اخر الروايات

رواية بين يد الفهد الفصل السابع عشر 17 والاخير بقلم سماح محمود

رواية بين يد الفهد الفصل السابع عشر 17 والاخير بقلم سماح محمود



                                              
#روايه_بين_يد_الفهد

                              
#samah_mahmoud
so Mà
صلوا ع النبي💜♥...
------------
بعد فتره وصل فهد بمحسن بيته.
فتح الباب ودخل كانت رهف بتعمل أكل.
رهف جريت عليه واتعلقت فرقبته..
رهف -حياتي جيت بسرعه 

+



                              
فهد باس خدها-عمري كله بس مش قولتلك ارتاحي قبل ما أخرج قومتي ليه تعملي أكل.
رهف-يااا يافهد قولت أدوقك أكلي أكيد وحشك

+



                              
فهد بضحك-يابنتي هو انتي بتعرفي تطبخي متجننيش.
رهف بتكشيره-واللهي انت وحش واوي كمان انا غلطانه هاكله انا

+



                              
فهد بصدمه-وتأذي ابني او بنتي دي تبقي مصيبه انا هجبلك احسن اكل تطلبيه.
رهف بمكر-بقي كده ماشي هاتلي بيتزا بي كل انواعها وهاتلي اكلات بحريه بكل انواعها وهاتي ماكدونالز وهاتلي..

+



                              
فهد-اهدي كل ده ليه هتأكلي جيش دانتي لو حامل في جاموسه مش هتطلبي كل ده.
رهف كاتمه ضحكتها-بتوحم...
فهد-لاء ياختي متتوحميش الناس بتتوحم علي شوكلاته  ...تفاحه وانتي بتتوحمي علي سوبر ماركت.

+



                              
رهف بضحك-خلاص خلاص نفسي في ملوخيه والله ياا سلام يافهد لو تعملهالي.
فهد -هههههه تعرفي مضحكتش غير لما جيت هنا اعملك إيه ياحبيبتي شكلك متعرفيش جوزك بيقف ليه اتخن شنب في البلد انتي عايزه يعملك ملوخيه.

+



                              
رهف بضحكه-بتوحم يرضيك ابنك يطلع في وشه عود ملوخيه.
فهد باس شفايفها-تؤ ميرضنيش بس هعملك اللي نفسك فيه بس في موضوع ياقمراتي عايز اكلمك فيه ياسكر انتي.

+



                              
رهف-هاه موضوع إيه ياحياتي...
فهد-في حد عايز اجيبه يقعد معاكي هنا ممكن.
رهف-عادي ياحبيبي البيت بيتك بس مين.
فهد-تؤ البيت بيتك انتي ياحبيبتي وعارف ان قلبك كبير واول ما تشوفي اللي انا جايبه هتقعديه معاكي وهتحني عليه مع انه ميستهلش.

+



                              
رهف-ههه مين يافهد أخلص بقي.
فهد يتنهيده-أبوكي يارهف
رهف بصدمه-بابايا انا؟؟؟
فهد-ايوه يارهف أبوكي كان في مصحه نفسيه يعني اتجنن وفادي خطفه منها يقتلو انا جبتو بس هناا لحد ما اخلص موضوعي مع فادي هتقعدي ياحبيبتي يقعد معاكي هنا.

+



                              
رهف بدموع-بعد اللي عملوه فيا.
فهد -بس ده أبوكي برضه.
رهف بدموع-يعني لو باباك وعمل فيك كده هتسامحه.

+



                              
فهد ضحك بغموض ..
فهد لنفسه-علس الاقل ابوكي كان اوسخ حد بس كان معروف ما بالك بقي اوسخ العالم وهو مخفي...

+



                              
فهد-عادي يارهف بقولك معتش يعرف حد هتقبليه هنا ولا امشي اشوفله مكان تاني...
رهف بدموع-يعني اسامحه ازاي بعد اللي عملوه فيا كله.
فهد-"مقولتش تسامحيه علي فكره بقولك خليه عندك وبعدين ابوكي اتفكري لي اي حاجه حلوه وخلاص فادي هيموته...بس هنا مش هيقدر يوصله...

+



                              
رهف بتنهيده-ماشي هو فين.
فهد كان فك بوقه ومقعده فالعربيه بره...
خرج جابوه ودخلو البيت.
محسن كان مش عارفها بيكلم نفسه وبس.

+



                                      


                
رهف دموعها نزلت علي الوزير اللي كان فيوم ليه هيبه وليه كل حاجه اللي ليه السلطه وليه اعوان كتير اللي مكنش حاجه بتهزه بتعيط علي الوضع اللي هو فيه واللي حرك مشاعرها اول ماشافته...
رقبته منوا اخدت إيده وقعدته علي الكنبه..
رهف بدموع-طب دلوقتي لو اتكلمت هتفهمني وهتفهم كلامي طب دلوقتي هقولك مش مسامحك ازاي بعد كل حاجه
وانت قاعد مش فاهم اي حاجه.

+



فهد بتنهيده-رهف خلاص بقي وبعدين اكله وحاجته هيبقوا فالاوضه اللي هو فيها اوعي تدخليله لوحدك لان ممكن الحاله تجيلو في اي لحظه ومتعرفيش ممكن يحصلك إيه ماشي يااحبيبتي.

+



رهف -طيب حاضر خلاص يافهد ممكن تسكت بقي شويه انت رغاي اوي.
فهد-ههههههه اسكت ماشي انا اصلا مش فاضي دلوقتي يلا هدخله جوه وهمشي ...
              ******
مها واقفه مصدومه من بعد ما اسلام قالها إنه بيحبها وقالها أن مفيش حد فحياته ...قالها قال كده عشان كرامته...

+



اسلام -مها؟
مها بصتله بدموع-نعم
اسلام-زعلانه عشان قولتلك كده.
مها-لاء 
اسلام-اومال مالك.
مها بدموع-زعلانه لاني لو وقفت علي كلامك مش عارفه هحبك حب امته انا طول حياتي مفكرتش احب غير شريف وبس عمري ما فكرت فحد غيره ولا اهتمت لي امر اي حد غيره بس طلع كدب وكدب أوي طلع بيحب غيري ومبينلي الحب كله.

+



اسلام ببتسامه -طب إهدي أنا مستعد أستحمل أي حاجه عشانك علي فكره مستعد استني اليوم اللي هتحبيني فيه وصدقيني مستحيل همل...

+



مها بدموع-بس انا متلخبطه من كل حاجه وانت تستاهل حد أحسن مني لانك نضيف ونضيف اوي كمان يا اسلام انا عرفت بابا بيحبك ليه...

+



اسلام-انا نظرتي فيكي متخيبش ابداً انا نقدرتش اسافر عشان كده كنت حاسس اوي ان هيحصل حاجه مش عارف كنت عايز اشوفك وبس.
مها بدموع -خايفه اظلمك معايا وانت متستهلش الظلم ابداً.
                    *****
شريف دخل الجامعه بتاعت زينه كانت قاعده مع صحبتها...
شريف بغضب-قومي عايزك بره.

+



زينه فهمت ان مها قالتلو ضحكت وقامت مشيت معاه...
زينه-خير؟
شريف-إيه اللي خير أنتي إيه اللي هببته ده.
زينه-هببته إيه .
شريف بعصبيه-متعصبنيش عملتك السوده اللي هببتيها مع مها انتي مش مع علاء وخسرتهولي روحتي تقوليلها ليه.

+



زينه-بقي انا عملتي وانت عملتك إيه بامبه انت مش كنت بتخونها انا قولتلها احسن ما تكون مضروبه علي قفاها من لطخ زيك.

+



شريف رفع إيدده وضرب زينه بي القلم عليها -الطخ ده مش أنا ماشي كنتي فاكره إني هسكتلك تبقي غلطانه ايوه انا قولتلك اني معجب بيكي بس مقولتش بحبك منطقتهاش غير لما اتأكد منها بس من اول تعرفي مع مها قولتلها بحبك كان حب سريع واهتمام مرضتش اتسرع معاكي قولت معجب وبس منطقتش كلمه بحبك ابداً انا قولتلك في العربيه يومها مش قد مسؤليه ومش قد ارتباط كويس ان ليها ابن عمها فحياتها وبيحبها لاني الحب اللي بحسه هو خوف انها تضيع من حيااتي حد بيهمه أمري معايا طول الوقت روحتي نقلتي كل الكلام انا كنت هبدأ من معاها ابعد عن الحب والاهتمام اللي مبحسش بيه وكنت هحاول احبها حب حقيقي ...انا لو كنت ندل هبقي ندل عشان خسرتها وعرفت واحده زيك وانا مش ندمان إني خسرت علاء أنا ندمان بجد إني اعرفكم ...

+



        

          

                
سابها شريف ومشي بغضب حطه إيدها علي وشها ودموعها نازله...معرفتش ترد عليه وهيا مش فاهمه ليه...طب ليه عقلها مشغول فيه هو مش فعلاء ...
               *****
ففيلا السيوفي...
فاتن-حبيبي انت رجعت.؟
فهد-اه ياحبيبتي اومال بابا فين؟
فاتن -نايم.
فهد-تمام ممكن كوبايه عصير ياحبيبتي.
فاتن -ماشي ياحبيبي.
فهد-دخل مكتب عز الدين ومسك تلفونه ...فتحه وبعت مسدج لفادي.
فهد-(استناني في المقر ولو روحت وملاقتش محسن متقلقش انا اخدته من عندك استني عشان هقولك اخبار جديده ومتتصلش بيا لان فهد طول اليوم هنا)
بعت فهد المسدج وقفل الموبايل وحطه تحت المكتب وخرج علي بره فاتن العصير ياحبيبي.

+



فهد باس دماغها واخده منها شربه-تسلم إيدك ياست الكل كنت محتاجه لان هيديني طاقه دلوقتي ...
فاتن-هههه هتعمل إيه.
فهد-حد يبقي متجوز رهف الحلوه دي وميشربش عصير طاقه.

+



فاتن-هههه ربنا يخليكم لبعض ابقي هاتها وتعالي او خليني ازورها.
فهد-قريب جداً ياست الكل يلا سلام أنا...
خرج فهد واتصل بيعقوب ...
فهد-يعقوب بيه 
يعقوب -اهلا يافهد عامل ايه...
فهد-بخير طول ما انت بخير ياحبيبي .

+



يعقوب-المره اللي فاتت مشيت من الحفله وشهاده التكريم بتاعتك عندي.
فهد-مش يمكن يبقوا شهادتين

+



يعقوب بستغراب-شهادتين ازاي.
فهد-عندي الراس الكبيره اللي كانت مع الارهابين.
يعقوب بصدمه-ازاي يعني مش فاهم؟

+



فهد بغموض-يعني في واحد تباعهم عندي.
يعقوب-هو فين قولي مكانه ؟
فهد-هديلك العنوان وتبعتلي الامن الوطني علي هناكك

+



يعقوب-استني طيب روح معاهم لا يأذيك.
فهد -هههه يأذيني لاء حلوه دانا قبل ما اسلمهولكم لازم اسلم عليه اوي ...
يعقوب-ماشي يافهد هجيب اذن وابعتهوملك علي هناك

+



قفل فهد وركب العربيه ومشي.
بعد فتره طويله...
---
فادي دخل المقر بس ملاقش عز الدين.
فادي بغضب-اومال هو فين لسه هستني انا ناقصه هو زفت ابنه.

+



فهد جه من وراه بغموض-زفت إبنه تؤ تؤ يافادي عيب دانا برضه فهد السيوفي اللي بيخلي كلب زيك يقعد في البيت ويلبس طرحه امه.
فادي بخوف-فهد؟

+



فهد بضحك-إيه رايك في المفأجأه دي بقي أبويا سلمك ليا علي الجاهز.
فادي بخوف وغضب-هو عمل كده متتغشش فيه ابوك اوسخ انسان في البلد دي يعني نص مصايبي متجيش قد اللي هو بيعمله.

+



فهد-تؤ تؤ يادكتور عيب ما هو الوسخ مبيتعرفش غير علي اللي زيه.
فادي بتوتر-طب خليني امشي 

+



فهد انفجر من الضحك-تمشي انت لو معاك ميت مسدس وفضتهم فيا مش هتمشي من هنا تعالي ياحبيبي اعد غلطاتك...غير اشغالك الزباله وجنون محسن اللي بسببك...بس ده ميهمنيش لان هو نسخه منكم برضه.
مسكه فهد من إيديه لفهم ورا ضهره ونزل خبط فدماغه.
فادي جه يضربه بس مقدرش قصاد جسم فهد.

+



        
          

                
فهد-اصحك تفكر تعملها تاني لاحسن هدفنك مكانك ...اول غلطاتك اتعديت علي رهف مراتي؟فيديو كدب خلتني امد إيدي عليها خد بقي العلقه اللي هيا اخدتها مني وكانت هتموت فأيدي.

+



فادي بخوف ووجع-لا يافهد بيه هعمل كل اللي انت عايزه بس سبني
فهد -ما انت هتعمل اللي انا عايزه بس مش قبل ما اشرب من دمك وبرضه مش هتموت انت وقعت في عذاب جهنم بس مش في الاخره في الدنيا لان انا عذابي انت مجربتوش...

+



االمقر كان كله مقفل بي حديد فهد كان بيضرب دماغه فيه صريخه كان جهوري من وجع الضرب.
فهد بغموض-ههه إيه وجعتك لسه لسه قولي بقي أختي وانت بتحاول تتحرش بيها كنت بتعمل إيه ؟؟؟
رزعه فهد في الارض وطلع ولعه ...بوقك ده حاول يلمسها صح؟؟؟ 
فادي بوجع من الضرب-لاء لاء سيبني متعملش فيا حاجه كفايه.

+



فهد بغضب-كفايه ياروح امك وانت مرحمتش مراتي ليه ؟واختي لو مكنتش رهف لحقتها كان هيكون مسيرها إيه ...فتح فهد االولعه وفضل يحطها علي شفايف فادي وهو لفف إيديه ورا ضهره كان بيتلوه فإيديه.

+



فادي بنهيار من وجعه-سيبني كفايه انت فاكر مفيش حكومه في البلد عشان انت رتبه عاليه مفكر هتعذبني وهسكت ...
قطعه فهد بضحك-اه مفكر وانت لسه مشوفتش المفأجأه اللي مقدمهالك عارف انا كنت قابض علي إرهابين من فتره قولتلهم اني مسكت الراس الكبيره وعارف مين الراس الكبيره يا عسل انت شوفت المفاجأه.

+



فادي بوجع وصوت عالي-ارهابي انااا هكدب ده انا لاء اعرف ان فيه ربنا انت بتظلمني سبني.

+



فهد بغضب-اعرف ان فيه ربنا وانت معرفتوش ليه في مراتي وفي اختي انطق ورد عليا رددد
ربنا قال العين بي العين والسن بي السن والبادي اظلم وانت ابتديت تعالي بقي ياروح أمك.

+



مسكه فهد بكل قوه فيه اتحاول لنمر مفترس كان بيضرب فيه بفترا ...كان بيتفكر كل ضربه اخدتها رهف كانت بتنزل في فادي أسخم من ميه النار من كتر الضرب والرجع ...فاق فهد قبل ما يموت فإيدده وهو مش عايز يموته بالعكس عايزه يعيش طول حياته متعذب .

+



شويه ودخل الامن الوطني.
امن-فهد بيه خير حصلك حاجه.
فهد كان بينهج من المجهود اللي عملوه-لاء محصليش خدوه الكلب ده من هنا يلا انا ظبطته تمام.

+



امن-ده كان هيموت انت عملت فيه كده ليه.
فهد بعصبيه-بيحاول يهرب اعملكم إيه انتو اتاخرتو في إيه هتفكرو تحسبوني مثلا.
امن -لاء طبعا يافهد بيه ...خدو من هنااا يلا ...شالو فادي وهو مقطوع نفسه...

+



فهد غمض عنيه واخد تنهيده طويله...لسه انت ياعزالدين السيوفي هعمل معاك إيه مش فاهم ...بس لازم اعرف قصته إيه...
                *****
علاء مش فاهم يازينه انتي بعتالي عشان تسكتي كده ولا إيه!!؟
زينه بدموع-علاء مش هينفع نكمل مع بعض...
علاء بصدمه-اشمعناا.

+



زينه-انا عايزه افضل مع نفسي انا مش عايزه اضحك عليك اكتر من كده بس انا فعلا مش حاسه اي حاجه اتجاهك خالص عايز اعيش لوحدي من غير ضغوطات من اي حد .

+



        
          

                
علاء واشمعنا يعني مفوقتيش غير النهارده .
زينه-اظن ياعلاء انت لسه محبتنيش يعني انت لسه فأول ارتباطك بيا ومن ايام ياريت ياعلاء متخسرش شريف ده صاحبك بس انا فعلا مش هرتبط بي اي حد هركز فدراستي.

+



علاء-زينه انتي بتحبي شريف؟؟؟
زينه بصتله بصدمه-لاء مبحبوش.
علاء بضيق-لاء يازينه انتي بتحبيه وده اثبتلي كده ...انتي جايه النهارده عشان تقوليلي كده اقولك الجديد بقي انا كنت جايلك قصاد باب الجامعه وشوفتكم وافقين مع بعض.

+



زينه غمضت عنيها-متفهمش غلط انا فعلا مش هعمل كده تاني ولا عايزه ارتبط انت ليه بتعمل فيا كده هتقدر ياعلاء تفضل مع واحده مفيش اي حاجه حاسها نحيتك وصدقني انا مش هرتبط بي شريف لاني بكره حالياً

+



علاء-لاء يازينه مش بفضل مع حد انا فارض نفسي عليه انا كنت ممكن افضل معاكي بس لو هتكوني بتحبيني انا بس مش كيس لب انا عشان تبقي معايا وقلبك مع غيري سلام.

+



زينه بتنهيده ضيق-سلام ياعلاء.
            *****
ففيلا السيوفي 
فهد-لين حبيبي لو عايزه تخرجي اخرجي براحتك.
لين بفرحه-بجد يا أبيه يعني خلاص؟؟ اتحل عني وبقي إفراج

+



فهد-هههه هو انا كنت حابسك يابت.
لين بضحكه-مع الاشغال الشقه وحياتك.
فهد-لاء اخرجي ياحبيبتي بقي خلاص كل حاجه اتحلت.
لين -طب مش ناوي تحكيلي.
فهد-بعدين ياقلبي بابا لسه نايم؟

+



لين-اه 
فهد -اوك انا طالع ليه...بس متقوليش دلوقتي لماما اني هنا.
لين بستغراب-حاضر
فهد باس خدها وطلع....
_
دخل فهد اوضه ابوه ...
فهد-عز الدين بيه اصحي...فضل فهد يهز فيه لحد ما فاق.

+



عز بستغراب ونعس -في إيه يافهد...
فهد بغموض-قوم هنتكلم.
عز-انت اول مره تدخل اوضتي دي حتي مخبطتش.

+



فهد بغموض-تؤ تؤ متقولش كده بس كنت بدخل وحياتك ايام ما كنت لبس اللهوا الخفي ومخفي.
عز بستغراب من كلامه-مالك يافهد.

+



فهد بتنهيده ضيق-ما قولتلك قوم هنتكلم.
عز قام قعد -خير.
فهد،-تؤ تؤ متقولش كده انا مش شايف انه خير خالص ياحبيبي...

+



عز بضيق-فهد اخلص فيه إيه لا اما اخرج من هنا مهاش ناقصه يعني.
فهد بضحك-اخرج انت متخيل اخرج قبل ما اصفي حسابنا.
عز -حساب إيه انا ابوك.

+



فهد-لاسف انك ابويا علي فكره...اسكت هو انا مقولتلكش ان محسن الصاواف اخدته عندي فبيتي ....لا استني ومقولتلكش إني قبضت علي فادي بس إيه خليتهولك قطع النفس علي الاخر ولبستهولك قضيه مش هيخرج منها بقيت حياته...ولو جه يخرج انا هقفله فيها... تؤ تؤ خد بقي الجديد مش فادي قالي انك السبب وقال عليك كده كلام ميتصدقش...

+



عز بندفإع -اه متصدقوش في اي كلمه يقولها ده كداب.
فهد بغموض-طبعا أصدقه إيه بس انت والدي حبيبي مقدرش اصدق من حد حاجه عليك طب واللي سمعته بودني بقي وانت بتكلمه وفاتح الاسبيكر مصدقوش ازاي بس.

+



        
          

                
عز الدين بص في الارض بحزن -إقعد يافهد.
فهد بعصبيه-اقعد إيه كنت عارف اللي حصل لبنتك وساكت وعارف اللي حصل لمراتي وساكت لانك شريكه وتقولي أقعد انا اتخدعت فيك لو فاكر انك عشان ابويا هسكت لا انت لسه متعرفش فهد.

+



عز-لا عارفك يافهد وكويس اوي كمان هحكيلك كل حاجه وانت اللي هتحكم ساعتها...
فهد بتنهيده ضيق-هتكدب تاني هتحكي  إيه هو فيه حاجه تتحكي..

+



عز بحزن-اه فيه تحب تعرف خد عندك ...انا كنت متجوز وفاء الرقاصه عرفي عارف يعني إيه كنت متجوزها عرفي مكنتش لسه ليها في اي حاجه انا حبيتها واتجوزتها في السر اللي كان مشغلها رقاصه ان مكنتش لاقيه تصرف علي اهلها...
محسن لما عرفت بعض بلاوي كشف امر وفاء ضغط عليا اطلقها لا اما هيقول لامك كنت عارف بلاوي عنو بس مش كتير ...
طلقتها كانت صدمه ليهاا لاني كنت حنين عليها اوي بس لما طلقتها حب يحرق قلبي واتجوزها وخلف منها رهف اللي هيا مراتك ...عارف هيا ليه باعت بنتها بقي وسابتهالو واخدت فلوس بدلها...لانه نام معاها اكتر من مره من غير جواز وبقي يحرق قلبي وكنت بسكت لما حملت قالتلو هتفضحه اتجوزها هيا مستحملتش كتير وسافرت ...بس بيقولو اتجوزت لما سافرت مش عارف وبقي ليها اعمال وحشه وبقيت مدياا...بس اللي عمل فيها كل حاجه كان هو كان بيعذبهااا لما البلاوي بتاعته مع معظم السنين كترت مكنش في إيدي اي حاجه لو فضحته كنت هخسر امك وهخسرك ساعتها لان امك مكنتش بنت اي حد انا كنت بحبها بس حبيت وفاء ...بس لما شوهه تصدق بقي  مأثرتش فيا يوم ما جيت قولتلي
لان  هيا حتي لما رجعت مفكرتش فيا فكرت في الفلوس ...ده اللي خلاني اكلم فادي لاني عارف انه إيده اليمين كنت عايز انتقم منوا انا مش قادر انسي كل اللي عملوه فيا اتفضل يافهد حط نفسك مكاني لو دي كانت رهف ...شوف انت حبيت بنتها ازاي انا بقي كنت عاشق امها ...اتفضل عايز تلبسني اي قضيه انا قودمك اهو وامسك إيديا اهي...

+



فهد بصله كتير بتنهيده ضيق بعد اللي سمعوه كله مصدوم وعنين أبوه وهيا بتتكلم يقول انه مبيكدبش-طب انا سمعتك بتقول لفادي يابابا علي فلوس محسن كنت هتقبل فلوس حرام رد  

+



عز برد تلقائي-ايوه كنت هاخدهم اخدهم واحصر قلب محسن عليهم حتي لو مجنون...عارف ان مكنش باين عليا كل ده بس انا تعبت وتعبي كله هو السبب فيه عايز تقبض عليا بعد كل ده وتفضح ابوك مع ان كان معاه حق خد إيديا أهي.

+



فهد غمض عنيه واخد نفس طويل وشد أبوه فحضنه -لاء متقولش كده انت فالاول والاخر ابوياا وهتفضل جد إبني اللي جاي ...بس لو مش عايز تخسرني متدخلش في موضوع فادي لاني مش هرحمه .

+



عز بص فالارض وهز دماغه.
فهد ابتسم-ارفع راسك احنا دم. السيوفي راسنا متنزلش لاي حد....
                ******
لين خرجت وحاسه ان الدنياا اتفتحت ليهاا يااا وحشها الشارع وتمشي براحتها فيه...
لين اتصلت بي زينه-إيه ياموزه اناا جيالك انتي فين إفرحي خلاص بقيت براءه.

+



        
          

                
زينه بدموع-لين عايزه اطلب منك طلب.
لين-إيه مالك؟بتعيطي ليه؟؟
زينه-ممكن بس توافقي علي طلبي.
لين-طلب إيه.
زينه-خدي رقم علاء واتصلي بيه وصلحيه علي شريف لو بتعزيني لان خسرو بعض بسببي
لين بصدمه-ليه ...

+



زينه-شريف فركش هو ومها لان شريف اعترفلي انه بيحبني وعلاء ساعتها لما عرف خسره.
لين-انتي بتحبي علاء؟عشان كده بتعيطي.
زينه بدموع-لا يالين انامش بحبه وقولتلو كده ...بس صلحيه هو واخوكي ملهومش غير بعض.

+



لين -طيب هاتي رقمه ومتقلقيش. ..6***** قفلت زينه مع لين...واتصلت بعلاء.

+



لين ببتسأمه-علاء ازيك.
علاء بضيق-مين؟
لين-انا لين ياعلاء مش هقولك لين اخت شريف لا تزعل انا لين السيوفي.
علاء ببتسأمه-ازيك يالين اخبارك إيه‘
لين-الحمدلله ممكن اشوفك ولا الف وارجع تاني.
علاء -ههه لاء عادي بس في حاجه ولا إيه.
لين -لما اشوفك‘
علاء-انا علي البحر واقف شويه مخنوقه لو عايزه تيجي تعالي.
لين -اوك انهي شارع
-----
بعد فتره...
علاء واقف علي البحر قاعد يحدفه بي طوب.
لين -الناس بتحدفه بي زلطه مش بي طوب .
علاء-ههه اللي موجود بقي تعالي إقعدي.
لين-هنقعد علي الارض ماشي ياسيدي وادي قاعده‘

+



علاء-خير يالين.
لين-زعلان ليه ياعلاء .
علاء-لو انتي عارفه يالين بتساليني ليه.
لين بتنهيده-ايوه عارفه بس شريف مكنش ليه غيرك انت ياريت متخسروش بعض ياعلاء اول طلب اطلبه منك .

+



علاء-هو اللي باع صحوبيتنا‘
لين-كنت تزعل لو زينه بتحبك لكن لو مش بتحبك تخسره ليه؟

+



علاء بضيق-عارف علي فكره انها بتحبه متكمليش.
لين بصدمه لنفسها-كنت حاسه والله.
لين-تحب امشي شكلي مضايقاك.

+



علاء-لاءءخالص بالعكس أقعدي بفضفضلك.
لين ببتسأمه-ماشي بس هتصلحه انا اللي جايلك بنفسي عارف انا مبروحش لي أي حد .
علاء-انتي علي دماغي يالين بس في حاجه بينا مكسوره 
لين-انا هجسبلكم اللي اتكسر عشان خاطري قوم ندور عليه لاحسن يسقط السنه دي كمان وهو ساقط طول عمره خليه يغش منك وبنجح السنه دي.

+



علاء-ههههه ماشي ياستي يلا بينا ...
لين -هنعرف مكانه ازاي.
علاء-اركبي هنحط موقع العربيه ونشوفه فين...
لين-اشطه ماشي...
__
لين -يلا بينا.
علاء مسك إيدها-انتي مجنونه خليكي هنا تدخلي فين انتي علي نيتك اوي دي خماره 
لين استغربت لما مسك إيدها-طيب وفيها إيه؟

+



علاء-لاء خليكي في العربيه متنزليش مش انتي اللي تدخلي مكان زي ده يالين.
لين-اشمعنا؟؟ بقي عادي يعني.
علاء-لو مكنتيش بنت ناس كنت هقولك عادي ...سابها علاء ونزل ...
دخل جوه كان شريف بيشرب وقاعد مع ساره.

+



علاء-ممكن تسيبنا لوحدنا ؟
ساره بصتله وقامت.
شريف بصله وضحك نص ضحكه-علاء بيه جايلي بنفسه وده من إيه.
علاء-انت غبي والله ايه اللي بتهببه فنفسك ده.
شريف-وانت يهمك ايه خلاص خسرت كل حاجه خليك فنفسك انت.

+



        
          

                
علاء-لاسف انا مش واطي زيك عشان اسيبك يااصاحبي 
شريف بصله-ليه نسيت اللي قولتهولي.
علاء-معايا حق ولا لا؟
شريف بصله وجه يشرب تاني علاء شدها من إيده.

+



شريف بعصبيه-سيبني بقي خلاص سبت مها وسيبت زينه وسيبت كله معتش معايا حد ولا عايز اي حد...
علاء-لو قولتلك ان زينه بتحبك انت وانا سيبتهاا خلاص.

+



شريف بصله بصدمه وسكت .
علاء -انت بتحبها ياا شريف وده صعب عليا اقولهولك بس ربنا مش هيسامحك في اللي عملته في مها ...ياريت ميعقدلكش في بنتك او اختك..

+



.شريف بحزن-لين لاء
علاء-متفكرتش لين ساعتها ليه ربنا يسعدها مها بقي...علي فكره لو مكنش لين مكنتش جيت هنااا.
شريف بصله بصدمه-ازي يعني.
            *******
رجع فهد البيت بعد يوم تعب طويل...
دخل يدور علي محسن ملاقهوش فألاوضه استغرب ودخل لرهف...لاقها نايمه.

+



غير هدومه وطلع اخدها فحضنه ...اخد تنهيده طويله وهيا فحضنه...
فهد بهمس-يااا كنت محتاج حضن زي ده بعد يوم التعب اللي تعبه ياحبيبتي.
رهف فتحت عنيها كانت حمره ...
فهد قرب منهم باس عيونها-كنتي بتعيطي ليه!! حصل إيه وابوكي فين.

+



رهف بدموع-مقدرتش اسامحه يافهد انا اسفه اني اتصلت بي المصحه وخليتهم جم اخدو ...عارفه انك هتقول إني قلبي اسود بس انا مقدرتش اشوفه هتجنن لو قعد قصادي اكتر...

+



فهد باس شفايفها-طب كفايه دموع انا كنت هاخده اصلا اوديه بطلي نكد ودموع لاني مش عايز ابني يطلع كشري يابت دانتي هتطلعيه حزين.
رهف بتكشيره-والله انت فايق ورايق إبعد.

+



فهد بمكر شدها عليه-ومفوقش واروق ليه؟هاه قبضت علي فادي وخلصت من كل المشاكل يبقي افوق واروق وابوس واعمل كل اللي انا عايزه.

+



رهف.-والله انت قليل الادب...
شدها علي شفايفه باسها مره بعد مره وبين كل بوسه انا راحه بقي انا تعبت وعايز كل تعبي يروح معاكي انتي.
رهف بهمس-انا حامل مقدرش لاي حاجه 
فهد بغمره-تقدري لكل حاجه بدل فحضني وبعدين ده انا حتي هعملك الملوخيه اللي نفسك فيها عشان بتتوحمي يبقي تديني عمرك وحياتك وسيبلي نفسك بقي وانتي حلوه كده.

+



رهف بضحكه وهمس-بين إيديك يافهد انا بحبك ...بحبك اوي وبحب كل حاجه فيك حتي شنبك ده تيجي اقصهولك وبعدين ابوسك.
فهد بمكر -لا متخافيش مش هتحسي بيه ششش اسكتي بقي.
          ******
بعد شهور...
اسلام كان ملي فراغ مها مش قادر يسيبها ابداً وبيحاول بخرجهاا من اللي كانت فيه كله... كانت بتنسي معاه كل حاجه وبدات ترجع لضحكتها تاني كانت بتخرج تقابله ولو متصلش بتتصل هياا...

+



اسلام كان ماشي مع مهاا...
اسلام-مها؟
مها ببتسأمه-نعم.
اسلام-زكري كويس.
مها -ههههه والله طب ما انا بزاكر بس الامتحانات اللي رخمه اوي.
اسلام بتنهيده-لا ما انا عايز تنجحي قبل ما أمشي.

+



        
          

                
مها بستغراب-تمشي فين!؟
اسلام-انا مسافر يامها.
مها بصدمه -إيه هتسافر وهتسبني ...بدأت دموعها تتجمع ...انت مش قولتلي انك مش هتسبني وانك بنحبني وهتفضل جمبي جاي بعد ما بدات احبك وتقولي هتسافر انا معرفس ليه حظي قليل فكل حاجه.

+



اسلام فرح انه سمعها بقالو شهور بيتمناا يسمعها...شدها فحضنه حاولت تزء فيه...
اسلام ببتسأمه مسك وشها-يامجنونه ما انتي مستنتيش اخلص كلامي انا فعلا هسافر بس هخلص شغلي وانقله علي هنا عشان هخطبك واتجوزك هنا...هو انا معقول اسيبك بعد ما لاقيتك.

+



مها ضحكت ودموعها نازله-مش هتسبني يا اسلام ولا هتخون ثقتي فيك؟
اسلام بصي فعنيا وهتتاكدي بنفسك
مهاا حضنته-وانا لاول مره هقولك انا بحبك ...بحبك حب مختلف.. 
اسلام باس دماغها -اخيراً قولتهاا عارفه كنت بتمني اسمعها من اول يوم شوفتك فيه.
                ******
زينه ولين كانو خارجين من الامتحان ....ماشين.
لين-ماده رخمه 
زينه -هههه هنشلها.
لين-هههههه اكيد طبعا 
زينه بتنهيده-ازي شريف.
شريف-الحمد لله تمام.

+



زينه بصت وراها بصدمه
لين طب معطلكوش انا سلام.
مشيت لين....
زينه بتوتر-وانا كمان همشي.
شريف-تؤ تؤ مش قبل ما اعرف بتسالي عني ليه؟
زينه بتوتر -عادي فضول 

+



شريف بمكر-والله ؟
زينه بتنهيده-بعد اذنك ياشريف لازم امشي  .
شريف-استني يازينه ...استني بجد بقي انا بقالي شهور بحاول اتأكد قبل ما اجي اقولهالك لانك انتي عندي مش زي أي حد ودلوقتي جاي وانا واثق منها.

+



زينه بستغراب-مش فاهمه هيا إيه دي؟
شريف بص فعنيها-بحبك!
زينه بصدمه-إيه؟
شريف-مش هقولها تاني.
زينه-مش هينفع ياشريف انا عايزه اعيش حياتي من غير حب انا مش عايزه ارتبط كفايه اللي فيا.

1



شريف-مين قالك اني هرتبط بيكي انا اخر سنه دي يعني هخطبك وهتجوزك يازينه هعمل لنفسي مستقبل ويكون قد مسؤليه بس عايزك فيه جمبي.

+



زينه بصتله بتنهيده وسكتت.
شريف -يعني مش عايزه!؟ ماشي يازينه انسي اللي قولتو وربنا يسعدك فحياتك ويوفقك سلام

+



زينه بلهفه-شريف استني.
شريف بتنهيده-خير.
زينه ابتسمت-معقول هتمشي بعد مالاقيتك .
شريف بمكر-نعم ما كنت قصادك شهور.
زينه-بس هتقدر حبي وهتشيل مسؤليه يعني المره دي اللي تستاهل انطقهالك بعد الوقت اللي حبيتك فيه كله.
شريف-يعني إيه!؟
زينه ببتسأمه-يعني بحبك ياحمار.
شريف-هههه يخربيت رومانسيتك.
           ******
فبيت فهد...
رهف بعصبيه علي فكره انت الشغل اخدك خالص وبرضه دلوقتي سايبني وماشي.
فهد -يابنت الحلال يعني هقعد في البيت جمبك اعمل إيه.

+



رهف بتكشيره-لا حرام مبتعملش حاجه خالص علي فكره انا علي لحظه هولد.
فهد بضحك-لا اهدي عندي مهمه لما اجي منها اصبري.
رهف بعصبيه-يعني اقوله مينزلش غير لما حضرتك تيجي من المهمه.

+



فهد-هجبلك لين تقعد معاكي ما تيجي بوسه يابت قبل ما امشي وانتي بقيتي شبه الكوره الكفر كده .
رهف بزعل -امشي يافهد من وشي والله العظيم زعلانه منك ومش هكلمك تاني.
فهد قعد جمبها علي السرير- ياحبيبه عمري كله انا بحبك وبحبك اوي كمان بس حاجه مش بي ايدي وبعدين مالك في شهورك الاخيره دي روحك بقيت فمنخيرك.

+



رهف-كده بقي يلا روح مع السلامه.
فهد بضحكه-يامجنونه طب هاتي بوسه وانا امشي .
رهف سرحت لبعيد ...رهف لنفسها-لو مثلت عليه اني هولد مش هيسافر ...

+



رهف قامت وقفت ولفت ايديها علي حولين رقبته...وقربت من شفايفه باسته برقه دوبته ...كل ما بيبعد بتشدو تاني .
فهد بضعف-كفايه مهيبقاش فيها مهمات معتش عندي وقت إبعدي.

+



رهف بهمس بين شفايفه-لاء مش عايزه ابعد خليك فحضني.
فهد شد ايدها من حولين رقبته واخد بوسه -تؤ همشي يلا لا اله الا الله.

+



رهف بضيق-محمد رسول الله ص يلا مع السلام.
فهد لسه ماشي.
رهف بصريخ الحقني يافهد اه بطني.
فهد جري عليها بخوف-مالك فيه .
رهف جت تقع بس لحقهاا-بولد ياافهد بولد.
فهد بصدمه-يخربيتك المهمه .
رهف بعصبيه-مهمه آيه بقولك بموت 
فهد شالها بخوف.
رهف-رايح فين

+



فهد-هوديكي المستشفي مش باين ليها مهمات.
رهف بتعب-لاء انا بقولك تاخدني فحضنك وتخليني انام مش قادره .
فهد بستغراب-انتي مش بتولدي يابت انتي بتشتغليني صح.

+



رهف بضحك-صح أقعد بقي
فهد بتكشيره-بارده خضتني إبعدي خليني امشي.

+



رهف بحزن-ربنا يسامحك كنت فاكره اني غاليه عندك لو كنت غاليه عندك كنت مش هتسبني ابداً لو بتحبني مش هتسبني في وضعي ده وتمشي بس انا اتاأكدت انك مبتحبنييش اصلا وبعدين.

+



فهد مسك دماغه-خلاص يخربيت دي مهمه مش هروح تغوور ويتخرب الشغل علي اللي فيه علي الاقل مش هيفضلو يندوبو زيك كده.
رهف بفرحه-يعني مش هتروح.

+



فهد ضحك وباس شفايفها-لاء مش هروح دلوقتي فرحتي.
رهف بفرحه-جدا جدا انا بعشقك..
فهد بغمزه-طب تعالي بقي.
رهف -اجي فين
فهد بمكر-وده كلام تعالي بين إيديا بين ايدين الفهد ياحبيبي.
          ******
انتهت قصتنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close