رواية جنان في بيت صعيدي الجزء الثاني ( كمين صعيدي ) كامله وحصريه بقلم اسماء حبيب
في سرايا الجبلاوي 
ريان بغضب اعمي وقف ومنع اكل ،،،،، معندنااش حرمه تشتغل يا بنت زين.
ياقوت بغضب مماثل وبتربع اديها عند صدرها،،، امال دخلت شرطه لي علشان انط الحبل ولعب حجله لمؤخذه.
ريان بغضب وبوجه كلانه لمنصور والده ،،، انت هتسكت ياابوي ولا أي.
منصور بصله وجنان كانت قعده تأكله بأديها،،،،، والله اني عن نفسي اموافق ادام هتكون وياك.
ياقوت وبتبصله بنصر،،، كوووبه هااهاااهاااا.
ريان وقام من علي السفره وخرج ،،،، ماشيي يا ياقوت انتي الي جبتيه لرووحك.
ياقوت بسخريه ،،، ابقي خد باب السرايا في اديك اخويه يلا بالسلااامه، اية دا يا خااالتي مخلفه بني ادم ولا هولاكو دا كان ناقص ياااكولني ويبلع بعديه بطفلين شوارع.
جنان ولسه بتأكل منصور بأديها،،،، سيبك منه دا تنح زي اب..... احم روحي نادي ابوكي وامك منزلوش للفطار لي غضبانين علي الاكل ولا امك عملاله كمين.
ياقوت بتنهيده،،،، ذي عاوايدهم اي الجديد انا خارجه شويه اااه ومش تخلصوو علي البسله كلها رجعه تاني.
(ياقوت خرجت وبتتسحب للجنينه زي الحرميه وبطلع رسها من وري الحيطه لقت ريان قاعد تحت الشجره وبيكسر في اعراد شجر جمبه بغضب).
ياقوت راحتله بابتسامه وحطه اديها وري ضهرها ،،،، روري.
ريان قام واقف بغضب وكان هيتجه ليها ياقوت وقفته بأديها،،، عظيم بيااامين منتي قايم هو العمر لعبه، انا كنت جايه اقولك بس اني جايه معاك المديريه بكره، متفلسعنيش وتمشي من غيري لوربنا اجي بحمار وجبلك فضيحه.
ريان بصلها بضيق وعلامت غضب وماكس غصن كبير في ايده،،،، انتي شكلك اكده يااااياااقوت مفهمتيش حديتي زين.
ياقوت بضحك وبتضرب كف بكف ،،، يا حول الله يارب ، ودا نتكلم معاه بانهي لغه هو انا بتكلم لغه موزمبيقيه يا جدع، انا جايه بكره وعمو منصور موافق وغصب عنك هتخدني لوربنا انتي عارفني هعمل اي .
ريان كسر الغصن بغضب وقرب منها ،،،،،، اخفيييي من وشيييي لخليكي شبه الكلللب ألاجرب اخفييييييييييي.
ياقوت وبتعدل هدمها بتكبر وبعدين فجأه طلعت تجري جوه السرايا.....
جنان وبتأكل منصور لسه....
منصور بتعب،،،،، اي ياااا ام المصايب بكفياكي عاد نزله فيا تظغيط دااا لو دكر بط زمانه فطس.
أنس وبيقوم من علي السفره،،، طيب اني بقول امشي قبل ما السفره تتقلب علي نفوخي اني رايح الديوان يا بوي.
جنان بتبص لبنها بحزم،،، اقعد لسه مش ظغطك هخلص علي بوك وجيالك.
انس عدل عمته بسرعه،،، طيب عن ازنكم بقي ريان مستعوجني بره.
جنان بتبص لمنصور بغيظ،،،،، شفت مبسمعش الكلاااام ايوه مش انت الي مربيه كنت بقولك سبهووولي وانا اعقله كدا طالع بايظ... ماشي يا ابن منصور اما ترجع هخلي غداك عشا بأذن الله..... منصور.... صرصيرو.... يا صرصوري ساكت لي.
منصور،،،، اصل يا جنان خايف ارزعك بلحه علي نفوخك تقعي فطيس و يتم عيالك وحرمهم من نعمت ألام المتخلفه.
جنان بأبتسامه،،، شكراً لسعه صدرك يا خويه.
~اما في الدور العلوي للسرايه.
زين لابس قميص وفوقيه جاكت البدله ومن تحت لابس شورت لحد الركبه وبيكلم بنت اون لاين بلغه ايطاليا....
ياقوت دخلت عليه ومعاها كوبايه شاي،،،،، يلهويييي بتخون امييي وكمان حته من النوع المستورد افففففف قفشتك بالشوررت يا زوز والله لو امي شافتك ما هيعدي اليوم وتكون مقابر العيله مفتوحه.
الفتاه بلغه ايطاليا،،، من هذه يا زين.
زين وبيكلم بنته بسرعه ،،،، بقولك اي اسكتي وعدي يومك تعالي اما عرفك.
زين وحط ايده علي كتف بنته وبتحدث الايطاليا،،،، هذه ابنتي ياقوت.
ياقوت بغمزه،،،، لا مرات ابويه عسل والله يا زوز وعرفت تنقي.
الفتاه بابتسامه،،، مرحباً ياقوت.
ياقوت بابتسامه وتتحدث الايطاليه،،،،، مرحباً مرحباً هل انتي متزوجه ام علي باب الله ( قالت اخر جمله بالعربي).
الفتاه بابتسامه،،،، انا ارمله..
ياقوت وبتغمض عنها وبتبص لزين،،، اتكل علي الله وهات المأذون دي هدلعني يا جدع.
زين،،، انتي شيفه كدا ط....
الفتاه قاطعته فهي لاحظه وجود احد ،،،، من هذه يا زين.
زين باستغراب،،،،، هو مين هيكون هنا د...ز زز زهره.
زهره ودخلت رسها وسطيهم وعنيها مبرقه وبنقل رسها بنهم هما لاتنين ببطء،،،، عجبتك يا ابن الجبلاوي وانتي يا قلب امك يا خلفه الندامه ياااا غلطه السنين عايزه ابوكي يجبلي ضوووره .
ياقوت وبتبص لبوها وبتمثل الغيظ،،، كدااا عايز تجيب علي امي حته مستورده دا بدل ما تدعم المنتج المحلي، ماما افتكي به فتكاً سلاموا عليكم.
زهره وقفتها بأديها وراحت قفلت الباب وبتبصلهم بشر.
زين وبيجري وبنته وراه وزهره وراهم.
زين لاحظ ان هو لابس الشورت علي جاكت البدله ولاب مفتوح والبنت مصدومه من الي بيحصل جري علا الاب وقفله،،،، اتفضحت يا زين يا جبلااااوي.
زهره وقربت منه وبتشمر درعها،،،، شكلك حنيت يا ابو ياقوت لي أيام زمان احب اضيف لمعلوماتك معلومه وتحشرها عدل جواز عليا او تبص لبنت كدااا ولا كدا هتلاقي نفسك في اعداد الموتي من ضمن مرحومين العائله الكريمه فاااهم يا ابن حميده.
ياقوت وبتهدي امها،،، اهدي يا شاابه صحتك اهدي بس.
زهره بغضب،،،، لااااااء مفيش اهدي ميغركمش سني انا جسمي شاب بس الصحه لسه شباااب.
ياقوت وبتجري هي وزين بره لاوضه،،،، الجري نص الجدعناااااه.
زين بيجري علي اوضه بنته وزهره بره،،،،، افتحوووو.
زين بضحك من جوه،،، اهداا ياسيد يا خويه اهدي هههههه..
~ في بيت عمار..
جنه بنت عمار ومسكه ايد المكنسه وبتعزف عليها وبتغني وهي بتابع علي التلفزيون،،،، ااااع اسبونج بووب اسكوييير بااانز اسبوووووووونج بوب اسكوير بااااااعاااانز هاهاهاهااااا.
نغم بضيق،،،، ربنا ما يحرمك من العبط.
جنه قعدت بسرعه،،، اشش الحلقه بدأت.
نغم وبتشيل شنطتها،،، انا نزله عمتك مستنياني تحت ابقي صحي ابوكي للشغل.
جنه مندمجه في الحلقه......
نغم بغيظ قامت شيله الفيشه.
جنه بغضب،،،، ليييييي كدا لييييي يا هادمه الاذات.
نغم،،، صحي ابوكي وجهزيلوا الفطار واجي الاقي الشقه فل فاااااهمه.
جنه بتزمر ،،، ايوه منا الجريه الي اشترتيها من قبيله قريش تكنس وتمسح وفي الاخر تقوليلي الارض عيزه كماله نضافه هييي لارض كانت طبق كشري عايز كماله هتجننيني والله اماااا اغزيك يا شيطاان.
نغم شدتها من البجامه،،،، بت الي قولت عليه يتنفز فهمه ولاااا.
جنه وبتكلم بتأثر اوي ،،، بغض النظر يا ولدتشي انك قفشاني قفشه حرامي الشباشب من قدام باب الجامع لحظه صلاه الجمعه إلي ان كلامك ترك فيا جرح كبير اويييي يعني اي ولااااا دي اي هطلقي بنتك دي اخرت الخدمه في البيوت اختيني لحم يا ابله نغم وهترميني عضم لكلاب السكك تنهش في لحمي شكراً شكراً جداً.
عمار وكان طاله من لاوضه،،، لااااااء بنتييييي لاااء.
نغم سابت ملك،،، ما هي كملت انا مشيه ليطقلي عرق.
عمار بضيق،،،، والفطار يا هانم ولا انا جوزك في البطاقه بس.
نغم بخبث،،،، خلي بنتككك تعملهولك سلااام.
جنه وبتكلم ابوها الي واقف جمبها،،، شفت شفت مراتك باباااا طلقها وانا هجبلك ست ستها.
عمار بضحك خفيفه،،، علشان كانت امك علقتني زي الدبيحه ونزلت فيا سلخ ، المهم هتعملنا اي من ايدك العسل دي.
جنه بتمثيل،،، بس بقي يا راجل بأوحرج متكسفنيش اطلبني من ابويا رسمي.
عمار ضحك علي بنته الي نسخه منه،،،، يلا يا زفته حضري الفطار عبال مصلي ولبس هدوم الشغل.
جنن بتزمر،،،، هو أنا ملطشه في البيت ده اي قله القيمه دي.
عمار قبل ما يدخل اوضته،،،، خلاص حضري الفطار لو سمحتي يا زفته هانم..
جنه بغيظ،،، طيب وربناااااا منا سكته علي التهذيئ ده ولازم تعرفوااا قمتي.
بعد خمس دقايق
...
جنه بترص الصحون علي السفره،،،،، عموووري حبيب الملايين تعاله عملالك بتنجان مقلي بدقه وبطاطس شبسي مقرمشه ياباااشا كل ودعيلي ( وبتاكل وحده بطاطس) تسلم ايدي والله لاء انا شف في نفسي ياوكستي في تجاره عملت بيها أي اديني مرزيه في البيت بخدم علي السلطان بيك ومراته.
عمار طلع وماسك الشنطه وبرتب هدومه،،،، الله بتنجان بالدقه ياصباح الروقان والله فكرتك هتعمللنا فول بالذرنيخ.
جنه بسرعه ،،، لا يا بابا الحج ميخلصتيش تروح الشغل من غير فطار بصراحه قلبي عليك يا خويه لتهفت ولا حاجه.
عمار وبيقعد ياكل،،،، انجزي ياااروح امك انا عارف وري الكلمتين دول حاجه من ألاتنين يا اما مصيبه دوليه يا اما مصلحه نقديه.
جنه بتمثل الصدمه،،، يكفينه شر المصايب يا بابا يووه.
عمار بضحك،،، اووباااا يبقا مصلحه نقديه وابوكي اخر الشهر ومفلس علي الحديده ربنا يحرس العجله بتوديني البنك وهي مشيا بقوه الدفع اصلا هههه.
جنه بضيق،،، خلاااص مش عااايزه حاجه، الي فارسني اني عملت الاكل بنفس.
موبيل جنه رن،،،، الووو ايوه يااا ياقوووت.
ياقوت ووقفه وري باب ألاوضه هي وزين الي قاعد يضحك علي مراته الهبله الي مسكه ايد المقشه وبتخبط علي الباب من بره.
ياقوت بسرعه،،،،، بتزعقي ليييييي هااا هي نقصاااكي.
جنه بزهق ،،،، طيب سلااام عليكوا علشان مينفعش اقول لفظ قبيح علي الصبح.
ياقوت بضحك،،، يااااابه استنييي.
جنه ،،، انجزي لان روحي بقت في النوز عندي بصراحه.
ياقوت وبتكلم والدها،،، بابا اسند الباب كويس هكلم جنه بس ورجعه تاني... جنه.
جنه بتنهيده،،،،، ايوه معاكي.
ياقوت،،، بصي يا ست الكل البيه ريان اعترض علي الشغل و....
جنه بسرعه،،، اوعي تكوني سكتيله يا بت.
ياقوت،،،، اصبري يا حريقه انا نيلت الدنيا.
جنه بأرتياح،،، اه كدا فكرت الموضوع عدي بسلام.
ياقوت،،،، المهم يا ستي برضوا معارض وحسه انه مش هيخدني معاه المديريه بكره.
جنه بخبث،،،،، لاااا انتي جيتي في ملعبي سبيها علي العبده لله وهتفرج.
ياقوت بقلق من نبره جنه،،،،،، جنه انا عايزه ريان علي قيد الحييياه بلاش الافكار الي بقرون هااااااا اصل انا عرفاكي ابليس جمبك طفايه سجاير.
جنه بتمثل الصدمه،،، تعرفي عنييي كداا اخص علكي يا ناكره الجميل دنا الي قولتلك تدخلي شرطه.
ياقوت بسخريه،،، اه ودخلتها وتسحلت زي البرص بسببك منك للله يا جنه منك لله، ونجزي قوليلي اعمل اي في الموضوع ده امي خلاص فاااضل تكه وتكسر الباب.
~ اما في الديوان....
ريان قاعد يلعب ضغط في اوضه المكتب بتاع أنس.
أنس بتنهيده وقاعد علي المكتب ،،، جري اي ياولد ابوي هدنك اكده كتير عاد .
ريان ولسه علي وضعه،،، هييي تمشي كلاامها علييي يا أنس.
أنس بأستغراب،،،، يااقوت حره يا ريان وانته ملكش حكم عليها اني مش فاهم مالك متبرجل لي اكده.
ريان بغضب جنوني قام ووقف،،،، تررررروح وسط الرجاااله يااا انس ام مخ طاقق دي.
أنس ،،،، اهدي ووحد الله بس مالك قومت بزعبيبك علينه اكده.
منصور فتح الباب فجأه،،، جري اي صوووتك كيف التوور الهايج لييي .
ريان بهدوء احترام لوالده وبداري غضبه،،، اعذرني يا بوي مضايق حبتين ومصدع.
ياقوت وبطلع رسها من وري منصور،،،،، بعد الشر عليك ياااروري ان شالله عدوينك يارب.
ريان بغضب فجأه،،، اييي الي جااابك.
ياقوت بابتسامه استفزاز وبتربع اديها عند صدرها ،،،،، لا منا ورااااك وراااااك زي العمل الرضي عمو منصور شوف ابنك كل اما يفوف خلقتي يزعقليى.
بس هنا ريان راح قايل كلمه هزت كيان ياقوت....
