اخر الروايات

رواية ولي العهد الفصل الخامس والعشرين 25 والاخير بقلم نورهان نصار

رواية ولي العهد الفصل الخامس والعشرين 25 والاخير بقلم نورهان نصار 


بسم الله الرحمن الرحيم.
رواية(ولي العهد).
بقلم/نورهان نصار.

الخاتمه..

جاسم كان في حجز لوحده و عمال يزعق و يهبد برجله علي الباب...و صوته واصل للكل...
جاسم بحده و صوت عالي:انتوا متعرفوش انا ابن مين و الا ايه...خرجوني و الا هوديكوا في داهيه...و فضل يهبد علي الباب...و بعد شويه سمع صوت الباب بيتفتح و دخل منه صلاح...
جاسم بحده:انت ليك عين توريني وشك بعد اللي عملته...
صلاح اتنهد و بحزن:يا جاسم افهم......
جاسم قاطعه و بصراخ:افهم ايه..افهم انك مساعدتنيش...و فين ابويااا هاااا ابويااا فييين...
صلاح انفجر فيه و بصوت عالي:قولتلك قبل كده مليون مره و نصحتك ابعد عن الشغل بتاعك ده...ابعد عن الكلام ده...و عن الجماعه دول..و انت مكنتش بتسمع..حذرتك بعد ما اترفدت و انت برضه مسكتش...يبقي اتحمل مسئوليه غلطك بقي..و ابوك مش عارف يتدخل..ده غير المصيبه اللي انت عملتهاله في شغله...
جاسم بجمود:يعني ايه!!!!
صلاح بجديه:يعني نشوف محامي كويس يحاول أنه يخفف الحكم من عليك!!!
جاسم منطقش فضل واقف ساكت....و صلاح استغرب ده.....و فجأه...ضحك جاسم...و صلاح ضم حواجبه في استغراب....
جاسم بصوت عالي:ههههههههههه...ههههههههههههه...ههههههههههه...ههههههههههههه...
صلاح بتوتر:جاسم!انت كويس؟!
جاسم بطريقه غريبه:طبعا....يبني انا حد كبير..و محدش يقدر يعملي حاجه...
و بجنون:محدش يقدر يعملي حاجه...انت سامع...محدش يقدر يعملي حاااااجه...
و مسك في هدوم صلاح و بدأ يخنقه..و العساكر دخلوا من بره و بعدوه عن صلاح...
صلاح بينهج:هاتوا دكتور بسرعه.....
جاسم بصوت عالي للعساكر:ايدك يا حيوان انت و هو..انت متعرفش انا مين...انا جاسم ابو الفتح....
و زقهم بعيد عنه....
و بصوت عالي و جنون:جاااسم ابو الفتح....
بعد دقيقه دخل دكتور و مهدي وراه...و اول ما شاف حاله جاسم عرف هو ماله...
مهدي بتساؤل:ايه يا دكتور؟!
الدكتور بجديه:اتجنن!!!! الصدمه اللي اخدها مقدرش يستوعبها....
جاسم بجنون:انا عمري بيتكم يا كلاب..انا..انا جاسم ابو الفتح تعملوا فيه كده...يا حيوانات....
الدكتور:انا هطلب من المستشفي يجوا ياخدوه...
مهدي بشك:ما ممكن يكون بيعمل ده عشان يفلت!!!
الدكتور اتنهد:ما اظنش و شاور علي جاسم: تصرفاته غريبه و حركات جسمه اغرب..رعشه ايده..حركته الكتير...و عموما هناك برضه هيخضع لفحص...
مهدي:تمام انا هبلغ والده...و خرج و وراه الدكتور...و صلاح بس وقف علي الباب و بص بصه اخيره لجاسم
و بتأثر و حزن:ربنا يرحمك يا صاحبي....
و خرج.....

.........................................

وقف بالعربيه ادام الفيلا و نزل و لف لحد بابها و فتح لها الباب و هي نزلت....
يحي بغيره:اعمل فيكي ايه..قولت بلاش الفستان ده...هقدر انا بقي استحمل كل عين تبصلك...ده انا اقتل صاحبها...
فريده بتضحك:هههههه..ايه يا يحي..و الله يا حبيبي فستان عادي فيه انيل من كده...و...
يحي قاطعها:نعم!!!لا خلاص الحمد لله علي كده....
فريده ضحكت بصوت عالي...
يحي بغيره:فريده....
فريده:احم..اسفه..و يلا ندخل...
و دخلوا علي الفيلا و كانت كل حاجه جاهزه...و شمس هناك هي و خطيبها نادر...و وقفوا سلموا علي بعض...
شمس حضنت فريده و بحب: ديدااا..وحشاني اووي يا قمر....
فريده بابتسامه:و انتي كمان يا شموسه..عامله ايه...
شمس بابتسامه:الحمد لله يقلبي....
يحي:اومال فين ماما و بابا و الباقي يا شمس؟!
شمس:جايين يا يحي في الطريق...
يحي:تمام يا شموسه...
و قعدوا مع بعضهم و فضلوا يتكلموا و يضحكوا....و اشتغلت اغنيه...يحي و فريده بيحبوها جدا....
(و انا كمان و الله😂❤️⁩)

الدنيا ريشه في هوا...طايره بغير جناحين..و احنا النهارده سوا..و بكره هنكون فين..في الدنيا..في الدنيا...

يحي ابتسم لفريده و مدلها ايده كدعوه منه ليها بالرقص...و هي حطت ايديها في ايده بابتسامه و قاموا يرقصوا...

ياما ناس بتتقابل من غير معاد يجمع بينهم...و ناس بتتحايل علي الفراق يبعد عنهم...نضمهم بأيديه و نفرقهم حواليه..سبب لقاهم ايه ايه...

نادر هو كمان ابتسم لشمس و قام اخدها و راحوا يرقصوا....

و كان فراقهم ليه ليه...دنيا ريشه في هوا..طايره بغير جناحين..و احنا النهارده سوا...و بكره هنكون فين في الدنيا في الدنيا....

و بدأت فريده تدندن مع الاغنيه و كذلك يحي.....و صوتهم كان واضح معاها....

يا اللي بتسأل عن الحياه..خدها كده زي ما هي..فيها ابتسامه و فيها اه..فيها اسيه و حنيه...

في الوقت ده دخل أهل يحي إسعاد و محمد و شريف و دنيا و كنزي بنتهم......

ياما الحياه فيها اللي بيشكيها...و اللي بيرضيها..و اللي يأسيهااااااا...

دخل وراهم أنور و معاه مروه...

فريده بقت بترقص و بتغني بصوت عالي و كذلك يحي....

و الدنيا ريشه في هوااا..طايره بغير جناحين..و احنا النهارده سووووااا...و بكره هنكون فين..في الدنيا في الدنيا....

و شال يحي فريده و رفعها لفوق و بقي يلف بيها و هو فرحان....

أنور طلع يجري عليهم و كذلك إسعاد صرخت بخوف:تدوخ يا يحي!!!!

الكل استغرب خوف إسعاد علي فريده..بس انشغلوا بموقف أنور اللي راح بسرعه و نزل فريده...

أنور بسخط:البت حامل و انت ما شاء الله شايلها و عمال تلف بيها..استني يا اخويا لما تولد...و اهمد كده و اتهد....

الكل ضحك حتي إسعاد...و قامت راحت لفريده و حضنتها......
إسعاد بخجل و تأنيب:اسفه ليكي يا بنتي..بس الشيطان عماني و ضللني..و انا مش عارفه عملت ده ازاي...

الكل كان متأثر ب ده و بيراقب الموقف..و يحي عينه علي فريده اللي بتبص لإسعاد بحزن....

إسعاد بصتلها و عيونها مدمعه و برجاء:و انا بتمني انك تسامحيني..و نفتح صفحه جديده مع بعض...ها؟!

فريده فضلت ساكته شويه...و الكل بيبصلها و يحي واقف قلبي بتمني أنها تسامح امه و هو عارف ان حبيبته طيبه و هتسامحها...

فريده اتنهدت و بهدوء:حصل خير يا طنت و محصلش حاجه...و بأذن الله الجاي يكون احسن...

يحي اتنهد براحه و ابتسم و كذلك إسعاد...و اخدت فريده في حضنها...و بقت تعيط...و خرجت فريده من حضنها....و ادتها علبه صغيره قطيفه لونها ازرق....
و بدموع:خدي دي هديه الحمل....
فريده بفرحه:ميرسي...و فتحتها بقت خاتم شيك و جميل و لبسته و شكرت إسعاد...و إسعاد راحت لمروه و اعتذرتلها برضه...و قضوا الليل مع بعض في أجواء عائليه بسيطه و مفرحه....و انتهت الحفله..

......................................

الساعه ٤ الفجر..كان ماشي في ممرات المستشفي...و هو لابس لبس تمريض عادي....لحد ما وصل للاوضه اللي عاوزها...و اتاكد أن مفيش حد وراه و فتح الباب و دخل الأوضه...
كانت أميره نايمه علي السرير..و متعلق ليها محاليل..و مش حاسه باللي بيحصل حواليها....فتحت عينيها و بتعب و صوت واطي:انت مين....
طلع من جيبه حقنه و سحب فيها هوا.....
أميره بعدم وعي:انت...انت مين!!!!
و بسبب الادويه مكانتش واعيه أو عارفه تتكلم....
و غرز سن الحقنه في كتف أميره و خرج بهدوء...

.........................................

يحي بحزن:لا حول و لا قوه الا بالله!إن لله و إن إليه راجعون...و عرفتوا مين اللي عمل كده؟!
أنور:بالتأكيد حد من اللي كانت شغاله معاهم و خاف يتكشف...
يحي اتنهد و بهدوء:اكيد....
أنور:المهم تيجي عشان تستلم جثتها و تدفنها...
يحي:حاضر مش هتأخر...
و قفل و لقي فريده واقفه...
فريده اتنهدت:ربنا يرحمها...
يحي بهدوء خايف الا فريده تفهم غلط:هطلع البس..
فريده بجديه:يحي..دي بنت خالتك..و انا عارفه انها مهما عملت..انت هتصون قرابتكم..حتي لو مش قريبتك كنت هتراعي انها بنت...ف مفيش داعي لقلقك ده.
يحي ابتسم لها:هروح و مش هتأخر...
فريده ابتسمت:تمام....

............................................

راح يحي فعلا و كانت إسعاد هناك عشان دولت..و كانت بتعيط علي أميره..مهما حصل دي بنت اختها...و محمد كمان جه...و استلم يحي جثه أميره...و راح دفنها....و كان متأثر ب ده...و بقي يدعيلها بالرحمه...

...............................................

بعد ٧ شهور.....

دخل يحي علي المستشفي و هو بيجري....و سأل الاستعلامات...
يحي بلهفه:اوضه فريده صباح فين؟!
الموظف بص ادامه في الكمبيوتر و بابتسامه عمليه:الدور الخامس غرفه ٣٠٨...
جري يحي بسرعه علي الاسانسير و طلع منه علي اوضه فريده..و دخل...لقي الكل موجود....
إسعاد بفرح:مبروك ما جالك يا حبيبي....
يحي جري بسرعه علي فريده اللي كانت شايله البيبي...
يحي بتوتر:انتي كويسه؟!
فريده بابتسامه:اه الحمد لله...
و بصت للبيبي اللي شايلاه:شوف يا يحي جميل ازاي؟!واخد ملامحك كلها...
يحي قعد جمبها و باس دماغها...و بقي يشوف ابنه...
فريده باقتراح:تشيله؟!
يحي:هعرف؟!
الكل ضحك عليه وقتها..
مروه بتضحك:ههههه لازم طبعا تعرف تشيله...
فريده حطت البيبي بين ايدين يحي و يحي كان حريص جدا عليه و هو بيشيله....
يحي بفرحه و دموع:بسم الله ما شاء الله....يا تري بقي يا جميل هنسميك ايه....
و باس دماغ ابنه بالراحه....
فريده بابتسامه:ايه رأيك في حمزه؟!
يحي بيجرب الاسم:حمزه يحي صباح.... تصدقي حلو....ماشي...
حمزه عطس....
يحي بخضه:اسم الله عليك يا قلب بابا...
كله ضحك علي يحي حتي فريده....
إسعاد:مش قولتلك يا أم فريده البيبي محسود من ساعه ما نزل و هو بيعطس و يتاوب...
مروه:و الله هو بس ياخد ادويه عشان الكلام ده و يكون كويس بأذن الله....
يحي كان بيبص لابنه...و فريده سانده علي كتفه هي كمان و بتبص لابنها بابتسامه...و يحي بصلها و بفرحه:جميل اوي ما شاء الله....
فريده:ربنا يحميه....
يحي بابتسامه:و يخليكم ليا يارب....
و حاوط فريده بايده....و بقوا بيراقبوا ابنهم و كل حركاته و هما فرحانين و بيضحكوا....
حمزه عطس تاني....
إسعاد:يا جماعه حمزه محسود انا هعمله عروسه و ابخره....
الكل ضحك....
يحي:طب استني بقي علي السبوع يا أمي...
إسعاد:لا دلوقتي...و خرجت عشان تجيب مبخره و بخور و تعمل عروسه ليه...و الكل وراها و هما بيضحكوا و بيمنعوها....
و اتبقي يحي و فريده...اللي كانوا بيضحكوا..و فريده سندت دماغها علي صدره...
يحي بحب:بحبك اوي يا ديدا و الواد الصغنن ده كمان بموت فيه...
فريده ابتسمت له و بحب:بحبك..و ربنا يديمكم ليا يارب...
و غمضت عينيها علشان تنام و ترتاح..

تمت بحمد الله⁦❤️
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close