اخر الروايات

رواية جمرات الغرام الفصل الثالث 3 بقلم ملك طارق

رواية جمرات الغرام الفصل الثالث 3 بقلم ملك طارق


"الفصل الثالث"

تشرق شمس يوم جديد بنورها الساطع في القاهره
"فيلا الدمنهورى"
يدلف زين وبجانبه مرام ويبدو علي وجهها الحزن والخذلان

رأتهم رقيه والده زين _اي يا زين خرجت فين من امبارح بليل كده
_وانتي عرفتي منين يا ماما
_عم محمد البواب هو إلا قلنا
ردت مرام هذه المره قائله _كان معايا يا طنط رقيه كنا بندور علي نيهان صحبتي
_هي جرالها حاجه يا مرام بتدوره عليها
ليه يا حبيتي
_اختفت من المستشفي وشنطتها موجوده وموبيلها حتي عربيتها مش عارفه راحت فين
رقيه _متقلقيش حبيبتي اطلعي اوضتك ريحي شويه وانت يا زين اجهز عشان تروح الشركه
زين_فعلا لازم اروح الشركه هطلع اجهز عن اذنكم
وصعد للاعلي لكي يجهز
مرام _عن اذنك يا طنط عشان هموت وانام
روقيه _اطلعي حبيبتي وانا هطلع اشوف عمك صحي ولا لا
صعدت مرام للاعلي متجهه نحو غرفتها دلفت إليها وأخذت منامه حريريه ودلفت للمرحاض لتمتع بماء بارد يهدء من أعصابها وبعد وقت خرجت من المرحاض ودفست نفسها في ذلك السرير ولكن ثواني وقفزت من مكانها متجهه نحو غرفه زين دقت الباب ولكن لم تجد رد فدلفت للغرفه وجدته يخرج من المرحاض يلف خصره بمنشفه وفي يده منشفه صغيره يجفف به شعره نظرت له بتوتر وجبنتيه توردت من الخجل
قال لها زين بهدوء_في حاجه يا مرام
نظرت إليه ولسانها عاجز عن التحدث وتفرق يديها من التوتر _كككنت جايه اقولك حاجه بس خلاص لما تلبس اببقا قوولي ععن اذنك
كانت تخرج من الغرفه شبه راكضه ولكن وقفها زين قائلاً _مرام قولي انتي عايزه ايه مش هتفرق اللبس ولا لا انتي اختي الصغيره وهتف بسخريه مش دا كلامك
نظرت إليه بوجع وابتسامه حزينه _ااه كلامي كنت جايه اقولك شكراً يا أخويا انك دورت معايا علي نيهان
نظر إليها ببرود عكس ما بداخله _لا عادي انشاء هتكون كويسه وبرضه هكلم معرفي يشوفوا هي فيين
_تمام عن اذنك
ركضت لغرفتها والدموع تلمع بعينيها وهي تهتف بوجع _اختك اختك نفسي تفهم اني بحبك من غير ما اقووول
***************
كانت جالسه في تلك الغرفه المخيفه المظلمه معظم ألوانها داكنه فهي تخاف من الظلام ولكن هيهات هي ليست في منزلها لكي تفعل ما تحب فهي في منزل ذلك "حيدر الجبالي "التي يظهر علي وجهه القسوه والإجرام لفت نظرها صوت الباب يفتح ليدخل بهيأته المخيفه بذلك الزى إلاسود نظر إليها بجمود وقسوه قائلاً
_قومي معايا
ردت عليه بخوف _هنروح فين
_عند إلا خلقك... همووتك
ردت بدموع _مش هروح في حته وواعي تعتقد اني خايفه لا انا مش هستسلم أن هحاول اني اهرررب
نظر إليها ببرود قاتل وقال لها_هو انتي اعتقادك انك هتعرفي تهربي تبقي هبله يا دكتوره القصر كله مليان حرس
نظرت إليه وقائله بثبات مزيف _وانا موافقه انك تقتلني
نظر إليها بإستغراب من حدثها_موافقه
نظرت إليه بقوه _اه موافقه بس شوف بقا هتعرف تجيب السلسه إلا كان لبسها مارتن إزاى.. مهو انا نسيت اقولك ان السلسه دي معايا
نظر إليها بشر _هاتيها
_لأ
نظر إليها قائلاً _بقولك هاتيها
_ولما اديهالك وتموتني أي إلا هيحصل
نظر إليها بخبث _وانا ميهنش عليا الجمال دا يموت انا هتجوزك بمزاجك أو غصب عنك هتجوزك
نظرت إليه بحقد وصرخت فيه قائله_اخرج بره يا حيدر اخررج بكرهك صدقني
_مش فارق معايا حبك او كرهك جهزى نفسك فرحك بليل يا عروسه
تركها واقفه بشرود ترك لها الغرف وغادر تركها خائفه من ذلك المجهول

***************
في أحدي إلا أماكن يجلس حيدر مع ذلك المجهول
_يعني اي يا حيدر
_للأسف يا بوص هتجوزها عشان شفتني وانا بقتل مارتن وعايزه تبلغ عني
_والسلسه
نظر إليه حيدر بحيره وأردف قائلاً بكذب _معرفش عنها يا بوص
_ماشي يا حيدر روح انتي جهز ل بليل
نظر إليه حيدر بخبث وتركه وغادر وهو يفكر بشئ ما
***************

في المساء في فيلا الدمنهورى كانت مرام واقفه في الحديقه تتحدث عبر الهاتف
_ايوه يادكتور آدم للأسف لسه مش لاقينها ولا نعرف عنها حاجه نعمل ايه طيب
_انا اهم حاجه عندي المستشفي والمرضي ارجعي انتي الشغل علي الاقل
اردفت باستنكار واضح _أنت أهم حاجه عندك دا طب ونيهان مش مهمه يمكن تكون اتخطفت ولا ماتت
-انا مليش دعوه بكل دا قدامك لحد بكره وتيجي هعتبر أن أعصابك تعبانه عشان كده مجتيش النهارده ونيهان هديها اجازه يومين وبعدها لو مظهرتش هتترفد سلام يا دكتوره مرام
أغلق الهاتف وسط ذهول مرام وصدمتها من آدم ذلك كيف يتفوه بهذا الكلام هل المستشفي أهم ام نيهان فاقت من شرودها علي صوت زين
_مررام
_ايه في ايه
نظر إليها وهو يرفع أحدي حجبيه _بقالي ساعه بندهلك مالك وشك مصدوم ليه
نظرت إليه بتعب ظاهر-مليش عن إذنك

تركته متجها نحو غرفته لكي تجهز وتذهب للبحث عن رفيقه عمرها "نيهان"
بعد وقت كانت تهبط الي الأسفل فرآها عمها "سليم"
نظر إليها سليم قائلاً _رايحه فين يا ماارو
هتفت بحزن_رايحه ادور علي نيهان في أي حته يا عمو ادعي إلاقيها
_بإذن الله هتلاقيها
اردفت فضول _هو زين فين كان هنا من شويه
أردف سليم بلا مبالاه قائلاً _رنيم كلمته راح يقبلها
نظرت إليه بحزن وأردفت _تمام عن إذنك يا عمي

***************
في فيلا "الجبالي"

كانت نيهان جالسه في تلك الغرفه المشؤمه تبكي علي حالها تلعن الساعه التي ذهبت فيها نحو ذلك مارتن تلعن ذلك اليوم تلعن عمرها بأكمله دقائق وسمعت صوت الباب يفتح ويدلف حيدر بهيأته المخيفه وذلك الملابس السوداء التي تخفها آكثر
نظر إليها بعيون الصقر قائلاً _يلا يا عروسه أجهزي
نظرت إليه بعيونها الباكيه الحمراء _عروسه في عينك يا بن الجبالي
نظر إليها بمكر _القطه طلع ليها لسان وبتعرف تتكلم لهوو
أردفت قائله بشراسه _وطلعلي ضوافر وممكن اخربشك تحب تجرب
نظر إليها ثم ضحك بصوت عالي
نيهان بحقد _بتضحك اي يا بارد انت
_اضحك براحتي انا غلطان كنت هخليكي تكلمي صحبتك مرام دي
هتفت بلهفه _بجد
_اه عشان تعرفي اني كويس اتفضلي بس اي حركه غدر هتزعلي قوليلها انك بتتجوزى يا عروسه ثم ضحك مره اخري
أمسكت الهاتف بأيدي مرتعشه وطلب الرقم وانتظرت الرد
_الوو يا مرام انا نيهان
قالت الأخري بلهفه _انتي فين يا نيهان انا بدرو عليكي فكل حته انتي بخير
_ايوه بخير
_طب انتي فين
اردت نيهان أن تقول لها انها تموت بداخلها علي ما يحدث إليها ولكن صمتت خوفاً من حيدر
_انا النهارده فرحي يا مرام
_نعممم فرحك ازاى
_مش وقته يا مرام المهم روحي مكتبي
في المستشفي هاتي شنطتي واي حاجه في الدرج يا مرام فضي الدرج كله فيها والموبيل ومفاتيح العربيه وأي حاجه في الدرج يا مرام اي حاجه
_نيهان انتي عايزه حاجه معينه
_بالظبط يا نيهان هاتي كله وتعالي علي فيلا الجبالي لو تعرفيها
_هاتي العنوان
_العنوان *******متأخريش ارجوكي
_حاضر
أغلقت الهاتف ثم اعطته الي حيدر وأردفت ببرود قائله - اطلع بره ولما مرام تيجي ابعتها
نظر إليه بشر ثم امسكها من خصلات شعرها البنيه قائلاً _احترمي نفسك فاهمه ولا
ثم تركها وخرج من الغرفه تركها خائفه ثم ثوان معدودة وفقدت وعيها



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close