رواية بقايا الماضي الفصل الخامس 5 بقلم شمس علاء
البارت الخامس
.
.
.
في صباح تاني يوم .في ڤيلا احمد الجارحي .علي السفره .احمد : اكيد الاكل الحلو دا من ايد نور. نور بابتسامه : اينعم انا الي عمله...احمد.احمد بصلها : نعم يا نور .نور : انت زعلان مني .احمد بابتسامه : هو انا كنت زعلان بس بعد الاكل الحلو دا مش زعلان .نور : طب ممكن اسألك سؤال. احمد : اسألي. نور بتردد : هووو ليه لما انت و بابا بتكونو بتتكلمو بحس من نظرتكم لبعض ان انتو مخبيين حاجه و انت يا احمد بحسك زعلان من بابا .حياة بتأيد : صح يا ابيه حتي انا بلاحظ كدا .احمد بهدوء عكس الي جواه : لا الموضوع عادي وكمل كلامه وانتي يا حياة هتروحي تشتغلي مش عايز هزار و متصحبيش حد مش كويس و مابلاش كلامك الي يسم البدن دا ياحببتي. حياة ببراءة : انا كلامي سم يا ابيه طب ماشي .احمد بابتسامه : طب نسأل نور كدا .نور وهي بتحط اديها علي وشها بطريقة مرحه : الصراحه اه يا حياة .حياة : طب انا اعمل ايه مبقدرش امسك نفسي لو حد كلمني ولا ضيقني.احمد بضحك : ببببس انا عيزك تستخدمي كلامك السم في وقت الضرورة ماشي يا حياة .حياة : حاضر يا معلمي .احمد : طب يلا اوصلك .حياة : لا انا عايزه نور توصلني .نور : اوك. احمد : ماشي وانا هروح مكتبي و بعدها هروح ليزيد. نور بمرح : ماشي يا حضرة المحامي.******************************في المكتب الي بتتدرب فيه ملك .ملك بعصبيه : انت بنادم قليل الادب .علي : متحترمي نفسك يا ملك .ملك : انا الي احترم نفسي انت ازاي تتجرأ يا حيوان انت وتمسك ايدي. بعدها سبتوا وراحت عند المدير وقدمت استقالتها .في بيت ملك .ملك فتحت الباب و دخلت : بنأدم زباله مش محترم و كان يستاهل كسر ايده .محمد : في ايه يا ملك .ملك بعصبيه ومش شيفا احمد : بنادم زباله من اول يوم في الشغل و هو بيرزل عليا و النهارده مسك ايدي فقدمت استقالتي في المكتب .محمد بيراقب ملامح احمد الي اتغيرت و اتحولت ملامح غاضبه .محمد : مش تسلمي علي احمد .ملك بتلقائيه : احمد مين محنا عندنا احمد كتير. احمد بعصبيه : لا واللهي .ملك : مش تقول يا بابا انو احمد ابن عمي . وهي تتمتم دانا يوم الي خلفوني اسود .احمد : من غير ولا كلمه انتي هتشتغلي معايا في المكتب .ملك لسه هتعترض .احمد : ولا كلمه .ملك سكتت.محمد بخبث : عايزك تقنعها يا ابني بالعريس الي متقدملها .احمد و هو بيكلم ملك : انتي عوزاه .ملك بتتعمد تعصبه : بس هو مز و ميترفضش .احمد بعصبيه : ممممممملك اتكلمي عدل .احمد عارف ان هي متعمده تعصبه . موافقه ولا لاء كلمه واحده. ملك بغضب طفولي : لاء .احمد : تمام . عيزك في موضوع يا عمي.محمد : اتفضل يا بني .ملك دخلت اوضتها .احمد : انا كنت جي طالب ايد ملك .محمد بابتسامه : انا موافق يا ابني .احمد : بس انا مش عيزك تفتحها في الموضوع غير لما اتأكد من حاجه .محمد : علي رحتك يا ابني .احمد : طب بعد ازنك .محمد : اتفضل .******************************في الشركة الرئيسيه لسلسلة المنشاوي للمعماري .حياة دخلت الشركه منبعره بتصممها فجأه خبطت في حد وقع كل ورقها. حياة بعصبيه و بتلملم ورقها : مش تفتح يا كابتن .الشخص : بقولك ايه مكنش قصدي و ايه كابتن دي وقفا مع لاعب من نادي الترسانه .حياة بسخريه : ظريف اوي حتي معندكش اتيكيت و اعتذرت حتي .الشخص : معلش اصل الاتيكيت خلص من عندي امبارح انتي بتشتغلي ايه هناياحاجه.حياة بعصبيه : انت هتصحبني وسع كدا ياكابتن .الشخص : البت دي مستفزه اوي .بعد عشر دقايق حياة بتخبط علي باب المدير. المدير : اتفضل .حياة : السلام عليكم. المدير : وعليكم السلام ورفع عينه : اهلا بصاحبه الاتيكيت.حياة : هو انت المدير .المدير بابتسامه : بالظبط .حياة بصدمه : هار اسوووووح .المدير : اناااا عز الشرقاوي و حدا زيك تقولو انت هتصحبني يا كابتن وكمل كلامه انتي حياة الجارحي. حياة بغيظ: اه.عز بجديه : طب اتفضلي علي مكتبك شوفي الشغل لان في شغل كتير متعطل.عز : يلااا يا انسه حياة .******************************في بيت محمود .محمود : وبعدين يا فوزيه البت راحت من ايدي .فوزيه : اصبر انت بس تفك الجبس نبقا تشوف هنعمل ايه .محمود : استننا .****************************في المستشفي العسكريه .في اوضة يزيد .اسر : الف سلامه عليك يا يزيد. يزيد بصوت منخفض : الله يسلمك يا اسر .اسر : ادهم .ادهم : نعم .اسر : اعوذ بالله مش متكلم ياعم .يزيد بيضحك .اسر : بتضحك علي ايه يا يزيد يا حبيبي .ادهم : بس يا بابا منك ليه وشوف مين الي بيخبط يا اسر .اسر فتح الباب لقاه احمد .اسر وهو بيحضنه : احمد ازيك و وحشتني يالا .احمد : وانت اكتر .احمد بعد ما دخل : يزيد الف سلامه عليك .يزيد بابتسامه : الله يسلمك .اسر :هتستقر هنا يا احمد .احمد : اه يا اسر .اسر : طب انت قاعد في بيتك عادي. احمد :لاء اشتريت ڤيلا اخت نور و حياة معايا .اسر : هما لسه معرفوش. احمد بحاول يا اسر ميعرفوش حاجه مش عيزهم يكرهو بسببي وبحاول اكون كويس معاه بس كل ما اشوفه بفتكر كل حاجه و زودها لما اجبر نور انها تتخبط لواحد زباله و خلها تداري عليا بحجة انو عندو السكر و هو اصلا مش تعبان وفي الاخر الزباله كان هيمد ايدو عليها .اسر : طب عملة ايه .احمد : ولا حاحه فركشت الموضوع و عطيتو بوكس المتخلف دا بوكس هدايه وانا واخد نور و ماشي . طبعا ادهم كان قاعد و سامع كل حاجه .احمد : انا بشكرك يا ادهم علي الي عملتو امبارح. ادهم : لا شكر علي واجب يا احمد كان لازم اعمل كدا و انا شايف وحد هيمد ايدو علي وحدا ادمي .احمد : طب انا همشي بقا سلام .كلهم في صوت واحد : سلام .احمد بيفتح الباب لقا شخص ميعرفهوش بعدها مشي. الشخص : مسا عليكم يا جدعان .ادهم بسرعه : مالك .مالك راح علي ادهم وحضنه .ادهم : وحشتني يا مالك ايه الي معلق دراعك كدا .مالك بابتسامه : لا دي اصابه وانا بنفذ العملية امبارح اول ماعرفت ان يزيد اتصاب جيت علطول .ادهم : مالك انت واصل مصر من ساعتين كنت فين. مالك : كنت بشتري شقه عشان مش هينفع اقعد معاكوا انا ابن قريب الجنيني مينفعش اقعد معاكو يا ادهم مليش صله بيكم. ادهم بغضب : ممممالك انا قولتلك ميت مره متقولش كدا و مش هتسيب القصر يا مالك .مالك باعتراض : يا ادهم م ...ادهم قاطع كلامه بصوت مرتفع : انا قولت هي كلمه وحدا مش هتمشي من القصر يعني مش هتمشي .*
.
.
.
في صباح تاني يوم .في ڤيلا احمد الجارحي .علي السفره .احمد : اكيد الاكل الحلو دا من ايد نور. نور بابتسامه : اينعم انا الي عمله...احمد.احمد بصلها : نعم يا نور .نور : انت زعلان مني .احمد بابتسامه : هو انا كنت زعلان بس بعد الاكل الحلو دا مش زعلان .نور : طب ممكن اسألك سؤال. احمد : اسألي. نور بتردد : هووو ليه لما انت و بابا بتكونو بتتكلمو بحس من نظرتكم لبعض ان انتو مخبيين حاجه و انت يا احمد بحسك زعلان من بابا .حياة بتأيد : صح يا ابيه حتي انا بلاحظ كدا .احمد بهدوء عكس الي جواه : لا الموضوع عادي وكمل كلامه وانتي يا حياة هتروحي تشتغلي مش عايز هزار و متصحبيش حد مش كويس و مابلاش كلامك الي يسم البدن دا ياحببتي. حياة ببراءة : انا كلامي سم يا ابيه طب ماشي .احمد بابتسامه : طب نسأل نور كدا .نور وهي بتحط اديها علي وشها بطريقة مرحه : الصراحه اه يا حياة .حياة : طب انا اعمل ايه مبقدرش امسك نفسي لو حد كلمني ولا ضيقني.احمد بضحك : ببببس انا عيزك تستخدمي كلامك السم في وقت الضرورة ماشي يا حياة .حياة : حاضر يا معلمي .احمد : طب يلا اوصلك .حياة : لا انا عايزه نور توصلني .نور : اوك. احمد : ماشي وانا هروح مكتبي و بعدها هروح ليزيد. نور بمرح : ماشي يا حضرة المحامي.******************************في المكتب الي بتتدرب فيه ملك .ملك بعصبيه : انت بنادم قليل الادب .علي : متحترمي نفسك يا ملك .ملك : انا الي احترم نفسي انت ازاي تتجرأ يا حيوان انت وتمسك ايدي. بعدها سبتوا وراحت عند المدير وقدمت استقالتها .في بيت ملك .ملك فتحت الباب و دخلت : بنأدم زباله مش محترم و كان يستاهل كسر ايده .محمد : في ايه يا ملك .ملك بعصبيه ومش شيفا احمد : بنادم زباله من اول يوم في الشغل و هو بيرزل عليا و النهارده مسك ايدي فقدمت استقالتي في المكتب .محمد بيراقب ملامح احمد الي اتغيرت و اتحولت ملامح غاضبه .محمد : مش تسلمي علي احمد .ملك بتلقائيه : احمد مين محنا عندنا احمد كتير. احمد بعصبيه : لا واللهي .ملك : مش تقول يا بابا انو احمد ابن عمي . وهي تتمتم دانا يوم الي خلفوني اسود .احمد : من غير ولا كلمه انتي هتشتغلي معايا في المكتب .ملك لسه هتعترض .احمد : ولا كلمه .ملك سكتت.محمد بخبث : عايزك تقنعها يا ابني بالعريس الي متقدملها .احمد و هو بيكلم ملك : انتي عوزاه .ملك بتتعمد تعصبه : بس هو مز و ميترفضش .احمد بعصبيه : ممممممملك اتكلمي عدل .احمد عارف ان هي متعمده تعصبه . موافقه ولا لاء كلمه واحده. ملك بغضب طفولي : لاء .احمد : تمام . عيزك في موضوع يا عمي.محمد : اتفضل يا بني .ملك دخلت اوضتها .احمد : انا كنت جي طالب ايد ملك .محمد بابتسامه : انا موافق يا ابني .احمد : بس انا مش عيزك تفتحها في الموضوع غير لما اتأكد من حاجه .محمد : علي رحتك يا ابني .احمد : طب بعد ازنك .محمد : اتفضل .******************************في الشركة الرئيسيه لسلسلة المنشاوي للمعماري .حياة دخلت الشركه منبعره بتصممها فجأه خبطت في حد وقع كل ورقها. حياة بعصبيه و بتلملم ورقها : مش تفتح يا كابتن .الشخص : بقولك ايه مكنش قصدي و ايه كابتن دي وقفا مع لاعب من نادي الترسانه .حياة بسخريه : ظريف اوي حتي معندكش اتيكيت و اعتذرت حتي .الشخص : معلش اصل الاتيكيت خلص من عندي امبارح انتي بتشتغلي ايه هناياحاجه.حياة بعصبيه : انت هتصحبني وسع كدا ياكابتن .الشخص : البت دي مستفزه اوي .بعد عشر دقايق حياة بتخبط علي باب المدير. المدير : اتفضل .حياة : السلام عليكم. المدير : وعليكم السلام ورفع عينه : اهلا بصاحبه الاتيكيت.حياة : هو انت المدير .المدير بابتسامه : بالظبط .حياة بصدمه : هار اسوووووح .المدير : اناااا عز الشرقاوي و حدا زيك تقولو انت هتصحبني يا كابتن وكمل كلامه انتي حياة الجارحي. حياة بغيظ: اه.عز بجديه : طب اتفضلي علي مكتبك شوفي الشغل لان في شغل كتير متعطل.عز : يلااا يا انسه حياة .******************************في بيت محمود .محمود : وبعدين يا فوزيه البت راحت من ايدي .فوزيه : اصبر انت بس تفك الجبس نبقا تشوف هنعمل ايه .محمود : استننا .****************************في المستشفي العسكريه .في اوضة يزيد .اسر : الف سلامه عليك يا يزيد. يزيد بصوت منخفض : الله يسلمك يا اسر .اسر : ادهم .ادهم : نعم .اسر : اعوذ بالله مش متكلم ياعم .يزيد بيضحك .اسر : بتضحك علي ايه يا يزيد يا حبيبي .ادهم : بس يا بابا منك ليه وشوف مين الي بيخبط يا اسر .اسر فتح الباب لقاه احمد .اسر وهو بيحضنه : احمد ازيك و وحشتني يالا .احمد : وانت اكتر .احمد بعد ما دخل : يزيد الف سلامه عليك .يزيد بابتسامه : الله يسلمك .اسر :هتستقر هنا يا احمد .احمد : اه يا اسر .اسر : طب انت قاعد في بيتك عادي. احمد :لاء اشتريت ڤيلا اخت نور و حياة معايا .اسر : هما لسه معرفوش. احمد بحاول يا اسر ميعرفوش حاجه مش عيزهم يكرهو بسببي وبحاول اكون كويس معاه بس كل ما اشوفه بفتكر كل حاجه و زودها لما اجبر نور انها تتخبط لواحد زباله و خلها تداري عليا بحجة انو عندو السكر و هو اصلا مش تعبان وفي الاخر الزباله كان هيمد ايدو عليها .اسر : طب عملة ايه .احمد : ولا حاحه فركشت الموضوع و عطيتو بوكس المتخلف دا بوكس هدايه وانا واخد نور و ماشي . طبعا ادهم كان قاعد و سامع كل حاجه .احمد : انا بشكرك يا ادهم علي الي عملتو امبارح. ادهم : لا شكر علي واجب يا احمد كان لازم اعمل كدا و انا شايف وحد هيمد ايدو علي وحدا ادمي .احمد : طب انا همشي بقا سلام .كلهم في صوت واحد : سلام .احمد بيفتح الباب لقا شخص ميعرفهوش بعدها مشي. الشخص : مسا عليكم يا جدعان .ادهم بسرعه : مالك .مالك راح علي ادهم وحضنه .ادهم : وحشتني يا مالك ايه الي معلق دراعك كدا .مالك بابتسامه : لا دي اصابه وانا بنفذ العملية امبارح اول ماعرفت ان يزيد اتصاب جيت علطول .ادهم : مالك انت واصل مصر من ساعتين كنت فين. مالك : كنت بشتري شقه عشان مش هينفع اقعد معاكوا انا ابن قريب الجنيني مينفعش اقعد معاكو يا ادهم مليش صله بيكم. ادهم بغضب : ممممالك انا قولتلك ميت مره متقولش كدا و مش هتسيب القصر يا مالك .مالك باعتراض : يا ادهم م ...ادهم قاطع كلامه بصوت مرتفع : انا قولت هي كلمه وحدا مش هتمشي من القصر يعني مش هتمشي .*
