اخر الروايات

رواية قلوب مشتتة الفصل السابع والعشرين 27 بقلم سلوي عليبة

رواية قلوب مشتتة الفصل السابع والعشرين 27 بقلم سلوي عليبة

الصمت احيانا أبلغ من الكلام عندما لا نجد مانقوله او على الاقل عندما نتكلم سنجرح من نحب ففى هذا الوقت أهلا بالصمت ولكن ماذا نفعل بدقات قلوبنا وهى تطالبنا بالبوح عما يختلج القلب والعقل ....نخشى الفراق ولكن فى بعض الاحيان يكون حلا لجميع الاطراف ...وفى احيان اخرى نفترق حتى نجتمع من جديد وقلوبنا تلاقى الكثير من الرفض والنسيان من الهجر والنكران وأيضا من الحب والاحتواء فهل عندما نجد من يخفف ألامنا ويضمد جراحنا يكون الفراق قدرنا ...لا والف لا سنداوى الجراح حتى ولو كان بالكى فالالم وانت بجانبى أفضل بكثير على صحتى فى بعدك ......

نظرت اليه شمس وقالت بحزن وانكسار .......انت بتحاسبنى على ايه هاه ..؟؟!بتحاسبنى على كلام جارح طلع من المفروض انها هتبقى ام جوزى وبتقولها صريحه انها مش عايزانى وانى ضحكت عليك علشان لقيتك لقطه ولا بتحاسبنى على كسرة ابويا قدامى بعد كلام مامتك ...؟!!

فتح.هانى فمه ليتحدث ولكن اوقفته شمس بإشاره من يدها وقالت ....من غير ماتتكلم وتقولى المفروض باباكى واثق فيكى والكلام ده ..ايوه بابا واثق فيا لكن كلام مامتك جرحه زى ماجرحنى ورغم كده تغاضيت عنه لكن ايه اللى حصل سمعته المره دى بودانى وهى بتهين اخويا فى بيتك والسبب برده انا ....انت ليه مش حاسس بوجعى ....؟؟

.رد عليها هانى هو غاضب ويجز على اسنانه من الغضب وقال ......فانتى بقه حبيتى تريحى نفسك فقلت اوافق على رامى واخلص مش كده بس اهو كل حاجه فيكى رفضت ياشمس مش قلتلك مره انتى مش خاينه حتى لما حاول عقلك انه يتكلم قلبك رفض والكل طاعه ووقعتى من طولك كنتى عايزه توصلى لايه ياشمس رددددددى ؟؟!!!

قال الكلمه الاخيره وهو يصيح عليها .....وقفت شمس وقالت من بين بكائها ..كنت عايزه ارتاح واريح الكل ...؟؟

..هانى بسخريه ....وايييه ارتاحتى وريحتى الكل ....ولا تعبتينى وتعبتى نفسك ..؟؟

نظر اليها بسخريه وقال....انتى انانيه قوى ياشمس .....

.نظرت له بدهشه من بين دموعها وقالت ...انا انانيه ثم بدأت تصرخ عليه وتقول .....انا ابعد واحده عن الانانيه تعرف ايه عنى علشان تقول كده ايييه علشان قررت اتجوز غيرك بقيت انانيه لكن اللى انت متعرفوش انى لما قررت اوافق كنت بوافق علشان انا مش انانيه مش هختار سعادتى على حساب سعادة الكل ...كنت شايفه بابا عامل ازاى ..كنت شايفه الخوف فى عينيه عليا وفى نفس الوقت كنت خايفه على جدو بعد ملقى عيلته اللى بقاله كتييير محروم منهم لو رفضت رامى يبعدو تانى ويزعلو عرفت ليه وفوق ده كله مامتك مش عايزانى ليه احطك بينى وبينها ......

ضحك هانى بسخربه وقال .....لا بجد مضحيه مضحيه بس اول واحد ضحيتى بيه هو انا للاسف بس اللى انتى مش واخده بالك منه واللى انا قولتهولك قبل كده انك حقى ياشمس وانا مبتنازلش عن حقى مهما حصل وحتى لو كنتى وافقتى على رامى برده مكنتيش هتتجوزيه لأنك ليا انا مش لحد تانى انا أحق بيكى من اى حد ....

شمس باستفسار اشمعنى بقه ايه اللى يخليك غير الكل .......؟؟!

.نظر فى عينيها وقال ببساطه ...يمكن علشان انتى عايزانى زى مانا عايزك .....محتاجاني زيي بالظبط

أجفلت شمس من كلماته وقالت بارتباك .....ياسلام وايه اللى مخليك واثق قوى كده ......؟؟

..هانى بثقه .....لانى اعرف اقرا اللى قدامى ومن بداية معرفتى بيكى وانا شايف فى عيونك مشاعر ليا هتقولى انى واثق بزياده ولا واخد فى نفسى قلم ولا حتى مغرور مش مهم بس المهم انى لو واثق فى نفسى او حتى مغرور فأنا مغرور علشان بحبك والاكتر بقه علشان انتى كمان بتحبينى واختارتينى دونا عن الكل حتى لما حاولتى مجرد محاوله انك تختارى حد تانى انتى عارفه ايه اللى حصل .....

.ارتبكت شمس وقالت ....على فكره بقه انا وقعت علشان كنت مرهقه بسبب غياب حنان مش علشان حاجه تانيه .......

ضحك.هانى بلؤم وقال ...اااااه مانا عارف هو انا قلت حاجه غير كده ....
ردت شمس عليه بغيظ وقالت على فكره بقه انت رخم ورزل وووو..........رد عليها هانى بجديه وقال .....عييييييييب دانا هبقى جوزك يعنى عيب تشتمينى ......

عضت شمس على شفتيها السفلى بغيظ وقالت .......انت مستفز وعلى فكره بقه انا موافقتش عليك ......

.رد عليها هانى بثقه وقال .....طب ابقى ارفضى كده وورينى شطارتك يامس ...........

ردت شمس بغيظ وهى تدبدب فى الأرض .....
باااااااارد .....

ضحك هانى وقال .....جداااااا مهو لو مكنتش بارد مكنتش هعرف اتعامل معاكى ياشموس دانتى تنرفزى بلد ياماما ...بس برده على قلبى زى العسل وبرده انتى لسه معاقبه وهوريكى ازاى توافقى على الزفت اللى اسمه رامى .اااااه واعملى حسابك انه هيبقى كتب كتاب اصلى صراحه مبحبش جو المخطوبين ده بحب ادخل فى الجد.على طول....

ثم استطرد بنعومه وقال بصوت خفيض وهو ينظر لشفتيها ... ..واااه ياريت متعضيش شفايفك تانى علشان مبقتش بتاعتك ........

فتحت شمس فمها من صدمتها وهى تقول .....ااااانت قليل الأدب ......

هز هانى كتفيه وقال ...وايه الجديد ....بااااى ياشموس هبقى أحدد ميعاد مع باباكى بقه تكونى بقيتى احسن ..مهو خلاص بقه السبب اللى كان مخلى نفسيتك وحشه مبقاش موجود .........

اغتاظت شمس كثيرا وقالت ....مستفز رخم رزل ......

.نظر لها هانى بخبث وقال ..كملى كملى خلى العقاب يزيد ........

خرج هانى وترك.شمس تحدث نفسها من بروده المستفز ولكن بداخلها سعاده عارمه تجاه ماحدث فهى لم تكن تتخيل يوما ان يحارب من اجلها احد لهذه الدرجه فهو بالفعل محق فيما قال وان سبب تعبها أصبح غير موجود ولكن ان كان هو يريد أن يعاقبها فاهلا بالعقاب لو كان على يده ..............

💟💟💟💟💟

لما يخسر الانسان نفسه لكى يرضى الجميع ...اتت على نفسها كثيرا رغم معرفتها بخيانته ولكنها اكملت طريقها معه حتى تحافظ على الشكل الاجتماعى وحتى لا تحصل على لقب مطلقه ....

.فالكل يهاب هذا اللقب ولكنه فى احيان كثيره يكون الحل لكى يجد الانسان نفسه خاصة لو أخطأ الاختيار فعندها يجب تصحيح الخطأ والبعد عن الاحزان التى تكسر القلب فإن انكسر القلب أصبحت حياتنا بلا معنى ........

كانت هنا اخت هانى تجلس فى النادى وهى ترى ابنها يلعب ويلهو بجوارها ظلت تفكر فى حالها وكيف انها تشعر كانها ورقه فى مهب الريح ولكنها أيضا قررت المقاومه حتى وإن اصبحت مطلقه فماذا أذا ...لابد ان تجد نفسها وتشغل وقتها وتحقق ذاتها فالطلاق ليس نهاية الكون فالله قد منحها ابا واخا سندا لها ويدعمونها هى اخطأت من البدايه ويجب عليها تحمل نتيجه أخطائها .....،...

جلس شخص بجوارها ولكنها لم تشعر به فسمعت من يتكلم ويقول بتهكم........اييييييييه للدرجه دى وحشتك وسرحانه فيا ......استدارت هنا تجاهه فوجدت زوجها نظرت اليه بكره وقالت .....انت ايه اللى مقعدك كده .....؟؟!

.رد لؤى زوجها وقال بثقه أحزنتها .......أبدا لقيتك قاعده قلت أكيد جيتى النادى علشان يعنى يبقى حجه تقابلينى علشان ترجعي البيت ……..

ضحكت هنا بسخريه رغم ارتجافة قلبها وقالت بثقه ......ههههههه واخد فى نفسك قلم كبييير قوى يالؤى ......

اجفل لؤى من ردها وقال يعنى ايه يعنى انتى عايزه تقنعينى انك مش جايه علشانى ......؟؟!!

ردت هنا بثقه ....لا طبعا ..لانى اصلا مبقيتش بفكر فيك انت خلاااااص صفحه ومش اتقفلت لا اتقطعت من حياتى وبعد ماقطعتها حرقتها كمان حتى الرماد طيرته فى الهوا ......

استشاط لؤى غضبا فهو كان يعتقد انها لن تستطيع الابتعاد عنه فكثيرا ماكانت تعرف انه مع اخرى وكان يرجع متوقع لعاصفه هوجاء ولكنه لم يجد منها ذلك حتى بعدها عندما تثور عليه كان يهدأها ويحتويها وكانت ترضخ له فما الذى حدث .........

نظر اليها لؤى باستنكاروقال .....مش مصدقك انتى متقدريش تستغنى عنى انتى بتحبينى .........

.ردت عليه بحزن وقالت فعلا بحبك .....

تهللت اسارير لؤى ولكن قبل ان يتكلم أستطردت هنا وقالت .......بس الحب اللى يخلينى اتزل يبقى بلاش منه .....الحب اللى يخلينى اخسر كرامتى وكبريائى ونفسى يبقى بلاش منه.... الحب اللى ميخلينيش ملكه فى قلب جوزى وانا بس اللى ليا حق فيه ..يبقى برده بلاش منه…..الحب اللى يجرحنى اكتر مايداوينى يبقى برده بلاش منه ..محدش بيموت من الحب بس ممكن نموت من الوجع وانا اتوجعت منك كتييييير .......

رد لؤى بخفوت بعدما أيقن انه قد خسرها فهو بالفعل لم يعرف قيمتها الاعندما تركته وذهبت ....

نظر لها وقال ....بس انا عمرى مخونتك .....

.ضحكت هنا بوجع وقالت
...انت مفكر ان الخيانه خيانه جسد وبس انك تعمل علاقه مع واحده هى دى الخيانه لا انت غلطان .....انت خونت قلبى قبل ماتخون جسمى لما كنت كل شويه مع واحده حتى لو موصلش الامر للسرير بس برده اسمها خيانه وانا مش مستعده انى افضل معاك لغاية ماتكمل خيانتك ليا ...
..انا اسفه خلصنا .....

انتفض لؤى بشده وقال وانا بقه ياهنا طلاق مش هطلق .......

ردت عليه ببرود ولكن بداخلها انكسار شديد ........مش مشكله ..بس فيه حاجه اسمها الخلع وشوف بقه وانت ابن الحسب والنسب وتبقى مخلوع فبراحتك بقه واللى انت عايزه اعمله هتطلق بهدوء تمام مش هتطلق برده تمام ......

.ثم وقفت ونظرت بداخل عينيه وقالت ......

.هنا المنكسره بتاعة زمان خلاااص مبقتش موجوده والبركه فيك وياريت مشوفش وشك تانى .......

.اخذت هنا طفلها وذهبت تجاه سيارتها ولكنها وجدت والدها ينظر اليها بفخر ذهبت اليه واىتمت بداخل أحضانه فربت على ظهرها وقال بفخر.......

على فكره انا موجود من بدرى بس كنت حابب اشوفك هتردى عليه وتقوليله ايه ..ومع انى كنت متوقع انك هتكونى قويه بس الصراحه متوقعتش انك تكونى بالقوه دى ...هى دى بنتى اللى لازم تكون موجوده مش هنا المهزومه ايوه كده حتى لو هو حب يرجعلك لازم يعرف انك هترجعى واحده تانيه خااالص مش اللى كانت معاه لا ..........

نظرت اليه هنا بانكسار وقالت ..بس انا مش هرجعله ....

.نظر اليها احمد وقال ..طب عينى فى عينك كده ....

.احفضت هنا عينيها .....فتنهد أحمد وقال ....
.بصى ياهنا انا مش معترض على لؤى بس كنت معترض على تصرفاته معاكى وطبعا معترض كتيييييير على سلبيتك ..اللى انا عرفته انك من يوم ماسبتى البيت وهو مبيخرجش وكلم باباه أكتر من مره علشان يقنعنى انى أرجعك له.وقالى بالحرف الواحد انه قالهم انه مكنش يعرف انه بيحبك قوى كده غير لما بعدتى عنه ....

ثم ضحك تحت نظرات الذهول من هنا ......وقال بس الصراحه باباه عايز يربيه ومكدبش عليكى وانا كمان ..فاحنا بقه هنلاعبه على الشناكل وهنخليه يقول حقى برقابتى وهو اللى هيطلب انك ترجعيله ويستسمحك كمان وساعتها بقه هنربيه بجد بس اللى انا بطلبه منك حتى لو ده حصل انك مترجعيش معاه هنا الخايبه المستسلمه لا انا عايزك قويه وشديده ومن بكره هتنزلى الشغل مع اخوكى علشان تبدأى حياتك العمليه ماشى ياهنا .......

أغرقت الدموع عين هنا وهى تقول .....ربنا مايحرمنى منك يا أحسن أب بالدنيا .....

.قبل أحمد جبينها واخذها تحت ذراعيه وأمسك طفلها بيديه وقال ...بقولك ايه ماتيجى نتغدى سوى ونخلى الاخ اللى واقف هناك ده يولع .....

ضحكت هنا وهى تنظر امامها لتجد لؤى وهو يجز على أسنانه بغيظ منهم ....

ردت هنا بفرحه وقالت ....يلا ....

اما عند لؤى فهو يريد ان يضرب نفسه على تركه لهنا فهي كانت له نعم الزوجه المحبه ولكنه هو المخطئ وسوف يصلح خطأه مهما كلفه الأمر .......

🌟🌟🌟🌟

يجلس الجميع بصالون المنزل فى بيت الجد ماهر يتبادلون الحديث ولكن شمس تشعر بالحرج لما حدث فهى حتى الان تشعربالذنب اذا كانت سببا فى بعد جدها عن عائلته ولكن ماتجده الان انهم يتحدثون بطلاقه وبترحيب وكأن شيئا لم يكن فلم هذا الشعور اذا .....

.شعر بها العم ماهر فوجه لها الحديث وقال بهدوء......
عامله ايه دلوقت ياشمس .........؟؟

شمس بهدوء .....الحمد لله كويسه .......
.العم ماهر .........طب الحمد لله يارب دايما ..........

حاول الجد تخفيف الحرج من على شمس فقال .....
أمال رامى عامل ايه فى شغله .......؟؟

رد العم ماهر وقال ....الحمد لله ياعمى بخير والله .....

.فرد عليه الجد ماهر وقال ......ياترى اجازته هتبقى امتى علشان يحضر فرح حنان ومصطفى .......؟؟

تهلل وجه العم ماهر وقال الف مبروك ....رد عليه مصطفى وقال ...الله يبارك فيك ياعمى وعقبال كده رامى ورنا .......

.تخضب وجه رنا بالحمره ونظرت أرضا فغمز مصطفى بعينه لأخيه وكأنه يقول خذ خطوه .....

فنظر محمد لوالده والذى فهم عليه فتكلم وقال ........
بقولك ايه ياماهر كنا عايزين ناخد منك ميعاد علشان نكلمك فى موضوع مهم ......

.دق قلب رنا بشده اما ماهر وزوجته فكانوا يدعون الله ان يكون تخمينهم صحيح ........

فرد عليه العم ماهر وقال .......ميعاد ايه ياعمى ماحنا مع بعض اهو واللى انت عايز تقوله هناك يعنى مينفعش يتقال هنا ........

.ضحك الجد ماهر وقال .....لا طبعا بس دى الاصول .......

ردت عليه زوجته وقالت وانتو طبعا أهل الاصول كلها .....

.فتكلم العم ماهر وقال ......خير ياعمى فيه ايه ......؟؟

نظر الجد ماهر لمحمد وقال .....خلاص صاحب الموضوع هو اللى يتكلم .......

تنحنح محمد وقال ........حضرتك يعنى ياعمى لو تسمح انا بطلب ايد رنا بنت حضرتك وياريت توافق .......

.تهللت اسارير وجه ماهر وزوجته ونظر الى رنا وجد وجهها احمر من الخجل فقال .....والله لو عليا انا معنديش مانع طبعا بالعكس ده شرف ليا بس الدور والباقى على رنا لو هى موافقه خلاص .........

..نطق مصطفى سريعا وقال .......موافقه طبعا ده فاضل شويه ووشها ينزل عصير طماطم من كتر الكسوف يبقى أكيد موافقه ......

.لكزه محمد فى جانبه فتأوه مصطفى وضحك الجميع ....

.فقال محمود ...معلش اصل مصطفى دايما كده بيعك على طول ......

..نظر اليه مصطفى بدهشه وقال ...بعك ..؟؟.انا بعك .......؟؟؟ماشى والله انتو ماتعرفوا تعملوا حاجه من غيرى ...

.ثم استطرد وقال ......وعلى كل ....ماشى انا هسألها بنفسى ....

نظر اليه محمد وقال باستنكار ....تسأل مين انت .....؟؟

ثم نظر لحنان وقال ......بقولك ايه ياحنان متاخدى جوزك وتطلعى بره ......

ضحكت حنان بشده وقالت معلش بقه انت عارف مصطفى بيحب يهزر .....

.نظر اليها مصطفى بغيره شديده عندما ضحكت بصوت وقال لها بصوت منخفض ....حسابك بعدين ياحلوه ....

حنان بخوف ...ليه انا عملت ايه ....؟؟

لا والله مانتش عارفه امال مين اللى كان فاتح بقه وبيضحك على الاخر ده ....؟؟

..قالت حنان بحزن ......يعنى كمان مش عايزنى اضحك ...ده فاضل شويه وتحرمنى من الكلام .......

نظر اليها مصطفى بحنيه وقال عجبك ولا مش عجبك ....؟؟

.نفخت حنان وقالت عاجبنى هو انا اتكلمت .....

مصطفى بسخريه هو انتى كمان عايزه تتكلمى....انا باين عليا دلعتك .....

تدخلت زهره فى الكلام وقالت ....خلاص بقه ياجماعه خلينا فى المهم ولو عايزين فرصه عروستنا تفكر مفيش مشكله ولا ايه ......؟؟

نظرت والدة رنا اليها وقالت ...هاه تفكرى ولا انتى مفكره .....؟؟

.خجلت رنا كثيرا وقالت اللى بابا وعمو ماهر يشوفوه انا راضيه بيه ... ....

ضحك الجد ماهروقال .....طب وانا مالى بقه وعلى العموم لو انتى عايزه رأيى يبقى فكك من الواد محمد انتى تستاهلى احسن منه ........

نظر اليه محمد وقال ....جرا ايه يابابا ماتخليك محضر خير امال ......

ضحك الجميع علي محمد ووالده ........فقامت رحمه بفرحه وقالت خلاص بابا هروح اجبلكم حاجه ساقعه ولا اقولكم هعملكم شربات بالمناسبه السعيده دى الف مبروك يامحمد الف مبروك يارنا .....

ذهبت رحمه وذهبت معها شمس وحنان ….وبدأوا فى اعداد الحلوى والعصائر احتفالا بهذه المناسبه .........

.اما فى الداخل فجلست زهرة بجوار والدة رنا وبجانبهم زينب اخت زهره وطبعا رنا وظلوا يتحدثوا مع بعضهم البعض فى ترتيبات الخطبه ........

اما الرجال فكانو يتشاورون فى امور الزواج حتى قال مصطفى ....بقولكوا ايه ماتيجى نعمل فرح محمد معايا فى نفس الوقت .....

.فرد العم ماهر بس كده مش هنلحق .....

.رد عليه محمود وقال ليه ياعمى هو ايه ناقصكوا احنا عن نفسنا شقه محمد ومصطفى جاهزين وفرح مصطفى لسه كمان شهر وفى الوقت ده الشقتين هيتفرشوا مع بعض واحنا مش عايزين منكم حاجه مش كده ولا ايه يابابا .....؟؟

.رد عليه الجد ماهر مؤمنا على كلامه وقال .....فعلا يامحمود عين العقل وتبقى الفرحه فرحتين

ثم قال بنظره ذات مغزى ويمكن تبقى تلاته ....

..فنظر اليه العم ماهر قال ......تلاته ازاى يعنى .....؟؟

فرد عليه الجد ماهر وقال .....اصل فيه عريس متقدم لشمس واحتمال نوافق عليه ....

.فقال ماهر العم بدون تفكير ......صاحب شهاب مش كده......؟؟!

نظر اليه محمود بدهشه وقال ...ايه اللى عرفك........؟؟

.ضحك العم ماهر وقال ....كان باين من عنيه وتصرفاته انه غيران من رامى ابنى وعلشان كده كنت متوقع الرفض .....

.نظر له محمود وقال بكسوف....والله ياعمى احنا كنا نتمنى ان يكون رامى هو نصيبها بس كل شئ قسمه ونصيب ....

.رد العم ماهر مؤكدا على كلامه طبعا وانا عمرى مازعلت من الموضوع ده لان الجواز بالذات لازم فيه القبول .حتى ده مكنتش شايفه من شمس تجاه رامى ...ربنا يوفقها ويسعدها وصاحب شهاب ده شكله راجل بجد وجدع وفعلا يبان عليه انه مخه كبير وعقله اكبر .

هدأ الجميع كثيرا بعد.كلام العم ماهر وخاصة محمود والذى كان خائف بشده من تغير العلاقات ولكنه الان اصبح مطمئنا خاصة بعد ابداء العم ماهر اعجابه بشخصيه هانى فالواضح والاكيد ان شخصيته تطغى على الحضور ويثبت ذاته فى كل مكان يذهب اليه ........

دخلت كلا من رحمه وحنان وشمس وبأيديهم الحلوى والعصائر وجلسوا جميعا فى جلسه عائليه جميله بعد أن قرأوا الفاتحه على ان محمد سيذهب الى بيتهم بعد يومبن لكى يلبسها خاتم الخطبه حتى موعد الزفاف والذين اجلوه لشهر ونصف بدلا من شهر حتى يأتى اخيها رامى الامر الذى أزعج مصطفى كثيرا حتى انه لام نفسه لاقتراحه بأن بكون الزفافين مع بعضهما البعض ...

كان محمد ينظر لمصطفى ويضحك بشده على تغير ملامح وجهه بعد تأخير الزفاف ....

فنظر اليه وقال ....مالك ياد يامصطفى ماتتقل كده يعنى شهر بقردى شهر ونص ايه المشكله .....

.رد عليه مصطفى بتهكم وقال ....ايوه طبعا وانت يضرك ايه ماهى مش قدامك ليل ونهار وماسك نفسك بالعافيه ....

روح ياشيخ منك لله ....قهقه محمد بشده على اخيه الامر الذى زاد مصطفى غضبا بزياده .......

.أما الجد ماهر فانر حنان وشمس بأن يأخذو رنا لكى ترى شقتها ان كانت تريد اى تغير بها فذهبو جميعا وسط فرحتهم العارمه……..

🌟🌟🌟🌟
كان هانى فى غرفته ينتظر والدته ان تنهى مكلمتها الهاتفيه حتى يخبرها انه سوف يتقدم لشمس وانها يجب ان تأتى معه.....

ظل بنظر اليها وهى تحادث خالته وهو يعلم تمام العلم ان كل المكالمه عليه هو فهى حتى الان متوقعه ان يرجع هانى عما بداخل رأسه وانه سيوافقها على جودى ابنة خالته ..

..ورغم انه يتجنب الحديث معها الا فى حدود فهو لا يريد ان يضايقها او يغضب هو منها ولكن لابد من المواجهه فهى كانت تعتقد.ان عدم كلامه عن شمس فى هذه الفتره انه قد تركها ولا يفكر بها......

.انهت مكالمتها فجاء هانى اليها وجلس بجوارها وقال ...

.لو سمحتى ياماما فيه موضوع حابب اكلمك فيه ......

.نيفين بترقب لجديه هانى .......خير فيه ايه ......؟؟

هانى بهدوء أبدا ياماما بس كل الموضوع انى كنت عايز حضرتك معايا وانا رايح اخطب .....

..قالت نيفين باستهزاء والله تخطب وهتخطب مين بقه ان شاء الله .......؟؟

زفر هانى بغيظ وقال ....ياريت ياماما منبتديهاش بالاستهزاء ممكن وكمان انتى اكتر واحده عارفه ان كلمتى واحده ومبغيرهاش ..

.ردت عليه نيفين بكبرياء ....وياترى ياابو كلمه واحده اللى انت عايز تخطبها هى نفس البنت اياها ....؟؟

.رد.عليها هانى بعصبيه ……ماما لو سمحتى انا مش عايز اخسرك بس فى نفس الوقت انا مش مستعد برده انى أخسرها يعنى انتو الاتنين مهمين عندى انتى أمى اللى بحبها وهفضل اراعى ربنا فيها حتى لو مزعلانى وهى حبيبتى والانسانه الوحيده اللى بتمنى انها تكون مراتى وأم اولادى فياريت متقفيش فى طريقى معاها لانى باختصار مش هبعد عنها .........

ردت عليه بعصبيه وقالت .....ولو قولتلك انى مش موافقه ومش هروح معاك هتعمل ايييه .......؟؟

..رد عليها احمد والذى دخل عليهم وسمع كلامهم وقال ....اقولك بقه انا اللى هعمل ايه ...انا .............

ياترى احمد ناوى يعمل ايه مع نيفين لو فضلت على رأيها

وياريت تقولوا رايكوا علي هنا ولؤي لأني بفكر اعملها رواية واجيب تفاصيل عنهم اكتر .....منتظرة رأيكن 😊

طبعا طبعا اسفه على التأخير بس والله انا ماقدرت امسك.التليفون امبارح اصلا الله المستعان ...وربنا يشفى مرضى المسلمين جميعا وطبعا انا معاهم 😂😂😂
صلو على رسول الله .....ودمتم فى محبه وفضل من ربكم ......


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close