رواية قدر صبا الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم سمية رشاد
قدر الصبا
*البارت الثامن والعشرون*
صبا بخضه:أعوذ بالله انت بتطلع منين
مصعب :بقا بتتريقى عليا
أشارت فجر لضحى لكى يتركوهم سويا
صبا :مييين انا
مصعب بسخريه:لا يا شيخه
صبا :بس متكلمنيش انا مش بكلمك اصلا
مصعب :ايوه توهينى
صبا :انت اللى بتوهنى مليش دعوه عايزه البس طرحه والله محدش هيشوفنى ومحدش هيدخل اصلا
مصعب :طب ولو حد شافك
صبا :لا والله محدش هيدخل
مصعب :ماشى موافق يا صبا بس والله لو حد شافك هيكون لينا كلام تانى
صبا بفرحه:ماااشى
مصعب : لو كنت اعرف انك هتكونى فرحانه كدا كنت وافقت من بدري
صبا بخجل:شوفت عشان بعد كدا بقا تسمع كلامى بسرعه
مصعب :يا شيخه انا اصلا مش مرتاح لأنك تقعدي بطرحه كدا بس عشان مش عايز انكد عليكى
صبا وهى تتمسك بوجنتيه:يخلاشى على اللى بيسمع الكلام يا ناس
مصعب بصدمه :انتى بتكلمى ابن اختك
صبا :ههههه معلش واخده اعمل كدا مع الأطفال اللى فى التدريب
مصعب بغيره :وانتى بتمسكى خدود العيال ليه
صبا باستغراب :هو ايه اللى ليه اطفال بهزر معاهم
مصعب :لا متهزريش مع حد
صبا :يا سلام ازاى يعنى دول اطفال
مصعب بغيره :هزري معايا انا بس
صبا بابتسامه بعدما أدركت غيرته :يا عم دول صغيرين خالص عندهم سبع سينين
مصعب :ايه يعنى
صبا بمهاوده:ماشى اصلا خلصنا التدريب وهنروح لثانوي ان شاء الله
مصعب :ايوه كدا شاطره
مرت عدة ايام لم يحدث فيها تغيير حتى جاء يوم الخطبه
بعد أذان العصر كانت صبا تصلى وضحى وفجر يصلون خلفها حتى انتهين من أداء الفريضه
صبا بفرحه: مين هتبقى احلى عرووووسه
ابتسمت ضحى بخجل
فجر :دا ضحى الأيام دي بقت بتتكسف كتير ودا غلط على صحتها
ضحى :بقا كدا يا فجر بتتريقى عليا ماااشى
فجر :ههههه انتى هتلبسى امتى
ضحى :ان شاء الله هصلى المغرب والبس
فجر :وهتحطى ميكب صح
ضحى :مش عارفه والله لو حرام مش هحط
صبا :مفيش الا بنات بس اللى هيشوفوكى حتى العريس مش هيدخل عادي لو حطيتى
ضحى :خلاص هحط حاجات بسيطه بس مبعرفش احط
فجر :اشطا انا هحط لك
ضحى : ماشى عشان أطلع عينك براحتى![]()
فجر :لا انتى تقعدي لو نطقتى صبا تقعد وراكى بالكف على طول
صبا :الله وأطلع عليها القديم والجديد
ضحى :والله انتو هتحفلوا عليا ولا ايه
بعد صلاة المغرب
صبا :يلا يا ضحى البسى
ضحى :ماشى هاتى الفستان هدخل البسه جوه خليكوا هنا هيا ساره مجتش ولا ايه
صبا :لسه مكلمانى وقالت جايه فى الطريق
ضحى بتوتر :ماشى
صبا :ضحى انتى متوتره ليه عادي متوتريش نفسك
ضحى :ماشى
ارتدت ضحى الفستان وخرجت لهم
صبا :اللهم بارك تحفه عليكى
فجر :يا خلاشى على العسل
ضحى وهى تضع يدها على وجهها؛بس بقا بتكسف
ضحى وفجر:ههههههه
فجر؛ تعالى يلا يلا يا صبا اقعدي وراها
جلست فجر واجلست ضحى امامها ووضعت لها لمسات بسيطه من الميكاب
ضحى :خففى تانى يا فجر
فجر :لا كدا خفيف خالص يا ضحى يعتبر مش حطيت لك حاجه مش كل شويه تقولى خففى
صبا :عندها حق كدا جميل يا ضحى وخفيف اهو مش تعملى حاجه تانيه كدا جميل
ضحى وهى تنظر إلى نفسها باقتناع:ماشى خلاص كدا حلو بردوا يعنى شكلى حلو
صبا :يا بنتى والله جميله خالص
ضحى :ماشى
صبا :انا هلف الطرحه بقا بدل ما انا قاعده بشعري كدا
فجر :الحمد لله انا لبست قبل ما اظبط ضحى عشان أكون فاضيه لك
صبا :وانا مالى يختى
فجر :ما انا هحط لك ميكب
صبا :لا طبعا مش عايزه
فجر ؛مليش فيه والله ما انا سيباكى الا ما احط لك
ضحى :وانا همسح اللى حطيته لو محطتيش
صبا :يا بنتى افهمى انا عمري ما حطيت واخوكى هيزعق لى لو حطيت حاجه
ضحى :لا مش هيزعق وبعدين مش هيشوفك اصلا ومفيش رجاله هتشوفك يبقى يزعق ليه
صبا بعدم اقتناع :لا هيزعل
فجر وهى تجرها من يدها وتجلسها مكان ضحى :تعالى بس دا حاجه بسيطه ووضعت لها وسط تذمر صبا حتى انتهت
فجر :بسم الله ما شاء الله ايه الجمال دا الروج لايق عليكى بطريقه فظيعه انتى وضحى ممكن عشان اول مره تحطوا الصراحه انبهرت بيكوا
نظرت صبا إلى نفسها المرآه وقالت :دا كله يا فجر
فجر :اتنيلى دا انا محطتش ليكى إلا روج وكحل بس
صبا :ماشى ربنا يستر بقا
فجر :ايوه بقينا بنخاف من حد اهو
ضحى ؛ههههه يا بنتى دا الطبيعى كانوا كدا وهيا صغيره اصلا بس انتى مكنتيش لسه اتجوزتى مكانتش بتعمل حاجه إلا ما يكون موافق عليها وكانت مش بتطيق مريم بنت خالتى
فجر :مريم دي اللى جت فرحى صح
ضحى :اه دي طيبه خالص بس هتقولى ايه الغيره ههههههه
صبا بخجل :كنت لسه صغيره يختى
فجر :اومال هيا مجاتش ليه
ضحى :هتيجى هيا واخواتها زمانها جايه خالى وأبو مريم هنا من الصبح
فجر :ايوه ما انا شوفتهم قاعدين مع بابا
دق هاتف صبا فقالت :دي ساره بتتصل عليا
ضحى:اه تلاقيها وصلت وعايزه حد يدخلها
صبا:خلاص هقول لماما تدخلها
ضحى :ماشى ردي عليها وقوليلها
كانت ساره واقفه فى الخارج بتوتر وخجل تنتظر من يدخلها إلى البيت فوجدت طفله تهرول تجاهها وتنادي باسمها فإلتفتت اليها فوجدتها تلك الطفله لمار
لمار :ثااااره انتى هنا فى الفرح انا جيت
ساره بفرحه وهى تحملها :ميمو حبيبتى عامله ايه
انتى جايه الفرح مع مين
لمار:جايه مع بابى هو هنا ثاحب العريث
ساره :ايوه طب انتى قاعده لوحدك ليه تيجى تدخلى معايا جوه عند العروسه
لمار :الله ادخل جوه بابى قالى انى هقعد هنا مع الولاد عشان يخلى باله منى
كان ينادي عليها من بعيد فوجدها مع بنت تحملها فدق الخوف فى قلبه فهرول تجاهها ولكن سرعان ما هدأت ملامحه حينما تعرف على من تحملها
عمار :كدا يا ميمو تسيبينى ادور عليكى ازيك يا انسه ساره
ساره بخجل :الله يسلمك
لمار:بابى انا هدخل جوه عند البنات مع ثاره
عمار :لا سيبيها تاخد راحتها اقعدي معايا وبعدين ايه ساره دي اسمها طنط ساره
ساره :لا مش تعب ولا حاجه انا بحبها جدا احنا صحاب انا وهيا صح يا ميمو
لمار :ثح يا ثاره
عمار :خلاص ماشى خلى بالك منها ووقت ما تتعبك ابعتيها ليا
ساره :حاضر متخافش دي فى عنيا
جاءت صفيه من الداخل فقالت لها:انتى ساره صح
ساره :ايوه يا طنط
صفيه :انا ام صبا قالت لى ادخلك جوه تعالى
ساره بابتسامه:حاضر
ثم نظرت إلى عمار قائله:بعد إذنك
عمار :اتفضلى
دخلت ساره إلى الداخل بصحبة صفيه والدة صبا واوصلتها إلى غرفة ضحى
ساره :انا جييييت
ضحى وهى تحتضنها :نورت البييييت
ساره :عروستيييي مبرووووك يا روحى انا فرحانه اوي والله
صبا وهى تسلم عيها:ربنا يدومها ليكى
ساره :مش عارفه تخلى الخطوبه بعد العيد دا فاضل على العيد شهر
صبا:ما عشان مستني من قبل الامتحانات هيستنى بقا تانى
فجر ؛اه وهنصوم بقا قبل العيد
ساره :ليه دا عيد الاضحى مفيش الا يوم الوقفه اللى هتصومه
فجر :ايه والاوائل من ذو الحجه
ساره :اها هو ايه فضلهم صحيح يا صبا
صبا : دا أقسم بها رب العزة، ولا يقسم العظيم إلا بعظيم. اجتمع في هذه الأيام عبادات عظيمة لم تجتمع في غيرها، ففيها الصلاة والصيام والصدقة والحج. تاسع أيامها هو يوم عرفة، وهو أعظم أيام الحج، بل الحج عرفة، وفي صيامه تكفير للسنة الماضية والسنة القابلة، وأكثر ما يعتق الله عز وجل من النار في هذا اليوم. ما من أيام العمل فيها أفضل من هذه الأيام كما ورد في الحديث الشريف. فيها يوم النحر، حيث يتقرب العبد من خالقه بذبح الاضاحي و أحدى مناسك الحج
فجر :ابوه فعلا أن شاء الله هنصومهم بس يا صبا انا قرأت فى النتيجه انها هتكون يوم جمعه هو ينفع نصوم يوم جمعه
صبا:(بصى أولا النبى صلى الله عليه وسلم نهى عن صيام يوم الجمعه الا أن تصومى يوما قبله او يوم بعده ودا لأنه صلى الله عليه وسلم دخل على امرأة من نسائه فوجدها صائمة يوم الجمعة، فقال:(أكنت صمت أمس؟) قالت: لا، فقال:(أتريدين أن تصومي غداً؟) قالت: لا. قال: (فافطري) تمام واحنا يوم الجمعه هنتبع صيامه بيوم آخر دا اول حاجه تانى حاجه أن الرسول نهى عن انك تصومى اليوم دا لأنه يوم الجمعه وطبعا انتى هتصومى بنية صيام الاوائل من ذو الحجه مش بنية صيام يوم الجمعه تمام فلو كان يوم عاشوراء او يوم الوقفه يوم جمعه فلا حرج تمام طب ما يوم الوقفه ان شاء الله هيكون يوم سبت والسبت مكروه الصيام فيه معنى كدا اننا منصومش الوقفه لا طبعا لأنك هتصومى اليوم عشان دا يوم الوقفه مش عشان دا يوم سبت آخر حاجه أن الصيام يوم الجمعه منفردا مكروه مش حرام لأن فى فرق والايام التى يحرم فيها الصيام هى صوم يوم عيد الفطر، ويوم عيد الأضحى، وأيام التشريق، وهي ثلاثة أيام بعد يوم النحر. )
فجر :ايوه فهمت ان شاء الله نبقى نبدأ يوم الجمعه
صبا :ان شاء الله
ساره :عمالين نتكلم والناس مستنيه تحت
صبا :لا عادي أمى قالت ان ضحى مش هتنزل الا بعد العشاء لسه نص ساعه
ساره :انتو مش مشغولين اغانى ليه أوعوا تقولوا حرام
صبا :هههه لا كنا مشغلين اناشيد على الدف بس قفلناها اما جينا نصلى المغرب خدي الفون اهو شغلى عليه كل اللى عليه بالدف انا جهزتهم ووصليه بالصب
ساره :ماشى هاتى
فتحت ساره الأناشيد وكانت فى غاية الروعه ففتحت أنشودة (صحبات عروستنا للقيروتى ونورتى لأحمد دعسات ومش هنساها وعدد من الاناشيد)
ساره :الله الاناشيد دي جميله اوي
صبا :فعلا جميله جدا الناس بتفكر ان اغانى مفيهاش موسيقى يبقى وحشه (اخواتى بيقولولى انتى هتشغلى طلع البدر علينا![]()
)
فجر :ما تيجو ننزل تحت ما كدا كدا محدش هيشوفنا
صبا :استنى بقا فاضل خمس دقايق نصلى العشا وننزل
فجر ماشى
صبا :هو أبيه أحمد فين يا فجر
فجر :أحمد لبس ونزل وطبعا مش هييجى انا قلت له ميدخلش الا بعد الفرح
صبا :ههههه ماشى انا هروح اجيب الخمار والنقاب من اوضتى عشان اما ننزل
خرجت صبا من غرفتها وفى طريقها ارتطمت فى جسد شخص كادت أن تقع لولا اما امسكها فتحكمت من نفسها ونظرت إليه بصدمه
