اخر الروايات

رواية جنان في بيت صعيدي الجزء الثاني الفصل السادس عشر 16 والاخير بقلم اسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الجزء الثاني الفصل السادس عشر 16 والاخير بقلم اسماء حبيب



كان انس بفكر ازاي يكلم جنه الي مش مدياله اهتمام وكانت لما تجي صدفه وتكلمه ولا اكن انس بكلم بنت وزير من وزراء امريكا وتقفل معاه وتكمل تنفيض السجاد عادشي😁.
مرت الايام وخلص شغل الخمس بنات في المصنع وسافرو وكانت ياقوت بتتحسن لحاد اما جه يوم فرح سما ومعتصم.
جنه لبسه فستان سواريه اسود وطرحه بيج لون الهيلز. ودخله القاعه وهي مسكه ايد عمار والايد التانيه نغم.
جنه بفرحه،،، الله المكان نضيف اوي يا بابا مسم يا بختهم هيييح.
نغم بجديه،،،،، قولي اللهم صلي علي النبي.
جنه بغيظ،،، يعني انا هحسدهم يا ماما شوف يا حج حل لمراتك دي جبتلي اكتأب نفسوياً.
عمار بص لنغم،،،،البت كبرت يا نغم وبقت بتكتأب نفسوياً ههههه هو انتي كنتي بتكتأبي نفسوياً برضوا.
نغم بحسره،،،،، انا مسم... يا حبيبي انا كنت بكتأب مرارياً وقلبياًو...
عمار قطع كلمها،،،، خلاص يا قلبي وصلت رسالتك بنجاح يلا ندخل بقي.
دخلو وكان المكان نصه ضباط شرطه والنص التاني بدل وحجات اخر شياكه.
جنه بخبث،،،،، لا كدا ميت فل انطلق بقي.
نغم بجديه،،،، راحه فين مش تتحركي من جمبي.
جنه بزهق،،، استغفر الله العظيم، يا حجه مش انتي عايزه عريس سنيني بقي انطلق ومش تبقي قطاعه ارزاق.
نغم بضيق،،،، كلمه تانيه وهنزل عليكي بالجذمه.
جنه بتزمر قعدت علي الكرسي وجه الجرسون ونزل جاتوه ومشروب غازي،،، مرسي.
الجرسون برسميه،،،، تأمري بحاجه تانيه يا فندم.
جنه بابتسامه،،، مش اسمي فندم اسمي جنه.
الجرسون بابتسامه،،، تأمري بحاجه تانيه يا استاذه جنه.
جنه بابتسامه،،، لا يا.... اسمك اي بقي.
نغم غمزتها في رجلها وبصتلها بحده.
الجرسون بضحكه خفيفه،،، تامر.
جنه بضحك،،، عاشت الاسامي يا تامر مرسي.
تامر مشي وطبعاً كان مبتسم لجنه.
نغم بغضب،،، اي الي بتهببيه دااا والله لما نروح بس شكلمي معرفتش اربي وكمان مين الجرسووون.
جنه بتنهيده،،، بس كيوت اوي.
نغم بضيق،،، الصبر يارب مش طلبه غير الصبر هو ابوكي راح فين.
جنه بخبث،،، اجري ضوري علي بابا لوحده تشقطه انتي مش شيفه الستات جين عملن ازاي دول ولا الهدوم الي لسه طلعه من البترينه التكت بتاعها.
نغم بشك قامت تدور علي عمار وجنه قعده تاكل جاتوه بملل.
بعد عشر دقايق جنه اتخضت لما لقت حد بيغمي عنيها من وره،،،، م مين مين.
ياقوت بفرحه،،،،، ان اااان ااااان.
جنه بصدمه وفرحه،،،، اااععع مش مصدقه وحشاااني اوي اوي.
ياقوت وبتحضنها جامد وانتي اوي اوييييييي.
جنه بفرحه،،،،، واخيراً شفتك.
ياقوت بضحك،،، طيب خدي يا ستي الهديه دي الي انتي كنتي عيزاها هههه.
جنه بغمزه،،، علشان تعرفي ان الي بمشي ورا جنه بيكسب.
ياقوت بجديه،،، يا شيخه اقسم بالله ما كنت مصدقه وانا ببصم علي العقد بأديه و المأذون بيقول مبروك للعروسين.
جنه بتنهيده،،، مسم مش عرفه لي انا النحس الي فيكم كلكم كلكم خلاص اتجوزتو يااااا يا بختكم.. علي فكره انا مش بحسد.
ياقوت وبتحط اديها علي كتف جنه،،، لا يا قلبي مهو واضح وبعدين اصبري علي رزقك التقيل جاي دلوقتي ، تعالي بس العيله هناك.
جنه مشيت مع ياقوت وراحت سلمت علي جنان وزهره وكانت جهاد والده سما (العروسه) ودنيا وزينه موجودين.
ريان بابتسامه،،،، كيفك يا جنه.
جنه بلهجه صعيديه،،، زينه يا ولد عمي هههه، اوي البت دي تكون بتعمل مشاكل اصل انا عرفاها تعز النكد زي عنيها.
ياقوت بصدمه،،، انا يا جنه.
جنه،، اش ولا كلمه يا بنت لما الكبيره تتكلم الكل يسكت.
ريان بضحك وكان محاوط ياقوت بايده،،،، ملكيش صالح بيها انتي بس يا مشاكل.
جنه،،، ماشي ماشي هسكت علشان انا محترمه وغلبااانه ومحدش بياخد بتاري منك.
انس جه من وراها،،،، هو الواحد اصلا بيعرف ياخد منك حق ولا باصل.
جنه بصت وراها،،،، اهو شرف.
انس بسخريه،،، ايه مش عجبك ولا ايه.
جنه بلا مبالاه،،،، والله كل واحد عارف نفسه ثم انا مش وجهتكلك كلام.
انس بجديه،،، اتكلمي وياي زين يا جنه.
جنه بهدوء،،، هو انا كلامي في حاجه غلط لمؤخذه.
انس بعصبيه،،، كل كلااامك غلط ودبش كيف دبش الحمير.
ياقوت بسرعه،،، اي يا انس الله دحنا حته في فرح.. وغمزتله... ولاا اي.
انس بحاول يهدي نفسه ومشي.
جنه بغرور،،، انا مش هتكلم ومش تقوليلي اني غلطانه علشان مش هعتزر.
ياقوت،،، جنه.
جنه،،، امممم.
ياقوت بهدوء،،، انس بحبك يا جنه.
جنه،،، امم...ايه بتقولي اي اجين لو سمحتي.
ياقوت بابتسامه،،، انس بحبك والله العظيم.
جنه بجديه،،، بتتكلمي جد ولا بتجبري بخاطري كمني انثه سنجل وكدز.
ياقوت بهدوء وهمست في ودن جنه،،، في مفجأه ليكي النهارده اي عنب العنب اوي يعني.
جنه بلا مبالاه،،، علي فكره مفيش حاجه عدله بتفاجأني في العيله دي يلا خلينا نتفرج سما ومعتصم وصلوا.
كانت سما لبسه الفستان ومشيه جمب معتصم وكانو بجد ما شاء الله عصافير يخواتي 😂♥
سما بهمس،،،، شكراً.
معتصم بابتسامه جميله،،، علي اي ههه.
سما بأبتسامه،،، علي كل حاجه.
معتصم بهمس،،، هو في حد بشكر روحه يا ناس.
سما اتكسفت وكانت مشيه جمبه مبتسمه.
جنه بغيظ وبتكلم ياقوت،،، نفسي اعرف بيتوشويشو كدا بيقولو اي هااا بيقولو اي يا بت، يا خوفي ليكون بيقولها حاجه مخله بالقانون .
ياقوت بضحك،،، انتي حشره منخيرك في كل حاجه كدا لي هااا هههه وبعدين جوزها.
كانت جنه بتهيص مع الكل وفرحانه بقي 💃 بص عطشه وراحت البوفيه وشربت وهي رجعه وقفها واحد بأبتسامه،،، لو سمحتي.
جنه وقفت بابتسامه،،، نعم.
الشاب،،، ممكن رقم والدك.
انس وقف وراها فجأه،،، خير يا حضرت في حاجه.
جنه بهمس،،،، اسكت دا شكله عريس... اه بس عايزه لي.
الشاب كان هيتكلم لقي انس شد جنه من درعها وخرج بره القاعه تماماً.
جنه بنرفزه،،، علي فكره يا انس عيب كدا وانا مبحبش المعامله دي ماشي.
انس واقف بهدوء،،، اممم ويعدين.
جنه بضيق،،، اي اممم دي ولا حاجه يا عم حل عني انت بس.
انس بهدوء،،،، ولو قولت لاه.
جنه بغرور،،، علي نفسك مش عليا.
انس بجديه،،، اقفي وتكلمي عدل يا جنه.
جنه،،، لي هو انتي شايفني مصمار معووج.
انس بهدوء وبهدي نفسه علي الاخر،،،، شوفي يا جنه اني مبحبش اعيد كلامي كتير، دلوك هخدك لجوه وفيه مأذون هنكتب الكتاب علي السريع كدا والفرح علي الاسبوع الجلي هتعرضيني هقتلك مفهوم.
جنه بلا مبالاه،،، ولااا بنخاف ووريني هتعمل لي بقي.
بسرعه انس طلع مسدس من جيبه وحطه علي راس جنه،،،،، تحبي كام طلقه.
جنه بتبلع رقها،،، والله ما هعارض زي ما تحب و انا سيباك لضمريك بقي.
انس نزل المسدس ودخله،،، اكده تعجبيني.
جنه بهدوء،،، انس انت متأكد من انك عايز تتجوزني؟!... اصل انا عن نفسي مش مقتنعه واحد عاجل زي حضرتك يعني ياخد خطوه زي دي.... هو انت بتحبني بجد
انس بابتسامه،،، ملكيش صالح.
جنه بضيق،،، لا حول ولا قوه الي بالله... يا ابني انا بكلمك لمصلحتك.
انس بهدوء،،، اسوه يا جنه عارف انك مهفوفه في دماغك بس من جوه قلبك طيب وغير كدا عارف انتي بتعملي مشاكل ليه.
جنه باستغراب،،، لي!!
انس بابتسامه،،، علشان بتحبي اللمه بتحبي تكوني وسط الناس وكله حاسس انك موجوده بينه خايفه انك تكوني وحيده ومحدش بيحبك بس كلنا بنحبك يا جنه من غير حتي ما تعملي مشاكل.
جنه بتنهيده،،، بغض النظر ان كلامك غلط الي اني هعمل نفسي اتأثرت... وتعديل لمعلوماتك العميقه انا اصلا بعمل كدا علشان اساعد الي حوليا.. انا عرفه ان اسلوبي مش الكل بيحبه وغلط وانا عرفه ان غلط ومش تشمت هااا... بس بحس اني مبسوطه لما اشوف الناس الي بحبهم فرحانين.
انس ضحك اوي،،، علي اساس فاعله خير اياك هههه دا انتي جننتي الكفر كلياته..
جنه بابتسامه،،، العفو حضرتك علي اي بس.
جنه دخلت هي و انس وطبعاً كان منصور مكلم عمار ومتفقين وانس كلمهم وفي نص الفرح انس كتب كتابه علي جنه وكانت الفرحه فرحتين.
انس بفرحه،،، مبروك يا مهفوفه.
جنه ضحكت،،، مش هخلص من دلعك ليا ابداً هههههه.
انس بحب،،،، الحمد الله كنت خايف يكون موتك علي ايدي.
جنه بتنهيده،،، حسبي الله ونعم الوكيل، يا اخي انت معدوم الحساسيه دا كلاام دااا كلام يا انس بيني اتسرعت ولا اي.
انس ضحك اوي وجنه ابتسمت بحب،،،، تعرف انك متستحقش حنيه الانثي هههه.
انس وبيمثل الاستغراب،،، يا شيخه وهي فين الانثي دي.
جنه بغيظ،،،، والله ياااحج يلي كنت هنا يا حضره المأذون بقولكم اييي طلقوني منه مش عايزاااه.
وطبعاً بعد ما عدي اسبوع وكان انس مستني جنه قدام صالون التجميل....
انس وكان لابس بدله بيضه وعليها الجلباب الصعيدي الي بتحط علي الكتف الطويل... وتكلم بزهق،،،، هي اتوخرت جوي كدا ليه.
ريان وساند علي العربيه وبتفرج علي فيلم مرعب،،، هما الحريم اكده.
انس باستغراب وبتفرج معاه،،،، وه وه بتتفرج علي ايه ده.
ريان،،، تعاله اتفرج وياي بدل الزهج الي احنا فيه ده.
بعد ساعه كان انس مندمج اوي فجأه لجي كتله من الغضب وقفه قدامه،،،، ما اناااا الجريه الي امك جبتهالك يا استاذ انس.
انس بأنتباه،،، ايه ده انتي مين.
جنه بغضب،،، وكمان معرفتنيش يا انس.
انس باستغراب،،، ده صوت جنه مرتي... متقوليش لاه مش معقول.
جنه بسخريه،،، لا يا شيخ.
انس بمدح،،، يس ايه الجمال ده كله.
جنه بسرعه،،، بجد الفستان حلو.
انس،،، دا انتي الي محليه الفستان....
جنه بكسوف،،، ههه شكراً... ثوااااني دا ميمنعش اني اعرف مش بترد علياااا لي يا سي انس ساعه ساعه برن عن معاليك.
انس،،،، موعيتش للتلفون اصل كنت بتفرج وي ريان علي فلم رعب انما اي يا جنه بس لسه خلصان رهيب قوي.
جنه بغيظ،،،، فيلم رعب.. فلم رعب اي الي لسه خلصاااان لاااا دا لسه هيبدأ يا حبيبييي واوعدك انك مش هتشوف فيلم رعب بس اوعدك بسلسله افلااام وان كان علي الرعب فمفيش اكتر منه اصبر عليا بس.
ريان ساب انس ومشي.
انس،،،، ريااان وه يا ولد ابوي هتسبني اكده.
جنه،،، يلااا يا حبيبي يلا علشان نكمر رعب في العش بتعنا يلااا.
وطبعاً جنه كانت خير زوجه جلابه للمشاكل والمصائب في بيت الحج منصور الجبلاوي 😁.
بعد ما مر الزمن وكانت الدنيا اتغيرت مع ابطلنا تماماً....
♖ في بيت سما.. ♖
سما بتطبخ و طفل قاعد يعيط،،،، خلاص يا يونس قربت اخلص اكل يا حبيبي اهو يا حبيبي روح اقعد مع بابا.
يونس،،، انا جعاااااااااان.
سما بتنهيده،،، طيب وانا مش لسه مأشرالك تلت تفحات.
يونس بتزمر،،،، لسه جعان.
سما بتعب،،،، معتصم تعاله خد ابنك من جمبي.
معتصم وبسمع متش كوره،،،، مش فاضي والله معلش معلش .
سما اتنهدت وشالت انس قعدته علي السفره،،، طيب خد موزه اهي.
يونس بتذكر ،،،، ماما فين دسته الالوان.
سما،،،، استنه هجبهالك.
سما خرجت من المطبخ وطبعاً كأي زوجه مصريه اصيله فصله فيشه الشاشه ومعتصم بصلها بخبث وشغلها تاني.. ودخلت جابت الالوان وكراسه الرسم ودتها لأبنها وكانت بتكمل طبخ....
معتصم مره وحده،،،، يااااا سماااا.
سما بهدوء،،، نعم.
معتصم،،، انا جعااان.
سما بشلل،،، اشق هدومي.
معتصم،،، طيب خلصي الاكل وشقي هدومك براحتك اوكاي.
سما بتنهيده،،، يا مثبت العقل والدين يارب.
😂🤭
❀ في بيت ورده ❀
كانت ورده بتذاكر وكانت في اخر سنه في كليه سياسه واقتصاد.
ورده بتعب،،،، يا مؤيد شيل منصور من الاوضه معرفاش اذاكر.
مؤيد اخد ابنه وقعد يشتغل علي الاب بتاعه.
منصور الصغير بصله،،، بوي.
مؤيد بهمس،،، بابا قولي بابا ماشي يا حبيبي.
ورده لانتباه،،، وميقولكش بوي لي هاااا مش ابنك ده ولا مش ابنك وخلي في معلومك ابنك صعيدي.
مؤيد بهدوء،،، يا ورده احنا في مدينه وانا عيزه ياخد طبعنا!
ورده وقفلت الكتاب،،، وماله الصعيدي يا حبيبي ومالها لغوتنه، مش عجباك ولا ايه دهيه لكون مش عجباك اني كومان.
مؤيد،،، ممكن تهدي وتفهمي وجهت النظر الي انا حبب اوصلهالك.
ورده قامت وقفه،،،، ابنك صعيدي يااا مؤيد.
مؤيد وقف،،، لااا يا ورده ابنك لازم ابنك ياخد طبعنا.
ورده،،،، مشيت وراحت جابت الشنطه وبتعبي هدمها.
مؤيد بضيق،،، ممكن تكبري عقلك.
ورده،،، لااه عقلي صغير، هاخد الولد الي مش عجبك ده وغور وهات وحده تربيلك عيل زي ما تحب.
مؤيد بنفاذ صبر مسك الشنطه ورماها هلي الارض،،،، روحي ذكري يا ورده.
ورده بعياط،،، وانا اهمك لو كنت بتحبني صوح مكنتش اتحدت اكده مع ولدك، وادام مش عجباك وولدك هيعرك يبقي بلاها الجوازه دي.
مؤيد اضايق وطلع بره الاوضه وقعد يفرك في اديه بعصبيه.
منصور الصغير جه بابتسامه،،، بوي امي زعلانه قوي وانت لازمن تصالحها صوح.
مؤيد ابتسم لابنه قد ايه عاقل رغم صغر سنه،،، يلا يا حبيبي تعاله.
دخل الاوضه وورده كانت قعده بحزن ومؤيد قعد قدمها،،،، هدنك زعلانه كدا.
ورده بصتله بلا مبالاه،،،، ملكش صالح بيا.
مؤيد ابتسم،،، بزمتك بزمتك في حد يقدر يبعد عن روحه دا انا اموت يا ورده.
ورده بصتله بطرف عنيها،،، ولي عملته ده كان ايه.
مؤيد،،،، خلاص يا ستي صعيدي صعيدي اهو صالع زي عمو منصور دا عاقل اوي.
ورده،،، اومال زي خاله تمام.
مؤيد بابتسامه وبلهجه صعيديه،،، مش زعلانه مني صوح.
ورده بضحك،،، مش لايق عليك الدور واصل ههههه.
منصور الصغير،،، اني بحبكم قوي.
مؤيد حضن ابنه و ورده بحب،،، ربنا يحميكم يا اغلي حاجه عندي.♥🥺
♛ في سرايا منصور الجبلاوي ♛
ياقوت كانت في الاوضه مستخبيه تحت السرير وخيفه،،، استر يااارب استر يا رب.
دخل ريان بعصبيه،،،، ياااقوت.
بنت صغيره مسكه مسدس،،،، اطلعي هنمسكك يعني هنمسكك الهروب مهوش نافهك واصل.. صح اكده يا بوي.
ريان بتنهيده،،، ساره سيبي ده من يدك وروحي لجدتك تحت.
ساره بنص عين وبدور بعنيها في الاوضه،،،، لاه لازم نقبض علي المجرمه امي.
ريان بجديه،،، عيب يا ساره اكده.
ساره بصت لريان ببرئه،،، حاضر يا بوي... بس برضو لازم اقبض عليها.
ياقوت من تحت السرير،،، يخربيت الكفره.. رسها نشفه زي ابوها.... اعععع.
ساره بضحك،،، قفشتك يمااا اهي اهي يا بوي اهي قفش امي.
ريان ضحك وقعد علي الكرسي ومش مبطل ضحك.
ياقوت خرجت بضيق وزعقت فيها ،،، ساااره ميت مره اقولك انتي بنت مش تتصرفي كدا.
ساره جريت علي ريان ورمت المسدس وحضنته.
ريان بجديه،،، متزعقلهاش اكده يا ياقوت.
ياقوت وهي خرجه،،، ماشي يا سياده الرائد خلي بالك انت من العسكر الي بتربيها خليها تنفعك.
ساره بحزن،،، هو انا وحشه يا بوي اني انفس اكون زيك اكده .
ريان بحب،،، وهتكوني اشطر مني كومان.
ساره بفرحه،،، صوح يا بوي.
ريان وبحضنها،،، ايوه يا قلب ابوكي.
ساره بعدت عنه بسرعه ومسكت المسدس ونزلت تجري ورا امها وفجأه ريان سمع صوت ياقوت وهي بتصرخ،،،،،، ههههه البت قتلت امها ولا ايه ههههههه.
😎✋
منصور قاعد في الأوضه بشرب القهوه وقدامه ورق حسابات بيقراها جه طفل صغير بسرعه وفتح الباب ودخل ،،،، يا جدي يا جدي الحق يا جدي.
منصور بخضه،،، وه في اي يا عبد الرحمن.
عبد الرحمن بسرعه ،،،، الحق يا جدي امي وبوي في الجنينه بتعاركوا.
منصور اتنرفز وخرج لقي جنه قعده علي سور وكلب تحته وانس بشرب الشاي وحاط رجل علي رجل.
جنه بمحلسه،،، كداا يا انس كدا... يا اخي مكنتش حتت عربيه تخصرنه بعض دا حتي مش باظت اوي يعني... المهم فدايه فدايه .
انس بحسره وبكمل شرب كوبايه الشاي،،،، عربيه بنص مليون جنيه يا مفتريه تدشدشيها ثم اني مسمحتلكيش انك تخرجي بره.
جنه برجاء،،، عيب يا انس كدا احترم اني ام الله نزلني يا جدع والله توبت خلاص انزل بقي يا حبيبي .
انس بجديه،،، ابدا لازم تتعلمي الادب صبرك علياااا بس... اااه نص مليون اااه يا نفوخي.
منصور بحزم،،، انس.
انس وقف بسرعه،،، ن نعم يا بوي.
منصور،،، نزل مرتك وتعلالي جوه انت وهياااا.
عبد الرحمن ،،،،، هتضربهم يا جدي.
جنه،،،، ولد عيب كدا.... هنتهذء بس يا حبيبي.
انس نزل جنه وراحو ور منصور.
منصور قعد وعبد الرحمن علي رجله،،، افهم اي قله الحيه الي حصلت دلوك.
جنه،،، احم طيب مش قدام الطفل البرئ دا طيب ينفع يشوف امه وهي بتاخد جلسه تأديب.
انس بهدوء،،، خلاص يا بوي مهتتكررش.
عبد الرحمن ببص لجده،،،، وه يا جدي انت هتسكتلهم اكده؟!
انس بحسره،،، ما شاء الله طالع لومك.
جنه بابتسامه،،، تربيتي.
انس بندم،،، يااا وجعه حوسه.. دا بينه هيبقه مرار طافح.
😜♥
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close