رواية غزالي الطاهر الفصل الخامس 5 بقلم جيجي
٥... بصلها بغضب لما شاف علامات ايده على رقبتها قال بذهول...
مد يدو عليكى.. خنقك صح انطقى...
غزال بقت تبكي تاني وقالت...
ايوه عشان انا ضربتو.. عشان ... احم هو يعنى كان.. كان عايز يبوسنى.. وانا ضربتو قال كده وخنقنى... ولولا امو فلتتو منى كان موتنى...
طاهر.. احتدت ملامح وشو وضم اديه بغضب لسه هيمشي بس مسكه ايده وقالت....
غزال.. ما تروحلوش هتعمل ايه معاه ده ولد عمك..
طاهر.. هقولو ان الحركات اللي كان بيعملها وبيقبلها على نفسه انو يضرب مرته انا ما اقبلهاش على نفسي.. وهوريلو ازاى يحاول يقرب منك... هعرفو ان اللى على اسمي وتحت جناحي وفي حمايتي ما قبلش حد يقربلها لو كنت انا شخصيا..
غزال.. بصتلو وقالت.... بلاش هتكبر الموضوع اكتر عشان خاطر النبي خلاص هم اساسا مش طايقينك بعد ما انت اتجوزتني.... ما تعملش مشاكل عشان خاطري انا كنت مخنوقه وفضفضت معاك بس...
طاهر بصلها وحاوط وشها وقال.....
قلت لك من اول يوم لو هتبقي مرتي.. ما عاوزش اشوفك بتبكي ولا اشوفك منكسره ولا موطيه راسك ليهم انا مرتي ما تبكيش وما توطيش راسها تمام... انا راسى من راس مراتي ولو وطت راسها تبقى بتوطى راسي معاها...
ونزل بغضب وخبط باب اوضه عمار كسروا برجله.. عمار اول ما شافو رجع لورى برعب بس طاهر قرب عليه وخنقوا وخبطوا في الحيطه وخنقو وهو بيقول.....
قلت لك بقت مرتي انا وعلى اسمي وانت مش من حقك تمد يدك عليها.. لا وكمان بتقرب منها...
وسابو وقع على الارض ورجع وقفوا وضربوا تاني وفضل يضرب فيه جامد وبغل وبقى يخنقوا لحد ما بقى يكح..
طاهر بغضب... انت قادر تعمل حاجه.. قادر تعمل حاجه دلوك.. لا عارف ليه عشان انت اضعف مني مديت يدك على اللي اضعف منك ودي مش رجوله خالص انك تضرب اللي اضعف منك... علشان كل قوي فيه اللي اقوى منه ماشي...
ومسك ايدو اليمين ولواها ورا ضهرو وداس عليها لحد ما اتكسرت... ووقع على الارض... ومشي... وعمار بقى يتلو في الارض من كتر الام.. طاهر وهو طالع لقى نعيمه شايله الولد وواقفه بخوف اخد الولد من ايدها وبصلها بحده وقال...
كلمه كمان واللي خلق الخلق اسود عليكم عيشتكم.
نعيمه بتوت ... الصور معانا ما تفردش ريشك قوي في ثانيه الا ثانيه تلاقيها على موبايلات كل الناس..
طاهر بغضب.. اعمليها اعمليها بس قولي لولدك لو دكر يعملها عشان اخليها اخر حاجه يعملها في دنيته قبل ما ابعته للرفيق الاعلى.. قوليلو لو دكر بس يعملها ده لو ها..
ورجع على الاوضه وادى الولد لغزال.. وقعد على الكنبه...
غزال.. انت جبتو منهم ازاى رضيو يدوهولك....
طاهر.. لا عادى ما هي مش فاضيه اصلا دلوقتي لما ترجع تبقى تاخده....
غزال... هترجع من فين..
طاهر... ترجع من المستشفى بعتناها مشوار لحد المستشفى تجبس دراع ولدها...
غزال بذهول.. نهار اسود كسرت دراعه..
طاهر مسكها بغضب من دراعها وقال....
ايه اتخضيتي عليه اوعي تقوليلي اتخضيتي عليه بعد بيغير عليا انا لسه ما نسيتهاش والله ادفنو مطرحو...
غزال... لا انا ما اقصدش انا بجد زعلانه عليك انت شوف واقف قصاد الكل عشانى... وانت اصلا مش ناقص.. انا مش عارفه اقولك.. والله
طاهر.... ما تقوليش حاجه.. قوليلى بس على اي حد يضايقك وانا هموتهو لك هو واللي جابوه.. لا عاش ولا كان اللي يمد يدو عليكى وانت مرتي وفي حمايتي...
غزال... شكرا والله.. انت اول حد يوقفلي كده ويسندنى...
طاهر مسك ايدها وقال... طالما انتى مرتي وفي حمايتي.. عمرى ما هسيبك... معروفه ما فيهاش كلام.. وريتلو ازاى يقرب منك... طول ما انتى مرتى ده حقك عليا.. بعد ما نجيب حقك منهم حريتك معاكي.. توكلى على الله مطرح ما انتى عايزه....
غزال.... ما فيش مكان في الدنيا ائمن منك اروح عليه اصلا انا لو روحت بطن امي مش هيبقى انئمن من عندك. الدنيا معاك مش ناقصها حاجه... وانا مش عاوزه حقى خلاص... هو ربنا جابو كده عشان افضل معاك عشان يوريني ان اللي انا كنت معاه ده حيوان..... انا بس اللي كنت برضى بالقليل..
طاهر... هو انتى بتطلبيني ولا انا بتهيئلى...
غزال... خليك معايا ما تسيبنيش...
طاهر بتوتر.. احم نجيب حقك الاول وبعدين نتكلم في الموضوع ده... تصبحى على خير...
غزال.. وانت من اهله..
وبقت تنيم الولد فى سريرو الصغير بس الباب خبط راح طاهر فتح الباب وكانت عليا قالت بغضب...
ايه اللي انت عملته ده... انت كسرت دراع ولد عمك ليه انت على طول يا طاهر كيف التور الهايج كده نسيت عمار ده كان كيف ضلك..
طاهر... بيهين مرتي وانا عايش على الدنيا اسيبه يعني ..
عليا... لا ما تسيبوش يا طاهر اكسر دراعو... انتو كنتو كيف الاخوات ايه اللي حصل لك رايح تتجوز مرته وتضربه تكسر دراعه...
طاهر.. انا تجوز طليقته مش مرتو.. هو طلقها يبقى ما عاوزهاش... خلاص يبقى مالوش حق يسال اخدت مين ولا راحت فين ولا جات منين... لو كان يهمو امرها ما كانش سابها... بعدين يعني لو انتى حصل معاكي اللي حصل معاها كنت هترضي يسيبوكى كده...
عليا.. لا طبعا وانا ما بلومكش ان انت اتجوزتها بس كمان ما تكسرش دراعو وتزعلو ده ولد عمك... ولا لازم تستنى نعيمه تاجى كل شويه تقول لك انا عملت عشانك وانا عملت عشانك وانت خاين العيش والملح...
طاهر... اللي يقولوا يقولوا انا مش هعبر حد من هنا ورايح انا ما تجوزتهاش عشان اسيبها لهم ملطشه في البيت مرتي بقت على اسمى المفروض يحترموها كيف ما انا كنت محترمها لما كانت مرتو وكيف مكانو بيحترموا جميله الله يرحمها..
عليا وطت صوتها وقربت منه قالت...
بس يا اخويا جميله كانت ست محترمه الله يرحمها انت كنت قاعد وشفت جوزها طلقها ليه...
طاهر.. جوزها طلقها عشان حمار.. فى بلوه حصلت لمرتو ما عرفش مين اللي وراها حتى بس عرف يطلقها.. انا كمان ما اعرفش مين اللى وراها بس عارف انها ما تعملش كده لو كانت جميله انا مطرحها كنت عملت نفس اللي بعمله مع دي ما كنتش سبتها تبقى ملطشه للكل.. دى واحده بريئه بشرفك لو كانت بريئه بعد كل البلاوي اللي عملها فيها دي شوفي انتى بقى الذنوب اللي هيروح بيها..
عليا... خلاص انت حر.. بس بشويش على ولد عمك ما تزعلش منو راضيه يلا سلام تصبح على خير...
طاهر.. وانتى من اهله
ودخل ينام على كنبته بس بقى يبص عليها كل شويه كانت بترتجف من الخوف وبتبص حواليها...
طاهر .. مالك ما تنامي في حاجه... !!
غزال بصوت بيتقطع... مش عارفه ما نمتش مش قادره انام...
طاهر بابتسامه.. اوعى تكونى خايفه يا وحش الكون...
غزال بدموع... قوى.. قوى يا طاهر...
طاهر راح على السرير مدد جمبها وفرد ايده وشدها لعنده.. وغزال مسكت فى هدومو بخوف.. طاهر حط ايدو على دماغها وبقى يقرا قران لحد ما نامت.. وفضل يبصلها لحد ما نام هو كمان... في صباح يوم جديد.. جاتلو رساله على الموبايل.. بصلها بفرحه ونزل وراح على مكان.. وكان عماره عاليه وبقى يطلع على السلالم لحد ما وصل على السطح وشاف ايوب ماسك بنت 18 سنه واقفه وبتقول بخوف...
عاوزه امشي انا ما عملتش حاجه..
طاهر.. مين الحلوه !!..
ايوب... دي حسناء هلال صاحبه الخط..
اوبا الفار دخل المصيده..
مد يدو عليكى.. خنقك صح انطقى...
غزال بقت تبكي تاني وقالت...
ايوه عشان انا ضربتو.. عشان ... احم هو يعنى كان.. كان عايز يبوسنى.. وانا ضربتو قال كده وخنقنى... ولولا امو فلتتو منى كان موتنى...
طاهر.. احتدت ملامح وشو وضم اديه بغضب لسه هيمشي بس مسكه ايده وقالت....
غزال.. ما تروحلوش هتعمل ايه معاه ده ولد عمك..
طاهر.. هقولو ان الحركات اللي كان بيعملها وبيقبلها على نفسه انو يضرب مرته انا ما اقبلهاش على نفسي.. وهوريلو ازاى يحاول يقرب منك... هعرفو ان اللى على اسمي وتحت جناحي وفي حمايتي ما قبلش حد يقربلها لو كنت انا شخصيا..
غزال.. بصتلو وقالت.... بلاش هتكبر الموضوع اكتر عشان خاطر النبي خلاص هم اساسا مش طايقينك بعد ما انت اتجوزتني.... ما تعملش مشاكل عشان خاطري انا كنت مخنوقه وفضفضت معاك بس...
طاهر بصلها وحاوط وشها وقال.....
قلت لك من اول يوم لو هتبقي مرتي.. ما عاوزش اشوفك بتبكي ولا اشوفك منكسره ولا موطيه راسك ليهم انا مرتي ما تبكيش وما توطيش راسها تمام... انا راسى من راس مراتي ولو وطت راسها تبقى بتوطى راسي معاها...
ونزل بغضب وخبط باب اوضه عمار كسروا برجله.. عمار اول ما شافو رجع لورى برعب بس طاهر قرب عليه وخنقوا وخبطوا في الحيطه وخنقو وهو بيقول.....
قلت لك بقت مرتي انا وعلى اسمي وانت مش من حقك تمد يدك عليها.. لا وكمان بتقرب منها...
وسابو وقع على الارض ورجع وقفوا وضربوا تاني وفضل يضرب فيه جامد وبغل وبقى يخنقوا لحد ما بقى يكح..
طاهر بغضب... انت قادر تعمل حاجه.. قادر تعمل حاجه دلوك.. لا عارف ليه عشان انت اضعف مني مديت يدك على اللي اضعف منك ودي مش رجوله خالص انك تضرب اللي اضعف منك... علشان كل قوي فيه اللي اقوى منه ماشي...
ومسك ايدو اليمين ولواها ورا ضهرو وداس عليها لحد ما اتكسرت... ووقع على الارض... ومشي... وعمار بقى يتلو في الارض من كتر الام.. طاهر وهو طالع لقى نعيمه شايله الولد وواقفه بخوف اخد الولد من ايدها وبصلها بحده وقال...
كلمه كمان واللي خلق الخلق اسود عليكم عيشتكم.
نعيمه بتوت ... الصور معانا ما تفردش ريشك قوي في ثانيه الا ثانيه تلاقيها على موبايلات كل الناس..
طاهر بغضب.. اعمليها اعمليها بس قولي لولدك لو دكر يعملها عشان اخليها اخر حاجه يعملها في دنيته قبل ما ابعته للرفيق الاعلى.. قوليلو لو دكر بس يعملها ده لو ها..
ورجع على الاوضه وادى الولد لغزال.. وقعد على الكنبه...
غزال.. انت جبتو منهم ازاى رضيو يدوهولك....
طاهر.. لا عادى ما هي مش فاضيه اصلا دلوقتي لما ترجع تبقى تاخده....
غزال... هترجع من فين..
طاهر... ترجع من المستشفى بعتناها مشوار لحد المستشفى تجبس دراع ولدها...
غزال بذهول.. نهار اسود كسرت دراعه..
طاهر مسكها بغضب من دراعها وقال....
ايه اتخضيتي عليه اوعي تقوليلي اتخضيتي عليه بعد بيغير عليا انا لسه ما نسيتهاش والله ادفنو مطرحو...
غزال... لا انا ما اقصدش انا بجد زعلانه عليك انت شوف واقف قصاد الكل عشانى... وانت اصلا مش ناقص.. انا مش عارفه اقولك.. والله
طاهر.... ما تقوليش حاجه.. قوليلى بس على اي حد يضايقك وانا هموتهو لك هو واللي جابوه.. لا عاش ولا كان اللي يمد يدو عليكى وانت مرتي وفي حمايتي...
غزال... شكرا والله.. انت اول حد يوقفلي كده ويسندنى...
طاهر مسك ايدها وقال... طالما انتى مرتي وفي حمايتي.. عمرى ما هسيبك... معروفه ما فيهاش كلام.. وريتلو ازاى يقرب منك... طول ما انتى مرتى ده حقك عليا.. بعد ما نجيب حقك منهم حريتك معاكي.. توكلى على الله مطرح ما انتى عايزه....
غزال.... ما فيش مكان في الدنيا ائمن منك اروح عليه اصلا انا لو روحت بطن امي مش هيبقى انئمن من عندك. الدنيا معاك مش ناقصها حاجه... وانا مش عاوزه حقى خلاص... هو ربنا جابو كده عشان افضل معاك عشان يوريني ان اللي انا كنت معاه ده حيوان..... انا بس اللي كنت برضى بالقليل..
طاهر... هو انتى بتطلبيني ولا انا بتهيئلى...
غزال... خليك معايا ما تسيبنيش...
طاهر بتوتر.. احم نجيب حقك الاول وبعدين نتكلم في الموضوع ده... تصبحى على خير...
غزال.. وانت من اهله..
وبقت تنيم الولد فى سريرو الصغير بس الباب خبط راح طاهر فتح الباب وكانت عليا قالت بغضب...
ايه اللي انت عملته ده... انت كسرت دراع ولد عمك ليه انت على طول يا طاهر كيف التور الهايج كده نسيت عمار ده كان كيف ضلك..
طاهر... بيهين مرتي وانا عايش على الدنيا اسيبه يعني ..
عليا... لا ما تسيبوش يا طاهر اكسر دراعو... انتو كنتو كيف الاخوات ايه اللي حصل لك رايح تتجوز مرته وتضربه تكسر دراعه...
طاهر.. انا تجوز طليقته مش مرتو.. هو طلقها يبقى ما عاوزهاش... خلاص يبقى مالوش حق يسال اخدت مين ولا راحت فين ولا جات منين... لو كان يهمو امرها ما كانش سابها... بعدين يعني لو انتى حصل معاكي اللي حصل معاها كنت هترضي يسيبوكى كده...
عليا.. لا طبعا وانا ما بلومكش ان انت اتجوزتها بس كمان ما تكسرش دراعو وتزعلو ده ولد عمك... ولا لازم تستنى نعيمه تاجى كل شويه تقول لك انا عملت عشانك وانا عملت عشانك وانت خاين العيش والملح...
طاهر... اللي يقولوا يقولوا انا مش هعبر حد من هنا ورايح انا ما تجوزتهاش عشان اسيبها لهم ملطشه في البيت مرتي بقت على اسمى المفروض يحترموها كيف ما انا كنت محترمها لما كانت مرتو وكيف مكانو بيحترموا جميله الله يرحمها..
عليا وطت صوتها وقربت منه قالت...
بس يا اخويا جميله كانت ست محترمه الله يرحمها انت كنت قاعد وشفت جوزها طلقها ليه...
طاهر.. جوزها طلقها عشان حمار.. فى بلوه حصلت لمرتو ما عرفش مين اللي وراها حتى بس عرف يطلقها.. انا كمان ما اعرفش مين اللى وراها بس عارف انها ما تعملش كده لو كانت جميله انا مطرحها كنت عملت نفس اللي بعمله مع دي ما كنتش سبتها تبقى ملطشه للكل.. دى واحده بريئه بشرفك لو كانت بريئه بعد كل البلاوي اللي عملها فيها دي شوفي انتى بقى الذنوب اللي هيروح بيها..
عليا... خلاص انت حر.. بس بشويش على ولد عمك ما تزعلش منو راضيه يلا سلام تصبح على خير...
طاهر.. وانتى من اهله
ودخل ينام على كنبته بس بقى يبص عليها كل شويه كانت بترتجف من الخوف وبتبص حواليها...
طاهر .. مالك ما تنامي في حاجه... !!
غزال بصوت بيتقطع... مش عارفه ما نمتش مش قادره انام...
طاهر بابتسامه.. اوعى تكونى خايفه يا وحش الكون...
غزال بدموع... قوى.. قوى يا طاهر...
طاهر راح على السرير مدد جمبها وفرد ايده وشدها لعنده.. وغزال مسكت فى هدومو بخوف.. طاهر حط ايدو على دماغها وبقى يقرا قران لحد ما نامت.. وفضل يبصلها لحد ما نام هو كمان... في صباح يوم جديد.. جاتلو رساله على الموبايل.. بصلها بفرحه ونزل وراح على مكان.. وكان عماره عاليه وبقى يطلع على السلالم لحد ما وصل على السطح وشاف ايوب ماسك بنت 18 سنه واقفه وبتقول بخوف...
عاوزه امشي انا ما عملتش حاجه..
طاهر.. مين الحلوه !!..
ايوب... دي حسناء هلال صاحبه الخط..
اوبا الفار دخل المصيده..
