اخر الروايات

رواية الميراث ابناء المافيا الفصل التاسع عشر 19 بقلم منة ابراهيم

رواية الميراث ابناء المافيا الفصل التاسع عشر 19 بقلم منة ابراهيم


 


                                              

اللهم صلِّ وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين اجمعين وسلم تسليما كثيرا إلى يوم الدين 💕💕


+



-لا تنسون الدعاد لأهل غزة وكل بقاع الاراضي العربية المحتلة♡


+



#رواية_الميراث 

#بقلم _الكاتبة_Manna Ibrahim


+



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


+



يسير بين ممرات المستشفى يخفي وجهه تحت الكمامة التي يرتديها  و يرتدي ملابس الطبيب أيضًا  ، يبدوا انهُ لا يريد أن يعرفهُ أحد. 


+



دخل الغرفة التي يقع بها حمزة  ، وها هو ينظر إلى ذلك الجسد الساكن المتسطح على السرير. 


+



أقترب منهُ وركع على ركبتيهِ ثم دنى أكثر ليقبل جبين حمزة  ، أمسك يديهِ و قال بينما يحاول أن لا يبكي  : 


+



_" يوم ما أرجع مصر.....ألاقيك في الحالة دي.......ليه بيحصل معايا كده......فوق عشان خاطري......بلاش تعمل كده.....أنا أكبر منهم أه نعم زيي زيك لكن أنا تايه.....تايه....خايف أواجه أبويا.....اللي بيكرهني من غير سبب  !! "


2



أبتدأ بالمسح على جبين حمزة و قال بهدوء  :" أنا مش عايز حد غيرك يا حـمزة......أنت اكتر واحد فهمني فيهم كلهم "


+



نظر إلى ملامح حمزة الشاحبة و المتعبة  ، أخذ يتأملهُ لِـ بعض الوقت  ، حتى قاطع تأملهُ صوت أهتزاز هاتفهُ  ، الذي أخرجهُ من جيبهُ  ، ونظر إلى الرسالة التي كانت من إسلام.


+



كانت تحتوي على  ( خلي بالك يا معتز من الجاي.....خُد بالك كويس جـــــدًا  ..... الخطر قريب من اخواتك اوي "


3



أستقام من مكانهُ بسرعة  ، و ذهب إلى غرفة أخرى. 


+



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


+



يمشون في ممر المستشفى بخطوات سريعة أقرب للركض  ، ها هم يتجهون نحو مراد و أدهم و آدم الواقفون أمام غرفة يوسف. 


+



خاطر بقلق  :" خير يا جماعة أيه اللي حصل  "


+



آدم بهدوء  :" احنا اللي عايزين نفهم ايه اللي حصل يا خاطر!! "


+



خاطر تنهد  :" سوء تفاهم يا عمي.....هيتحل أن شاءلله......بس المهم قولولي دلوقت يوسف أيه اخبارهُ؟ "


+



قص عليهِ آدم جميع ما حدث في الامس منذ مجيء يوسف وهو يبكي حتى لحظتهم هذه. 


+



أياد همس بضيق  :" ياربي ليه كل ده بيحصلنا؟! "


2



خاطر سمع همس أخيهِ  ، و لم يفعل شيء سوى أنه ضمهُ إلى صدرهِ ببعض الحزن. 


+



أياد همس بقرب أذن خاطر  :" هيبقوا كويسين مش كده يا خاطر؟! "


4 s


                

خاطر بهدوء  :" بأذن ﷲ "


+



بعد قليل أستقام خاطر و قال بهدوء لثلاثة  :" انا شايف أن تجمعنا ده ملوش اي تلاتين لازمة.....فأنتوا روحوا و أنا هخلي بالي منهم "


+



مراد بسخرية  مخفية  :" أحنا مش بنتجمع غير في المصايب "


1



*نظر لهُ ادهم بطرف عينيهُ  ، محاولًا أسكاتهُ. 


+



آدم نهض قائلًا بهدوء بعدها تنهد  :" انا هروح اشوف فهد فين.....وارجعلكم تاني "


+



نظر خاطر لـ اياد الذي قال دون تردد او تفكير بعدما أدرك ما سيقولهُ: 


+



_:" هما اخواتي زيي زيك على فكرة "


+



نظر خاطر لـ مراد ثم قال بهدوء  :" اتفضل يا أستاذ مراد لو سمحت مش عايزين نتعبك "


+



_" لا تعب و لا حاجة "


+



خاطر  :" كلك ذوق......طيب ايه رأيك تخرج تشرب قهوة في اي كافيتيريا قريبة مننا....؟!!"


+



* واضح أن خاطر يحاول أن يطرد مراد بأدب. 


+



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


+



_" اللي عندي قولته يا دكتور  "


+



الطبيب بهدوء  :" يا فندم دي مستشفى محترمة و متسمحش بكده ابدًا "


+



معتز بهدوء مرعب  :" اللي عندي أنا قولته......أنا عايز ابقى مسؤول عن الحالتين دول "


+



الطبيب بهدوء  :" يا أستاذ معتز.....المرضى مش لعبة في ايدينا علشان نعمل كده "


+



يمسك معتز بياقة قميص الطبيب قائلًا بهدوء أرعب الطبيب  : 


+



_" انا لما اقول حاجة لازم تتنفذ بالحرف الواحد  ، من غير شوشرا او قلة أدب "


+



خاف الطبيب من نظرات معتز  ، ثم أومئ موافقًا على طلبهُ و قال بهدوء  : 


+



_" ماشي يا أستاذ معتز......يوسف و حمزة الحديدي بقوا تحت أشرافك من انهارده "


+



أبتسم معتز بإنتصار داخيليًا على هذا الطبيب، ثم استقام و قبل ان يخرج نطق ب: 


+



_" مفيش حد يدخل عندهم قبل ما اعرف......مفهــوم!! "


+



انتفض الطبيب في مكانهُ اثر صراخ معتز عليهِ  ، وها هو يتنهد براحة بعدما خرج هذا الوحش الثائر. 


+



وهمس بغيظ  :" يارب يا استر.....انا مش فاهم العيلـــــة دي طلعتلي منين "


6



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


+



( بعد ساعتين و الكل موجود في المستشفى  )


+



ركن سيارتهُ أمام المستشفى و ها هو يترجل من السيارة و هو يرتدي كمامة  ، ثم أتجه إلى داخل المستشفى و بعدها توجه نحوّ موظفة الاستقبال.


+




        

          


                

تحدث قائِلًا بهدوء وهو يقف امام موظفة الاستقبال مباشرةً  :


+



_" سلام عليكم  !! ..... عايز أعرف غرفة مريض دخل المستشفى من يوم تقريبًا  "


+



قامت موظفة الاستقبال بالرد سريعًا بإبتسامةٍ  : 


+



_" عليكم السلام !! ..... أتفضل يا فندم .... اسمه ايه؟! "


+



أدعى التفكير و بعد ثواني قال وهو يضيق عينيهِ  : 


+



_" اعتقد اسمه يوسف الحديدي  !! "


+



الموظفة بهدوء  :" ثواني يا فندم. "


+



بحثت عن أسم يوسف الحديدي بين الملفات و قالت بعدما وجدت أسمهُ مدون بين سجل الملفات  : 


+



_"المهندس يوسف أدهم الحديدي ..... ابن رجل اعمال أدهم الحديدي ...... لسه داخل المستشفى امبارح  "


+



***** بإستفسار  : " طيب وهو موجود فين دلوقت في المستشفى؟ "


+



موظفة الاستقبال  :" موجود في غرفة ####.....الدور التاني "


1



***** أبتسم  :" شكرًا "


+



ذهب من جهة و من جهة أخرى أسرعت الموظفة بالأتصال بـ معتز كي تخبرهُ بالذي حدث منذ قليل ، و ثواني و رد عليها الأخر. 


+



معتز بإستغراب من إتصالها ولكنهُ قام بالرد  :" ألو يا أنسة كارما "


+



موظفة الاستقبال  ( كارما )  :" ألو يا دكتور  .... في واحد كان هنا من شوية و سأل عن المهندس يوسف الحديدي "


+



معتز أستقام من مكانهُ بسرعة و خرج من الغرفة وها هو يركض بين الممرات متجهًا إلى غرفة يوسف  : 


+



_" قال أسمه؟! "


+



كارما بهدوء  :" لأ يا فندم.....بس هو كان لابس كمامة على وشه و نضارة طبية و بالطو أبيض "


+



معتز اجاب بسرعة و هو يركض  :" ماشي.....سلام دلوقت "


+



أغلق الهاتف و ها هو يركض متجهًا نحوّ غرفة أخيهِ. 


+



*********


+



يسير بين ممرات المستشفى  ، يلتفت كل دقيقة إلى الخلف و يتحرك بتوتر شديد نحو غرفة يوسف  !! 


+



دخل الغرفة وها هو يخرج من جيبه حقنة من جيبهُ قام بتجهيزها و أقترب من يوسف المتمدد على السرير . 


+



و لكن قبل أن يفعل أي شيء فتح الباب بصخب من قبل معتز الذي أنقض على الأخر كـ الأسد الهائج. 


1



فقد هذا الرجل توازنهُ بسبب معتز الذي قام بضربهُ بكامل قوتهُ و قال وهو يلكمهُ دون رحمة على وجههُ  : 


+



_" ايه اللي جابك هنا يا مصعب.......عايز تقتل اخويا؟! "


1



مصعب لم يتعرف على معتز بسبب القبعة و الكمامة الذي يرتديها معتز لذلك من حظ الأخر ان مصعب لم يراهُ بعد. 


+



مصعب بتعجب  :" انت مين؟! "


+



معتز بمكر  :" أنا اللي هيخليك تندم على اللحظة اللي اتولدت فيها "


+



ضربهُ بقوة على معدتهُ أدت إلى سقوطهُ على الأرض و هو يمسك معدتهُ بيديهِ و يجعد ملامحهُ بألم. 


+



لاحظ معتز تحرك رموش عيون دليل على أنهُ أستيقظ  ، أرسل رسالهُ للحراس أن يأتون حالًا و بالفعل آتو و ها هم يأخذون مصعب معهم متجهين إلى المقر عند إسلام وهذا كان أمر من معتز. 


+



في غرفة يوسف  ، أقترب معتز من السرير ببطىء  ، ثم قال بهدوء و هو يمسح على يد يوسف بهدوء و بعض الحنان  : 


+



_" فتح عينيك يا بطل......أخوك جنبك و هيحميك"


3



فتح يوسف عينيهِ بسرعة بعدما سمع هذا الصوت لكنهُ تفاجئ من ما يراهُ. 


3



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


+



انا الصراحة زهقت من اني اغيب كل ده عنكم😔

الرواية وحشتني و انتوا كمان وحشتوني فقولت انزل البارت وخلاص. 


3



الشروط 40ڤوت 50كومنت ♡


+



رأيكم؟! 


3



تزقعاتكم؟! 


1



دمتم بخير 🙈💗.....سلام👋🏻


+





العشرين من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close