اخر الروايات

رواية بقايا الماضي الفصل التاسع عشر 19 بقلم شمس علاء

رواية بقايا الماضي الفصل التاسع عشر 19 بقلم شمس علاء 


البارت التاسع عشر.
.
.
.
ادهم : كفاااية خناق أيه راحت فين انتو واقفين تتعركوا.

خالد بتعب : عجبك كدا اهي ماشت عمري ما هسمحك يا وداد لو بنتي حصلها حاجة...... اه.

ادهم جري عليه : عمي عمي اتصلوااااا بالاسعاف بسرعة.

نور : ادهم بسرعة حاول تشيلة حالته هتدهوره بسرعة يا ادهم مش هنستني الاسعاف.

اسر كان رجع من سافره .

اسر بخضه : في ايه.

ادهم : بسرعة يا أسر شيل عمك معايا بسرعة.

اسر و ادهم شاله.

في المستشفي.

نور : ماتخفوش انا هدخل معاه ان شاء الله خير.
بعد مرور ساعتين .

نور خرجت من العمليات .

أسيل جرت عليها هي وادهم .

أسيل : طمنيني يا نور.

نور : ماتخفوش بقا كويس كانت جلطة بس لحقنا ماتخفيش هيتنقل اوضة عادية.

أسيل : الحمدلله .

أسيل لفت لمامتها : عاجبك كدا بابا تعبان و أيه مش عارفين هي فين دلوقتي دي مشيت من غير مايكون معاها حاجة حرام عليكي.

اسر : أسيل اهدي ماينفعش كدا.
أسيل : انتا مش عارف حاجة يا اسر قوليلي كدا هتفرحي لما اختي يا حصلها حاجة كان فيها ايه لو كملتي جميلك انتي مش خايفة عليها انا خايفه عليها .

وداد ما بتردش ما بتعملش حاجة غير انها بتعيط.

ادهم : أسيل اسكتي كفاية عليها احساسها با الذنب
أسيل : عشان خطري يا ابيه دور عليها انا خايفه يحصلها حاجة.

مالك : ادهم عمي حصله ايه.

ادهم : بقا كويس انتا كنت فين.

مالك مردش عليه.

ادهم : تعالي معايا نقعد نشرب حاجة تحت يا مالك .

مالك : يلا.
************************************

نرجع لما أيه خرجت من القصر.

أيه طلعت من البوابة وهي بتعيط و دي تاني مره تكون فيها منهاره مش مصدقة نفسها مش مصدقة ان الست الي كانت بتحبها مطلعتش امها أيه ماكنتش عارفة هي رايحا فين.

في القصر.

مالك لاحظ ان أيه مش موجودة طلع من القصر وركب عربيته يشوف هي راحت فين لقها مشيا مالك نزل من العربية.

مالك : أيه استني.

أيه مش سمعاه مش سامعه اي حاجة من حوليها.

مالك وقف ادمها.

مالك : أييييييه اوقفي بقا.

أيه بدموع : مالك سبني في حالي.
مالك : انتي رايحه فين دلوقتي.
أيه : هروح اي حته سبني عشان خطري.

مالك : مش هينفع اسيبك و انتي كدا .
أيه بدموع اكتر : عشان خطري يا مالك سبني.
مالك بصوت عالي : ماتعصبنيش عايزاني اسيبك و هتروحي فين اتفضلي اركبي العربية يلا.

أيه : انا مش هرجع يا مالك انا مش هروح مكان مافيش حد بيحبني ارجوك سبني.

مالك حس ان قلبه بتقطع عليها.
مالك بحنان : طب اركبي و انا هوصلك اي مكان انتي عايزا لاكن انا ماينفعش اسيبك كدا في الطريق.

ايه هتعترض.

مالك بصرامة : يلا يا أيه مش عايز اعتراض.

أيه راحت معاه و فتحت الباب الي وراه ودا فعل عجب مالك جدا.

في العربية.

مالك : ها هتروحي فين.
أيه اديته العنوان.

مالك : عنوان مين دا.
أيه بارهاق من كتر العياط : بيت واحده صحبتي.
مالك : دي معاها حد ليها اخوات صبيان يعني مخطوبة متجوزه.
أيه : لاء.
بعد شوية.
مالك : ادينا وصلنا.
أيه برجاء : مالك مش عايزا حد يعرف مكاني ارجوك يا مالك.

مالك : يا أيه مينفعش.
أيه : مالك عشان خاطري يا مالك.
مالك : خلاص يا أيه حاضر مش هعرف حد .
أيه فتحت باب العربية.

مالك : استني.
أيه : في ايه .
مالك : خدي.
أيه : ايه دا.
مالك : دي فلوس و تيليفون و ماتقوليش لاء.

أيه : لاء يا مالك مش هاخد حاجة.
مالك :أيه ماي....
أيه قاطعته : معلش يا مالك مش هقدر اخد حاجة.

مالك : طب خدي التيليفون.
أيه باعتراض : لاء.
مالك : أيه خدي التليفون من غير اعتراض مترفزنيش خليه معاكي عشان اطمن عليكي احممم قصدي اقدر اوصلك لو حصل حاجة.

أيه اخدته : ماشي .

بعدها فتحت ونزلت مالك فضل واقف لغاية ماطلعت.

نرجع عند ادهم و مالك .

ادهم : أيه فين يا مالك انا عارف انك تعرف مكانها و متحولش تداري

مالك : انتا عرفت ازاي.
ادهم : عادي هي فين و ماتحولش تقولي هي وعداني دي اختي و عايز اطمن عليها
مالك حكاله الي حصل.

ادهم : كويس انك عطتها تيليفون.
نور جت من وراهم : ادهم.
ادهم بصلها بعصبية : ايه الي نزلك هنا .

نور : عايزا اقولك ان عمو عايزك .
ادهم بعصبية اكتر : يعني انتي معاكيش تيليفون.
نور : نسيته يا ادهم.
ادهم قام : اتفضلي قدامي.ودفع الحساب : يلا يا مالك.

************************************

عند أيه .

أيه : انا اتصدمت يا ريم مش قادرة اصدق و لا استحمل
ريم بحنان : طب اهدي يا أيه اهدي يا حببتي و بطلي عياط مينفعش كدا خشي نامي لغاية ما احضر الاكل وانا هجبلك حاجة تلبسيها من عندي.

أيه : ماشي.

************************************

في شركة عز.

حياة : ازيك يا سلمي... مالك في ايه.
سلمي : عمي تعبان و في المستشفي وجايا عشان اقول لعز عشان تيليفونة مقفول.
حياة : الف سلامة عليه ادخليله يا سلمي عبال مالم حاجاتي و اجي معاكم اطمن علية.
سلمي و هي بتفتح الباب : ماشي
سلمي فتحت الباب .

عز : في ايه.
سلمي : انا برن عليك وتيليفونك مقفول .
عز : هو حصل حاجة.
سلمي : عمو في المستشفي و تعبان يلا نروحله ماما اتصلت بيا و قلتلي.
عز : طب يلا.
سلمي : انا يلا وحياة جيا معنا .
عز : يلا انا خلصت.

عز : يلا يا حياة.

حياة : يلا .

************************************
في المستشفي.

ادهم داخل لي خالد.

خالد بصوت واطي : أيه يا ادهم أيه فين جبهالي يا ادهم انا عايزها عايز بنتي يا ادهم.
ادهم طبطب وقرب منه وكلمه بس محدش سمعة.

خالد : ماشي يا ابني.
ادهم : اطمن يا عمي.
خالد هز راسه بمعني ماشي .
بعد شوية.

عز خبط و فتح الباب .

عز : الف سلامة عليك يا عمي.
خالد : الله يسلمك ياحبيبي.
حياة بابتسامة بشوشه : الف سلامة عليك يا عمو يا حبيبي.

خالد : الله يسلمك يا قلبي.
عز : في ايه يا عم انتا تعبان ولا بتعاكس ماكنش العاشم يا خلوده ماكنش العشم بتشقت البت وانا واقف ماشي.

خالد ضحك طبعا عز عرف الي حصل و حياة كمان فبيحاوله يضحكة.

حياة : في ايه ياعز دا عمو دا My love يابابا..

عز: ماي ايه يا اختي كدا حسابك معايا يا حياة وانت بطل ضحك يا وهو بقلد حياك بسهوكة : يا My love.

حياة حطت ايديها في جنبها : انا ياعز بعمل كدا.

عز حط ايده هو كمان بقلدها: ايوا يا اختي.
حياة : اوووووف .

عز : انتي زعلتي يا حببتي انا اسف يا قلبي .

حياة بتحذير. : عز احترم نفسك انا قولتلك كدا حرام الله بقااااا.

عز : الله بقااااا.
خالد : بس كفااااية قلبي وجعني من الضحك .
عز : لا والنبي سبني اضيقها.
حياة : عز بقاااا يا ابيه.

ادهم : عز بطل ترزل عليها .
عز : حاضر يا كبير خديني جنبك يا ماما.

حياة بفرح : احسن احسن.
ادهم : وبعدين بقا يا حياة انتي كمان.
حياة : خديني جنبك ياسلمي.
سلمي : تعالي يا حببتي.

مالك جيه من بره : معلش ياجماعة عيزيني في الشغل بعد ازنك يا عمي.

خالد : اتفضل يا ابني.

************************************

في المساء.

عند أيه.
ريم : صحي النوم يا كسلانه تيليفونك ما بطلش زن من بدري.

أيه باستغراب : تيليفوني .أيه افتكرت ان دا التليفون الي مالك ادهلها.

ريم : تعالي كلي انا حضرت الاكل يلا عشان انا مستنياكي من بدري .

أيه : طب يلااا.
أيه و ريم قعدوا يكلوا.

أيه التيليفونها رن.

أيه ردت : الو.
مالك بعصبية : اناي مابترديش ليييييه .
أيه : كنت نايمة وبعدين في ايه.
مالك : ولا حاجة مجرد ان بابكي تعبان وفي المستشفي.

أيه بخضه : ايه بابا تعبان اديني عنوان المستشفى بسرعة.

مالك بتحذير : ايكي تنزلي ادهم هيعدي عليكي يخدك علشان ابوكي عايز يشوفك اجهزي وهو هيرن عليكي لما يوصل.

أيه بدموع وقلق : ماشي ماشي .

ريم : في ايه يا أيه بتعيطي ليه.
أيه :بابا ياريم تعبان وفي المستشفي وعايز يشوفني انا دخله اجهز.

ريم : طب استني اديكي هدوم من عندي هتنزلي كدا.

أيه : بسرعة يا ريم والنبي.
ريم وهي ريحه اوضتها : حاضر يا أيه.

بعد شوية.

أيه ردت علي تيليفونها .

ادهم : انزلي انا تحت.
أيه : حاضر .
أيه نزلت وفتحت باب العربية.
ادهم : تمام يا ست أيه مشيتي من غير ما حد يعرف ولو مالك مكنش شافك ماكناش عرفنا انتي رحتي فين ولا حصلك ايه .

أيه بتبرير : يا ادهم....

ادهم : اسكتتتي مش عايز اسمع صوتك يا متخلفة انتي مش عارفة ايه الي حصلي لما جيه في بالي انك ممكن يحصلك حاجة انتي عارفة انك اختي وانا بخاف عليكي يبقا ليه من الاول عارف ان الموضوع صعب ووصلك بطريقة مش مستحبه و انها جرحتك بس انتي عارفة ان عمي تعبان مفكرتيش فيه قبل ماتمشي لغاية ما نوصل المستشفى مش عايز اسمع صوتك.

بعد ما وصله.

ادهم : يلا انزلي.
أيه نزلت ووادهم وصلها عند الاوضة.

أيه خبطت و بعدها فتحت الباب.
أيه : بابا.

خالد : أيه حببتي انتي كويسة.
أيه باصت دماغة بدموع : ايوا ياقلبي انا اسفه اني وصلتك لي كدا اسفه بجد .
خالد طبطب عليا :متتأسفيش يا بنتي انا الي اتأسفلك علي الي حصلك .

أيه : لا ياباب متتأسفش.
خالد كمل كلامه برجاء : ارجعي البيت يا أيه.

أيه : معلش يا بابا سبني علي رحتي مش هقدر بس ماتخفش انا هجيلك كل يوم اطمن عليك بس لو بتحبني سبني علي راحتي.

خالد : ماشي يا أيه بس تطمنيني عليكي انا هسيبك علي راحتك يا قلبي.
أيه : ربنا يخليك ليا يا بابا.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close