رواية دماء العشق الفصل الحادي والعشرين 21 بقلم اسماء صلاح
الفصل الواحد و العشرون
دخل منصور إلى المنزل و هدر غاضبا :
-يا ممدوح......
أتى شقيقه على صوته و كذلك زوجته عايدة التي اتفزعت هي الأخرى
ممدوح بقلق :
-مالك يا اخويا؟ ايه اللي حوصل
-الخزينة بتاعت المصنع فضيت و كل الاتفاقات اللي كنت متعاقد عليها من الناس اتلغيت و بيجول أن حد خد الفلوس المقدمة
ممدوح بدهشة :
-الكلام دا حصل كيف يعني مفيش حد غير
مديحة بضيق :
-ما شبل الغريب اللي بينا
منصور بغضب :
-مش عايز اسمع حسك عاد، فين وليد؟
نزل الباقية و كان وليد و بلال و أمنية و تقي
بلال باستغراب :
-انت بتزعق ليه يا حج؟
اتجه منصور ناحية وليد و قال بعصبية :
-انت عملت اكدة عايز تخرب بيتي
نظر له وليد بملامح مندهشة لا يفهم ما يقصده و قال بتساؤل :
-عملت ايه يا حج؟
-سرقتني
اصدم وليد من اتهام عمه لها فكيف أن بأن يظن به بأنه سارق فهو يعمل معه منذ أن كان طالب بالكلية و لكن لم. يتعجب كثيرا فهو جعل ابنه يرحل و قام بقتل حفيده
-انا مش حرامي يا عمي لان دا مالنا كلنا اللي انت كلته على ابويا بس اقولك على حاجه احسن
منصور بحدة :
-انت اتجننت
-لا بس اللي عمل كدا شبل مش انت مسكته كل حاجه و كتبتله توكيل اشرب بقا
بلال بضيق :
-بس يا وليد مش وقته و خلينا نحل المصيبة دي
-تحلوا المصيبة انا مليش علاقة بحاجه، طول عمري كنت مجرد موظف و انا هتعامل دلوقتي على كدا بعد اذنكم
صعد وليد إلى غرفته و تابعته أمنية و قالت بعد أغلقت الباب "وليد"
-أمنية من فضلك قفلي على الحوار دا لاني مش عايز اتكلم في حاجه كفاية اتهام ابوكي
-تفتكر شبل هو اللي عمل كدا؟
-هو الوحيد اللي مش موجود يا أمنية، و بكدا ابوكي هيروح في داهية
__________
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
قطع لحظتهم رنين هاتفه فابتعد عنها لكي و قال :
-استنى ارد على التليفون
رد على الهاتف و قال :
-ايه يا بلال؟
-مصيبة يا عاصي
عاصي بقلق :
-في ايه يا بلال؟
-أبوك وكل شبل علي حاجه في شغله و هو سرقه و هرب
-و انا مالي؟
-انت مش هتتصرف
-علاقتي بالعيلة دي اتقطعت يا بلال و انا مليش علاقه هو استغني عن خدماتي اللي اقدر اعمله انكم لو احتاجتوا فلوس ماشي غير كدا لا
تنهد بلال و قال :
-سلام
قفل عاصي معه و لاحظت حور تغير ملامحه و قالت :
-في حاجه و لا إيه يا عاصي؟
-لا مفيش بس حصل مشكلة كدا في البيت و بلال بيقولي
-و ايه هي؟
-حاجه ملناش علاقة بيها
نظرت حور له و قالت بتعجب :
-اكيد بالبيت، بس احتمال يكونوا محتاجنك بكدا
-هما اللي اتخلوا عني و مهما حاولت أرضيهم منفعش
امسكت حور بكفه و رتبت عليه قائلة :
-مش عارفه اقول ايه بس دا كله بسببي
ابتسم عاصي و رفع كفها الممسك بيده و وضعه على موضع قلبه و قال :
-السبب في دا؟ ما انا برضو مكنش ينفع احبك كدا
ابتسمت حور و لمعت عيناها فرحا و قالت :
-مكنش ينفع خالص فعلا
-طب بالمناسبة الحلوة دي مش ناوية تقبليني
ابتسمت حور و قالت :
-لا ملناش في الحاجات دي
-دا ليه؟
-انا هروح عشان اشوف حبيبة
-لا معنديش حريم تبات برا البيت، انتي اللي دخلتي بمزاجك
حور بضيق :
-عاصي انا مبهزرش، عايزة امشي
حملها على كتفه كالشوال و قال :
-و لا أنا بهزر مش هيبقى اتنكد عليا و كمان تمشي دا حرام
رفست حور بقدميها و قالت :
-طب نزلني و بلاش الحركات دي
-دا انا بموت في الحركات دي
عندما دخل الغرفة، انزلها على الفراش برفق و قال :
-ايه رايك في ذوقي
-حلو، امشي بقا
-سيبتك اربع شهور، خلاص بقا الاجازة خلصت
حور باستغراب :
-اجازة إيه؟
جلس عاصي بجوارها و قال :
-يعني اعتبري انك كنتي في اجازة و خلصت
قبل شفتيها بنعومة و همس لها قائلا :
-و دا وقت العمل الصراحة
احمر وجهها خجلا و قالت :
-عاصي بطل قلة أدب عشان مبحبهاش
-بس انا بحبها
قطعهم رنين هاتفها، ابتعدت حور قليلا لكي تجيب و قالت :
-الو
-انا شبل
حور بدهشة و نظرت إلى عاصي و قالت :
-عايز ايه يا شبل و بعدين جيبت رقمي ازاي؟
-مش دا المهم يا حور، المهم اني خلاص خدتلك حقك من منصور الجبالي
حور بتعجب :
-عملت ايه يعني؟!
-مش مهم المهم أننا نبقى مع بعض من جديد، انا عايز ابدا معاكي كل حاجه من الاول و دا رقمي فكري في كلامي و قوليلي
و بعد ذلك أغلق معها، نظرت حور إلى عاصي و قالت :
-هو شبل عمل ايه؟
-سرق أبويا بمعنى أن ابويا بيته اتخرب
شهقت حور بصدمة و قالت :
-مش معقول بجد؟!
-ابويا هو اللي يستاهل و بعدين دا أقل واجب منه
-و انت مش زعلان على ابوك؟
-بصراحة لا، لأني ديما مكنتش بشوف منه غير القسوة و بس
أدمعت عيناها و رتبت عليه و قالت :
-بس أكيد مش هتتخلي عنهم و...
قطعها عاصي و قال :
-هنفضل نتكلم؟!
-لا خلاص
التهم شفتيها في قبلة عميقة، و استسلم كل منهم على مشاعره، ابتعد عنها عاصي على صوت رنين هاتفه و زفر بحنق قائلا :
-ليلة منحوسة...
ابتسمت حور و قالت :
-رد على التليفون يا عاصي يمكن حاجه مهمة
رد عاصي على هاتفه و قال :
-خير يا بلال عايز ايه؟ حصل ايه تاني؟
-ابوك مات يا عاصي، تعب من شوية و عقبال ما الدكتور جي كان مات بسكته قلبية............
رواية دماء العشق بقلم اسماء صلاح
