رواية حلا والفهد الفصل الثاني 2 بقلم بسمة شفيق
2=الثانى /
فى الصعبد
(بعد اغلاق فهد الهاتف مع جده )
فهد (بتفكير) - يا ترى ناوى على ايه يا جدى نبرتك مش مريحانى
و فجاه تدخل عليه السكرتيره
فهد (بعصبيه ) - انتى غبيه ازاى متخبطيش قبل ما تدخلى
السكرتيره ( بخوف ) - اسفه والله يا فندم بس حضرتك قولتلى لما منصور يجى ابقى دخليه علطول فا....
قاطعها فهد - خلاص انتى هتحكيلى روايه
يلا دخليه
السكرتيره - حاضر يافندم
(و يدخل منصور)
(منصور العميرى و هو الجاسوس الذى زرعه فهد فى شركه احمد ابن عمه ليخلص له أعماله و يعلمه بخطط احمد الخبيثة)
بعد أن دخل منصور و جلس أمام فهد
منصور (بجديه) - فهد بيه انا لقيت رقم الحساب فى الشركه و هرجع العشره مليون انهارده أن شاء الله
فهد - ماشى يا منصور قدامك ثلاث ساعات و الاقى العشره مليون جنيه رجعوا حسابنا تانى ماشى
منصور - بس يا فهد بيه ثلاث ساعات قليل قوى
فهد - مفيش بس هما ثلاث ساعات
منصور - أوامرك يا فهد بيه
فهد - تمام يلا تقدر تتفضل
وذهب منصور و عاد فهد ليكمل أعماله
حلا - كفايه بقى يا سهيله الساعه داخله على 5 وانا قلت لماما هرجع بدرى
سهيله - ونبى يا حلا سيبينى كمان شويه اصل الاكل هنا حلو اوى
هاله (بعصبيه) - اربعه شاورمه و اتنين ايس كريم و تلاته شوكولاته (بابلز )و كمان تسعه بسوكيت( لامبادا ) مش كفايه يلا يا بت بقى
اميره - ايوه و زودى عليهم كمان نص السندوتش بتاعى اللى الطفسه دى أكلته
اسراء - خلاص يا جماعه
وانت يا سوهيلا يلا بقى
سهيله - ماشى يلا بس هتجيبونى هنا تانى ماشى
و ذهبوا البنات إلى سياره هاله
حلا - ماما انا جيت
ياااااااا حاجه رجاء نحن هنا
رجاء - بس بس ايه سمعتك خلاص
حلا - ماشى يا ماما انا هدخل جوه اغير هدومى و انام احسن البت سوهيلا طلعت عيننا انهارده
رجاء( بضحك) - ماشى يا حبيبتى ادخلى
رجاء( بتفاجئ) - عيب يا بنت
حلا - عيب ايه يا حاجه دا احنا عاوزين نشوف ليكى عريس مز و قمر كدا و بعدين دا الشارع بتاعنا كله بيعاكسك اصلا دول بقوا بيجوا يطلبوكى منى
رجاء (بعصبيه) - ينهار اسود هو مين دا يا بت اللى طلبنى منك
حلا - يوووووه يا حاجه متعديش
رجاء - عموما نشوف الموضوع دا بعدين يلا ادخلى نامى
حلا - ماشى يا حبيبتى قلبى ... و انا عارفه أن مفيش غير بابا الله يرحمه فى قلبك يا جميل
و تدخل حلا غرفتها و هى ترى والدتها تبتسم لها بحزن لتندم على مزحتها .... و بعد قليل من الوقت يرن جرس الباب
رجاء (بصوت عال ) - طيب طيب جايه اهو
رجاء( بتفاجوء و زهول شديد) - انت.................
فهد يعود الى المنزل و يجد أكمل فى طريقه أمام الباب
فهد - اهلا بالواطى اللى بنشوفه هنا بالطلب
مهو فاكرها لكنده
اكمل - حبيبى واحشنى عامل ايه
والله بقالى اسبوعين فى مهمه سوده طلعت عنينا لحد ما خلصت
اكمل( بفخر ) - تمتها على أكمل وجه طبعا ما انت عارفنى
و فجأه يجدوا مصطفى أمامهم
ايه دا اكمل حبيبى عامل ايه
مصطفى - ماشى .... بقولك يا فهد متعرفش جدك عاوزنا ليه
مصطفى - عارفين ايه الغريب فى الموضوع
فهد و أكمل فى نفس واحد - ايه
مصطفى - أنه لما جاسر اتصل و قالى تعالا من اسكندريه و كمل الصفق من هنا قالى أن اسر و عمى اسامه راجعين بس لما جيت هنا لاقيت الناس اللى شغالين هنا جابين عفش و حاجات يركبوها فى اوضتين هنا
مصطفى - الاوضتين المقوفلين اللى جدك كان مانع حد أنه يدخلهم
مصطفى - مش بقولك الموضوع غريب
فهد (بجمود ) - يا خبر بفلوس بكره يبقى ببلاش
مصطفى - ايه العالم اللى انا واقف معاهم دول اوعى انت وهو كدا انا رايح اشوف جاسر
اكمل - انت شايف أنه فيه ايه يا فهد
فهد - مش عارف بس تصرفات جدك مش مريحانى خالص
اكمل - بقولك ايه انا هريح دماغى و هطلع اوضتى انام و اما يجى ابقوا صحونى ماشى
وذهب كلا من اكمل وفهد لغرفته
رجاء (بتفاجوء ) - حح..حح..حج هشام
هشام (بجديه) - مكنتيش كدا يا مرات ابنى ولا هروبك و عيشتك فى مصر نسيتك الأصول أن الكلام مببقاش على الباب
رجاء( بجديه مصطنعه) - عاوز ايه يا حاج
هشام (بكبرياء و ثقه ) - بنت ابنى يا رجاء
فى الصعبد
(بعد اغلاق فهد الهاتف مع جده )
فهد (بتفكير) - يا ترى ناوى على ايه يا جدى نبرتك مش مريحانى
و فجاه تدخل عليه السكرتيره
فهد (بعصبيه ) - انتى غبيه ازاى متخبطيش قبل ما تدخلى
السكرتيره ( بخوف ) - اسفه والله يا فندم بس حضرتك قولتلى لما منصور يجى ابقى دخليه علطول فا....
قاطعها فهد - خلاص انتى هتحكيلى روايه
يلا دخليه
السكرتيره - حاضر يافندم
(و يدخل منصور)
(منصور العميرى و هو الجاسوس الذى زرعه فهد فى شركه احمد ابن عمه ليخلص له أعماله و يعلمه بخطط احمد الخبيثة)
بعد أن دخل منصور و جلس أمام فهد
منصور (بجديه) - فهد بيه انا لقيت رقم الحساب فى الشركه و هرجع العشره مليون انهارده أن شاء الله
فهد - ماشى يا منصور قدامك ثلاث ساعات و الاقى العشره مليون جنيه رجعوا حسابنا تانى ماشى
منصور - بس يا فهد بيه ثلاث ساعات قليل قوى
فهد - مفيش بس هما ثلاث ساعات
منصور - أوامرك يا فهد بيه
فهد - تمام يلا تقدر تتفضل
وذهب منصور و عاد فهد ليكمل أعماله
حلا - كفايه بقى يا سهيله الساعه داخله على 5 وانا قلت لماما هرجع بدرى
سهيله - ونبى يا حلا سيبينى كمان شويه اصل الاكل هنا حلو اوى
هاله (بعصبيه) - اربعه شاورمه و اتنين ايس كريم و تلاته شوكولاته (بابلز )و كمان تسعه بسوكيت( لامبادا ) مش كفايه يلا يا بت بقى
اميره - ايوه و زودى عليهم كمان نص السندوتش بتاعى اللى الطفسه دى أكلته
اسراء - خلاص يا جماعه
وانت يا سوهيلا يلا بقى
سهيله - ماشى يلا بس هتجيبونى هنا تانى ماشى
و ذهبوا البنات إلى سياره هاله
حلا - ماما انا جيت
ياااااااا حاجه رجاء نحن هنا
رجاء - بس بس ايه سمعتك خلاص
حلا - ماشى يا ماما انا هدخل جوه اغير هدومى و انام احسن البت سوهيلا طلعت عيننا انهارده
رجاء( بضحك) - ماشى يا حبيبتى ادخلى
رجاء( بتفاجئ) - عيب يا بنت
حلا - عيب ايه يا حاجه دا احنا عاوزين نشوف ليكى عريس مز و قمر كدا و بعدين دا الشارع بتاعنا كله بيعاكسك اصلا دول بقوا بيجوا يطلبوكى منى
رجاء (بعصبيه) - ينهار اسود هو مين دا يا بت اللى طلبنى منك
حلا - يوووووه يا حاجه متعديش
رجاء - عموما نشوف الموضوع دا بعدين يلا ادخلى نامى
حلا - ماشى يا حبيبتى قلبى ... و انا عارفه أن مفيش غير بابا الله يرحمه فى قلبك يا جميل
و تدخل حلا غرفتها و هى ترى والدتها تبتسم لها بحزن لتندم على مزحتها .... و بعد قليل من الوقت يرن جرس الباب
رجاء (بصوت عال ) - طيب طيب جايه اهو
رجاء( بتفاجوء و زهول شديد) - انت.................
فهد يعود الى المنزل و يجد أكمل فى طريقه أمام الباب
فهد - اهلا بالواطى اللى بنشوفه هنا بالطلب
مهو فاكرها لكنده
اكمل - حبيبى واحشنى عامل ايه
والله بقالى اسبوعين فى مهمه سوده طلعت عنينا لحد ما خلصت
اكمل( بفخر ) - تمتها على أكمل وجه طبعا ما انت عارفنى
و فجأه يجدوا مصطفى أمامهم
ايه دا اكمل حبيبى عامل ايه
مصطفى - ماشى .... بقولك يا فهد متعرفش جدك عاوزنا ليه
مصطفى - عارفين ايه الغريب فى الموضوع
فهد و أكمل فى نفس واحد - ايه
مصطفى - أنه لما جاسر اتصل و قالى تعالا من اسكندريه و كمل الصفق من هنا قالى أن اسر و عمى اسامه راجعين بس لما جيت هنا لاقيت الناس اللى شغالين هنا جابين عفش و حاجات يركبوها فى اوضتين هنا
مصطفى - الاوضتين المقوفلين اللى جدك كان مانع حد أنه يدخلهم
مصطفى - مش بقولك الموضوع غريب
فهد (بجمود ) - يا خبر بفلوس بكره يبقى ببلاش
مصطفى - ايه العالم اللى انا واقف معاهم دول اوعى انت وهو كدا انا رايح اشوف جاسر
اكمل - انت شايف أنه فيه ايه يا فهد
فهد - مش عارف بس تصرفات جدك مش مريحانى خالص
اكمل - بقولك ايه انا هريح دماغى و هطلع اوضتى انام و اما يجى ابقوا صحونى ماشى
وذهب كلا من اكمل وفهد لغرفته
رجاء (بتفاجوء ) - حح..حح..حج هشام
هشام (بجديه) - مكنتيش كدا يا مرات ابنى ولا هروبك و عيشتك فى مصر نسيتك الأصول أن الكلام مببقاش على الباب
رجاء( بجديه مصطنعه) - عاوز ايه يا حاج
هشام (بكبرياء و ثقه ) - بنت ابنى يا رجاء
