسوط وهو مش عارف ليه ؟
سلمى : انت ازاي تسيبها تعمل كده فيا
فريد : بصراحة انتى تستاهلى مينفعش تيجي بيتهم وتشتميهم انتى مالك يا سلمى اتغيرتي ليه مبقتيش سلمى بتاعة زمان فوقى بقى يا شيخة وبصي على شكلك
يسيبها فريد ويمشي ......
سلمى لنفسها : سلمى البريئة ماتت يوم ما باعت قلبها وسابت حبيبها يا ريتني ما سيبتك يا معاذ ياريتني
**************************************************
مهند واقف جنب بوابة الفيلا هو ومروة ومنة ........
مروة : بقولكم ايه انا زهقت من الوقفة هنا انا هروح اشوف منار وكمان سارة واحمد كانوا عايزيني
تمشي مروة وتسيبهم ......
مهند : ايه رايك في الحفلة
منة بكسوف : حلوة
مهند : هو احنا المفروض نعمل ايه في المذاكرة وكده
منه : هههههههههههههههههههههههههههه
مهند : بتضحكي على ايه ؟
منة : احنا واقفين في حفلة وبتسألني على المذاكرة ؟
مهند : ايوة صح بصي بصراحة كده انا خايف
منة : خايف من ايه ؟
مهند : انا كنت عايش في مجتمع الولد فيه عادي يكلم البنت بس هنا اكيد الوضع مختلف
منة : فعلا الوضع مختلف بس بقينا بنتعامل عادي لان البنات خرجوا للحياة العلمية والعملية كمان اللى فيها ولاد بردو
مهند : طيب والاعجاب
منة : انا فاهمة قصدك وهوفر عليك وعلى نفسي كلام كتير احنا لسة صغيرين اوي اوي عالكلام ده العلاقة الوحيدة اللى بيعترف بيها المجتمع ده الجواز لو الكلمة دي في قاموسك انت بنفسك هتعرف امتى تيجي وتقولى انا معجب بيكي
مهند : مممممممممم ماشي طيب في مجال نفضل نتكلم ان شالله حتى اصحاب
منة : ممممممممممممم هفكر
مهند : متبقيش غلسة بقى
منة : اوك اوك ماشي
تيجي هبة فجأة من ورا مهند ...............
هبة : مهند عمالة بدور عليك ينفع كده
مهند ووشه في وش منة : هو اللى انا سامعه ده حقيقي ولا انا بيجيلى تهيؤات ؟
منة : ههههههههههههههههههههههه
هبة : انتى بتضحكي على ايه اما باردة صحيح ثم انتى ايه اللى جايبك هنا ؟
منة بتحدي : مروة ومنار ومهند عزموني
هبة بسخرية : وياتري هما بردو اللى عطوكي الفستان ولا مامي جابتهولك
مهند : هبة عيب كده وياريت بلاش تضايقينا واتفضلي دوري على حد ضايقيه غيرنا
هبة بدلع : كده بردو يا مهند وانا اللى جاية عايزة اتكلم معاك لوحدنا بعيد عن الناس
مهند : نعم ؟ انتى مجنونة يا بنتى انا وبيني وبينك ايه عشان اتكلم معاكي اصلا
هبة بدلع اكتر وبتقرب عليه : طيب ما تيجي نبعد هنا ونتكلم براحتنا
منة : اللهم طولك يارووووووح
مهند : انا مفيش بيني وبينك حاجة وانسسسسي انه يبقى فيه
هبة : اووووووووف بقولك ايه يا اسمك ايه اه منة ممكن تروحي تجيبلي كاس عصير عشان عطشانة اوي
منة بتحدي: طيب ما تروحي تجيبيه انتى انا مش خدامة عندك انا هنا زيي زيك
هبة : انتى تطولى تبقى خدامتى وايه زيي زيك دي يا حقيرة احترمي نفسك وشوفي انتى بتكلمي مين انا فييييييييييين وانتى فييييييييييين
منة مقدرتش تمسك نفسها مدت ايدها ضربت هبة بالقلم ............
منة واقفة بثبات .......... هبة مذهولة .........
مهند : منة انا بجد بحترمك وبحبك اكتر من الاول انا كان نفسي اضربها بس مكنش ينفع بس انتى نفذتي رغبتي تسلميلى يا منة
هبة : انتوا ..... انتوا .... وتطلع هبة تجري على باباها ومامتها وناهد وخالد .........
مهند : اوبااااااااا منة ؟
منة : نعم
مهند : تعرفي تجري
منة : ايه ؟
مهند: اجرييييييييييي
وبيمسك ايديها ويطلع يجري ............. يروحوا الجنينة من ورا
*************************************************
هبة بتجري على مامتها بتعيط .................
هبة : مامااااااااااااااااا الحقيييييييييييييييييييينييييييييييييي الحيوووووواااااااااااااااااااانة الحقييييييييييييييييييييرة تضربني انا بالقلم
ناهد : مين ضربك بالقلم ياهبة ؟
هبة : الحقييييييييييييييرة اللى ولادك عازمينها
تيجي مروة ومنار وسمر وسهر .................
خالد : مين يا حبيبتي
هبة : منة ومهند يقولى انا كنت عايز اضربك بس سلطتها هي تضربك
خالد بغضب : فييييييييييييين مهند ؟
هبة بتشاور : واقف هناااااااااااااااااك
وبيبصوا ميلاقوش حد ..........
حسن بنظرة شك : هو فين يا هبة ؟
هبة : والله يا بابا كان واقف هناك
منار كانت شافت مهند بيجري هو ومنة شاورت لمروة باشارات كتير من غير ما يلاحظوها ...
مروة : اوك
تبصلهم مروة .............
مروة : يا جماعة منار شافت مهند من بدري هو ومنة وهما خارجين برة من حوالى نص ساعة
هبة : كداااااااااااااااااااااااااااااااابة هي الخارسة دي قالت حاجة اصلا محدش سمعها بتتكلم
حسن يضرب هبة بالقلم .....
حسن بعصبية : احنا مضطرين نمشي بعد اذنك يا خالد
حسن ياخدهم ويمشوا ماعدا هاني اللى يفضل انه يقعد ................. ناهد وخالد مش فاهمين حاجة ........
سمر وسهرميتين على نفسهم من الضحك ........
سهر : وربنا انتوا مفترين اوي
سمر : بترجمي غلط وانتى يا سوسة يا سهنة بتخططي حتى وانتى عيانة ومبتتكلميش
سمر وسهر ومروة ومنار : ههههههههههههههههههههههههه
********************************************************
مروة واقفة مع احمد وسارة ..............
سارة : مش بابا مانع الالعاب النارية دي ؟
احمد : اوووووووووووووووووووف انا اتخنقت منها على فكرة
مروة : بطلى جبن بقى اومال كنتي بتاخدي ايام احتجاز ليه في المدرسة
سارة : عشان كنت بناقش استاذ السياسة في الفكر الارهابي اللى بيتخذ مجرى ديني متعصب
مروة : اخرسي متتكلميش معايا خالص في المصطلحات دي منار دي كمان اتأخرت ليه
سارة : طيب هو احنا كده مش هنعمل حريقة
مروة : خدها ادفنها وتعالالى بسرعة متتأخرش
سارة : خلاص مش هتكلم
تيجي منار معاها ولاعات كتير ..........
سارة : ها نبدأ ؟
مروة : هنطلع انا ومنار وهروح اجيب مهند من ورا اول ما نطلع عالاستيدج تبتدوا اوك
احمد هغمزلك تمام
احمد : تمام
تروح مروة تنده مهند وتطلع هي ومنار ومهند .......... مروة تقعد عالدرامز ومهند ماسك جيتار ومنار ماسكة جيتا تاني .............. مروة تغمز لاحمد .........
تفرقع الالعاب النارية فجأة ومعاها يبتدوا الثلاث توائم بموسيقى واغاني غربية .....
تيجي سهر وسمر ويبتدوا يندمجوا في الرقص مع محمد ومحمود ..............
يجي معاذ مع اخته ....... وسلمى برضو بترقص ..........
هاني مش مصدق ان مروة بتعزف درامز وبتغني .............
خالد وناهد متفاجأين بالالعاب النارية والحفلة اللى اتقلبت من الكلاسيكيات للجنان ........
خالد : هو ده اللى اتفقنا عليه ؟
ناهد : سيبهم يعيشوا انت مش شايف الناس اللى كنت حساهم ملانين قاموا اندمجوا ازاي ؟
خالد بيبتسم وهو شايف ان الناس فرحانين بالجنان اللى اتحولت ليه الحفلة ..........
بعد ما تخلص الكل يقف يسقفلها جامد اوووووووووي ..........
معاذ واقف بيسمعها ومش شايف غيرها وسلمى واقفة جنبه عارفة نظراته كويس اوي .....
سلمى : مين دي ؟
معاذ : دي اأا..... وانتى مالك ؟ وبعدين انتى بتهببي ايه هنا ؟
سلمى : انا جاية مع جوزي انت متعرفش احنا ما بينا مشاريع مشتركة
معاذ : عرفت
ويسيبها ويمشي ..... وتكون سهر نازلة من على الاستيدج هي ومنار ...... منار تشوف معاذ تبتسمله وتضحك وتمشي بعيد عن سهر ...... معاذ يقرب من سهر .....
معاذ : تعرفي ان صوتك حلو اوي مامتك كمان صوتها حلو يمكن شبه صوتك كمان
سهر : ميرسي انا عارفة كانت بتغنيلنا واحنا صغيرين
وتسيبه وتمشي ......
معاذ : على فكرة دي سلمى بنت خالتي
سهر : نعم ؟
معاذ : اللى شفتيها جت سلمت عليا دي
سهر : استاذ معاذ انا مسألتش ومش مهتمة اعرف اصلا
معاذ : مينفعش مقولكيش
سهر : اللى مينفعش حقيقي اني اكون نزوة في حياة حد
معاذ بعدم فهم : نزوة ؟
سهر : عن اذنك
تمشي سهر وتسيبه ........... ومعاذ مش فاهم حاجة ...... سلمى بتبص عليه من بعيد ....
*******************************************************
خالد وناهد وسمر واقفين مع راجل في بداية الثلاثينات .......ز مندمجين اوي معاه في الكلام .........
خالد : والله يا استاذ فريد ناهد لما حكتلى عنك انا افتكرتك راجل عجوز
ناهد : انا معرفش هو ليه افتكر كده مع اني مقولتش حاجة يعني تخليه يفتكر كده
فريد : هههههههههه انا مش عارف لما بتيجي سيرتي قصاد اي حد بيفتكر كده بردو
سمر : يمكن وقارك اللى مخلى الناس تبصلك على انك كبير
خالد : ناهد حسن جه هو وعيلته تعالى نرحب بيهم عن اذنك يا استاذ فريد
ناهد : عن اذنك يا فريد
فريد : اتفضلوا
واقف فريد وسمر مش بيتكلموا .........
فريد بيتكلم فجأة : انتى بتدرسي ولا بتشتغلى
سمر : لا ده ولا ده
فريد : ليه ؟
سمر : انا خلصت دراسة ومش لاقية شغل في مصر
فريد : انتى بتهزري صح ؟
سمر : بهزر ليه ؟
فريد : معقول بنت دكتور خالد وبشمهندسة ناهد مش لاقية شغل
سمر : انا فهمت قصدك انت تقصد انهم يقدروا يجبولى شغل من الهوا مش كده
فريد : فعلا
سمر : بس انا مش عايزة
فريد : يبقى انتى كسلانة
سمر : لا والله ابدا انا مش كسلانة انا مش بحب الوسايط
فريد : متحبيهاش انتى حرة بس البلد ماشية كده
سمر : طيب وليه اخد مكان حد ممكن يكون اكفأ منى
فريد : انتى عايزة تشتغلى ايه اصلا
سمر : صحفية
فريد : معقول مفيش جريدة او مجلة مقبلتكيش
سمر : لا مش كده في جرايد طالبة منى اشتغل في صفحة الوفيات ومجلات تانية مبتتكلمش غير في الموضة والازياء وده مش مجالى خالص وهلم جرر
فريد : هههههههههههههههههه
سمر : بتضحك على ايه ؟
فريد : بتخيلك وانتى بتكتبي في صفحة الوفيات ...... طب ايه رأيك تيجي تشتغلى معايا
سمر : اشتغل ايه ؟
فريد : تشتغلى في المجلة عندي صحفية وتكتبي اللى انتى عايزاه كمان
سمر : ممكن اسألك سؤال ؟
فريد : اتفضلي
سمر : لو كنت انا بنت ماشية عادي في الشارع فقيرة وغلبانة وبدور على شغل ودخلت المجلة بتاعتك كنت هتشغلني
فريد : ايوة
سمر مستغربة .....
فريد : ها وافقتي
سمر : هفكر
فريد بيطلع كارت بتاعه بيدهولها : طيب فكري وكلميني ماشي
سمر بتاخد الكارت : ماشي
تيجي سلمي في نفس الوقت ......
سلمي : كارت ايه ده يا بيبي ؟
وبتمسك ايد ه ...... بيزيح فريد ايديها ......
سلمى : اه انتى اللى كنتي بتغني صوتك حلو اوي بقولك ايه اوصلك ازاي واتعابك كام عشان لو حبيتك تيجي في حفلة من الحفلات اللى بعملها
سمر : نعم ؟
فريد : انتى بتخرفي .... معلش يا سمر سلمى مراتي ساعات ......
سمر تقاطعه : لا معلش انا اللى هرد ..... مبدئيا تتكلمى معايا بكل احترام لانك في بيتي وغرورك ده وفريه لحد غيري لاني اعرف اكسر مناخيرك كويس اوي اتعاب ايه وفلوس ايه اللى بتتكلمى فيها واضح انك محدثة نعمة انا اشتريكي انتى واهلك وعلى فكرة انا بكلامي ده مش باخد حقى انا برد غيبة اختى اللى كانت بتغنننننننننننننننني عن اذنكوا
Have a nice time
تمشي سمر وتسيبهم .........
سلمي واقفة مضايقة ...... فريد مضايق بس في نفس الوقت مبسوط وهو مش عارف ليه ؟
سلمى : انت ازاي تسيبها تعمل كده فيا
فريد : بصراحة انتى تستاهلى مينفعش تيجي بيتهم وتشتميهم انتى مالك يا سلمى اتغيرتي ليه مبقتيش سلمى بتاعة زمان فوقى بقى يا شيخة وبصي على شكلك
يسيبها فريد ويمشي ......
سلمى لنفسها : سلمى البريئة ماتت يوم ما باعت قلبها وسابت حبيبها يا ريتني ما سيبتك يا معاذ ياريتني
**************************************************
مهند واقف جنب بوابة الفيلا هو ومروة ومنة ........
مروة : بقولكم ايه انا زهقت من الوقفة هنا انا هروح اشوف منار وكمان سارة واحمد كانوا عايزيني
تمشي مروة وتسيبهم ......
مهند : ايه رايك في الحفلة
منة بكسوف : حلوة
مهند : هو احنا المفروض نعمل ايه في المذاكرة وكده
منه : هههههههههههههههههههههههههههه
مهند : بتضحكي على ايه ؟
منة : احنا واقفين في حفلة وبتسألني على المذاكرة ؟
مهند : ايوة صح بصي بصراحة كده انا خايف
منة : خايف من ايه ؟
مهند : انا كنت عايش في مجتمع الولد فيه عادي يكلم البنت بس هنا اكيد الوضع مختلف
منة : فعلا الوضع مختلف بس بقينا بنتعامل عادي لان البنات خرجوا للحياة العلمية والعملية كمان اللى فيها ولاد بردو
مهند : طيب والاعجاب
منة : انا فاهمة قصدك وهوفر عليك وعلى نفسي كلام كتير احنا لسة صغيرين اوي اوي عالكلام ده العلاقة الوحيدة اللى بيعترف بيها المجتمع ده الجواز لو الكلمة دي في قاموسك انت بنفسك هتعرف امتى تيجي وتقولى انا معجب بيكي
مهند : مممممممممم ماشي طيب في مجال نفضل نتكلم ان شالله حتى اصحاب
منة : ممممممممممممم هفكر
مهند : متبقيش غلسة بقى
منة : اوك اوك ماشي
تيجي هبة فجأة من ورا مهند ...............
هبة : مهند عمالة بدور عليك ينفع كده
مهند ووشه في وش منة : هو اللى انا سامعه ده حقيقي ولا انا بيجيلى تهيؤات ؟
منة : ههههههههههههههههههههههه
هبة : انتى بتضحكي على ايه اما باردة صحيح ثم انتى ايه اللى جايبك هنا ؟
منة بتحدي : مروة ومنار ومهند عزموني
هبة بسخرية : وياتري هما بردو اللى عطوكي الفستان ولا مامي جابتهولك
مهند : هبة عيب كده وياريت بلاش تضايقينا واتفضلي دوري على حد ضايقيه غيرنا
هبة بدلع : كده بردو يا مهند وانا اللى جاية عايزة اتكلم معاك لوحدنا بعيد عن الناس
مهند : نعم ؟ انتى مجنونة يا بنتى انا وبيني وبينك ايه عشان اتكلم معاكي اصلا
هبة بدلع اكتر وبتقرب عليه : طيب ما تيجي نبعد هنا ونتكلم براحتنا
منة : اللهم طولك يارووووووح
مهند : انا مفيش بيني وبينك حاجة وانسسسسي انه يبقى فيه
هبة : اووووووووف بقولك ايه يا اسمك ايه اه منة ممكن تروحي تجيبلي كاس عصير عشان عطشانة اوي
منة بتحدي: طيب ما تروحي تجيبيه انتى انا مش خدامة عندك انا هنا زيي زيك
هبة : انتى تطولى تبقى خدامتى وايه زيي زيك دي يا حقيرة احترمي نفسك وشوفي انتى بتكلمي مين انا فييييييييييين وانتى فييييييييييين
منة مقدرتش تمسك نفسها مدت ايدها ضربت هبة بالقلم ............
منة واقفة بثبات .......... هبة مذهولة .........
مهند : منة انا بجد بحترمك وبحبك اكتر من الاول انا كان نفسي اضربها بس مكنش ينفع بس انتى نفذتي رغبتي تسلميلى يا منة
هبة : انتوا ..... انتوا .... وتطلع هبة تجري على باباها ومامتها وناهد وخالد .........
مهند : اوبااااااااا منة ؟
منة : نعم
مهند : تعرفي تجري
منة : ايه ؟
مهند: اجرييييييييييي
وبيمسك ايديها ويطلع يجري ............. يروحوا الجنينة من ورا
*************************************************
هبة بتجري على مامتها بتعيط .................
هبة : مامااااااااااااااااا الحقيييييييييييييييييييينييييييييييييي الحيوووووواااااااااااااااااااانة الحقييييييييييييييييييييرة تضربني انا بالقلم
ناهد : مين ضربك بالقلم ياهبة ؟
هبة : الحقييييييييييييييرة اللى ولادك عازمينها
تيجي مروة ومنار وسمر وسهر .................
خالد : مين يا حبيبتي
هبة : منة ومهند يقولى انا كنت عايز اضربك بس سلطتها هي تضربك
خالد بغضب : فييييييييييييين مهند ؟
هبة بتشاور : واقف هناااااااااااااااااك
وبيبصوا ميلاقوش حد ..........
حسن بنظرة شك : هو فين يا هبة ؟
هبة : والله يا بابا كان واقف هناك
منار كانت شافت مهند بيجري هو ومنة شاورت لمروة باشارات كتير من غير ما يلاحظوها ...
مروة : اوك
تبصلهم مروة .............
مروة : يا جماعة منار شافت مهند من بدري هو ومنة وهما خارجين برة من حوالى نص ساعة
هبة : كداااااااااااااااااااااااااااااااابة هي الخارسة دي قالت حاجة اصلا محدش سمعها بتتكلم
حسن يضرب هبة بالقلم .....
حسن بعصبية : احنا مضطرين نمشي بعد اذنك يا خالد
حسن ياخدهم ويمشوا ماعدا هاني اللى يفضل انه يقعد ................. ناهد وخالد مش فاهمين حاجة ........
سمر وسهرميتين على نفسهم من الضحك ........
سهر : وربنا انتوا مفترين اوي
سمر : بترجمي غلط وانتى يا سوسة يا سهنة بتخططي حتى وانتى عيانة ومبتتكلميش
سمر وسهر ومروة ومنار : ههههههههههههههههههههههههه
********************************************************
مروة واقفة مع احمد وسارة ..............
سارة : مش بابا مانع الالعاب النارية دي ؟
احمد : اوووووووووووووووووووف انا اتخنقت منها على فكرة
مروة : بطلى جبن بقى اومال كنتي بتاخدي ايام احتجاز ليه في المدرسة
سارة : عشان كنت بناقش استاذ السياسة في الفكر الارهابي اللى بيتخذ مجرى ديني متعصب
مروة : اخرسي متتكلميش معايا خالص في المصطلحات دي منار دي كمان اتأخرت ليه
سارة : طيب هو احنا كده مش هنعمل حريقة
مروة : خدها ادفنها وتعالالى بسرعة متتأخرش
سارة : خلاص مش هتكلم
تيجي منار معاها ولاعات كتير ..........
سارة : ها نبدأ ؟
مروة : هنطلع انا ومنار وهروح اجيب مهند من ورا اول ما نطلع عالاستيدج تبتدوا اوك
احمد هغمزلك تمام
احمد : تمام
تروح مروة تنده مهند وتطلع هي ومنار ومهند .......... مروة تقعد عالدرامز ومهند ماسك جيتار ومنار ماسكة جيتا تاني .............. مروة تغمز لاحمد .........
تفرقع الالعاب النارية فجأة ومعاها يبتدوا الثلاث توائم بموسيقى واغاني غربية .....
تيجي سهر وسمر ويبتدوا يندمجوا في الرقص مع محمد ومحمود ..............
يجي معاذ مع اخته ....... وسلمى برضو بترقص ..........
هاني مش مصدق ان مروة بتعزف درامز وبتغني .............
خالد وناهد متفاجأين بالالعاب النارية والحفلة اللى اتقلبت من الكلاسيكيات للجنان ........
خالد : هو ده اللى اتفقنا عليه ؟
ناهد : سيبهم يعيشوا انت مش شايف الناس اللى كنت حساهم ملانين قاموا اندمجوا ازاي ؟
خالد بيبتسم وهو شايف ان الناس فرحانين بالجنان اللى اتحولت ليه الحفلة ..........
