رواية مملكة العشاق الفصل الخامس عشر 15 والاخير بقلم اسماء ابو شادي
الحلقة الاخيرة رواية ( مملكة العشاق)
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
_________________________________________
سبحانك ربي لا إله إلا أنت استغفرك وأتوب إليك إني كنت من الظالمين
أحمد و رامي في نفس الوقت / احنا عايزين نتجوز
عادل بأستغراب / نعم عايزين إيه
أحمد / ن ت ج و ز
سامي / جواز كدة علطول طيب قولوا نخطب.
صافي / لا وأول مرة تتفقوا على حاجة سوا تكون الجواز
رامي / نصيب بقى وإرادة ربنا.
أحمد بحنق / ايه يا جماعة انتوا سبتوا الموضوع الأساسي واتكلموا في أي حاجة غيره
محمود / أحمد أنا مش قولتلك اصبر
أحمد / ما أنا سمعت كلامك وصبرت اهوه والامتحانات خلصت امبارح خلاص
سيلين بضحك / خلاص بقى يا محمود هو صّبر كتير ومش قادر يصبر تاني.
محمود بتنهيدة / أنا اصلاً كلمت عمي من فترة و امبارح كمان قولنا اننا هنتكلم النهاردة يعني هو لو كان استنى شوية بس لكن دايما متسرع كدة
أحمد بلهفة / بجد. طب ايه هنتجوز امتى
محمود / يا ابني اصبر. ايه يا عمي سامي ما تتكلم عايزين نخطب منك رحمة لأحمد.
سامي / انا رافض ( أحمد اتخض ) مبدأ الجواز دلوقتي. لكن هما الاتنين صبروا كتير. وأنا ماعنديش مانع اللي يشوفوا عادل بعد موافقة رحمة صح يعمله
محمود / تمام. يعني الكلام مع عمي عادل طيب يا عمي أنا بطلب منك ايد. رحمة لأحمد. و ليلى لرامي
عادل بدهشة مصطنعة لأنه كان عارف طبعا ومحمود فهمه كل حاجة / ليلى. و رامي. دا من امتى ده
رامي بحرج / إحم. من زمان. يا عمي بس حضرتك ماكنتش واخد بالك
سامي بمرح / لو عايز ترفض مافيش اي مشكلة. عذبه زي ما انت عايز
سيلين بمرح / مين ده اللي يترفض يا استاذ سامي.بقى البشمهندس رامي تاج الدين يترفض ليه إن شاء الله
رامي / تسلميلي يا صديقتي الغالية
سامي / أيوة يا اخوية ماهي المحامية بتاعتك
رحمة بعد ماكنت مكسوفة.من الموقف اتكلمت / لاء طبعا. سيلين تبعنا احنا مش تبعهم ايه يا سيلووو انتي نسيتي ولا ايه
سيلين / لا طبعا ما نسيتش. بس الكلام خرج تلقائي. لا تقلقوا لا تقلقوا. اصبروا بس
أحمد / اوبا دول شكلهم مخططين لحاجة مع بعض يا معلم
رامي بخوف مصطنع/ و سيلين معاهم ربنا يستر. دي سيلين والأجر على الله.
أسر / مش كانت من شوية صديقتك الغالية
رامي / صديقتي الغالية وكل حاجة. إنما عند المؤامرات. واوعا وشك. ماحدش يقدر يقف ادامها
سيلين بمرح / بص يا عمي دا بعد اذنك طبعا. بما أن حضرتك. الراس الكبيرة اححححم. قصدي الكبير يعني. وطبعا أحمد و رامي ما ينفعش يروحوا يخطبوا من غيرك ولا رحمة و ليلى يتخطبوا من غيرك. وكمان هما لازم يحسوا أنهم زي باقي العرايس وأحسن كمان. عرسانهم ييجوا و يجيبوا تورتة حلوة كدة بالنوع المفضل ليهم. شوكولاتة مستوردة. فخمة. واحلى بوكي ورد ويلبسوا آخر شياكة ويتقدموا و يا يتقبلوا يا يترفضوا وفي حالة القبول ودا اذا حصل. يتشرطوا براحتهم ويقولوا طلباتهم. تمام كدة حقهم ولا مش حقهم
عادل بضحك / لا طبعا حقهم
سيلين / يبقى بعد اذنكم جميعا
أنا في الحالة دى هكون آلام ل رحمة و ليلى يعني تبقى حماة اللي هييجي يخطبهم
رامي بخمس لأحمد / احييييييييييييه خربت. سيلين تبقى حماتي. وحماتك. مش قولتلك مؤامرات
أحمد / هما لحقوا يخططوا امتى دا احنا لسه معرفنهم امبارح بالليل بالموضوع
سيلين بصوت عالي/ بطل همس انت وهو واسمعوا كويس
لو عايزين تطلبوا أيد رحمة و ليلى. أنا مستنياكوا في بيتي أنا وأسر بكرة الساعة 9 بالليل. 9 و 5 دقايق ماعنديش بنات للجواز
أحمد / دا ايه التسلط ده
سيلين متجاهله كلام احمد / وطبعا بما ان انا همارس دور حماتكوا. أسر هو كمان حماكوا
يعني بالصلاة على الرسول. كدة. تيجي يا استاذ احمد انت والبشمهندس رامي ومعاكوا عيلتكوا.وأولهم عمي عادل وعمي سامي ومحمود اخوية. دا طبعا بجانب ماما سناء و طنط رانيا. أما بالنسبة لمحمد و هاجر و نورا. فدول بقى هيبقوا الوسط مابين أهل اتباع العرايس واتباع العرسان. و طنط صافي بقى تختار بنفسها تبقى مع مين.
صافي بفرحة علشان كانت عارفة ان بنتها بتحب رامي / مع العرايس طبعا.
سيلين بأبتسامة/ تماموز كدة. ( وبقت لأحمد ورامي ) ماتنسوش اللي قولته عليه. تورتة شكولاته مستوردة ورد. واللبس يكون عليه القيمة يا اما هرجعكوا من على الباب
رامي / لا انا ماليش دعوة. انا حماتي طنط صافي
أحمد / وأنا حماتي طنط رانيا الطيوبة دي
صافي / لا يا حبيبي . أنا أمها صحيح. لكن أسر اخوها الكبير و سيلين مرات اخوها وأختها. يعني انا وهي واحد
رانيا / وأنا كمان هروح معاكوا أخطب لابني يا ناصح. و زي ما قالت صافي. أسر و سيلين لائق عليهم الدور
رامي / يا سيلين اتقي ربنا دا انتي هتخلفي ولد. وهييجي عليه يوم زينا
سيلين / لاحظ اني لسه ماقولتش رأيي وممكن ارفضكوا عادى جدا
أحمد / لا طبعا.اسكت يا ابني بقى ماتعصبهاش. خلي ربنا يسترها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تاني يوم في بيت أسر و سيلين الساعة 9 بالليل
اجتمعت العيلة. وحسب تنظيم سيلين.
عادل ومحمود وسامي وأحمد و رامي و معاهم سناء و رانيا في جهه
والجهه التانية
أسر وجنبه سيلين و صافي و هاجر و نورا ومحمد
سيلين بتسلط لأحمد ورامي / دا شكل ورد تجيبوه ولا التورتة هي دي اللي ربنا قدركوا عليها
أحمد / طب وبالنسبة للشكولاته سيادتك
سيلين / زفت. جايبينها كلها سادة مافيش بالبندق خالص
رامي بحنق / خليها عليكي انتي. والمرة الجاية هنجيبلك اللي تطلبيه
أسر بمرح / منورين والله يا جماعة
عادل بكتم ضحكاته / دا نوركوا والله
سيلين / لا دا نور اللمبات أصل احنا مش بُخلة وبنشتري أغلى لمبات تنور باضاءة عالية
محمود / يعني قصدك اننا بُخلة صح
سيلين / أنا قولت كدة يا استاذ محمود ولا هو اللي على راسه بطحه
سامي / بطحه. يا بنتي احنا كلنا عيلة واحدة
هاجر / اسكيوز ميي عمي. احنا اه عيلة واحدة لكن انتوا من اتباع العرسات
أحمد / هي حصلت لعرسات
هاجر بضحك / قصدي عرسان
رامي / يا خوفي لبعد شوية نبقى فيران وصراصير
أسر / احححم. ايه يا جماعة ماجد يتكلم في ام الليلة اللي مليانة حشرات و زواحف دي
سيلين/ اه صح ماقولتوش ايه سبب الزيارة
عادل / والله يا ابو يوسف. احنا يشرفنا نطلب ايد رحمة لأحمد و ليلى لرامي
أسر / نعم. بقى عايزني أسلم بناتي اللي مافيش زيهم في الدنيا للاتنين دول. حضرتك بتهزر صح
رامي / نهار احوس اومال هو احنا قاعدين القاعدة دي ليه ومتفقين امبارح على ايه
سيلين / اتنفقنا أنكم هتيجوا وتطلبوا أيديهم لكن ما اتفقناش على الموافقة
محمود بترفع مصطنع / وعيلة تاج الدين ماتترفضش اصلا يا أم يوسف
أحمد بصياح / لاء بقى. أم يوسف وابويوسف و عيلة تاج الدين. واتباع وأنصار. أنا عايز اتجوز. خلصت خلاص لو مالخصتوش في ام الفيلم الهندي ده هخطفها وأخلص
رامي / وأنا معاك طبعا هخطف لولتي ونطير
محمد / تخطف مين ياض انت وهو. ليه ان شاء الله. مش ماليين عينكوا احنا ولا ايه
أسر / والله. لو على مبدأ عيلة تاج الدين فاحنا مش معترضين ومتنساش برضوه يا استاذ محمود أن رحمة وليلى من عيلة تاج الدين وبناتنا مش زي اي حد ويقدروا يرفضوا اللي هما عايزين يرفضوه
سناء بضحك / بس بقى يا ولاد كفاية كدة
أسر / طب خلص موافقين بس بشروطنا.
سامي / شروووووط
أسر / أيوة. أن يوسف عندها شوية شروط للعرسان بما انها حماتهم بقى
رامي / خربت
سيلين / الجواز بعد سنة علشان يكونوا خلصوا دراسة
أحمد / نعم أنا لسه هستنا سنة كمان لا كدة كتير
أسر / خلاص شوفلك عروسة غيرها
عادل / لا خلاص معاكوا حق موافقين طبعا بس نستأذنكم بقى نعمل خطوبة و كتب كتاب مع بعض الشهر الجاي
محمد / مافيش مشكلة على الاقل يبقى فيه بينهم رابط شرعي
محمود / يبقى كدة متفقين. نادوا العرايس بقى علشان نقرأ الفاتحة
سيلين / لا استنى لما اخلص الباقي من الطلبات
رامي بحنق / انتي لسه عندك طلبات تانية
سيلين / ايوة طبعا. النجف والسجاد والفرش كله عليكم
المطبخ واحتياجاته عليكم
والنيش برضوه عليكم والتحف كمان عليكم
رانيا / ايه ده اومال انتوا هتجيبوا ايه
صافي / كفاية أننا هنديكم بنات زي الورد مافيش زيهم اصلا
هاجر / وبعدين كفاية هنشتري اللبس والجزم انتوا عارفين جوز الجزم بكام
محمود باندهاش / جوز الجزم. بكام يا حرمي المصون
هاجر / بيتراوح ما بين 1000 جنية ودا أقل حاجة. ل 10000 دولار
أحمد / جزمة ب 10000 دولار ليه بتتلبس لوحدها
هاجر / دا في أغلى من كدة بكتير لكن احنا ناس بسطاء ومابنحبش نشتري حاجات غالية
محمود / ماهو واضح جدا اهوه
عادل / طب متفقين نقرأ الفاتحة بقى
سيلين / لا استنى. الشبكة. مش عايزينها من مصر. عايزين من لندن ومن اختيار البنات للمصمم و نور الألماس اللي هيبقى في خواتم الجواز
رامي / خرب البيت خلاص
سامي / خلاص اللي انتي عايزاه. نقرأ الفاتحة بسم الله
قاطعته سيلين / استنوا لسه ماخلصتش. فساتين الفرح . تيجي من عند أشهر مصمم للأزياء في باريس وتكون فيها خيوط من فضة
عادل / ما انتوا كدة كدة كل مناسبة فساتينكوا كلكوا من أول ملك الصغيرة للحاجة سناء بتيجي من باريس. يلا بقى نقرأ الفاتحة
سيلين / لا استنوا. الجناح بتاع كل واحد فيهم. يتغير التصميم بتاعه وكل التفاصيل والألوان والديكور علشان شكلهم ذكوري مريع
عادل / لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم. يا بنتي احنا فين والكلام ده فين لسه ادامنا سنة ابقوا أعملوا فيها اللي انتوا عايزينه.
محمود / ايه يا أم يوسف نقرأ بقى الفاتحة ولا في شروط تانية
سيلين وهي بتمام. ضحكتها / لا مافيش شروط تانية بس استنوا لما رحمة وليلى ينزلوا علشان يقرأوا معانا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
##############################
بعد سنة في حديقة قصور عائلة تاج الدين
حيث الاحتفال بزواج أصغر شباب العيلة.
حفل ضخم.راقي جدا
الموسيقى هادئة تليق بكيان العيلة
أسر و سيلين واقفين مع بعض وشايلين يوسف بين أيديهم وهو قمر. واخد عيون سيلين وملامح أسر ورغم انه لسه يدوبك عمره ست شهور وأيام. إلا أنه بملامحه الجميلة خطف قلوب كل العيلة
وخاصة محمود اللي اتعلق بيه جداً لأنه تقريبا مابيفارقش سيلين
اللي أثبتت أنها مش بس ورثت الذكاء عن أبوها لا كمان زي ماهو كان متعلق بيها ودايما هي معاه حتى في شغله. هي كمان ابنها دايما معاها حتى في شغلها وخصصته له ركن في مكتبها و رفضت أن يكون عنده مُربيه وقالت هي الأم والمربية لطفلها وهو أهم من الشغل ومن الكون كله
وأخواتها تقريبا مش بيتحركوا من مكتبها غير للضرورة أو الاجتماعات. بسبب وجود يوسف
وأسر كمان بيتابع شغله من المقر الرئيسي علشان يكون جنب سيلين ويوسف
أما شمس. جابت ولد زي القمر شبه مهاب بالظبط بكل التفاصيل حتى لون العيون من مهاب والشعر والملامح. وشمس مبسوطة جدا بيه.
و سما كمان جابت بيبي زي القمر. شبهها هي معادل لون عيونه زي نور. وهي اللي اختارت اسمه على اسم حماها محمد عمره 3 شهور بس. و نورسين بتغير منه جدا. لكن نور و سما بيحاولوا يساعدوها أنها تتخطى مرحلة الغيرة دي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الفرح. وصلوا كل الضيوف
و العيلة بيستقبلوهم
و وصل العشاق
فارس و نها
نور وسما
مهاب و شمس
عمر و داليا
مازن وجميلة
أحمد و رودي
أنس و تالين
مندو و فريدة
و واقفين مش من الضيوف لاء دول من العيلة. لأن الفترة اللي فاتت ساعدت الكل أنهم يقربوا من بعض و يقفوا جنب بعض دايما في الأزمات
وأخيرا ظهر عادل وسامي. وكل واحد في ايده بنته. عروسة فرحتها زادت من جمالها
فساتينهم زي بعض بالظبط. على شكل زهرة بخيوط من فضة. اجمل إطلالة
استلم كل عريس عروسته و اتجهوا للمكان المخصص ليهم
سيلين بفرحة / شكلهم زي القمر. الفرحة في عيونهم
شمس بضحك / اكيد. مش أخيرا بقوا مع بعض بعد ما عذبتيهم طول السنة اللي فاتت
سيلين / احسن علشان يعرفوا قيمتهم ويحافظوا عليهم
نها / شريرة انتي يا سيلووو
سيلين / اصبروا بقى اروح ابارك لهم في المايك
سيلين / أهلا بيكم جميعا في فرحة عيلة تاج الدين
مبروك لاحلى عرايس في الدنيا
ربنا يسعدكم وحياتكم تتملي فرح وخير يارب
طبعا مش هقول حاجة عن كلام الصحافة الاسبوع اللي فات. لما قالوا إن الجواز ده مجرد خطط مستقبلية للعيلة وعلشان الفلوس والبيزنس. لكن الفرحة اللي في عيونكم كفيلة انها تكذب أي إشاعات أو أغراض. للي مايعرفوش مين هما عيلة تاج الدين وافرادها
ومايعرفوش أن مافيش حد اتخلق في الدنيا يقدر يجبر واحد من عيلة تاج الدين يعمل حاجة هو مش عايزها حتى لو كان من نفس العيلة
وكمان الكلام اللي اتقال اني اتجوزت أسر غصب عني. بجد ضحكني جدا. وضحكت اكتر لما استشهدوا بالحفلة اللي لبست فيها فستان أسود على أنها دليل على اجباري. ههههههههههههههههههههههه دي كانت حركة مميزة مختلفة. ومشاكسة في نفس الوقت ومفاجأة لكل العيلة
وبمناسبة اني متجوزة بالاجبار. أنا بطلب من مدام شمس العدلي. اغنية تغنيهالي بصوتها لأن مافيش اجمل من صوتها علشان اهدي الأغنية دي لحبيبي و لكل العشاق الموجودين في الفرح.
( شمس بصت لمهاب برجاء وهو أتضايق لكن وافق أنها تغني على مضض علشان مايحرجش سيلين اللي لحد الآن بيحترمها جدا ويقدرها بسبب موقفها مع شمس )
سيلين بهمس لشمس / غني بقى الأغنية اللي قولتلك عليها امبارح. واهو مهاب سمحلك اهوه
شمس بأبتسامة / دا انتي داهية يا سيلين.
شمس بدأت تغني وكعادتها لما بتغني بتسحر الكل بصوتها الحنون الهادي والقوى في نفس الوقت
قربني ليك قرب اكتر كمان
وأنا بين ايديك أنا حاسة بالأمان
قربني ليك قرب اكتر كمان
وأنا بين ايديك أنا حاسة بالأمان
أنا طول حيااااتي وأنا بحلم تبقى ليا
بنسا حياتي لما بتلمس إيديااااااا
لو تعرف حبيبي لو اقولك حبيبي
إحساسي حبيبي لما بكون معاك
مش قادر كلامي يوصفلك غرامي
والشوق اللي ياما سهرني فهوااااااك
ياللي فهواك كل اللي حلمت بيه
لو مش معاك العمر هعيشو ليه
خليك معااااايا ماتغبش في يوم عليا
ياللي غرااااامك عندي بالدنيا دياااااااااااااا
لو تعرف حبيبي لو اقولك حبيبي
إحساسي حبيبي لما بكون معاك
مش قادر كلامي
يوصفلك غرامي
والشوق اللي ياما سهرني فهواااااااااك
وكالعادة برضوه التصفيق الحار كان من كل الموجودين بعد انتهائها من الغناء
وبعدها قاموا العرسان يرقصوا على موسيقى رائعة فرنسية. رقصة كلاسيكية مميزة
وبعدين رجعوا مكانهم تاني. و رامي قاعد متضايق وعايز يرقص على اغاني شعبي. وشاور لسيلين اللي عارفة هو عايز ايه. وراحت. للي مسؤل عن موسيقى الفرح وطلبت منه يشغل مهرجانات والفرح اشتعل. ومعاه اشتعل أسر ومحمود و عادل وسامي. بسبب تصرف سيلين ورامي
أما الباقيين شاركوا في الرقص وخصوصا محمد. اللي اول نرة يرقص بالشكل ده معاهم
و سيلين شاركتهم في الرقص بعد ما سابت يوسف مع مامتها سناء.
و نها قامت هي كمان رقصت و رودي وفريدة. أنا شمس و سما ماقدروش يتحركوا من مكانهم اصلا. و مهاب و نور قربوا منهم و وقفوا جنبهم علشان مايتحركوش من مكانهم
سما / ايه يا نور. هنروح نتفرج بس من قريب
نور / لا من قريب ولا من بعيد خليكي مكانك ماتتحركيش
شمس / هوبة يا قلبي انت عارفني مش بتاعة رقص والكلام الفاضي ده
مهاب وهو يشاور بايديه / على يدي. كام مرة قفشتك انتي ومازن و داليا وجميلة قالبين البيت كباريه
شمس / على فكرة انت واخد عني فكرة غلط وياريت تغيرها بسرعة قبل ما اتضايق
مهاب بضحك / طب ماتغيريها انتي يا شمسي
شمس / وأنا اقدر برضوه اغير حاجة وانت موجود يا هوبة
مهاب / قلب هوبة وعمره كله
سما / نور الله بقى. عايزة اروح هناك عندهم. وصدقني مش هرقص.
نور بحنق / اه ما أنا عارف. حبيبتي. انتي آخر واحدة تتكلمي علشان انتي لما بتسمعي مزيكا ماعرفش بيحصلك ايه وسطك بيشتغل لوحده
سما / اديك قولت لوحده. ذنبي ايه انا بقى
نور / ذنبك اني بغير ولو مش عايزاني اقلب الفرح ده لكارثة و عيلة تاج الدين يرجموني.خليكي قاعدة مكانك هادئة وعاقلة وراسية كدة
سما بانتباه لأسر / نور بقولك. بس كدة على أسر جوز سيلين. شكله مابيفكركش بحاجة
نور بضحك / بيفكرني بيوم فرح أنس و تالين وانتي نازلة رقص على الاستيدج معاهم وأنا كنت هولع
***************
عند أسر ومحمود
محمود / شايف مراتك عملت ايه في الفرح
أسر / وهي مراتي بس. ماهي تبقى أختك كمان. وبعدين انا متأكد أنها والكلب اللي اسمه رامي كانوا متفقين على كدة وأحمد كمان مشارك في الجريمة
عادل / مش عارف البنات بيعملوا الحركات دي ازاي بالفساتين بتاعتهم الضخمة دي
سامي / بس على رحمة. دي شكل العروسة اللي لسه كانت في ايدي. واهو لسه ماعداش ساعة وأنا مسلمها لأحمد وجننها اوام
أسر / لا انا مش قادر افضل واقف اتفرج ومراتي نازلة رقص معاهم ادام الناس
( واتحرك أسر وراح عندهم وهما بيرقصوا وبمجرد ماقرب منهم أحمد مسك ايده و محمد و خلوه يرقص معاهم. و سيلين قربت منه وبقت ترقص ادامه وكأنها بترقصله هو وبس. وهو بعد ماهي عملت كدة نسي اصلا هو كان جاي ليه. وليلى كمان قربت منه هي ورحمة. واجبروه أنه يدخل معاهم في المود وجو الفرح اللي شعلل )
عادل باستنكار / ايه ده دا راح يرقص معاهم هو كمان
محمود / لا بقى الموضوع ده كدة مش هينفع. هيبتنا هتقع في الأرض. أنا هروحلهم
( وراح محمود وزي ما حصل مع أسر حصل معاه هو كمان. ولأول مرة. يرقص محمود تاج الدين على اغاني شعبي )
سامي / دا ايه اصله ده كل اللي يروح علشان يسكتهم يرقص معاهم. هما اتجننوا ولا ايه
عادل / إحم بقولك ايه ما تيجي نرقص احنا كمان معاهم
سامي بذهول / انت بتتكلم جد
عادل / أيوة. هو في مناسبة أحسن من كدة ايه الولاد كلهم بيتجوزوا وهنرتاح منهم. هنستنا ايه تاني علشان نرقص. يلا يا راجل
و وسط دهشة كل الموجودين والصحافة. كل عيلة تاج الدين من الرجال والنساء. طلعوا على الاستيدج وبقوا يرقصوا بفرحة حقيقية
ونور و سما وشمس و مهاب قربوا مع بعض من الاستيدج وبقوا يتفرجوا عليهم ويشاركوهم فرحتهم.
الحب أمل في اللي بتحبه
الحب حياة
الحب امان
الحب تضحية بدون ما تنتظر المقابل اللي انت متأكد انك هتاخده بدون ما تطلبه
الحب انك تعيش بس علشان اللي بتحبه
الحب انك تكون واثق انك لو افترقتوا مصيركم ترجعوا تاني لبعض
الحب انك تشوف اللي بتحبه أحسن واحد في الدنيا
الحب انك تشوف حبيبك كامل الأوصاف وعيوبه بالنسبة ليك مميزات بتميزه عن غيره مش عيوب
الحب يعنى صبر. اصبر واصبر واصبر. حتى لو مليت الصبر برضوه اصبر وخلي عندك امل في ربنا
الحب الحب الحب الحب
تمت بحمد الله
بقلم:-أسماء أبوشادي Ana Amera Habeby
_________________________________________
سبحانك ربي لا إله إلا أنت استغفرك وأتوب إليك إني كنت من الظالمين
أحمد و رامي في نفس الوقت / احنا عايزين نتجوز
عادل بأستغراب / نعم عايزين إيه
أحمد / ن ت ج و ز
سامي / جواز كدة علطول طيب قولوا نخطب.
صافي / لا وأول مرة تتفقوا على حاجة سوا تكون الجواز
رامي / نصيب بقى وإرادة ربنا.
أحمد بحنق / ايه يا جماعة انتوا سبتوا الموضوع الأساسي واتكلموا في أي حاجة غيره
محمود / أحمد أنا مش قولتلك اصبر
أحمد / ما أنا سمعت كلامك وصبرت اهوه والامتحانات خلصت امبارح خلاص
سيلين بضحك / خلاص بقى يا محمود هو صّبر كتير ومش قادر يصبر تاني.
محمود بتنهيدة / أنا اصلاً كلمت عمي من فترة و امبارح كمان قولنا اننا هنتكلم النهاردة يعني هو لو كان استنى شوية بس لكن دايما متسرع كدة
أحمد بلهفة / بجد. طب ايه هنتجوز امتى
محمود / يا ابني اصبر. ايه يا عمي سامي ما تتكلم عايزين نخطب منك رحمة لأحمد.
سامي / انا رافض ( أحمد اتخض ) مبدأ الجواز دلوقتي. لكن هما الاتنين صبروا كتير. وأنا ماعنديش مانع اللي يشوفوا عادل بعد موافقة رحمة صح يعمله
محمود / تمام. يعني الكلام مع عمي عادل طيب يا عمي أنا بطلب منك ايد. رحمة لأحمد. و ليلى لرامي
عادل بدهشة مصطنعة لأنه كان عارف طبعا ومحمود فهمه كل حاجة / ليلى. و رامي. دا من امتى ده
رامي بحرج / إحم. من زمان. يا عمي بس حضرتك ماكنتش واخد بالك
سامي بمرح / لو عايز ترفض مافيش اي مشكلة. عذبه زي ما انت عايز
سيلين بمرح / مين ده اللي يترفض يا استاذ سامي.بقى البشمهندس رامي تاج الدين يترفض ليه إن شاء الله
رامي / تسلميلي يا صديقتي الغالية
سامي / أيوة يا اخوية ماهي المحامية بتاعتك
رحمة بعد ماكنت مكسوفة.من الموقف اتكلمت / لاء طبعا. سيلين تبعنا احنا مش تبعهم ايه يا سيلووو انتي نسيتي ولا ايه
سيلين / لا طبعا ما نسيتش. بس الكلام خرج تلقائي. لا تقلقوا لا تقلقوا. اصبروا بس
أحمد / اوبا دول شكلهم مخططين لحاجة مع بعض يا معلم
رامي بخوف مصطنع/ و سيلين معاهم ربنا يستر. دي سيلين والأجر على الله.
أسر / مش كانت من شوية صديقتك الغالية
رامي / صديقتي الغالية وكل حاجة. إنما عند المؤامرات. واوعا وشك. ماحدش يقدر يقف ادامها
سيلين بمرح / بص يا عمي دا بعد اذنك طبعا. بما أن حضرتك. الراس الكبيرة اححححم. قصدي الكبير يعني. وطبعا أحمد و رامي ما ينفعش يروحوا يخطبوا من غيرك ولا رحمة و ليلى يتخطبوا من غيرك. وكمان هما لازم يحسوا أنهم زي باقي العرايس وأحسن كمان. عرسانهم ييجوا و يجيبوا تورتة حلوة كدة بالنوع المفضل ليهم. شوكولاتة مستوردة. فخمة. واحلى بوكي ورد ويلبسوا آخر شياكة ويتقدموا و يا يتقبلوا يا يترفضوا وفي حالة القبول ودا اذا حصل. يتشرطوا براحتهم ويقولوا طلباتهم. تمام كدة حقهم ولا مش حقهم
عادل بضحك / لا طبعا حقهم
سيلين / يبقى بعد اذنكم جميعا
أنا في الحالة دى هكون آلام ل رحمة و ليلى يعني تبقى حماة اللي هييجي يخطبهم
رامي بخمس لأحمد / احييييييييييييه خربت. سيلين تبقى حماتي. وحماتك. مش قولتلك مؤامرات
أحمد / هما لحقوا يخططوا امتى دا احنا لسه معرفنهم امبارح بالليل بالموضوع
سيلين بصوت عالي/ بطل همس انت وهو واسمعوا كويس
لو عايزين تطلبوا أيد رحمة و ليلى. أنا مستنياكوا في بيتي أنا وأسر بكرة الساعة 9 بالليل. 9 و 5 دقايق ماعنديش بنات للجواز
أحمد / دا ايه التسلط ده
سيلين متجاهله كلام احمد / وطبعا بما ان انا همارس دور حماتكوا. أسر هو كمان حماكوا
يعني بالصلاة على الرسول. كدة. تيجي يا استاذ احمد انت والبشمهندس رامي ومعاكوا عيلتكوا.وأولهم عمي عادل وعمي سامي ومحمود اخوية. دا طبعا بجانب ماما سناء و طنط رانيا. أما بالنسبة لمحمد و هاجر و نورا. فدول بقى هيبقوا الوسط مابين أهل اتباع العرايس واتباع العرسان. و طنط صافي بقى تختار بنفسها تبقى مع مين.
صافي بفرحة علشان كانت عارفة ان بنتها بتحب رامي / مع العرايس طبعا.
سيلين بأبتسامة/ تماموز كدة. ( وبقت لأحمد ورامي ) ماتنسوش اللي قولته عليه. تورتة شكولاته مستوردة ورد. واللبس يكون عليه القيمة يا اما هرجعكوا من على الباب
رامي / لا انا ماليش دعوة. انا حماتي طنط صافي
أحمد / وأنا حماتي طنط رانيا الطيوبة دي
صافي / لا يا حبيبي . أنا أمها صحيح. لكن أسر اخوها الكبير و سيلين مرات اخوها وأختها. يعني انا وهي واحد
رانيا / وأنا كمان هروح معاكوا أخطب لابني يا ناصح. و زي ما قالت صافي. أسر و سيلين لائق عليهم الدور
رامي / يا سيلين اتقي ربنا دا انتي هتخلفي ولد. وهييجي عليه يوم زينا
سيلين / لاحظ اني لسه ماقولتش رأيي وممكن ارفضكوا عادى جدا
أحمد / لا طبعا.اسكت يا ابني بقى ماتعصبهاش. خلي ربنا يسترها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تاني يوم في بيت أسر و سيلين الساعة 9 بالليل
اجتمعت العيلة. وحسب تنظيم سيلين.
عادل ومحمود وسامي وأحمد و رامي و معاهم سناء و رانيا في جهه
والجهه التانية
أسر وجنبه سيلين و صافي و هاجر و نورا ومحمد
سيلين بتسلط لأحمد ورامي / دا شكل ورد تجيبوه ولا التورتة هي دي اللي ربنا قدركوا عليها
أحمد / طب وبالنسبة للشكولاته سيادتك
سيلين / زفت. جايبينها كلها سادة مافيش بالبندق خالص
رامي بحنق / خليها عليكي انتي. والمرة الجاية هنجيبلك اللي تطلبيه
أسر بمرح / منورين والله يا جماعة
عادل بكتم ضحكاته / دا نوركوا والله
سيلين / لا دا نور اللمبات أصل احنا مش بُخلة وبنشتري أغلى لمبات تنور باضاءة عالية
محمود / يعني قصدك اننا بُخلة صح
سيلين / أنا قولت كدة يا استاذ محمود ولا هو اللي على راسه بطحه
سامي / بطحه. يا بنتي احنا كلنا عيلة واحدة
هاجر / اسكيوز ميي عمي. احنا اه عيلة واحدة لكن انتوا من اتباع العرسات
أحمد / هي حصلت لعرسات
هاجر بضحك / قصدي عرسان
رامي / يا خوفي لبعد شوية نبقى فيران وصراصير
أسر / احححم. ايه يا جماعة ماجد يتكلم في ام الليلة اللي مليانة حشرات و زواحف دي
سيلين/ اه صح ماقولتوش ايه سبب الزيارة
عادل / والله يا ابو يوسف. احنا يشرفنا نطلب ايد رحمة لأحمد و ليلى لرامي
أسر / نعم. بقى عايزني أسلم بناتي اللي مافيش زيهم في الدنيا للاتنين دول. حضرتك بتهزر صح
رامي / نهار احوس اومال هو احنا قاعدين القاعدة دي ليه ومتفقين امبارح على ايه
سيلين / اتنفقنا أنكم هتيجوا وتطلبوا أيديهم لكن ما اتفقناش على الموافقة
محمود بترفع مصطنع / وعيلة تاج الدين ماتترفضش اصلا يا أم يوسف
أحمد بصياح / لاء بقى. أم يوسف وابويوسف و عيلة تاج الدين. واتباع وأنصار. أنا عايز اتجوز. خلصت خلاص لو مالخصتوش في ام الفيلم الهندي ده هخطفها وأخلص
رامي / وأنا معاك طبعا هخطف لولتي ونطير
محمد / تخطف مين ياض انت وهو. ليه ان شاء الله. مش ماليين عينكوا احنا ولا ايه
أسر / والله. لو على مبدأ عيلة تاج الدين فاحنا مش معترضين ومتنساش برضوه يا استاذ محمود أن رحمة وليلى من عيلة تاج الدين وبناتنا مش زي اي حد ويقدروا يرفضوا اللي هما عايزين يرفضوه
سناء بضحك / بس بقى يا ولاد كفاية كدة
أسر / طب خلص موافقين بس بشروطنا.
سامي / شروووووط
أسر / أيوة. أن يوسف عندها شوية شروط للعرسان بما انها حماتهم بقى
رامي / خربت
سيلين / الجواز بعد سنة علشان يكونوا خلصوا دراسة
أحمد / نعم أنا لسه هستنا سنة كمان لا كدة كتير
أسر / خلاص شوفلك عروسة غيرها
عادل / لا خلاص معاكوا حق موافقين طبعا بس نستأذنكم بقى نعمل خطوبة و كتب كتاب مع بعض الشهر الجاي
محمد / مافيش مشكلة على الاقل يبقى فيه بينهم رابط شرعي
محمود / يبقى كدة متفقين. نادوا العرايس بقى علشان نقرأ الفاتحة
سيلين / لا استنى لما اخلص الباقي من الطلبات
رامي بحنق / انتي لسه عندك طلبات تانية
سيلين / ايوة طبعا. النجف والسجاد والفرش كله عليكم
المطبخ واحتياجاته عليكم
والنيش برضوه عليكم والتحف كمان عليكم
رانيا / ايه ده اومال انتوا هتجيبوا ايه
صافي / كفاية أننا هنديكم بنات زي الورد مافيش زيهم اصلا
هاجر / وبعدين كفاية هنشتري اللبس والجزم انتوا عارفين جوز الجزم بكام
محمود باندهاش / جوز الجزم. بكام يا حرمي المصون
هاجر / بيتراوح ما بين 1000 جنية ودا أقل حاجة. ل 10000 دولار
أحمد / جزمة ب 10000 دولار ليه بتتلبس لوحدها
هاجر / دا في أغلى من كدة بكتير لكن احنا ناس بسطاء ومابنحبش نشتري حاجات غالية
محمود / ماهو واضح جدا اهوه
عادل / طب متفقين نقرأ الفاتحة بقى
سيلين / لا استنى. الشبكة. مش عايزينها من مصر. عايزين من لندن ومن اختيار البنات للمصمم و نور الألماس اللي هيبقى في خواتم الجواز
رامي / خرب البيت خلاص
سامي / خلاص اللي انتي عايزاه. نقرأ الفاتحة بسم الله
قاطعته سيلين / استنوا لسه ماخلصتش. فساتين الفرح . تيجي من عند أشهر مصمم للأزياء في باريس وتكون فيها خيوط من فضة
عادل / ما انتوا كدة كدة كل مناسبة فساتينكوا كلكوا من أول ملك الصغيرة للحاجة سناء بتيجي من باريس. يلا بقى نقرأ الفاتحة
سيلين / لا استنوا. الجناح بتاع كل واحد فيهم. يتغير التصميم بتاعه وكل التفاصيل والألوان والديكور علشان شكلهم ذكوري مريع
عادل / لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم. يا بنتي احنا فين والكلام ده فين لسه ادامنا سنة ابقوا أعملوا فيها اللي انتوا عايزينه.
محمود / ايه يا أم يوسف نقرأ بقى الفاتحة ولا في شروط تانية
سيلين وهي بتمام. ضحكتها / لا مافيش شروط تانية بس استنوا لما رحمة وليلى ينزلوا علشان يقرأوا معانا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
##############################
بعد سنة في حديقة قصور عائلة تاج الدين
حيث الاحتفال بزواج أصغر شباب العيلة.
حفل ضخم.راقي جدا
الموسيقى هادئة تليق بكيان العيلة
أسر و سيلين واقفين مع بعض وشايلين يوسف بين أيديهم وهو قمر. واخد عيون سيلين وملامح أسر ورغم انه لسه يدوبك عمره ست شهور وأيام. إلا أنه بملامحه الجميلة خطف قلوب كل العيلة
وخاصة محمود اللي اتعلق بيه جداً لأنه تقريبا مابيفارقش سيلين
اللي أثبتت أنها مش بس ورثت الذكاء عن أبوها لا كمان زي ماهو كان متعلق بيها ودايما هي معاه حتى في شغله. هي كمان ابنها دايما معاها حتى في شغلها وخصصته له ركن في مكتبها و رفضت أن يكون عنده مُربيه وقالت هي الأم والمربية لطفلها وهو أهم من الشغل ومن الكون كله
وأخواتها تقريبا مش بيتحركوا من مكتبها غير للضرورة أو الاجتماعات. بسبب وجود يوسف
وأسر كمان بيتابع شغله من المقر الرئيسي علشان يكون جنب سيلين ويوسف
أما شمس. جابت ولد زي القمر شبه مهاب بالظبط بكل التفاصيل حتى لون العيون من مهاب والشعر والملامح. وشمس مبسوطة جدا بيه.
و سما كمان جابت بيبي زي القمر. شبهها هي معادل لون عيونه زي نور. وهي اللي اختارت اسمه على اسم حماها محمد عمره 3 شهور بس. و نورسين بتغير منه جدا. لكن نور و سما بيحاولوا يساعدوها أنها تتخطى مرحلة الغيرة دي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الفرح. وصلوا كل الضيوف
و العيلة بيستقبلوهم
و وصل العشاق
فارس و نها
نور وسما
مهاب و شمس
عمر و داليا
مازن وجميلة
أحمد و رودي
أنس و تالين
مندو و فريدة
و واقفين مش من الضيوف لاء دول من العيلة. لأن الفترة اللي فاتت ساعدت الكل أنهم يقربوا من بعض و يقفوا جنب بعض دايما في الأزمات
وأخيرا ظهر عادل وسامي. وكل واحد في ايده بنته. عروسة فرحتها زادت من جمالها
فساتينهم زي بعض بالظبط. على شكل زهرة بخيوط من فضة. اجمل إطلالة
استلم كل عريس عروسته و اتجهوا للمكان المخصص ليهم
سيلين بفرحة / شكلهم زي القمر. الفرحة في عيونهم
شمس بضحك / اكيد. مش أخيرا بقوا مع بعض بعد ما عذبتيهم طول السنة اللي فاتت
سيلين / احسن علشان يعرفوا قيمتهم ويحافظوا عليهم
نها / شريرة انتي يا سيلووو
سيلين / اصبروا بقى اروح ابارك لهم في المايك
سيلين / أهلا بيكم جميعا في فرحة عيلة تاج الدين
مبروك لاحلى عرايس في الدنيا
ربنا يسعدكم وحياتكم تتملي فرح وخير يارب
طبعا مش هقول حاجة عن كلام الصحافة الاسبوع اللي فات. لما قالوا إن الجواز ده مجرد خطط مستقبلية للعيلة وعلشان الفلوس والبيزنس. لكن الفرحة اللي في عيونكم كفيلة انها تكذب أي إشاعات أو أغراض. للي مايعرفوش مين هما عيلة تاج الدين وافرادها
ومايعرفوش أن مافيش حد اتخلق في الدنيا يقدر يجبر واحد من عيلة تاج الدين يعمل حاجة هو مش عايزها حتى لو كان من نفس العيلة
وكمان الكلام اللي اتقال اني اتجوزت أسر غصب عني. بجد ضحكني جدا. وضحكت اكتر لما استشهدوا بالحفلة اللي لبست فيها فستان أسود على أنها دليل على اجباري. ههههههههههههههههههههههه دي كانت حركة مميزة مختلفة. ومشاكسة في نفس الوقت ومفاجأة لكل العيلة
وبمناسبة اني متجوزة بالاجبار. أنا بطلب من مدام شمس العدلي. اغنية تغنيهالي بصوتها لأن مافيش اجمل من صوتها علشان اهدي الأغنية دي لحبيبي و لكل العشاق الموجودين في الفرح.
( شمس بصت لمهاب برجاء وهو أتضايق لكن وافق أنها تغني على مضض علشان مايحرجش سيلين اللي لحد الآن بيحترمها جدا ويقدرها بسبب موقفها مع شمس )
سيلين بهمس لشمس / غني بقى الأغنية اللي قولتلك عليها امبارح. واهو مهاب سمحلك اهوه
شمس بأبتسامة / دا انتي داهية يا سيلين.
شمس بدأت تغني وكعادتها لما بتغني بتسحر الكل بصوتها الحنون الهادي والقوى في نفس الوقت
قربني ليك قرب اكتر كمان
وأنا بين ايديك أنا حاسة بالأمان
قربني ليك قرب اكتر كمان
وأنا بين ايديك أنا حاسة بالأمان
أنا طول حيااااتي وأنا بحلم تبقى ليا
بنسا حياتي لما بتلمس إيديااااااا
لو تعرف حبيبي لو اقولك حبيبي
إحساسي حبيبي لما بكون معاك
مش قادر كلامي يوصفلك غرامي
والشوق اللي ياما سهرني فهوااااااك
ياللي فهواك كل اللي حلمت بيه
لو مش معاك العمر هعيشو ليه
خليك معااااايا ماتغبش في يوم عليا
ياللي غرااااامك عندي بالدنيا دياااااااااااااا
لو تعرف حبيبي لو اقولك حبيبي
إحساسي حبيبي لما بكون معاك
مش قادر كلامي
يوصفلك غرامي
والشوق اللي ياما سهرني فهواااااااااك
وكالعادة برضوه التصفيق الحار كان من كل الموجودين بعد انتهائها من الغناء
وبعدها قاموا العرسان يرقصوا على موسيقى رائعة فرنسية. رقصة كلاسيكية مميزة
وبعدين رجعوا مكانهم تاني. و رامي قاعد متضايق وعايز يرقص على اغاني شعبي. وشاور لسيلين اللي عارفة هو عايز ايه. وراحت. للي مسؤل عن موسيقى الفرح وطلبت منه يشغل مهرجانات والفرح اشتعل. ومعاه اشتعل أسر ومحمود و عادل وسامي. بسبب تصرف سيلين ورامي
أما الباقيين شاركوا في الرقص وخصوصا محمد. اللي اول نرة يرقص بالشكل ده معاهم
و سيلين شاركتهم في الرقص بعد ما سابت يوسف مع مامتها سناء.
و نها قامت هي كمان رقصت و رودي وفريدة. أنا شمس و سما ماقدروش يتحركوا من مكانهم اصلا. و مهاب و نور قربوا منهم و وقفوا جنبهم علشان مايتحركوش من مكانهم
سما / ايه يا نور. هنروح نتفرج بس من قريب
نور / لا من قريب ولا من بعيد خليكي مكانك ماتتحركيش
شمس / هوبة يا قلبي انت عارفني مش بتاعة رقص والكلام الفاضي ده
مهاب وهو يشاور بايديه / على يدي. كام مرة قفشتك انتي ومازن و داليا وجميلة قالبين البيت كباريه
شمس / على فكرة انت واخد عني فكرة غلط وياريت تغيرها بسرعة قبل ما اتضايق
مهاب بضحك / طب ماتغيريها انتي يا شمسي
شمس / وأنا اقدر برضوه اغير حاجة وانت موجود يا هوبة
مهاب / قلب هوبة وعمره كله
سما / نور الله بقى. عايزة اروح هناك عندهم. وصدقني مش هرقص.
نور بحنق / اه ما أنا عارف. حبيبتي. انتي آخر واحدة تتكلمي علشان انتي لما بتسمعي مزيكا ماعرفش بيحصلك ايه وسطك بيشتغل لوحده
سما / اديك قولت لوحده. ذنبي ايه انا بقى
نور / ذنبك اني بغير ولو مش عايزاني اقلب الفرح ده لكارثة و عيلة تاج الدين يرجموني.خليكي قاعدة مكانك هادئة وعاقلة وراسية كدة
سما بانتباه لأسر / نور بقولك. بس كدة على أسر جوز سيلين. شكله مابيفكركش بحاجة
نور بضحك / بيفكرني بيوم فرح أنس و تالين وانتي نازلة رقص على الاستيدج معاهم وأنا كنت هولع
***************
عند أسر ومحمود
محمود / شايف مراتك عملت ايه في الفرح
أسر / وهي مراتي بس. ماهي تبقى أختك كمان. وبعدين انا متأكد أنها والكلب اللي اسمه رامي كانوا متفقين على كدة وأحمد كمان مشارك في الجريمة
عادل / مش عارف البنات بيعملوا الحركات دي ازاي بالفساتين بتاعتهم الضخمة دي
سامي / بس على رحمة. دي شكل العروسة اللي لسه كانت في ايدي. واهو لسه ماعداش ساعة وأنا مسلمها لأحمد وجننها اوام
أسر / لا انا مش قادر افضل واقف اتفرج ومراتي نازلة رقص معاهم ادام الناس
( واتحرك أسر وراح عندهم وهما بيرقصوا وبمجرد ماقرب منهم أحمد مسك ايده و محمد و خلوه يرقص معاهم. و سيلين قربت منه وبقت ترقص ادامه وكأنها بترقصله هو وبس. وهو بعد ماهي عملت كدة نسي اصلا هو كان جاي ليه. وليلى كمان قربت منه هي ورحمة. واجبروه أنه يدخل معاهم في المود وجو الفرح اللي شعلل )
عادل باستنكار / ايه ده دا راح يرقص معاهم هو كمان
محمود / لا بقى الموضوع ده كدة مش هينفع. هيبتنا هتقع في الأرض. أنا هروحلهم
( وراح محمود وزي ما حصل مع أسر حصل معاه هو كمان. ولأول مرة. يرقص محمود تاج الدين على اغاني شعبي )
سامي / دا ايه اصله ده كل اللي يروح علشان يسكتهم يرقص معاهم. هما اتجننوا ولا ايه
عادل / إحم بقولك ايه ما تيجي نرقص احنا كمان معاهم
سامي بذهول / انت بتتكلم جد
عادل / أيوة. هو في مناسبة أحسن من كدة ايه الولاد كلهم بيتجوزوا وهنرتاح منهم. هنستنا ايه تاني علشان نرقص. يلا يا راجل
و وسط دهشة كل الموجودين والصحافة. كل عيلة تاج الدين من الرجال والنساء. طلعوا على الاستيدج وبقوا يرقصوا بفرحة حقيقية
ونور و سما وشمس و مهاب قربوا مع بعض من الاستيدج وبقوا يتفرجوا عليهم ويشاركوهم فرحتهم.
الحب أمل في اللي بتحبه
الحب حياة
الحب امان
الحب تضحية بدون ما تنتظر المقابل اللي انت متأكد انك هتاخده بدون ما تطلبه
الحب انك تعيش بس علشان اللي بتحبه
الحب انك تكون واثق انك لو افترقتوا مصيركم ترجعوا تاني لبعض
الحب انك تشوف اللي بتحبه أحسن واحد في الدنيا
الحب انك تشوف حبيبك كامل الأوصاف وعيوبه بالنسبة ليك مميزات بتميزه عن غيره مش عيوب
الحب يعنى صبر. اصبر واصبر واصبر. حتى لو مليت الصبر برضوه اصبر وخلي عندك امل في ربنا
الحب الحب الحب الحب
تمت بحمد الله
