اخر الروايات

رواية غرام القاضي الفصل السادس 6 بقلم بيري الصياد

رواية غرام القاضي الفصل السادس 6 بقلم بيري الصياد 

البارت السادس من غرام القاضي
بقلم:بيري الصياد
__________________________________
تنظر اليها غرام وتقول بصوت متقطع.ا...از..ازاي انا معرفهوش ازاي اروح لي
تبتسم لين وتقول.لازم تعملي ده يا غرام انتي لازم تروحي لابوكي هو الوحيد اللي هيحميكي من جدك ومش هيخليكي تتجوزي غصب عنك انا متاكده من ده
تشعر غرام بصدمه وعدم استوعب فهي لا تعلم ماذا تقول والدتها الآن فهي تريدها ان تذهب لهذا الرجل الذي تركها ولم يفكر بها لحظه واحده وتفهم لين بماذا تفكر ابنتها لتقول وهي تحوط يدها علي وجهها.هتفهمي كل حاجه بعد ما تروحي عند ابوكي يا غرام هتفهمي هو ليه سابك وليه مجاش ولا مره يشوفك روحي شوفي وانتي هتفهمي كل حاجه وهتعرفي اجابه لكل اسالتلك يا بنتي يلا مفيش وقت انا جهزت ليكي كل حاجه وحجزتلك علي طايرة مصر وهي طالعه بعد ساعتين من دلوقتي
تنظر اليها غرام وتنظر امامها وتفكر قليلاً فهي بالفعل تريد ان تعلم لماذا تركها والدها ولا تريد ان تتزوج اوس لتنظر الي والدتها وتقول.همشي ازاي والقصر كله حراس مش هعرف اطلع منهم
تنهض لين وتنهضها معها وتقول.قومي جهزي شنطتك وانا مجهزه كل حاجه روحي يلا علشان تجهزي وتنزلي تحت
غرام بغضب.انزل تحت ايه انا مش هنزل انا همشي علي طول
لين بغيظ شديد.وانتي فاكرك هتقدري تمشي علي طول زي ما بتفكري يا غرام اسمعي مني ويلا علشان تنزلي وتكوني تحت مع اوس وانا هجهزلك كل حاجه وهرجع علشان اقولك تعملي ايه
تنفخ غرام بقوه كبيرة وتذهب الي غرفتها لكي تجهز ملابسها كما قالت اليها والدتها الذي نظرت خلفها
وتذهب الي الخارج لكي تجهز كل شئ لاجل ان ترحل ابنتها وتذهب الي والدها الذي تفكر ماذا يفعل معها بعد ان يرها
تنظر اليه صفاء وتقول.اهده يا موسي مش مستاهله كل ده
وينظر الي صفاء ويقول بغضب شديد يحاول يكتمه امامها.انتي عارفه لو جبل شاف الصوره دي هيعمل ايه ياما ولا مش عارفه
تمسك صفاء منه الصوره وتقول بخوف.انا مخبيها وهو ميعرفش عنها حاجه ومش هيشوفها يا موسي
موسي بصوت حاول ان يخرج منخفض.وانتي ايه اللي مخليكي محتفظه بصوره زي دي لحد دلوقتي ياما وبتعمل معاكي ايه
تنظر صفاء بداخل الصوره وتقول ودموعها تنزل غصب عنها.حاسه اني ظلمت جبل اوي يا موسي ظلمته لما جبته ولما خليته يشال المسؤاليه وهو صغير ودلوقتي بظلمه بس والله كل ده علشان مصلحته انا مش عايزه غير اني اشوفه مبسوط في حياته
نهت حديثها وهي تنظر الي موسي الذي جلس بجانبها وضمها وقال.سيبي جبل يعمل اللي هو عايزو ياما جبل عارف كويس هو بيعمل ايه ومبيعملش حاجه غير وهو متاكد انه هيكسب فيها سيبي يعمل اللي هو عايزو جبل اكتر واحد عارف مصلحة نفسه
صفاء بغضب ودموع.لا يا موسي لا جبل ولا انت عارفين مصلحتكم انتوا الاتنين ماشين في طريق وحش اوي
ينفخ موسي ويقول.هو انتي لازم تجمعي يا صفاء ما تخليكي في ابنك وتسيبك مني انا
تضربه صفاء علي كتفه بغضب وتبتعد عنه وتقول.ليه مش ابني زيه ولا ابن مين يا حيوان
ينظر اليها موسي ويبتسم ويمسك يدها ويقبلها ويقول.لا ابنك يا ام الحيوان عملتي ايه مع جبل واتخنقتي معاه علي ايي المره دي
تنظر اليه صفاء وتقول.هو وعدني انه هيتجوز ساره بس قالي اني هشيل الليلة واني هحسب علي الجوزاه دي هو مش هيحسب علي جوزتين
يبتسم موسي ويقول.كده هتحسبي علي كتير اكتر حتي من الجوزاه الأولي يا صفصف
تفهم صفاء حديثه وتنظر بعيد عنه وتقول.هيكون مبسوط يا موسي وانا مش عايزه غير كده وحتي لو هخسر عمري
ينهض موسي ويقول.محدش فينا عايز جبل مش مبسوط يا صفاء بس الفرق بينا انك مقتنعه انه هيكون مبسوط بطريقه دي وده اكبر غلط جبل هيكون مبسوط بس بطريقه تانيه مش هتفهميها دلوقتي يا ام جبل سلام ياما
نهي حديثه ويذهب الي الخارج تنظر خلفه صفاء وتنظر أمامها وهي تفكر في حديثه وماذا يعني هو بهذا الحديث وبماذا يفكر فهي تعلم بأنه يقصد شئ من هذا الحديث لاكن ما هو هذا الشئ لا تفهمه هذه السيده (حاسه ان الوليه دي هتتبعنا معاها تعالوا نقتلوها احسن 😂)
كانت تقف اعلي الدرج وهي ترتدي
وبجانبها والدتها الذي تضع يدها على كتفها وهي تحاول تجعلها تهده لاجل ان لا تكشف خطتها وتنزغ كل شئ تنظر غرام اليها وتنظر الي مجموعة الكاميرات الذي تلقط اليها العديد من الصور وتره اوس يصعد الي الدرج ويقف امامها ويمد يده اليها لتضغط غرام علي يدها ولا تمد يدها اليه ليمسك اوس يدها بعنف شديد وتتالم غرام بشدة وتنظر اليه ويبتسم اوس بتصنع ويسحبها معه الي الأسفل ويذهب يجلس معها في المكان المخصص لهم ويقترب اوس منها ويقول بغضب شديد وصوت لا يصل سوا اليها.مش عايزه تمسكي ايدي يا غرام الناس هتقول علينا ايه بالحركه دي
تسحب غرام يدها بقوه وغضب وتقول بهمس غاضب بشدة.اوعي تمسك ايدي ولا تقرب مني تاني انت فاهم
ينظر اوس الي جميع ما يوجد في هذا القصر لكي يحضرون هذا الحفل الكبير وينظر الي غرام ويبتسم بتصنع ويقول.ماشي يا غرام تخلص الحفله دي وانا اوعدك اني هندمك علي كل اللي عملتي انهارده
تنظر غرام الي لين بتسأل متي سوف تفعل كما قالت اليها لتميل لين براسها بأنها تنتظر قليلا لتنفخ غرام بغضب شديد وتتلقي المباركات من الجميع علي هذه الخطبه وغرام لم تتحمل كل هذا وبعد فترة تنهض وكانت ان تذهب لاكن يمسكها اوس من ذراعها ويقول بهمس اليها.انتي رايحه فين
تسحب غرام ذراعها منه بغضب وتقول.رايحه الحمام عندك مانع
ينظر اوس الي الجميع ويضغط علي يده بقوه كبيرة لكي يصبر عليها ولا يصفعها الآن أمام الجميع ويميل برأسه بخفه بأنها تذهب وبالفعل تذهب غرام الي الحمام وتدخل به تره يوجد بعض النساء الذي يعدلون هيئتهم وتذهب تقف امام المرآة وتعدل الحلق الذي ترتدي في اذنها وتنظر الي حالها في المراء وتره والدتها تدخل وتذهب اليها وتمسكها وتسحبها معها الي الخارج وتذهب في الطرقه وتدخل المطبخ تره لا يوجد احد لتعلم بأن والدتها تجهز كل شئ اليها فاليوم الجميع ينشغلون بهذه الحفله وهذه الفرصه الوحيده اليها لتذهب تفتح لين الباب الخلفي الذي يوجد في المطبخ وتخرج منه وتره سياره توجد في الخارج لتذهب اليها وتقول بخوف وتوتر من الذي يحدث اذا علم والدها بالذي تفعله.روحي يا غرام كل حاجتك في العربيه والسواق هيوصلك علي المطار روحي علي العنوان المكتوب في الورقه روحي يلا بسرعه يلا
تضمها غرام بسرعه وقوة وتضمها لين بقوه اكبر وهي لا تعلم ماذا ينتظر ابنتها وتقول بحزن ودموع تلمع بعينيها.خالي بالك من نفسك كويس يا غرام فاهمه
اومالت لها غرام وتركب السياره ويقود السائق الذي تتفق معه لين علي كل شئ السياره بسرعه كبيره لكي يصل بأسرع وقت وقبل أن يعلم عثمان الذي حدث وتنظر غرام الي المراء وتره والدتها تنظر خلفها بحزن شديد لتغلق عينيها بقوه كبيرة وتنظر بجانبها تره حقيبتها تمسكها وتفتحها وتره الاوراق الرسميه الخاصه بها تنظر اليهم وتنظر أمامها وبعد فتره قصيره يصل السائق ويقول الي غرام.يلا يا غرام هانم لازم تلحقي الطايرة بسرعه
تنزل غرام من السياره وينزل السائق وينزل حقيبتها وتاخذها غرام منه وتدخل الي هذا المطار وتفعل جميع الإجراءات وتصعد بعد وقت في الطائره وتربط الحزام وتتقلع الطائره بعد قليل وتنظر غرام الي الخارج وتنظر الي الورقة الذي بيدها وتنظر بداخلها وتنظر في الخارج وتنزل دموعها بحزن فهي كانت لا تريد ان يحدث كل هذا تمسح دموعها وتعود براسها الي الخلف وتفكر في الذي يحدث اليها بعد ان تذهب الي والدها الذي لا يعرف عنه شئ وتذهب هذه الفتاه الي مصر الحبيبه لتبدأ معنا قصة حب سوف تكون من أعظم الحكايات في تاريخ (بيري الصياد)
كان يتسطح علي الأريكة وهو يشرف من هذه السيجاره الذي بيده وينظر الي سطح الغرفه يشعر بالباب يفتح لينظر الي الباب وينظر الي سطح الغرفه مره اخرى ويغلق هذا الذي دخل الباب ويذهب يجلس امامه علي الأريكة الاخره ويقول.ايه يا عم انت مبتزهقش من الزفت اللي بتشرب في ده ليل نهار
ينظر جبل الي السيجاره الذي بيده وياخذ منها نفس كبير ويقول.ملقتش غيره يا ابن الحج صابر
يبتسم موسي بحزن شديد منه ويقول.والله طب كويس يا صاحبي
وينهض وكان ان يذهب لاكن يقول جبل.خد يا $$$ رايح فين روح اعمل شاي وتعال
موسي بغضب شديد.انت يالا عايز تجنني مش انت ملقاش غير الحشيش معاك خليك معاه وسيب موسي في حاله بقي
وكان ان يذهب لاكن يقول جبل وهو ينهض.وحالك وحالي ايه يا موسي
يلف موسي لهو ويقول وهو ينظر اليه.الواضح انه اختلف يا قاضي والواضح كمان ان انا وانت طريقنا هيخ
قطع حديثه جبل الذي لكمه بجميع قوته ليقع موسي علي الاريكه ويرمي جبل السيجاره ويذهب اليه ويمسكه من لاقه التشيرت ويقول بصوت عالي.ايه هو اللي اختلف يالا ايه شعل ال$$$$$ الفاضيه ده عمر حالنا ما هيختلف يا $$$$ انت من يوم ما جيت علي الدنيا كنت شريكي في اللبن اللي رضاعته وطفحت معايا نفس اللبن اوعي تيجي دلوقتي وتقولي الطريق اختلف علشان ممكن اقتلك فيها يا موسي فاهم
ينفخ موسي بقوه ويقول.مش انت لسه بتقول انك ملقتش غير الحشيش معاك يا جبل
يتركه جبل ويبتعد عنه ويجلس علي الأريكة ويقول.ملقتش غيره اطلع في يا $$$$ مش ملقتش غيره في حياتي انا مش قليل الأصل لدرجه دي
يبتسم موسي وينهض ويقول.كويس انك عارف انك قليل الأصل يا قاضي
ييتسم جبل ويقول.طب يا حيلتها روح هات طقم من عندك واكل وتعال نقضي السهره هنا
يرفع موسي حاجبه باستغرب متصنع ويقول.ليه انت مش هتنزل عند صفصف ولا ايه
ينفخ جبل بقوه كبيرة ويقول.لا مش نازل يلا روح اعمل اللي قولتلك عليه
ينهض موسي ويقول بغمزة وقحه.تعال نجيب حته تنسلي بيها انهارده ونعالي المزاج بدل القاعدة دي
ينهض جبل ويلكمه بقوه كبيرة ويقول بغضب شديد.عايز تجيب حرايم في شقتي يا $$$$$ انت عارف لو حد شم خبر ايه اللي هيحصل
موسي بغيظ ووجع شديد من هذه اللكمات الذي اخذها من هذا القاضي اليوم.انت اللي دماغك شمال انا كان قصدي حتت كيكه مش المعني اللي انت فهمته
جبل بغضب.حتت كيكه هتتسلي بيها برضو يا $$$$ غور يالا يلا انا مش ناقص هم علي المسا
كان موسي ان يتحدث لاكن يسمعون صوت دق علي الباب وصوت يغني وهو يطبل علي الباب ليمسح جبل علي وجهه ويقول.هي ليلة بانيه من اولها
يبتسم موسي ويذهب يفتح الباب الي هذا ويدفشه بدر بعيد عن طريقه ويقول وهو يدخل.اوعي يا عم خلينا اشوفكم وصلتوا لفين
وينظر الي موسي وجبل ويشهق بصدمه متصنعه ويقول.انتوا لبسين ليه
جبل بغضب شديد.قصدك ايه يا $$$$
بدر بغيظ شديد.انتوا مخبينهم صح بس علي مين ده انا بدر والله لا اطلعهم دلوقتي
نهي حديثه ويذهب الي غرف الشقه وهو يبحث علي الذي يريده ويغلق موسي الباب ويقول.خد يا حيوان هنا تعال قولي بتدور علي ايه
يخرج بدر من الغرفة ويقول بغضب شديد وهو يضع يده على خصره.انتوا مش كنتوا جايين نسوان هنا انا عايز واحده اشمعنا انتوا يعني تعملوا ده وانا لا ليه ابن البطه السوده انا ولا ايه
يضربه موسي خلف رأسه بقوه ويقول.اسكت يا زباله فضحتنا ان
قطع حديثه بدر الذي قال بصوت عالي.يعني بتعترف انكم بتجيبوا نسوان الشقه يا موسي
يصفعه جبل بقوه ويقول.ما قالك اخرس يا $$$$ وبعدين نسوان ايه يا حيوان اللي هنجبها في الشقه
يبتعد بدر عنه ويقول بغضب شديد.صاحبك اعترف بكل حاجه يا جبل مفيش داعي تعمل نفسك برئ علشان خلاص انا عرفت كل حاجه دلوقتي يعني يا جاحد تجيب نسوان وتمتع نفسك من غير ما تعبر اخوك يا عم والله ما كنت هديقك ولا كنت هتسمع صوتي ليه تعمل فيا كده يا ظالم حرام عليك والله
يبتسم جبل ويقول وهو ينظر الي موسي.طير انت واقفل الباب وارك كويس
يبلع بدر ريقه بصعوبه ويضحك موسي بخفه ويقول وهو يخبط علي كتف بدر.تعيش وتاكل عليها مقدما يا بدوره
نهي حديثه ويذهب الي الباب ليركض بدر اليه ويمسكه بسرعه ويقول.اوعي تسيبني معاه يا موسي صاحبك هيقتلني وحيات امك خدني معاك
يسحب موسي ذراعه منه ويقول.غور يالا انا مليش دعوه وانت كده كده تستاهل يولع فيك احمد ربك انها هتيجي علي كده بس سلام
نهي حديثه ويذهب الي الخارج ويغلق الباب ينظر خلفه بدر بغضب شديد بأنه تركه ويسمع جبل وهو يقول.كنت بتقول ايه يا حيلت امك سمعني كده تاني
يلف بدر اليه ويره يرفع اكمام التشيرت ليبلع بدر ريقه ويقول.لو يرضيك تيجي علي واحد يتيم وضعيف ومكسور الجناح زيي انا موافق بس انت قلبك ابيض وعمرك ما تيجي علي واحد زيي صح
يقترب جبل ويقول.لا يرضيني عادي وتعال هوريك دلوقتي
نهي حديثه وكان ان يلكمه لاكن يركض بدر بسرعه كبيره ويقول بخوف.جبل انا اخوك والله اوعي تفكر تقتلني صفاء هتزعل وهتقلبها مناحه وانت عارف منحت امك
يبتسم جبل ويقول.ومالو اهو تعمل حس للشارع احسن ما نقعد كده من غير حاجة
نهي حديثه ويذهب الي بدر الذي صراخ بقوه كبيرة ويركض الي الباب ويركض الي الخارج بسرعه كبيره ويقول.منك لله يا ظالم يا مفتري انا الغلطان من الاول علشان عايز افرفشكم يا عيله واطيه
يذهب جبل ويغلق الباب خلفه ويذهب الي الأريكة ويتسطح عليها ويمسك سيجاره توجد علي الطاوله ويشعلها ويأخذ منها نفس كبير وينفخ الدخان في الاعلي وهو ينظر الي سطح الغرفه ويفكر بعدد أشياء
في خارج البلاد كان عثمان يغضب بشده ويقول بصراخ غاضب عالي.يعني ايه اختفت كده غوروا دوروا عليها واوعوا ترجعوا من غيرها فاهمين
اومالوا لهو الحراس بخوف شديد من هذا الذي يقف امامهم ويذهبون الي الخارج بسرعه ينظر اوس الي عثمان ويقول بغضب شديد.غرام هربت يا جدي هربت علشان متتجوزنيش ويا عالم يمكن تكون راحت مع حد من اللي تعرفهم في الحرام ومحدش عارف هتعمل ايه معاه بعد ما هربت
ينظر اليه عثمان وغضب العالم باكمله في داخله ويظهر علي ملامحه وتقول لين بغضب شديد.اخرس انا بنتي اشرف منك ومستحيل تفكر تعمل حاجه زي دي انت اللي حيوان وتفكيرك زباله
ينظر اليها اوس وكان ان يتحدث لاكن يقول عثمان بصوت عالي.اومل تقدري تقولي بنتك فين يا لين هانم بنتك جابت العار للعيله كلها وخليت سيرتنا علي كل لسان بسبب عملتها
لين بغضب.انت السبب هي مكنتش عايزه اوس وانت اللي اجبرتها وكنت عايز تجوزها فامتجيش دلوقتي وتقول ان هي السبب علشان كل مصيبه في حياتي كانت بسببك انت يا عثمان كل حاجه حصلتلي كانت من وار انانيتك وجبروتك وبنتي مشيت وبعدت عن حضني بسببك وانا عمري ما هسمحك علي اللي عملتوا معايا يا عثمان
عثمان بصوت هز اركان القصر.الحق عليا كنت عايز احميكي يا لين كل اللي عملتوا كان لمصلحتك افهمي ده وبنتك الغبيه عملت زي ما انتي عملتي وعرضت كلامي بكره ترجع بتعيط وندمانه علي القرار ده
تبتسم لين وتقول.لا يا عثمان مش هتندم وحتي لو ايه اللي حصل معاها هيكون ارحم من انها تتجوز حفيدك
نهت حديثها وكانت ان تذهب لاكن يمسكها عثمان ويقول بغضب شديد.انتي عارفه بنتك راحت فين يا لين
تنظر اليه لين وتقول.بنتي هتعيش حياتها زي ما هي عايزه يا عثمان هتعيش مبسوطه انا مش هسمح انك تدمر حياتها زي ما عملت مع امها قدر غرام هيكون غير قدري علشان هتطلع من جحيمك اللي عيشتنا في ط
قطع حديثها عثمان الذي صفعها بقوه كبيرة وقال وهو يمسكها بقوه من ذراعها.لا يا لين بنتك هترجع ومش هسمح انها تعيش بره البيت ده كتير هترجع وهتتجوز ابن خالها غصب عن عينك وعينها
تبتعد لين عنه وتقول ودموعها تستعد للنزول.هتفضل طول عمرك مش بتفكر غير في نفسك يا عثمان مش مسمحك علي كل اللي عشت في بسببك
وكانت ان تذهب لاكن تلف وتنظر إليه وتقول.واه انا ابويا مات من يوم ما قتلت أبوه بنتي في عينها يا عثمان اعرف انك هتخسر كل حاجه في حياتك وهتموت لوحدك من اللي بتعمله ده يا عثمان باشا
نهت حديثها وتركض الي الاعلي وينظر خلفها اوس بغضب شديد ويقول وهو ينظر الي عثمان.عجبك كل اللي بيحصل يا جدي عمتي هي اللي مشجعه غرام تهرب ومش بعيد تكون عارفه هي فين دلوقتي
ينظر اليه عثمان ويقول وهو ينظر امامه.هعرف هي فين وهرجعها وهتتجوزها يا اوس غرام مش هتكون غير ليك وده وعد من جدك
يبتسم اوس وهو يثق بهذا الجد الي حد كبير فهو يعلم بأنه اذا يريد يفعل شئ سوف يفعله ولا تفرق معه شئ ينظر الي عثمان وهو يخطط لفعل الكثير من الأشياء الذي لا يعلم بها احد سوا هو فماذا سوف يفعل هذا الجد لكي ينفذ وعده لحفيده وهل سوف يزوج غرام الي اوس ام تغير قدر هذه الفتاه وتغير مصير حياتها الآن
كانت تجلس علي السرير وهي تبكي بقوه كبيرة علي ما حدث بها وبابنتها الذي جعلتها تبعد عنها وهي لا تريد ذلك فهي فعلت هذا غصب عنها لكي لا تجعل ابنتها تتزوج وتنتزع حياتها وتدمر كما تدمرت حياتها في السابق تنظر أمامها وتقول.مش هسمحلك تخرب حياتها يا عثمان كفايه اللي حرمتني منه وخليتني مقدرش اقرب منه كفايه اللي عملته فيا لحد انهارده غرام هتعيش حياتها وهتكون مبسوطه حتي لو بعيد عني
نهت حديثها وتمسح دموعها وتنظر الي الالبوم الذي بيدها وتنزل دموعها بغزاره شديده وهي تضع يدها على وجه صورة شخص توجد في هذا الألبوم وتنظر أمامها وتذهب تمسك هاتفها بسرعه وتنظر الي رقم يوجد في الهاتف وتذهب تغلق الباب عليها جيد وتدق الي هذا الرقم الذي فتح عليها بعد قليل وتقول لين دون مقدمات.غرام نزلت مصر انهارده
وتنتظر تسمع الطرف الآخر لتغلق عينيها وتقول.عايزك تحميها وتكون معاها هي متعرفش ايي حاجه من اللي حصلت
تسمع لين الطرف الآخر وتقول بدموع.اوعدني انك مش هتسيب غرام وان بنتي هتكون في امان في رقبتك غرام صغيره ومش عارفه حاجه
وتستمع اليه وتبتسم وتقول.مش عارفه اشكرك ازاي معرفش من غيرك كنت هعمل ايه بجد
تسمعه وتغلق الهاتف وتنظر الي الهاتف وتنظر أمامها وهي تفكر في الذي تريد تفعله بعد الآن وحديثها مع هذا الشخص فمن هو هذا الشخص وما هي العلاقه الذي تربط بينه وبين لين وماذا سوف يفعل مع غرام وهل سوف يحافظ عليها ام ماذا يفعل (اللي هتجوب صح هديها شوكلاته في اخر الروايه 😂)
يخرج من الحمام بعد ان استحم وهو عاري الصدر ويمسك منشفة في يده ويجفف بها شعره ينظر الي الذي تجلس علي الأريكة وينظر الي الغرفة ويقول.موسي راح فين
تبتسم هذه السيدة وتقول.طلع يشوف حاجه وراجع تاني
يرمي جبل المنشفه علي الكرسي ويذهب يجلس امام الطعام وياكل لقمه وهو ينظر أمامه وتنهض هذه السيده وتجلس بجانبه وتقول.انت زعلان مني يا جبل
ينظر جبل اليها وياكل لقمه اخره ويقول.وهزعل ليه يا صفاء مفيش حاجه مستاهله الزعل
تضع صفاء يدها على كتفه وتقول.انت عارف اني مش عايزه غير مصلحتك يا جبل وعارف اني مش عايزه غير اني اشوفك سعيد في حياتك
ينظر اليها جبل ويقول ببرود.مش انتي عايزني اتجوز بت اخوكي قولتلك هتجوزها يا صفاء مفيش داعي لكل اللي بتعملي ده انا عطيتك كلمه خلاص
وينهض وكان ان يذهب لاكن تقول صفاء.جبل بلاش تعاملني كده يا ابني انا امك
يبتسم جبل ويقول.امي بس مش فاهمني يا صفاء امي ومش عايزه ولا شايفه غير اللي هي عايزه وانا هعملك اللي انتي عايزه وهتجوز وده اللي يهمك سبيني اشوف حالي بقي
نهي حديثه ويسحب يده منها ويمسك التشيرت الذي يوجد علي الكرسي ويرتدي وتقول صفاء وهي تريد ان تبكي لاكن غصب عنها تفعل ذلك.طب هتتجوزها امتي يا جبل
ينظر اليها جبل ويقول.اظبط اومري وبعدها اقولك امتي دلوقتي متسالنيش ألسوال ده تاني
ويعدل لاقة التشيرت وتقول صفاء ودموعها تنزل غصب عنها فهو لا يعاملها بهذه الطريقة منذو ان خلق علي هذه الدنيا وهذا صعب بنسبه اليها.جبل انت ابني الكبير بلاش تعمل فيا كده انا مليش غيرك في الدنيا واموت لو عاملتني او كرهتني كده بلاش علشان خاطري
ينظر اليها جبل ويذهب ويتسطح علي الأريكة ويضع رأسه علي قدمها وتضع صفاء يدها علي رأسه وتمسح علي شعره ويغلق جبل عينيه لفترة طويلة وتقطع صفاء هذا الصمت بعد فتره وهي تقول. متزعلش مني يا جبل انت عارف انك اغلي حاجه في دنيتي واللي بعمله والله علشان اشوفك مبسوط بس
يبتسم جبل وهو مازال يغلق عينيه ولا يتحدث ويسمع صوت فتح الباب وتنظر صفاء الي الذي فعل ذلك تره موسي الذي قال بصدمه متصنعه.اخص عليكي يا صفاء يعني تقوليلي روح هات عصير والقيكي قاعده تحبي في ابنك انتي بقيتي قاسيه اوي يا وليه
تمد صفاء يدها اليه وتقول.تعال يا عين امك
يذهب موسي ويتسطح علي الاريكه الناحيه الاخرى ويضع قدمه علي خشب الاريكه وتضع صفاء يدها الاخري علي رأسه وتمسح علي شعره وتبدأ ان تقري به هو وجبل الذي مازال يغلق عينيه ولم يتحدث ام ينتطق بكلمه واحده فهو يوجد لديه الكثير من الأشياء الذي تشغل باله وتجعله يفكر بها الكثير من الوقت
تخرج هذه الفتاه من المطار بعد وقت طويل من السفر وتنظر الي الطريق وتبتسم وهي تشعر بالراحه شديده بهذه البلد وتشعر بأنها كانت مقيده بالحديد وآلان حره من كل شئ لا يوجد لديها قيود ام احد يتحكم بحياتها ام يتحكم بشئ تريده فهي تشعر بأنها الآن تفعل ما تريده دون ان احد يتحدث معها وهذا الشعور رائع حقا (ده احنا هنشوف بلاوي مع بعض 😂) تنظر الي ملابسها وهي مازالت ترتدي فستان الخطبه لتنفخ بقوه كبيرة وتذهب تشير الي سيارة أجرة ويقف اليها السائق وينزل من السياره ويمسك حقيبتها ويضعها في السيارة وتركب غرام السياره وتعطي العنوان الي هذا السائق ويقود السائق السياره الي العنوان الذي يوجد وتنظر غرام الي هاتفها الذي تغلقه وتنظر أمامها وتتنهد بقوه كبيرة وبعد فترة طويلة من القياده تقف السياره في مكان لتنظر غرام الي السائق وتقول.ايه اللي حصل
ينظر اليها السائق من المراء باستغراب فهو كان يعتقد أنها ليست مصريه من ملابسها وشكلها ويقول.هشوف ايه اللي حصل يا انسه
اومالت لهو غرام وينزل السائق وينظر الي (عجلات) السياره ويره يوجد اثنين ينتزعون ليقول الي غرام.في عجلتين عايزين يتبدلوا وانا معنديش استبن
تنزل غرام من السياره وتقول.يعني ايه مش فاهمه
ينفخ السائق ويقول.يعني شوفي تاكسي تاني انا مش هقدر اوصلك علي المكان اللي انتي عايزاه
تنظر غرام حولها تره يوجد عدد كبير من الأشخاص ينظرون اليها فهي توجد بمكان يوجد به مجموعة شباب وسيارات عديده لا تعرف لماذا توجد لتبلع ريقها وتنظر الي السائق وتقول.طيب احنا فين دلوقتي
السائق.في موقف السلام انتي محتاجه نص ساعه وتوصلي المكان اللي انتي عايزاه ممكن تخدي توك توك من هنا هيوصلك علي المكان اللي انتي عايزاه علشان صعب تلاقي تاكسي هنا هنزلك الشنطه
نهي حديثه ويذهب لكي ينزل اليها الحقيبه من السياره تنظر غرام الي جميع من ينظرون اليها منهم بصدمه ومنهم بشهوه ومنهم باعجاب ومنهم هيام فيوجد عدد كبير من الأشخاص الذين ينظرون اليها وهم لا يصدقون بأن يوجد فتاه كهذه في هذا (الموفق) تنظر غرام أمامها وهي تحاول ان تمسك حالها ولا تخاف من كل هذه النظرات فهي لا تعرف ماذا يريدون منها ولماذا ينظرون اليها هكذا ويأتي السائق بالحقيبه وتخرج غرام عدد من النقود وتعطيها الي هذا السائق الذي نظر الي النقود فهم عملة ليست عملة البلد ورقم كبير لياخذهم منها ويقول.شكرا يا انسه تحبي اجيلك توك توك
تنفي غرام فهي لا تعرف ما الذي يتحدث عليه وكانت ان تمسك حقيبتها لاكن تره الذي يمسكها منها ويقول.اتفضلي يا هانم معايا انا هوصلك علي المكان اللي انتي عايزاه
تنظر اليه غرام تره شاب يوجد بوجهه جرح كبير ومن الواضح عليه بأنه خبيث من نظرته لتقول وهي تمسك حقيبتها.لا مش عايزه حاجه
وتسحب الحقيبه وكانت ان تذهب لاكن يقف هذا الشاب أمامها ويقول.ليه بس كده يا مزة تعالي معايا وانا هبسطك اوي متقلقيش
نهي حديثه بغمزة وقحه بشدة ليغضب غرام منه وتقول بغضب.ابعد عني انا عارفه طريقي مش محتاجه منك حاجه
وكانت ان تذهب لاكن يمسك الشاب يدها ويقول.اسمعي مني وتعالي بالزوق احسن ما اعمل حاجه متعجبكيش
تسحب غرام يدها منه بعنف وتبتعد عنه وكانت ان تقع لاكن تخبط بجسد قوي بشدة جعلها تعود الي الخلف وكانت ان تقع لاكن يمسكها هذا قبل ان تقع وتقترب غرام منه بشدة وتغلق عينيها بقوه كبيرة وهي لا تعرف ماذا تفعل فهي تخاف من هذا الشاب بشدة وتشعر بأنه سوف يفعل بها شئ سيئ الآن ينظرون الجميع الي هذا الشاب وينظر اليهم ويبتعد عنها قليلاً وينظر إليها وينظر الي ملابسها من الأسفل الي الاعلي وينظر الي وجهها ويقول وهو ينظر الي جميع من يقف وينظرون الي غرام.في ايه يالا منك لي ايه اللمه دي علي الصبح
يقترب هذا الشاب من غرام وكان ان يمسك يدها لاكن يمسك الشاب الآخر يده قبل أن تلمس يدها ينظر اليه الشاب ويبلع ريقه ويقول.تلزمك دي يا قاضي
ينظر اليه القاضي وينظر الي غرام ويضغط علي يده هذا الشاب بقوه كبيرة ويقول.غور من وشي يا $$$$ مش ناقصين قرف علي الصبح
نهي حديثه ويترك يده ليذهب هذا الشاب دون كلمه اخره تنظر غرام الي القاضي وتعود شعرها خلف اذنها وتقول.مرسي مكنش راضي يسيبني من الصبح
يرفع جبل حاجبه ويقول.انتي ايه اللي جايبك هنا يا بت انتي
غرام بغضب.بس متقولش بت دي وانا جايه علشان اشوف بابا بس
جبل وهو يشير عليها من الأسفل الي الاعلي.وبابا قابل بالبسك ده عادي ولا القرون مظبوظه عليه اوي
تغضب غرام أكثر وتقول.انت بتقول ايه
ينفخ جبل بقوه كبيرة ويقول.اخلصي يا بت وقولي عايزه مين علشان نخلص من ام الحوار ده علي الصبح
تنظر غرام حولها وتره ان جميع من يوجدون لا يستطيعون ينظرون اليها وهي تقف مع جبل فهم يعتقدون بأنه يعلم من هي لتعلم بأن هذا القاضي هو من يساعدها لكي تذهب الي والدها ولا احد يفعل اليها شئ لتنظر اليه وتقول.عايزه (صابر العدلي)


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close