اخر الروايات

رواية موجوع قلبي الفصل الخامس 5 بقلم شروق مصطفي

رواية موجوع قلبي الفصل الخامس 5 بقلم شروق مصطفي


صباح اليوم التالي
عندصقر

استعد وعرف من اسامه ان مايا خرجت كالعاده في مكانها
راح البيت عند والدتها

باب البيت خبط
مديحه ما انتي معاكي مفتاح بتخبطي ليه ها نسيتي ايه !
ايه ده مين؟
صقر:احم اسف ع الازعاج واني جيت من غير ميعاد كنت حابب اتكلم مع حضرتك بخصوص مايا

مديحه 😯:مايا خير في ايه بنتي دي لسه نازله

صقرحاول يطمنها : متقلقيش انا جاي
في خير ان شاء الله انا جاي اطلب ايديها من حضرتك
مديحه : طيب تعالي يابني اتفضل انا اتخضيت فكرت فيها حاجه اتفضل اهلا بيك يابني
ودخل وقعد وقدمتله مشروب
وبدا يتكلم
الحقيقه انا شوفت بنت حضرتك ومعجب بيها وحاولت اكلمها بس هي رفضت وده ال خلاني اجي ع طول طبعا بعد ما سالت عليكو
سكت وكمل
انا حابب اكلمك عن نفسي شويه انا مهندس وشغال مع والدي بساعده في شركاته وانا بأسس شركه خاصه بيا
والحمدلله عندي شقتي وجاهزه من كله الا تشطيبات الاخيره سايبها اختارها مع عروستي
وانا وحيد معنديش اخوات
وكنت خاطب بس محصلش نصيب

واكيد حيبقا فيه فتره تعارف بينا
وانا حسيبلك كل حاجه عشان تسالو عننا برده

وحكلمك عشان اجي انا والعيله نتعارف

مديحه:والله يابني الراي الاول والاخير ل مايا وحكلم اخوها وانا مش حلاقي احسن منك بس سيبلنا وقت
وحرد عليك
طيب اتفضلي وده الكارت مكتوب ارقامي وده عنوان لو حبين تسالو عنا
*واخدو ارقام بعض*
واخد رقم اخوها عشان يكلمه
وحكلم حضرتك قريب بعد اذنك

مديحه: مع السلامه يابني
ربنا يقدم ال فيه الخير

ومشي وراح بص عليها من بعيد لاقاها قعده وبتعيط ولسه مخلصه مكالمه
هو نشف الدم بعروقه وبصلها بصه الصقر👊🏼😡😠
*لسه برده بتجري وراه وبتعيطله عشان يرجعلها هانت هانت اوي فاضلك خطوه واحده*
وشافها وهي بتقوم وماشيه راح ناحيتها وشدها من ايديها و بيزعق
انتي ايه القرف ال بتعمليه ده كل يوم مرخصه نفسك كده ليه فوقي بقا مش حيرجعلك تاني انتي مش بتفهمي وبيشاورلها فدماغها
*هي اتصدمت من موقف كله* مين ده

هي 😲 اي سيب ايدي انت مجنون ولا ايه سيب ايدي يا حيوان بقولك !
ولطشته قلم👋 هو انت عشان رفض اكلمك جاي تقولي اي كلام وخلاص ابعد عني سيب ايدي بقا

صقر *مسك خده ال اضرب واستحلفها😡 واتكلم من تحت ضرسه😬
وحياه القلم ده لاردهولك اضعاف
انتي ماشوفتيش حاجه لسه وحاندمك هانت التقيل جاي وسابها ومشي
*هي مش مصدقه نفسها بيعمل ليه كده ومرخصه نفسي في ايه مش فاهمه حاجه ده مجنون شكله*

ومشت هي كمان رجعت البيت
بتكلم نفسها ده مش طبيعي ابدا
هو فيه كده
ده مش طبيعي ابدا ده رايحه منه خالص
مديحه سامعاها بتبرطم:مالك يابت بتكلمي نفسك ليه اتجنيتي ولا ايه

مايا:ماتحطيش ف بالك انتي انا داخله انااام
مديحه:طيب في موضوع عاوزه اكلمك فيه
مايا: لما اصحا لما اصحا ودخلت
غيرت ونامت
حلمت بوالدها وبيقولها تعالي ورايا ويشاورلها تعالي
وبيبتسملها
ولسه حتروح وراه ومبسوطه انها حتروح لباباها لاقت ال بيشدها وبيبعدها عنه وهي تعيط سبني اروحله سبني اروحله مش عايزاك سبني بقا اروحله يا باباه 😪

لقت باباها مشي بعيد واختفي

وهي من كتر عياط قامت بتعيط
*خير اللهم اجعله خير*
وقامت اتوضت وصلت ركعتين
وخرجت قعدت مع مامتها

مديحه: صحي نوم كل ده عملت الاكل وجيت اصحيكي لاقيتك رايحه في النوم خالص مرضتش اصحيكي

مايا وهي بتتواب 😴: النوم احلي
انا جعانه جدا فيه اكل

مديحه :قومي سخنيلك بقا
وكلي وعاوزاكي في موضوع مهم
مايا :طيب ياست الكل
واكلت وعملت شاي ليهم وقعدت في فرانده
ها ياست الكل موضوع ايه بقا ؟
في عريس جا انهارده بعد ما نزلتي علي طول
وشكله كويس وابن ناس شافك واعجب بيكي وجا اتقدملك

قولتله حقولها وحكلم اخوها
ها ايه رايك انا بقول يجي ويتكلم معاكي ويمكن يبقا فيه قبول
مايا بتسمع بس منطقتش: اممممم رايي منا قولتلك قبل كده انا مش بفكر في الارتباط يا ماما دلوقتي و مش مهيئه نفسي ليه
ولسه عاوزه ارجع الشغل واقف ع رجلي واعيد ثقتي بنفسي من تاني وبعد كده افكر ارتبط
وانا من جوايا حزين لسه و مفوقتش سيبيني علي حريتي قوليله مفيش نصيب وخلاص
مديحه: يا بنتي وفيها انا نفسي افرح بيكي انهارده قبل بكره ويكون ليكي ظهر واطمن عليكي

وبعدين الحي ابقا من الميت والحزن في القلب وهو اكيد حيفرحلك وهيكون مرتاح اكتر في تربته انتي شايفة اخوكي متجوز وعايش برده مع عيلته ومكمل حياته موقفتش

انتي كمان عيشي حياتك
واطلعي من الحزن ده وخلي الفرحه تدخل بيتنا واطمن عليكي

مايا اتنهدت :مش عارفه يا ماما بجد انا حاسه اني مش مستعده خالص للارتباط في الوقت الحالي
وفي حجات كتير عاوزه اعملها ومش مستعده بجد للارتباط

مديحه :طيب جربي مش يمكن يطلع كويس وابن حلال ليه نرفض من الاول كلميه واعرفيه الاول واحكمي
وعلي الاقل ممكن يساعدك ويوقف جانبك وتعملوا ال انتي عاوزينو مع بعض بدل ماتكوني لوحدك
زي ماعملت انا وابوكي كنا مع بعض في كل حاجه

مايا مش مقتنعه لسه بوجهه نظر مامتها:
سيبيني علي حريتي يا ماما حاسه اني مش مرتاحه بجد للموضوع ده
انا عاوزه اشتغل الاول ويبقا ليا كياني الاول مستقل وافكر بعد كده

بلاش منه الموضوع ده انا مش عاوزه بجد
انا فدماغي حجات عاوزه انفذها الاول قبل الارتباط

مديحه مصممه علي رايها وشايفه انها صح كاي ام نفسها تفرح لابناءها قفلت موضوع معاها مؤقتا كتر كلام معاها مش حيفيد حاليا فسكتتها مؤقتا وال
وفي دماغها حتنفذه برده لسه هي مش عارفه مصلحتها فين:
سيبيها ع ربنا يا مايا يلا بينا ننام

عند صقر
مشي متعصب اوي علي اخره والله لاندمك علي القلم ده بس امسكك الاول في ايدي وانا حعرف اربيكي
خلاص هانت

مديحه تاني يوم
كلمت ابنها الكبير تعمل ايه في العريس ال جاي ومايا مش موافقه من قبل ماتشوفه حتي ابنها
قالها هاتي بياناته اسمه وعنوانه حيسال عليه من اصحابه كويس
(اصحابه ال ف اسكندريه)
((لان هو مسافر بره مصر))

وقالها حعرف واكلمك انا

........





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close