اخر الروايات

رواية عود ثقاب الفصل التاسع عشر 19 بقلم ندا سليمان

رواية عود ثقاب الفصل التاسع عشر 19 بقلم ندا سليمان



وقفنا الحلقه إللي فاتت عند

طارق لما دخل لـ داليا ونِهال وقالهم يخرجوا معاه ، راح بيهم ع الأوضه اللي فيها المتهمين وداليا ماشيه مع نِهال وقلبها مقبوض ، بتسحب رجلها بالعافيه وأنفاسها صوتها مسموع من الخوف والقلق ربتت نِهال علي كتفها وإبتسمت ، دخلت نِهال ووراها طارق وقالوا لداليا تدخل ، بصت فـ الأرض وجسمها بدأ يرتجف ، سمت الله ورفعت عنيها عشان تبدأ تتعرف ع المتهمين ...
~
~
~
طارق أمر بالقبض علي عوض البواب ووحيد نفذ راح الفيلا وقبض عليه

عوض : أنا عِملت إيه يا بيه بس ؟!

وحيد : إمشي وإنت ساكت يا روح أمك حطوه فـ البوكس
~
~
~
أول ما داليا رفعت عنيها كان فيه صف كله رجاله فـ الخمسينات ولابسين جلاليب
بدأت تبص علي وشوشهم لحد ما وقفت عند عوض ووسعت عنيها سمعت صوتها وهي بتصرخ وتناديه :
((إلحقني يا عم الحاج أبوس إيديك الكلاب دول خاطفني إعمل أى حاجه ، إتصل بالبوليس إعمل أى حاجه أبوس إيديك إلحقني ))

إفتكرت نظرة عنيه المنكسره إللي قالتلها أنا صم بكم عمي ، شافت نفسها وهي منهاره جنبه ع الأرض وماسكه إيديه وبتبوسها وتتوسل : أبوس إيديك إنجدني إعتبرني بنتك وإلحقني

سرت قشعريره فـ جسمها ، وشاورت عليه وهي مغمضه عنيها

طارق : هو ده عوض البواب يا داليا ؟

فتحت عنيها ، هزت راسها : أيووووه هو ده إللي إغتصبني بصمته

بصتله ورددت بحرقه : حسبي الله ونعم الوكيل ،،، حسبي الله ونعم الوكيل

طارق : خدوه

عوض : انا ماعملتش حاجه يا بيه إغتصاب إيه بس والله العظيم ما لمستها Sad((

طارق : مش عاوز صوووت خدوووه

أخدوا عوض وطلعوا صف البوابين ووقف الصف التاني

بدأت داليا تتفحص أشكالهم بعيون مذعوره ، أول أربعه ماكنش موجود حد من المغتصبين فيهم وقفت داليا عند الخامس وعلي طول سمعت فـ ودانها صوت المطواه وهي بتتفتح وتتحط علي رقبتها ، شمت ريحة الخمره القذره إللي كانت خارجه مع أنفاسه وهو بيقولها
(( _ لمي نفسك بقي يا روح أمك تعبتي إللى جابوني يا بنت الـ (ـــــ) وحياة أمك لهتشوفي يوم إسود إنهارده ))
حست بدراعه وهو قابض علي رقبتها ،،، شافت ملامحه وهو بينهش فيها ، سمعت أصواتهم وهم بينادوا إخلص يا مصلحه !!!
زادت رجفتها أكتر فتحت عيونها وبصتله وأنفاسها بتتلاحق وهو بصلها وأول ما شافها إفتكر كل الحادثه وفهم هو هنا ليه ، مابقاش قادر يتنفس من الرعب بص فـ الأرض وحاول يتجنب بصتها ليه وهو بيدعي إنها ما تتعرفش عليه وتعديه وتروح لـ إللي بعده
فضلت داليا دقايق بصاله وعنيها بتوسع أكتر وفجأه إنقضت علي رقبته بإيديها خنقته وهي بتصرخ وبدأ الصف يرتبك ، وحيد وقفهم بإنضباط وطارق بيحاول يسلك رقبة محمود من إيد داليا

طارق : خلاص يا داليا كفايه خلاص عرفنا إن هو ، داليا ما توديش نفسك فـ داهيه

وداليا كإنها إكتسبت قوه أضعاف قوتها ومحدش قادر يخليها تفلت إيديها بتبصله بغل : فاكر فاكر المسكه دي ؟، فاكر لما قبضت على رقبتي كده فاكر المطواه فاكر يا كلب آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه

وأخيراً طارق بكل قوته شدها وهي لسه بتصرخ بآآآآآآآآآه

حطوا محمود علي جنب وهو بيحاول يتنفس بعد ما كان قريب أوي من الموت ، شربوه مايه ووقفوه علي جنب ، ماقدرش يقف علي رجليه قعد فـ الأرض ولسه بيتنفس بصوت عالي ويكح !

طارق : إهدي يا داليا أرجوكي عشان نقدر نكمل التحقيقات يلا و ماتقلقيش من أي حاجه بس أرجوكي حاولي تمسكي أعصابك وتتعرفي ع الباقييين

صرخت داليا : مش قاااااااااااااااااااااااااااادررررررررررررررره

نِهال : داليا أنا عارفه إن صعب عليكي تكملي بس إنتي لازم تصمدي وتبوصلهم بعين قويه عشان تجيبي حقك لازم تكوني أقوي من كده يلا يا داليا أرجوكي Sad((

هديت داليا شويه وبدأت تتفحص أشكال الباقيين وهي قابضه بإيديها علي ياقة البلوزه بتاعتها
السادس والسابع محدش منهم أما عن التامن أول ما شافها سمع فـ ودانه صوتها وهي بتصرخ وتستنجد بأي حد ، رغم إنه كان سكران وقتها لكن دلوقتي سامعها بوضوح وهي بتقول ((يــــــــــــــــــــــا رب ، أغثني يـــــا الله )) ، بدأ يبلع ريقه ويحاول يداري الرعشه إللي بدأت تظهر علي إيديه
وداليا لما شافته وقفت عنده وإفتكرته ، شافته وهو بيغتصبها وضوافره بتنهش فـ لحمها وبدأت تزوم مدت إيديها ناحيته وبسرعه كان طارق لاحقها ، مسك إيديها وبدأ يهديها ، ضربت خالد برجليها فشدها طارق بعيد عنه بعد ما وحيد شاور للعسكري يحط خالد فـ ركن ورا زي محمود

حطت داليا إيديها علي وشها وفضلت تبكي بحرقه والآآآآآآآآه بتخرج من قلبها ، شربتها نِهال كوباية مايه وبدأت تكمل عشان تتعرف علي آخر واحد ، عدت 4 ووقفت عند الأخير، أول ما بصتله شفيافها بدأت ترتعش ، سمعت (( إيه رأيكم ؟! مش قولتلكم هسهركم ليله ماحصلتش أهه صيده زي الفل هنسهر من غير ما ندفع مليم هههههههههههههههههههههه ))

حست بألم الصفعه إللي صفعهالها ، حست برجله وهي بتخبطها فـ بطنها وكل جسمها بلا رحمه ، حست بضربه ليها ، ودمها إللي كان سايل من كل مكان فـ جسمها حست بجسمها وهو بيتسحل فـ أرضية الفيلا
بأول آآآآآآآآآآه خرجت منها لما بدأوا دبحها ، هو إللي إفتتح المجزره ، سمعته وهو بيقول (( * أقولك ،، إرميها مطرح ما جيبناها ))
وقفت وهي بتتأمله وتجز علي سنانها حطت إيديها علي ودانها وبدأت تصرخ بكل قوتها : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه 😢 😢

وجاسر أول ما شافها فـ البدايه ما أفتكرش لكن لما ركز فـ ملامحها إفتكرها ، بل وإفتكر الحادثه بكل تفاصيلها ورغم الخوف إللي بدأ يملى قلبه إلا إنه مابصش فـ الأرض فضل باصص فـ عنيها بكل بجاحه ولما بدأت تصرخ بدأ الخوف يظهر عليه وجسمه لا إرادياً يرتجف

طارق ونِهال بيهدوها وهي فجأه جريت علي جاسر وصفعته علي وشه وهي بتصرخ : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه يا حقير يا كلب يا قذر 😣 لأااااااااااااااااااااا

فضلت تخربش فـ وشه بضوافرها لحد ما شدها طارق بقوه وأخدوا جاسر بعيد عنها

بصت داليا لـ التلاته وجسمها بدأ يتنفض ومش قادره تتنفس >Sad وبتصرخ بهستريا : آآآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه 😢 😢 😢

جريت نِهال عليها وبتحاول تفوقها وداليا عنيها بتتحرك بسرعه والعرق بينصب منها بغزاره ويزيد ضيق التنفس إللي عندها وجسمها بيتنفض زي واحد خلاص فـ لحظة السكرات خلاص بتخرج منه الروح 😢
جسمها أصبح بارد وشاحب ونبضاتها ضعيفه وسريعه >Sad

جريت عليها نِهال وصرخت : إلحقني يا طارق 😢

بسرعه طارق قال لوحيد يتصرف ووقف وهو باصص لداليا ومش عارف يعمل ايه !!!!

نِهال : شيل داليا بسرعه ونومها علي ضهرها

نفذ طارق وقربت نِهال من داليا وحاولت تهديها عشان توقف الحركه وإستعانت بطارق يثبتها عشان الحركه الكتير غلط عليها و بهدوء رفعت رجلها عن مستوي راسها عشان الدم يوصل لمخها وبدأت تحاول تدفيها بأي طريقه وتعملها إسعافات أوليه

نِهال : طارق إفتح الشبابيك إللي هنا عشان الهوا يدخلها وتقدر تتنفس و إتصل بالإسعاف بسرعه لازم ننقل داليا المستشفي 😢

دموع نِهال بدأت تنساب لمنظرها وطارق لمعت الدموع فـ عنيه وزاد إصراره إنه يكمل ويجيب حقها مهما حصل ، إتصل بالإسعاف والحمدلله نِهال عملتلها اللآزم لحد ما وصلوا ونقلوها ع المستشفي ونِهال معاها فـ عربية الإسعاف وطارق وراهم بعربيته ........

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••••

توفيق : عجبك كده إبنك رجع للصياعه تاني ولا إيه 😣

_ مالك يا توفيق ؟؟؟

توفيق : البيه ماجاش إجتماع مهم جداً إنهارده وموبايله زفت علي دماغه مقفول 😣

_ أنا برجح إنه سافر مع صحابه يومين مثلاً

توفيق : وده وقته 😣

_ ما إنت إللي تاعب الولد فـ الشغل يا توفيق ومش مخليه ياخد نفسه سيبه يرتاح شويه

توفيق : هو أنا كده تاعبه أمال لو كان بيتعب بجد كان عمل ايه 😣 !!!! عموماً أنا خارج لإجتماع بره دلوقتي وأول ما يرجع أو يتصل بيكي خليه يكلمني ضروري

_ أوك
~
~
~
مريم : ألو ، أيوه يا عمرو

عمرو : هو ده إللي أول ما توصلي كلميني Sad(

مريم : أسفه والله رجعت مالقتش خالد فـ البيت وإنشغلت بالتفكير فـ الأماكن اللي ممكن يكون فيها Sad(

عمرو : طيب خلاص ما تقلقيش نفسك بقي ولو عندك عنوان حد من صحابه متأكده إنه معاه هاتيه وانا هروح بالعربيه بسرعه اسأل عنه وأطمنك

مريم : لا لا بلاش هو إن شاء الله هيرجع بالليل

عمرو : إن شاء الله Smile علي فكره انا سجلتلك المحاضرة بتاعة دكتور فتحي لإنك ماكنتيش مركزه ومابتكتبيش حاجه كعادتك فقلت أكيد هتحتاجيها Smile

مريم : فعلاً والله كنت حامله همها مش عارفه أشكرك إزاي 😊

عمرو : نعم !!!! أشكرك 😕 !!! طيب هعتبر نفسي ما سمعتش يا مريم هه 😣

مريم : خلاص خلاص بسحب جملتي 😊

عمرو : أيوه كده يلا شغلي النت عشان بعتلك التسجيل دلوقتي وشوية أوراق صورتهالك

مريم : حاضر 😊

شغلت النت واتكلمت معاه شويه وهي بتحمل إللي بعتهولها ......
~
~
~
وخالد قاعد فـ الحجز لوحده بيبكي بحرقه وندم 😢 وهو متخيل قصاده مريم بتبكي لما تعرف إللي عمله ولا مستقبلها إللي خلاص هيضيع بسببه 😢 ، بيخاف عليها وبيحميها من أي شر وماكنش يعرف إن هو الشر الوحيد إللي هيأذيها فـ حياتها ، سمع صراخ داليا فـ ودانه
حط إيديه علي ودانه وكور نفسه ونام بوضع الجنين ودموعه نازله علي خدوده زي البراكين 😢
~
~
~
جاسر بيتحسس الخربشات إللي فـ وشه مكان ضوافر داليا بألم ويجز علي سنانه وهو قاعد بيفكر فـ حل للمصيبه إللي هم فيها ...
~
~
~
ومحمود لسه بيكح وماسك رقبته و مش مصدق إللي حصل 😮 حس دلوقتي بالمصيبه إللي هو فيها 😢 فضل يرتجف ويبكي بهستريا وجري عند الباب فضل يخبط ويصرخ خرجوني من هنااا أنا ماعملتش حاجه 😢 وولا كإن حد سامعه لحد ما سمع صوت جاسر بيندهله إتلفت حوليه

محمود : إنت جاسر ؟

جاسر : أيوه

محمود : إنت بتتكلم منين ؟؟؟!!!

جاسر : بص فوق ع اليمين يالا أنا فـ الزنزانه إللي جنبك

بص محمود ولقى شباك حديد مستطيل صغير ، فضل يدور علي حاجه يطلع عليها وملقاش غير جردل الحمام حطه وطلع عليه ماوصلش الشباك بس قادر يسمع جاسر بوضوح

جاسر : مصلحه اسمع الكلام اللي هقولهولك كويس اوي ولما تشوف خالد قوله أي تهمه إنكروها أي حاجه يقولوا عليها ردوا ماحصلش لحد ما يخلونا نكلم أبويا ويجيبلنا محامي نطلع من الورطه دي

محمود : خد بالك يا جاسر ورحمة جدي لو بعتني لأبيعكم وأعترف بكل حاجه

جاسر : إنت مجنون يا ابن الـ ( ......) أوعى تقول كلمة أعترف دي تاني 😣 كلنا فـ مركب واحده ومش هسيبكم بس إنت إياك تنطق بأي حاجه

محمود : طيب طيب بس إعمل معروف يا جاسر تقول لأبوك يلحقنا بسرعه أنا مرعوب 😢

جاسر : ما تقلقش أبويا لو عرف هيقوملنا أكبر محامي وهنطلع منها زي الشعره من العجينه .......

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••••

داليا حالتها إستقرت وإدولها حقنه مهدئه وبره واقفه نِهال مع طارق

طارق : داليا أحسن دلوقتي ؟

نِهال : أه الحمدلله هتفوق بعد ساعه إن شاء الله ، الحمدلله إننا لحقناها من حالة الصدمه إللي دخلت فيها

طارق : الحمدلله ،، مش عارف أقولك إيه بس محتاجين نكمل الإجراءات فـ أسرع وقت داليا هتقدر ؟

نِهال : هو باقي إيه تاني مش خلاص إتعرفت عليهم ؟!

طارق : باقي إن داليا تتعرض ع الطب الشرعي

نِهال : إيييييه 😮 ! طارق إنت بتهزر مستحييييل

طارق : مستحيل ليه !!!

نِهال : بص أنا هبسطهالك الحادثه إللي حصلت لداليا كونت عندها عقده من إن أي حد يقرب منها أو أي حد يلمس جسمها بترجع للحادثه وتشوف المغتصبين إللي إعتدوا عليها وتبدأ تصرخ وتدافع عن نفسها ، أو أحياناً تحس إن روحها بتتسحب منها وإنها بتموت فـ اللحظه دي فتبدأ تصرخ وتحاول تتنفس وإنت طبعاً عارف إن الطب الشرعي معاملتهم غير آدميه بالمره ومع حالة داليا مستحيييل هتخرج من الكشف ده سليمه أحياناً بتحصل مع حالات وممكن توصل لَِـ قدر الله للموت ، فلذلك أرجوووك يا طارق إتصرف إنت وإعمل أي إجراء بس بلاش داليا تتعرض ع الطب الشرعي تماماً

طارق : أنا فاهم إنه صعب بس برده مش هينفع يا نِهال الخطوه دي مهمه جداً

نِهال : طيب أنا عندي فكره ، حاجه من الإتنين أو ممكن الاتنين مع بعض يعني ، دكتور مصطفي إبن عمة داليا كان حاضر وقت الحادثه ويعرف الدكتوره إللي كتبت التقارير بتاعتها وقت حادثة الإغتصاب وطبعاً التقارير دي كلها خفوها عشان يكتموا ع الموضوع فـي الأول ممكن نخليه يجيب التقارير دي أو الدكتوره تشهد بالإضافه لإن ممكن لما داليا تهدي هوديها لدكتورة نسا صديقتي وهكون معاها هتقدر تتعامل معاها صح ونجيبلك تقرير الكشف ها قولت إيه ؟

سكت طارق شويه : والله هي حلول ممتازه فعلاً بس خلينا دلوقتي بس نطمن علي داليا وربنا يصلح الأحوال

نِهال : يـــــــــــــــا رب
~
~
~
~
خديجه : إطمنتي على داليا يا علياء ؟

علياء : لأ يا خالتو هي قالتلي أول ما تخرج من التحقيقات هتكلمني إن شاء الله

خديجه : إسترها معانا يا رب 😢

علياء : ماتقلقيش يا خالتو إن شاء الله خير Smile)

خديجه : يا رب ♥

علياء : هو صحيح عمو عمران عرف بموضوع القضيه ولا إيه إللي حصله يا خالتو ؟

خديجه : لأ عمك عمران لسه عارف بموال القضيه ده وهو إللي شجع داليا تكمل حاكم يا عيني عليه كان قبل ما الأزمه تجيله بيقولي إنه كان نفسه يجيبلها حقها 😢
بس الله يسامح إللي كان السبب 😣 جه وعصبه وخلاه يدخل فـ الحاله اللي هو فيها دي

بصت لعلياء : ياريت تقولي لأخوكي علي يبعد عننا بقي يا علياء جوزي كان هيروح فـ شربة ميه بسببه لما جه بكل بجاحه قال ايه يطلب منه يتجوز داليا 😣

حست علياء بإحراج من خالتها وماعرفتش ترد عليها غير إنها هزت راسها وقالت : حاضر >
~
~
~

داليا فاقت ولقت نِهال واقفه جنبها مبتسمه فبادلتها بـ شبح إبتسامه :'))

نِهال : أحسن دلوقتي ؟

داليا بصوت مبحوح من كتر الصراخ : الحمدلله :'))

نِهال : طارق عاوز يدخل يطمن عليكي

داليا : خليه يتفضل بس معلش ناوليني حجابي وإعدليني

نِهال : حاضر

عدلت داليا وحطت ورا ضهرها مخده ، لبستها حجابها وأذنت لطارق يدخل

طارق : حمدا لله على سلامتك يا داليا

داليا : الله يسلمك

طارق : أنا آسف إني حطيتك فـ الموقف ده بس دي إجراءات لازم تتعمل

داليا : أنا إللي أسفه ، إللي حصل ده غصب عني >

طارق : ولايهمك ما حصلش حاجه

قعد طارق معاهم شويه ورجع لشغله بعد ما نِهال طمنته إنهم هيحطوا داليا ساعتين تحت الملاحظه وبعدين هيخرجوا

وداليا فردت ضهرها وبتحاول تتناسي إحساسها لحظة ما شافتهم أصبحت بتتمني لو تفقد الذاكره عشان تقدر تنسي الحادثه إللي قضت علي حياتها 😢 ....

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••••

هاله من وقت ما جه علي وطلب ترجعله وهي حاسه إن قلبها واجعها كل ماتفتكر إنه كان عاوز يرجعها بس عشان إللي فـ بطنها تحس بألم فـ قلبها ، موجووعه أووي ورغم كل ده للأسف مش قادره تكرهه >
~
~
~
أهل علي عرفوا من علا إن هاله حامل فضلوا يلحوا عليه يروحلها تاني لكنه رفض فـراحوا لأهلها إتكلموا معاهم وهاله تمسكت بقرارها وقالت مستحيل هترجع لـ علي وأبوها قالهم إنه مش هيتدخل هينفذ أي قرار بنته هتاخده وبس !
~
~
~
علي لسه عايش مع خيالاته ، إتبعتله إنذار من شغله وهو ولا هامه أي حاجه فـ الدنيا كل يوم الصبح يخرج من البيت يروح يجيب بوكيه ورد من إللي داليا بتحبه ويتمشي ع الكورنيش شويه يرجع يتكلم مع داليا طول النهار ، أكله بيقسمه علي إتنين وأي حاجه يشربها يعمل كوبايتين عايش فـ عالم خاص بيه هو وداليا وبس ،،فهم دلوقتي وجهة نظر داليا لما كانت بتقوله وإنت مسافر بقعد أتكلم معاك وأقسم أي أكل باكله وكإنك موجود معايا ولما سألها عن السبب قالت إنها مؤمنه إن السعاده نابعه من جوه الإنسان وأي حد يقدر ببساطه يسعد نفسه ويخرج من أي واقع مؤلم لخيال بينسجه لنفسه ويعيش فيه مش مهم إللي هيشوفه هيقول عنه مجنون أو لأ المهم إنه بيكون مبسوط بالعالم ده وهو دلوقتي مبسوط أوي فـ العالم إللي بيجمعه مع أحب إنسانه ليه :')) ♥ .......
~
~
~
داليا من بعد ما إتحطت تحت الملاحظه وتأكدوا إنها بقت كويسه نِهال أخدتها وراحوا ع المستشفي عشان أهلها ما يقلقوش عليها وماحكتلهمش أي تفاصيل مجرد طمنتهم إن التحقيقات ماشيه تمام وبس ،، ونِهال قالتلها إن فيه إجتماع إنهارده فـ الجمعيه إللي كلمتها عنها قبل كده وحابه إنها تحضر معاها وداليا وافقت بعد إلحاح من نِهال ...

•••••••●••••••••●••••••••••●•••••••••●••••••••●•••••••

هنيه : جومي يا بتّي ، لو بس تطمنيني وتجولي ع إللي صابك ريحي جلبي الله يريح جلبك

هنادي : مافياش حاجه يا أما أنا زينه بس أنا مابجتش عاوزه أعيش إهنه عاوزه أرجع البلد 😢

هنيه : ما إنتي إللي كنت من الاول عاوزه تاجي هنيه إيه إللي إتغير يعني يا هنادي ؟!

هنادي : ما أعرفش يا أما كان عندي أحلام كتيره بس خلاص ضاعت 😢 الناس إهنه غير ما كنت فاكراهم أنا تعبانه جوي يا أما :'

هنيه : مش لسه جايله دلوك أنا زينه !!! بزياداكي دلع عاد يا بتي أبوكي أصلاً ماطايجيش من يوم ما جولتيله لا ومارضتيش تروحي معاه الفيلا بتاعة أخت الست هانم

هنادي : سبيني أنام الله يخليكي يا أما نفسي أنام 😢

هنيه :ما إنتي نايمه طول النهار ومابجيتيش تروحي المدرسه !

هنادي : هه نايمه !!! يمكن يا أما بس أنا حاسه إن النوم واحشني جوي 😢

هنيه : أنا مافهماش حاجه !

هنادي : أحسن يا أما بس الله يخليكي سيبيني دلوك ماجدراش أتكلم

هنيه وهي قايمه : بس إسمعي أما أجولك أنا مابجتش عدافع عنك تاني جصاد أبوكي أنا فاض بيا يا بت عوض ومابجتش عارفه ألاجيها منك ولا من أبوكي 😣
~
~
~
طارق راح مكتبه وطلب يجيبوا المتهمين عشان يكمل التحقيقات

وقفوا خالد ومحمود بره ودخل جاسر ،، وعلى طول محمود قرب من خالد وهمس فـ ودنه :
جاسر بيقولك أي تهمه تتوجهلك تنفيها قول ما حصلش معرفش ومش هتكلم غير فـ وجود المحامي وهو هيكلم أبوه يجيبلنا أكبر محامي عشان نخرج من المصيبه دي

خالد : طاب وعوض البواب !!!

وقبل ما مامحمود يرد كان العسكري شادّه إقف إنتباه 😣
.
.
وبالفعل طارق كل ما يوجه سؤال لواحد فيهم يردوا ماعرفش ماحصلش ماشفتش مش هتكلم غير فـ وجود المحامي !!!!!

فأمرهم يدخلوا عوض ،، دخل وهو بيرتجف ويردد : مظلوم يا بيه ماعملتش حاجه ( !

طارق : أقعد يا عم عوض ، أنا عارف إنك مظلوم وماعملتش أي حاجه وماتقلقش هتخرج علي طول بس لو حكيتلي إللي حصل

عوض : حاضر يا بيه بس جولي حضرتك عاوزني أحكيلك إيه ؟!

طارق : شفت البنت إللي إتعرفت عليك فـ الصف إنهارده ؟

عوض : أ أيوه يا بيه بس انا ما اعرفهاش

طارق : كده بقي هنزعل من بعض ، يعني ما شفتهاش قبل كده وجاسر إبن توفيق الزغبي واخدها هو وأصحابه ع الفيلا ؟

عوض : فيلة إيه يا بيه ؟!

طارق : إنت هتستعبط 😣 الفيلا إللي بتشتغل فيها وإللي إتقبض عليك منها 😣

بلع عوض ريقه : أنا أنا مااعرفش حاجه يا بيه(

طارق : إنت راجل كبير ، 50 سنه يا عوض وبنتك ومراتك ملهمش غيرك وانت مش حمل ضرب ولا أي أساليب ممكن استخدمها معاك عشان تنطق ! هتنطق ولا هتضطرني أستخدم معاك اسلوب مش هيعجبك !!!

عوض : طاب عاوزني أجول إيه يا بيه (

طارق : تقول إللي شفته يوم 6 ديسمبر اليوم إللي شفت فيه داليا إللي إتعرفت عليك إنهارده وهي فـ الفيلا

عوض : بص يا بيه هو البنت دي أنا شفتها فعلاً جت مع جاسر بيه واصحابه ع الفيلا

طارق : برضاها ولا غصب عنها ؟

سكت عوض

طارق : إنطق 😣

عوض : لا يا بيه كانت مضروبه وعدم المؤاخذه هدومها متجطعه شويه

طارق : يعني غصب عنها ؟

عوض وهو باصص فـ الأرض : أ أيوه يا بيه

طارق : أمممم طيب مش عيب عليك تستنجد بيك وماتلحقهاش وتسكت عن جريمه زي دي! مش خايف بنتك تبقي مكانها

عوض : ربنا يستر علي وليانا يا بيه

بص طارق للكاتب : سجلت أقواله ؟

_ أيوه يا فندم

بص لعوض : تعرف تمضي ؟

عوض : أعرف أبصم

طارق : تعالى إبصم هنا

بعد ما بصم عوض على أقواله

طارق : خدوه من وشي 😣

خدوا عوض وطارق بيفكر فـ إللي ناوي يعمله !

دخل وحيد : طارق باشا العيال دي لازم تكلم أهاليها عشان مانحطش نفسها فـ أي مأزق لو عاوز القضيه تمشي تمام من غير ما يمسكوا علينا أي حاجه

طارق : هيكلموا أهلهم يا وحيد وما تقلقش مش هنتحط فـ مأزق ولا حاجه المهم تفصلهم بعيد عن بعض وماتخليهمش يشوفوا عوض

وحيد : تمام يا فندم
~
~
~
~
جهزت داليا وراحت مع نِهال الجمعيه ، إتعرفت ع الناس إللي هناك وحيوها على شجاعتها وشجعوها أكتر إنها تكمل وتصمد للآخر وأثناء كلامهم دخلوا بنتين

_ السلام عليكم 😊

نِهال : الناس المتأخره دي وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

_ أسفه جدااا يا دكتور بس إنهارده جايبه معايا عضو جديد بنوته معانا فـ الحركه إللي عملناها فـ الجامعه ضد التحرش

نِهال : أهلاً وسهلاً عرفينا بنفسك ؟

_ أنا إسمي مريم وفـ آخر سنه فـ كلية الهندس


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close