اخر الروايات

رواية هواجس العشق الفصل السابع 7 بقلم فاطمة احمد

رواية هواجس العشق الفصل السابع 7 بقلم فاطمة احمد


الحلقة السابعة

في قصر نصار.

فتح فمه بصدمة من كلامها و قال :
- نعم بيجاد متجوز انتي هتهزري ؟

نفت برأسها مجيبة :
- لا يا سليم مش بهزر بيجاد بقاله فترة متجوز بالسر و النهارده لما هددته و حطيته تحت الامر الواقع فاجأني ب انه بيقولي اتجوز.

ابتسم محمد مدركا ان ابن عمه يمشي على ما يرسمه دون ان ينتبه ثم ادعى الاندهاش :
- يعني بيجاد طلع متجوز ؟! و انا بقول ليه رافض الجواز اتاريه متجوز من غير ما يقولنا اهاا عشان كده كان بيتوتر لما اروحله الشقة اللي قاعد فيها.

فيرز بتفكير :
- و انا كمان لما روحتله اخر مرة سمعت صوت حركة و سألته قالي بتتخيلي اا...

قاطعها سليم بعصبية :
- يعني ايه بيجاد اتجوز لتاني مرة ومن غير ما اعرف للدرجة ديه هو لاغي وجودنا من حياته ومين البنت ديه اصلا اللي خلته يتجوزها هه مش كان بيقول انه بيحب ملاك ومش هيفكر في غيرها ليه بقى اتجوز فجأة.

عادل بغضب مرتبك :
- سليم انا مش مصدق كلامه ممكن جدا يكون بيلعب علينا و يجيب بنت م الشارع يقول عليها مراته انت لازم تعرف تتحكم فيه و تعرف ايه اللي بيفكر فيه.

نظرت له فيروز :
- بيجاد هيجيبها بكره و هطلب منه يرجع يعيش في القصر منها ابني بيرجع لبيته وسط عيلته و منها بنعرف ان كان جوازه ده مزيف ولا حقيقي ماهو لو كان كدب هنكتشفه بسهولة.

زفر سبيم بغضب مهمهما :
- انا مش عارف اخرة ابنك ايه بالتصرفات ديه هو اتجاوز حدوده اوي وانا ساكت بس مش معناه انه يتجوز و انا اخر من يعلم.... كده كتير والله.

تركهم و صعد لغرفته و لحقت به فيروز اما انعام فنظرت الى زوجها بصدمة :
- يعني ايه بيجاد متجوز ! امتى ده حصل و ازاي هو بيعشق مراته ومكنش هيتجوز تاني غير بتهديد امه ليه في حاجة غلط يا عادل.

رد عليها بسخط :
- مش بيهمني لو في حاجة غلط او لأ بس لو طلع متجوز بجد يبقى خططنا كلها فشلت و باللي عملناه النهارده على اساس بيفيدنا انقلب علينا و ادى بيجاد فرصة يرجع للقصر بعد ما كنا طردناه منه بطريقة غير مباشرة.

تنهدت بحسرة و اردفت :
- وانا اللي كنت مخططة اجوزه واحدة اعرفها عشان نستفاد بيجاد فاجأنا كلنا بس لو طلع كلامه حقيقي تبقى مين البنت ديه.

ابتسم محمد بمكر وتقدم منهما وهو يردد :
- بكره لما يجيبها هنعرف ههههه تصبحو على خير.

صعد هو ايضا فقال عادل بشك :
- انا حاسس ان محمد كان عارف كل حاجة و عمل نفسه انه معانا عشان ننفذ خطته و يقدر يدخل بيجاد القصر تاني.

هزت كتفيها و هتفت بتوعد :
- بكره نعرف كل حاجة يا عادل و هيظهر اللي معانا واللي ضدنا .....

مرت تلك الليلة صعبة على الجميع منهم مصدوم بما يحدث ومنهم يخطك و يتوعد و منهم من يخاف ان يقوم بتلك الخطوة و يعيش في المكان الذي كرهه ومنهم من هي متوترة و مرتبكة فماذا سيحدث يا ترى.

في اليوم التالي.

تجمعت العائلة في الاسفل منتظرة اياه بعدما اتصل و اخبرهم انه سيصل بعد قليل نظر سليم في ساعة يده و كاد يغادر لكنه سمع صوت احتكاك عجلات سيارة في الارض بشدة معلنة وصوله.

*** توقف بسيارته امام القصر و نظر لملاك التي كانت تطالعه ببطئ و الذكريات كلها الجميلة و المرة تمر في شريط ذهنها بسرعة بداية من اول لقاء لها مع بيجاد ثم زواجهما و نزهتهما الدائمة التي كانا يقضيانها في الحديقة و ذكىى اولئك الوحوش الخالية قلوبهم من الرحمة ،اخذت نفسا عميقا و الفتت له :
- القصر ده حلو اوي انا مكنتش اتوقع انكم اغنياء للدرجة ديه اهاا عشان كده انت قولتلي هتدفعلي قد مانا عايزة اتاريك عندك فلوس مبتاكلهاش النار.

رمقها بضيق و اشاح وجهه عنها ترجل من السيارة وهي خلفه تتبعه غير متجاهلة ارتجاف جسدها و تحمل حقيبة الملابس التي اشتراها لها وصلا للباب وهنا توقف و امسك يدها بقوة :
- اوعى تعملي اي تصرف غبي و تكشفينا اتصرفي كأنك مراتي و متخليش حد يشك فيكي.

هزت ملاك رأسها ثم دخلا كانت انعام جالسة على الاريكة و عندما رأتهما شهقت و انتصب واقفة :
- ملااااك !!!

انصدم الجميع و نهضوا و سادت حالة من الهرج و المرج عندما رأوهما واقفان بهدوء وكلهم يرددون بدون تصديق ان ملاك حية و عادل كاد ان يقع من طوله وهو يتذكر تلك الليلة عندما ضرب سيارتها بسيارته ووقعت من اعلى الجبل و انفجرت هل هو يتخيل الان لا بالتأكيد انه يحلم هذا ليس حقيقة.

فيرو بصوت عالي فزع :
- هي... ازاي.... ازاي لسه ع عايشة اانا مش مصدقة اللي بشوفه.

سليم و حالته لا تختلف عنها :
- ازاي هي واقفة قدامك ملاك ماتت من زمان ولا ديه كانت مسرحية !!

لم تتكلم انعام من قوة الصدمة اما عادل فنظرت له ملاك بحقد و كره لتقول بثقة :
- بليز يا جماعة ريلاكس انا مش ملاك انا اسمي لارا محمود و بكون مرات بيجاد التانية.

هنا تكلمت انعام :
- انت بتهزري ولا ايه لارا مين ديه كمان انتي ملاك و لسه عايشة وواقفة قدامنا يعني اللي حصل من قبل كله كان مسرحية منكم ؟؟

زفر بيجاد و امسك يد لارا و صعد لغرفته في الاعلى تاركا الاخرين منتظرين في الاسفل و الدهشة شلت ألسنتهم حتى ارتفعت اصواتهم غير مصدقين لهذه المعجزة !!

فتح الباب و بمجرد دخولها اغمضت ملاك عينيها بقوة تحاول كبس دموعها الغزيرة جال بيجاد ببصره فيها هامسا :
- بقالي زمان اوي مدخلتهاش و يوم ما ادخلها دخلت مع بنت شبيهة مراتي غريب فعلا.

نطقت ملاك بقهر :
- حاجات كتير غريبة بتحصل معانا في حياتنا و احنا مش واخدين بالنا منها يا سيادة الرائد حتى القريب مننا بنشوفه بعيد اوي و البعيد عننا بنشوفه قريب.

نظر اليها و هتف :
- من النهارده انا و وياكي هنقعد في الاوضة ديه بس كل واحد هينام في مكان لوحده انتي اتأملي الاوضة اللي عيونك هيطلعو عليها و انا هنزل تحت اشوفهم عاملين ازاي.

ضحكت مجيبة اياه :
- بيكونو مصدومين و فاكرين اني شبح هههههه.

نزل بيجاد و عندما رأته امه اقتربت منه بحدة :
- جاوبني دلوقتي ايه اللي بيحصل ده هاا البنت ديه ملاك ولا واحدة تانية وهي اللي انت متجوزها فهمنا بقى احنا مبقيناش فاهمين حاجة !!

عادل بتأييد :
- ايوة يابني احنا مصدومين مين لارا ديه و احنا شايفين وش مراتك ؟؟

طالعهم قليلا و اجاب :
- البنت ديه فعلا اسمها لارا وهي مش ملاك ده بس مجرد تشابه.

سليم باستهزاء :
- مجرد ؟ كل التشابه ده وانت بتستعمل كلمة مجرد ؟؟

- ايوة هما متشابهين في الشكل بس انما الاسم و العيلة و التصرفات كلهم مختلفين ديه لارا يا ماما و انا شوفتها من كام يوم ولانها بتشبه ملاك قررت اتجوزها.

فيروز باستغراب :
- اتجوزتها لانك شايف ملاك في وشها صح ؟ طب وهي عارفة انها بتشبه مراتك الاولانية بيجاد انا مش مصدقة يمكن جدا البنت ديه هي....

قاطعها :
- لا مش هي و انا اتأكدت..... حتى اسألي محمد هو عارف كل حاجة.

نظر الجميع اليه ليحمحم و يومئ :
- ايوة فعلا البنت ديه اسمها لارا و انا حبت معلومات عليها و عملتلها تحليل و اتأكدت.

انعام بتعجب :
- انا حاسة اني بحلم مستحيل ده اللي بيحصل ازاي التشابه ده بينهم ولا ايه يا عادل ..... نظرت بحانبها ولم تجده فعقدت حاجبيها متسائلة اين اختفى فجأة ؟!!

______________________
في الغرفة العلوية.

كانت ملاك قد دخلت للحمام و اغتسلت و ارتدت ملابسها و خرجت فتحت باب الغرفة و اطلت منها قليلا تستمع الى حديثهم و فجأة عادت للخلف و كادت تسقط بسبب دفعة قوية نظرت لذلك الهمجي الذي فتح الباب هكذا معتقدة انه بيجاد الغاضب لكنها انصدمت عندما وجدت ذلك المتحرش الذي تخاف منه حق خوف يقف امامها.... عادل !!

____________
ستوووب انتهى البارت



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close