اخر الروايات

رواية بين يد الفهد الفصل الثامن 8 بقلم سماح محمود

رواية بين يد الفهد الفصل الثامن 8 بقلم سماح محمود


الحلقة الثامنة
شريف بصوت عالي -مهااااا !!!!
مها بصتله واتصدمت لما لاقيته نازل من العربيه.

شريف-ايه ياحبيبتي فينك من امبارح وبتصل بيكي مبترديش ليه؟
مها بدموع-شريف امشي من هنا دلوقتي لاحسن حد يشوفك...
شريف بستغراب-انتي بتعيطي ليه ومين اللي هيشوفني ما انا بجي علي طول هنا وباخدك إيه اللي جد.

مها بدموع-روح دلوقتي وانا هجي ورا واللهي بس بلاش تقف هنا.
شريف -اروح فين انتي اتجننتي فيه ايه اركبي يلا .
مها بدموع-طب اهدي وروح الكليه وانا هحصلك مينفعش اركب معاك دلوقتي.

شريف بضيق-لما اشوف اخرتها هستناكي بره الكليه اياكي تتاخري...ولا علي ايه اركبي تاكسي وهمشي وراكي لما اشوف اخرتها معاكي...
---
بعد فتره طويله.
شريف كان وصل عند باب الجامعه ومها التاكسي وصل بيها...
شريف-اركبي!
مها -طب نتكلم جوه.
شريف بعصبيه-اركبي مطلعيش جناني...
مها -حاضر حاضر بس وطي صوتك...
ركب مها وشريف مشي بيها...
شريف-هاه مالك؟
مها بدموع..........
شريف-يابنتي اتكلمي انا مبقتش علي اعصابي .
مها بدموع- بابا ياشريف هيجوزني ابن عمي وقالي انساك خالص وانا مش عارفه اعمل إيه.

شريف بصدمه -يعني إيه! إزاي يعني تتجوزي ابن عمك وانا ...هو عايز يخطبك دلوقتي ماشي هخطبك.
مها -لاء مش كده بابا مش عايزك خالص عايز ابن اخوه.

شريف وقف العربيه-وانا يامها إيه ؟؟؟ روحت فين هتنسيني طب وحبناا هتقدري تعيشي من غيري بعد السنين دي .
مها بدموع مسكت ايده-انا مقدرش اسيبك أبداً أنا بحبك بس فأيدي إيدي إيه اعمله .

شريف -فأيدك كل حاجه واولها ترفضي الجوأز مش بي الغصب!!! وبعدين انتي لسه مشوفتش ابن عمك ولا اتكلمته لما يجي قوليلوا بحب ...وانا مستعد اخطبك.

مها بدموع-بابا...بابا خلاه يجي البيت.
شريف بعصبيه-نعم ياختي يجي فين!!!! بيت إيه يا ام بيت يعني انتي مردتيش عليا عشان كنتي قاعده معاه .

مها بدموع-انا كنت بعيط اصلا عشان مخرجش ليه وبعدين متكلمناش في حاجه. كتير قالي ماالك حزينه ليه قولتلو تعبانه ثم بقي قالي نتقابل بره وهنكلم كلامنا.

شريف بزعيق-نعم ياختي تتقابلو فين دانا كنت اقطم رقبتك إنسي الكلام ده خالص وأقولك انسي ابوكي كمان ...وتنسي الكلام اللي بيقولو في البيت خالص ...

مها بعياط-ياشريف افهمني بابا صعب.
شريف بضيق-خلاص يامها روحي اتجوزيه ارتاحتي كده.
مها-مش هتجوز غيرك...بس لو تسمعني كويس.

شريف بضيق-اشجيني؟
مها-هخلي اسلام ابن عمي اللي يرفض .
شريف بستغراب-ازاي يعني.
مها-هقابله وهفهمه اني بحبك انت وانت في حياتي وهطلب منوا واترجأه انه يرفضني ساعتها هقول لبابا رافضني اهو ابن اخوك اللي خلتني اسيب شريف عشانه.
شريف-وبعدين؟
مها-لو حصل ده هتيجي تخطبني طبعا !!
شريف -ماشي يامها يوم ما تقبليه هتفضلي فاتحه السكه بتاعت الموبايل طول القعده.
مها-انت مش واثق فيا!؟
شريف بضيق-واثق فيكي بس هو لو قال كلمه واحده ليكي هجي اطربق الدنيا علي دماغكم سوا.

مها ابتسمت وموعها نازله-دانا هشكره ان جه يخطبني عشان شوفت غيرتك دي.
شريف-بارده...
******
فهد بعصبيه وصدمه -مستحيل‘
مجهول بعصبيه-اومال انا بعتالك ليه عارف لو فادي ده انت بدأت تعمل حاجه ولين دايبه كده هتضيع مع المهمه .

فهد بضيق -كفايه بس ازاي لين متعملش كده ايه اللي حصلها وعرفته ازاي انا هتجنن.
مجهول-دكتور الجامعه بتاعتها واختك بي كلمه اضحك عليها وهو ملعون ...

فهد بغموض-لين خط احمر دانا امسحه من علي وش الدنيا لوو فكر يلعب فيها ...شريف المتخلف فين عينه مش علي اخته خالص...

مجهول بعصبيه-شريف ده متعتمدش عليه في اي حاجه.
فهد بتنهيده ضيق-ما انت لو تظهر انا مش فاهم انت مختفي ليه هتشيل عني كتير انا قربت احط صوابعي العشره في الشق هشوف المهمه ولا البيت ولا هشوف إيه انا...

مجهول-مش دلوقتي خالص لما نخلص من محسن وفادي وبنته.

فهد بحده-بنته لاء بنته بره االموضوع خالص طلعت ملهاش ذنب في اي حاجه.
مجهول بعصبيه-انت بتصدق الكدب ده.
فهد بجديه-اظن يعني انا مش هقول اي كلام وخلاص !!

مجهول -ماشي مش ملهاش ذنب يبقي تطلقها.
فهد ضحك بغموض-فحد يطلق مراته !
مجهول بستغراب-مش فاهم يعني ايه انت متجوزها عشان المهمه.
فهد -مين قالك كده!؟ انا مستحيل كنت اتجوزها عشان مهمه انا بتمني اتجوزها من اول يوم شوفتها فيه حتي واناا كنت شاكك انها معاهم كان عندي احساس تاني وطلع احساسي فمحله ومش عايز اسمها يجي فوسط اللي بيتقال خالص دلوقتي مكتوبه علي اسمي ...يعني إسمها مش تتكلمو فيه لا بطيب ولا بي رضي ...لاني مش هسمح لحد حتي لو كان انت.

مجهول بعصبيه-فهد انت بتتجوز حدودك انت مش عارف بتكلم مين.
فهد -انت اغلي حد عندي ومقامك فوق دماغي ...بس هيا عرضي...ولين سيبهالي هتكون فحمايتي من بعد النهارده ...بعد اذنك ...
******
محسن كان وقف برجالته في المكان الخالي اللي قال وفاءء تروح فيه ...
شويه وصلت وفاء وصلت.
وفاء بفرحه-فين الفلوس يامحسن جيت اهو.
محسن بغموض-طب مش ترقصي راقصه لي الرجاله الحلوين دول الشمس اكلت نفوخهم.

وفاء بضيق-لاء متجوزه مبرقصش لحد غير جوزي.
محسن انفجر من الضحك-لاء لاء علي اساس بقيتي محترمه وكده طب حتي من فات قديمو تاهه...

وفاء بستفزاز-طبعا انا كنت ارقص اه لي الناس وانا علي ذمتك تعرف ليه لاني مكنتش بعتبرك راجل انت وزير اسم وبس عيره...

محسن ضحك بخبث-استفزيني كمان دانتي التڨيل كله جايلك .
وفاء -اديني الفلوس خليني امشي ولا تحب رهف تعرف مكان امها... حتي الميته تظهر.

محسن -مش مكسوفه من دمك وانتي قضبه تمنها ولسه عايزه تشوفيها طب انا فيا ريحه الدم عنك وربيتها وخليتها صحفيه يتحلف بيها انتي إيه بقي مفيش دم خالص ؟ لسه بتقبضي عليها فلوس عشان تصرفي علي النطع جوزك ...

‘وفاء ضحكت بستفزاز-طبعا لازم اصرف عليه من علي قفاك انت حتي يلاقي فلوس رخيصه زي دي بتجي ويقول لاء...

محسن بشر-انا بقي ياحلوه لا هتطولك فلوس رخيصه ولا غاليه...
وفاء-عادي متدفعش بنتك بقي تعرف اني عايشه حتي نفسي اشوف شكلها احلي من المجلات ولا لاء.
محسن بضحك-لاء ما انتي بقي اللي متعرفهوش مش هتخرجي من البيت خالص ...هخلي جوزك اللي بتصرفي عليه يهرب لما يشوفك...وهحصرك علي وسطك اللي بترقصي بيه.

وفاء بغيظ وعصبيه-ولاء تقدر تعمل حاجه وهتشوف.
جت وفاء تمشي.
محسن شاور لرجالته يهجموا عليها يضربوها العلقه التماما.

وفاء كانت بتصرخ ومفيش حد ينجدها...
محسن بعصبيه وشر-عايزه بعد ما تدوها العلقه التماما وشها يتشوهه بميه النار دي مش عايز حته فيها نافعه بس همسحكم من علي وش الدنيا لو موتوها انا عايزها حياااا عايزها طول العمر تعيش متحصره علي عمرها اللي بيروح وهيا ميته فالدنيا زي الاخره.

وفاء بصريخ -بلاش يامحسن سيبني وهسافر ومش هرجع تاني سيبني حرام عليك خليهم يبعدو عني.

محسن بغضب-سدولها بوقها انا ماشي وهستني منكم تلفون ابقو ارموها علي اي طريق...
ولا اقولك استنوا اطلعو علي طريق الواحات ارموها هناك محدش يعرفها خالص وهيا تقريباً مخلصه....
(نصيحه مني قبل ما امشي لو جبتي سيرتي هجي اكمل عليكي وانتي عارفني كويس)

وفاء الضرب اللي بتاخده وصوتها اللي بيروح بي البطيء لما شافت ميه النار بتتفتح قصادها....
انتهي الحيااه بالنسبالهاا فاللحظه ...كانت لمسه الدنياا تحت رجليها...بتضيع بي البطيء...
*****
وصل فهد فيلتهم...
فاتن بفرحه-فهد .
فهد ببتسأمه-قلب فهد وحشتني.
فاتن اخدته فحضنه-وانت يانور عيني وحشتني عامل إيه ياحبيبي انت خلاص رجعت يعني خلصت المهمه...

فهد باس ايدها-لسه ياست الكل واللهي مخلصتهاش...اومال فين المجانين مش سامع ليهم حس.

فاتن-لين في اوضتها وشريف طبعا مش هنا...
فهد-متقلقيش فيوم هعلقهولك من قفاه بس هطلع اطمن علي بنتي الصغيره.

فاتن ببتسأمه-ما هيا بنتك من يوم ما الله يرحمه ابوك مات واحنا مالناش غيرك يافهد كبير البيت...

فهد ابتسم بغموض-حبيبتي ربنا يخليكم ليا انا هطلع وهنزلك تاني عشان معنديش وقت...

فاتن-مستحيل تمشي قبل ما تاكل .
فهد-هههه حاضر جهزي الاكل وانا هطلع لي لين وانزل...
طلع فهد لي لين...خبط عليها ودخل .

لين بفرحه-ابيه فهد...جريت تحضنه بس فهد حضنها بضيق.
لين بصتله بستغراب اول مره ميبوسهاش-مالك يا أيبه؟

فهد بضيق-والله يعني مش عارفه ماالي بقي انا اطلع المهمه يا لين وواثق فيكي بتضحكي عليا؟
لين بخوف-انا ضحكت عليك في إيه يا أيبه.
فهد طلع الصور بتاعتها هيا وفادي.
فهد بجديه-ايه دول يالين؟

لين بخوف-ابيه انا .
فهد -انا مش هتكلم اتفضلي اتكلمي.
لين -حضرتك جبت الصور دي منين.
فهد -هههه !!!! والله ده اللي همك انتي مفكره ان عشان في المهمه مش هعرف اخبارك ما تتحرق المهمه علي االشغل ولا ان حاجه تحصلكم انتي ولا ماما ولا اخوكي انا عايش عشان مين انطقي...

لين ببراءه وخوف-والله يا أبيه ده بيحبني دكتوري في الكليه انا مليش دعوه ده ساب رهف خطيبته عشاني...

فهد بغموض وسخريه-ياروحي وانتي صدقتيه!؟؟ مش رهف الصحفيه دي بنت الوزير محسن الصاواف.
لين -عرفت منين.
فهد -اظن انتي دلوقتي يا لين بتتكلمي مع ابيه مش مع عيل انا اخوكي الكبير فادي ده كداب وبيضحك عليكي ومصايبه كتير رغم انه في الكليه بيضحك عليكي عشان يطولك ...اقولك الجديد بقي بنت الوزير سابته عشان كان بيفكر فجسمها وبس ...ترضي يا لين ياخد جسمك ويرميكي ترضي تضيعي تربيه اخوكي فيكي ...ترضي تكسري قلبي...

لين بدموع-لاء يا ابيه انا اسفه مش هكلمه تاني ابداً ...بس هو اللي بيوقفني ويتكلم حتي زينه بتفضل تزعقله وبيكرها عشان بتقول عنه كداب.

فهد بحده-طب ما تزعقيله زيها انتي لسانك اكلته القطه عيني عليكي يالين لو لاقيتك واقفه معاه.
لين بدموع-هتضربني يا ابيه؟
فهد بصلها واخدها فحضنه لان علي نيتها-لاء ياحبيبتي انا عمري مديت ايدي عليكي ومستحيل امدها انتي اختي يعني تمسيني لو مش هخاف علي اختي الوحيده الصغيره هخاف علي مين.

لين ابتسمت ومسحت دموعها-ربنا يخليك ليا ...انا معتش هنزل الكليه كتير هاخدها منازل وابقي اروح امتحان وزينه تجبلي المحاضرات وايام الامتحانات هروح...

فهد-لمده قصيره ياحبيبتي هحل كل حاجه وبعدين ابقي انزلي كده عين العقل حبيبتي انتي...

لين -ربنا يفرحك يا أبيه ويبعتلك احلي زوجه زيك كده .
فهد ابتسم-ربنا بعتهالي خلاص.
لين بفرحه-فين دي .
فهد -ههه لما ارجع من المهمه اقولك.
لين بتكشيره-بتضحك عليا.
فهد-تؤ يلا ننزل عشان متأخرش.
لين ببتسأمه-يلا ياحبيبي .
-
نزل فهد لاقي امه مجهزه اكل كتير ...
فهد بضحك-إيه ده كله ياماما
فاتن -هو انا عندي اعز منك احط ليه دانت ياحبه عيني سايب البيت بقالك كتير .

فهد-ههه بس ده كتير اوي.
لين بمكر-شايف الدلع مبنشوفوش احنا اوعدنا يارب.

فاتن -دانتي قلبي يالين ربنا يفرحني بيكي.
فهد -يارب...ماما ممكن طلب؟
فاتن -قول ياحبيبي من عيني.
فهد-معندكيش علب صغيره كده.

فاتن -عندي ليه؟
فهد-هاخد اكلي فيها...
فاتن-ليه ياحبيبي ما تاكل هنا.
فهد-معلش ياحبيبتي اصلي متاخر وعايز امشي حطيلي فيهم الاكل وانا هاكلهم بس ياريت تزودي شويه...
فاتن-من حبه عيني ياحبيبي.
فهد ابتسم-ربنا يخليكي ليا.

فهد لنفسه-هو معقول برضه هيجيلي قلب واكل من غيرها ....
******
فعربيه شريف...
علاء اتصل بيه-انت فين يا ابني بتصل بيك كتير انت فين‘...
شريف بضيق-كنت مع مها وبعدين مروح اهو...
علاء -ماتيجي الكافيه اشوفك...

شريف-لاء تعالي انت الفيلا هستناك هناك.
علاء -ماشي ربع ساعه وهكون عندك...
شريف -ماشي...
نزل شريف من العربيه ودخل الفيلا ...كان فهد خارج.

فهد-لاء لاء شريف بيه جاي بدري كده ليه القيامه قامت.
شريف-ههههه فهد واللهي انت بتجي في اوقات الواحد بيكون عايز يولع نفسه فيها.

فهد-ما انا جيت عشان اولع فيك انت مش هتتعدل بقي هو انا سايب كيس لب يخلي باله من البيت واللي في البيت انت مش راجل يا بني.

شريف-كمل كمل الدرس كل ما تشوف وشي تديني الكلمتين دول.
فهد بغموض-بلاش انا ياشريف اقسم بالله هربيك من اول وجيت ...
شريف بحزن-ماشي يافهد اللي انت عايزه هعمله ليك حاضر.

فهد بجديه-انا مش عايزك تعمل حاجه اللي مطلوب منك تخلي بالك من نفسك ومن امك واختك إيه هيتعبك فكده؟

شريف -حاضر متشغلش بالك انت‘
فهد فتح عربيته وحط الاكل ورجع لشريف...

فهد حط ايديه فجيبه-مالك ياشريف؟ لسانك إيه اكلته القطه؟
شريف بضيق-تعبان .
فهد بغموض-تعبان مالك ياشريف حصل معاك حاجه!!؟شكلك خايف من حاجه!!

شريف بتنهيده-لاء طبعا هخاف من إيه وبعدين انا كويس بس جسمي مهدود.
فهد -حوش حوش الشغل اللي مقطع بعضه ...دانت تاخد اوسكار فقله الشغل انا مش عارف مها دي هتتجوزك ازاي.

شريف بوجع-متقلقش يمكن متتجوزنيش .
فهد -ليه؟
شريف بضيق-ابوها عايزها تتجوز ابن عمها انا مش عارف اعمل إيه تعبان ومخنوق .

فهد- وإيه المشكله برضه انا مش فاهم؟
شريف بصدمه-مشكله إيه دي مصيبه انت بتهزر بقولك هتتجوز.

فهد بجديه-المصيبه اللي بتقول عليها لو فضلت تندب وتعيط زي العيل انت راجل تقدر تحافظ علي حبك ...لو المستحيل اللي بنتمناه طول حياتنا فضلنا نقول مستحيل عمره ما هيتحقق ولا إيه ياحبيبي.

شريف ابتسم-صح كده حبيبي يافهد.
فهد ببتسأمه-تعالي فحضني بقي يارخم قبل ما أمشي.
شريف اترمي فحضنه وفهد ابتسم حس قد إيه بيحس إنهم اولاده مش اخواته ...
فهد مسك وشه وباس دماغه-عمرك ما تقول ياضعف الضعف ده بيهد الانسان وانت مش ضعيف ياشريف ماشي موصكش علي اهل بيتك خليه اول اولياتك عشان الحبل ميرخيش والدنيا تضيع.
شريف -عيوني ليك انت اللي نفسك فيه.
فهد بتنهيده-نفسي ربنا يصلح حالك ومش عايز حاجه تانيه.‘‘
__
علاء وصل لشارع الفيلا ونزل...
زينه كانت ماشيه دخله للين...
علاء-ما تيجي ياقمر اوصلك.
زينه بغيظ-ما تلم نفسك بدل ما اصوت والم عليك الناس.

علاء-ياساتر شوارعيه.
زينه -الشوارعيه دي هتفتح نفوخك دلوقتي...
علاء بستغراب-إيه ده انتي دخله هنا.؟

زينه بعصبيه-طب وانت مالك أما عجايب...ياحيوان انت بتعكسني...
علاء بغيظ-وطي صوتك أبت يعني عكست انجلينا جولي انتي مش شايفه نفسك.

زينه -مين اللي بت دانت ليلتك مش فايته.
_فهد كان بيركب عربيته.
شريف-مش دي زينه اللي بتسرسع بره؟
فهد نزل -تعالي نشوف فيه إيه.

فهد خرج-مالك يازينه...ازيك ياعلاء.
علاء ابتسم-فهد باشا ليك وحشه والله .
زينه بعصبيه-ابيه فهد انت تعرف الحيوان ده.

علاء بغيظ-لمي لسانك بقي همد ايدي عليكي.
فهد بغموض-مدها ياعلاء.
علاء-حضرتك مش شايف لسانها.

فهد بتنهيده-مالك يازينه عمل فيكي إيه!
زينه بضيق-عاكسني والله إني كنت هفتح نفوخه لولا انك خرجت.

فهد ابتسم -تربيتي يازينه اوعي تتغير اي حد يجي عليكي امسحي بيه الارض وانا اديتلك الاذن...
شريف انفجر من الضحك-ملاقتش غير زينه وتعكسها اما حيوان صحيح.

زينه بغيظ-مالها زينه يا يا استاذ شريف انت كمان والله احتراماً لابيه فهد كنت هتشوف وشي التاني.

شريف بغمزه-حلاوتها وهيا بتقول ابيه ياناس‘
فهد بجديه-لاء انا مش فاضي للعب العيال ده..يلا يازينه اطلعي لي لين وانا واقف اهو متخافيش اطلعي وانت وهو محدش يضايقها تاني...

علاء -امرك ياكبير.
شريف-ربنا معاك يافهد.
******
رهف كانت بتستني فهد اللي خرج من غير ما يقولها ...وقاعده مضايقه. .. مسكت الفون واتصلت بأبوها.

محسن -ازيك يارهف وحشتني.
رهف ضحكت وهناا بقي دموعها اتجمعت-وحشتك قد إيه قولي كام سنه من يوم ما اتولدت وانا بوحشك.

محسن بستغراب-مالك يارهف.
رهف-مفيش حاجه بس مخنوقه.
محسن-والله ياحبيبتي انتي عارفه اشغالي لوو كنت فاضي كنت اكيد اتصلت بيك علي طول..

رهف بوجع-ياريتني ما عرفت وكنت عشت علي خدعه علي الاقل هكون مرتاحه ...
محسن بصدمه-مش فاهم حاجه...هو فهد ده ضايقك فحاجه

رهف بضحك وجع-فهد طب ياريت يوجعني بحاجه ده بالنسبالي دلوقتي دوايا اانت متعرفش يابابا بنتك حبيتك الصحفيه وقعت فحب المجرم بس وهيا فرحانه تخيل؟

محسن بغضب-انتي اتجننتي طب وعريسك ازاي تحبي مجرم زي ده انتي اكيد اتخبطي في عقلك بتحبي مجرم من اخطر الخاطرين.

رهف بضحك-بجد علي الاقل مجرم في النور مش لبس ...لبس غير لبسه وقنبله كدب مصطنع علي البلد بي اللي فيها.

محسن-علي فكره انا مش فاهم كلامك...ارجعي فووراً
رهف-لاء اسف مقدرش اسيب جوزي انت متعرفش اني اتجوزته بابا ياحبيبي فادي ده تحطه في تلجه لحمه فاسده وتقفل عليه طبعا انت اكيد عارف انا بحبك قد إيه سلام...

محسن بغضب -رهف استني بت ....يخربيتك وانتي غبيه زي اللي خلفتك.
_
رهف قفلت معاه وانفجرت من العياط...
*****
فبيت دياب...رن فون مها..
مها بصوت مبحوح-الو!؟
اسلام-ايوه يامها ازيك انا اسلام.
مها بضيق-انت جبت الرقم ده منين يا اسلام.

اسلام-من عمي ليه ضايقتك؟
مها-لاء بس فيك تاخدو مني مش كل حاجه تتصل تقولها لعمك علي العموم كويس انك اتصلت لاني عايزه اشوفك بكره.
اسلام ببتسامه-بجد طب فين وهتلاقيني عندك؟ ولا تحبي اجد اخدك
مها-لا وتاخدني ليه اصلا ؟؟؟ انا هديلك المكان وتيجي فيه .
اسلام-وهو كذلك...
*****
فهد كان في العربيه وسامع كلام رهف مع ابوها قلبه وجعه ...قلبه حاسس انها بتعيط....
فجأه لمح واحده قرب الطريق نايمه... وقف العربيه ونزل ...
...
وفاء نايمه علي الطريق مقطوع منها الحيااا ...بعد التشوهات اللي حصلت فوشهاا والكسور...لسانها اللي فقد النطق من كتر الاوجاع اللي عشت فيها.
كانت روحي بتنبض بس جسد شبه معدوم علي قيد الحيا...

فهد حط ايده يشوف نبضها لاقه ضعيف شالها حطها في العربيه-لا حول الله يارب انتي مين ابن ال*** اللي عمل فيكي كده...
استغفر الله العظيم ...
فهد لحظ هدومها متقطعه وقف العربيه وقلع الجاكت بتاعه لبسهولهاا...وشاف النبض لاقي فالنازل....طار بي العربيه علي مستشفي الجيش. ...

فهد طلع تلفونه واتصل بطارق.
دقايق وطارق رد...
طارق -ايه ياكبير المهمه اخدتك مننا وحشتني.
فهد بجديه وحده-طارق مش وقت كلام دلوقتي اسمعني سيب اي حاجه فأيدك وشوفلي احسن دكتاره في مستشفي الجيش 7007 بسرعه لاني جاي بحاله شبه مايته لاقيها علي الطريق ...

طارق -طب اهدي عشر دقائق وهلاقيها هناك.
_
بعد فتره طويله ...
فهد واقف مع طارق بعد ما وفاء دخلت العمليات.
طارق-"مين دي!!
فهد-مش عارف بس انا شاكك ان الناس اللي ضربو علينا نار اللي عمله فيها كده...(فهد جه فدماغه رهف)
بقولك انا لازم امشي دلوقتي لازم الست دي تكون تحت ايدك انت اوعي ياطارق تسيبها لحد ما اخلص اللي ورايا وهجي ...

طارق -رايح لمرتك بتاع المهمه دي.
فهد بجديه-مين قال انها فمهمه ...دي مراتي اول الاوليات ليا لازم اطمن عليها لان اللي جوه دي كانت مرميه علي طريق االواحات سلام دلوقتي...
سابه فهد ورجع مشي.
طارق لنفسه-الله ياما نفسي اشوف اللي هزت قلب فهد السيوفي....
_
بعد فتره طويله ...وصل فهد لبيت الواحات...
كامل -حمدلله علي السلامه يافندم.
فهد بجديه-الله يسلمك عينكم متتقفلش خالص لازم تكونو محاوطين البيت كله.
كامل-متشغلش بالك كل حاجه هتتفذ حالا‘

فهد بحده-كلمه مشغلش بالك دي مش عايز اسمعها لما مشغلش بالي اروح اقعد في البيت جمب امي احسن يلا نفذو اللي بقولكم عليه...
دخل فهد...

رهف فوق سمعت صوته فرحت ومسحت وشها ونزلت تجري ...لحد ما شافها واترميت فحضنه.
فهد غمض عنيه بتنهيده طويله-حضن بعد يوم هلكان بيريحني...
رهف باسته من رقبته -زعلانه منك كده تخرج من غير ما تقولي...فضلت استناك طول اليوم.

فهد باس خدها-معلش ياحبيبتي كان عندي شغل وشوف اهلي وجيت...قوليلي بقي انتي عملتي إيه.
رهف برد تلقائي -كنت بستناك
فهد بغموض-بس؟؟؟
رهف بلعت ريقها بحزن-اصلي انا... بصراحه...بصراحه.

فهد بغموض-قولي ياحبيبتي بصراحه إيه متخافيش انا يعني هأذيكي يارهف؟
رهف بدموع-بصراحه انا كلمت بابا كان لازم اكلمه واقهرو واقوله اني اتجوزت متقلقش انا قولتلو اني اتجوزت مجرم مقولتش انك ظابط عشان يحس اللي بيحصده بي يلاقيه بس علي إيه ولا اهميه تلاقيه مش همه غير فادي عشان شريكه القذر.
فهد بربع ابتسأمه-مش خساره العيون الحلوه دي تعيط خساره والله والف خساره.

رهف ضحكت بدموع -ياسلام ياخويا اصلك مش حاسس بي النار اللي انا فيها ...قلبي محروق .
فهد بغمزه-طب ما تيجي اطفيلك النار...
رهف-إبعد فايق ورايق.
فهد رفع حاجبه-براحتك خلاص هروح اجيب الاكل اللي انا جايبهولك من ايد ست الاكل واكله لوحدي.

رهف بفرحه-جبتلك اكل من عند مامتك.؟
فهد-اومال هاكل من غيرك برضه بيقولو انك مراتي سمعت الناس بتقول كده.
رهف-نفسي اروح هناك واتعرف عليهم اوي يافهد نفسي اشوف اللي جبتك ليا..

فهد مسك وشها وباس شفايفها وبأيده التانيه مسك شدها من ضهره عليه-هتروحي وهعملك أحلي فرح وحياتك عندي.!

رهف عضت علي شفايفها بفرحه..
فهد -فهد السيوفي بينهار يارهف متعضيش بس علي شفايفك عشان منتحرقش سوا...ولا علي إيه أخرك فاضي.

رهف بصدمه-انا أخري فاضي ما بلاش مجربتش كيد النسا.
فهد بمكر-ولا يهزني.
رهف-ما هو مش اي حد يهزك بس معايا ومع كيدي انا هتتهز فوري.

فهد بغموض-والله أخرك فاضي بتسمعيني الكلمتين دول وبتفضلي تعيطي وطبطب يافهد.

رهف بضحك-اناا طيب...قربت رهف منوا فكت اول تلت زرايز في القميص وقربت من صدره باسته انفاسها كانت فرقبته هو ...وإيديها الاتنين ملفوفين بين ضهره....وطلعت علي شفايفه باستهم برقه ...
فهد كان مغمض عنيه من لمساتها حاسس بيها بس كطفله بتحرك كيانه....

بعدت عنو وضحكت-بقي اخري فاضي هاه...! يلا انا جعانه...
فهد فتح عنيه بتنهيده-إحنا بنتحرق!!!!! أكل إيه بس.

رهف بضحك -بنتحرق ازاي يعني؟ مش فاهمه مش بتقول أخري فاضي أنا وريتك أخري...

فهد شالها مره واحده-يعني الاكل لما بتولعي عليه وبتسمعي انه بيتحرق بتجري تطفي عليه النار صح ياروحي!

رهف بضحك-صح !
فهد بمكر-.انا دلوقتي بتحرق يبقي لازم تطفي ناري!! زي ما ولعتيها.
رهف -ههه إهدي ياوحش دانت فهد السيوفي اللي مش بتتهز لاي بنت.

فهد رفع حاجبه-طب وانتي اي بنت انتي مدام ومدامي انا لوحدي.
رهف بمكر-ناكل الاول انت بتجوعني في البيت ده...

فهد -انا ياكدابه التلاجه جوه مليانه انتي اللي كسلانه بتستني اجبلك أنا ...وبعدين اكل منك واشبع وبعدين اكلك حاضر اللي نفسك فيه.
رهف حاضنته بحب -موافقه .

فهد بغمزه-يلا نطلع.
رهف-استني هو احنا هنمشي من هنا أمته!.
فهد بغموض-تؤ اسالتك بتكتر وده وحش عليكي علي اللي هعمله فيكي.
رهف بضحك-قلبك أبيض بس قولي.

فهد بتنهيده-لما اخلي كل حاجه واطمن عليكي هنمشي حاضر...
ممكن مسمعش صوتك بقي خليني اطلع....
رهف-تلاقيك ايدك وجعتك عشان شايلني.
فهد بمكر-والله مش ايدي اللي وجعتني ...
رهف بتكشيره -بطل قله ادب...
فهد ضحك والمره دي ضحكته جنانتها كانت قريبه منوا لدرجه-قربت من شفايفه وباسته بلهفه.

رهف بتكشيره-اياك تضحك لحد غيري شفايفك .
فهد ابتسم بغموض-طب ششش.
هناا استسلمت العصفوره لي الفهد الغامض ....

********


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close