اخر الروايات

رواية خطيئة قلب الفصل العشرين 20 والاخير بقلم فيروز يحيي

رواية خطيئة قلب الفصل العشرين 20 والاخير بقلم فيروز يحيي


الفصل الاخير
أحقاً رسالاتي إليك تمزقت
وهن حبيباتي .. وهن روائعي
أأنكر ما فيهن ؟ لا يا صديقتي
عليهن أسلوبي .. عليهن طابعي
عليهن أحداقي ، وزرقة أعيني
وروعة أسحاري وسحر مطالعي
حروفي .. سفيراتي .. مرايا خواطري
وأطيب طيب في زوايا المخادع
وأجمل ما غنيت .. ما طرزت يد
وأكرم ما أعطت أنامل صانع
بأعصاب أعصابي .. رسمت حروفها
وأطعمتها من صحتي ، من مدامعي
وأنفقت أيامي .. أصوغ سطورها
بدقة مثال ، وأشواق راكع
أجيبي .. أجيبي .. ما مصير رسائلي
فإني مذ ضيعتها ألف ضائع ..
ألم تترك النيران منها بقية
ألم ينج حتى مقطع من مقاطعي ؟
حصيلة عام .. تنتهي في دقائق
وتلتهم النيران كل مزارعي
وتذهب أوراقي التي استهلكت دمي
فلا رجع موال .. ولا صوت زارع
أمطعمة النيران .. أحلى رسائلي
جمالك ماذا كان ؟ لولا روائعي
فثغرك بعض من أناقة أحرفي
وصدرك بعض من عويل زوابعي
أنا بعض هذا الحبر .. ما عدت ذاكراً
حدود حروفي من حدود أصابعي
(نزار قباني)
الآن أيقنت أن الحب الأول لا يموت ...لكن حين يأتي الحب الحقيقي ,فأنه يدفنه حياً
-شريف عبد الهادي -ملكوت-
صعدت نهلة ورهف الي غرفتها ..جلست رهف في فراشها وبادرت بسؤالها يعني يودي يبقي ابن عمو أيهم
- أيوة يا حبيبتي يبقي ابن عمك
- طب ليه هو مش عارف ان عمو ايهم باباه
- روفي دي حاجات كبار ملناش دعوة بيها
- أمممم طب هو كده انطي ليان هترجع لعمو أيهم ولا هتجوز بابي
شعور بالغيره تملك قلبها لمجرد ان ذُكر اسم لارين بجانب باسل
- وبعدين يا رهف ده كلام ملناش دعوة بيه
- يا انطي بس انا عاوزة اعرف
- روفي يلا علشان ننام كفاية سهر لحد كده
- قالت رهف بتذمر طفولي يوه كل حاجه نوم ..نوم انا زهقت من النوم انا مش عاوزة انام دولقتي
- مش انتي عاوزة تكبري
- أيوة يا أنطي عاوزة ابقي كبيره زيك وزي أنطي ليان
- يبقي تنام علشان تكبري يا روحي
- طب ممكن تحكيلي حدوته
- من عنيا حاضر
كان يا مكان و لا يحلى الكلام الا بذكر النبى عليه الصلاة و السلام
- ردت رهف عليه أفضل الصلاة والسلام
كان عايش فى الغابة ارنب كبير و ابنة أرنوبي صغيور فى سعادة و هنا ... فى يوم من ايام الاكل بتاعهم خلص وأرونبي الصغير جاع طلب من باباه اكل ... خرج أبوه يدورعلي أكل و حذر ارنوبي من الخروج علشان التعلب ميكلوش الارنب الكبير غاب و غاب و غاب ... الارنب الصغير جعان.جعان.جعان خرج الارنب الصغير من الجحربيدور علي الارنب الكبير
- رهف بترقب وبعدين يا أنطي كملي
و هنا قابله التعلب المكار , و عرف انو جعان فقال له تعالي معايا انا عندى أكل كتير.. مشى ارنوبي مع التعلب المكار و التعلب فى نيتة ان ياكلة طبعا .
- وبعدين يا آنطي كملي
رجع الارنب الكبير و معة برسيم كتير و وفضل يدور علي أرنوبيوملقهوش .... راح الغابة يدور عليه ..
شاف الفرخة فقال لها فرخة يا فرخة ما شفتيش أرنوبي
الفرخة قالت لأ ..
قال لها تعالى دورى معايا ..
بعد شوية شافوا الديك الرومى قالوا له يا ديك يا ديك , ما شفتش أرنوبي
الديك قال لأ ..
قالوا له تعال دور معانا
... بعد شوية قابلوا البطة .....و قابلوا الوزةو المعزة .. قابلوا الهدهد و اللى قال لهم انو شاف أرنوبيماشى مع التعلب المكار فى طريقهم الى جحر التعلب
- رهف وهي تحارب النوم ها وبعدين
جرت كل الحيوانات الى بيت التعلب المكار و كانفي فتحه فوق البيت..بصوا منها كلهم فشافوا التعلب المكار و أرنوبي و حلة كبيرة فوق النار فيها ماء يغلى ( طبعا الثعلب كان ناوى يسلق الارنب فى الحلة دى ) فكرت الحيوانات فى حيلة لانقاذ أرنوبي ... و قف الارنب الكبير على سطح البيت و نادى على أرنوبي...
هنا قال لة الثعلب المكار تعالى معنا احنا بنجهز الاكل
قال له الارنب الكبيرانا مش عارف انزل تعالي ساعدني ... نط التعلب علشان يجيب الارنب الكبير عشان ياكلو هوا كمان .. تعاونت كل الحيوانات و الطيور فى دفع الثعلب لحد ما وقع فى حلة الماء المغلى أرنوبي قال لابوه توبة انى مسمعش الكلام تانى و رجع الجميع سعداء و توتة توتة فرغت الحدوتة حلوة ولا ملتوتة
- ايه رايك يا روفي في الحدوته
لم تجيب رهف فقد غطت في سبات عميق قامت من مقعدها وقبلتها من جبينها وهيئة فرشتها واغطيتها وأغلقت نورغرفتها وخرجت لتذهب هي الاخري في سبات عميق ... بعد خروجها من غرفه رهف وذهابها لغرفتها اصدمت بباسل وكادت ان تسقط لولا يد باسل منعتها من السقوط شعرت نهلة بحرج كبير من قربها لباسل بهذه الطريقه
عند سقوطها التقط باسل زراعها حتي لا تسقط شعر بشعور لا يعرف ما هو وهي بالقرب منه فهي تشبه زوجته في حنانها وروحها
- اسف اني وقعتك يا نهله
- ولا يهمك استاذ باسل اكملت حديثها بحرج انا الي كنت بصه في الارض
- رهف نامت ؟؟
- ايوة نامت
- اكيد عذبتك انا عارف رهف مش بالسهل تنام
- لا خالص رهف شطوره وبتسمع الكلام
- باسل بدهشه انتي اكيد بتكلمي عن حد تاني غير بنتي
- لا والله انا حكيت لها حدوته وقبل ما اخلصها كانت راحت في النوم
- يا حبيبتي كان نفسها حد يحكيلها حدوته بس انا مش بعرف احكي حكايات
- ربنا يخليهالك يا رب
- يا رب هتعملي ايه دلوقتي
- مفيش هدخل انام ..مفيش حاجة أعملها
- إيه رأيك انا عاوز اشرب قهوة تيجي تشربي معايا
- فرحت كثيرا برغبته في تناوله معاه قهوته اللذيذه
- ايه روحتي فين هتشربي معايا قهوة ولا هتنامي
- ها هشرب معاك مستر باسل
نزلت نهلة وباسل إلي المطبخ ليعدوا القهوة اللذيذه
- ممكن حضرتك تقعد وانا هعمل لحضرتك القهوة
- طب ما نعملها سوا
- لا ارتاح حضرتك وانا هعملها
- بس مش عاوز أتعبك يا نهلة
- تعبك راحه بس بتحبها أزاي
- مظبوطه
- تمام
- مقولتيش انتي ايه الي خلاكي تجوزي واحد بالشر ده زي طليقك
- قالت بأسي وحسره .. ساعات الظروف بتجبرك انك تعمل حاجات ضد مبادئك
- قال بعدم فهم حاجات ايه
- ببكاء مش عاوزة أفتكر
- بس أنا عاوز أساعدك .حاسس انك شايله هم كبير
- انا زي اي بنت مكنتش عاوزة غير بيت وزوج وولاد حلوين مكنتش عاوزة غير الستر ..ابويا مات من صغري وامي اتجوزت ورمتني في ملجأ اتعذبت اووي لحد ما فيوم قبلت عزت قولت الدنيا ضحكتلي وخلاص هلاقي مكان اعيش فيه اكتشفت بعد كده وانهارت في بكائها
- اهدي بس لو الكلام بيوجعك وهيتعبك بلاش
- لا عاوزة اكمل
- طب كملي يا ستي .. اكتشفتي ايه
- اكتشفت انه علي علاقه بست متجوزة وهي الي جابت الشقه الي كنا عايشين فيها ثورت وغضبت بس ملقتش مكان أروح فيه قبلت بالوضع ده
وبعدين شغلني عنده علشان أكون جاسوسه عليه وقبلت بكده
ولما قابلته واتعاملت معاه حسيسني قد إيه انا رخيصه حسيت معاه بحنان الاب الي اتحرمت منه
- وبعدين حصل ايه
- زين بيه راجل مفيش زيه رغم القسوة الي بتبان للكل لكن هو أطيب مخلوق ولما حملت كنت طايرة من الفرحة بس الفرحة دي مكملتش قتل ابنه علشان مخلفش واضيع كل تخطيطه كان عاوزني عشيقه له
- زين مين ده ؟!
- زين والد لارين الله يرحمه
- ياه يا نهلة كل ده حصلك انتي عنيتي كتير أوووي
- اووووبس
- في إيه يا نهلة
- القهوة فارت خلاص هعملك غيرها
- لا هشربها كده متعمليش حاجه تانيه
- لا أعملك غيرها
- لا اقولك حاجه الحزن ميلقش عليكي اضحكي علشان ضحكتك حلوة اووي
ضحكت نهلة وفي عيونها لمعه البكاء جعلها كجنيه من أرض الاحلام
*****************************************************
قامت لارين لتذهب الي عملها قرر يحي ان يذهب معها الي العمل ليري والده وهو يعمل مثل ما كان يفعل مع والدته
جلست لارين علي طاولة الطعام هي واخيها وزوجته امسكت الجريده لتقرأ الاخبار ارتسمت علي معالم وجها الدهشه والاستنكار
فارس: مالك يا بت مسهمة
لارين: ها أنت بتكلمني
فارس:لا بكلمي امي
لارين: مالك يا فارس في ايه
فارس: انا الي في ايه مالك وشك قلب لما قريتي الجرنان
لارين:خد أقري وانت تعرف
يودي بتذمر: مامي مش يلا انا زهقت وعاوز أروح لبابي
لارين: حاضر هخلص فطار اهو
فارس: مش معقول بجد الي حصل يا حول ولا قوة الا بالله
هيا: في ايه يا فارس الجرنان ده في ايه
فارس: خدي اقري
هيا: هات أشوف كده
العثور على سيدة مصابة ب9 طعنات نافذة في منزلها
وقالت التحريات: إن عشيق القتيلة "عزت الصواف" 34سنه ومقيم بمنطقة 6 أكتوبر بالجيزة كانت تربطه علاقة بالسيدة وتدعى "نفين علي السيد. ب. م" 27 سنة
وبمواجهة المتهم قال إن علاقة غير شرعية ربطته بين المجني عليها وكانت سخية في الإنفاق عليه
وأضاف المتهم في تحقيق الشرطة أنه في اليوم الأخير انها رفضت ان تعطيه المال لشراء ما يرغب لكن القتيلة رفضت فقام بطعنها
وبعرض المتهم على النيابة العامة أمرت النيابة بحبس المتهم 4 أيام على ذمة التحقيق مع مراعاة التجديد له في الميعاد المُحدد.
هيا: لا حول ولا قوة الا بالله ..ان لله وإن إليه راجعون في ناس كده تعيش مؤذيه وتموت مؤذيه
فارس: حرام يا هيا كده دي مات خلاص مينفعش اذكروا محاسن موتاكوا
هيا: علي اساس انها عملت حسنه واحده
فارس:انتي مش ربنا يا يويو
لارين: طب تمام انا هروح الشركه ..يلا يا يودي علشان تروح تشوف باباك
*****************************************************
أنطلقت لارين الي عملها ويحيي ليري والده كانت سعادته لا توصف فقد تمني ان يري والده وهو يعمل
- مالك يا يودي
- فرحان اووي يا مامي ان هشوف بابي وهو بيشتغل
- يا سلام
- ايوه فاكره لما كنت بساعدك وانتي بتعملي بيتزا ..كان نفسي اساعده وهو بيشتغل
- اديك يا سيدي هتقعد معاه وتشتغل معاه كمان زي ما كنت بتحلم
- قرر ان يسأل والدته عما يدور في عقله الصغير لكنه خاف ان يحزنها
- مالك يا يودي شكلك عاوز تقول حاجه
- هز براسه بالإيجاب اه يا مامي
- طب قول الي نفسك فيه يا حبي
- هو احنا هنفضل عايشين بعيد عن بابي
- ليه لازمة الكلام ده
- نفسي اعيش معاكوا انتو الاتنين مش لما نفسي اشوف بابي اخد معاد علشان اشوفه
- يحيي حبيبي لو عاوز تعيش مع بابي انا مش همنعك
- لا انا مقدرش اسيبك يا مامي
- خلاص يا يحيي الكلام ده سابق لاوانه
كادت تمشي هي وابنها لكنها قابلت عاصم ينتظرها واعينه تدل علي شر وحقد دفين
- اهلا مدام لارين ازيك
- عاوز ايه يا عاصم وجاي ليه
- جاي علشانك يا مدام امسكها من معصمها
- شعرت لارين بخوف شديد لكنها تماسكت من اجل صغيرها وحتي لا يشعر عاصم بضعفها نزعت يديها بقوه احترم نفسك يا عاصم قول عاوز ايه وانجز علشان معنديش وقت
- هما كلمتين مفيش غيرهم عاوزك يا لارين
- لم يكمل عاصم جملته صفعته علي وجه
- قال عاصم بعصبيه علي مرئ من ابنها الصغير ..بقي حتت بت زيك لا راحت ولا جت تضربني انا عاصم بالقلم بصي بقي هتجوزيني سواء برضاكي او غصب عنك ولا ننوس عين امه ده مش هتشوفي وشه
ارتعبت لارين علي صغيرها اخذته في احضنها لم تكن تعلم ان هناك بشر علي هيئة شياطين مثل عاصم اتي ايهم في هذه اللحظة ولكم عاصم في وجه اصيبت انفه بدماء جراء ضرب ايهم له وأمر لارين ويحيي ان يدخلوا مقر الشركه تحدث ايهم بغضب شديد لعاصم : عارف يا عاصم لو شوفتك مقرب من ابني وامه هتشوف الي عمرك ما شوفته
- ارتسمت علي وجه ابتسامه ليسخر من كلامه هنشوف يا ايهم هنشوف
دلف ايهم الي مقر شركته وجد لارين ترتعد هي وابنها اندفع يحيي الي والده ليشعر بحمايته وحنانه
يودي:بابي كويس انك جيت عمو ده وحش قعد يزعق لمامي جامد
ايهم: اهدي يا حبيبي خلاص بابي هنا محدش هيقدر يئذيك طول ما بابي عايش
يودي: بحبك اووي يا بابي
أيهم: وانا كمان يا روحي بس ايه المفاجأة الجامده دي
يودي: قولت لمامي عاوز اشوفك وانت بتشتغل
ايهم : طب يلا نطلع يا يحيي اتجه ناحيه لارين عاصم كان بيكلمك في ايه
لارين: ولا حاجه
أيهم بصوت عالي: لارين انا عاوز اعرف عاصم كان جاي ليه
لارين بخوف: كان عاوز يتجوزني ولو رفضت هيئذي يحيي
ايهم: ابن (****************) وربنا ما هسيبه
لارين: خلاص يا ايهم انا هشوف شغلي خلي بالك من يحيي هو شقي شويه
ايهم: متخافيش ابني وهعرف اتفاهم انا وهو
*****************************************************
ظل ايهم يعمل قرابة الساعتين وابنه يشاهده وهو يعمل تذمر صغيره فهو لا يفهم شئ مما يفعله والده
- بابي انا زهقت الشغل ده ممل اووي
- ليه كده يا حبيبي
- اصلي مش فاهم حاجه
- اكيد علشان انت لسه صغير
- لا انا راجل يا بابي وبعدين انا كنت بساعد مامي في روما وبعمل معاها بيتزا دلوقتي دول حاجات انا مش عارفها
- هههههههههههه يا سلام يعني نفسك تعمل بيتزا يا سيدي
- اه بصراحه يا بابي
- تمام انت تروح معايا بعد الشغل واخدك انت ورهف ونتقحم مطبخ نانا فريده ونعمل احلي بيتزا
- نظر له يحيي وملامح الحزن والضيق ظاهره علي وجه الطفولي
- قلبت وشك ليه بس
- وجودي يا بابي انا مقدرش اسيبها لوحدها هي مش ليها حد غيري وبعدين ممكن تعمل مشكله لو عرفت اني لعبت مع رهف وسبتها وانا مش اقدر علي زعلها
- ايه قول الي انت قولته كده انت خايف علي مشاعر واحاسيس
- ايوة طبعا يا بابي مش خطيبتي وشويه صغيرين وهتبقي مراتي
- نظر ايهم له ببلاه خطيبة مين يا ابني
- وهو هيجيبه من بره اكيد لازم يطلع لابوه ازيك يا حامي الحمي وحشتني اووي
- تهللت اسارير يحيي وركض تجاه عمه انكل باسل وحشتني اووي
- تحدث باسل وانت كمان يا حبيبي بقولك ايه يا يودي
- قول انكل خلي انطي سلمي توديك عند مامي علشان عاوز بابي في شغل
- نظر يحيي الي والده ثم عمه أمممممم انكل قول انك عاوز توزعني علشان عاوز تقول لبابي سر مش تضحك عليا وتقول هشتغل وكده عموما انا هروح اشوف مامي علشان وحشتني
- ضحك كلا من ايهم وباسل غادر يحيي الي غرفه سلمي لترشده الي غرفة والدته وتحدث باسل اخيرأً ابنك ده مش ممكن
- رد ايهم بغرور وفخر مش ابني لازم يبقي خارق ومعجزه
- ماشي يا عم المغرور بس ايه الي حصل الصبح ده
- ايهم بترقب ايه الي حصل
- يعني انت مش عارف
- لا والله مش عارف
- ايه الي حصل ما عاصم يا ايهم
- هوي الي اقرب مقعد البيه عاوز يتجوز لارين
- نعم ده الي هو ازاي اتجنن ده
- ومش بس كده ده بيهددها بيحيي
- هتعمل ايه
- مش عارف صدقني مش عارف
- هتستني لما تضيع من ايدك والمره دي مش هتعرف تكسبها
- عاوزة اخلص من الحيوان ده بس مش عارف ازاي
- سيب الموضوع ده عليا وانا هخلصك منه
*****************************************************مر شهر علي لقاء عاصم بلارين الخوف والقلق يهددان حياتها فمنذ تهديده لها وخوفها علي ابنها مستمر حاول ايهم ان يلين قلبها حتي تغفو له خطيئته لكنها ترفض رفضاً قاطع بينما فارس فسعادتهم تزداد بوجود ابنته وطفله الذي تحمله امه بينما نهله فزداد قربها من باسل شعرت معه بالامان والدفء فعرفت كم هو حنون مع ابنته بار بامه دون ان تدري سقطت في براثن حبه لا تعلم كيف ومتي بينما هو كان يراقبها كيف تتعامل مع ابنته حاول ان ينسيها حزنها والامها فهي رقيقه كالفراشه لا يعرف هل هذا حب ام تعود
دخلت فريده علي ابنها الشارد لا تعرف بما تساعده فقد تبدل احواله في طرفة عين
- مالك يا باسل ... مش انت باسل الي كان بيضحك ويهزر
- مفيش يا امي مفيش
- بس انا بقي عارفه
- عارفه ايه يا ماما
- نهلة
- نظر لها الها نهله
- بتحبها مش كده
- مش عارف يا ماما مش عارف خايف اكون بحبها اخون ملك وخايف يكون تعود اظلمها
- اولا لو بتحبها انت كده مش بتخون ملك ..ملك ماتت من زمان ومن حقك تعيش حياتك الحي اقبي من الميت يا ابني
وبعدين بنتك مبقتش تنام غير في حضنها
- يعني عاوزاني اعمل ايه
- متعملش حاجه خليك كده لحد ما تجوز واحد تاني والبنت حلوة وغلبانه
- انزعج باسل من كلام والدته انتي بتقولي ايه تجوز راجل تاني انا كنت اقتلته وقاتلتها
- ضحكت فريده في خبث وتقولي مش بحبها .. ده انت واقع لشوشتك
- يعني عاوزاني اعمل ايه
- نهلة تحت انزل اطلبها للجواز يا اخويا بدل ما انت قاعد حاطط ايدك علي خدك
........................................
جلست رهف في غرفه المعيشه تشاهد احدي الافلام الكارتونيه
دلف باسل الي غرفه واطفئ التلفاز ليشد إنتباهم
- تذمرت رهف وهتفت في غضب : ايه ده يا بابي ينفع كده كنت بتفرج علي ريبونزل حرام عليك
- هتف باسل في خبث سوري يا روفي نانا بتعمل رز بلبن وبعتني علشان تاكلي منه علشان كده طفيت التلفزيون
- رهف بفرح طفولي ... بجد يا بابي
- هتف باسل بجد يا روح بابي
- نوني تعالي معايا ناكل رز بلبن
- روفي سيبي نوني بابي عاوزها في موضوع مهم وهي هتجيلك بعدين اشطات
- اشطات بابي
غادرت رهف الغرفه وتركت نهلة وباسل تحدثت نهله بحرج : خير استاذ باسل ايه الموضوع الي كنت عاوزني فيه
- انا ..انا
- هههههههه حضرتك علقت ولا ايه
- ضحكتك جميله اووي يا نهله
- خجلت نهلة من كلمات باسل لم تعرف بما تجيبه
- عارفه ان كسوفك وخجلك وحزن الي لمعته بتبان في ضحكتك كل دول ان بحبهم .. بحس ان فيهم سحر يشد حاجه تخطف القلب
- صدمت نهلة من كلام باسل لها اكمل باسل حديثه
- يوم طليقك ما كان عاوز ياخدك بالعافيه معرفش ليه حسيت ان روحي بتنسحب .. حسيت انك ملكي بتاعتي خوفت يحصلك حاجه وفرحت لما لارين جابتك قولت يبقي ربنا عاوز يجمعنا بعض
- ها ايه .. ايه الي انت بتقوله دي
- نهلة تقبلي تجوزيني .. تقبلي تبقي مراتي وبنتي واختي وحبيبتي وام رهف وام ولادي الي هيجوا ان شاء الله
- انت .. انت فاجئتني
- مفاجأه حلوة ولا وحشه
- مش عارفه .. مش عارفه
- باسل بخيبه امل اعتبريني مقولتش حاجه
- بس انا ..انا موافقه يا باسل
- قولتي ايه
- قولت موافقه اكون مراتك وبنتك واختك وحبيبتك وقبل كل دول ام لرهف علشان انا بعتبرها بنتي
- انا ..انا مش مصدق نفسي احنا لازم نتجوز علي طول
- بسرعه كده
- بسرعه ايه احنا ضيعنا وقت كتير مفيش وقت تاني نضيعه
**************************************************
اسئله تدور في عقله ..كيف يستعيد ثقتها ؟ ..كيف يفوز بملاكه مره اخري؟؟.. كيف يلم شمل اسرته المشتته من جديد ؟؟ كيف ؟ وكيف ؟ وكيف
منذ علمه بالحقيقه لم تاتيه الجرئه ليفاتحها لتعود اليه لكن اليوم لن يتركها الا وامره محسوم دلف الي مكتبها كانت تعمل اثار التعب والاجهاد ظاهر علي ملامحها اشفق عليها فهي تعمل لتثبت ذاتها ام لتنفق علي طفله
- مش كفايه شغل لحد كده يا لارين
- لا لسه شويه هخلص التصميم ده واروح
- طب ما تكمليه في البيت
- ردت ببرود متعودتش اخد شغلي البيت ..
- يحيي عامل ايه
- كويس بيسال عليك
- سلميلي عليه
- حاضر يوصل في حاجه تانيه
- لم يعرف لما تعاملها بهذه الطريقه حسم امره لحد امتي يا لارين
- لحد امتي ايه انا مش فاهمه
- لحد امتي هتفضلي متجاهلني كده
- انا مش متجاهلاك بالعكس انا بتعامل معاك علي انك ابو يحيي وبس
- هو ده الي بيربطنا بعض يحيي
- هو فيه حاجه تانيه بتربطنا بعض
- حبنا يا لارين معقول نسيتيه
- بس مش انا الي ضيعت الحب ده يا ايهم مش انا انت ومتجيش تحملني المسئوليه
- اعتذرت بدل المره اتنين وتلاتة ومليون
- طب والمطلوب مني اني اسامح مش كده بس انا مش قادره
- يا لارين حرام عليكي انا بتعذب وانتي كمان والاهم مني ومنك يحيي ذنبه ايه
- ذنبه ان ابوه شكاك شك في امه وطلعها خاينه
- ده اخر كلام عندك
- ايوة وبعد اذنك انا عاوزة اشتغل
*****************************************************
في صباح اليوم التالي انطلقت لارين الي عملها لتنهي تصميمها في منتصف النهار اعلن هاتفها عن وصول رسالة
" ابنك عندنا لو عاوزاها هاتي مليون جنيه .. ولو بلغتي البوليس مش هتشوفيه تاني "
لا تعرف كيف تتصرف ابنها من حاربت الدنيا من اجل ان تحميه تخلت عن كل شئ من اجله يواجه الخطر ولا تعرف كيف تحميه انهمرت في بكائها قادتها قدمها الي غرفه ايهم حتي تستنجد بيه ليعد اليها روحها التي سلبت دلفت الي غرفته دون استئذان
صعق ايهم لحالها فلاول مره يراها بهذه الحاله
ارتمت لارين بين احضانه تبحث عن الامان والحمايه
- قالت من بين دموعها الحق يحيي يا ايهم ..يحيي
- قال بصوت هادئ : اهدي وخدي نفس وقوليلي في ايه
- يحيي يا ايهم يحيي اتخطف
- ايه انتي بتقولي ايه ازاي وامتي
- معرفش ..معرفش كنت بشتغل جات رساله بتقولي ابنك عندنا لو عاوزة ابنك يرجع سليم جهزي مليون جنيه ولو بلغتي البوليس مش هتشوفيه تاني انا عاوزة ابني يا ايهم ارجوك رجعلي ابني انا مقدرش اعيش من غيره دي الحاجه الوحيده الي عايشه علشانها ارجوك
- اهدي يا لارين ابنك هيرجع لو هيكلفني روحي بس مين الي هيعمل كده
- ردت بسرعه اكيد عاصم اكيد عاوز ينتقم
- لو هو الي عمل كده مش هرحمه ورحمه ابويا ما هسيبه
.............................................
علي جانب اخر في مكان يتميز بالهدوء والسكينه حيث الطبيعه الساحرة والهواء النقي
فريده: افكار السودا دي هتودينا في داهيه يا باسل
باسل: ليه يا ماما
فريده: مش عارف ليه زمان اخوك ولارين قالبين الدنيا علي يحيي وفي الاخر الولد معانا بيصيف
باسل بخبث: احسن علشان يتربوا مفيش طريقه يرجعوا بيها لبعض غير لو حسوا ان يحيي في خطر حقيقي
فارس: يا سلام هو انت كنت بتشتغل في عصابه خطف الاطفال قبل كده
باسل: بذنتك فكرتي دي مش بمليون جنيه
فارس: ايوة المليون جنيه الي عاوز تاخده من البت الغلبانه
باسل: علي اساس ان لارين هتدفعهم من جيبها مهو من جيب اخويا في الاخر
فارس: تفتكر هما هيقول مين الي خطف يحيي
باسل: اكيد عاصم
فارس: انت هتجنيني مش قولتلي ان عاصم اتقبض عليه من 15 يوم
باسل: ايوة هو اخته الحمد لله انه نجي اخويا منهم
فارس: انت مقولتش ايه الي حصل
باسل: البيه شغال قواد يا اخويا اخته الدكتوره المحترمه بتجيبله بنات بيشغلهم في اعمال منافيه للادب
فارس: يا خبر اسود
باسل: ومش بس كده لا كمان كان بيدخل بضاعه متهربه عن طريق الشركه بتاعتنا
فارس: وبعدين عملت ايه
باسل : اليوم الي اتعرض لاختك فيه كلمت جاسم المحامي والراجل كتر خيره الصراحه عرف المعلومات دي وبلغ عنه وهو دلوقتي بيتحقق معاه
فارس: ومايا ايه الي حصل معاها
باسل: اتقتلت
فارس: ايه انت بتقول ايه
باسل: بقولك اتقتل الهانم كانت بتعمل عمليات مشبوهه واحده من البنات الي كانت بتعملها العمليه اهلها جم قتلوها بعد ما بنتوهم ماتت علي ايد مايا
فارس: الظلم اخرته وحشه بس احنا هنجيب روميو وجوليت هنا ازاي
باسل: هقولك هيجوا ازاي
.............................................
بعد مرور عدة ساعات كل دقيقه تكون كدهر باكمله علي لارين وايهم
- وبعدين يا ايهم احنا جيبا الفلوس ومحدش اتصل هنعمل ايه
- متخفيش يا لارين انا هجيب يحيي من تحت الارض لو كلفني عمري بعد الشر عنكوا انتو الاتنين بس مكنتش اتخيل ان تهديد عاصم هيتنفذ
- قال بحسره مش عاصم الي خطف يحيي يا لارين عاصم اتسجن ومايا اتقتلت
- ايه انت بتقول ايه
- الحقيقه عرفتها دلوقتي لما سالت علي عاصم عرفت انه اتقبض عليه
- يعني ايه امال مسن الي خطف يحيي
- يعلن هاتف لارين عن وصول رسالة
تعالوا علي شرم الشيخ يحيي هناك ومتنسوش المليون جنيه ولو البوليس شم خبر ابنك مش هتشوفيه تاني
- هنعمل ايه يا ايهم ؟
- اكيد هنسافر يلا بينا علشان نلحق الولد
.........................................................
علي شاطئ البحر الاحمر تجمعت عائلة لارين وعائلة أيهم فالاطفال سعداء بهذه الرحلة ليستعيدوا نشاطهم وحيويتهم
نهلة: انا خايفه من رد فعل لارين لما تعرف
هيا: ربنا يستر انا خايفه لارين مش هتسكت
نهله: انا مش عارفه ازاي سمعت كلام باسل
هيا: افكارهم هتودينا في داهيه
نهله ربنا يستر
وصل ايهم ولارين الي شرم الشيخ لا يعرف كيف يبدأ البحث عن ابنه اي اتصال لايهم من اخيه باسل يخبره ان ياتي الي قريه(.....) فيحيي ابنه معه
- انت بتقول ايه يا باسل طيب ..طيب انا جاي
- في ايه يا ايهم
الحمد لله يحيي بخير مع باسل يلا بينا نروحلهم
وصلوا الي القريه كان في استقبالهم فارس وباسل اتجهت لارين الي اخيه تسال عن طفلها
لارين : يحيي فين يا فارس قولي انه هو كويس
فارس: يحيي بخير بيلعب مع رهف وجودي هناك
لارين: الحمد لله
ايهم : مين الي خطفوه وعرفتوا توصلولهم ازاي
نظر باسل الي فارس تحدث باسل: يحيي متخطفش احنا عملنا كده علشان تفوقوا من الي انتو فيه
لارين: انتو ازاي تعملوا كده وباي حق تدخلوا في حياتي مش من حق اي حد يقرر فاهمين مش هسامحك يا فارس انت وباسل علي الي عملتوه
كادت لارين تغادر وجدت يحيي يقف اليها والدموع تنهل من عينه
قال ليه عاوزين تحرموني اني اعيش زي اي حد انتو مش بتحبوني ..طب جبتوني ليه علشان اتعذب صح انا بكركم انا مش عاوز اعيش مع حد فيكم
ركض يحيي ناحيه البحر صعق كل من لارين وايهم من حديث يحيي لهم
تحدث باسل بعصبيه : انتو هتفضلوا واقفين كده اتصرفوا ابنكوا هيضيع منكوا ةانتو السبب بسبب عنادكوا هتضيعوا ابنكوا
ركضت لارين وأيهم الي يحيي
ايهم: يحيي ..يحيي حبيبي استني
امسكه ايهم بعد عناء شديد آتت لارين في هذه اللحظه
لارين: بقي كده يا يودي انا مش بحبك انا مش عاوزه حاجه في الدنيا غير انك تبقي كويس
يحيي: ايوه كل واحد بيحب نفسه وبس ومش بيفكر فيا انا عاوز ايه ونفسي في ايه
لارين: طب قول انت عاوز ايه وانا اعمله
يحيي: عاوز نعيش احنا التلاتة مع بعض
أيهم: يعني ده الي انت عاوزه
يحيي: اه
لارين: واحنا التلاته هنعيش مع بعض
يحيي : بجد يا مامي
لارين : بجد يا روح مامي
وبعدين يا نانا حصل ايه بعد كده عملتي ايه مع جدو ايهم ولا حاجه يا لين رجعت لجدوا وبعد 9 شهور خلفت عمتك تالا بابكي هو الي اصر اننا نسميها تالا
لين: اممم زي ما انطي جودياصرت ان بابي يبقي اسمه سيف
لارين: بالظبط كده
لين: وجدو باسل عمل ايه مع نانا نهله
لارين:مش انا قولتلك انه عرض عليها الجواز وهي وافقت وجابوا لرهف اخت حلوة ونانا نهلة اصرت انها تسميها ملك
لين: وخالو يحيي عمله ايه مع جدو فارس
لارين: جدك طلع وح خالك علشان يجوزه عمتك بس اتجوز في الاخر وجاب احلي ولد في الدنيا
لين بهيام: اه جاب سليم يا نانا
لارين: ايوه يا اختي جاب سليم ونامي بقي علشان اروح اشوف جدو بيعمل ايه
لين: تصبحي علي خير يا احلي نانا في الدنيا
لارين : وانتي ممن اهله يا حبيبتي
.................................
- دلفت لارين الي غرفتها وجدت ايهم يقرا في كتاب وقد غزا شعره اللون الابيض زاد من وسامته
- اخير بنت بنتك نامت
- ايوه نامت بعد ما طلعت روحي
- كنتوا بتقولوا ايه
- كنت بحكيلها حكايتنا ازاي حبينا بعض والظروف فرقتنا بس حبنا قدر ينتصر في النهايه
- لا يا لارين احنا اتفرقنا بسبب غلط مني لو مكنتش سمحت للشك يدخل قلبي كنا عيشنا مع بعض سنين كتير
- متقولش كده يا يودي ده قدر ربنا كتبه لينا المهم اننا رجعنا لبعض في النهايه
- يودي عارفه بقالك قد ايه مقولتيش الكلمه دي
- بقالي قد ايه يعني
- يجي من عشرين سنه كده وبعدين مش عيالك وعيال هم نايمين
- ايوه نايمين يا سيدي
- طب تعالي احكي حدوته احلي من الي انتي بتحكيلها لسليم ولين يا لارو قلبي
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close