اخر الروايات

رواية سندريلا ونيران الثأر الفصل الثالث والثلاثون 33 والاخير بقلم ولاء محمد

رواية سندريلا ونيران الثأر الفصل الثالث والثلاثون 33 والاخير بقلم ولاء محمد


 سندريلا ونيران الثأر

الحلقه33والاخيره
الجزء الأول من الحلقه
فى القاهره منزل جونيد
يلا مش مشكلة غيرى ملابسك وهننزل نروح مكان بتحبيه
بالفعل بعد وقت نزلا لتبدأ الرحله للصعبد
بدون علمها وتبدأ رحلة جديده فى قصتها ربما تكون اصعب رحله
لكليهما
.............
فى مكان ما بالصعيد حيث مسكن بدر الجديد
كان بدر فى قبعة حزنه عندما ورده اتصال من
قريته فى الصعيد فهو على الرغم من ابتعاده ولكن
على ثقه بوجود من يظل يبث له الأخبار
........كيفك يابدر عندى ليك أخبار زينه
بدر......طب رد السلام الأول خير
......معلهش اصلى فرحان جوى مع انه اللى حصل صعب
بدر.....خير
......الست قمر اطلجت بالتلاته
بدر وقد قفز قلبه من الفرح ....ايه بتتحدت عنجد
.....والله كيف مبجولك أكده بس بس يعنى
الست اتهانت اشوى جاله جطع يده كان بيضربها جامد
بدر وقد اكفهر وجهه ....الكل...ابن الكل....عيمد يده عليها
....عتاجى امتى
بدر...جاى هصفى الحساب مع الراجل اهنيه جبل مسافر
عيب اهمله فى نص الشغل
......................................
فى القاهر
كانت ريم فى الجامعه
كانت تائه فى ما قالت زينات غير مدركه الأشخاص أمامها وما اجبرها
على النزول تسليم شيت هام مطلوب من قبل العميد
وأثناء الطريق تصادمت مع سالم
ريم...سورى مخدش بالى
سالم....عادى ولا يهمك مخبطيش فى حد غريب
ريم...أنت ياريتنى صدمتك بعربيه عشان ارتاح
سالم بغمزه.....كنت هموت سعيد على الأقل هموت بسببك
ريم. ...يووووه
سالم ...مهو بقى ياتدينى فرصه افهمك اللى حصل
واثبتلك حبى ياتستحملى عناد الصعايده
ريم ... والله
سالم بغمزه ...والله
ريم مع عناده باستسلام ....سالم طب ياريت نتقابل وقت تانى
سالم....وأنا مش عايز اقابلك انا عايز أقابل أهلك مفيش بينا
كلام ذى الحراميه انا عايز اكلمك قدام أهلك معلش أن كنت بطلعلك
فى كل مكان بس عشان اطمن انك سامحتينى شويه
يلا بقى امشى روحى وانا هطمن عليكى ذى كل يوم
امشى وراكى لحد متوصلى البيت
ريم بابتسامه......ناقصه جنان الصعايده انا
سالم ...وأن كان عاجبك
.............................
فى الصعيد منزل مهران
حسنين.....اتجننت يا ولد المخبول اطلجها بالتلاته
واحنا لينا اشهور بنخطط للجوازه الله يخربيت الصرمه
اللى فى دماغك
هاشم بهدوء....ياعمى عنستفاد بايه واحنا مسكين السكينه
والطير بعيد .
حسنين بفهم........عتجول ايه
هاشم....ياعمى قمر السكين بدر الطير ايه اللى هيوجع
مسكة السكين ولا تكسر اجناح الطير نغم جناحات بدر
وشوف بجى احلا حاجه عارف عمى حسان
حسنين بتركيز.... الله ياخده لو عايش
هاشم....ههه مات وخلف واد وبت انى كنت هكتل الواد
الصراحه بس الجيته مجوز وايه مجوز نغم اجناع بدر طلع من
وراه مصلحه عجيبه عندنا ونبجى أكده كسرنا وهدان وبدر
ولو كتلوه مش هيفرج
حسنين بإعجاب.........اطلعت عتفكر ياولد عفارم عليك
هاشم تربيتك ياعمى
............................................
مع مرور الوقت ووصول جونيد الصعيد
نغم بغضب....بجى أكده ياجونيد اتجيبنى الصعيد تانى
جونيد....منى مقولتش ليكى حبيت اعملهالك مفاجأه
بصراحه قمر أطلقت وجدك طلب انك تكونى جمبها وانا عارف قمر
غلوتها قد ايه عندك
نغم....جلبى عليكى ياقمر الحمد لله ارتاحت من ولد الفرطوس
ثم أكملت حديثها بخوف اكبر لما سمعت من زينات وعلى الرغم
من تيقنها من براءة والد جونيد من قتل أبيها ولكنها على ثقه
أن عائلتها بأكملها لن يكون رد فعلهم طبيعى ان أدركوا حقيقته
نغم....جونيد مكانش ينفع نعاودوا الصعيد دلوكيت
جونيد بتعجب.....ليه ده انا قولت هطيرى من الفرح بمجرد
متعرفى انه قمر رجعت بيت جدها
نغم .....ايوه بس انت ....
قبل ان تكمل حديثها وجدت انها وصلت امام منزل وهدان
وان جل العائلة بانتظارها قرابة 30رجل أمام الباب
جونيد بتعجب....انتوا عندكم فرح ولا ميتم ايه ده كل دول تبع عيلتك
نغم وقد ازدادت ضربات قلبها بأن خبر اصله وصل لهم
نغم....جونيد الله يخليك أرجع بالعربيه بسرعه نعاود
جونيد ......نغم اهدى فى ايه
فجأه يجد السياره تحاوط من كل إتجاه وتفتح الأبواب من الاتجاهين
وصوت جهورى يطلب منهم النزول
وهدان ....اندلى يا نغم وانت ياولد مهران اندلا من العربيه
شهقت نغم وقت رأت موت زوجها أصبح محتوم وعجزت عن التحرك
فأتى لها وهدان سحبها بالقوه حتى تاوهت
وهدان ...اندلى يا نغم
نغم.....اااه براحه ياجدى
جونيد بترجل من السياره وبقوه....فى ايه براحه عليها
وقبل ان يخطو اتجاهها خطوه وجد رجلان أقوياء البنيه
يحتجزان زراعيه
جونيد بقلق على نغم.....ايه الجنان ده سيب ايدى منك له
وهدان بسخريه....براحه على يده لتتكسر فى يد كم ده
تربية مصر مهيستحملش تدوسوا على يده
جونيد بضيق....حج وهدان ايه قلة الزوق دى
نغم وقد علمت نية رجال عائلتها من نظراتهم القاسية
نغم بترجى. ....جدى احب على يدك همل جونيد لحاله
وأنا هاجى معاكم
وهدان....انتى عتاجى سواء وافجتى ولا رفضتى
وهو هيتحاسب
نغم بإصرار....مش هتحرك شبر ياجدى من غير مطمن على
جوزى
وهدان صفعها بقوه إلى ان ارتمت على الأرض
وهدان....جوزك دلوكيت بجى جوزك انكتمى
جونيد وقد جن جنونه لرؤيتها تضرب أمامه
جونيد بغضب....حج وهدان زودتها قلتلك قبل كده
مسمحش حد يضرب مراتى قام بدفع من يقيدون ذراعيه
بقوه إلى ان استطاع الإفلات
وذهب ليرفع نغم من الأرض أولا ثم اتجه ليمسك ياقة وهدان
جونيد....نغم انتى كويسه قومى ثم أمسك وهدان
لا نغم لا مراتى لا لو حد قربلها اقسم بالله هيبقى اخر يوم فى عمره
سواء انت او غيرك
وقبل ان يكمل حديثه وجد عصى تهوى على رأسه بقوه جعلته يفقد الوعى
من الخلف علا صراخ ودموع نغم من المفاجأة وذهبت لترفع رأسه وتضعها
على قدميها
نغم....ج ج جونيد افتح اعنيك جونيد سمعنى .. جولتلك خايفه عليك مسدجتنيش
رفعها وهدان بقوه من يدها
وهدان ...جومى فزى ادخلى الدار
نغم .بهستيريا عندما وجدت يدها غرقت دماء من رأس جونيد ......لا مش هتحرك غير
لما يفوج جوزى بعدوا عنى
مع إصرار وهدان وعنادها أخرجت سلاحها تشير به باتجاهين تجاه رجال العائله
وتجاه رأسها
نغم....اللى عيجرب ناحية جوزى شبر هكتله ولو يا جدى هتبعدنى منه
جبل مطمن عليه هكتل نغسى
ومع إصرار نغم بعدم تركه فى حالته قام وهدان بالأمر لأخذه
أقرب مشفى ومن ثم تبليغ عائلة مهران لسببين
اولهما يوصل رساله بأن التار بدأ مرة أخرى وثانيهما رغبة وهدان
بأن يجعل نغم تدرك انه ينتمى لعائلة لا تعى للحب معنى
وهدان ...يلا على الدوار اكفياكى عند
نغم بثبات....اطمن على حالته الأول من الدكتور
بعد خروج الدكتور المتابع ..
نغم بلهفه.....خير يا دكتور
دكتور.....الحمد لله خير الاصابه سطحيه بس خيطنا الجرح عشان
محصلش نزيف بسبب سخونه الجو

نغم ...يعنى ايه هيفوج
دكتور.....أن شاء الله كلها كام ساعه ويوفق ويبقى عادى جدا بس يغير على الجرح
ويومين ويفك الغرز ويبقى تمام
نغم بارتياح ......الحمد لله شكرا لتعبك يا دكتور
وهدان بضيق.....يلا جبل مكتلك انا
نغم ....والله تبجى خدمه ياجدى
وهدان........لسانك طول يابت ولدى
.................................................
فى منزل عمار
كانت تعتلى ملامح القلق وجه عمار مما جعل راقيه تلاحظ
راقيه.....فى ايه مالك تعبان ولا ايه
عمار .....لا بس خايف على جونيد
راقيه ....ليه
عمار .....جونيد سافر الصعيد وأمه اتصلت بتقول انه صعيدى
وعليه تار ومتجوز بنت عدوهم وكلام كتير وكانت بتتصل عشان افهمه
انه فى خطر وكده بس هو سافر اصلا
راقيه.....مين صعيدى وعدو ايه ايه اللى بتقوله ده
قام عمار بشرح القصه كامله كما ابلغته زينات
راقيه......نهار مدوحس جونيد صعيدى ازاى ده ميبانش عليه خالص
ونغم تطلع بنت الراجل اللى اتقتل ايه ده هو فى كده
عمار.....يووه ياراقيه مش وقتك انا خايف على جونيد بجد
راقيه محاوله تهدأته......تقلقش أن شاء الله خير مش معقول يقتلوه
عمار ......ده يبقى معجزه لو سبوه
راقيه. ...ايه الغلب ده
عمار..... .اتصل بالبوليس
راقيه......هتقولهم ايه صاحبى سافر وخايف عليه يتقتل
عمار.....لا بس أبلغ عن حكاية التار دى ممكن يبعتوا قوه تأمن
القريه كام يوم
راقيه .....فكره برضوا بس لازم يكون فى اكتر من شاهد معاك على
الأقل
عمار ....بجديه هتصرف بس مش هسيب جونيد يتقتل
راقيه ......وانت تفتكر البوليس ميعرفش حكاية التار الصعيد
كله تار ومش قادرين يوصلوا لحل فبيسبوهم يخلصوا على بعض
عمار.....مفيش حل تانى هبلغ ان شاء الله يتصرفون
.............................
مر الوقت إلى ان حل منتصف الليل
فى مشفى بالصعيد
بدأ جونيد بان يستعيد وعيه وبمجرد أن أفتح عيناه ظل يتذكر
ما حدث فهب صارخ
جونيد بصوت جهورى........نغم
كان يجلس على الكرسى قبالته هاشم
هاشم.....براحه متصرخش احنا فى مستشفى فوج كل ده نوم
دى حتة تعويره يلا على الدوار
جونيد بتعجب......أنت مين وانا ايه اللى جابنى هنا وفين مراتى
هاشم.....هههه انى ولد عمك وناس مرتك ضربوك وجابوك اهنيه
عشانها شكلها عتحبك هههه
جونيد بضيق......ابن عم مين ايه اللى بتخرف بيه ده
هاشم ....اسمك جونيد حسان مهران .
وأنى هاشم عثمان مهران .ابوك أخو ابوى بس هج عشان كان
مجوز من مصر وكتل واحد من عيلة وهدان
جونيد بضيق......ايه الهبل ده ابعد من طريقى
هاشم.....رايح وين عند مرتك هيكتلوك
جونيد.....هقتل الناس كلها عشان اوصلها
هاشم بسخريه......عصايه جابتك المستشفى لو كتروا عليك
هيودوك الجرافه (المقابر) .اهدى وأسمع الكلام
جونيد.....تعرف لو ممشيتش من قدامى هقتلك
أثناء الجدال دلفت ممرضه
الممرضه ...أنت جونيد حمد الله على السلامه الجواب ده من مرتك
هاشم ....ياعينى بت الناصحين عتطمن عليك
جونيد ....يا أخى غور بقى مش عايز اعرفكم
هاشم....انى هستناك بره عشان صوتنا ميعلاش
قام جونيد بفتح الجواب وكانت نغم تصف له جل ماقالته زينات
فتيقن من أصله وطلبت منه بترجى عدم السؤال عنها حاليا
جونيد ضامم الرساله بيده وملقيها على الأرض
جونيد....ايه الجنان ده ازاى عيزانى مشوفهاش تانى على جثتى
انى اسيبك ثانيه.
.......
خارج المستشفى
خرج جونيد بخطى سريعه اوقفه صوت هاشم
هاشم.....براحة على نفسك ياولد عمى ده كلياته عشان حرمه
جونيد بنفاذ صبر ممسك ياقة هاشم وموجه له لكمه
جونيد....أخرس انت ايه لزقه والبنت دى دفر
رجلها الصغير عندى برقبة عشره زيك
هاشم واضع يده على موضع ضربه.
هاشم...بجى أكده طيب ابراحتك روح ولو رجعت عايش اسأل على
دوار الحج مهران عتلجى الف واحد ايدلك
جونيد باصق على الأرض الله يحرقكم ويحرق التار بتاعكم
مع إصرار جونيد للذهاب لمنزل وهدان كان الليل قد اشتدت ظلمته
ومجرد وصوله لمنزل وهدان اوقفته كلمات نغم المكتوبه
كلمات نغم. جونيد انت عندى بالدنيا كلياتها مجدرش اشوف جرح
فيك لو اتأذيت هكتل نفسى خلى بالك من نفسك لو عتحبنى
واوعاك أتفكر تاجى حدانا جدى حالف لو هوبت ناحية الدار عيكتلك
وأنا مليش عيش بعدك.
جونيد......وأنا استحاله اسيبك
فى غرفة نغم
كانت نغم شارده تفكر فى جونيد وما أصابه وتتفوه
بكلمات بصوت عالى
نغم....يارب بعد عنه الشر يارب عارفه ملهوش
ذنب فى اللى حوصل وأنا مسمحاه احميه والهمه
يعاود بلده ومينشفش ادماغه
فجأه يقطع شرودها صوت أصبح القلب يعشق سماعه
جونيد.....هو عشان مش عايز اسيبك ابقى بنشف دماغى
انتى روحى واستحاله اسيبك
شهقت نغم.... جونيد كيف أوصلت لهنيه
واسرعت فى الخطى تجاهه انت زين دلوك جولى ادماغك زينه
جونيد بابتسامه لرؤية لهفتها عليه
جونيد...براحه وحده وحده
نغم حاضنه إياه بدموع.......سلامتك من الاذى
جونيد.. .اهدى انا تمام
نغم بقلق......جيت اهنيه كيف حد شافك
جونيد. ....جيت من الشباك عادى مش اول مره أعملها
ومتقلقيش محدش شافنى
نغم ......طب امشى الله يخليك
جونيد....مش همشى غير وانتى فى أيدى
نغم.....مهعرفش انط من الشباك وعيشفونا اتنيناتنا
لكن أنت سهل تهرب روح بلدك ياولد الناس لو عتحبنى
هيكتلوك لو شافوك اهنيه
جونيد.....هحارب الناس كلها يا نغم انا مسدقت لقيتك
ومش هضيعك من أيدى
فجأه باب غرفتها يطرق
سعديه.....نغم يابنيتى لساتك صاحيه
نغم بتلعثم....ا أي ايوه ايوه ياجادتى خمسه وهفتحلك
نغم ......جونيد امشى امشى بسرعه
جونيد بإصرار. ...لا انا مشبعتش منك
نغم ...طب ادخل فى الدولاب دلوكيت
جونيد......ازاى يعنى دولابك صغير
نغم......الحمام روح الحمام الله يخليك
جونيد....ماشى يا نغم هدخل استخبى فى الحمام
بعد ان تأكدت من أن جونيد دلف الحمام فتحت لسعديه
الباب بقلق
سعديه .. ..مالك يابتى وشك عيصب عرج
نغم ...حرانه حرانه ياجادتى
سعديه ...طب روحى طفى جسمك بشوية ميه وانا عستناكى
نغم....ايه
سعديه....روحى استحمى فى الحمام وانا عستناكى
نغم.. لا لا مش عايزه
سعديه ....هو الحمام فى حاجه اتخوف ولا ايه
نغم....ها لا بس
سعديه .....اخلعى اهدومك ورشى اشوية ميه واطلعى
داخل الحمام
جونيد بابتسامه خرجت بالاجبار لحديث سعديه.
جونيد.....هههه الحمام يا نغم هتعملى ايه
............. ....
يتبع

سندريلا ونيران الثأر
الحلقه الأخيره
الجزء الثانى من الحلقه 33 والاخيره
سعديه .....اخلعى اهدومك ورشى اشوية ميه واطلعى
داخل المرحاض
جونيد بابتسامه خرجت بالاجبار لحديث سعديه.
جونيد.....هههه الحمام يا نغم هتعملى ايه
خارج المرحاض
نغم. ...لا ياجدتى مش عايزه استحمى عايزه أنام تعبانه
جوى جوى
سعدية متحسسه وجنة نغم.....ايوه جسمك حامى
وعتصبى عرج خلاص نامى وعجيكى الصبح
نغم مسرعه فى الحديث....ايوه حاضر عنام تصبحى على خير يا جده
خرجت سعديه ونغم تترقب خروجها لتغلق الباب
نغم واضعه يدها على قلبها
نغم....يابوى ياجدتى هربتى دمى
فجأه تظهر من خلفها أيدى قوية تحتضنها بضحكه
جونيد....ههههه اهدى مالك بتترعشى
نغم .....عتضحك وانى دمى نشف خايفه اتشوفك
جونيد مازحا ليخرجها من حاله القلق التى طغت عليها
جونيد....لا مكنتش هتشوفنى هى كانت عيزاكى
تاخدى دش بس انتى رفضتى ليه ده انا حتى
كنت مستنى تاجى عشان أتفرج وانا مؤدب
نغم....ضاربه إياه على كتفه بخفه...
نغم....عتهزر وكته ده
جونيد بغمزه .....لا والله مش بهزر ده انا حتى ذى جوزك
نغم ......أنت مجنون والله انا هموت ليشفوك وانت عتهزر
جونيد ....يا نغم اهدى محدش شافنى انتى خايفه
كده ليه
نغم.....خايفه عليك خايفه أضيع منى بعد ملجيتك عموت من بعدك
جونيد... ششش بعيد الشر عنك وانا عمرى مهسيبك
نغم بإصرار. ...امشى الله يخليك بسرعه
جونيد بثبات....لا مش همشى من غيرك انا معنديش
استعداد اخسرك او أعيش ثانيه بعيد عنك
نغم ببكاء مرتميه فى احضانه.....عيموتوك لو جعدت
جونيد. ماسح دمعاتها بانامله......اموت بين ايديكى ولا اعيش بعيد عنك يوم معلش انا بحب ويمكن أكون بقيت مجنون بيكى ميهمنيش ناس ولا عادات ولا تقاليد قد ميهمنى مراتى متبعدش عنى مش هسيبك حتى لو التمن حياتى مش عايز اشوف نظرة خوف فى عيونك انا معاكى لآخر نفس .
غم بجديده واضعه يدها على رأسه..
نغم....بلاش مخ الصعايدة ده اسمع الكلام محدش عيفكر
ايدور فى الجديم ويعرفوا التار من الأساس حادث ولاحتى ليك ذنب ولا لا اللى عيفكر السلاح. ومهيرتاحوش غير والطلجه فى جلبك. وانت شوفت الموضوع كبر وتلموا ارجال العيله
جونيد....اهو هو كده بقى مخ صعايدة وانتى أدرى بمخ الصعايده يعنى مش هغير رأيى ولا رجلى هتطلع بره البيت ده من غيرك
نغم باستسلام من إصراره. ......طيب عنعمل ايه
جونيد بارتياح. ......هنهرب واسافر بيكى بعيد من مصر كلها
نغم بخوف. ......ربنا يستر
جونيد.....يلا بسرعه من الشباك
اتجهت للنافذة ولكن كانت الصدمه وقوف أربع رجال
بالأسفل بعد شعورهم بأن أحد كان يدور حول المنزل .
نغم بصدمه.وزاد خوفها ......يا ليله مطينه لا هنعرف نهرب سوا ولا حتى انت تهرب لوحدك .
جونيد ......
نغم ....جولتلك امشى من الأول مرديتش على هيجرى ايه دلوك
جونيد بتنهيده.....هنطلع من الباب قدامهم يلا
نغم ....لا لا استنى طب خلى النهار يطلع عشان لو ضربوا نار أهل البلد ينجدونا او اللى تحت الشباك يمشوا لحد الصبح جونيد ليطمانها وافق على اقتراحها وهو يعلم أن الأمر يمكن ان يتحول للأسوأ
ولكن كل ما فعله فى تلك اللحظه ضم نغم مقبل جبينها
وقلبه كاد أن يخرج من بين ضلوعه لرؤيتها فى
حالة زعر رهيبه سندريلا كما أطلق عليها فى البدايه
صاحبة النظره القويه والمعاملة القاسيه والكلام الازع
يراها خرت قواها وامتلأت عيناها بالدموع والخفوت من
الخوف طالتها نيران الثأر
أغمضت عيناها باحضانه تتذكر طفولتها التى قضت فى عذاب تلك النيران أولها بوهمها ان أبيها قتل فى الثأر ثانيها حالة القلق على فقدان أخيها فى اى لحظه فلم تستمتع بكلمة طفوله قدر الخوف من كلمه ثأر وعندما كبرت فى السن لبست ثوب القوه والقسوه فى حين من فى سنها يلبسن ثوب الرقه والدلال ولكنها أعلنت الطباع الحاده كرايه للحياه وذلك حتى لا تتألم من كثرة رؤية لون الدماء ولا تضعف من سماع النحيب المتزايد يوم عن يوم أغلقت قلبها خوفا ان تكون كبش فدا ذات يوم للثأر فكانت لا ترغب بأن يعذب قلبها فعاشت تتحاشى ارتباط القلوب تعذبت برؤية شقيقها ينتظر الموت كل يوم وقلبه تتقطع اوصاله بالحب والآن عندما وجدت من يتقبلها بقسوتها وجميع ما تحمل من الآلام لم تسلم من نيران الثأر التى اغلقت سعادتها بخوف الفراق
نغم .......جونيد عتنسانى لو بعدت عنيك
جونيد.....انتى ليه بتقولى كده انا
هموت لو بعدتى عنى لحظه انتى دنيتى انتى
هدية ربنا ليا وبعدين انتى مش واثقه فيا انى مش
هسيبك ولا ايه
نغم تحدث نفسها......انا خايفه عليك منهم خايفه ايفرجوا بيناتنا
جونيد مازح بألم ليخرجها من خوفها.....ايه ياكبيره كل دى دموع انتى كنتى محوشاها من وانتى صغيره علشان تبلى التيشرت بتاعى دلوقتى ولا ايه
نغم بابتسامه باهته..........ايوه عشانك انت وتيشرتك
ظلا بتلك الوضعية إلى ان أشرقت الشمس
.........................................
فى صباح يوم جديد
فى القاهره منزل جونيد
زينات بقلق. ......ريم انا هبلغ البوليس
ريم.... ليه فى ايه.
زينات .....اتصلت بعمار وقالى جونيد سافر من امبارح
خايفه يكونوا قتلوه
ريم بخوف. ....مش معقولةياماما لا هو فرخه هيقتلوه
زينات .....لا انا مش هستنى لما ابنى يجى ميت
هتصل بالبوليس ينجدوه
........
فى منزل عمار
راقيه.....عمار مفيش أخبار عن نغم و جونيد
عمار ....انا قدمت بلاغ انه هتحصل مصيبه بالصعيد واديتهم العنوان وربنا يستر
راقيه.....انا قلقانه ممكن بعد كلامك ده يقتلوا نغم و جونيد صح
عمار ......لا أن شاء الله خير
............ ...... فى الصعيد منزل مهران
حسنين ....طالع كيف البابور واخد فى وشك ليه
هاشم......عايز الحج اشوف البلوه اللى اترمت علينا جديد عمل ايه
حسنين ...بلوة ايه
هاشم.....ولد أخوك حسان عند عيلة وهدان
حسنين.......هو مروحش
هاشم...لا بينتوا اتجنن الراجل اللى كلفتوا يمشى وراه
عيجول نط من الشباك ولساته جوه عروح اشوف عيعمل ايه
حسنين ...خودنى معاك نشوفوا المصايب
............
فى إحدى طرقات الصعيد كان بدر عاد من سفرة بعد ان أنهى أعماله الصغيره التى بدأها بعد الهروب عاد مبتسم الوجه يرقص قلبه مع كل خطوه يقترب بها للمنزل الآن سيرى محبوبته حرة طليقه
يقترب بسرعه ليضع نهايه لصبرة بطلب يدها حتى تكمل العده وأثناء سيره قاطعه سويلم
سويلم ....بدر حمد الله بالسلامه
بدر بتسامه الله يسلمك
سويلم...شوفت اللى جرى جوز أختك طلع ولد حسان ابن مهران
بدر وقد ثبت مكانه .مما سمع
عتجول ايه ياولد الفرطوس
سويلم. ...والله كيف مبجولك وحصلت عيطه كبيرة وودوه المستشفى
بدر وقد تحول نقاء الابتسامه إلى سواد الغضب وهم للمنزل ليطلع على ما حدث من وهدان
..............
فى منزل وهدان
كان جميع رجال العائلة أمام المنزل يتوقعون عوده جونيد من المشفى ولكن لم يتوقع أحد منهم انه بالداخل بعد تحضير الإفطار للجميع وعدم نزول نغم ذهبت سعدية لتطمأن على قمر
سعديه ...كيفك يابنيتى دلوك
قمر ....الحمد لله
سعدية ....جاتلك نغم لما صحيت
قمر....لا ياجدتى من بعد مرجعت من المستشفى وسلمت عليا دخلت اوضتها ومشفتهاش
سعديه .....خلاص عروحلها
ذهب سعدية لنغم وهى بدورها أعطت الرد من خلف الباب بالنزول بعد عشر دقائق
فى غرفة نغم
جونيد .....يلا
نغم بتنهيده.....استنى ايه رأيك استنى الليل واهرب
جونيد بإصرار.....خلاص مفيش انتظار تانى انتى مراتى
وأنا هاخدك من قدامهم كلهم ده حقى
خرج الاثنان إلى ان وصلا إلى الباب بعد 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10
خرجا امام الحشد يد بيد الجميع فى حالة زهول كيف ينتظرون قدومه من المشفى وهو خرج من المنزل ويده فى يدها
أحد الرجال مشير اتجاهه السلاح ....عنتعمل ايه اهنيه تانى
نغم بقوه اتجهت لتقف أمامه فجزبها بيده ليضعها خلف ظهره
جونيد....نعم جاى اخد مراتى فى اعتراض
نغم تشدد قبضة يدها خلف ظهره دون الكلام هربت من فمها جل الكلمات فهى الآن لا تتوقع سوى الموت المحتوم لكليهما وفى ذات الوقت وصل هاشم وحسنين ليروا السلاح مشار لجونيد
وهدان بعد تفكير بما حدث أمس وتيقنه من حب نغم
لجونيد رد بعد تفكير
وهدان.....همل نغم وروح بلدك
رجل.....عتجول ايه ياحج لا معنسيبهوش
وهدان بصوت مرتفع جعل الجميع يبتلعون ما فى أفواههم من كلمات
وهدان.....محدش يتحدت غيرى جولت ايهملها ويمشى
نغم بهمس بترجى .....امشى امشى ياجونيد وانا عضل
اهنيه
جونيد.....مش همشى غير وانتى معايا مش هبقى مطمن عليكى. معاهم ولا هقدر ابعد عنك
وهدان قاطع همسهم. ......امشى ياولد من اهنيه
جونيد ....مش همشى غير ومراتى معايا
رجل يضبط سلاحه فى وضع إطلاق النار....يبجى اتشاهد على روحك
فى ذات الوقت كان بدر وصل ليرى المشهد ويتيقن من كلام سويلم فبدون وعى يذهب ليشتبك مع جونيد
بالايدى الى أن تحاول نغم التصدى لاخيها لتمنعه من أن يضرب جونيد خوفا عليه من الاصابه مرة اخرى او يضرب جونيد أخيها فما كان لها إلا أن تتلقى صفعه من بدر فيثور جونيد ويجن جنونه الى ان يطرح بدر أرضا
بدر....بحى انت ولد حسان
قمر ...اكفياكم هملوا يابدر
بدر صافع نغم .....انكتمى انتى
جونيد....قولت قبل كده نغم لا مش بتفهموا نغم لا
نغم بصراخ....جونيد اكفياك
حسنين فكر شيطانى .....طلع اسلاحك يا هاشم
هاشم ...ايه
حسنين......بدر والمخفى ولد عمك جدامك خلص عليهم
هاشم بتردد.....بس ياعمى
حسنين....مفيش منك فايده هات السلاح
وهدان كان يرى ما يحدث ولكن لا يستطيع التدخل بين
جسدين أقوياء يتضاربا ومحاولة الآخرين فك الشجار
ولكن أثناء مراقبته لهم لمح طيف حسنين مشير السلاح تجاه بدر فبعاطفه وقف أمام بدر ليحميه وكان حسنين قد أطلق النار
وفجاه حالة صمت تسود المكان
وعلى أثر صوت الرصاص كانت الشرطه تحاوط المنطقه باثرها نتيجة لبلاغين من قبل عمار وزينات
وألقت القبض مباشرة على حسنين بعد إطلاقه الرصاص
ولتدخل هشام بمشاجرة مع أحد الظباط تم القبض عليه بتهمة الاعتداء على ظابط أثناء تأدية عمله
أما فى الاتجاه الآخر كان بدر يقف كالابله لايعى ماحدث
أمام عينيه هل ما يرى حقيقه استقرار الرصاصة فى صدر وهدان وانتهاء أجله فى الحال ..أما نغم فكانت تحتضن جثة جدها ببكاء شديد
وعلى أثر صرخاتها كانت سعديه ونعمات وقمر أسفل أقدام وهدان
أما جونيد فوضع يديه على رأسه فى حالة زهول أرواح البشر تهدر بسهوله ايوجد مثلهم بشر ...
كما قال وهدان الثأر غيمه برقها كره ورعدها غدر مبتفرقش بين ظالم ومظلوم بتمطر دم ويابخت اللى نجا منها من غير هموم
أثناء أخذ حسنين وهاشم
نظر هاشم فى عين بدر وكذلك بدر وكانهما يرفضان ما حدث وظلت أعينهم تتعاتب لبرهه وكانهما يطلبان الصفح ولكن قست القلوب كيف يرجع الود وقد أغلق باب الصفح .
لم تنتهى قصتهم بعد ..
فبعد عدة إجراءات للدفن حضرت نغم عزاء النساء و جونيد لم يفارق بدر رغم عدم الرغبه فى وجوده وبعد انتهاء العزاء بثلاثة ايام غادر جونيد مع
نغم ليبدأ حياة جديده بعيدا عن حمامات الدم والخلافات
أما حسنين فتم الحكم عليه بالإعدام
لتهمه القتل مع سبق الإصرار والترصد . هاشم تم سجنه مده عام لخلقه شجار مع أحد الضباط .
وبعد مرور ثلاثة أشهر من وفاة وهدان وضحت الرؤيه لدى بدر بما حدث فى مقتل والده فاصبحت علاقته بنغم أفضل من ذى قبل ولكن علاقته بجونيد الى حد ما
اصبحت هادئه ...وتزوج بدر قمر بدون إقامة عرس
بالتهاليل وغيرها احترام لحالة سعديه ولكن يكفى أن أصبحا سويا ثلاثة أشهر كفترة لانتهاء حالة الحزن الشديدة وليست كعده لأن قمر لم يحتسب لها عده لانه لم يمسها
بسم الله الرحمان الرحيم
: “ثم طلقتموهن من قبل أن تمسوهن فما لكم عليهن من عدة تعتدونها “ سورة الأحزاب . آية رقم 49 ،
...........
بدر.....ياااااااه اخيرا النصيب جمعنا مبروك ياعروسه
قمر بدموع....الله يبارك فيك
بدر ماسح دمعاتها بانامله ومقبل جبينها.....لا معيش اشوف دمعتك واصل اكفياكى ادموع.
قمربابتسامه........حاضر
بدر....ربنا ايباركلى فيكى يا حب عمرى يا نبض جلبى
اخيرا ياضى العين ياموهجة الجلب يا نور اليل اتجمعنا
قمر.......وميحرمنيش من حسك واصل وميفرجش مابينا تانى
بدر بضحكه. .....تسلميلى يا ام الولاد
قمر .....واه ولاد مين
بدر....اولادنا يا بت
قمر.....خلفت من ورأى إياك
بدر.....وبعدهالك عاد اعيالنا اللى عياجوا ان شاء الله
قمر .....هههه شكلك كيف البدر يابدر وانت متنرفز
بدر....ههههه واه انتى تأمرى اتنرفز طول الوكت
قمر..هههههه
بدر....يابوووى على الضحكه يا مثبت العجل فى الراس
......................... ......
فى القاهرة وافقت ريم على سالم وأصبحت علاقتها بجونيد أفضل من قبل وأيضا زينات تقبلت نغم ولكن ظل أسلوب الحموات متبع..
فى منزل جونيد كانت تقام خطبة سالم وريم
جونيد مقبل جبين ريم....مبروك يا قلب اخوكى
ريم بضحكه....الله يبارك فيك يا روميو
جونيد.....هههه روميو ايه مخلاص تبنا إلى الله. .
ريم...هههههه بركاتك يانغم
ثم ذهب تجاه المعازيم
سالم .بغمزه...مبروك ياقلبى
ريم بابتسامه....الله يبارك فيك
سالم مش ناويه تقنعى الدكتورة نتجوز قريب
ريم....هو احنا لحقنا مبقلناش نص ساعه مخطوبين
سالم......لا حلاوتها فى حموتها نتجوز بعد الخطوبه بساعه
ريم.......ههههههه بعينك بعد مخلص دراسه يا صعيدى
سالم....أخ يانى ياما ربنا يصبرنى على اللى حب ومطلش
أما نغم فكانت مشغوله بين تجهيز العصائر برهه وانسجامها مع الاحتفال برهه ولكن أحست بحالة غثيان مفاجأ فتركت جل ما بيدها واتجهت للمرحاض ولاحظ ذلك جونيد ذهب خلفها
جونيد. ....نغم مالك بترجعى من اول اليوم اكلتى حاجه مسمومه ولا ايه
نغم بتعب....لا ده انا من اول النهار محطيتش لجمه فى خشمى
جونيد.....طب تعالى ريحى فى الاوضه لغاية مجبلك شهد بنت خالى دكتوره تشوفك
نغم باستسلام. ....طيب
قام باسنادها وإدخالها الغرفه ثم جلب شهد وبعد أن أجرت الكشف
جونيد.. .خير يا شهد طمنينى
شهد.......أقول ايه بس
جونيد بخوف....فى ايه نغم مالها
شهد .....نغم بخير هى بس حامل بقالها شهرين
جونيد ....لا بسيطه حامل ايه حاااامل نغم حامل بجد
شهد...واضح انه الجنان هيشتغل هطلع اقعد فى الحفله بره ....بعد خروج شهد قفز بحركه طفوليه ليجلس على الفراش جانب نغم مقبل يديها
جونيد......مبروك يا ام زغلول
نغم.....زغلول فى عينك ولدى عسميه هيثم
جونيد....ايه ياروح أمك مين هيثم ياحجه زغلول
وايه رأيك لو بنت زغلوله بالعند فيكى
نغم......طب بعد عن طريجى عايزه إطلع بره
جونيد بصوت مضحك....رايحه فين ياشابه هو دخول أوضة جونيد زى خروجها لا وألف لا
نغم......فى اخطوبه بره .
جونيد....ده لو رئيس الجمهوريه بره مش هتطلعى عايزه الواد يصدع ولا ايه.
نغم ...يا حنين
جونيد بغمزه......قوى قوى قوى
ولازم اثبتلك كلامى ميصحش تاخدى فكرة عنى انى قاسى
.......................
.وبعد مرور 8اشهرو20يوم من حمل راقيه اى أصبحت نغم فى الشعر 7
فى منزل عمار
كان منتصف الليل والجميع فى ثبات النوم ولكن فجأة تستيقظ راقيه بصراخ
راقيه.....عماااار
عمار بخضه. ...ايه فى ايه
راقيه....ااه قوم هات الدكتور
عمار ببرود...بقولك انتى كل يوم بتصحينى بنفس
النغمه دى وأنزل واتبهدل وفى الآخر مبتولديش نامى احسن إطلع عينك وعين اللى فى بطنك
راقيه بدموع . .....يخربيتك بولد بجد
عمار بخوف ...نهار مدوحس استنى هطلب الإسعاف
بعد وصول سيارة الاسعاف وذهاب راقيه للمشفى
قام عمار بإبلاغ جونيد
فى منزل جونيد
نغم جالسه على الفراش...رايح وين فى الوكت ده
جونيد. ....راقيه بتولد هروح لعمار أقف جمبه
نغم.....راقيه بتولد وانت هتوجف جنب عمار ليه هو اللى عيولد إياك لا استنى خودنى وياك اطمن على البنيه
جونيد.....أخدك فين بالكورة الكفر اللى فى بطنك دى
امشى بيكى فى الشارع ازاى فى الوقت ده ببقلولتك دى
نغم ....كوره كفر وبجلوله طيب ياجونيد بس أطول يدك
جونيد بضحكه. ....هههه اتنيلى لما تعرفى تقفى كلمينى..
نغم واضعه كلتا يديها على ظهرها صارخه بألم جرى تجاهها ممسك إياها
نغم.....اااه جونيد الحجنى
جونيد....ايه ألم كل مرة
نغم بتأوه.....مممم
جونيد بقلق ....طب البسى ونروح المستشفى
نغم مع ازدياد الألم أمسكت معصم جونيد لتغرس أسنانها كما اعتادت أن تفعل كلما شعرت بألم
جونيد......ااااااااه أيدى يارب ارحمنى طب انا مالى سيبى
نغم بدموع أكثر متألمه .......كله منك أنت السبب
جونيد بضحكه....انا بقول اطلب الإسعاف قبل متفضحينا
قام بالاتصال بسيارة الإسعاف ونقل نغم مع راقيه
.....................
فى المستشفى كان جميع الأقرباء بالمشفى ماعدا بدر وقمر
فتم تبليغهم هاتفيا بولاده نغم المفاجأة
فى انتظار خروج نغم وراقيه من غرفة العمليات
ظلا عمار و جونيد يجوبا الطرقه ذهاب واياب بخوف وقلق إلى ان خرج الدكتور حامل البشره
الدكتور ....مبروك ياجماعه ..فور خروجه امسكا جونيد وعمار بالدكتور وكانهما ألقى القبض على متهم وليس طبيب
جونيد....مراتى كويسه. ....عمار ...وأنا مراتى اخبارها ايه
الدكتور ...الحمد لله قاموا بالسلامه ممكن امشى انا
تركاه الى أن خرجت ممرضتان تزف خبر الأطفال
ممرضه ...استاذ جونيد مبروك المدام جابت ولد ذى القمر بس دخلناه الحضانة بسبب نقص الشهور وتقدر تدخل تطمن على ...
لم يمهلها تنتهى من حديثها دلف بسرعه ليطمأن على محبوبته
ممرضه...استاذ عمار ربنا كرمك بتوأم موجودين فى حضن المدام جوه
عمار بزهول......هههه توأم ياراقيه ودلف ليطمأن عليها
داخل الغرف
جونيد مقبل جبين ويد نغم.....حمد الله بالسلامه ياكبيره
نغم بصوت يكاد مسموع.......الله يسلمك
جونيد....مبروك ربنا كرمنا زغلول
نغم بضحكه......الله يبارك فيك يتربى فى عزك
جونيد....وبخليكى لينا
فى الاتجاه الآخر
عمار مقبل وجنة راقيه......حمد الله على سلامتك ياروقه
راقيه بصوت ضعيف....الله يسلمك
عمار.....طلعوا اتنين مش واحد
راقيه.....ربنا يبارك فيهم ويطلعوا عينك
عمار.....أن شاء الله ..اطمنى وخودى كلامى ثقه
توأم يعنى ملايكه واسألى مجرب
...............................
بعد مرور أسبوع تم دعوة الجميع لحضور سبوع الأطفال
وتم ترتيب سبوع الأطفال الثلاث فى منزل واحد
قمر مبروك..... عجبال متخوهم جريب
جونيد....من بوقك لباب السما
عمار.....اه ياجدع العيال عزوه
نغم....ايوه انتوا بتتعبوا فى حاجه ...عجبال عوضك ياقمر
راقيه....على رأيك بشوات واحنا اللى بنتعب
بدر بضحكه....ههههههه احنا بنتعب بردك ولا ايه يارجاله
عمار .جونيد بضحك ..اه وربنا عندك حق كفايه بنستحمل جنانهم
راقيه ....تنظر لتؤامها (ولد وبنت) إياد وريناد وإلى طفل نغم فارس بضحكه
راقيه....الحقى يانغم ابنك فارس بيبتسم لريناد طب يحترم نفسه أخوها عندها
نغم موجها نظرها لجونيد بضحكه......اجول ايه
جونيد بغمزه مقلد صوتها ....جليل حيا
وانتهت قصصهم بضحكات الجميع
...................................
تمت بحمد الله
يتبع بالخاتمه


الخاتمة
فى النهايه كم من موقف صغير تحول لكارثة بسبب سوء الفهم
او تتبع عادات خاطئه لو ترك الفرد الغرور والعناد جانبا وفكر بعقله لبرهه
لما حدث فراق الاصدقاء أو جرح الاحباب ...
التربية السليمه والرعايه تنتج شخص ثابت قادر على مواجهة الحياة
الإهمال يكسر الفرد مع مرورة بأول مشكلة إلى أن يجد شخص
يعيد له ثقته بنفسه .... وكم من كلمة طيبة غيرت اتجاه الحديث من
القسوة إلى اللين. ..
اما الفتاه مهما نضجت بالتفكير تحتاج
دائما من يكون بالقرب منها مرشد لها بدون تدخل .
الأفضل إلا تبحث عن الحب خارجا قبل ان تجده داخل أسرتك
وليس عيب ان تحب ولكن العيب أن تصبح كالصوص تسرق كلمة حب
فى ظهر أهلك أعلم أن الحب لم يكن ضعف او جبن يوم
وأكبر دليل لن تجد قصة حب خلدها التاريخ كانت فى الخفاء
عنتر كان ينشد لمحبوبته الأشعار أمام الملأ
روميو كان ينتظر جوليت اسفل شرفة منزلها
الحب إعلان تحدى أمام الكون
..اما فى الحياه أن امتلكت مبدأ تشبث به سيكون
مشكاتك فى ظلمات التغير .
.........أما الفتاه فلم تولد ضعيفة
بل ميزها الله بشىء من عظم خلقه
الكيد...أن كيدهن عظيم
فلا تسمحى بأن يحنيكى الزمن لا تتركى العادات
والتقاليد ولكن انتقى منها مايناسبك ولا يأذيكى
لا تتبعى أهواء النفس او شيطان الآخرين اجعلى
من نفسك ثقه مصدر قوه وتقربى من ربك تاتيكى
الدنيا راكعه
.........

............ .
. النهاية .

💜💜💜❤ النهاية ❤💜💜💜
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close