اخر الروايات

رواية اسير صورتها الفصل الثالث 3 بقلم دفنا عمر

رواية اسير صورتها الفصل الثالث 3 بقلم دفنا عمر


الحلقه الثالثه
صور مين اللي اتعرضت في فاترينة الأستوديو ؟؟؟؟
كان هذا سؤال لافندر لشقيقتها سما .. بعد ان اخبرتها
ان صور ثلاثتهم .. معروضة بفاترينة عرض الاستوديو.
استنكرت وانزعجت من هدير لعدم الرجوع لهما قبل الموافقة علي عرض صورها هي واختها ..مبررة ذلك بانه اسبوع واحد فقط
غير انهم محجبات.. محتشمات لا يضعن اي مساحيق تجميل
فلما الرفض ؟؟؟؟
سما : والله غلطتها جامد وتقريبا اتخانقت معاها وهي قالتلي انها بكرة او بعده بالكتير هتروح تسحب الصور من الاستوديو ..
لافندر: وانا هستناها ؟؟؟ بكره من النجمه هروح انا واخد صورنا ..
هنبقي فرجه للناس علي اخر الزمن بسبب الهانم صاحبتك المجنونه
سما : خلاص بقي يا لافي اهدي مش مستاهلة
لولا اعجاب صاحب الاستوديو بينا وباحتشامنا وجمالنا الطبيعي بدون مكياج ماكانش هيعرض الفكرة
هدير قالتلي انه حب يثبت ان البنت مش لازم تعمل وشها مهرجانات
عشان تطلع حلوة...
واضح انه متعقد من اللي بتعمله البنات في وشها ونفسها
فشاف فينا نموذج مخالف ومحترم حب يعرضه .. وجهة نظر يعني
لافندر : حبيبتي بردو مش مبرر.. وهدير تعدت حدودها اما وافقت
بالنيابه عننا .. اه هي طيبة.. بس متهورة ومايصحش اللي عملته ده..
هيبقي ليا معاها عتاب كبير لما اشوفها ......
________________
وصلت لافندر اللي الاستوديو بمفردها وألقت التحيه ..
السلام عليكم ..
صاحب الاستوديو : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته..
لافندر: حضرتك عارض في الفاترينة صور ليا انا واختي وصاحبتنا..
صاحب الاستوديو:
ايوة يابنتي فعلا..استأذنت صاحبتكم وهي وافقت..
لافندر: عارفه حضرتك مش غلطان .. هدير هي اللي غلطانة
اما وافقت بدون ماترجعلنا .. وعشان كده جيت اخد صورنا
وصور هدير كمان .. اسفه ليك بس مش حابه صورنا تتعرض لحد ...
منحها صاحب الاستوديو نظرة اعجاب وأردف قائلا :
سبحان الله .. شتان بينك وبين غيرك يابنتي الايام دي..
تيجي بنات كتير وتعمل في نفسها البدع ..وهي ساعات اللي تطلب تعرض صورها.. بدراعتهم العريانة ..وشعرهم المكشوف
وانتي المحجبة المحتشمة اللي اتصورتي بوشك طبيعي ..
رفضتي عرضهم ..عموما يابنتي أسف لو ضايقتك .. ..
وذهب ليحضر لها الصور لها ولشقيقتها وصديقتهم هدير
وعاد مكررا اعتذره لها بتهذيب متمني لها التوفيق ...
________________________
سما :لافندر ..هدير علي التليفون وعايزاكي ..
لافندر ملتقطة الهاتف وهي تشعر ببعض الضيق..
ازيك ياهدير ..
هدير : الله يسلمك يا لافي.. انا عارفة انك زعلانة مني اوي
بس والله ماقصدت اضايقك .. صاحب الاستوديو اما شرحلي هدفه
حسيت ان مافيهاش حاجة خصوصا اننا الحمد لله محجبات
وقلت كام يوم وهتتشال .. بس عندك حق كان لازم استأذنكم
ارجوكي ماتزعليش يا لافي والله نيتي كانت خير ...
لافندر بعد لانت قليلا لاعتراف هدير بخطئها مسبقا..
خلاص ياهدير محصلش حاجه ..أهم شيء انك اعترفتي بغلطك ..وعارفه ان نيتك خير ياحبيبتي ..عموما أنسي ياستي موقف وعدي .. وانا سحبت كل صورنا الصبح وصاحب الاستوديو كان ذوق جدا .. واعتذر رغم انه مش غلطان ..وفهمني قصده النبيل ..
بس كمان تفهم رفضي واخدت الصور ببساطة ومشيت ..
هدير بمرح : يعني صافي يا لبن يامزة
لافندر ضاحكة : خلاص ياستي ماحصلش حاجة..وتعالي بقي بالليل نسهر سوا انا وانتي وسما هعمل فشار وحاجات حلوة ونتفرج علي مسرح مصر سوا..
هدير بسعاده : ايوة بقا احبك وانت رايق ياكبير ههههههه
واهو بالمرة امي عاملة بيتفور تحفففة هجيب منه شوية
ونخربها بقي .. بلا ريجيم بلا كوليسترول 😂
_________________________
لم تغب ملامحها عن مخيلته لحظة واحدة..
تحتل تفكيره بشكل لا يفهمه .. لا يعرفها لتشغل عقله بتلك الطريقة الملحه..لا يعرف حتي اسمها..أبتسم لا اراديا وهو يتخيل ما اسم تلك الملاك ..
جنه ؟؟؟ ياسمين ؟؟ حنان ؟؟؟
يا الله ماذا اصابك ياجواد !!!
لو قصصت لأحد ما يحدث لي ..سينعتني بالجنون والعته
والمراهقة المتأخرة..
أأكون عاقلا رزينا وانا في سن صغير .. وعند نضوجي..
اصبح مهوسا لمجرد صورة تحتل خيالي بالايام ؟؟؟؟
تسيطر علي رغبة مجنونة اخطط لتنفيذها .. لما لا اذهب لاشاهد صورتها مرة اخري ..مختلا يا جواد .. ؟!! .....نعم انا كذلك ..!!!
ولن يضيرني بعض الجنان مادمت مستورا ..
ولا يعلم عن اختلالي هذا أحدا..
سيظل سري الوحيد بيني وبين نفسي ...
وانتصب عازما الذهاب الي نفس الاستوديو .. والنظر اللي صورتها مرة اخري .. ربما اكرمه الله وقابلها قدرا هناك ....!!!
_______________
أنقابضة بقلبه.. وخيبة أمل أنتابته.. عندما لم يجد صورتها
وكأن شيئا ما ضاع بداخله ..يشعر بفراغ يشبه فراغ الواجهة من صورتها الآسرة له ..
أين هي .. أين صورتها.. ؟ ومتي أصبحت له بتلك الاهمية ؟؟..
لما كل هذا الحزن الذي اعتراه لأختفاء صورتها ؟!!!!!
هل انتهي الامر هكذا ؟ ولكن كيف ينتهي أمرا لم يبدأ بعد ؟!
هل يعد تصرف غير مسؤول إن دلف وسأل عنها؟؟!!!
مجرد صورة زلزلت سلام قلبك وعقلك ياجواد ..!!!!!
صورة تصل بك لمرحلة الجنون وعدم السيطرة علي التفكير..!!
كل مايحدث لا يمت للمنطق والعقل بصلة.. !!!
..فليكتمل جنوني إذا .. ربما كانت فرصة لمعرفة اي شيء
عن فتاتي المجهولة ....
______________
جواد :السلام عليكم..
صاحب الاستويو .. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
تحت امرك يابني .. اي خدمة ؟؟؟
جواد الذي يقف محرج بشدة من تصرفه ..
هل يقف الان يسأل عن صاحبة الصورة بكل وقاحة؟!!!...
ماذا يقول للرجل وكيف يبدأ..!!! وماذا سوف يظن به !!!
لا مفر من السؤال ياجواد انطقها يا رجل !!
فالتراجع لم يعد خيارا مطروحا ..!!
حسم الامر قائلا :
الحقيقه انا بسأل عن صورة بنت كانت معروضة بره من يومين ..
صاحب المحل متعجبا : أي صورة يا بني ؟؟؟
عندي صور كتير.. كل يوم بتتغير.. تقصد مين ؟؟؟!!!!
جواد وقد بلغ منه الحرج اقصي درجاته ..
هي بنت كانت لابسة حجاب اخضر وعليه نجوم سوده
وعنيها عسلي و...........
قاطعه الرجل قائلا : ايوة انا عرفت تقصد مين ..
حتي بالامارة كان وشها خالي من أي مكياج صح ؟؟؟
جواد بلهفه : ايوة هي .. فين صورتها ؟؟؟ ليه مش موجودة مع الصور المعروضة بالواجهة ؟؟؟
تأمله صاحب الاستوديو وضاقت عيناه بتساؤل وفضول..
لم يخفي علي جواد..فأجاب سؤاله الغير منطوق ..
انا عارف ان حضرتك مستغرب سؤالي .. بس ...
صمت .. لم يجد مايقول .. وهل هناك مايقال ؟!!!
كم يشعر بالحرج الان .. كيف يبرر سؤاله عنها؟!!!
وكأن الرجل العجوز بفراسته فهم ما يدور بخلده..
و أراد أن يعفيه من الاجابه الواضح انعدامها لدي جواد
فقال ....
جت من ساعة خدت صورها وصور اختها وصاحبتها .. ومشيت ..!!!
صمت جواد لم يجد مايقول...
فاكمل صاحب الاستوديو قائلا ..
زعلت ان صورها اتعرضت في الفاترينة.. مع اني استأذنت صاحبتها بس شكلها اعترضت علي كدة..
و جت بنفسها من شوية واخدت كل الصور ..!!!
لم يتردد بعقل جواد سوي عبارة واحدة ..
كانت هنا ؟؟؟ !!!! منذه ساعة فقط كانت هنا ..!!
ربما وقفت بنفس مكانه .. هنا ....
ثم توالت التساؤلات بعقله دفعة واحدة ..
لما لم يأتي مبكرأ ؟؟؟؟؟ لما لم تنتظره قليلا او تأتي متأخرة !!لما لم يحالفه الحظ ويراها ... لما ولما ولما....
ستفقد عقلك ياجواد ... أصبحت مهوسا مختلا آسيرا..
آسيرا لفتاة مجهولة ........!!!!!!
____________________
هي طنط رجاء جايه أمتي من عند اهلها في اسكندرية؟؟
لافندر : المفروض انهاردة يا سما ...
سما : الواد خالد وحشني اوي .. تعرفي يا لافي
دي الحسنة الوحيدة لمرات ابوكي .. انها جابت خالد
لافندر بابتسامه حانيه : ربنا يحميه ويبقي راجل مافيش زيه
سما : كان نفسي خالد يبقي اخونا من أمنا رحمة الله عليها
ياريت بابا ماكانش اتجوز يا لافندر .. وكان فضل اهتمامه لينا وبس..
لافندر : حبيبتي اتكلمنا كتير في الموضوع ده وقولتلك
مش كل راجل يقدر يعيش لوحده من غير زوجة تهتم بيه
احنا علينا طاعته في كل الاحوال ونتمني راحته ..
سما بسخرية : طب وفين راحتنا احنا مع مرات أب مش بتراعي الله فينا ..ده كويس انها ما خليتش خالد يكرهنا ..
لافندر : سما حبيبتي أحنا كبرنا ومسيرنا لبيوتنا مش هنفضل معاها طول العمر..أهم حاجه عندي تراعي بابا وماتقصرش معاه ... أحنا مش محتاجين رعايتها ولا حنانها ..
ثم اقتربت اكثر من سما قائلة ...
وبعدين انا مش كفايه يا سوما .. مش انا اختك حبيبتك وامك الصغيرة.. مش دايما بتقوليلي كدة ..
احتضنتها سما قائلة...
ربنا مايحرمني منك يا لافي .. معرفش من غيرك كنت هعمل ايه..
لافندر وهي تربت علي ظهرها برفق ..
طب يلا بقي قومي ظبطي البيت .. وانا هروح اعمل بسبوسة
لخلودي حبيبي .. اما يجي هيفرح بيها ...
__________________
مضت أيام وجواد لا يكف عقله عن التفكير بفتاته المجهولة
يحاول تناسي الامر .. واقناع نفسه أنه شعور مؤقت ما يشعر به .. ربما فراغ عاطفي..ربما هو حقا يحتاج احدا يملاء حياته ويعيش معه احساس مختلف كهذا !!
ولكن ما أن يختلي بنفسه ليلا ويغمض عينه إلا وتحتل ملامحها مخيلته وعيناها المشمسة كأنها تنظر له .
حتي انه رآها بمنامه ذات ليلة...!! نعم لم تترك حتي احلامه ..
لا يتذكر بدقة كثيرا من تفاصيل هذا الحلم ...
يتذكر فقط انه رآها تقف بعيدا ..تنظر له ولا تتحرك..
وهو ايضا ينظر لها ولم يستطيع التقدم تجاهها خطوة واحدة .. وكأن شيئا ما يعيق وصوله إليها..!!!!!!
فأفاق من نومه .. وقد ازداد حيرة...
ألن تتركه ؟؟؟؟...... ما يحدث له جنون واختلال ..
كيف ينشغل بصورة ... فقط صورة...!!!
لا يعرف لها اسما ولا عنوان ... لا شيء
هي سراب ..ولا يجوز الأستسلام لسراب ..
سوف تنساها ياجواد.. لن تشغلك بعد اليوم ..
عد لنفسك ... ولا تآسر روحك بمجرد سراب !!



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close