اخر الروايات

رواية ابن الجيران الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم مني عبدالعزيز

رواية ابن الجيران الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم مني عبدالعزيز 

البارت الثامن والعشرون 💥
ابن الجيران 💥
بقلمي مني عبدالعزيز 💥

دافىة هي فكرة ان تجد شخصا
يخاطب عقلك ويلامس روحك
ويلاحق تفاصيلك الصغيرة
عن ظهر حب يرى فيك
اختلافا يستحق الوصول
يستثنيك من بين البشر يعرف
كيف ياتيك دون نداء يفهم كلامك
في صمتك يتنازل عن أشياء كثيرة
كي لا يخسرك لن يتخلى عنك
مهما كانت الظروف ويعود إليك دائماً
مهما ابتعد لا تظطر للبحث عنه
عندما تحتاجه بل تجده يسبقك إليك
ليقول لك أنا اجدك في روحي
كانما لا شي بي إلا أنت انا هنا لاجلك

عادت رقيه من كليتها أثناء تناول طعام العشاء ،تحدث جعفر ،وقال .
جعفر ... ها يا دكتورة اخبار الجامعه إيه .

رقيه... عال العال الحمد لله ،بس في كام ماده مجانني بس علي مين وراهم وراهم والزمن طويل، ييخلصوا عليا ،يا أنا اجيب أجلهم.

أنعام .... هههههههههههه يا بنتي بتكلمي. علي المواد كأن بتكلمي علي بنأدمين .

رقيه.... الا قولي يابابا إيه أخبار؟. المحل ، اصله وحشتني الوقفه فيه والدبح والسلخ.

جعفر .... لو علي المحل كويس بس الزبائن قلت ،خالص اليومين دول...من بعد المعلمه رقيه ، بطلت ، تجي والرجل خافت اوي ،اصل معظم ال بيجوا كانوا زباين مخصوصين
ليها.
رقيه ... وفهمت علي والدها ما يقصد ... ولا عشاني ولا حاجه تلاقي ابو لمعه ،زعلهم هي عادته ولا هيشتريها.

جعفر ... أن بعض الظن اثم. يا دكتورة ...بس نجرب بكرة اجازتك وتنزلي المحل ، ونشوف الزباين هترجع تاني ولا لا.

رقيه ... اه قولي يا سي بابا ، قول انت عاوز تستغلني ، وتذود الايراد ، انت تغيرت خالص وبقيت مادي ، انت ماكنتش كدا.
ضحك جعفر وانعام وفجاءة أنعام ،شهقه ،
أنعام .... يقطعني كنت هنسي ، الست ام احمد ، مرات الحاج
سالم العجني جات زارتني النهاردة ،ووطالبت ايد. رقيه لابنها الدكتور أحمد معيد عندكم بالجامعه ، وفضلت تشكر في رقيه ، وكلام ابنها علي حب الاستاتذة ليها .

رقيه ...شارقه لا أنا مش موافقه ، بعد إذنك يا بابا أنا لسه قدامي كتير ،أنا لسه سنه أولي فضلي ٦ سنين .

أنعام ... يابنتي فكري ده معيد في الجامعه عندك ، واكيد هايساعدك في الدراسه ،والمزاكرة ، وايه ست سنين دي

احنا عاوزين نفرح بيكي ونطمن عليكي. قبل ما نواجه رب كريم .

رقيه الف بعد الشر عليكم ،يا ماما. ليه كلامك ده ، هو من امته الجواز كان اطمئنان واستقرار ، يا امي اهم حاجه حسن الاختيار هو ال بيجيب استقرار وبيجيب الراحه والاطمئنان.

جعفر ....عين العقل يا بنتي ربنا. يكملك. بعقلك ، أنا رهنت. عليكي النهاردة. مع نفسي لما جالي ،سراج بن الحاج غانم
طالب ايدك مني وعمك فودة قاعد وال طالبك لابنه. الكبير ،أحمد .

رقيه .... سراج مين سراج خطيب زينب ، هو اتجنن. ، ولا إيه ، ازاي يكون. خاطب ويجيي. يتقدم كده. هو فاكر. بنات. الناس لعبه. ولا إيه.

جعفر .... لا ما هو قال إنهم. فشكلوا. الخطوبه ، ومالهمش ، نصيب. في بعض .

أنعام ..... لا حولا الله. ليه. كده. البنت. غالبانه. ليه. يكسر

بخاطرها ، دول كانوا زمانهم. عملوا. الفرح. لولا موت الحاج ابراهيم.

جعفر .... الله. يرحمه. المهم. الراجل. مستني ردك

يا رقيه. ها قلتي. ايه. ولو عاوزة. كام يوم. تفكري ، أنا. هسيبك. برحتك دي حياتك وانتي. حرة. فيها.

رقيه .... لا طبعا من غير تفكير ده طلب مرفوض. شكلا وموضوعا ومن جوانب. كتير .

اولا ده كان خطيب صاحبتي في يوم. من الأيام حتي ،ولو

فشكلوا زي ما بيقول ،ازي. يجي يتقدم. كده علي طول ،هو فاكرني هوافق عليه. عشان. اكيد زينب . بس ده غلاطان مش رقيه جعفر. ال تاخد حاجه. كانت لغيرها وخصوصا. لو كانت صاحبه باعت صاخبتها .

أنعام .... عندك حق يا بنتي ده غير ال بنا وبينهم ازاي نأمن. عليكي عندهم .

جعفر .... خلاص كده سراج موضوعه اتقافل. مش تجيبي سيرة لحد خالص حتي عماتهاولاوحده من خلاتها عشان الكلام الكتير.

جعفر ... احمد ابن عمك فودة عاوز. ياخد معاد يجوا. يتقدمولك. رسمي .

رقيه .... بابا هو ممكن. علاقتك بعمي. فودة. تتأثر بالموضوع ده .

جعفر ... هو اكيد مش هتكون. اهم منك يا بنتي ، ساعدتك اهم عندي .
رقيه ... ممكن بعد اذن. حضرتك تديني عنوان. المكتب. بتاعه .

أنعام .... عاوزه العنوان. ليه اوعيةتكوني عاوزه تروحي

ليه عندهم .

رقيه ... اولا في كلمتين لازم. اعرفهم. وحاجه لازم. افهمها ..بنفسي ... وكمان مش هعرف حد انا مين والانسان اكتر حاجه يبان علي حققته بتكون في بيته وكان شغله .

مهما اتصنع. فيهم المثاليه. أفعاله بتفضحه .

جعفر .. ربنا يتمملك بعقلك يا بنتي فعلا انتي نعمه ربنا لينا .

رقيه ربنا يبارك فيك يا بابا أنا بنتك انت. وجدي عتمان. اتعلمت منكم كتير أولها عزة نفسي وكرامتي ماتهونش فيهم ولو هخسر كتير.

وعلي العموم بعد اذنك. اسمحلي اروح لهم فودة أنا المكتب في حجات كتير ،عاوزة اكلم معاه فيها ،وكمان ااقوله راي بعيد عن علاقتكم ببعض.

انتهوا جميعا من الكلام ودخلت رقيه. غرفتها لترتاح وتذاكر ،دروسها .

اخذت تفكر فيما تفعله ...قامت وتوضت واحدة فرض العشاء وركعتين استخارة. وذكرت دروسها ، وبعد فترة نامت من شدة التعب والارهاق.

راءت نفس الحلم والحفرة لتضيف عليها ولتصرخ بعلوا صوتها وتنادي علي الواقف وبيمد ايدة ليها يشدها قامت تصرخ منمها وهي شايفه حيه بأقرب منها .

جعفر ... سمع صراخها. جري ضمها وربطت علي كتفها بحنان ابوي افتقدته سنين اتمسكت بيه. اوي وبكت علي كتفه. ، كبوس مرعب اوي ، حاسيت بكل حاجه فيه.

جعفر ... استعيزي من الشيطان الرجيم ، أن شاء الله ربنا. ينجيكي من شرة. يارب العالمين.

رقيه ... ببكاء. ورعشه قويه وممسكه في ملابس والدها يارب المرة دي صعب اوي قلبيى هيقف. من شكل الحيه ،وحجمها الكبير.
جعفر ... قومي اتوضي وصلي ركعتين ربنا ينجيكي من شره
ومتخفيش انا جنبك وفي ضهرك ...ومتقلقيش هصحي نعناعه تجي تنام جنبك ولا ايه رايك تعالي اوضتي تاني جنبها وانا هنام مكانك هنا .

رقيه . ..قبلت يده ...ربنا ما يحرمني منك يا بابا ..أنا هقوم

اتوضي واصلي متقلقش انت .عليا .
قامت رقيه من علي السرير وذهب الي الحمام توضاءت وصلت بعدها ركعتين لله وقامت الليل وتبكي بحرقه وخنقه من ذالك الكابوس. لأول مرة تخس بالخوف والوجع قبل كده كانت تشوف الكبوس. مش تحس اي احساس الا المرة دي احساسها بيه صعب جدا حاسه ال شفته حقيقي خاست بالميه بتقرب منها وبتلف نفسها فوق حسمها وبتعصر فيها لولا الايد ال شدتها واخدتها لحضنها. أنهت صلاتها. ومسحت دموعها
وظلت تقري ماتيسر من الذكر الحكيم. ايات الطمائنينه والسكينه في القران الكريم. كان جدها عتمان بيقرهالها لما كانت تقوم من النوم تصرخةمن الكبوس
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم

:

“إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ” .

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ ۗ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا”



“إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنّي مُمِدّكُمْ بِأَلْفٍ مّنَ الْمَلآئِكَةِ مُرْدِفِينَ * وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاّ بُشْرَىَ وَلِتَطْمَئِنّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النّصْرُ إِلاّ مِنْ عِندِ اللّهِ إِنّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ * إِذْ يُغَشّيكُمُ النّعَاسَ أَمَنَةً مّنْهُ وَيُنَزّلُ عَلَيْكُم مّن السّمَآءِ مَآءً لّيُطَهّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىَ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبّتَ بِهِ الأقْدَامَ” .
“الّذِينَ قَالَ لَهُمُ النّاسُ إِنّ النّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ * فَانْقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوَءٌ وَاتّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ إِنّمَا ذَلِكُمُ الشّيْطَانُ يُخَوّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُمْ مّؤْمِنِينَ” .

“وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ” .
“وَقَالُواْ الْحَمْدُ للّهِ الّذِيَ أَذْهَبَ عَنّا الْحَزَنَ إِنّ رَبّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ” .
ظلت رقيه تولوا تلك الايه مرات ومرات حتي احست بالراحه والطمأنينة

أنهت رقيه قراءتها وقلبها هداء من رجفته وخوفه

قامت رقيه وجلست علي سريرها ووضعت راسها علي وسادتها تحاول ان تغمض عينها ظلت تتقلب بمين ويسار
لمده طويله حتي انت صلاة الفجر قامت وصلت وظلت فترة طويله تحاول النوم قراءته ايات واذكار . قبل النوم حتي راحت في ثبات عميق
“بسم الله الرحمن الرحيم۞ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ۞ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ۞ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ۞ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ۞اهدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ۞ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ۞ آمين” سورة الفاتحة.
“اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ” سورة البقرة.
“ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاساً يَغْشَى طَآئِفَةً مِّنكُمْ” سورة آل عمران.
“ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ” سورة الرعد.
“وَمِنْ آيَاتِهِ مَنَامُكُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُكُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ” سورة الروم.
“اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ” سورة الزمر.
“قَالُواْ نُرِيدُ أَن نَّأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّاهِدِينَ” سورة المائدة.
“فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَّوْقُوتاً”

نامت رقيه ودموعها تسيل علي جانبي عينها بللت وسادتها

محتضنه مصحفها تستمد قوتها منه .

بعد قليل عاد جعفر من صلاة الفجر ... وجد انعام تصلي

وتبكي بحرقه وتدعي ربها ،بان يبعد الشر عن وحيدتها .

أنهت صلاته جلس بالقرب منها جعفر برجفه مالك يا نعناعه ليه العياط والحرقه دي.
أنعام ... دخلت علي رقيه اطمن عليها لقتها نايمه. وخاصته المصحف ودموعها علي مخدتها مغرقها .
ضمها جعفر متقلقيش دي بس شافت كابوس خافت منه
قومي نامي جنبها خديها في حضنك طمنينا بوجودك جنبيها

نامت النعام بالفعل بجوار رقيه الذب ارتاح جسدها باخساسها بضمه أمه .وانعام تمس علي سعرها وتقراء القران الكريم لها وتدعوا ربها بأن يبعد عنها الشر.
🌸((((())))🌸(((())))🌸(((())))🌸((((🌸))))🌸
عبير ...اتفقت مع أحد زبائنها من الأوساط ذات النفوذ الذين
يعشق المتعه المحرمه أن يأتي لها بمعلومات عن اسلام الباشا وأهله ..تأكدت من أنهم. يصفون اعمالهم والذهاب للخارج .
اتصلت علي حماده للإسراع في تنفيذ ما اتفقوا عليه.

اتصل حماده علي مجدي وحليم لمقابلته وإحضار أحدي السيارات الحديثه.

بالفعل تم ما أراد وحضر حليم ومجدي واثنين من أصدقاء السؤ واخبرهم بالخلطه وما تريده عبير.

حماده ... حليم ايه اخبار رقيه ايه ولسه قطرها ولا لا.
حليم .. اخبره بكل شئ وعلي خطه التنفيذ .

حمادة يبق كده كله تمام ومعادنا كمان يومين
حليم ومجدي وكيمو يقطروا رقيه واول فرصه
تجبوها وتجوا.

وانا ... عربي وعماد هنحيب بنت الباشا ونجي كلنا علي هنا .
مجدي اتفقت مع الواد عدسه المصورتي يحضر نفسه وعلي اتصال.

يلا يا رجاله ... كده كله تمام .

يلا وعلي تلفونات .رحل الجميع الي مجدي .

مجدي ... اتفقت مع عبير علي مبلغ كام .
حماده ... مقدمه ١٠٠٠٠ جنيه
بس انا مش هديها. الفيديوهات. ال لما تدفع ميه مقفولين.

حماده .. خال باللك من رقيه اوعك حليم ، يجي جنبها انت عارف دنوته ...لولا أنه ابن حنت وخفيف وباله طويل مكنتش وافقت أنه هو ال يقطرها ..لحد ما تجي اللحظه ال بحلم بيها كل يوم.

مجدي .. يبق نتفق الميه بالنص .نراضي الكل بعشر بواكي واهو هينبهم من الحب جانب بالمزة بتاعت عبير ...انما ايه حاجه كده لوز اللوز .
.
حمادة ... يلا بالهنا والشفا.

ضحك مجدي مبروك مقدما يا عريس.
حمادة ... هههههههههههه امته بقي تجي الساعه دي.
مجدي ... متقلقش كلها يومين وبالرفاء والبنين .

🌸((((((()))))🌸((((((()))))🌸((((((()))))🌸

زينب داخل الجامعه ... اتفق معاها ذالك الشاب بالذهاب معه لزيارة شقيقته وتهنئتها بالمولود الجديد .

ذهبت زينب دون تفكير معه وركبت سيارته .
أخري اتصال هاتفي .
الشاب .. اختي حببتي عامله ايه.
الاخر .٠٠******
الشاب ... أنا جاي ومعايا زينب حببتي تبارك ليكي ، علي النونو .
الاخر ........... .
الشاب ... قدمنا ربع ساعه بالكتير ، مسافه السكه ....وهتلاقينا عندك حضري كل ال اتفقنا عليه.
الطرف الآخر ...
الشاب ..... هههههههههههه ايوة كده بالظبط يلا سلام .

انهي الشاب الاتصال والتفت إلى ال زينب ...أنا فرحان. اوووي ياقلبي انك هتتعرفي علي اختي
دي من كتر ما بحكلها. عنك وهي نفسها تعرف مين ال خطفت قلبي .
زينب ... بفرحه بجد يا ميروا ، أنا خطفت قلبك .
امير . .. من اول يوم وحياتك ، وانا قلب دق ليكي .

🌸((((()))))🌸
رقيه قامت من نومها قلبها بينغزها ، ابتسمت و هي تري امها تنام محتضنها .

رقيه... ماما ماما قومي يا نعناعه .
أنعام ... صباح الورد والهنا علي قلب نعناعه.
رقيه ... صباح الورد والياسمين علي عيونك نعناعه الحلوين. ايه بى بقي نمتي جنبي وسبتي ،جعفوري..

أنعام .. هههههههههههه تعال ياجعفر شوف المقروده بنتك بتقول عليك ايه

رقيه ... هههههههههههه عيني في عينك كده يا نعناعه مش بتقليله ياجوجو ولا جعفروري.

.انعام ... جاكي السعادة والهنا ياقلب نعناعه .
رقيه ... ماما عاوزة اخد رايك في حاجه.
أنعام ... قولي يا قلب امك في ايه.
رقيه ... ماما انا هروح لخالي فودة اكلم معاه ، وانهي مساله طلب ايدي لابنه .
أنعام. بمكر ... ليه رقيه يابنتي ، احمد شاب مالو هدومه ومحامي كبير وشاريكي ، ولا في حاجه تانيه مخبياها عني.
رقيه .. أنا مقلتش أنه في حاجه اقدر الله ، لكن أنا ، مش بفكر في اى الجواز ...كل ال بفكر فيه مستقبلي ، أنا قدامي دراسه وتحقيق احلامي ،والجواز اخر حاجه بفكر فيها الفترة دي.

أنعام... اممم ياعني مافيش حد كده وال كده ،شاغل باللك ...وهو ال مانعك تفكري في حد غيرة .. اسمه ادهم.
رقيه... بضحكه اه منك انتي يا نعنع .
يلا انا يدوب اجهز نفسي و اعدي علي البيت الكبير اشوف الاسطي جمال وصل لفين واقوله علي التعديلات ال يعملها فيه.
أنعام ... ثواني وهجهز الفطار ...تكوني لبستي تفطري قبل ما تمشي.
بعد فترة خرجت رقيه تلبس دريس اسود بورود بيضاء وعليه حجاب بلونين الاسود الابيض. وحزاء باللون الابيض .
أنعام .... بسم الله ما شاء الله ، ربنا يحميكي يا قلب امك من عيون اللي يشفوكي ، وما يصلوش علي النبي. عليه افضل الصلاه والسلام.
رقيه .. اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد. بابا فين مش شيفاه من بدري.
أنعام ... صلي الفجر وجه اطمن عليكي ، وراح المزرعه ،،يشوف ايه ال ناقصها. ويختار كام دبيحه كويسين لزباينه .. عشان عوزين يدبحوهم اول ليله في رمضان ... كل سنه وانتي طيبه .
رقيه... وانتي طيبه وبحياتي انتي وبابا يارب العالمين
انتهت رقيه وانعام من الافطار وذهبت.لمقابله الاسطي جمال وقالت له علي التعديلات .
وبعدها راحت لمكتب فودة تقابله وتقوله علي رأيها في جوازها من ابنه .

وصلت رقيه المبني الذي فيه مكتب فودة في منطقه راقيه جدا ..أثناء انتظارها المصعد ..سمعت
حديث لشابين واقفين منتظرين المصعد .

أحد الشباب ... قلتلك مكنش له لازمه ننزل ... ونسيب الشقه .اهو أمير وصل قبلنا .. ومستني أن حد يفتخله الباب زي ما كنا متفقين ..دلوقتي البنت هتقلق وممكن تشك وتحس أنه لعب عليها ولا حاجه .
الشاب الآخر ... متقلقش ده بنت هبله وتلاقي أمير ثبتها بكلمتين ، ما انت عارفه ودي مش اول مرة
ياما جاب بنات بس البنت دي غيرهم كلهم بنت خام وبيشكلها زي ما هو عاوز .
الشاب الاول ... ايو دي بينها عندها تمنتاشر تسعتاشر سنه.

وصل المصعد رجعت رقيه للخلف وقلبها ينغزها جدا .
صعد الشبان بلا ضمير ولما يروا رقيه الوقفه خلفهم وسمعت حديثهم كاملا .

رقيه .. توجهت بسرعه للأمن الموجود سالت عن رقم الشقه والدور ال طلع اليه هؤلاء الشباب.

فرد الامن أخبرها ..علي رقم الشقه والدور بعد إلحاح منها وأخبارها لهم بصعودهم معها. لانقاذ تللك الفتاة .

صعدت رقيه الي مكتب فودة. ،،بسرعهةوبصوت عالي دخلت المكتب تنادي عليه مع استغراب كل الموجودين. خرج فودة علي صوت منادات رقيه
وهي تنادي .
رقيه ... جرت عليه ، الحق يا خالي بسرعه في بنت
مجرمين وخدنها الشقه في الدور الخامس ...بسرعه الحقها قبل ما يلحقوا يؤذوها .
فودة السكرتيرة بسرعه بلغي البوليس . وانت يا احمد تعال معايا انت والأمن .
رقيه ... أنا جايه معاكم ، عشان البنت متخافش لما تلاقي الكل رجاله وتنحرج منكم .
صعدوا جميعا الي الدور الخامس الشقه عشرين كما أخبرهم فرد الامن الذي صعد معهم .
فجاءة سمعوا صوت صرخه فتاة ..
رقيه ... بسرعه يا خالوا البنت بتصرخ .. نلحقها قبل ما يؤذوها .
احمد ... اهدي بس تعالوا معايا وبالفعل تمكن احمد وفرد الأمن من كسر الباب ودخول الشقه ،
وجدوا ثلاث شباب ممسكين ببنت وبتحاول تصرخ لينجدها أحد واحدهم يكتم فمها واخر بن يحملونها لادخلها أحدي الغرف.

اسرع احمد والأمن. واحد المحامين معه بالمكتب . بضرب الشباب الذين تركوا الفتاة ، التي سقطت أرضا فاقده للوعي .. الكل صمت علي دوي صرخه عاليه .
رقيه .. زيييييينب .
جرت رقيه وهي تبكي بحرقه وتضم. زينب لها وتحاول افاقتها ... بعد قليل اتت الشرطه وتم القبض علي الثلاث شباب . وزينب المحتضنه رقيه وتبكي بحرقه ، بعد أن فاقت من الاغماء والسقوط أرضا
زينب .. متسبنيش يارقيه. والله ما كنت اعرف ، دي قالي جين نزور اخته. نبارك لها علي المولود الجديد .
حتي جيب هديه للنونو زي ما فهمني ...والله ماكنت اعرف انه هيعمل كده ... أنا أنا غلاطانه بس وانبي متسبنيش .
رقيه... ببكاء متخفيش يا زينب أنا معاكي وشهده أنا سمعتهم وهم طالعين ... والحمد لله ربنا نحاكي منهم.

الضابط يلا يا انسه اتفضلي معانا ،عشان تحطي ااقوالك .
زينب اتمسكت برقيه ... لا لا وانبيةما تسبتيش يا رقيه أنا خايفه انحنت علي ايد رقيه تقبلها ، ابوس ايدك بلاش تسبيني .
رقيه ابعدت يدها وضمتها واستاذنت من الضابط أن تحضر معها .في سيارتها واحد الأمن معهم .
الضابط وهو ينظر لرقيه بإعجاب ، هو مخالف للقانون بس مافيش مشكله ،اكيد ال انقذت بنت وماخفتش ولا قالت أنا مالي يتوثق فيها .
مالهوش لازمه الأمن ،الاستاذ فودة .. هيوصلكم معاه لاخد أقواله واقوال الأمن والشهود.
فودة .. لو سمحت ياحضرت الضابط تجيب أمر نيابه
تفريغ الكاميرات ال في كل دور لتأكيد كلام رقيه لما سمعتهم قدام الاسنسير .
الضابط أشار للأمن تعال معايا وريني الكاميرات قبل ما حد يلعب فيهم .
وصل الجميع الي القسم .
دخلت رقيه وادلت باقوالها وكذاللك الشهود وفرد الأمن وزينب المنهارة حكت كل شئ .
الضابط ... احكي كل ال حصل بالضبط .
زينب ... قصت كل شي من وقت معرفتها بامير وبالمكالمه الهاتفيه مع أخته لحدوصلها أمام الشقه ودق الجرس ..ووقفهم انتظار أحد يفتخ وقدوم شابين بأيديهم أكياس مشروبات .
وخوفها من الدخول وتصممها علي الرحيل .. وحملها من الثلاث شباب غصب عنها لولا صرخها ودخول رقيه وال الجميع بعد كسر الباب.

تحولت القصيه الي النيابه وتم مواجهت الشباب وزينب الذين انكروا كلامها وأنها أتت معهم بإرادتها وأنها اختلفت معهم وصرخت لتهددهم لينفذوا طالبتها .
زينب ... ببكاء والله ماحصل انت قلت أننا جاين نبارك لأختك ونفسها تتعرف عليا .
قدم الضابط اشرطه الكاميرات أمام الاسانسير لتأكد كلام رقيه والكاميرا في الدور الذي به شقه المدعوا امير وثبت صحه كلام زينب وتم القبض علي الثلاث شباب وحبسهم لحين تحويلهم للقضاء .
وكيل النيابه أمر بالتحفظ علي زينب لحين ، وصول ولي أمر ها لعدم بلوغها السن القانوني ، لاستلامها .

في الحارة ..
وصل عسكري يسأل علي منزل علي والد زينب في المقهي .
بالصدفه كان يجلس هو وعمران .
صاحب القهوة.. علي افندي العسكري ، ده بيسال عليك .
علي .. خير الله ما جعله خير . في ايه يابني كفاله الشر .
العسكري ... انت علي والد زينب علي ...
علي . ... ايوة أنا ..في ايه يابني .
العسكري ... مطلوب في قسم لاستلام بنتك زينب .
علي ... بصدمه بتقول ايه استلامها ازاي .
العسكري ... والله متعرفش تقدر تتفضل تروح تسال وتستلم بنتك .

ياتري ايه ال هيحصل
لزينب .
ورقيه


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close