رواية لم تكن اختياري الفصل الحادي والثلاثون 31 والاخير بقلم هبة النحال
البارت الواحد والثلاثون ..♡الاخير♡
ارتعش اسر وارتبك اثر تلك المفاجاة المختلفة من نوعها جحظت عيناه وبقي واقفا يستوعب ما يحدث حوله ...اما هي كانت بعينان تبكيان متشبثة بمن لا تريد ان يضيع منها فقد ضاع الكثير من حياتها وهي تهدرها ع من لا يستحق ...نظر الى يدها التي تحوطه بشدة ثم وضع يده عليها وازالها التفت اليها وهومازال ممسك بيدها وهي دموعها منهمرة تابى النظر اليه ..كان ذلك الوشاح قد سقط عن كتفها الايمن نظر لها بشوق وهو ممسك بكلتا يديها قائلا:رنسي..انتي بتتكلمي جد!!لتفعلها للمرة الثانية وترتمي في احضانه فيسقط عنها الوشاح كاملا ولتظهر مفاتنها وجمالها الخلاب احتضنته بقوة وقام هو الاخر ببث شوقة الذي بات سنين يخبئة داخل قلبه واخيرا حب حياته قد اصبح بين يديه في احضانه اتت اليه اخيرا بعد عناءا طويل اتت وهو قد اصبح على وشك الانفجار اثر تحمله لعبء ذلك الحب وحدة احتضنها هو الاخر لوهلة حتى احس بانه لو بقي هكذا لكسر اضالعها خفف من قبضته عليها ثم ابتعد لينظر في عيناها الزرقاوتين الساحرتين ولاول مرة تكون قريبة هكذا ناظرة اليه وقال:الي انا فيه دة حقيقة لا حلم وهصحى ع واقع مر؟
مسحت دموعها كلاطفال بظهر يديها ثم قالت بصوت مبحوح:لا حقيقة ...نظرت ع نفسها استوعبت ما يحدث نظرت لجسدها لترى انها قد اصبحت امامه بذلك القميص العاري اسرعت لتلقط الوشاح ف اذ به يمسك يديها ليمنعها واخذه منها والقاه بعيدا ثم قال:انتي دلوقتي بالظبط بتقوليلي انا بقيت مراتك..يبقى خلاص..احست باحراج شديد يعتليها اخذت تغطي بيديها جسدها وتنزل القميص فامسك يديها برقة وقبلها وهي قد اصبحت في قمة خجلها ..ثم قال:انتي قلتي حاجة كدة من شوية؟مسمعتش ممكن تقوليها تاني؟
رنسي بخجل وقد رجعت للخلف اخذت تتراجع وهو يقترب وهكذا حتى تعثرت ووقعت ع الفراش ..ليضحك اسر عليها ويسحبها للامام لتقف مباشرة امام وجهه فيقول:انا بقى بموت فيكي ..ولم يجعل لها فرصة اذ به يطبع قبلة ع شفتيها ارجفتها وردت اليه روحه ..احس بها ترتجف بين يديه ف استوعب ما يحدث وتحكم بمشاعرة ف ابتعد عنها بسرعة:اناا بجد اسف..معلش ومش لازم نستعجل ف اي حاجة ثم اكمل بحنان:اهم حاجة انك معايا ♡
رنسي بتوتر:اسر انا بجد غلطت ف حقك كتير وفي حق نفسي وبجد مش عارفة ازاي عملت في نفسي كدة ..وضع اسر اصبعة ع فمهما قائلا:هشششش مش عاوز اسمع حاجة ولا تبرليلي اي حاجة ....رنسي لتغير مجرى الحوار:طيب انت اكيد تعبان وجعان تعالى ناكل
ليقول:لا انا جعان نوم بجد مش هقدر اكل
ثم همت لتذهب:ماشي هسيبك تنام بقى تصبح ع خير
ليقول مسرعا:حيلك حيلك رايحة فين..النهردة هتنامي ف حضني واخذها من يدها وذهب للفراش بمزاح قائلا:من النهردة الاوضة دي مشتركة تحت احراجها الذي لا يوصف باي كلمة ممكنه في قاموس الحب •°•
........
تلا وهي تحدث نفسها:يااارب تكون عدت ع خير يارب يا رنسي تكوني قدرتي تحلي الموضوع ...
دخلت عليها والدتها وسمية:تلا معندكيش خبر ب ايه الي بيحصل؟
تلا بابتسامة؛رنسي....
فقالو بنفس الوقت بصوت واحد:مالها
ابتسمت وهزت راسها قائلة بقت بتحب اسر ^^
دمعت عينان سمية واحتضنتها والدة اسر قائلة:الف مبروك ربنا يسعدهم يااااارب ...♧
.......
كانت جالسة تحاول ان تركز ف دراستها وكلما تتذكر كلماته تبتسم وتهيم بخيالها^^ حتى استيقظت ع تلك المكالمة الغير منتظرة انها ملك تتصل عليها ..اخذت تحاول ان تتنفس ثم ردت بترقب:السلام عليكم
ملك وهي تدفع مراد بعيدا عنها كي تتمكن الحديث:وعليكم السلام يا نور وحشتيني...
ابتسمت نورهان وردت قائلة:وانتي كمان ^^في حاجة ولا ايه!
تصنعت ملك الضيق قائلة:كدة؟بقى لما اتصل اطمن عليكي يبقى في حاجة؟ماشي يا ستي عموما مفيش حاجة
قالت نور بسرعة مبررة:ابدا والله ما اقصد انا بس قلقت ليكون في مشكلة ولا حاجة ..عموما بجد مقصدش
ضحكت ملك قائلة؛لا كلنا كويسين واهو زي القرد بيطنط عشان يسمع صوتك ....
جحظت عيناها وارتبكت عندما تذكرت كلمات اختها ثم قالت؛معلش يا ملك انا مضطرة اقفل سلام...
نظرت ملك لهاتفها الذي قد اغلقت المكالمة بدون اي مقدمات فقال مراد:حصل ايه؟
ملك بتعجب:اول ما سمعتني بتكلم عنك قفلت !!!!
ليشرد مراد ويبتسم:البنت دي محترمة اوي وكل يوم حبي ليها بيزيد عن ال قبلو يارب تكوني من نصيبي يا نور♡
......
كان مازال بملابس السفر وهو يحتضنها فقالت له:طب قوم غير هدومك عشان مضايقكش ..قبل راسها وقام مستجبا لكلامها ...اتجه الى الخزانة واخرج منها بيجامة نومه كانت هي تتابعه بابتسامة واذ بها تغلق عيناها مثل الاطفال عندم قام بخلع قميصة...نظر لها فضحك قائلا:هههه ياراجل؟
وجهت وجهها بعيدا عنه فقال مازحا:ايوة كدة يا انسة خليكي محترمة ...انهى تبديل ملابسه ثم اتجه اليها اخذها ف احضانه كانت راسها ع صدره .. امسك يداها وقبلها ثم اخذ يداعبها ف خصلات شعرها لتقول :اسر...ليرد؛يا عيون اسر ..قالت وهي تبعد يده:بطل عشان بغيير ..ابتسم وقال:هو انتي لسه شفتي حاجة...عندها همت لتقوم ف امسك يديها مسرعاا رايحة فين يا بنتي مينفعش اهزر ابدا..!!؟ ارجعها مرة اخرى ثم قال:انا ربنا بيحبني اوي اللهم لك الحمد
قالت :اشمعنا بتقول كدة؟
ابتسم ثم قال:كون انتي ف حضني دلوقتي ف دة اكتر حاجة تثبتلي ان ربنا بيحبني...انتي حب حياتي كل حاجة فيا بتحبك ♡
اغلقت عيناها بقوة وحاولت ان تتناسى كل شيء مضى هو لم يكن فيه ف اذ بها وجدته يقول مازحا :وبعدين جهزي نفسك يا هانم موعد طلاقك بكرة ...
لتضربه بخفة ع صدرة ثم تشبثت به بقوة قائلة:دة بعدك يا باشا انا بقيت اسيرتك يا اسر...ثم نادت عليه بخفوت :اسر
ليرد:ممم؟
رنسي بخجل:بحبك
اسر التفت لها مبتسما:اخيرا بقى ...بعشقك ♡
......
مرت شهور واقتربت السنه الدراسية ع الانتهاء تذهب كل يوم لامتحانها وتجده يطمان عليها كل يوم من خلال ملك واستمرت هكذا حتى اخر يوم امتحان لها لم يتصل .تضايقت اعندما اصبح الامر واقعيا هرب!!!!
اذ وجدت بوالدتها تدخل غرفتها مبتسمة قائلة:نوري !^^
لتقول:ايوة يا ماما
والدتها:متقدملك عريس يا بت يا نور
شهقت نور والتفتت الى والدتها بسرعة:بجد يا ماما ..ثم تصنعت الجهل بمن هو فقالت برزانه:ومين دة ان شاء الله ويعني ميعرفش اني لسه حتى مخلصة ثانوية عامة..
قالت امها باقتناع:عندك حق والله يا بنتي انتي لسه صغيرة
كانت نور تقول ف نفسها:انتي اما بتصدقي يا حجة ولا اييه ..ثم قالت:مين يا ماما؟
قالت والدتها؛شاب في كليه هندسة اسمو مراد بس ابوكي سال عنه وعن عيلتو وانهم ناس كويسة ومحترمين اووي ..ها الواد مستانيكي من اول السنة ع نار..هنحدد معاد ع امتى
ابتسمت نور باحراج قالت:الي تشوفيه يا ماما انتي وبابا ߙȊ خرجت امها من غرفتها لتخبر والدها بتحديد الموعد مع مراد وان نور قد علمت بالامر
وهاهو يا نور ستصبحين اقرب خطوة لمن احبتيه ^^
.....
يوسف:بسم الله ماشاء الله بتتكلم جد يا دكتور؟
الدكتور:طبعا يا استاذ يوسف الف الف مبروك عقبال احفادكم يارب
نظر لعينان حبيبته التي تدمع من الفرحة وكان نعمة الله عليها صدمتها والجمت لسانها ..نظرت له :يوسف ...دة بجد؟
يوسف والفرحة ف عيناه:اه بجد يا حببتي ..4 اخوات مرة واحدة..
نظرت له بحزن ففهم ما ترمي اليه فقال:حببتي ربنا مبيجبش حاجة وحشة ووقت ما هيجو هيجو برزقهم ومش هسيبك ولا هرمي عليكي مسؤوليه تربيتهم ولو احتجنا مربية هنجيب.بس بلاش نتكلم في حجات قبل اوانها ..مسك يدها برفق وقبلها ثم قال:اتفقنا يا ام العيال؟؟!
مسحت دموعها وضعت يدها تتحس بطنها التي انتفخت اثر الحمل ف الشهر السادس وقالت:ان شاء الله ربنا يباركلي فيكم يارب يا حبيبي♡:")
............
عقد عقران تلا وكانت كالملكة ذلك اليوم وسافرت مع زوجها الى دبي حيث مكان عمله ...
............
اسر بصوت عال:يا رنسييي...تعالى احسنلك
رنسي وهي في مطبخ الفيلا: ايوة يا ميستار جاية اهو
وعندما قدمت كانت تتمايع:نعم يا استاذ
نظر لها بطرف عيناه:بقيتي بيئة ع ايام الامتحنات كدة ليه يا حببتي؟طب يلا يختي عشان ورايا شغل تعالي اشرحلك البتاع دة امتحانك بكرة
قدمت وجلست بجوارة قالت:ها يا ميستار
اسر:اتكلمي عدل يا روح الميستاار ..
جلست وكانت تاكل علكة وتصدر صوتا .اخذ منديلا وقال:تفي بدل ما الزقها ف شعرك
رنسي بطفولة:يووووة كلو ضرب ضرب مفيش شتيمة ..وضعته بعنف ف المنديل ...واذ بها بعد فترة تتمايل عليه لتاخذ الكوب الموضع بجوارة..اغرته فتنحنح وحاول التركيز ف الشرح من ثم بعدها بفترة قامت باسدال شعرها ف لامس يديه ..ترك القلم ونظر لها :وبعدين معاكي
قالت له برقة؛ايه بس يا اسر ...اقترب منها برقة وهو ناظر في عيناها وكاد ان يقبلها....لولا دخول والدته التي قطعت اللحظة قائلة:ربنا يسهلك دراستك يا حببتي خدو بقى السندويتشات دي عشان تركزو
اسر وهو يحاول التحكم ف اعصابه؛تسلمي يا امي يا غاليه
وبعدها نظر لها واقترب مرة اخرى واذ بسمية برفقتها اكواب العصير تقول:اشربو العصير دة فريش وهيصحصكم
ضحكت رنسي بخفوت وشدد اسر قبضته ع يدها قائلا:ربنا يكرمك يا طنط تسلمي ....
ولم تكتمل لحظات حتى دلفت نفين وهي تتحدث ف الهاتف مع خطيبها^^:ايوة يا حبيبي هههه لا متخافش..حاضر بس مستنينك ع الغدى
ليقول اسر لها بعدما اغلقت :بقولك ايه يا نفين قولي لعم حسين البواب لو حابب يجي يتمشى هنا شوية ..ثم قال بعصبية مصطنعة؛مش طريقة شغل دي خالص يا جدعان
نفين:ذاكري يا فاشلة جوزك هيسقطك هههههه وبعدها تركتهم وخرجت للتجهز لقدوم خطيبها ^^
اخذت رنسي تضحك ع افعاله بشدة واحمر وجهها من كثرة الضحك فنظر لها قائلا:اضحكي اضكي انا هحرمك تعملي كدة تاني ثم ابعد الطاولة بعنف وقام وحملها في لحظات اخذت تقول:يا مجنووون هههه يا اسر رايح ع فين نزلنيييي
فقال؛ هناخد بريك ع السرير جوة شوية وبعدين بلا امتحان بلا بتاع انا جوزك وبقولك اسقطي ....
كانت متشبثة في رقبته وتضحك على افعاله المجنونة
دخلا الغرفة في وسط مزاح اسر ومرحة وضحكات رنسي التي يعشقها وقضى وقتا رائعا سويا^^
اخذها ع صدرة ثم قبل راسها قائلا:خلصي انتي بس امتحناتك وانا هعوضك ..
رنسي:هتعوضني ازاي بقى؟؟
اسر وهو مبتسم :هننزل نشتريلك فستان ونشتريلي بدلة وهنحتفل بجوازنا الي من واحنا صغيرين مخططنلو واخيرا هحقق الحلم دة ^^
سعدت بما قاله ورفعت راسها من ع صدرة وطبعت قلبه خفيفة ع خدة قائلة:بحبك يالي لم تكن اختياري
♡النهاية ♡
