اخر الروايات

رواية وداد الادهم الفصل العشرين 20 والاخير بقلم سمسمه

رواية وداد الادهم الفصل العشرين 20 والاخير بقلم سمسمه


روايه وداد الادهم
* البارت العشرون والأخير *
...
وصلوا القاعه وكان دخولهم حاجه تحفه كدا
وبدوا برقصة سلو
زين:بحبك ي خديجه
خديجه :وانا كمان ي حبيبي بجد عمري ماتوقعت أننا نتجوز
زين :في كل صلاة بدعي انك تبقي ليا واخيرا اتحقق الحلم
خديجه سندت دماغها علي كتف زين
....
ياسين :بتحبيني ي آمل
آمل :انا بحبك والله

...
سهر:مالك ي أسر
آسر :بصراحه مبحبش انا الأغاني دي
سهر بضحك : امال بتحب اي
اسر:الاغاني كدا المهرجانات كدا
سهر :بس الاغنيه حلوة
آسر : انتي احلي
سهر ابتسمت
.....
احمد:بعشقك ليل هو انا ينفع ابوسك دلوقتي
ليل بكسوف:أحمد عيب كدا
احمد:عيب اي انتي مراتي
ليل:لما نبقا لوحدنا
احمد :انتي اللي حكمتي علي نفسك
...
خلصوا رقصة السلو وابتدت تشتغل المهرجانات
وكلهم بيرقصوا والبنات عملوا فقرات مع الشباب
....
واشتغلت اغنيه امورتي الحلوة
ووداد رقصت مع خديجه وليل وكلهم وفضلت تعيط
ومامت امل وكوثر
وكل واحدة مع بنتها ووداد بترقص مع ليل وخديجه
وانتهت الاغنيه وبعدها اشتغلت اغنيه بنتي وحبيبتي
وخديجه قعدت علي رجل هشام وفضلت ترقص معاه وتحضنه
وادهم اللي ضم بنته في حضنه
والكل اتاثر بالفقرتين دول
وكمان أحمد رقص مع خديجه
علي اغنية اختي حبيبتي
وكمان ياسين معاها
وأسر مع ليل هو وزين
وانتهت كل الفقرات دي
ووقف زين علي الاستيدج
ومسك المايك
دلوقتي اللي هيظهر في الشاشات ده انا عملته لمراتي وحبيبتي. ...

وابتدت تظهر صور لخديجه وهي بيبي خالص واللي ساعده في ده هو ادهم
وصور لخديجه في كل مراحل عمرها
وصور ليها مع زين
وصور لي محادثات بنهم
وصور الشعر اللي اللي بعتتهوله
وصور ليهم وهما أطفال مع بعض ..

زين:من يوم ماشوفتك وانتي بيبي وانا حبيتك وحبك كل يوم كان يزيد في قلبي وعمره مانقص
انا مهما قولت ووصفت حبي ليكي مفيش حاجه توصفه انا كلمة بحبك دي قليلة عليكي
وحضنها ولف بيها
والكل سقف جامد ليهم
وبعد فترة انتهي الفرح
وهشام سلم علي خديجه قبل ماتروح مع زين ووداد وادهم
هشام:انا سبتلك حته مني حافظ عليها
ادهم :وانا كمان ي زين
زين:وانا يمكن بحبها اكتر منها متخافوش عليها
كوثر:امنتك يابني علي سهر ملهاش حد
أسر؛ دي مراتي وانا بحبها
.
وداد:أول مره تبعدي عن حضني ي ليل وفضلت تعيط .
وليل تعيط معاها
ادهم :وداد بنتك كبرت وراحه بيت جوزها متقلقيش عليها
وأخيرا وداد سابت ليل
مامت آمل :هجيلك الصبح
ياسين :تشرفي ي حماتي
...

وكل عريس اخد عروسته في بيته و وداد وادهم روحوا بيتهم
...
عند زين وصلوا البيت ودخل هو وخديجه
واول مادخل بيته وقفل بابه حضنها جامد واخد شفايفها في بوسه عميقه بشوق وحب
وأخيرا بعد عنها
زين:اي.
خديجه:انا عاوزه أقوم اغير والبس اسدال عشان نصلي
زين:قومي ي حبيبتي محتاجه مساعدة
خديجه :لا
.......
عند آسر
دخلت سهر وهي مكسوفه وسهر دخلت الاوضه بس لقت أسر جه وراها
شهقت سهر:أي جابك هنا
أسر :دي اوضتي ي عبيطه
سهر:ماشي بس انا عاوزه اغير
اسر حاضر
....
عند ياسين
أمل قاعدة و خايفه وقلبها بيدق جامد اوي
ياسين :مالك
آمل :مفيش انا كويسه انا نغير هدومي ونحضر طبق فاكهه نأكله
ياسين :طيب والبسي عشان نصلي.
....
عند أحمد
ليل غيرت هدومها
ولبست اسدال
وصلي أحمد بيها
احمد :ليل تعالي ندخل الاوضه
ليل:اه ماشي.
ودخلت ليل مع أحمد بس متوتره
ووشها عرق أحمد هيقرب منها بس بعدت عنه
احمد:ليل في اي مالك اهدي .اهدي انتي جسمك كله عرق
في اي
ليل بخوف:انا خايفه
احمد:خايفه مني انا ي ليل
ليل هزت راسها بي اه
وأحمد قرب يحضنها :ليل اهدي انا أحمد حبيبك وبحبك متخافيش انا مش هعمل حاجه غصب عنك انا بحبك
ليل :وانا كمان بحبك
....
....
عند زين
صلي هو وخديجه
زين؛خديجه انتي مش خايفه مني صح
خديجه هزت رأسها بالموافقه وقرب زين منها وضمها لحضنه
.....
عند أسر
آسر :انتي بتجري ي سهر انتي مجنونه
سهر:انت اللي مجنون انت عاوز تبوسني ي سافل
أسر :انتي مراتي ي عبيطه
سهر:اه هي بتبدا كدا انتي مراتي وأم عيالي
آسر :ي بت انتي مراتي بجد قربي
سهر :هقرب بس متقلش ادبك
آسر :حاضر
وقربت سهر من أسر ...
.......
عند ياسين
آمل :ياسين
ياسين :قلبه
آمل :بتحبني .
ياسين :بعشقك والله مش بس بحبك
.......
وكل عريس اخد عروسته في عالم خاص بيهم هما بس
..
صباح اليوم
وداد صاحيه من النوم
ادهم:منمتيش
وداد:خايفه علي البنات
ادهم:متخافيش ي وداد كل واحدة زمانها دلوقتي مبسوطه مع جوزها حبيبها اللي هي اختارته متخافيش بقا
وداد :عاوزه أروح لي ليل وخديجه
وقاطعهم جرس الباب
ادهم:أهي كملت هتلاقيهم حموات ولادك
..
وقامت وداد تفتح وفعلا كانوا مامت آمل وكوثر
وداد :أهلا وسهلا ي مليون أهلا وسهلا اتفصلوا تعالو
..
ادهم رن عليهم كلهم عشان يصحوا وقاموا كلهم بتقل
..
ياسين :آمل ي حبيبتي اصحي يلا مامتك تحت
آمل بنوم:سبني انام.شويه بقا
ياسين قرب منها وباسها بوسه من شفايفها
ياسين:اصحي يلا
آمل :طب ابعد وقوم
ياسين:حاضر وقام فعلا ياسين وقامت آمل وخدت دوش
....
زين:خديجه يلا عشان نروح لمامتك احنا وأحمد وليل
خديجه :صباح الخير
زين :صباح الجمال علي احلي عيون
خديجه :بحبك
زين:بعشقك
....
....
احمد بيمشي أيده علي ليل عشان تصحي
احمد:ليل قلبي
ليل بكسوف :أحمد
احمد :بحبك إوي والله وقومي يلا عشان نروح لمامتك
....
....
وبعد فترة
نزل ياسين وآمل
....
مامت آمل حضنتها
....
وبعد شويه جه رن الجرس و وداد جريت علي الباب وفتحت ولقت خديجه وزين وحضنت خديجه
وداد : وحشتيني ي بنت قلبي
خديجه :وانتي كمان ي ماما وحشتيني اوي
وبعدت عنها وراحت تسلم علي باباها
وخديجه حضنت زين
زين :وحشتيني ي امي

وداد :ولازمته اي الشقه اللي بره دي
زين:حبيت أول ليلة ليا مع حبيبتي تكون في شقة انا اختارتها انا وهي
ادهم جه وحضنه وقعدوا كلهم مع بعض
وداد :قوموا ي بنات اعملوا الشاي
ياسين :معلش ي ماما بقا مراتي مش هتقوم من جمبي
زين وحاوط خديجه بي ايده:معلش ي أمي خديجه كمان مش هتقوم
وداد :اتفقتوا عليا يعني
الجرس دي زمانها ليل
وفعلا كانت ليل اللي أمها جرت عليها وحضنتها وفضلت تبوس فيها
ادهم:طب اي انا مليش من الحب ده
ليل:وحشتني اوي ي بابا
احمد :لحق
ليل :ملكش دعوة انت
وياسين طبعا سلم علي ليل وباس دماغها
وداد :ادهم هو آسر كل ده مصحاش
ادهم:اه مش بيرد
وداد:طب انا هطلعله
ادهم:براحتك
وفغلا طلعت وداد لاسر وفضلت تخبط جامد
وسهر كانت بتاخد دوش
وخلصت ودخلت لأسر
سهر:أسر اصحا الباب بيخبط اصحا يلا
أسر قوم شوف مين
أسر بفزع :في اي مين مات .
سهر :قوم شوف الباب
اسر:أيوه لحظه
وداد من بره :قوم ي أسر يلا وهات مراتك وأنزل ست كوثر تحت وكل اخواتك
آسر :حاضر
ونزلت وداد
وبدأت تحضر اكل هي وفاطمه .ونزل أسر وسهر اخيرا
ياسين :انت كنت ميت فوق ولا اي
أسر وهو بيسلم عليه:ملكش دعوة خليك في نفسك
ازيك ي خديجه .
خديجه بابتسامه :الحمدلله بخير
ولسه أسر هيحضنها
زين:من بعيد لو سمحت
آسر :هههه غيران
قاطعتهم وداد
يلا عشان الغدا
وقعدوا كلهم اتغدوا....
في جو عائلي جميل هادي
...
في المساءبعد مأكل عريس سافر بعروسته شهر العسل

ادهم :عجزنا وولادنا اتجوزوا ي وداد
وداد :انا عجزت اه لاكن انت لا
انا بحبك اوي ي أدهم
ادهم :وانا بعشقك ي وداد الادهم
.........
تمت
الحمدلله
بقلم / أسماء وائل(سمسمه)
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close