رواية وداد الادهم كامله وحصريه بقلم سمسمه
روايه *وداد.الادهم*
البارت الاول**
وتمر الأيام وزين وخديجة يكبروا وحب وداد وادهم يزيد
وادهم طور من نفسه واسمه بقا ليه وزنه في كل حته وفتح فروع كتير لشركاته بره مصر
والفضل ل وداد اللي دايما كانت مشجعاه على كدا وكانت دايما واقفه جنبه ..
وبعد مرور سنين كتير اوي
في بيت ادهم الدمنهوري
في الثامنه صباحا
قاعد على السفرة
وداد واقفه في المطبخ تحضر الفطار
ادهم : يلا ي وداد
وداد : حاضر
ووداد جهزت الفطار وحطته علي السفره
وقعدت وادهم مسك ايديها وباس ايديها : تسلم إيدك ي حبيبتي ربنا يخليكي ليا يارب
ياسين وهو نازل : اي ي حاج مش كبرنا علي الحاجات دي
أدهم : لم نفسك يلا وتعالي أفطر وبعدين انا لسه في عز شبابي
قعد ياسين وباس رأس مامته وداد : صباح الخير
وداد: صباح النور ي حبيبي تعالي يلا أفطر
أدهم : بتبوس أمك قدامي كدا عادي
ياسين : بتغير ي بابا
أدهم :....
اعرفكم بياسين .وداد خلفته بعد مرور سنه علي جوزاهم عنده يعتبر 21 سنه كليه هندسه معماري
وسيم وجذاب اخد عيون وداد البنيه وشعره البني الكثيف
.........
في اوضه خديجه واللي اصبح عمرها 22 سنه بقت جميله اكتر...كانت بتلبس وتجهز عشان تنزل كليتها. طب أسنان
.........
في اوضه زين اللي اصبح عمره 28 سنه خلص
وشغال مع ادهم وادهم بيحبه جدا كان لبس خلاص ونازل
........
نزلت عليهم بنوته زي القمر
ليل : جود مورنينج
ليل بنت ادهم بنوته جميله جدا
عمرها 19 سنه كليه إعلام أول سنه.....
وقبل مايردوا كانت خديجه نزلت
ادهم:حبايب أبوهم تعالوا
كل واحده باست رأس مامتها وسلموا علي باباهم
أسر وزين نزلوا مع بعض
اسر : خيااانه بتفطروا من غيري
........
اسر 21 سنه كليه تجارة ..
..........
أدهم : اهو نزل اخيرا صحيت ي اخرة صبري
اسر قعد
زين : صباح الخير ي والدي
أدهم : اقعد ي حبيبي أفطر
اسر : هو انا مليش من ألحب جانب
خديجه : هو انت مين أسر ولا ياسين
وداد: ههههه أسر ي حبيبتي انتي كل ده لسه مش عارفه تفرقي
خديجه : اموت واعرف انتي بتعرفي تفرقي بنهم إزاي
ليل : انا اقولك ي قلبي اللي دايما بيضحك ويهزر وفرفوش ده أسر اما اللي دايما مكشر وغامض كدا في نفسه اعرفي انه ياسين
كلهم ضحكوا
.....
اسر وياسين توأم
.......
أدهم بجديه : قوم يلا ي زين وانتوا اللي راحه كليتها السواق هيوصلكم
يلا ي زين و انت ي ياسين خلص كليتك وتعالي ليا انت وأخوك علي الشركه
أدهم قبل ماينزل بأس رأس وداد ونزل
وخديجه وليل كل واحدة فيهم راحت كليتها
زين وادهم وصلوا الشركه .
وتدعم دخل بهيبته المعتاده
وزين اتبعه
ودخلوا المكتب وفضلوا يتكلموا كتير في الشغل
أدهم : فهمت ي زين هتعمل اي
زين : اه تمام
ادهم : تمام ي حبيبي ومتنساش تعدي تاخد ليل وخديجه من الكليه ونزلوا يشتروا كل اللي نفسهم فيه
ولو أسر وياسين حابين يجو مفيش مشكله انا عارفه اني ضاغط عليك بس انتي ابني الكبير وسندي
زين بابتسامه: انا بحب كدا وعاوزك دايما تضغط عليا
ادهم ابتسم وزين خرج
أدهم في سره : اه ي زين قد اي انا بحبك مع انك مش من صلبي بس الأب هو اللي ربي وانتي ي خديجه هتعملي اي اما تعرفي أن احنا مش ولا أمك ولا ابوكي يارب يسرلي أمري وخلهملي واحفظهملي
........
دخل زين مكتبه ونادي لي السكرتيره
واداها اوراق
......
داخل الكليه
ليل : اوووف دكتور غلس اوي
سهر : جدا ي بنتي بعدين دحنا كليه إعلام يعني مش حكايه هي
ليل: يلا المهم هتاكلي معايا
سهر :اه انا جوعت جدا
ليل : تمام وتعالي يلا عشان نشوف خديجه
......
عند.خديجه
خديجه : اي ي بنتي سرحانه في اي
أمل : ولا حاجه مضايقه بس شويه
خديجه : برضو جوز مامتك
أمل بدموع: انا زهقت اوي ي خديجه عاوزه اسيب البيت ده معنتش مستحمله
خديجه اخدتها في حضنها : طب اي حصل تاني
امل: عاوز يجوزني واحد عجوز هيديه فلوس عليا بيبيع فيا
خديجه :ومامتك
أمل بدموع : مش فارقه معاها انا تعبانه اوي ي خديجه
ليل جت عليهم من بعيد وحضنتهم
ليل : وانا كمان وانا كمان
خديجه زقتهم بضحك: ي مجنونه ابعدي احنا في الكليه
ليل : فصيله .المهم دي امل صح
خديجه : اه
ليل : خديجه بتحكيلي عنك دايما
خديجه : ماتشوفي صاحبتك ال مكسوفة دي
سهر كانت باصه لي الارض
ليل : اي ده سهر انتي مكسوفه أول مره اعرف انك بتتكسفي دي اختي وصاحبتها
سهر :أحم مساء الخير
خديجه : نخش في المهم هناكل اي
ليل:ي بنتي احترمي الكليه اللي انتي فيها علي الأقل وخليكي ليدي .
خديجه : انا هاخد كريب زنجر
ليل : وانا باربيكيو
خديجه : وانتي ي امل انتي وسهر
أمل :مش عاوزه
خديجه: تمام هتاخد زنجر زي
سهر : لا شكرا
ليل: هههههه تاخد بارببكيو زي
خديجه : لو سمحت عاوز اتنين كريب زنجز واتنين باربيكيو
وبطاطس فرسكس
.......
عند أسر
قاعد مع صحابه
محمد: اي ي اسور هتاكلنا اي أسر بلا اهتمام: اللي انتوا عاوزينه
واصحابه كلهم طلبوا اكل وهو حاسب
........
وبعد مرور فترة بسيطه
......
زين أمام الكليه
...
خديجه وليل وسهر وأمل كانوا قاعدين بعد ماخلصوا المحاضرات
وكل واحدة عماله تضحك وتهزر
ودخل عليهم شابين
مساء الخير ي قمرات
خديجه: افندم
ومالك متعصبه ليه بس ي جميل
خديجه :ماتحترم نفسك ي عم انت وهو ويلا طرقونا
شرسه بس موزه
طب اي ي بنات مش هنتعرف
احنا ولاد ناس برضو علفكرا
وقبل مايتكلموا تاني قاطعهم زين ببوكس في وشهم وفضل يضرب فيهم
زين بزعيق:علي العربيه يلا منك ليها
وزين سابهم بعد مامن الجامعه جه فصلوهم عن بعض
زين بنرفزه : انا زين الدمنهوري ودول أخواتي والأستاذ جاي يتعرف عليهم هو وصاحبه
خلاص ي فندم احنا هنتصرف معاهم
خرج زين وهو مضايق جدا
وكانوا البنات واقفين قدام العربيه
زين: اي عاوزين تتعاكسوا تاني
خديجه : في اي زين ما خلاص خلصنا هو حكايه
زين بيحاول يمتص ضيقته : علي العربيه ي خديجه
أمل وسهر جايين يمشوا :وانتوا كمان هوصلكم
شكرا
خديجه ليل قولوا لصحابكم يركبوا هوصلهم
وبالفعل ركبوا خديجه قدام
وهما ورا
........
ياسين خلص كليته وراح لادهم الشركه هو هندسه بس بيحب يساعد باباه في شغله وادهم مبيستدغناش عنه
........
وادهم وياسين روحوا البيت
وزين وصل امل وسهر وراحوا علي البيت
زين : السلام عليكم
وعليكم السلام تعالوا ادخلوا
وداد بخضه : اي ده ي قلب امك مين عمل فيك كدا
زين : متقلقيش ي أمي دي خناقه بسيطه
ادهم: احكيلي اي اللي حصل
خديجه: بابا كل الموضوع أن فيه شابين جم غلسوا علينا واحنا قاعدين
فزين باشا عمل اي بقا جه وضربهم واتفشخر قدام الناس بحضرتك ومكانش له لازمه كل ده
زين بعصبيه: وانتي والله عاجبك ي محترمه الناس تعاكسك انتي واختك وموافقه
ادهم : كملوا كمان
زين : آسف ي بابا
ادهم: خديجه زين مغلطش هو خايف عليكي ي حبيبتي من عيون الناس اخوكم من حقه يغير عليكم
ياسين: عنده حق ي خديجه علي اوضته واجهزوا عشان ننزل نجيب حاجات من المول
بالفعل كلهم راحوا يجهزوا .....
علي السفره بيتغدوا
خديجه: بابا
ادهم: نعم ي حبيبتي
خديجه: عندي صاحبه اسمها امل ظروفها وحشه ومامتها متجوزه بعد وفاة باباها
احم يعني وجوزها عاوز يجوزها واحد كبير عنها في السن
انا عاوزه اساعدها ي بابا
وداد شريط حياتها عدي قدامها كله بسبب كلام بنتها وقلبها وجعها علي صاحبتها
وداد: ادهم ساعدها
ادهم وحس بمراته وفهمها من نظرة عيونها: حاضر متخافيش
زين : هنروح فين
ادهم: ننزل نروح المول ونشوف اخواتك محتاجين اي
زين : طب بلا
ادهم : اه يلا
اسر: احلي بابا في الدنيا
وقاموا كلهم
وادهم ضم وداد وهمسلها: متخافيش انا جنبك ومعاكي انا وولادك
ابتسمت وداد
وراحوا المول كلهم
وكل واحد جاب اللي محتاجه
وكانوا مبسوطين جدا
وروحوا
بعد.ماروحوا كلهم .
وكل واحد دخل اوضته
وزين راح لخديجه وخبط ودخل
خديجه كانت فاتحه اللاب وقاعده
تعالي ي زين
قعد زين جمبها
زين: متزعليش
خديجه بابتسامه: ولا يهمك
زين بأس رأسها وهو حضنته بعدها عنه وخرج بره الاوضه
ووقف علي الباب : يارب انت اللي عالم بيا
وكلهم ناموا
.........
البارت الاول**
وتمر الأيام وزين وخديجة يكبروا وحب وداد وادهم يزيد
وادهم طور من نفسه واسمه بقا ليه وزنه في كل حته وفتح فروع كتير لشركاته بره مصر
والفضل ل وداد اللي دايما كانت مشجعاه على كدا وكانت دايما واقفه جنبه ..
وبعد مرور سنين كتير اوي
في بيت ادهم الدمنهوري
في الثامنه صباحا
قاعد على السفرة
وداد واقفه في المطبخ تحضر الفطار
ادهم : يلا ي وداد
وداد : حاضر
ووداد جهزت الفطار وحطته علي السفره
وقعدت وادهم مسك ايديها وباس ايديها : تسلم إيدك ي حبيبتي ربنا يخليكي ليا يارب
ياسين وهو نازل : اي ي حاج مش كبرنا علي الحاجات دي
أدهم : لم نفسك يلا وتعالي أفطر وبعدين انا لسه في عز شبابي
قعد ياسين وباس رأس مامته وداد : صباح الخير
وداد: صباح النور ي حبيبي تعالي يلا أفطر
أدهم : بتبوس أمك قدامي كدا عادي
ياسين : بتغير ي بابا
أدهم :....
اعرفكم بياسين .وداد خلفته بعد مرور سنه علي جوزاهم عنده يعتبر 21 سنه كليه هندسه معماري
وسيم وجذاب اخد عيون وداد البنيه وشعره البني الكثيف
.........
في اوضه خديجه واللي اصبح عمرها 22 سنه بقت جميله اكتر...كانت بتلبس وتجهز عشان تنزل كليتها. طب أسنان
.........
في اوضه زين اللي اصبح عمره 28 سنه خلص
وشغال مع ادهم وادهم بيحبه جدا كان لبس خلاص ونازل
........
نزلت عليهم بنوته زي القمر
ليل : جود مورنينج
ليل بنت ادهم بنوته جميله جدا
عمرها 19 سنه كليه إعلام أول سنه.....
وقبل مايردوا كانت خديجه نزلت
ادهم:حبايب أبوهم تعالوا
كل واحده باست رأس مامتها وسلموا علي باباهم
أسر وزين نزلوا مع بعض
اسر : خيااانه بتفطروا من غيري
........
اسر 21 سنه كليه تجارة ..
..........
أدهم : اهو نزل اخيرا صحيت ي اخرة صبري
اسر قعد
زين : صباح الخير ي والدي
أدهم : اقعد ي حبيبي أفطر
اسر : هو انا مليش من ألحب جانب
خديجه : هو انت مين أسر ولا ياسين
وداد: ههههه أسر ي حبيبتي انتي كل ده لسه مش عارفه تفرقي
خديجه : اموت واعرف انتي بتعرفي تفرقي بنهم إزاي
ليل : انا اقولك ي قلبي اللي دايما بيضحك ويهزر وفرفوش ده أسر اما اللي دايما مكشر وغامض كدا في نفسه اعرفي انه ياسين
كلهم ضحكوا
.....
اسر وياسين توأم
.......
أدهم بجديه : قوم يلا ي زين وانتوا اللي راحه كليتها السواق هيوصلكم
يلا ي زين و انت ي ياسين خلص كليتك وتعالي ليا انت وأخوك علي الشركه
أدهم قبل ماينزل بأس رأس وداد ونزل
وخديجه وليل كل واحدة فيهم راحت كليتها
زين وادهم وصلوا الشركه .
وتدعم دخل بهيبته المعتاده
وزين اتبعه
ودخلوا المكتب وفضلوا يتكلموا كتير في الشغل
أدهم : فهمت ي زين هتعمل اي
زين : اه تمام
ادهم : تمام ي حبيبي ومتنساش تعدي تاخد ليل وخديجه من الكليه ونزلوا يشتروا كل اللي نفسهم فيه
ولو أسر وياسين حابين يجو مفيش مشكله انا عارفه اني ضاغط عليك بس انتي ابني الكبير وسندي
زين بابتسامه: انا بحب كدا وعاوزك دايما تضغط عليا
ادهم ابتسم وزين خرج
أدهم في سره : اه ي زين قد اي انا بحبك مع انك مش من صلبي بس الأب هو اللي ربي وانتي ي خديجه هتعملي اي اما تعرفي أن احنا مش ولا أمك ولا ابوكي يارب يسرلي أمري وخلهملي واحفظهملي
........
دخل زين مكتبه ونادي لي السكرتيره
واداها اوراق
......
داخل الكليه
ليل : اوووف دكتور غلس اوي
سهر : جدا ي بنتي بعدين دحنا كليه إعلام يعني مش حكايه هي
ليل: يلا المهم هتاكلي معايا
سهر :اه انا جوعت جدا
ليل : تمام وتعالي يلا عشان نشوف خديجه
......
عند.خديجه
خديجه : اي ي بنتي سرحانه في اي
أمل : ولا حاجه مضايقه بس شويه
خديجه : برضو جوز مامتك
أمل بدموع: انا زهقت اوي ي خديجه عاوزه اسيب البيت ده معنتش مستحمله
خديجه اخدتها في حضنها : طب اي حصل تاني
امل: عاوز يجوزني واحد عجوز هيديه فلوس عليا بيبيع فيا
خديجه :ومامتك
أمل بدموع : مش فارقه معاها انا تعبانه اوي ي خديجه
ليل جت عليهم من بعيد وحضنتهم
ليل : وانا كمان وانا كمان
خديجه زقتهم بضحك: ي مجنونه ابعدي احنا في الكليه
ليل : فصيله .المهم دي امل صح
خديجه : اه
ليل : خديجه بتحكيلي عنك دايما
خديجه : ماتشوفي صاحبتك ال مكسوفة دي
سهر كانت باصه لي الارض
ليل : اي ده سهر انتي مكسوفه أول مره اعرف انك بتتكسفي دي اختي وصاحبتها
سهر :أحم مساء الخير
خديجه : نخش في المهم هناكل اي
ليل:ي بنتي احترمي الكليه اللي انتي فيها علي الأقل وخليكي ليدي .
خديجه : انا هاخد كريب زنجر
ليل : وانا باربيكيو
خديجه : وانتي ي امل انتي وسهر
أمل :مش عاوزه
خديجه: تمام هتاخد زنجر زي
سهر : لا شكرا
ليل: هههههه تاخد بارببكيو زي
خديجه : لو سمحت عاوز اتنين كريب زنجز واتنين باربيكيو
وبطاطس فرسكس
.......
عند أسر
قاعد مع صحابه
محمد: اي ي اسور هتاكلنا اي أسر بلا اهتمام: اللي انتوا عاوزينه
واصحابه كلهم طلبوا اكل وهو حاسب
........
وبعد مرور فترة بسيطه
......
زين أمام الكليه
...
خديجه وليل وسهر وأمل كانوا قاعدين بعد ماخلصوا المحاضرات
وكل واحدة عماله تضحك وتهزر
ودخل عليهم شابين
مساء الخير ي قمرات
خديجه: افندم
ومالك متعصبه ليه بس ي جميل
خديجه :ماتحترم نفسك ي عم انت وهو ويلا طرقونا
شرسه بس موزه
طب اي ي بنات مش هنتعرف
احنا ولاد ناس برضو علفكرا
وقبل مايتكلموا تاني قاطعهم زين ببوكس في وشهم وفضل يضرب فيهم
زين بزعيق:علي العربيه يلا منك ليها
وزين سابهم بعد مامن الجامعه جه فصلوهم عن بعض
زين بنرفزه : انا زين الدمنهوري ودول أخواتي والأستاذ جاي يتعرف عليهم هو وصاحبه
خلاص ي فندم احنا هنتصرف معاهم
خرج زين وهو مضايق جدا
وكانوا البنات واقفين قدام العربيه
زين: اي عاوزين تتعاكسوا تاني
خديجه : في اي زين ما خلاص خلصنا هو حكايه
زين بيحاول يمتص ضيقته : علي العربيه ي خديجه
أمل وسهر جايين يمشوا :وانتوا كمان هوصلكم
شكرا
خديجه ليل قولوا لصحابكم يركبوا هوصلهم
وبالفعل ركبوا خديجه قدام
وهما ورا
........
ياسين خلص كليته وراح لادهم الشركه هو هندسه بس بيحب يساعد باباه في شغله وادهم مبيستدغناش عنه
........
وادهم وياسين روحوا البيت
وزين وصل امل وسهر وراحوا علي البيت
زين : السلام عليكم
وعليكم السلام تعالوا ادخلوا
وداد بخضه : اي ده ي قلب امك مين عمل فيك كدا
زين : متقلقيش ي أمي دي خناقه بسيطه
ادهم: احكيلي اي اللي حصل
خديجه: بابا كل الموضوع أن فيه شابين جم غلسوا علينا واحنا قاعدين
فزين باشا عمل اي بقا جه وضربهم واتفشخر قدام الناس بحضرتك ومكانش له لازمه كل ده
زين بعصبيه: وانتي والله عاجبك ي محترمه الناس تعاكسك انتي واختك وموافقه
ادهم : كملوا كمان
زين : آسف ي بابا
ادهم: خديجه زين مغلطش هو خايف عليكي ي حبيبتي من عيون الناس اخوكم من حقه يغير عليكم
ياسين: عنده حق ي خديجه علي اوضته واجهزوا عشان ننزل نجيب حاجات من المول
بالفعل كلهم راحوا يجهزوا .....
علي السفره بيتغدوا
خديجه: بابا
ادهم: نعم ي حبيبتي
خديجه: عندي صاحبه اسمها امل ظروفها وحشه ومامتها متجوزه بعد وفاة باباها
احم يعني وجوزها عاوز يجوزها واحد كبير عنها في السن
انا عاوزه اساعدها ي بابا
وداد شريط حياتها عدي قدامها كله بسبب كلام بنتها وقلبها وجعها علي صاحبتها
وداد: ادهم ساعدها
ادهم وحس بمراته وفهمها من نظرة عيونها: حاضر متخافيش
زين : هنروح فين
ادهم: ننزل نروح المول ونشوف اخواتك محتاجين اي
زين : طب بلا
ادهم : اه يلا
اسر: احلي بابا في الدنيا
وقاموا كلهم
وادهم ضم وداد وهمسلها: متخافيش انا جنبك ومعاكي انا وولادك
ابتسمت وداد
وراحوا المول كلهم
وكل واحد جاب اللي محتاجه
وكانوا مبسوطين جدا
وروحوا
بعد.ماروحوا كلهم .
وكل واحد دخل اوضته
وزين راح لخديجه وخبط ودخل
خديجه كانت فاتحه اللاب وقاعده
تعالي ي زين
قعد زين جمبها
زين: متزعليش
خديجه بابتسامه: ولا يهمك
زين بأس رأسها وهو حضنته بعدها عنه وخرج بره الاوضه
ووقف علي الباب : يارب انت اللي عالم بيا
وكلهم ناموا
.........
