رواية وكأنه انفصام كامله وحصريه بقلم آلاء مسعود
الحلقه "1" ( وكأنو انفصام
)
.
.
.
.
.
(في بيت متوسط مادياٌ الكل نايم بليل .. واقف ساند علي سور البلكونه وبيسمع اغاني في ال Hand Free مندمج معاها جدا في عالم تاني ، يرن الفون ويقطع تفكيره . يقفل ويرجع لتفكيره يرن الفون تاني وتالت يتعصب بس ياخد نفسو ويرد ببرود )
امير : انتي عايزه ايه
(امير 222 سنه رابعه كليه شخص هادي بيحب يقعد مع نفسو كتير شخصيتو متقلبه وغريبه شعرو بني وعنيه عسلي وعندو دقن خفيفه وبشرتو قمحاويه طويل نسبيا وبيتعصب بسرعه شخصيتو عموما صعبه وخاطب بنت خالتو ومجبور عليها .. )
غاده : هو ايه اللي عايزه ايه .. عايزه اطمن عليك
( غاده تبقا بنت خالت امير بتحبو جدا بس هو خاطبها تحت ضغوط كتير من امو وهو مبيحبهاش شعرها اسود كيرلي طويل بشرتها فاتحه عنيها لونها سماوي ومتوسطه في الطول )
امير : كنا مع بعض الصبح وكنت كويس اكيد ملحقتش اتعب
غاده : امير هو احنا ايه اللي وصلنا لكده ؟
امير : كدا اللي هو ايه
غاده : انت مش ملاحظ اننا مخطوبين يا امير؟!
امير : انتي مش ملاحظه ان انا قلبي مختاركيش مش ملاحظه ان انا خطبتك ب عقلي وتحت ضغوط كتير
غاده : بس انا كنت مفكره انك هتحبني مع الوقت
امير : ليه هو انت مدياني فرصه احبك اصلا .. مدياني فرصه عشان توحشيني ولا اتعلق بيكي
غاده : ماهو انا اللي بطلع غلطانه في الاخر
امير : سلام
( وقفل الفون خالص ودخل ينام تاني يوم فاق علي صوت المنبه قفلو وراح قايم محضر الفطار واكل .. خلص قام لبس تيشرت ابيض عليه بليزر اسود وبنطلون جينز وراح ع الكليه وقف مع اصحابو )
امير : اهي اللمه دي اللي كانت وحشاني
هشام : كانت اجازه بت جذمه

مروان : انت ناوي تتجوز امتي بقا يابني
امير : دا لو مسبتهاش اصلا
فارس : ليه يا فقري

امير : مانتو عارفين اني مبحبهاش
هشام : بتحب غيرها ولا ايه
امير : لا مستني الاقي البنت اللي احبها بجد من قلبي واختارها بنفسي
مروان : اصلا انا مبقتنعش بجواز القرايب
فارس : بصراحه اه بتبقا كلها مشاكل عائليه وخالتك تبقا حماتك بقا ودنيا

هشام : بس انت خطبتها ليه من الاول
امير : امي لقت مافيش امل اني احب حد وانت عارف كلام الامهات بتاع عايزين نفرح بيك قبل ما نموت دا
(ومره واحده وامير واقف تيجي بنت بتجري تخبط فيه ويقعو هما الاتنين ع الارض )
اسيل : اسفه اسفه اسفه اسفه اس...
امير : بس
محصلش حاجه قومي
(وراح مسك ايدها وقومها )
امير : اهدي كدا في ايه
اسيل : اتاخرت ع المحاضره جامد
امير : طب اهدي بدل ما تتكعبلي ومتحضريش اصلا
اسيل : حاضر .. شكرا
امير : العفو
(وطلعت تجري تاني علي المحاضره بتاعتها )
هشام : يلا بينا يا جدعان ع محاضرتنا
مروان : يلا
(وراحو علي المحاضره )
فارس : جماعه مش دي البت اللي لسه موقعه امير

(وشاورلهم علي اسيل وهي قاعده في المدرج )
امير : ههههههه بقا دي المحاضره اللي متاخره عليها

فارس : ممكن مكانتش تعرف المعاد
مروان : اسكتو هنتنفخ
(حضرو المحاضره وخلصو وطلعو .. لمح امير من بعيد اسيل بتجري راح ضاحك ورايحلها وقف قدامها وهي بتجري )
امير : ستووووووب
(وقفت اسيل بخضه )
امير : في ايه المرادي
اسيل : خايفه ملاقيش مشاريع توصلنيي
( نقف لحظه
اسيل بنت جميله بشرتها قمحاويه شعرها اسود طوييل وناعم عنيها لونها رمادي وقصيره حالتها الماديه متوسطه نسبيا واد امير في السن )
امير : طب خلاص براحه انا هشوفلك وهركبك
اسيل : تشوفلي وتركبني كمان
غريبه دي دا انت لسه عارفني من ساعتين و 3 دقايق 


امير : انا امير

(ومدلها ايدو وسلم عليها )
اسيل : وانا اسيل
امير : تعرفي ان اسمك غالي عليا اوي
اسيل : ههههههه بجد
امير : هو احنا متقابلناش قبل كدا؟
اسيل : امممممممممم لا مظنش خالص مع اني بشبه عليك ....... بس لا متقابلناش
امير : انتي شكلك جديده هنا
اسيل : بص هحكيلك كل حاجه احنا ممكن نبقا اصحاب اصلا
بس عايزه اركب بس بسرعه عشان لوحدي والليل هيليل
امير : ممكن اوصلك بعربيتي لو عايزه
اسيل : شكرا بس مينفعش نهائي انت شايفني سقط لقك ولا ايه !
امير : افندم
اسيل : هو مش هينفع وشكرا

امير : طب ثواني
(ونده علي مروان )
امير : مروان اركبو انتو العربيه ووصلهم وبعدين ابقا رجعها البيت
مروان : وانت
امير : هروح بمشروع
مروان : مع انها غريبه بس اوك
امير : يلا بينا
اسيل : ع فين ؟
امير : هوصلك انتي ساكنه فين
اسيل : في ******
امير : هاا
اسيل : في ايه

امير : بعديكي بشارعين
اسيل : اشطا
(وقف مشروع وركبو هما الاتنين دفعلها ونزلو )
امير : فين بيتك ؟
اسيل : الشارع الجاي
امير : مش عايز كل اما اشوفك الاقيكي بتجري كدا
اسيل :
بنسي المواعيد اعمل ايه
امير : رقمي اهو
لو احتاجتي حاجه كلميني
اسيل : ايه جو الشقط دا
عموما اشطا
امير : اتشرفت بمعرفتك
اسيل : انا اكتر
باي باي اشوفك بكرا 
امير : سلام

(ورجع امير بيتو تاني )
علا (ام امير ) : انت ناوي علي ايه يا امير انا مش فهماك
امير : امي انا لسه راجع من بره ومش طايق نفسي خلقه
علا : ايوه يعني الخطوبه دي هتطول لامتي
امير : لما احبها
علا : وهيحصل دا امتي
امير : عشان عارف اني مش هحبها عاوز اسيبها
علا : انت مش هتمشي ب مزاجك يا امير
امير : علي فكرا انا اللي هتجوز مش انتي
علا : انت ازا.......
امير : امي من فضلك سيبيني لوحدي
( تخرج امو وهي متعصبه وقفلت الباب وراها ب عصبيه غير هدومو وكالعاده خرج ع البلكونه وقعد يسمع اغاني في ال Hand free دخلت اختو الاوضه بس مسمعهاش راحتلو وراحت مترميه في حضنو )
دنيا : حاسه بيك
امير : كويس ان فاضل حد في البيت دا فاهمني
دنيا : بحاول علي اد ما اقدر بس امك مصممه مش عارفه هي فاقده الامل فيك ليه

امير : وافرد حبيت
دنيا : امممم سيبها علي ربنا يا ميرو
(عدي اليوم تاني يوم عند اسيل صحيت الصبح مش عارفه معاد السيكشن ومتعرفش حد في الكليه فكرت ترن علي امير بس مرضتش ترن عليه علي طول لبست فستان جينز للركبه و cut عليه حزام بني ع الوسط ولبست كعب عالي لاول مره وخدت حاجتها وراحت ع الكليه .... في الكليه امير واقف في نفس المكان مع اصحابو )
مروان : خلاص اكتئبتو عشان اخينا اكتئب

فارس : مش بحب اشوفو زعلان
هشام : انا لو منك هسبلهم البيت وامشي


(الكلمه دي شدت انتباه امير وفضلت معلقه معاه )
امير : يعني اللي مصبرني عليهم دنيا بس
فارس : وبعدين.. شكلنا عامل شبه شحاتين السيده

هشام : عايز ارتبط بقا انا اتنفخت
امير : مش حاجه حلو.......
(فجاة امير اترمي ع الارض وعليه اسيل بعد ما خبطت فيه لتاني مره وهي بتجري )
امير : يادي الليله السوده عليا وعلي اهلي

اسيل : اااااااخ اسفه

امير : انا مش هقف هنا تاني علي فكره

اسيل : يووه ما قولت اسفه

امير : بتجري ليه
اسيل : معرفش معاد السيكشن
امير : وانا مش قولت تتصلي عليا
اسيل : لا ياعم احسن تقول عليا مدلوقه ولا حاجه
امير : متعرفيش حد هنا
اسيل : لا عارفه
امير : طب مين
اسيل : عرفاك
امير : شكلي اتدبست فيكي ولا ايه

فارس : مش نتعرف ب القمر
اسيل : اسمي اسيل
امير : دول هشام وفارس ومروان صحابي
اسيل : اه هاي

امير : فاضل نص ساعه ع السيكشن
اسيل : طب انا هروح اقعد يمكن اتعرف ع حد
امير : اوك
(مشت اسيل لمحها امير بتمشي بصعوبه راحلها تاني )
امير : مالك
اسيل : ماليش انا حلوه اهو
امير : هههههههه لا اقصد بتمشي كدا ليه
اسيل : تقريبا عشان اول مره البس كعب
امير : تحبي اسندك
اسيل : لا مافيس داعيييييييييييييييي
(اتكعبلت ولسه هتقع مسكها امير )
امير : واضح

اسيل : اسفه
امير : خلاص تعالي انا وانتي نروح نقعد عبال م الدكتور يجي
اسيل : اوك
(راحو وقعدو في المدرج جمب بعض )
امير : طقمك حلو
اسيل : من ذوءك
امير : امممم
(سكتو شويه مع انهم عايزين يتكلمو )
امير : طب اااا انتي ايه الاخبار
اسيل : انا حلوه
وانت عامل ايه
امير : عامل اهبل

--------
اسيل :


(دخل الدكتور وشرح المحاضره ليهم وخلصو وخرج امير هو واسيل )
امير : اوصلك ب عربيتي ولا زي امبارح ؟
اسيل : ولا دا ولا دا انت شايفني ماسكه مصاصه

امير : بت بقولك ايه بطلي عنف شويه واتهدي

اسيل : مين دي ال...........
امير : بت انتي
(وراح ماسك ايديها الاتنين الصغيرين ب ايد واحده وحط ايده علي بقها ب الايد التانيه )
امير : اما اقول كلمه تتنفذ

(بصو في عنين بعض جامد وامير بيقرب منها شويه ب شويه وراح مره واحده سايبها وزقها بعيد عنه )
امير : اركبي
اسيل : مالك يا امي...
امير (وهو بيقاطعها ) : اركبي
اسيل : حاضر
( ركبت معاه العربيه وفي دماغها مليون سؤال ماشيين ساكتين خالص وصلها علي اول الشارع وكمل معاها مشي لحد البيت )
اسيل : يلا انا طالعه عاوز حاجه ؟
امير : اه
اسيل : ايه
امير : ناديلي بباكي او مامتك عشان اعرفهم اني هوصلك كل يوم بدل ما تركبي توكتوك لوحدك مينفعش ع الاقل انا عارفك
اسيل : ماما الموجوده
امير : طيب ناديها
اسيل : انت بتتكلم ازاي
هقولها ماما اطلعي واحد صاحبي عاوزك
امير : اه
(فضل امير واقف بره مستني مامت اسيل لحد اما اسيل قالتلو يدخل يقعد في الصالون مع مامتها وراحت تعملو عصير قعد امير في الصالون دخلت مامت اسيل ووشها مكنش غريب عليه )
امير : ايه دا طنط سهير!!
سهير (مامت اسيل ) : انت تعرفني منين يابني ؟!
امير : معقوله يا طنط مش فكراني دا انتي كنتي امي التانيه
سهير : لا حقيقي مش فاكرة
امير : نسيتي صحبتك علا
سهير : امير
امير : عامله ايه يا طنط وحشتيني والله
سهير : وانت كمان والله يا حبيبي انت بتعمل ايه هنا
امير : انتي اللي بتعملي ايه هنا يا طنط ؟
اسيل : احم احم انا موجوده علي فكره انتو نسيتو .. وتعرفو بعض منين اصلا
امير : طنط سهير صحبت ماما من زمان مقولتيليش ليه يا طنط انك رجعتي من السفر
سهير : والله يا حبيبي لسه راجعين قريب يادوب دخلنا اسيل الكليه
اسيل : متقولش انك امير ابن طنط علا
امير : ايوه انا مش مصدق علي فكره

اسيل : انا فاكره اننا كنا بنلعب مع بعض كتير واحنا صغيرين بس دا من زمان خالص
امير : يااه يا طنط بقالنا 155 سنه كتير ما شوفناش بعض بجد ايه الصدفه دي
سهير : يلا بقا يا حبيبي عشان هتتغدا معانا
امير : خليها مره تانيه بقا يا طنط وماما هتبقا يا طنط وماما هتبقا معايا ان شاء الله
سهير : ماشي بس بردو انت انهارده هتتغدي معانا خشي يا اسيل حضري الغدا يلا
اسيل : حاضر


( دخل امير البيت حضرت اسيل الغدا وقعدو علي السفره وقعدو يتكلمو وهما بياكلو )
امير : انا السبب الرئيسي اللي جايلو اصلا يا طنط كنت عاوز استاذنك ف حاجه
سهير : قول يابني
امير : كنت يعني بقترح بدل ما اسيل كل يوم تيجي ب مواصلات وبهدله وبتاع ونعناع وتوكتوك وتركب لوحدها اوصلها ب عربيتي احنا ساكنين بعدكو ب شارعين
سهير : هو طلاما انت من غير تفكير انا موافقه دا انا اللي مربياك
اسيل : دنيا عامله ايه وطنط وكلكو
امير : احنا تمام الحمد لله وندي وعمو عاملين ايه
اسيل : كلنا حلوين
(قضو وقت كبير مع بعض وبعد كدا استاذن امير ورجع علي بيتو وهو في قمه السعاده امو فتحت الباب دخل علي الاوضه بتاعتو علي طول من غير ولا كلمه واتحدف علي السرير دخلت وراه امو واختو )
دنيا : مش هتتغدي يا حبيبي
امير : اتغديت . ومش هتصدقو عند مين
علا (ام امير ) ودنيا : مين
(راح قايم ومسك ايد دنيا )
امير : طنط سهير مامت اسيل وندي فكراهم .. من قبل 15 سنه
علا : احلف
دنيا : احيه بجد يا امير
امير : اه والله يا جماعه
علا : ازاي يابني دول مسافرين بقالهم زمن
امير : مش هتصدقي اصلا الصدفه دي
(وراح حاكي لامو علي كل حاجه )
دنيا : اووووووووووووووه حب الطفوله بقا
علا : لا احنا بكرا لازم نروحلهم زياره بقا
امير : طيب يا ماما انا هنام بقا عشان تعبان
دنيا : والعه يابا
امير : اقفلي الباب وراكي يا بنت الجذمه
علا : امير !!!
امير : اسف يا ماما

(خرجت دنيا والام لبره وامير ساند راسو علي السرير ومبتسم وعمال يفتكر في الذكريات القديمه )
(فلاش بااك قبل 15 سنه )
امير : يعني ايه هتمشي وتسيبيني

اسيل : مش تزعل بس مامتي هي اللي عاوزانا نسافر مش انا
امير : طب انا هاجي معاكو انا بحبك مش عاوز اسيبك
اسيل : مامتك مش هترضي خالص
خلي دي معاك
(وادتلو منديل فيه ورده لونها احمر ولفاها فيه )
امير : يعني مش هشوفك تاني ؟
اسيل : اه

امير : احنا هنمشي من بيتنا نروح بيت تاني وانتم هتسافرو حتي لما تيجي مش هتعرفي تلاقيني
اسيل : بس انا بحبك ومش هنساك
امير : لا . امشي يلا امشي انا مش عاوز نتقابل وانا مش بحبك
(راحت بصالو بعنين الاطفال البريئه اللي مليانه دموع )
اسيل : مش تزعل مني

امير : يلا امشي
(ركبو العربيه ووصلو المطار )
سهير : هتوحشيني والله يا ام امير
علا : وانتو كمان خلي بالكو من نفسكو
ندي : سلام يا دنيا هتوحشيني اوي
دنيا : متنسينيش يا ندي
اسيل : امير انا هبقا عاوزه اشوفك علي طول
امير : يلا امشي انا مخاصمك كتير اوي
سهير : يلا يا اسيل .. سلام يا حبايبي سلام يا علا وخلي بالك من اللي في بطنك
(مشو وسهير بتشد اسيل ب العافيه وهي بتعيط عشان هتسيب امير )
(باااااااك )
(ضحك امير بصوت عالي وراح قايم جايب صندوق عليه تراب كتير اوي مسح التراب من عليه وفتحو براحه لقي المنديل ملفوف لسه بس مكنش في غير عود الورده اللي فضل لما الورده دبلت )
(فضل يفتكر ذكريات اكتر ويضحك بفرحه اكتر واكتر لحد ما النوم غلبو وراح في سابع نومه ... )
.
.
.
.
.
(في بيت متوسط مادياٌ الكل نايم بليل .. واقف ساند علي سور البلكونه وبيسمع اغاني في ال Hand Free مندمج معاها جدا في عالم تاني ، يرن الفون ويقطع تفكيره . يقفل ويرجع لتفكيره يرن الفون تاني وتالت يتعصب بس ياخد نفسو ويرد ببرود )
امير : انتي عايزه ايه
(امير 222 سنه رابعه كليه شخص هادي بيحب يقعد مع نفسو كتير شخصيتو متقلبه وغريبه شعرو بني وعنيه عسلي وعندو دقن خفيفه وبشرتو قمحاويه طويل نسبيا وبيتعصب بسرعه شخصيتو عموما صعبه وخاطب بنت خالتو ومجبور عليها .. )
غاده : هو ايه اللي عايزه ايه .. عايزه اطمن عليك
( غاده تبقا بنت خالت امير بتحبو جدا بس هو خاطبها تحت ضغوط كتير من امو وهو مبيحبهاش شعرها اسود كيرلي طويل بشرتها فاتحه عنيها لونها سماوي ومتوسطه في الطول )
امير : كنا مع بعض الصبح وكنت كويس اكيد ملحقتش اتعب
غاده : امير هو احنا ايه اللي وصلنا لكده ؟
امير : كدا اللي هو ايه
غاده : انت مش ملاحظ اننا مخطوبين يا امير؟!
امير : انتي مش ملاحظه ان انا قلبي مختاركيش مش ملاحظه ان انا خطبتك ب عقلي وتحت ضغوط كتير
غاده : بس انا كنت مفكره انك هتحبني مع الوقت
امير : ليه هو انت مدياني فرصه احبك اصلا .. مدياني فرصه عشان توحشيني ولا اتعلق بيكي
غاده : ماهو انا اللي بطلع غلطانه في الاخر
امير : سلام
( وقفل الفون خالص ودخل ينام تاني يوم فاق علي صوت المنبه قفلو وراح قايم محضر الفطار واكل .. خلص قام لبس تيشرت ابيض عليه بليزر اسود وبنطلون جينز وراح ع الكليه وقف مع اصحابو )
امير : اهي اللمه دي اللي كانت وحشاني
هشام : كانت اجازه بت جذمه
مروان : انت ناوي تتجوز امتي بقا يابني
امير : دا لو مسبتهاش اصلا
فارس : ليه يا فقري
امير : مانتو عارفين اني مبحبهاش
هشام : بتحب غيرها ولا ايه
امير : لا مستني الاقي البنت اللي احبها بجد من قلبي واختارها بنفسي
مروان : اصلا انا مبقتنعش بجواز القرايب
فارس : بصراحه اه بتبقا كلها مشاكل عائليه وخالتك تبقا حماتك بقا ودنيا
هشام : بس انت خطبتها ليه من الاول
امير : امي لقت مافيش امل اني احب حد وانت عارف كلام الامهات بتاع عايزين نفرح بيك قبل ما نموت دا
(ومره واحده وامير واقف تيجي بنت بتجري تخبط فيه ويقعو هما الاتنين ع الارض )
اسيل : اسفه اسفه اسفه اسفه اس...
امير : بس
(وراح مسك ايدها وقومها )
امير : اهدي كدا في ايه
اسيل : اتاخرت ع المحاضره جامد
امير : طب اهدي بدل ما تتكعبلي ومتحضريش اصلا
اسيل : حاضر .. شكرا
امير : العفو
(وطلعت تجري تاني علي المحاضره بتاعتها )
هشام : يلا بينا يا جدعان ع محاضرتنا
مروان : يلا
(وراحو علي المحاضره )
فارس : جماعه مش دي البت اللي لسه موقعه امير
(وشاورلهم علي اسيل وهي قاعده في المدرج )
امير : ههههههه بقا دي المحاضره اللي متاخره عليها
فارس : ممكن مكانتش تعرف المعاد
مروان : اسكتو هنتنفخ
(حضرو المحاضره وخلصو وطلعو .. لمح امير من بعيد اسيل بتجري راح ضاحك ورايحلها وقف قدامها وهي بتجري )
امير : ستووووووب
(وقفت اسيل بخضه )
امير : في ايه المرادي
اسيل : خايفه ملاقيش مشاريع توصلنيي
( نقف لحظه
امير : طب خلاص براحه انا هشوفلك وهركبك
اسيل : تشوفلي وتركبني كمان
امير : انا امير
(ومدلها ايدو وسلم عليها )
اسيل : وانا اسيل
امير : تعرفي ان اسمك غالي عليا اوي
اسيل : ههههههه بجد
امير : هو احنا متقابلناش قبل كدا؟
اسيل : امممممممممم لا مظنش خالص مع اني بشبه عليك ....... بس لا متقابلناش
امير : انتي شكلك جديده هنا
اسيل : بص هحكيلك كل حاجه احنا ممكن نبقا اصحاب اصلا
امير : ممكن اوصلك بعربيتي لو عايزه
اسيل : شكرا بس مينفعش نهائي انت شايفني سقط لقك ولا ايه !
امير : افندم
اسيل : هو مش هينفع وشكرا
امير : طب ثواني
(ونده علي مروان )
امير : مروان اركبو انتو العربيه ووصلهم وبعدين ابقا رجعها البيت
مروان : وانت
امير : هروح بمشروع
مروان : مع انها غريبه بس اوك
امير : يلا بينا
اسيل : ع فين ؟
امير : هوصلك انتي ساكنه فين
اسيل : في ******
امير : هاا
اسيل : في ايه
امير : بعديكي بشارعين
اسيل : اشطا
(وقف مشروع وركبو هما الاتنين دفعلها ونزلو )
امير : فين بيتك ؟
اسيل : الشارع الجاي
امير : مش عايز كل اما اشوفك الاقيكي بتجري كدا
اسيل :
امير : رقمي اهو
اسيل : ايه جو الشقط دا
امير : اتشرفت بمعرفتك
اسيل : انا اكتر
امير : سلام
(ورجع امير بيتو تاني )
علا (ام امير ) : انت ناوي علي ايه يا امير انا مش فهماك
امير : امي انا لسه راجع من بره ومش طايق نفسي خلقه
علا : ايوه يعني الخطوبه دي هتطول لامتي
امير : لما احبها
علا : وهيحصل دا امتي
امير : عشان عارف اني مش هحبها عاوز اسيبها
علا : انت مش هتمشي ب مزاجك يا امير
امير : علي فكرا انا اللي هتجوز مش انتي
علا : انت ازا.......
امير : امي من فضلك سيبيني لوحدي
( تخرج امو وهي متعصبه وقفلت الباب وراها ب عصبيه غير هدومو وكالعاده خرج ع البلكونه وقعد يسمع اغاني في ال Hand free دخلت اختو الاوضه بس مسمعهاش راحتلو وراحت مترميه في حضنو )
دنيا : حاسه بيك
امير : كويس ان فاضل حد في البيت دا فاهمني
دنيا : بحاول علي اد ما اقدر بس امك مصممه مش عارفه هي فاقده الامل فيك ليه
امير : وافرد حبيت
دنيا : امممم سيبها علي ربنا يا ميرو
(عدي اليوم تاني يوم عند اسيل صحيت الصبح مش عارفه معاد السيكشن ومتعرفش حد في الكليه فكرت ترن علي امير بس مرضتش ترن عليه علي طول لبست فستان جينز للركبه و cut عليه حزام بني ع الوسط ولبست كعب عالي لاول مره وخدت حاجتها وراحت ع الكليه .... في الكليه امير واقف في نفس المكان مع اصحابو )
مروان : خلاص اكتئبتو عشان اخينا اكتئب
فارس : مش بحب اشوفو زعلان
هشام : انا لو منك هسبلهم البيت وامشي
(الكلمه دي شدت انتباه امير وفضلت معلقه معاه )
امير : يعني اللي مصبرني عليهم دنيا بس
فارس : وبعدين.. شكلنا عامل شبه شحاتين السيده
هشام : عايز ارتبط بقا انا اتنفخت
امير : مش حاجه حلو.......
(فجاة امير اترمي ع الارض وعليه اسيل بعد ما خبطت فيه لتاني مره وهي بتجري )
امير : يادي الليله السوده عليا وعلي اهلي
اسيل : اااااااخ اسفه
امير : انا مش هقف هنا تاني علي فكره
اسيل : يووه ما قولت اسفه
امير : بتجري ليه
اسيل : معرفش معاد السيكشن
امير : وانا مش قولت تتصلي عليا
اسيل : لا ياعم احسن تقول عليا مدلوقه ولا حاجه
امير : متعرفيش حد هنا
اسيل : لا عارفه
امير : طب مين
اسيل : عرفاك
امير : شكلي اتدبست فيكي ولا ايه
فارس : مش نتعرف ب القمر
اسيل : اسمي اسيل
امير : دول هشام وفارس ومروان صحابي
اسيل : اه هاي
امير : فاضل نص ساعه ع السيكشن
اسيل : طب انا هروح اقعد يمكن اتعرف ع حد
امير : اوك
(مشت اسيل لمحها امير بتمشي بصعوبه راحلها تاني )
امير : مالك
اسيل : ماليش انا حلوه اهو
امير : هههههههه لا اقصد بتمشي كدا ليه
اسيل : تقريبا عشان اول مره البس كعب
امير : تحبي اسندك
اسيل : لا مافيس داعيييييييييييييييي
(اتكعبلت ولسه هتقع مسكها امير )
امير : واضح
اسيل : اسفه
امير : خلاص تعالي انا وانتي نروح نقعد عبال م الدكتور يجي
اسيل : اوك
(راحو وقعدو في المدرج جمب بعض )
امير : طقمك حلو
اسيل : من ذوءك
امير : امممم
(سكتو شويه مع انهم عايزين يتكلمو )
امير : طب اااا انتي ايه الاخبار
اسيل : انا حلوه
امير : عامل اهبل
--------
اسيل :
(دخل الدكتور وشرح المحاضره ليهم وخلصو وخرج امير هو واسيل )
امير : اوصلك ب عربيتي ولا زي امبارح ؟
اسيل : ولا دا ولا دا انت شايفني ماسكه مصاصه
امير : بت بقولك ايه بطلي عنف شويه واتهدي
اسيل : مين دي ال...........
امير : بت انتي
(وراح ماسك ايديها الاتنين الصغيرين ب ايد واحده وحط ايده علي بقها ب الايد التانيه )
امير : اما اقول كلمه تتنفذ
(بصو في عنين بعض جامد وامير بيقرب منها شويه ب شويه وراح مره واحده سايبها وزقها بعيد عنه )
امير : اركبي
اسيل : مالك يا امي...
امير (وهو بيقاطعها ) : اركبي
اسيل : حاضر
( ركبت معاه العربيه وفي دماغها مليون سؤال ماشيين ساكتين خالص وصلها علي اول الشارع وكمل معاها مشي لحد البيت )
اسيل : يلا انا طالعه عاوز حاجه ؟
امير : اه
اسيل : ايه
امير : ناديلي بباكي او مامتك عشان اعرفهم اني هوصلك كل يوم بدل ما تركبي توكتوك لوحدك مينفعش ع الاقل انا عارفك
اسيل : ماما الموجوده
امير : طيب ناديها
اسيل : انت بتتكلم ازاي
امير : اه
(فضل امير واقف بره مستني مامت اسيل لحد اما اسيل قالتلو يدخل يقعد في الصالون مع مامتها وراحت تعملو عصير قعد امير في الصالون دخلت مامت اسيل ووشها مكنش غريب عليه )
امير : ايه دا طنط سهير!!
سهير (مامت اسيل ) : انت تعرفني منين يابني ؟!
امير : معقوله يا طنط مش فكراني دا انتي كنتي امي التانيه
سهير : لا حقيقي مش فاكرة
امير : نسيتي صحبتك علا
سهير : امير
امير : عامله ايه يا طنط وحشتيني والله
سهير : وانت كمان والله يا حبيبي انت بتعمل ايه هنا
امير : انتي اللي بتعملي ايه هنا يا طنط ؟
اسيل : احم احم انا موجوده علي فكره انتو نسيتو .. وتعرفو بعض منين اصلا
امير : طنط سهير صحبت ماما من زمان مقولتيليش ليه يا طنط انك رجعتي من السفر
سهير : والله يا حبيبي لسه راجعين قريب يادوب دخلنا اسيل الكليه
اسيل : متقولش انك امير ابن طنط علا
امير : ايوه انا مش مصدق علي فكره
اسيل : انا فاكره اننا كنا بنلعب مع بعض كتير واحنا صغيرين بس دا من زمان خالص
امير : يااه يا طنط بقالنا 155 سنه كتير ما شوفناش بعض بجد ايه الصدفه دي
سهير : يلا بقا يا حبيبي عشان هتتغدا معانا
امير : خليها مره تانيه بقا يا طنط وماما هتبقا يا طنط وماما هتبقا معايا ان شاء الله
سهير : ماشي بس بردو انت انهارده هتتغدي معانا خشي يا اسيل حضري الغدا يلا
اسيل : حاضر
( دخل امير البيت حضرت اسيل الغدا وقعدو علي السفره وقعدو يتكلمو وهما بياكلو )
امير : انا السبب الرئيسي اللي جايلو اصلا يا طنط كنت عاوز استاذنك ف حاجه
سهير : قول يابني
امير : كنت يعني بقترح بدل ما اسيل كل يوم تيجي ب مواصلات وبهدله وبتاع ونعناع وتوكتوك وتركب لوحدها اوصلها ب عربيتي احنا ساكنين بعدكو ب شارعين
سهير : هو طلاما انت من غير تفكير انا موافقه دا انا اللي مربياك
اسيل : دنيا عامله ايه وطنط وكلكو
امير : احنا تمام الحمد لله وندي وعمو عاملين ايه
اسيل : كلنا حلوين
(قضو وقت كبير مع بعض وبعد كدا استاذن امير ورجع علي بيتو وهو في قمه السعاده امو فتحت الباب دخل علي الاوضه بتاعتو علي طول من غير ولا كلمه واتحدف علي السرير دخلت وراه امو واختو )
دنيا : مش هتتغدي يا حبيبي
امير : اتغديت . ومش هتصدقو عند مين
علا (ام امير ) ودنيا : مين
(راح قايم ومسك ايد دنيا )
امير : طنط سهير مامت اسيل وندي فكراهم .. من قبل 15 سنه
علا : احلف
دنيا : احيه بجد يا امير
امير : اه والله يا جماعه
علا : ازاي يابني دول مسافرين بقالهم زمن
امير : مش هتصدقي اصلا الصدفه دي
(وراح حاكي لامو علي كل حاجه )
دنيا : اووووووووووووووه حب الطفوله بقا
علا : لا احنا بكرا لازم نروحلهم زياره بقا
امير : طيب يا ماما انا هنام بقا عشان تعبان
دنيا : والعه يابا
امير : اقفلي الباب وراكي يا بنت الجذمه
علا : امير !!!
امير : اسف يا ماما
(خرجت دنيا والام لبره وامير ساند راسو علي السرير ومبتسم وعمال يفتكر في الذكريات القديمه )
(فلاش بااك قبل 15 سنه )
امير : يعني ايه هتمشي وتسيبيني
اسيل : مش تزعل بس مامتي هي اللي عاوزانا نسافر مش انا
امير : طب انا هاجي معاكو انا بحبك مش عاوز اسيبك
اسيل : مامتك مش هترضي خالص
(وادتلو منديل فيه ورده لونها احمر ولفاها فيه )
امير : يعني مش هشوفك تاني ؟
اسيل : اه
امير : احنا هنمشي من بيتنا نروح بيت تاني وانتم هتسافرو حتي لما تيجي مش هتعرفي تلاقيني
اسيل : بس انا بحبك ومش هنساك
امير : لا . امشي يلا امشي انا مش عاوز نتقابل وانا مش بحبك
(راحت بصالو بعنين الاطفال البريئه اللي مليانه دموع )
اسيل : مش تزعل مني
امير : يلا امشي
(ركبو العربيه ووصلو المطار )
سهير : هتوحشيني والله يا ام امير
علا : وانتو كمان خلي بالكو من نفسكو
ندي : سلام يا دنيا هتوحشيني اوي
دنيا : متنسينيش يا ندي
اسيل : امير انا هبقا عاوزه اشوفك علي طول
امير : يلا امشي انا مخاصمك كتير اوي
سهير : يلا يا اسيل .. سلام يا حبايبي سلام يا علا وخلي بالك من اللي في بطنك
(مشو وسهير بتشد اسيل ب العافيه وهي بتعيط عشان هتسيب امير )
(باااااااك )
(ضحك امير بصوت عالي وراح قايم جايب صندوق عليه تراب كتير اوي مسح التراب من عليه وفتحو براحه لقي المنديل ملفوف لسه بس مكنش في غير عود الورده اللي فضل لما الورده دبلت )
(فضل يفتكر ذكريات اكتر ويضحك بفرحه اكتر واكتر لحد ما النوم غلبو وراح في سابع نومه ... )
