رواية اسير صورتها الفصل الثامن والعشرين 28 والاخير بقلم دفنا عمر
بعد 7 سنوات ..
....................
يا ليلة العيد أنستينا و جددت الأمل فينا يا ليلة العيد
هلالك هل لعينينا فرحنا له وغنينا و قلنا السعد حا يجينا
على قدومك يا ليلة العيد
______________
+
كريم : سوما .. سوماا انتي فين !!
سما بصوت عالي : انا هنا ياكيمو مع الولاد
ذهب كريم اليهم .. فرآي سما تمشط شعر مريم وتصنع لها ضفيرة كبيرة... بينما رامي مندمج بأحدي الالعاب علي الآيباد الخاص به..
+
كريم وهو ينظر لهم نظرة حنان وسعادة ويتذكر يوم ان رزقه الله من سبع سنوات برامي اول فرحتهما والذي يشبه والدته سما كثيرا
حتي ان كريم شاكسها بوقتها قائلا :
شوفتي بحبك ازاي أبننا جه شبهك انتي.
ثم ابتسم عندما نظر إلي مريم أبنته الاصغر (4 اعوام )..والتي اتت تشبه هو تلك المرة فتذكر كيف اخبرته سما مداعبة انها هي التي تحبه اكثر فأبنتهم جاءت نسخة من كريم ..
قاطع شروده ابنه رامي قائلا : بابا .. انا عايز اروح عند عمو جواد وطنط لافي..عشان نلعب مع جانا وعاصم ..
سما ضاحكة : هيجنني من الصبح ياكريم عشان يروح عندهم
قولتلو ما احنا هنتقابل كلنا بصلاة العيد مافيش فايدة
+
كريم وهو يحمل رامي ويقبله : حبيب بابا كلنا هنروح مع بعص ..
+
فأنزعجت مريم لحمل كريم لأخيها رامي دونها ..
فهرولت إليه تمسك بنطاله قائلة بطفولة :
شيل مريم يا بابي انا حبيبتك بس ..
+
ضحكت سما لغيرة ابنتها علي ابيها..ثم جثي كريم علي ركبته وهو يحمل رامي واخذ مريم باحضانه قائلا:
مريم دي روح وعقل بابي كمان .. انتي واخوكي نور عيني
سما : احم أحم ... واحنا يا باشا مالناش نصيب في الحب ده
+
كريم بحب : انتي الأصل يا روح قلب الباشا ..
+
اخرج من جيب بنطاله شيكولاته لأولاده الذين ألتهو بها وابتعدوا .
+
ألتقط سما بين أحضانه قائلا :
كل عام وانتي بخير يا حبيبة قلبي يا أحلي حاجة في حياتي كلها
سما وهي تحيط عنقه بذراعيها قائلة بدلال:
وانت بالصحة والسلامة ياحبيبي .. وربنا ما يحرمنا منك ابدا ياكيمو ..
كريم بمكر : طب كيمو مالوش كدة حاجة حلوة في ليلة العيد
ولا كل الاهتمام بولادك وأبوهم المسكين لأ..
سما وهي تشب بقدميها لتقبله بوجنته قائلة :
الدلع كله والحب كله ليك انت يا أحلي كيمو في العالم كله ..
كريم وهو يحمل سما بشكل مفاجيء قائلا :
طب تعالي نناقش موضوع الحب والدلع ده بشكل مستفيض اكتر
سما بخجل : اعقل ياكيمو العيال برة
كريم : العيال غرقانين في الشيكولاتة يا حياتي .. خلي ابوهم المسكين ياخد عديته من الشيكولاتة البيضا حبيبته ..
+
__________________
+
تيتا : وانا عايز حتة عجين كبيرة زي جانا ألعب بيها..
ام جواد بحنو وهي تطالع حفيدها عاصم ابن 6 اعوام
خد ياقلب تيتا حتة كبيرة عشان خاطر عيونك ..
+
جواد :
هيخلصولك العجين في اللعب يا ام جواد دول ولادي وانا عارفهم
ام جواد ضاحكة بحنان : خليهم يلعبو ويخلصوا انا راضية
لافندر التي تجلس بجوار ام زوجها وتطبع وحدات البيتيفور بأستخدام الماكينة المخصصة كما علمتها ام جواد .. قائلة لزوجها :
+
والله لسه قايلة كدة ياجواد.وردت عليا نفس الرد ..
+
ام جواد : دول حبايب جدتهم طول ماهما عندي اللي يطلبوا يعملوا انما في بيوتكم انتوا احرار معاهم ..
ثم تذكرت احفادها الاخرين من ابنتها نهي قائلة:
كان نفسي نهي وولادها كمان ينزلو ويعيدوا وسطينا زي كل سنة
جواد مربتا علي كتفها : معلش يا امي .. تتعوض السنة الجاية اكيد عندها ظروف هي وجوزها ..يمكن حب انها وولادهم يعيدو معاه المرة دي هناك .. ربنا يرجعهم بالسلامة
+
ابو جواد الذي اتي للتو : يا جماعة مش هتخلصو بقي عشان ترتاحو شوية قبل صلاة العيد ..
لافندر : خلاص ياعمو .. احنا اصلا خلصنا تقريبا .. وانا هقوم احمي الولاد عشان يناموا شوية قبل ما يجوا ولاد خالتهم علي صلاة العيد
وهيبقي البيت ملعب ..
ضحك جواد قائلا :
اه والله اما بيتجمعوا البيت بيقلب نادي كمان وحياتك
ابو جواد :
يارب دايما متجمعين ومانتحرمش من لمتكم حوالينا ابدا يا ابني ...
ام جواد : اللهم امين .. ويحفظك لينا ياحاج ..
ابو جواد : اللهم امين ومايحرمناش منك ياحاجة..
1
ثم تذكر أبو جواد شيئا فقال :
صحيح يا لافندر اتصلتي علي والدك و خالد اخوكي عشان يجوا يصلوا معانا و يفطروا بعد صلاة العيد ؟؟؟
+
اجابه جواد.قبل لافندر قائلا : انا كلمتهم يا بابا وأكدت عليهم يجوا.. وخصوصا خالد هددته لو ماجاش وكمان عمل حساب العيدية بتاعة ولادي هموتوا .
ضحكت لافندر قائلة : حرام عليك اللي بتعملو في اخويا ده
انا ماصدقت رجعلنا تاني وبقي عايش مع بابا وبقينا نشوفه
ام جواد : ربنا مايحرمكم من بعض يابنتي ..خالد ده شاب مافيش منه ربنا يوفقه ويفرحنا بيه ..
________________
+
خالو جه .. خالو جه
+
خالد وهو يتلقفهم جميعهم بأحضانه..
+
حبايب خالو انتم .. فين البوسة الكبيرة بتاعة خالو عشان العيد
انقض عليه عاصم ورامي متعلقين به يقبلانه بتحدي بينهم .. من سيقبله قبل الأخر
+
خالد ضاحكا : براحة ياوحش انت وهو هتخنقوني ههههههه
ثم جثي بركبتيه ليحتضن جانا الصغيرة أبنة الثلاث اعوام وايضا مريم ابنة الاربع اعوام .. قائلا
تعالو يابرنسيسات خالكم .. وحشتوني يامزز..
+
كريم : يا ابني ابوس ايدك بلاش الكلام ده مزز ايه .. بذمتك في دكتور صيدلي قرب يتخرج يقول الكلام ده والألفاظ دي؟؟
خالد : هي مزز بقيت ألفاظ ياجوز اختي ؟؟والله انت راجل طيب اوي !
سما مهرولة ما ان رآت خالد شقيقها واخذته بحضن حاني قائلة:
+
خلودي حبيب قلبي .. جيت امتي ياغالي ..
خالد وهو يحتضنها مربتا علي ظهرها : لسة حالا ياسوما ..
عاملة ايه وحشاني اوي .. بس ايه يابت الحلاوة دي كلها
+
كريم وهو يرمقه بغيظ : بت في عينك .. اسمها سما يا.....
ثم قام بتقليد سما قائلا بسخرية : ياخلودي ..!!
خالد : نفسي اعرف جوزك حاططني في دماغه كأننا ضراير ليه
سما ضاحكة : بيهزر ياحبيبي بيهزر..
_______________
بعد اداء صلاة العيد ...
+
ألتف الجميع حول مائدة كبيرة تضم الجميع وامامهم ما لذ وطاب
+
لافندر : امال بابا فين ياخالد ماجاش ليه معاك ..
خالد : جاي بعد شوية قال هيحصلني .. عشان واحد صاحبة تعب فراح يزوره ويطمن عليه وجاي علي هنا
+
أم جواد : طب مد ايدك ياحبيبي احنا عاملين كل الاصناف اللي بتحبها
جواد : ايوة ياعم مين قدك .. ام جواد بنفسها مهتمة بيك وبتأكلك..
خالد وهو يلتقط كف ام جواد مقبلا اياها قائلا بصدق :
ربنا مايحرمنا منك ابدا .. حضرتك اللي عوضتيني غياب امي الله يرحمها .. مهما عملت مش هوفيكي حقك عليا
ام جواد مربته علي رأسه : انت زي ابني الصغير ياخالد ومعزتك من معزة جواد ونهي
+
لافندر : وانا ياخلودي ؟؟نسيت انك كنت دايما تقولي اني ماما الصغيرة
سما بمزاح : وانا كمان ماما .. ده انا ياما غيرتلك البامبرز ياواد
خالد : يادي الفضايح .. انا هلاقيها منك ولا من جوزك
جواد : يابني كريم ده نسمة!!
خالد : مين ده اللي نسمة ؟؟؟؟؟
كريم : انا !!... مش عاجبك ؟؟ اه نسمة وبلسم كمان
خالد : بلسم دوف ولا صانسيلك 😂😂😂
كريم: انت بتتريق ؟؟طب والله لافضحك واكشفك قدامهم
خالد : ليه يعني .. انا سمعتي فلة ومعنديش ماضي 😂
+
كريم : والله انا ما عارف انت ازاي في كلية صيدلة وبالظرافة دي كلها
عموما انا هستر عليك عشان انت خال عيالي بس
+
خالد : أصيل يا ابو رامي .. ده العشم بردو ياكبير ..
+
_______________________
+
تشعر بلمسات حانية رقيقة متتابعة فوق جفنيها جعلتها تتململ بنومتها
قبلات اعتادت عليها من زوجها جواد منذه أن عاد إليها بصرها منذه أعوام وهو يقبل عيناها بكل صباح ..حامدا شاكرا الله علي شفائها ..
+
كم هي محظوظة به .. جواد هو فرحة عمرها ونصيبها الجميل
ماذا فعلت ياجواد لأستحق أنسان برقتك ونقاء قلبك ..
+
فتحت عيناها تنظر له بحب ثم قالت :
+
هتفضل لحد امتي تبوس عنيه كل يوم الصبح..
+
جواد مملسا علي وجنتيها : لحد اخر يوم في عمري
رجوع بصرك تاني وانك تشوفيني وتتحقق امنيتي ..
دي حاجة تستحق الشكر كل يوم وكل صباح يعدي عليا
ثم قبل عيناها مرة أخري مستأنفا حديثه:
عنيكي دي في يوم من الايام وقفت قصادها أتأملها في صورة وانا مبهور من جمالها وسحرها .. روحي عرفتك منها كأني شوفتك قبل كدة
مع انها كانت اول مرة في حياتي اشوف صورتك وقتها..
+
بس آسرتني واسرة روحي وعقلي .. فضلت سنين احبك واستناكي وانا معرفش عنك اي حاجة .. مجرد احساس انك اتخلقتي ليا و عشاني
+
لافندر معتدلة لتحيط وجهه بكفيها قائلة :
+
روحك وروحي كان بينهم اتصال من قبل مانتقابل ونحب بعض..
ربنا كان مقدرنا لبعض من زمان
انت توأم روحي وهدية ربنا اللي هفضل اشكره عليها طول عمري..
+
روحك عرفتني من صورتي في فاترينة..
وروحي عرفتك من صوتك في أحلامي ..
كنت النور وسط العتمة .. الأمان وسط خوفي ووحدتي
+
انا وانت اتأسرنا برباط واحد وقيد واحد ....اسمه الروح !!!!
+
......................
+
تمت بحمد الله
