اخر الروايات

رواية قدر صبا الفصل الثاني 2 بقلم سمية رشاد

رواية قدر صبا الفصل الثاني 2 بقلم سمية رشاد


*البارت الثانى* خرجت من الجناح فتاه ترتدي ملحفه سوداء وترتدي فوقها نقابها الذي تعتبره تاجها بعدما قبلت يد والدتها واتجهت إلى غرفه توجد فى الجهه الاخري وطرقت الباب
ضحى فتحت الباب وقالت:تعالى ادخلى يا صبا على ما الف الطرحه
صبا:هو مفيش مره اجى الاقيكى خلصتى لبس
ضحى ضاحكه:خلاص بقا يا صبا المفروض تكونى خدتى على كدا
صبا:ماشى يختى اه صح اعملى حسابك هروح اجيب نقاب بعد ما نخلص محاضرات
ضحى والتى انتهت من ارتداء حجابها:طب استنى اتصل بأبيه مصعب اقوله
صبا:ما تقولى لخالو وخلاص
ضحى:عشان ميتضايقش انتى عارفه انه لو اتأخرت نص ساعه بيتعصب
صبا:طب اخلصى يختى اتصلى بيه وبعدين مش أبيه أحمد الكبير بتستأذنى من أبيه مصعب ليه
ضحى:ما انتى عارفه أن أبيه مصعب هو اللى بيهتم بالحاجات دي وبعدين أبيه أحمد مسافر مع فجر عند اهلها انتى عارفه انها بقالها فتره كبيره مراحتش اما صدقت رضى يروح معاها
صبا:طب يلا بسرعه عشان منتأخرش
اخذت ضحى الهاتف واتصلت على مصعب
كان مصعب يراجع بعض الملفات حينما رن هاتفه فرأى اسم اخته
مصعب:الو
ضحى:لو سمحت يا أبيه هروح مع صبا بعد الجامعه نجيب نقاب وهنيجى بسرعه ان شاء الله
مصعب:ماشى بس متتأخروش
ضحى:حاضر سلام عليكم
مصعب:وعليكم السلام
قفل معها الهاتف ثم وجد من يقتحم عليه المكتب دون استأذان
فقال:نفسى مره تخبط قبل ما تدخل
يوسف:خلاص بقا يا صاصا
مصعب بعصبيه:قلت لك متقولش ليا كدا تانى يا يوسف
يوسف:طب أهدي يا عم مالك في ايه
مصعب:مفيش
يوسف:ما تقول فى ايه يا مصعب انت هتخبى على صاحبك
زفر مصعب ثم حكى له موضوع جوازه من صبا
يوسف:طب انت متضايق ليه يا مصعب مش انت هتطلقها وبعدين انت غلطان ازاى تقول عليها جاهله ادام والدك كمان دي على فكره انسانه محترمه جدا مصعب:نعم وانت عارفها منين يا خفيف
يوسف:شوفتها مره وانا عندك مره فتحت لى ومرفعتش عنيها عليا وانا واقف
مصعب:اه ما هيا أما بتكون بتكلمنى أنا او احمد على طول كدا من ساعه ما التزمت ولبست نقاب
يوسف:خلاص يا صاحبى وبعدين أفتح قلبك يمكن تحبها
مصعب:يا ابنى دي زي اختى
يوسف:مفيش حاجه اسمها زي اختى ادام مش من محارمك يا مصعب فكر كويس وربنا ييسر لك الأمور يا صاحبى
نتعرف على يوسف(يوسف المهدي صاحب مصعب من ايام الجامعه ونفس سنه وبيشتغل معاه فى الشركه ومحترم جدا وهو ومصعب اكتر من الاخوات)
نرجع بقا لصبا وضحى
عندما انتهت ضحى من مهاتفة مصعب
قالت صبا:قالك ايه
ضحى:وافق يلا بقى
وأثناء خروجهم نادى عثمان على صبا
صبا :نعم يا خالو
عثمان:انتو رايحين الجامعه يا حبيبتى
صبا:اه يا خالو وإن شاء الله بعد الجامعه هنروح انا وضحى نشتري نقاب وهنيجى بسرعه
عثمان:ماشى يا حبيبتى اما تيجو ابقى تعالى لى عشان عايزك فى موضوع
صبا:خير يا خالو
عثمان:اما تيجو بقا عشان متتاخروش
صبا:حاضر يا خالو وقبلت يده وتبعتها ضحى والقتا عليه تحيه الاسلام وخرجوا إلى الجامعه
فى الجامعه:ضحى فاضل نص ساعه على المحاضرة أهو يا استاذه صبا
صبا:اما نيجى بدري احسن ما نيجى متأخر
ضحى:بصى يا صبا البنت المنتقبة دي
صبا:احنا قلنا ايه يا ضحى مش احنا اتفقنا ان مينفعش نغتاب حد ولا نتكلم عليه عشان ربنا سبحانه وتعالى قال لنا(ولا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم ان يأكل لحم أخيه ميتا فكرهتموه)
ضحى:صدق الله العظيم بس انا والله مش قصدي اغتابها بس انا عاجبنى النقاب بتاعها عايزاكى تلبسى زيه
صبا:مصدقاكى من غير ما تحلفى يا حبيبتى وانا اسفه انى ظنيت فيكى سوء ربنا سبحانه وتعالى قال (يا أيها الذين ءامنوا اجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن اثم)وبالرغم من كدا ظنيت فيكى انا اسفه يا ضحى
ضحى:انتى أختى يا بنتى وبعدين انتى كان قصدك تنصحنيي وانا مش زعلانه منك بس انا عايزاكى تبصى عليها عشان لو كدا تجيبى نقاب زي دا
صبا:قصدك البنت اللى لابسه جيب بينك دي
ضحى:اه نقابها جميل أوي عامل زي ما يكون عليه اوصه بتاعة الشعر
صبا:بصى يا ضحى انا مش بحب النوع دا من النقاب لأن المفروض انا بلبس النقاب عشان استر نفسى أحافظ على نفسى من أعين الشباب واساعدهم على غض بصرهم بكون سعيده وانا ماشيه بالنقاب عشان حاسه انى محدش بيبص عليا وحتى لو حد بص عليا مش هيشوف منى حاجه تفتنه عشان يوم القيامه مفيش واحد يكون عايز يقتص منى ويقول دي لبسها السبب فى انى ابص عليها هي السبب فى فتنتى فالنوع دا من النقاب بيلفت النظر جدا وكمان الألوان الفاتحة المفروض البنت متلبسهاش عشان متلفتش نظر الشباب والدليل أن النوع دا من النقاب بيلفت النظر انك أول ما شوفتيها لفتت نظرك وانتى بنت اومال بقا الشباب هيعمل ايه المفروض الفتاه المسلمه حاجه غاليه تكون ملكه محدش يكون ليه حق يشوف منها حاجه الا زوجها ومحارمها بس مش بقول تلبس لبس شكله وحش بالعكس الاسلام دين النظافه ودين رقى بس ميكونش ملفت
ضحى:عندك حق يا صبا بس هو ايه حكم النقاب انا نفسى البسه أوي
صبا:طب ندخل محاضرتنا واما نخرج منها نتكلم عشان اتأخرنا
ضحى:ماشى

By:Somaya
بعد انتهاء صبا وضحى من جميع محاضرتهم كانت الساعه الثانيه مساء
ضحى:يا صبا تعالى نروح نصلى الظهر انا بحس ان حرام علينا نتأخر كدا دا فاضل ساعه بس على العصر
صبا:متخافيش يا ضحى ربنا سبحانه وتعالى قال(ان الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا )يعنى الصلاه ليها وقت محدد بنأديها فيه ووقت صلاه الظهر من أذان الظهر حتى أذان العصر ربنا أجاز لينا ان احنا نصلى فى اى وقت فى الفتره دي بس بشرط يكون فى ضروره اما لو مش فى ضروره فلازم نسرع فى اداء الصلاه
ضحى:طب هو المحاضره دي ضروره
صبا:اه طبعا مش المحاضره دي طلب علم وطلب العلم دا عباده وفريضه على كل مسلم ومسلمه والعلم دا ليه مكانه كبيره جدا ربنا سبحانه وتعالى قال(شهد الله انه لا إله إلا هو والملائكة واولو العلم قائما بالقسط لا إله إلا هو العزيز الحكيم) والايه دي بتدل على فضل العلم وشرف العلم والعلماء دا كفايه ان العلماء اسمهم مقرون مع الملائكه ومع ربنا وكمان ربنا قال لنبيه (وقل رب زدنى علما ) دا فى الآيه دي ربنا بيحث الرسول صلى الله عليه وسلم على طلب العلم وكمان فى أحاديث كتير للرسول بتدل على أهمية العلم والعلماء زي قوله صلى الله عليه وسلم ( العلماء ورثة الانبياء)وأحاديث كتيره فدا كله بيدل على ان العلم ضروره وطبعا انتى عارفه ان وقت المحاضره دا بيكون نظام الجامعه احنا مش هنعرف نغيره
ضحى:عندك حق يا صبا انا كل ما بكون معاكى بتعلم منك حاجات كتير انا بحبك أوي
صبا:بس بقا بتكسف
ضحى:هههههه
ودخلوا إلى المسجد للوضوء وإقامة الصلاه ثم توجهوا إلى المول لشراء ما يحتاجون
على الجانب الآخر فى الشركه انتهى مصعب من عمله فتوجه إلى الخارج وعاد إلى الفيلا
وعندما وصل إلى الفيلا وجد أبيه وعمته يجلسون فى جنينة الفيلا فذهب إليهم وألقى عليهم السلام
عثمان:جيت بدري النهارده يعنى
مصعب:ما أنا خلصت شغل بدري فجيت
صفيه:حمدالله على سلامتك يا حبيبى تحب اقولهم يحضروا لك الغدا
مصعب:انتو اتغديتو
عثمان:ما انت عارف اننا بنستنى ضحى وصبا
مصعب:هما لسه مجوش
ردت عليه ضحى بمرح من الخلف:-جينا أهو اهم حاجه انت متعصبش نفسك
الجميع:ههههههه
صبا:السلام عليكم
الجميع :وعليكم السلام
صبا:حضرتك يا خالو كنت عايزنى صح
عثمان بابتسامه:-طب تعالى نتغدي الاول وبعد كدا تغيري هدومك ونتكلم
صبا بابتسامه:حاضر يا خالو
بعد الانتهاء من الغداء توجه عثمان إلى مكتبه قائلا:-اما تخلصى حصلينى على مكتبى يا صبا
فقامت صبا وراءه قائله :خلاص يا خالو انا شبعت
قال عثمان :اقعدي يا حبيبتى
طبعا انتى عارفه انا بحبك اد ايه
صبا :طبعا يا خالو
عثمان:يعنى بتثقى فيا
صبا:اكيد
فقص عليها عثمان موضوع جدها وزواجها من مصعب
فقالت بدموع:ليه كدا هو جدو بيعمل معايا كدا ليه
عثمان :اهدي بس يا حبيبتى اهدي
صبا :يعنى عشان تنقذونى من جواز بالغصب اتجوز بردوا بالغصب
عثمان :يا حبيبتى دا مش غصب والله ما عايز أغصبك على حاجه بس عشان نقدر نحميكى وبعدين انا متأكد ان مصعب عمره ما يأذيكى هو مش وحش يا صبا
صبا :والله يا خالو ما قصدي حاجه بس هو مش زي ما انا عايزه انا عايزه واحد ملتزم وبعدين أبيه مصعب انا بحترمه جدا بس انا شايفاه أبيه بس

عثمان:انتى تقدري تخليه ملتزم ودي حاجه انا متأكد منها وبالنسبه لموضوع أبيه دا مع الوقت والوضع الجديد هتقدري تتقبلى فكرة انه بقى زوجك خلاص فكري يا حبيبتى عشان خاطر أمك دي من ساعه ما عرفت وهيا منهارة اما صدقت لقينا حل
صبا :حاضر يا خالو هفكر واصلى استخاره
عثمان :بس متتأخريش عليا عشان لازم كتب الكتاب يتم قبل ما الأسبوع يخلص لأن جدك هييجى آخر الأسبوع
صبا:حاضر يا خالو
وخرجت من الغرفه ورأها مصعب أثناء خروجها فهز رأسه بأسف حزنا على حالها وحاله
صعدت صبا إلى غرفتها وتوضأت وفرشت سجادة صلاتها وظلت تناجى ربها وتدعوه كى يخفف عنها
وظلت فى غرفتها ولم تنزل معهم لتناول العشاء
عثمان :هيا صبا مش هتيجى تتعشا
صفيه باسف:لا قالت مش جعانه الموضوع صعب عليها صعبانه عليا أوي عشان كدا خليتك انت تكلمها
ضحى :هو فى ايه يا بابا وصبا مالها
عثمان قص عليها كل شيئ فبكت ضحى من أجل صديقتها ورفيقة دربها وصعدت إليها كى تواسيها
وكان مصعب جالسا يستمع إلى حديثهم فقط دون النطق بكلمه
طرقت ضحى الباب على صبا ودخلت وجدتها ممسكه بالمصحف وتبكى وهى تتلو القرآن بصوت عذب
عندما رأتها صبا قالت :-صدق الله العظيم ركدت ضحى تجاهها وخضنتها وظلت الفتاتان تبكيان
وبعد فتره هدأت الفتاتان
صبا :انتى مين قالك
ضحى :بابا
صبا :الحمد لله على كل حال
ضحى :طب انتى هتعملى ايه
صبا :هصلى استخاره قبل ما انام وربنا ييسر الأمور
وبعد فتره من الحديث قالت ضحى بمرح :-انا همشى بقا يا عروسة أخويا
صبا:انت فى ايه وانا فى ايه
ضحى:على فكره يا صبا أبيه مصعب طيب جدا والله انتى عشان مش بتتكلمى مش عارفاه بس هو حنين جدا
صبا:ربنا يقدم اللى فيه الخير
ضحى: انا همشى بقا تصبحى على خير
صبا :وانت من اهل الفردوس
انتهى البارت


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close